Ahad, 8 Ogos 2010

Ada Ikan Ke Kat Flora Damansara??

Dua minggu lepas aku cuba satu tempat yang nampak macam ada ikan(sepatutnya) berdekatan dengan umah adik aku.Dengar cerita orang asli Damansara Perdana,tempat tu banyak ikan.So kitorang try ajelah mana tau ada rezeki.


Pandangan dari Blok F Flora Damansara

Dengar cerita asalnya tempat ni kuari batu tapi dah lama tak digunakan.Tengok gaya pun memang dah lama,dah naik hutan pokok petai kecik-kecik tu.Geram aku tengok tempat ni,nampak macam best je.Airnya bersih dan tak ada longkang-longkang kotor mengalir masuk kat tasik ni.

Kitorang pun try mancing kat tempat ni,guna teknik bottom fishing je.Takde plak ikan makan.Tapi tempat ni gile punya dalam.Sekuat-kuat ati aku baling umpan ngan batu ladung saiz 6,bila sampai ke dasar je,tali pancing yang timbul lebih kurang 1 meter je dari hujung joran.Kat Pulau Jemor pun tak dalam macam tu.

Anggaran aku lebih kurang 50-60 meter jugak la dalamnya.Sambil-sambil tu mancing anak-anak ikan pakai pancing bodo(cantas ranting pokok,ikat mata kail kecik + pelampung selipar buruk,hehe!).Dapat banyak anak ikan untuk wat umpan,seluang ngan anak talapia hitam.

Kelihatan blok Flora Damansara dari tebing tasik


Yeng dan juga anak talapia hitam yang banyak kat tasik ni


Yeng dan Mie,dengan talapia yang agak besar.Kalau ada Peacock Bass kan syok!

Pancingan bottom dengan umpan anak ikan hidup tak berkesan kat tasik ni.Anak ikan cepat mati,maybe sebab terlalu dalam,tekanan air yang tinggi agaknya punca umpan meninggal dunia cepat,hehe!Tu teori aku la,tak tau la pasal ape sebenarnya.Teknik casting pun tak laku kat sini.Takde spesies ikan menyambar.Kot-kot ada haruan ke syok gak.Tempat ni kalau dilepaskan ikan-ikan yang best,sure kecoh di kalangan kaki-kaki pancing.

So,minggu depan di bulan pose sementara menunggu waktu berbuka kitorang akan try lagi dengan teknik pelampung lak.Minggu ni tak sempat,dah plan tapi lewat gak aku  sampai umah bebudak ni.Dok menemankan orang pempuan beli kain kat Wisma Jakel Seksyen 7 Shah Alam.Orang pempuan kalau memilih kain memang lama bebeno.Ramai gak manusia ari ni kat Jakel.Nak dekat-dekat raya nanti lagi la tak hengat.kat Jusco One Utama pun dah start sale.apekan daya,bajet 'ketat'!

Tiada ulasan: