Khamis, 5 Ogos 2010

Celcom Broadband >>> TM UniFi!

Korang tengok la graf data upload/download Celcom Broadband aku ni:



Lembab giler siott!!Hangin je aku bila malam menjelang.Ni tahap coverage HSDPA tapi speed macam GPRS je.Laju lagi kat kampung aku.Pakej yang aku amik ni RM98 (data only),speed(sepatutnyalah)3.7Mb/s,usage limit 5Gb.
Tapi sepanjang aku guna dalam 5 bulan kot,maksimum speed yang aku tengok kat graf takat 300++kb/s je!Malam je jadi hampeh.Aku tak la harap sampai 3.7Mb/s,kalau takat nak tgk Youtube takde buffering tu dalam 100kb/s pun dah cukup.
Reason yang paling biasa dengar mesti heavy usage.Dah tu tak reti-reti nak upgrade?Watpe berniaga broadband kalau tak tau masalah heavy usage?Customer dah ramai,promote gila-gila,dah tentu makin ramai pengguna+resultnya internet makin berat la.
Aku dok area Shah Alam and aku rasa memang banyak user online waktu malam.Dah sebulan dua masalah ni jadi,but still tak solve lagi masalah berat ni.Yang bagusnya plak dulu kat area umah adik aku kat Bukit Lanjan Damansara ni btambah elok plak.Coverage kat tahap WCDMA,tapi upload n download stillmemuaskan ati.Dulu-dulu coverage memang teruk.Cmana pun aku memang marah,Arghhhhh!!!Patut la checkup tadi kolesterol tinggi.(Ada kaitan ke?,haha!)Mungkin ada!Bila aku marah,aku banyak melepaskan kemarahan pada makanan berlemak,muahahaha!

Alhamdulillah...

Mujur la adik-adik aku dah langgan TM UniFi.Dia amik pakej RM200 sebulan,speed 10Mb/s,termasuk  panggilan talian tetap ke talian tetap percuma,free dect phone,limit usage 90Gb(cukup la kot..),kadar rata panggilan ke talian henpon 10sen/minit,D-Link WiFi Router dan jugak satu unit(apebenda aku nak panggil menatang ni,rupa macam decorder Astro),untuk Video On Demand(VOD) dan last skali TV Channel(lebih kurang cam Astro,tapi xla banyak channel).




Kan chantekkk!


Apekebenda menatang ni tah!


Cmana pun,rating 8.5/10 bintang!8.5 bintang je aku bagi sebab mahal,hehe!

Tiada ulasan: