Selasa, 23 September 2014

Persona Hikayat Melayu Lama

Dalam entri semalam,aku ada sebut tentang hikayat Melayu lama bernama Sulalatus Salatin karangan Tun Sri Lanang atau dalam ertikata lainnya Sejarah Melayu.Tarikh asal naskhah Sulalatus Salatin ni ada pelbagai,entah yang mana satu yang betul.Ada informasi yang cakap ianya ditulis sejak tahun 1356,ada 1511 dan 1528.Seriously aku tak tau,nak siasat betul-betul bukan kerja mudah yang boleh dibuat dalam masa singkat.Kerja-kerja mengesahkan karya penulisan lama ni eloklah diserahkan kepada pakar sejarah.

Seronok ke baca naskhah lama dengan gaya bahasa zaman silam ni?Terpulang.Semuanya bermula dari hati.Seronok ke tidak,kenalah ada minat membaca.Kemudian kena ada minat nak tau sejarah Tanah Melayu lebih daripada apa yang terkandung dalam buku teks sekolah.Kalau kita perhatikan,bukan saja anak muda sekarang tak minat mengenal sejarah negara sendiri,dari dulu pun memang dah ditanamkan macam itu ideologinya.

Nak cemerlang dalam pelajaran dan berjaya dalam hidup,kita kena menguasai Bahasa Inggeris,Matematik,Sains,Fizik,Kimia dan macam-macam lagi,tapi pelajaran Sejarah bukanlah salah satunya.Sama juga zaman aku sekolah dulu,dah lah isi kandungan buku teks sekolah tu ceritanya basic sangat,cikgu yang mengajar pulak jenis ‘O’(zero) dalam pengetahuan am sejarah Tanah Melayu.Sebijik-sebijik ikut buku.Langsung tak ada kreativiti nak tarik minat pelajar.

Sudahnya yang dapat A dalam subjek Sejarah bukannya sebab faham pun,sebab dok menghafal fakta.Matlamat awal pun dah salah sebenarnya.KPI cikgu semata-mata untuk hasilkan pelajar cemerlang dalam exam,cemerlang atas slip peperiksaan.

Mengajar berpandukan buku teks tu memang betul sebab itulah yang bakal ditanyakan dalam exam.Tapi cabaran sebenar mengajar pelajaran Sejarah ni ialah bagaimana nak menarik minat pelajar mengenali dan mendalami sejarah tanahair sendiri.Soalnya bagaimana?

Hikayat-hikayat lama Sejarah Melayu ada banyak cerita menarik dan kebanyakannya disulami situasi-situasi yang kedengaran seperti mitos.Apa salahnya mitos kan?Cerita Hollywood yang terang-terang mitos pun orang suka tengok.

Peranan cikgu-cikgi mata pelajaran Sejarah adalah menyelitkan cerita-cerita tamadun Alam Melayu yang agung disamping mengajar ikut modul pelajaran.Sebagai contoh,siapa tahu Tanah Melayu ni sangat banyak emas di zaman kegemilangannya sampaikan orang-orang kaya dahulu bagi budak-budak main je emas dia?Nah ambik segenggam sorang,pi main jauh-jauh.Itu baru orang kaya-kaya,Sultannya punya emas ada berapa banyak?Fikirkan.

 

Bagi statement macam tu untuk trigger minat diorang menyiasat sendiri kebenarannya.Baru la timbul minat nak belajar sejarah.Ini tidak,ada ke cakap Melayu lawan Portugis guna keris dengan lembing je.Come on,masa tu orang Melaka dah pakai istinggar(matchlock) le.Apatah lagi meriam.Ada ke patut menggambarkan bangsa Melayu sebagai bangsa yang lemah,pakai cawat,istana atap rumbia,tapi dalam masa yang sama komplen anak muda masa kini jatidirinya rendah.Apa daaa!!!

Berbalik kepada hikayat Sulalatus Salatin tadi,majoriti isi penulisannya ialah berkenaan zaman Kesultanan Melayu Melaka.Versi yang aku baca dah tentulah versi moden yang disusun semula oleh A.Samad Ahmad(DBP) pada 1978,tapi dalam bentuk PDF lah.Gaya bahasanya masih lagi agak lama,tapi boleh difahami.Takkan la nak guna bahasa moden pulak.Lari maksudnya nanti,dan tak dibuat orang manuskrip lama diterjemah sebegitu rupa.

Walaupun ceritanya banyak berkenaan Kesultanan Melayu Melaka,yang paling menarik bagi aku ialah intronya berkenaan penjelajahan Raja Iskandar anak raja Darab berbangsa Rom dari negara Makaduniah(Macedonia,Greece hari ini) hinggalah warisnya Raja Suran mendirikan kerajaan di Temasik (Singapura) dan berakhir di Bijaya Negara (Vijayanagara,Karnataka,India).

Hikayat-hikayat lama ni seperti yang kita jangka ianya disulami dengan mitos(mungkin juga benar,wallahua’lam).Seronok dibaca tapi janganlah dijadikan pegangan pula.

 

____________________________________*****____________________________________

INTRO

Raja Iskandar berjalan dari Rom bersama bala tentera ke arah matahari terbit(timur) dan berjumpa kerajaan di negeri Hindi yang rajanya bernama Raja Kida Hindi.Perang tercetus dan kerajaan Raja Kida Hindi tewas.Raja Kida Hindi tidak dibunuh tapi disuruh beriman dengan agama Nabi Ibrahim.

acf86-nabi-khidir Raja Kida Hindi ada anak perempuan bernama Puteri Syahrul Bariyah yang kemudiannya dikahwinkan dengan Raja Iskandar yang mana perkahwinan itu dinikahkan oleh Nabi Khidir.Amazing is’t it?

- Soalan: Adakah Raja Iskandar diatas sama seperti Alexander The Great yang amat popular dalam sejarah Barat?Pada tahun berapakah peristiwa diatas berlaku berdasarkan time frame kewujudan Nabi Khidir?

 

Hasil perkahwinan tersebut,lahirlah Raja Aristun Syah yang kemudiannya menjadi raja negeri Hindi.Raja Iskandar pula kembali ke Makaduniah.Raja Aristun Syah berada diatas takhta selama 355 tahun dan digantikan anaknya Raja Aftus.

Selepas silih berganti pelbagai raja,*kisahnya beralih kepada cucu Raja Sulan dari kerajaan Amdan Negara yang besar iaitu Raja Suran.(*macam ada page yang missing)Raja-raja dibawah jajahan takluk kerajaan Amdan Negara ni saja berjumlah 1200.

Kemudian Raja Suran bersama bala tentera yang ramai pergi menyerang benua China,tetapi tiada pengkisahan bagaimana situasi peperangan dengan China itu.Tersesat barangkali.

-Soalan:Dimanakah terletaknya kerajaan Amdan Negara dan berapa besarkah jajahan takluknya?

 

Perancangan asal menyerang China bertukar menjadi peperangan dengan Kerajaan Gangga Negara yang terletak di Perak (darat Dinding/Manjung).Kerajaan Gangga Negara yang dirajai oleh Raja Gangga Syah Johan bertahan didalam kota.

Pintu kota Gangga Negara dipecahkan oleh Raja Suran dengan hanya sekali paluan cokmar.Raja Gangga Syah Johan memanah dahi gajah Raja Suran lalu tersungkur gajahnya.Raja Suran melompat dan memenggal kepala Raja Gangga Syah Johan.

Dipendekkan cerita,perang tamat,Kerajaan Gangga Negara tewas dan puteri Raja Syah Johan iaitu Puteri Dara Segangga dikahwini oleh Raja Suran.

-Soalan:Adakah kota-kota dan binaan bangunan dahulu dibina daripada kayu sepertimana yang dimomokkan dalam buku Sejarah menyebabkan begitu mudah pecah selepas dihayun cokmar?

 

Raja Suran kemudiannya berjalan ke selatan semenanjung Tanah Melayu iaitu ke Negeri Langgiu,negeri dengan kotanya dibina dari batu hitam dan terletak di hulu Sungai Johor.Raja Negeri Langgiu ialah Raja Chulan iaitu orang Siam.

Orang zaman dulu-dulu ni bukan jalan-jalan cari makan.Asal jumpa je kerajaan lain,terus berperang.Gengster betul.Dalam Sulalatus Salatin dinyatakan bahawa perang ini antara rakyat Siam dan rakyat Keling.Situasi peperangannya digambarkan dengan dahsyat,berpuluh ribu nyawa terkorban dan pihak yang menyerang selalunya menang.Raja Chulan dipanah oleh Raja Suran serta seluruh isi harta benda Kota Langgiu yang tidak terkira banyaknya dirampas.

Macam biasa,Puteri raja pihak yang tewas dijadikan isteri.Kali ini Puteri Onang Kiu diperisterikan Raja Suran.

-Soalan:Peperangan dikatakan berlaku berhampiran Sungai Pangkali.Walaupun pelbagai usaha mencari menemui jalan buntu,benarkah puing-puing kota besar ini benar-benar hilang?

 

Perenggan terakhir.

Raja Suran meneruskan perjalanan ke Temasik(Singapura).Kisah paling menarik di Temasik ini ialah kisah bagaimana Raja Suran teringin nak tengok keadaan dan isi bawah laut.Segala bijak pandai dipanggil dan diminta perbuatkan satu peti kaca berpesawat (submarine??).Berpesawat barangkali membawa maksud lengkap dengan alat kawalan.

Selepas siap,peti itu dimasuki Raja Suran dan diturunkan kedalam laut.Maka sampailah Raja Suran ke dunia dibawah air bernama Dika.(whatt??)Negeri yang cantik itu didiami kaum Bu-Sum,dikatakan sesetengahnya Islam dan sesetengahnya kafir.

raja suran ke laut

Kerajaan dalam bumi bernama Dika ni rajanya bernama Raja Aktabu’l-Ard.Selepas berkenal-kenalan(tiada perang sebab Raja Suran lone ranger),duduklah beliau dinegeri Dika dan berkahwin dengan puteri Raja Aktabu’l-Ard bernama Puteri Mahtabu’l-Bahri.Dalam masa tiga tahun,beliau beroleh tiga anak lelaki.

-Apakah sebenarnya negeri Dika itu?Negeri bunian atau sememangnya ada dunia lain dibawah sana?

 

Kisah pengembaraan Raja Suran dan anak-anaknya di Bukit SiGuntang masih lagi panjang,tak larat aku nak tulis balik dalam gaya santai.Maybe di masa akan datang.Nak kata tahyul semuanya tidak juga,sebagai contoh batu bersurat Raja Suran yang memang wujud di Singapura manakala kisah beliau keluar dari laut menggunakan kuda semberani (Pegasus) kedengaran macam errrrrr..……sikit.

Apapun ia tetap hikayat yang menarik untuk dihayati.Hikayat lama kita tak kurang hebatnya berbanding mitologi Norse dan Greek.Cumanya kita tiada kemampuan nak menggarapkan hikayat lama ni dengan berkesan sepertimana filem Hollywood Thor dan juga Clash of The Titan.Dananya tidak murah,kerjanya leceh dan kekurangan tenaga pakar pulak tu.Nak harap KRU??Hmmmmm……

Berkaitan dengan subjek Sejarah ni juga,ramai pakar anak Melayu diluar sana yang mana kajian dan ilmu pengetahuan diorang tak kurang hebat.Tapi agak mengecewakan bila sudah mula nampak tanda-tanda ilmu Sejarah tanahair ini mula menjadi sesuatu yang ekskusif.Maksud aku tiada lagi ilmu mendalami sejarah dengan percuma.Yang ada cuma artikel dan nota-nota biasa,cari sendiri kat Google pun boleh dapat.Kesudahannya nanti ramai yang baru-baru nak minat terus hilang minat,dan yang tak pernah minat Sejarah,langsung tak ambil peduli.

Sekian,jumpa lagi dalam subjek History Channel yang lain.

Isnin, 22 September 2014

Untuk Renungan Semua…

Semalam aku rasa nak tulis pasal smartphone Vivo Xshot sebab dengar kemain rancak iklan dia dalam radio.Kemudian aku pun checklah spesifikasi dia dalam GSMArena.Nak kata hardware dia best sangat taklah kot,maybe penekanan lebih diberikan kepada fungsi mengambil gambar.Siap OIS rasanya.

Jangkaan aku Vivo ni punya league sama macam telefon pintar lain yang berspesifikasi sederhana dan mampu milik.Lain kalilah aku tulis,mood IT lambat mari pulak.

Makin menghampiri ke hujung tahun,banyak benda dalam hidup aku suami isteri yang perlu disemak semula terutamanya dari segi prestasi taraf hidup.Hampir setahun yang lepas,aku dan isteri berhijrah daripada dunia pekerjaan swasta kepada penjawat awam;yang mana aku yakin amat ramai mengimpikan kerjaya sebagai penjawat awam.

Aku tak tahu kenapa,barangkali sejak kecik sudah ditanamkan dalam fikiran bahawa kerjaya sebagai penjawat awam adalah kerjaya yang paling ‘selamat’.Selamat dari kebankrapan,tiada gaji/gaji lewat,dan pinjaman mudah dari pihak bank serta segala jenis kemaslahatan kerjaya dalam bidang swasta.

Apapun baca dulu hikayat yang aku nak sampaikan ni.

 

Dari zaman bujang sehinggalah memiliki seorang anak kecik,aku dan isteri aku sama seperti kebanyakan pasangan suami-isteri lain yang bekerja swasta di Lembah Kelang ni.Nak kata senang lenang jauh sekali,tapi bolehlah nak hidup cukup-cukup makan.Di usia 30,aku berasakan peningkatan taraf hidup agak lambat tapi taklah menyesal dengan rezeki yang telah ditentukan Alllah S.W.T.Dengan gaji terkumpul kasar sekitar 6k dan senarai komitmen hutang,kehidupan di bandar memang ‘tough’.

Mungkin rezeki kami suami isteri,permohonan aku bekerja di sebuah badan berkanun diterima dan diikuti isteri aku yang mendapat pekerjaan sebagai seorang pegawai di sebuah kementerian.Bagaimanapun disebabkan tuntutan kerjaya,kami terpisah dimana isteri terpaksa bertugas di negeri jiran.

Keputusan yang dibuat berkaitan penerimaan jawatan tersebut bukanlah secara bersendirian,pelbagai pendapat dari ahli keluarga lain turut diterima.Sama macam yang aku sebut kat atas tadi,katanya kerjaya penjawat awamlah paling selamat.Rugi kalau tolak.

Sebaliknya pula dari sudut kewangan keluarga aku,hasil kira-kira pendapatan terkumpul sebenarnya amat-amat cukup makan disebabkan gaji permulaan pegawai kerajaan gred 41 jauh berbeza dari gaji semasa yang diterima semasa bekerja swasta.Masa tu kami tawakkal sahaja apabila susut ribuan ringgit daripada pendapatan bersama sebelum ini.Mungkin ada rezeki lain yang bakal datang.

Di peringkat awal memang amat-amat perit.Kedudukan kewangan sangat genting bila terpaksa menyediakan keperluan rumah yang bakal diduduki isteri.Takkan sehelai sepinggang pulak kan?Alatan rumah yang asas perlu disediakan.Dalam masa yang singkat juga rumah sewa perlu dicari.

Kami sekeluarga pernah meronda seluruh ceruk pekan dan taman perumahan dalam hujan dengan barang-barang rumah sendat dalam kereta untuk mencari rumah sewa.Masa tu tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hati aku melihat isteri menangis tidak henti-henti apabila berdepan cabaran yang sedang diterima.Itu belum lagi soal penjagaan anak yang entah siapa pengasuhnya.

Setelah semuanya diatasi perlahan-lahan,kemudian sekali lagi ujian menimpa.Disebabkan isteri melapor diri pada bulan Disember,tiada peruntukan pembayaran gaji dari pihak Kementerian.Biasalah hujung-hujung tahun Kementerian tutup akaun,tunggu peruntukan baru tahun berikutnya.Bayangkan bagaimana peritnya menanggung keluarga yang tinggal berjauhan dengan pendapatan aku seorang sahaja.Gaji pertama beliau diterima selepas tiga bulan bekerja.Memang bunyi gaji terkumpul tu banyak,tapi dalam masa tiga bulan hutang yang tertunggak juga menimbun banyak.

Segala macam usaha dibuat(tak perlu cerita kot) untuk menampung hidup dengan harapan selepas dapat gaji segalanya kembali seperti biasa.Sekarang hampir setahun kami mengharungi keadaan sedemikian,nampaknya tidak ada tanda-tanda bakal pulih.Tanggungan setiap bulan yang mampu dipikul semasa didalam bidang swasta tidak mampu langsung diatasi dengan pendapatan penjawat awam.

Ramai yang cakap sabar sajalah.Oh memang,…..kami sangat sabar sampai setahun dan boleh sabar lagi untuk beberapa tahun.Tapi bank tidak penyabar seperti kami.Cukup bulan,hutang mesti dibayar.Pihak yang rancak memberi galakan menyertai kerjaya penjawat awam diperingkat awal hanya tahu bercakap saja.Tolong pun tidak.Setakat galakan moral,kami baca sendiri kat internet pun boleh.

Setelah dianalisis punca-puncanya tidak lain dan tidak bukan ialah pengaruh orang lain dalam membuat keputusan.Aku tidak sesekali menyalahkan gaji kerajaan yang seciput itu,tetapi meletakkan kesalahan kepada orang yang tidak pernah bekerja langsung tapi seronok bercerita nikmat menjadi pekerja penjawat awam.

Cerita kat atas ni aku dah permudahkan sikit untuk mengelakkan entri blog ni menjadi seumpama hikayat sejarah Tanah Melayu dalam Sulalatus Salatin yang aku baca semula malam tadi.Cerita detail sangat kang ada yang bercucuran air mata pulak.

Ada beberapa perkara yang aku rasa patut dikongsi untuk kebaikan bersama.Di zaman kehidupan yang serba serbi memerlukan banyak aliran wang tunai bulanan,baik ditelitikan point-point dibawah sebagai panduan.

 

1.Pekerjaan sebagai penjawat awam adalah satu tugas yang mulia.Sekiranya dilakukan dengan amanah,banyak pahala boleh dapat terutamanya yang bekerja di bidang perkhidmatan. Tetapi pertimbangkan juga dari segi status diri semasa tawaran diterima.

Pendapat aku,ada baiknya tawaran kerja sebagai penjawat awam diterima semasa masih muda dan bujang.Semasa bujang,tak banyak komitmen keluarga yang perlu difikirkan,begitu juga kemudahan sekiranya bertugas ditempat yang jauh.Sekiranya berstatus suami atau isteri orang,tekanan emosi sangat tinggi,gangguan moral dan kos ulang alik menjejaskan kewangan keluarga.

Dah berkahwin pun boleh accept,asalkan hati kental ataupun lokasi bertugas masih berbaloi untuk berulang alik.

2.Perbezaan gaji semasa dan gaji permulaan penjawat awam perlu diambilberat.Kalau tak banyak beza it’s ok.Teruskan perjuangan.Jika terlalu besar,baik tak payah.Kerja kerajaan senang buat pinjaman?Wak lu senang.Komitmen tak ada yes,bolehlah tambah hutang,kalau memang komitmen banyak baik lupakan.Sekarang institusi kewangan mengetatkan syarat pinjaman hatta kepada penjawat awam sekalipun.

Dua tahun lepas member satu sekolah aku pernah cakap,kerja kerajaan boleh hutang sampai gaji negatif.Gila ke apa?Sekarang tidak lagi.Cuba la buat loan dengan komitmen lebih 60% gaji.Maksud aku kat sini,kerja kerajaan senang buat hutang mungkin betul,tapi kemudahan tu juga akan membunuh kalian.

Senang nak beli rumah?Sila periksa berapa harga rumah sekarang.Rumah saiz reban kambing harga 200k dah tentu komitmen RM1100 sebulan.Itupun kalau ada lagi developer buat.

3.Buatlah keputusan sendiri berdasarkan bebanan kewangan dan tanggungan peribadi.Orang lain tak nampak kecuali kita sendiri.

Apa yang aku tuliskan ni bukanlah nak melemahkan semangat pemohon-pemohon kerja kerajaan.Kan aku dah cakap,kerja kerajaan ni amat bagus,dengan syarat keadaan semasa korang mengizinkan.Soal dapat pencen toksahlah difikirkan sangat.Kalau start kerja dah umur 30,kena servis sampai umur 60 baru dapat pencen.

Agak-agak sempat tak hidup sampai umur tu,ataupun korang memang boleh predict yang korang mampu hidup selesa tahun 2044 nanti dengan duit pencen.Perkara terasnya disini,buang mentaliti bahawa kerja kerajaan adalah yang terbaik untuk korang.Diulangi,kerja kerajaan baik,tapi tak semestinya terbaik untuk korang.Yang bakal jadi mak ayah nanti toksah le masuk campur dalam pilihan kerjaya anak-anak.

Jenis masuk campur tapi bantu di peringkat susah tak apa,jangan pandai cakap tapi tak membantu.Kat belakang seronok bercerita dengan jiran-jiran/ saudara mara yang anak dia kerja kerajaan.Apa yang bangga sangat entahlah.

Siapa yang ada pendapat,boleh luahkan di ruang komen.Tak kisah la nak share pengalaman yang lebih kurang sama ke ataupun nak counter balik statement aku kat atas.Pengalaman aku bila baca posting-posting related dengan kerjaya penjawat awam,ramai golongan veteran berjawatan tetap yang perasan bagus sangat bila tinggalkan komen.

Hakikatnya kami sendiri dah nampak environment kerja dengan kerajaan ni macamana berbanding swasta especially dealing with ‘orang lama’.Tapi tak semua lah,hanya segelintir sahaja yang merosakkan imej institusi awam.Macam bebaru ni aku tengok dalam sambutan Hari Raya,baik yang muda,tua,sama tak reti nak beratur ambil makanan.Berebut macam ayam kampung bila ditabur beras.Memalukan sungguh.

Mungkin ada yang cakap,dah tu berenti jelah kerja kerajaan,masuk swasta semula.I’m not saying swasta lebih baik dari kerajaan ataupun sebaliknya.Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Analisis terperinci tu penting.Dapatkan nasihat dari kawan-kawan yang berkhidmat dalam kedua-dua bidang kerja.

Kebelakangan ni bila aku renung muka anak kecik aku,aku sedih sangat sebab anak kecil ini terpaksa berjauhan dengan ibu-bapanya disaat masih terlalu muda.Bila hujung minggu,anak kecil itu riang gembira berada dirumah dengan ibu bapa disisi,tanda yang dia merindui kami berdua.

Untuk pasangan lain yang barangkali bakal mengalami situasi hampir sama seperti kami,janganlah ulangi kesilapan kami.Berilah anak-anak anda semua peluang bersama ibu-bapanya semasa masih kecil dan juga semasa peringkat membesar.Kita tak tahu sampai bila kita boleh menatap wajah anak-anak kita.Sementara ada peluang,jangan bazirkannya.Apa pun bidang pekerjaan anda,pastikan setiap hari anda ada dirumah bersama keluarga.

Akhir kata andai kandungan entri ni berselerak,mohon maaf sebab ianya ditulis berdasarkan apa yang terlintas dalam kepala.

Jumaat, 19 September 2014

Komentar Axia

Entri ni pendek je,tapi aku akan cuba tambah apa-apa yang patut dikemudian hari.Minta maaf la kalau tak best ye?
Baru-baru ni Perodua melancarkan model pengganti Viva iaitu Axia yang dibangunkan daripada platform Ayla/Agya.Sepertimana yang semua orang tahu,ianya adalah model rebadged dan diubahsuai kosmetiknya oleh Perodua.Ini biasa,tak ada yang peliknya bagi Perodua kecuali sesebuah pengeluar kereta lain yang tiba-tiba keluarkan model rebadge selepas sekian lama design kereta sendiri 100%.
Barangkali sudah menjadi teras syarikat,Perodua menumpukan perhatian kepada segmen pasaran enjin berkapasiti kecil yang sudah tentunya bertujuan untuk penjimatan bahanapi.Pertengahan 90-an dulu siapa sangka segmen kereta kecil rupa-rupanya mempunyai potensi pasaran yang amat besar di Malaysia.Kemuncaknya model Myvi meletakkan Perodua ditempat teratas selama beberapa tahun.
Trend pemasaran Perodua dapat dilihat dengan penamatan model-model lama untuk memberi laluan kepada model baru dimana kali ini Axia menggantikan Viva.Langkah ni penting untuk mengelakkan pertindihan slot pasaran dan juga persaingan sesama adik-beradik.Bila dah balik modal dan ada untung,cukuplah kan?Lagipun kos R&D rebadge taklah setinggi membina model daripada fasa atas kertas.
perodua-axia-standard-green-copy
Oklah,cerita pasal keretanya pulak.Sebagaimana informasi yang banyak di internet,dimensi Perodua Axia berada ditengah-tengah antara Viva dan Myvi.Taklah kecik sangat dan cukup-cukup sesuai dengan saiz orang Asia.Tetapi ruang yang ada digunakan dengan optimum lalu menghasilkan sebuah kereta yang dikhabarkan cukup luas ruang simpanan dan kabinnya.

interior
Bahagian interior berwarna hitam dan direka dengan kemas.Cuma di ruangan kaki pemandu kelihatan linkage stering yang tidak disembunyikan dengan baik.Walaupun tidak mengganggu pemanduan,nampak agak cacat jugalah .
Fungsi reminder buzzer untuk kunci,seatbelt pemandu dan juga headlamp aku rasa sama je dengan Myvi kot.Satu lagi benda yang aku rasa patut ada untuk kereta baru ialah reminder headlamp waktu malam.Banyak betul aku nampak kereta-kereta yang lupa pasang lampu,mentang-mentang la highway terang.
Dengan berat hanya 850kg(SE),Axia digerakkan oleh enjin baru 1.0 liter iaitu 1KR-DE2 yang berupaya menghasilkan 65hp pada 6000rpm.Ia adalah keluarga varian enjin 1KR dimana tiada VVT-i tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11:1.
Kombinasi enjin dan berat kereta memadailah,sesuai dengan matlamat Energy Efficient Vehicle dan untuk itu Perodua meng’klaim’ penggunaan bahanapi sebanyak satu liter mampu memberi jarak sejauh 21.6km.Angka-angka ni aku tak pasti untuk pemanduan urban atau lebuhraya.
Dari segi performance enjin,handling dan safety produk Perodua kebiasaannya biasa-biasa saja walaupun spesifikasi tertinggi.Tapi mengatakan kereta Perodua sebagai keranda bergerak melampau pulaklah rasanya.Kalau yang pegang stereng tu beruk,bagi lah kereta apa pun.Hasilnya ke longkang juga.
B
Versi basic Axia dilengkapi sepasang airbag yang mana mandatori untuk semua kereta-kereta baru,manakala versi tertinggi disertakan ABS,EBD dan BA.Kalau skala internasional,feature ni dikira paling asas untuk safety standard.Harga yang ditawarkan bermula dari RM24,600 hingga RM42,530.

perodua-axia-red
Dari segi rupa paras selepas ubahsuai kosmetik oleh Perodua,tak banyak aku nak komen cuma pendapat dua kupang aku,grill depan Axia SE dan Advance dibentuk terlalu besar.Agak tak berapa kena dengan spesifikasi dia yang low profile.Manakala lampu depan model asas Axia tak cantik. Itu saja yang kurang sedap dipandang.
Sesetengah orang masih lagi pelik kenapa model-model Perodua ni laku betul sedangkan secara amnya ia bukanlah kereta yang sedap dipandu,boleh dibuat berlumba ataupun cukup luas untuk keluarga besar?
Aku rasa jawapannya adalah kerana reliabiliti dan satu faktor lagi ialah ruang modifikasi JDM.Hasil godekan internet,aku terjumpa Toyota Agya versi TRD yang keren di Indonesia.
Agya-Putih-0013
DSC3979

Satu kebetulan yang berimpak besar kepada Perodua ialah pertembungan dengan model baru Proton Iriz.Walaupun kelas enjin berbeza,pengguna tetap menilai dua kereta ni dalam satu liga yang sama.Kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri,versi Axia termahal hanya berbeza sebanyak RM92 daripada versi paling murah 1.3 manual bercat solid Proton Iriz,manakala list spesifikasi Iriz jauh lebih baik untuk versi 1.6.
Siapa yang menang,sama-sama kita tunggu.Dari pandangan peribadi aku,kebarangkalian Iriz merebut penguasaan pasaran kereta kompak yang selama ini dikuasai Perodua amat tinggi.Model Perodua akan datang diharapkan akan menggunakan transmisi CVT sebab ada orang cakap gear automatik 4 kelajuan ni teknologi purba…huhuhu!

Rabu, 17 September 2014

Komentar tentang Iriz

Berita automotif tempatan yang paling panas buat masa ni tak lain tak bukan adalah berkenaan Proton Iriz.Tentatif harga dari blog Paultan menunjukkan lingkungan RM 42,888 untuk 1.3 manual standard hingga RM 62,888 1.6 CVT metalik.
Macam orang lain juga,aku pun jenis gatal tangan nak mengomen.Cuma orang lain takde blog,aku ada,haha!
Biasanya orang save the best for last,tapi aku nak bagitau pandangan aku yang best tentang Iriz dulu ye?Yang nampak tak best kemudian cerita.Sebelum tu aku nak bagitau yang aku sebenarnya tak into langsung dengan kereta-kereta Proton.Handling Lotus power sangat ke sampai boleh rasa masa hadap jem pergi balik kerja atau design Proton timeless sangat sampai tak jemu mata memandang walaupun 10 tahun lagi?Ke memang ada jenis orang yang tiap pagi pulun layan trek seround dua dulu sebelum punch card?
Macamana pun aku ni seorang yang realistik.Aku taklah taksub dengan sesuatu brand sampai tutup mata terus untuk jenama lain.Maka,inilah komentar awal yang aku boleh cakap berdasarkan informasi yang bertaburan dalam internet.
Spesifikasi atas kertas memang terbaik.Aku tak pedulilah berapa banyak airbag dan berapa bintang safety dia dapat.Yang aku perasan Iriz ada port USB untuk  pengecasan gadget.Ini memang thorbaikkk.Leceh kot nak cas henpon dalam kereta kalau cuma bergantung pada soket pencucuh rokok.Port USB kat player audio biasa pulak tak mampu nak deliver cukup voltan untuk mengecas,setakat nak baca data boleh la.Time tu plak bini nak mengecas henpon sebab busy berWhatsApp,yang laki nak guna GPS.Memang cari pasal lah kan?
So,wujudnya port USB yang dedicated untuk tujuan mengecas semestinya satu value added yang layak diberi pujian.Serius aku suka ni.

Dari segi interior design,material,upholsteri dan susunatur ergonomik,not bad lah kot as long as warnanya hitam.Bukan apa,warna hitam ni warna ‘selamat’.Bila tujuan kereta dibina untuk kegunaan keluarga,kebarangkalian untuk berlaku tumpahan air sangat tinggi.Yang bujang bolehlah lagi maintain kebersihan dalaman kabin,tapi bagi yang ada anak kecik,redha ajelah kalau fabrik seat tu bertompok-tompok bekas susu atau aiskrim tumpah.Jengok pulak kat ruang kaki,bersepah dengan saki-baki jajan.
Pasal enjin aku taknak komen banyak,ok lah kot ada dua pilihan enjin.Rasa-rasa nak celen VW Polo ambiklah versi 1.6 manual.Mengikut kata-kata diehard fan Proton,enjin Proton ni powernya mak oiii…sehebat-hebat enjin dalam alam ni dengarnya.
Ok sori,jangan sentap plak,huhu!Pada jangkaan aku sesaran sebesar 1600cc dengan sistem VVT (ada VVT kan??) sekurang-kurangnya mampu produce tak kurang dari 110 hp.Lari lelaju nak pergi mana pun ye dak?Hangpa entry corner pun serupa sampan hanyut.
Sekarang meh tengok gambar Iriz tanpa camouflage yang dipandu Tun M ke Pavillion aritu.

tun-mahathir-proton-iriz-pavilion

Takpayah letak link kredit pun takpe kan?Terpampang besar watermark Paultan kat situ.
Dari sudut depan tiga suku ni secara keseluruhannya nampak inilah design Proton yang paling kemas aku rasa.Ada dinamik.Proportion lampu,gril dan garis badan berada di tempat yang betul.Paling aku suka ialah perincian pada headlamp.Rekaan yang tak terlalu kompleks tapi dalam masa yang sama tidaklah huru hara macam previous model.

Secara keseluruhan,model Iriz ni menepati matlamat asal pembinaannya yang bertunjangkan falsafah global small car.Macam ni punya rupa dan spesifikasi memang boleh pergi peringkat global senang-senang je.
Masa model ni masih lagi bersalut sticker camo,aku nampak wheel archnya amat kecik,mengingatkan aku kepada wheel arch Saga FL.Baru letak rim 15,tayar 50 dah senak nak muat sampai terkangkang-kangkang.Jangan ingat aku tak tau stail hellaflush pulak ye?
Berlainan dengan gambar diatas,wheel arch kelihatan sesuai dengan dimensi badan kereta dan saiz tayar yang memenuhi ruang.Maybe yang arch kecik tu model 1.3 kot.

Proton_PCC_Iriz_undisguised_008-850x457
Dari sudut ni pun segalanya nampak cantik kecuali bahagian yang aku tandakan dalam bulatan merah.ngbbs42d0eb13602c7



Pertamanya lampu brek belakang.Bentuk keseluruhan ok,tapi yang aku tak berkenan ialah susunan LED yang diwarisi dari Exora.Ianya mengingatkan aku kepada gambar viral disebelah.Damnnn!Trauma betul bila aku mengekor Exora lama-lama.Membahayakan keselamatan tahu tak?Huhuhu!

Bahagian bumper belakang nampak sedikit aneh seperti ‘terpaksa’ dimuatkan pada ruang yang terhad.Kesudahannya ia nampak seperti terkopak.Engineer buat dimensi keseluruhan dan juga engineer platform wheelbase nampak macam gaduh-gaduh manja gitu.
Sorang nak body kompak,sorang lagi nak wheelbase panjang,maka jadilah macam ni bila digabungkan. Aku rasa kalau bumbungnya dipanjangkan lagi barang 100-150mm,barulah bumpernya terletak dengan cantik.Lagipun boleh tambah lagi kapasiti ruang simpanan belakang.Mungkin makan masa sikit untuk terima takdir bumpernya macam ni.

Rumusannya,dengan harga yang sesuai,spesifikasi yang amat baik dan juga rekabentuk yang terbaik,Proton Iriz mampu menjadi ikon kejayaan Proton di masa akan datang.Tak perlu soft turbo apa bagai,mengada-ngada sungguh fans depa ni.Pastu bila jual mahal salahkan DRB.Feature packed memang bagus,tapi kalau banyak yang meragam dari yang elok,sakit kepala juga.

Penutup Cerita Piramid…

Hampir tepat dua tahun lepas,aku tulis entri berkenaan piramid Alam Melayu dimana persoalannya masih lagi tidak terjawab,sehinggalah aku terjumpa gambar berikut.

Ini adalah lokasi pir408771_421849721207705_923581441_namid Alam Melayu yang terletak di Semenanjung Malaysia.Gambar ni aku crop dari gambar asal yang sebenarnya dah agak lama berada di internet.Cari lah kat internet nanti,aku pun lupa dah link dia sebab entri ni pun dah ready lama cuma tak dipublish.

Tercatat nama Srikandi dan juga nota “gunung Daik bercabang tiga” dibahagian bawah peta lama tu.Tak retilah aku nak decipher pantun Melayu lama ni.Lagipun aku tak dapat nak sahkan ketulenan informasi ni datangnya dari Cik Srikandi.

Marking lokasi piramid tersebut diatas peta lama Tanah Melayu adalah disengajakan.Biasalah,mana boleh dapat senang-senang beb.Jika di plotkan keatas peta moden,beginilah kelihatannya…

Ancient

Ya,radiusnya amat besar untuk diteliti melalui Google Earth,ditambah lagi dengan kebanyakan kota-kota lama di Tanah Melayu ni musnah dengan teruk dan tiada usaha serius menjejaki sejarah Tamadun Melayu silam yang jauh sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Aku bekerja di persekitaran yang berkaitan dengan hutan dan biodiversiti.Dikelilingi pokok-pokok balak berharga yang ditanam hampir seratus tahun dulu membuatkan aku sedar akan satu fakta yang tidak enak tetapi itulah kebenarannya.

Balak-balak ini berketinggian lebih 60 meter dengan ukur lilitan pangkal melebihi dua pemeluk dan ada yang lebih.Sekarang bayangkan puing-puing kota berusia ribuan tahun yang jauh ditengah hutan rimba.Seratus tahun pun dah tinggi kanopi hutannya,inikan pula ribuan tahun.Benarlah kata-kata tuan Haji Shahpaskal,walaupun namanya piramid,ianya umpama tudung saji yang ditutup dengan tanah dan dibiarkan ditumbuhi pokok.Lagipun bentuknya tidaklah seperti piramid Giza.

Pengesanan secara tepat lokasi-lokasinya sudah tentu hanya mampu dilakukan orang yang berkemahiran dengan selok-belok hutan Semenanjung.Untuk kita yang biasa-biasa ni,jangan haraplah nak jumpa,hehe!Barangkali ianya lebih baik tidak dijumpai langsung untuk melindungi manusia di mukabumi ni dari bencana besar.

Kebanyakan kisah-kisah sejarah seakan dejavu.Sentiasa berulang-ulang.Contohnya peperangan.Manusia tak pernah berhenti berperang walaupun masing-masing tahu akibatnya ramai yang menderita.Manusia tak pernah belajar dari kesilapan.Pernah dengar kan yang perang dimasa akan datang akan mencapai tahap tepu dari segi teknologi dan akhirnya manusia kembali menggunakan panah dan tombak?

Perhatikan Amerika yang sangat advance pembangunan militarinya.Mereka ada teknologi rail gun,laser Avenger,adaptive camouflage dan beberapa lagi yang kedengaran sungguh komikal tetapi ianya wujud.Adakah ianya bagus?Kemuncak situasi dunia nanti,kita semua akan memusnahkan tempat kita tinggal dan bermula semula daripada awal macam orang dulu-dulu.

Pernahkah juga kita terfikir kenapa orang asli tak mahu menerima kemajuan macam kita?Ada seseorang pernah berteori bahawa orang asli ni merupakan suku kaum yang survive semasa dunia mengalami kemusnahan akibat tangan-tangan manusia.

Jadi orang asli ni dah embedded in their DNA bahawasanya kemajuan akan hanya mendatangkan kemusnahan.Sebab tulah diorang maintain dengan cara hidup simple dalam hutan.Ianya teori yang agak ekstrem tapi ada logiknya juga.

Akhir sekali,wujud sesetengah orang yang tahu rahsia Alam Melayu dan kehebatan tamadunnya,tapi tiada keperluan untuk didedahkan kepada umum…

2ZZ-GE

Entri ni sengaja dipublish sebagai ‘filler’,maklumlah dah jarang mengepos entri.Tapi bila tengok pageview semalam sekitar 7 ratus lebih dan bulan lepas lebih 22,000,gua terharu beb….huhuhu!Terima kasih semua.

Enjin 4AGE samada dari varian 16V atau 20V adalah pilihan yang paling biasa untuk penambahan kuasa mudah untuk jentera Toyota.Nak kata besar sangat kuasanya tidaklah juga tapi sekurang-kurangnya ruang modifikasi terbuka luas dan sudah tentunya jauh lebih baik dari enjin asal yang tujuannya dibina untuk jimat bahanapi.
Lingkungan kuasanya pelbagai,dari 115hp hinggalah ke 240hp dalam keadaan NA dan seterusnya dengan bantuan pendesak.Bagi siri 20V samada Silvertop atau Blacktop,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Khabarnya Silvertop mempunyai internal part yang lebih kuat untuk revving tinggi tetapi MAP sensornya mudah rosak.Manakala internal part Blacktop tidak sekuat Silvertop tetapi komponen elektrikalnya lebih baik.
Jalan yang terbaik adalah merojakkan kedua-dua enjin ni.Ini orang cakaplah,berdasarkan sumber bacaan dan juga maklumbalas dari pengguna.
Banyak forum yang bincangkan topik 4AGE ni,cuma kali ni aku nak fokuskan kat satu lagi enjin NA Toyota yang tak kurang hebatnya juga iaitu 2ZZ-GE.Nampak je kod “G” ni memang semua tahu ianya dibina untuk performance.So,bagaimana agaknya jika enjin ni diletakkan didalam engine bay siri Corolla sebaik saja halfcut Celica GT-S mula tiba di pasaran tempatan?

Sedikit informasi teknologi berkenaan mesin 2ZZ-GE yang sudahpun berusia lebih 15 tahun :

Sesaran 1800 c.c
Bore & Stroke 82 x 85 mm
Nisbah mampatan 11.5 : 1
Sistem injap DOHC 4,VVTL-i
pacuan rantai
Aspirasi Natural
Blok dan silinder Aluminium dengan liner MMC
Kuasa maksimum 135kW/181hp @ 7600rpm
Tork maksimum 180Nm @ 6800rpm
Berat enjin 115kg
 2001.2.8N7ZQengaToyotaCelicaZR
Dibina berasaskan platform 1ZZ-FE dengan kolaborasi bersama Yamaha Motor Corporation,matlamat sampingannya selain dari memenuhi piawaian emisi terkini(masa tahun ia dibina) ialah untuk mencapai prestasi kelajuan tinggi,dan nisbah kuasa kepada sesaran enjin yang terbaik disamping mengekalkan dimensi asal.
Modifikasi siri Corolla SE ataupun SEG dah sinonim sangat dengan enjin 4AGE.Tapi jarang sangat kita dapat jumpa kombinasi Corolla tempatan dengan 2ZZ-GE.Aku yakin,ada banyak contoh diluar sana cuma ownernya jenis diam-diam ubi barangkali.
Kerja memasukkan 2ZZ-GE kedalam enjin bay Corolla tidaklah semudah memasukkan 4AGE,tapi itu cuma masalah kecik.Kalau kat Siam tu berlambak 2ZZ-GE ni duduk diam bawah hud enjin Vios walaupun enjin ni paling cocok sebenarnya dengan cesi Altis.Aku pernah baca satu statetment dalam majalah automotif tempatan,orang tak waras je modified Altis.
Tapi benda yang tak waras ni la kadang-kadang menghasilkan karya yang layak dihormati tak gitu?Sebagai contoh,aku pernah jumpa modifikasi Altis bernadikan 2ZZ-GE dengan kit badan penuh C-West.Memang rare kit dia,tapi ada.Original ke tidak aku tak tau.
14
13
Harga pasaran tempatan halfcut Celica 2ZZ-GE berkisar antara RM7500-8000.Berbaloi-baloi sudah tentu.Layan kondisi pekak sudeyyyyy!!

Selasa, 26 Ogos 2014

Xiaomi Mi4 vs. HTC One E8

Ok,semalam aku dah baca review GSMArena tentang flagship terbaru Xiaomi yang dinanti-nantikan iaitu Mi4.Smartphone ni tersenarai diantara calon-calon yang dipilih untuk program penggantian One X barai aku,hehe!

Untuk pengetahuan,HTC One X aku berada dalam kondisi tenat buat masa ni sebab kemalangan.Umpama pepatah lama,sudah jatuh diatas jalan tar,digelek motorsikal pula.Sebuah lagi HTC One X yang dibeli serentak untuk wife aku masih berkhidmat dengan baik kecuali prestasi bateri yang makin menurun.Tambahan lagi kapasiti bateri sebesar 1800mAh sangatlah 2012.

Secara keseluruhannya Mi4 Xiaomi baik tapi apa yang lebih penting bagaimana prestasinya sekiranya head to head dengan calon utama pilihan aku iaitu HTC One E8.Aku ringkaskan saja point-pointnya berdasarkan apa yang aku baca malam tadi.Kalau ada yang miss tu,maaflah.Ingatan tak berapa nak tajam macam zaman belajar dulu.

 

Kelebihan Xiaomi Mi4 mengatasi HTC One E8

 

- Dimensi yang lebih padat untuk skrin 5 inci dan juga kemasan premium aluminium dengan       potongan jitu

- Memori terbesar yang ditawarkan 64GB dan RAM sebesar 3GB

- Kamera hadapan 8MP

- Rakaman video 4k

- FM radio

- Bateri sebesar 3080mAh

- Dilengkapi IR blaster

- Standard video codec yang lebih baik

- Harga sedikit murah berbanding HTC One E8

 

Kelebihan HTC One E8 berbanding Xiaomi Mi4

 

- Sedikit ringan hasil penggunaan material polikarbonat

- Perlindungan paparan Corning Gorilla Glass 3

- Slot Micro SD yang menyokong sehingga 128GB

- Stereo speaker dengan kualiti audio yang lebih baik

- Ketahanan bateri lebih baik berbanding Mi4 walaupun berkapasiti lebih kecil

- Prestasi hampir kesemua ujian synthetic benchmark mengatasi Mi4

 

Jadi yang mana jadi pilihan anda termasuklah aku sekali?

Rabu, 20 Ogos 2014

HTC One E8

Kelmarin member aku minta aku komen pasal smartphone HTC Desire 816.Aku tak tau sangat model-model lain HTC selain dari keluarga One.Secara amnya Desire 816 ni just boleh la pakai,nak kata awesome tu tidak lah.So my friend EastOne,please read this and you will understand why i’m suggesting you another model.Bonus Perodua biasanya masyukkkk baq angg…now reward yourself lah.

Skrin Desire 816 dah cukup besar,tapi agak mendukacitakan piksel sejumlah 720 x 1280 diregangkan sehingga 5.5 inci menyebabkan ketumpatan pikselnya hanya 267 ppi.Tak cun kot??Kemudian isi perutnya OS Android Kitkat 4.4.2 dijana oleh Qualcomm Snapdragon 400,Quad Core 1.6GHz Cortex-A7 dan GPU Adreno 305.Memadai untuknya,tapi bukanlah yang termantap buat masa ni.

Apapun faktor penentunya ialah harga.Sepatutnya ia dipasarkan pada harga tidak melebihi 1k,pada pendapat akulah.

 

 

Sebenarnya aku nak membahaskan sesuatu pasal HTC One E8.Boleh dikatakan model yang agak latest dari pengeluar telefon hidup segan mati tak mahu Taiwan ni.One E8 secara zahirnya adalah versi downgrade HTC One E8M8 iaitu daripada kerangka dan kemasan logam premium kepada plastik polikarbonat.Walaupun aluminium bukanlah logam yang eksklusif dalam jadual unsur,ia adalah logam yang menepati ciri-ciri produksi seperti kos,kebolehtempaan,pemesinan jitu,pengaloian dan kemasan.Manakala polikarbonat menawarkan pilihan yang lebih murah kos produksinya.

Dari segi rupa luaran memang downgrade sikit dari abang M8,tetapi jika diperiksa baik-baik spesifikasinya,ada beberapa penambahbaikan untuk mengimbangi kekurangan penampilan premium.Eh,cantik je rasanya glossy polycarbonate ni.

 

Pertamanya kamera.One E8 dipasangkan kamera 13 Megapiksel yang dirasakan memadai dan lebih sesuai untuk smartphone terkini.HTC akhirnya akur bahawa teknologi UltraPixel nya tidaklah advance mana pun.Memang tak dinafikan secara amnya gambar yang diambil kamera UltraPixel cukup baik,tetapi mana mungkin oversized pixel dapat mengatasi kepadatan piksel yang tinggi.

Kebanyakan ujian kamera yang aku tengok akan ‘crop’ imej yang diambil untuk meneliti kejituan foto yang diambil.Apa lagi nak dikata…UltraPixel memang kalah teruk disini.

Piksel memang akan sentiasa menjadi keutamaan fotografi.Fikirkan kenapa skrin telefon berevolusi daripada monokrom,TFT 256K,HD,Full HD dan seterusnya.Tujuannya adalah untuk memaparkan imejan yang sehampir mungkin dengan keupayaan mata manusia.

Ataupun bayangkan kita diberi pilihan untuk mata yang kita ada sekarang digantikan dengan mata yang melihat imejan dengan kuantiti piksel rendah tetapi saiz pikselnya besar.Siapa mau?Hujah ini sepatutnya menguburkan terus teknologi UltraPixel.

HTC wajib datang semula dengan teknologi itu jika mampu menghasilkan teknologi UltraPiksel yang lebih baik.Jika tidak,ikut sajalah trend kamera telefon pintar terkini.Aku pelik juga kenapa HTC beria-ia mempopularkan UltraPiksel sebelum ni,nak kata mampu merendahkan lagi kos pengeluaran telefon tidak juga.Inovasi mesti la kena ada output yang jauh lebih baik.Kalau takat marketing stunt je baik tak payah goreng lebih sangat.

Apapun sepanjang menggunakan HTC,aku rasa kelebihannya ialah kamera yang aku cukup suka pakai.Mengambil gambar biasa atau burst cukup mudah dan pantas.Cip pemproses imejannya cukup baik barangkali.Jadi kekalkanlah kelebihan ini untuk model-model mendatang.

 

Kedua ialah dual-nano-sim.One M8 cuma ada satu slot sim,manakala One E8 boleh letak dua sim yang mana bagus juga idea tu,contohnya pengguna macam aku.Nak pakai dua phone agak melecehkan tapi dalam masa yang sama network DiGi agak teruk dikampung aku.Maka bolehlah pakai dua operator dalam satu phone.Selesai masalah.

*Oh waitt,aku baru je terbaca dari amanz.my yang versi Malaysia cuma satu sim.Damn!

 

Dari segi benchmark sintetik,UI,kualiti bunyi dan rakaman video,aku tak boleh dan bukanlah orang yang sesuai nak komen.

 

Sedikit berbeza cuma E8 dikuasakan CPU Quad Core Krait 400 2.5GHz,manakala M8 2.3GHz.Tetapi E8 tiada IR port sepertimana abangnya M8.Lain-lain spesifikasi aku rasa lebih kurang je contohnya kamera depan 5MP,slot Micro SD,dan bateri 2600 mAh.Berkenaan dengan bateri,HTC cukup ‘liat’ nak pasangkan bateri berkapasiti besar pada flagship smartphonenya.Sepatutnya untuk lebih ketenangan fikiran,ada baiknya telefon berskrin 5 inci keatas dibekalkan dengan kuasa sekurang-kurangnya sebesar 3000mAh.

Mujurlah HTC agak berpengalaman dalam memanipulasi penggunaan kuasa.2600mAh pada E8 mampu memberikan angka endurance setinggi 77 jam.Agak baik untuk kapasiti sebesar itu.Harga pulak bagaimana?

 

HTC One M8 : RRP MYR2399

HTC One E8 : RRP MYR1699

 

Gua tetap pilih E8 untuk calon pengganti One X gua yang barai ni.

Selasa, 5 Ogos 2014

Haji Dari Tauke Hardware

Cuti raya baru-baru ni aku bersembang dengan sorang pakcik tauke kedai hardware kat kampung aku.Nama dia Haji Dari.Asalnya aku cuma nak beli batu asah kat kedai dia,tapi biasalah kena la bertegur sapa sikit.Bila soalan dia mula menghala ke kerjaya aku,pakcik tu tanya satu soalan yang agak susah aku nak jawab.

Soalan dia macam ni,’ada tak ubat untuk sakit kencing manis?’

Agak lambat juga aku nak respon kat soalan dia sebab fikirkan jawapan terbaik untuk pakcik tu.Kemudian aku jawab,

’sebenarnya tak ada pakcik.."’

Aku jawab macam tu sebab istilah ubat bagi aku ialah sesuatu yang mampu mengurangkan penyakit dan seterusnya penyakit hilang dalam tempoh tertentu.Pakcik tu pun cerita la pasal wife dia yang dah bertahun-tahun makan ubat kencing manis yang mana ubat tu sebenarnya cuma menahan penyakit tu dari bertambah teruk,tetapi tidak mengubati.Patutnya kalau boleh sembuh dah tentu la tak payah makan ubat lagi kan?

Biasa kita dengar kalau orang tua sakit,penyakit dia tak lain tak bukan sakit yang biasa kita dengar macam kencing manis,sakit buah pinggang,dan stroke.Baru kejap tadi aku Google pasal kencing manis,terus keluar iklan ubat kencing manis.Seminggu je terus sembuh beb.Kalau betul,sure taukenya dah billionaire.Ingat senang ke nak R&D ubat-ubatan,apatah lagi kategori drug.

Aku tau jawapan aku bukanlah jawapan yang nak didengar pakcik tu,tapi aku taknak bagi harapan palsu kat dia.Cuma aku cakap,masa kita sihat ni kena jaga pemakanan.Kena lupakan makanan yang sedap-sedap.Banyakkan makan sayuran segar dan ikan.Berpuluh tahun dah kita enjoy makanan yang tekak kita suka,apa salahnya perlahan-lahan kita tukar kepada menu yang lebih sihat.Umur panjang atau pendek bukan urusan kita,tapi sekurang-kurangnya kita berusaha.Boleh jugak isi waktu yang berbaki dengan amal ibadat.

Terus pakcik tu salam cium tangan aku,hahahah!Ok,aku tokok tambah je tu.

Tengah sedap-sedap beramah mesra dengan golongan veteran kampung,tetiba aku teringat anak aku yang busy meniup belon dalam bakul skuter mak aku sebenarnya tengah memeram tinja dalam pampers dia.Hissshhh!!

Isnin, 4 Ogos 2014

сабина алтынбекова

Sabina Altynbekova.

Umur: 17 tahun.

Tinggi: 1.82m

Berat: 59kg

Skuad bola tampar junior wanita Kazakhstan.

 

Comel juga awek Kazakhstan ni ye?Photographer sukan ni kekadang bukan buat kerja sangat pun,sibuk menembak gambar awek cun.

Altynbekova_Sabina

photo_45003

photo_40483

Xiaomi Mi4

Lama betul aku tak menulis pasal gadget terutamanya smartphone.Bosan sebenarnya bila dunia smartphone didominasi dua nama besar,Samsung dan Apple.Apa yang best sangat tak tahulah.Aku macam biasa,masih memuja HTC,contohnya HTC One M8 yang mana dianggap oleh sebahagian besar pakar-pakar ulasan smartphone sebagai “telefon pintar yang berada pada kelasnya yang tersendiri”.

Walaupun featurenya tak sehebat keluarga Galaxy terbaru,kombinasi semua aspek menjadikannya ia sebuah smartphone yang patut dihormati.Kecuali kamera 4MP Ultrapikselnya.

Kebelakangan ni muncul nama-nama seperti Oppo dan Xiaomi dari tanah besar China.Bagi pengguna yang terbiasa dengan barang berjenama,apa barang layan brand China.Mesti cap ayam kaw-kaw ni.Biasalah,aku dulu pun sama bermentaliti sedemikian.Tolong jangan malukan diri korang.Ada baiknya buka mata untuk jenama lain juga.

Pernah sorang tauke vendor Proton cerita kat aku masa kitorang visit kilang dia,barang-barang made in China ni ada banyak gred.Kalau boleh dia kelaskan,mungkin ada gred A,B,C dan sampai Z.Ada yang berkualiti tinggi dan ada yang cap ayam habis.Member aku pernah rasa down bila dia pakai smartphone Huawei model apa tah.Almaklumlah nama brand serupa nama Cina bukit.Kengkawan plak semua layan Samsung.Aku cakap kat dia,orang duduk dalam lesung batu je tak pernah dengar nama Huawei.

Sebelum raya haritu aku sempat survey perkembangan smartphone terkini terutamanya jenama dari China.Sebabnya aku terbaca news pasal Samsung punya sales merosot sebab kemunculan jenama-jenama murah dari China.Rupanya Samsung tak champion langsung kat China.Adakah disebabkan Samsung tak champion bermakna selera rakyat China tak ada kelas?

No.Sebab brand local diorang sama canggih dengan Samsung + harga 1/2 daripada smartphone dari negara KPop tu.Jangan main-main dengan China.Diorang tak mampu beli Range Rover Evoque,diorang copy sebijik,taruk brand Land Wind X7.Power.

Barangkali ada berpuluh-puluh jenama smartphone kat China tapi buat masa ni Oppo dan juga Xiaomi yang menarik perhatian aku.

Mula-mula aku cari info pasal Oppo Find 7 sebab nampak macam worthy contender untuk One M8,malangnya bateri tak berapa nak cukup power walaupun 3000mAh.Apa taknya,5.5 inci 534 ppi QHD kot?Endurance ratingnya cuma 44 jam vs. 71 jam pada One M8.So,tak best.Harga pun murah sikit je dari jenama Korea.

Now tumpuan kepada jenama Gwiyomi Xiaomi.Jenama ni kalau aku dengar tahun lepas serius aku kategorikan sebagai jenama konsol permainan kanak-kanak level pasar malam.Itulah pentingnya memperbanyakkan informasi dan jangan taksub dengan sesuatu jenama.Paling penting elakkan jenama mainstream,hehe!

Untuk pengetahuan,Xiaomi ialah pengeluar telefon pintar yang paling pantas berkembang di dunia.Penguasaan pasaran di China adalah sebanyak 14% berbanding Samsung 12%.

xiaomi-mi4-3

Kemas dan nampak kelas baq angg!

 

Xiaomi Mi4 ni bakal dilancarkan pertengahan Ogos 2014,kat Malaysia tak sure sampai ke tidak.Dengan spec hardware yang setara One M8 & Galaxy S5 dan harga sekitar RM1300-1400 (anggaran),model ni bakal mendapat tempat dikalangan peminat smartphone.OS Android apa ada hal.Cuma aku menunggu review penuh dari GSMArena berkenaan dengan stamina bateri.3080mAh kedengaran cukup besar,tapi kalau tak kena gaya macam Oppo Find 7 tadi,lemau jugaklah hasilnya.

Kebelakangan ni memang aku utamakan stamina bateri,leceh betul la nak angkut charger/power bank merata.

Klik sini untuk baca spesifikasi tak rasmi Xiaomi Mi4.Malas pulak nak menaip banyak-banyak.

Khamis, 10 Julai 2014

Rim pun ada fesyen

Minggu lepas aku balik Sekinchan.Best betul time cuti sekolah ni semua adik beradik aku dapat join lepak kat kampung.Selain dari aktiviti menziarah rumah kulaan (saudara),aktiviti wajib ada ialah memancing puyu.Masa ni la baru wife aku tau betapa enjoynya memancing.

Tu baru parit depan rumah,belum lagi parit kat Sabak Bernam.Dengarnya puyu besar tapak tangan beb.Kali ni tak ada aktiviti pancingan pantai sebab ramai yang tak bawak pancing termasuk aku sekali.Hujung tahun ni kalau ada rezeki kena cuti lama sikit.

Entri ni sebenarnya bukan nak cerita pasal aktiviti tahunan keluarga aku.Sebenarnya aku nak cerita pasal sport rim.Tak kena mengena langsung ye dak?Lantak ah.

Masa aku ronda-ronda pekan Sekinchan,aku terserempak Wira yang tak berapa nak senonoh memakai rim akar.Korang tau rim akar tu apa?Rim tu glemer macam TE37,tapi limabelastahun lepas la.Masa tu aku tengok huduh je pun rimnya,tapi pasal apa glemer aku tak tau.Bayangkan lepas 15 tahun pun still nampak huduh.Haha!Kalau barang rare tu lain cerita.

Tapi dah pesen zaman tu kan,buruk-buruk pun boleh gak buat modal ayat awek.Haha!

Sport rim kereta pun macam fesyen baju juga,sentiasa berubah ikut zaman.Sama la macam fesyen Vossen CV3 sekarang,makin jemu aku tengok.Fesyen yang hot cepat ni biasanya cepat juga membosankan bila semua orang nak pakai.Tak caya tengok 2015 nanti.

Meh kita tengok fesyen/rekabentuk rim yang pernah glemer kat Malaysia ni.Tapi zaman-zaman aku jela ye,dengan persekitaran bandar kecik.Bukan macam kat KL.Lain padang mungkin lain trendnya.

 

1.Rim mangkuk

rimoldskool13

-Nama betul dia sumpah aku tak tau.Rim ni cukup biasa kelihatan pada kereta Datsun 120Y,Toyota KE30,KE70 dan jugak Nissan Vannette.Rim ni sesuai sebab offsetnya cukup kena dengan binaan kereta lama yang knucklenya agak kedalam.Saiz dalam 13/14 inci kot.Zaman tu pakai rim 15 pun dah jalan mengepak.

 

2.Cover rim

sporty 14 wheel cover set normal 12 rims kancil viva syeohgh 1111 16 syeohgh 3.jpg  800×600

FB_IMG_1435890707109 

 

-Gambar kat atas ni contoh jelah ye?Ni adalah pilihan mat-mat Kancil kebanyakan sebelum zaman mampu convert enjin L2 L5.Masa ni semua mahal pastu tayar susah nak cari.Pilihan yang ada cuma cover rim plastik saiz besar dan dipakaikan ke roda standard Kancil.Hasilnya,ia mampu menghasilkan ilusi bahawa Kancil tu  pakai rim besar dengan tayar profil 35.Kesian betul trend diorang zaman tu…aku nak gelak ni tapi aku tahan jelah…hummmmm…

Kalau diingat-ingat balik memang sangap habis trend tu,tapi harus diingat.Dikala zaman tersebut dimana gaji RM750 kedengaran macam 1.8k,Kancil umpama Myvi Xtreme tahu?Brader-brader yang pernah terjebak dengan skill mekap kereta macam ni barangkali dah pakai EVO sekarang.

 

3.Rim akar

-Ni yang aku cerita awal-awal tadi.Timeline fesyen ni lebih kurang tahun 2000.Brand apa pun aku tak tau,padahal masa ni TE37 dengan EVO Regamaster dah ada kat market.Mungkin harga mahal lagi kot.Hangpa ada Wira lowered spring potong,siap dengan rim akar 16 inci,henpon Nokia 3310,confirm hangpa la paling macho dalam pekan.Piwit awek kat stesen bas sure depa nak tumpang naik.

Aku cuba Google gambar rim ni,tapi susah betul nak dapat.

 

4.Rim waja

16012009022

-Trend ni ada la jugak sikit-sikit terutamanya geng-geng Iswara sedan.Rim Waja 15 inci duduk dalam arch Iswara spring potong dah cukup terbaeeekk dah.Oppss!Lagi satu aksesori wajib ialah grill Mitsubishi VR4.Nak ngorat awek susah sikit ler sebab masa ni Kancil Mira turbo dah banyak atas jalan.

 

4.rim apekebenda tah

IMAG2098

-Ni satu lagi jenama aku tak tau,Advanti kot,tapi entah model apa.Agak pemes jugak la sekejap rim ni.Bibir Nigger tapi offset +ve,cemana tu?Rim ni kebetulan aku jumpa masa cari sampel pokok dua hari lepas.Masih lagi melekat kat sebijik Wira sedan yang tersadai entah berapa lama agaknya.

 

5.Rim warna-warni hari raya

-Rim colourful ni aku tak tau inspirasi dari mana,JGTC kot.Tapi aku tak berkenan betul rim kaler meriah sangat ni.Matchingkan pulak dengan body standard warna kilang.Cacat betul rupa dia.Tapi kalau jenis main vinyl,kena la jugak konsepnya.Trend ni masih lagi ada cuma nak seimbangkan kemeriahan warna rim tu dengan warna badan,tak ramai yang sukses.

 

6.Rim Vossen

-Fesyen Vossen ni datang ditengah-tengah kemeriahan rim rota.Dulu sempat juga aku jatuh cinta sekejap,nasib baik tak sempat pakai.Bosan dowh,semua nak sarung Vossen.Aku jangkakan menjelang pertengahan 2015,trend kangkang-kangkang ni dah suam-suam kuku.

 

Untuk pilihan rim,aku sebenarnya lagi suka rekabentuk rim yang evergreen.Cuba tengok design Volk TE37,walaupun banyak Taiwan made kat market,rupa dia still menggiurkan.Ni aku senaraikan design rim-rim yang pada aku malar segar tak kira musim.

1.Volk RAYS TE37

2.RAYS CE28N

3.EVO Regamaster

4.Work Emotion CR Kai

5.SSR Type C

6.SSR SP1R

7.RacingHart CP

8. P1 Buddy Club

Selasa, 10 Jun 2014

Cadbury;Kesian Mereka Ni…

Abaikan nama page.Nama page tak penting.Apa yang penting baca baik-baik sebelum share/bagi komen supaya tak nampak bodoh.Hangpa sokong la parti apa pun tak kisah,tapi mata jangan simpan dalam spender.

Link : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=254561754749544&set=a.126809530858101.1073741833.100005871641592&type=1&theater

5  Umno BN Beruk Negara

10262261_254561754749544_3011293090903724835_n

 

Perenggan 3:

“Keputusan analisa makmal yang dibuat oleh Pusat Sains Halal, Kementerian Perindustrian dan Sumber-Sumber Utama, dan Jabatan Perkhidmatan Saintifik, Kementerian Kesihatan telah mendapati tiada DNA khinzir dikesan pada kedua-dua produk coklat Cadbury Dairy Milk Hazelnut dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond dan produk-produk coklat Cadbury lain yang diuji.”

 

Aku bukan nak sebelah pihak mana-mana.Kredibiliti dalam menyampaikan berita sangat penting supaya tak menjana dosa fitnah.Isu DNA babi dalam makanan halal bukan la benda baru,tapi entah pasaipa isu coklat Cadbury ni ramai yang melatah.

Sebelum ni sekitar 2012 kalau tak salah,daging burger Ramly juga dikatakan ada DNA babi tapi lama-lama kes tu senyap.Bukan senyap pasal orang nak sembunyikan fakta,isu tu senyap sebab tiada asas tuduhan yang kukuh.Barangkali DNA dikesan hasil daripada amalan ujikaji makmal yang tak mematuhi standard.Masa aku dengar berita tu aku cuma senyum sinis,sebab aku tau bagaimana Ramly menjaga sensitiviti dan keperluan halal untuk pengguna.Semua QC Melayu Islam,lengkap dengan pegawai berkelulusan Ijazah Syariah.

Orang Melayu Islam sangat-sangat alergik dengan babi.Benda haram lain ramai yang ambil mudah,tapi tang babi no way.Sampai ustaz-ustaz pun tak berapa sepakat.Apa yang susahnya pun tak tahulah,padahal kalau dah was-was tinggalkan saja.Banyak lagi coklat lain.

Suka benor pilih jalan susah,sampai nak samak mulut pun ada.Ajaran mana diorang belajar agaknya…

Kesimpulannya,niat kena baik,jangan cari salah orang saja.Terlalu banyak sangat nampak buruk orang,benda baik pun jadi salah.

Selasa, 27 Mei 2014

Proton...

Aku baru je lepas baca artikel diatas.Agak mengejutkan bila mantan PM menyalahkan Perodua dalam persaingan sengit pasaran kenderaan penumpang domestik.
Sesuatu yang tak kena apabila menyalahkan pesaing walhal kita sendiri gagal bersaing.Bukankah itu satu tindakan yang kebudak-budakan wahai Dr.M?
Tak lama sebelum tu,CEO Proton mengeluarkan kenyataan yang beliau tidak faham kenapa rakyat Malaysia tidak menyokong produk tempatan.Statement tu patut diluahkan dalam bilik mesyuarat dan dijawab oleh team-team R@D serta Marketing Proton.Hampir 30 tahun berniaga di tanah air sendiri,masakan Proton tak ada formula pemasaran yang baik?
Menyebut tentang perlindungan,pada pendapat aku inilah 'kanser' dalam industri automotif nasional.Perlindungan inilah yang memanjakan Proton.Ibarat lelaki dewasa yang sudah berkahwin dan punya dua anak,tapi masih perlu diberi wang belanja oleh mak bapak.
Cukup bulan dapat gaji,tiap tahun dapat bonus sedangkan semua tahu tiap-tiap tahun berniaga tak pernah untung.Staff yang bermentaliti macam ni kalau dalam syarikat swasta baik diberhentikan saja.Mana ada majikan nak tanggung biawak hidup?

Perodua.
Benar,Perodua bukanlah entiti automotif nasional tulen.Perodua lebih kepada assembler model-model kereta Daihatsu/Toyota yang tidak dipasarkan disini.Kena ingat,mereka berniaga.Setakat ni formula perniagaan mereka berjaya.Awalnya Proton juga begitu,rebadge model-model Mitsubishi.
Setahu aku,asalnya Perodua ditubuhkan untuk mengisi kekosongan pasaran segmen kereta kecil.Model pertama Kancil,amat berjaya kerana ada ruang permintaan atas dasar kemampuan ekonomi majoriti rakyat Malaysia.Kemudian diikuti van Rusa,Kenari dan Kelisa.
Hanya model Rusa kurang sukses barangkali kerana c.c nya yang kecil untuk mengheret badan yang agak besar.Berlainan sekali dengan Kenari atau Kelisa.Rajin-rajinkan jenguk laman jual beli kenderaan terpakai.Kereta-kereta yang dah tak dikeluarkan lagi oleh Perodua ni masih mempunyai harga yang tinggi oleh kerana faktor reliabiliti dan kecekapan penggunaan bahanapi.Jujur aku cakap,handling Perodua Kelisa lebih baik daripada Viva.
Kelangsungan Perodua diteruskan lagi dengan model-model Myvi yang tetap mencatat angka jualan baik walaupun isu pengendalian dan keselamatan penumpangnya sering dipersoal.
Tersentak dengan kejayaan Perodua,Proton mula mencuba nasib dalam segmen kereta kecil melalui model Savvy.Walaupun dibekalkan sistem pemanduan yang jauh lebih baik dari Myvi,Savvy tidak berjaya menggugat angka jualan Myvi.Jawapannya mudah,rupa luarannya yang bergaris kontur aneh dan enjin yang mahal untuk diselenggara adalah faktor utama model ini tidak mendapat sambutan.
Sekarang Proton sedang berusaha dengan model GSC.Hasilnya nanti kita lihatlah sama-sama.Terlalu banyak rumor,harapan dan spyshot di laman-laman web automotif.Harga?Letaklah apa-apa angka yang munasabah,dan bandingkan dengan harga Proton era 90-an dulu.
Berbalik kepada permasalahan Proton.Masalah utamanya ialah tiada matlamat yang jelas.Orang jual kereta kecik dia pun buat,sale MPV mencanak naik dia pun nak keluarkan MPV,fan dia mintak kereta turbo dia pun bagi kereta light turbo.Baikkah kaedah perniagaan begitu?
Baiknya tetap ada,tapi benda baik tak semestinya betul.Proton kena sedar perkara ni,apa yang diminta-minta dalam laman web hanyalah mewakili peratusan kecil pengguna kenderaan di Malaysia.Sesetengahnya begitu tegar meminati Proton,tetapi lojikkah mereka mampu membeli kesemua model-model yang dilancarkan tiap-tiap tahun?
Model-model seperti Preve,Suprima,Exora Bold diakui sebagai 'nilai terbaik untuk wang' berdasarkan spec sheet.Tapi bagaimana dengan 'nilai wang' untuk jangkamasa panjang?Anda tahu apa jawapannya.
Oklah,berleter panjang tanpa memberikan solusi amatlah tidak profesional sekali.Andaikata aku diberikan tanggungjawab memacu Proton,ini yang bakal aku buat.
1.Mengecilkan saiz Proton dari segi fasiliti dan tenaga kerja.Kedengarannya agak kejam kerana melibatkan periuk nasi pekerja,tapi inilah langkah yang perlu untuk mengurangkan beban kewangan Proton.
2.Tidak berkompromi dengan vendor yang substandard.Aku pernah terbaca tentang ada design kereta Proton yang tak dapat direalisasikan kerana vendor tak berkemampuan untuk membuatnya.Alasan bodoh untuk industri berumur hampir 30 tahun.
3.Design.Aku pernah tengok lakaran-lakaran model Proton.Sesetengahnya tak dinafikan memang mampu pergi jauh.Malangnya disebabkan isu nombor 2,produk akhir selalunya jauh beza dari lakaran.
4.Kualiti sepanjang zaman.Ini paling penting.Tak guna jual kereta yang berjela-jela spec sheet tapi kerap menziarah pusat servis tuntut warranty.
5.Matlamat yang jelas.Rujuk balik apa matlamat sebenar penubuhan Proton,nak jadi pembuat kereta nasional yang champion ke atau nak jadi champion kat trek.Aku ada nampak minat-minat Proton dalam bidang sukan lumba ni.Alang-alang dah minat,buat dengan seriuslah.Keluarkan line up model street legal performance car yang berfalsafahkan trek Sepang.Nak meresing sangat kan?Aku dengar bukan main lagi komen-komen "pembeli" yang cakap stabil 200kmj,masuk selekoh sampai mencicit tayar pun steady lagi.Hah!DNA resing dah ada.Buat betul-betul lah.
Soal harga tak payah pening,letak je harga yang masuk akal.Lingkungan 100-200k pun ok.Dengan syarat produksi model tu asing-asing dari barisan produksi utama.Unit R3 takkan la design bodykit je kot?
Tapi kena ingat balik apa blueprint sebenar penubuhan Proton.Nak jadi champion kampung atau champion antarabangsa.Itupun kena pilih juga,nak hebat atas trek atau hebat buat duit.
Sekian pendapat dua sen aku.Yang tak faham.mungkin anggap aku suka mengutuk,tapi fahami betul-betul niat aku.Proton bukan sekadar jenama,ia adalah industri yang bertujuan untuk memperkukuh ekonomi dan ilmu umat Islam di negara kita khususnya.

Rabu, 21 Mei 2014

MH370;Maksud Sebaris Ayat

Dah masuk 75 hari MH370 hilang tanpa berita.Majoriti rakyat Malaysia pun dah makin hilang keterujaan tentang kisah MH370 ni.Manakan tidak,tempoh masa 75 hari ni tiada sebarang petunjuk konkrit melainkan cerita  yang berpusing-pusing.
Aku sendiri pun dah tawar hati nak jadi tukang sibuk dalam kisah MH370 ni.Dahlah bukan pakar aviation,jauh sekali jurutera penyelenggaraan MAS.Keyboard warrior lah katakan,tidak intelektual dan sel-sel otak tidak berhubung katanya…

Ini contoh topik lama yang diulang sekali lagi:
https://my.news.yahoo.com/hishammuddin-now-says-military-told-keep-eye-mh370-025118812.html
Hishammuddin now says military told to keep an eye on MH370   Yahoo News Malaysia

Penerbangan MH370 tanpa transponder melintasi ruang pengawasan radar tentera.Bak kata tajuk artikel ni,maksudnya lebih kurang tengok saja-saja dalam radar.
Sebagai orang awam yang banyak tengok wayang,aku fikirkan macam ni peringkat SOP nya:

1.Identify
-Kenalpasti apa yang terbang,betul ke tidak laluan dia ikut jadual.Cross check maklumat dengan DCA
2.Contact
-Kalau betul tak apa,kalau tak betul contact pilot.Verify apa yang berlaku.Ini action yang penting,sebab kalau tak jawab panggilan atau tak boleh dihubungi,action seterusnya boleh diambil.Masa ni juga dah keluar macam-macam persoalan,kenapa contact tak dapat dibuat,kemana halatujunya,apa kargo yang dibawa bla,bla,bla…
3.Escort
-Scramble interceptor untuk visual confirmation,kot-kot enjin terbakar ke..Andaikata contact tak boleh dilakukan,pilot pesawat awam tentu tau apa nak buat kalau dah kena escort ni kan?
4.Deadly force
-Action yang kalau boleh dielakkan.Pilot awam yang waras takkan la sanggup pilih option ni kot..

At least macam itu lah ideanya…Aku cuma musykil dengan ayat:
"If you're not going to shoot it down, what's the point of sending it (a fighter) up?"

Jawapan:
-Rujuk prosedur nombor 3

Ke guaner???

Aku harap krisis MH370 ni selesai dengan baik dalam masa terdekat.Makin panjang masanya,makin banyak cerita merepek yang keluar.

Isnin, 19 Mei 2014

Pemantapan Kajian Cermin Gelap

TINTED,TINTED,TINTED!

 

GI-3

Nampak tajuk aku bagi?Macam Strategic Reform Initiative kot?

Dah berapa tahun dah isu cermin gelap ni dok pusing-pusing macam tu je.Tak pernah ada penyelesaian muktamad.Pasal apa?Ha,part tu tak boleh la aku nak ulaskan lebih-lebih.Sebabnya negara maju dah tak hadap sangat pasal cermin gelap ni.Tak ganggu pertumbuhan ekonomi langsung katanya.Hehe!

Oklah,apa sebenarnya matlamat larangan bercermin gelap ni?Keselamatan?Pencegahan jenayah?Jika begitu,sempit benarlah skop penilaian depa ni.Takkan aku nak tulis kat sini kot macamana cara nak analisis sesuatu benda.Simple je benda alah tinted ni,apa pro & con dia lepas tu apa impact +ve atau –ve kewujudan benda tu.

Pertamanya dari segi keselamatan.Aku tak berapa faham sebenarnya.Berdasarkan maklumat apa yang menyatakan tinted/cermin gelap ni contribution dia besar sangat dalam angka kemalangan kat Malaysia ni?

Baca artikel dibawah,contoh kajian kemalangan di Britain:

“Today, Great Britain has one of the best road safety records in Europe and the world. Despite massive increases in traffic over the last few decades, the number of people killed on our roads has fallen from around 5,500 per year in the mid 1980s to 1,754 in 2012. However, this still means that around five people die on Britain's roads every day.

Sadly, DRIVER ERROR remains the most common cause of road accidents.

Speeding
Around 400 people a year are killed in crashes in which someone exceeds the speed limit or drives too fast for the conditions.

Drink Driving
Around 280 people die a year in crashes in which someone was over the legal drink drive limit.

Seat Belt Wearing
Around 300 lives each year could be saved if everyone always wore their seat belt.

Careless Driving
Around 300 deaths a year involve someone being "careless, reckless or in a hurry", and a further 125 involve "aggressive driving".

At-work
Around one third of fatal and serious road crashes involve someone who was at work.

Inexperience
More than 400 people are killed in crashes involving young car drivers aged 17 to 24 years, every year, including over 150 young drivers, 90 passengers and more than 170 other road users.

Failed to Look Properly
40% of road crashes involve someone who 'failed to look properly'.

Loss of Control
One third of fatal crashes involved 'loss of control' of a vehicle.

Failed to Judge Other Person's Path/Speed
One in five crashes involve a road user failing to judge another person's path or speed.”

http://www.rospa.com/faqs/detail.aspx?faq=298

 

Nampak?

Pandu laju,mabuk,tak pakai seat belt,lalai dan sebagainya tu salah cermin gelap ke?Tak ada satu pun punca yang disebabkan oleh kegagalan mekanikal apatah lagi cermin gelap.Sebab peratusannya teramat-amat mikro….err….skala nano barangkali.

Malaysia pulak macamana?Pada aku tak jauh beza pun dengan oversea sebab kereta zaman sekarang pun bukan pandai drive sendiri,tetap manusia yang kena kawal.Dari pengalaman aku memandu dan menunggang motorsikal,punca utama kemalangan kat Malaysia ni sebab memandu SEMBERONO,mengkhinzir buta.

Pandu laju semberono,tukar lane semberono,masuk simpang semberono,serba serbi lah.Last week motor aku kena himpit dengan Myvi putih.Nasib baik aku tak tersembam cium jalan tar.Ada side mirror tak mau guna.Tinted punya pasal ke tu?Come on,terang benderang cermin tingkap dia macam akuarium.

Menyebut soal keselamatan ni pun aku memang tak clear langsung.Keselamatan siapa?Keselamatan orang luar kereta ke orang dalam kereta?

 

Keduanya soal pencegahan jenayah.Membantu sangat ke ye?Setau aku la,kalau hari panas terik,susah nak nampak muka driver kereta sebab silau.

Pendapat aku penguatkuasa undang-undang ni ada satu sense yang boleh nampak behaviour pelaku jenayah.Part ni memang aku respek.Biasa kan dengar berita yang ayatnya lebih kurang macam ni,”kenderaan yang mencurigakan”.Macamana diorang boleh curiga?Confirm la diorang ada belajar benda ni,kalau tak macamana nak cegah jenayah.Pernah korang dengar polis cakap dalam berita macam ni,”terserempak dengan WAJAH pemandu kenderaan yang mencurigakan”..Pernah???

So kecurigaan tu berdasarkan apa?Kenderaan tu cerminnya gelap sangat?Takkan kot?Dah tentu la dari gerak hati dan pengalaman,kemudian bila kenderaan yang mencurigakan ni didekati untuk diperiksa,confirm diorang lari punya…Lagi mau tunggu ke?

Katakan aku sendiri memandu kereta bercermin gelap,tapi aku clear,tak ada buat jenayah atau salahlaku trafik.Nak lari buat apa.Betul dak?Boleh beza kan,siapa kriminal,siapa yang tidak.Amat jelas kat sini yang cermin akuarium atau gelap tak membantu langsung dalam pengecaman suspek jenayah dari jauh.

Aku cerita panjang-panjang ni pun tak guna sebenarnya.Kononnya tinted ni membataskan daya penglihatan.Jadi eksiden sebab tak nampak jalan,atau kriminal berleluasa sebab penguatkuasa undang-undang tak boleh cam muka kita yang tengah driving.

Isu ni takkan selesai sebab kajian tak pernah menyeluruh dan dikemaskini.Pindaan tahun 2000 tu dah empatbelastahun lepas.Kalau undang-undang tu manusia,dah pandai mama-papa dalam Fesbuk tahu?Sedarkah anda(pihak yang berkenaan),objek yang disarung kat kepala dalam gambar dibawah ni?

66900_150869558288467_100000962716100_222712_6284790_n

 

Apa beza benda ni dengan tinted/cermin gelap?

 

Aku tak boleh cam muka depa,jadi kriminalkah depa ni?Atau,kalau aku sarung helmet depa,adakah sewenang-wenangnya aku akan tergolek atas jalan?

Sekali lagi aku nak refresh minda hangpa semua…Dalam movie/drama atau dalam berita,kebanyakan pelaku jenayah tutup muka pakai apa?Pakai SARUNG KEPALA,SERKUP RAMBUT,paling koman STOKIN dan last sekali pakai helmet visor gelap nak habaq hang!

Soalannya,wajarkah penunggang motorsikal,pemotong rumput,pemakai purdah dipersalahkan jika penjenayah menyalahgunakan objek-objek diatas untuk menyukarkan dari dikenalpasti?

 

2014-05-20_10-49-34

Sudah terang lagi ber *DRL,antara pointnya cuma KHUATIR CERMIN GELAP DISALAHGUNA BAGI MENYUKARKAN UNTUK DIKENALPASTI.That’s why kenapa aku highlightkan pasal objek-objek lain yang boleh disalahguna untuk menyukarkan dari dikenalpasti.

Tapi kan,yang paling confirm sekali tak pernah aku dengar kisah penjenayah pi tinted muka depa sebelum merampok.

Makanya,perlukah aku bebel lagi panjang?Cukup la kot ye?Hangpa dah besaq panjang.Boleh paham sangat bahasa kebangsaan rojak aku ni.Saman/denda sepatutnya bertujuan untuk mendidik,bukan jadi sebahagian dari penjanaan pendapatan negara.

 

*Daytime Running Light

Rabu, 7 Mei 2014

Pahit Manis Misi Tengas Ulu Sia;Part 2

Sambungan …

 

Pagi Jumaat agak awal juga aku bangun.Lepas solat subuh,aku terus prepare set pancing.Kaedah simple sudah,batu hidup dengan perambut 25 paun sekaki setengah.Air laju-laju ni tak guna perambut panjang,cepat kusut.

Kitorang guna umpan cengkerik,yang agak mujarab sebenarnya.Aku cuma dapat seekor ikan saiz juvenil,entah tengas ke kelah tak taulah.Tapi ikan ni menyambar masa aku karau pancing untuk periksa umpan.Maknanya ikan-ikan kat sini lebih suka menyambar umpan yang bergerak.Sebab tu geng-geng asli kat sini cuma guna pancing bodo dari pelepah palma dengan berumpankan buah hutan berwarna merah.Buah tu kecik je,agak keras sebab dalamnya cuma ada bijik dan saiznya besar sikit dari pellet airsoft.

Kaedah memancingnya memang unik.Umpan tadi dihayun(lebih kurang macam menghempas) ke permukaan air.Ikan-ikan sungai bersaiz dua tiga jari memang kebulur dengan buah ni.

IMAG2018_BURST001

Mr. Ben10 praktikal kaedah tradisional asli Semai

IMG-20140503-WA0019

Adik beradik tengas jugak kot??

IMAG2014

Ikan saiz juvenil yang dipancing orang asli.Depa peduli apa amalan catch & release

Menjelang jam 10.00 am keatas,tak ada lagi getuan ikan.Maybe semua dah lari.Lubuk tu agak sempit dan selebihnya cetek dimana kami jadikan tempat mandi-manda.Total hour aku memancing pun rasanya sekitar 4 jam je.Malas nak explore lubuk lain sesorang atas faktor keselamatan.Kejap lagi aku cerita pasal apa.

Hari tu diisi dengan aktiviti rilek-rilek je sambil tunggu orang asli bawa balik ikan.Diorang ni tak reti duduk diam,kejap memancing,kejap menembak.Keje kitorang masak makanan sambil-sambil halau lebah.Kat sini nyamuk tak ada tapi lebah yang banyak.Mujur bukan jenis lebah yang bisa sangat.Kalau kena sedas dua tu sakitnya dalam 10 minit jugak la baru hilang.

 

Aktiviti sepanjang hari:

IMG-20140503-WA0011

IMG-20140503-WA0027

Abg. Mel sampai juga ke lokasi walaupun tenaga dah 0%

IMG-20140503-WA0009

Abg.P,pak imam dalam misi ni

IMG-20140505-WA0033

Abg. Din,bab masak dia handle

IMG-20140503-WA0008

Abg. Jul,barang camping macam nak duduk dua minggu dalam hutan,hehe!

Sepanjang tiga hari dua malam dalam misi ni,banya benda yang kami belajar terutamanya persediaan yang sesuai.Misi ni amat meletihkan sebab ada beberapa perkara yang tersalah jangka terutamanya keperluan-keperluan yang optimum untuk aktiviti lasak macam ni.

 

1.Pakaian

- Orang lain punya pakaian dah ok,kecuali aku.Aku dengan selambanya memakai jeans dan menyarung safety boot Oscar.Rupanya sangat susah bergerak dalam hutan dengan seluar jeans dan kasut yang berat.Next time kena cari pakaian yang lebih fleksibel dan kasut kicap.

 

2.Kelengkapan

-Sebaiknya barangan untuk survival kena optimum,tak lebih,tak kurang.Sebahagian besar membawa barangan yang berlebihan.Sebaiknya barang semua dalam beg galas dan tak perlu ada objek untuk dipegang sepanjang masa.Lebih mudah untuk bergerak dalam hutan.Berat maksimum untuk selesa bergerak aku rasa tak lebih dari 10kg.

Untuk alatan memancing memadai bawa set medium dengan panjang rod maksimum 6 kaki.Dua set cukup,tak payah banyak.

 

3.Informasi tepat

-Yang ni paling penting.Punca dua benda diatas berlaku ialah informasi yang tidak tepat.Jangkaan awal ialah perjalanan mengambil masa selama dua jam.Kondisi dan jarak trek tidak diketahui.So ramai yang tersalah jangka dengan membawa bebanan lebih dan juga apparel yang tak sesuai langsung.

 

4.Alatan sokongan

-Kami bawa portable stove dengan empat tin gas.Agak mudah tapi memerlukan ruang.Barangkali lepas ni kami perlu bawa hexamine fuel tablet.Begitu juga dengan pencahayaan malam.Sistem lampu mentol dengan bateri kereta agak tidak praktikal untuk dibawa jauh kedalam hutan.Lepas ni group kena invest beli sistem lampu yang compact dan pencahayaannya cukup terang.

 

5.Keselamatan diri

-Jauh didalam hutan tanpa sebarang komunikasi dengan dunia luar memang berisiko.Sebarang aktiviti yang boleh mengundang kecederaan perlu dielakkan.Tapi kita cuma mampu merancang….

IMG-20140505-WA0007

Spot yang ditunjukkan anak panah merah adalah spot yang hampir meragut nyawa Abg.Jul.Asalnya beliau meranduk air cetek tapi seliparnya hanyut ke spot tersebut.Beliau cuba mengambil seliparnya semula dan tiba-tiba beliau disedut masuk kebawah batu.

Kami semua panik tak tau nak buat apa terutamanya Mr.Ben10 yang menyaksikan kejadian tu depan mata.Aku yang masa tu pakai kain pelikat pun macam tak percaya sebab tak nampak apa-apa.Dalam berdebar-debar tu nampak tangan Abg Jul keluar dari celah batu.

Hasil usaha beliau sendiri yang fight for his life,beliau berjaya menimbulkan kepala untuk mengambil nafas.Seriously kejadian tu agak meninggalkan trauma sebab kami tak mampu buat apa-apa untuk menyelamatkan beliau.Alhamdulillah umur beliau masih dipanjangkan.Sampai hari ni aku terasa agak kesal sebab buntu dalam saat-saat genting macam tu.

Walaupun spot tu nampak biasa je kan,tapi sebenarnya sangat dalam dan airnya deras memasuki celahan batu.One way in kedalam lubang,almost impossible to get out.

Sekali lagi diingatkan untuk diri sendiri,UTAMAKAN KESELAMATAN.Do not underestimate the power of nature.

Ingat lagi perenggan yang aku cerita pasal orang asli ternampak harimau besar lembu?Sebenarnya Mr.Ben10 pun ada ternampak masa mengejar orang asli yang lead trekking.Masa tu dia dah kena tinggal dengan orang asli,kitorang pulak jauh tertinggal kat belakang.Betul ke tidak wallahua’lam…

 

6.Sentiasa dalam kumpulan

-Jangan berpecah-pecah.Orang asli memang laju langkah dia,tak terkejor baq hang.Kita ada disiplin masuk hutan,jangan tinggal kawan,rehat bila barai.Banyak kes sesat dalam hutan sebab tersasar dari trek.Bila bergerak dalam kumpulan In Sya Allah laluan kita betul.Kalau sesat pun sesat semua sekali,hahah!

 

Personally,banyak benda yang aku dapat daripada misi ni.Terutamanya erti sebenar merindui anak isteri.Aku memang biasa dah jauh dengan anak bini,seminggu sekali baru jumpa.Tapi dalam hutan ni lain.Mana boleh calling,WhatsApp.

Satu lagi aktiviti ni macam motivasi juga.Mengajar kita merendah diri dan sedar kita ni insan yang kecil dan lemah.Jauh kerdilnya berbanding alam ciptaan tuhan.Macam aku cerita dalam entri satu lagi,1/3 trek je kami bergerak guna tenaga,selebihnya dorongan mental.

Kalau takut penat,taknak cari sakit baik baring depan TV layan HBO.Tapi inilah pengalaman tak ternilai harganya yang barangkali sekali seumur hidup.

 

Next time kalau ada rezeki berkomplot masuk hutan lagi,kita rancanglah baik-baik.Pertimbangkankan point-point yang aku nomborkan.Selebihnya kita serahkan pada Allah S.W.T.Sekian,jumpa lagi.