Friday, June 29, 2012

Nasib Kamera Digital

Setiap apa yang ada di dunia ni pasti akan digantikan dengan yang baru.Orang muda menggantikan orang tua,kereta baru menggantikan kereta usang dan begitu juga nasib yang diterima oleh kamera digital kompak.

DSC01287
Sejak lima tahun kebelakangan ni,nilai pasaran kamera digital kompak menurun sebanyak 30% daripada $843 juta kepada $598 juta dan dijangka akan terus merudum.Puncanya adalah kerana kewujudan telefon-telefon pintar yang berupaya mengambil gambar berkualiti sebaik kamera digital kompak.Walaupun dalam beberapa segi kamera telefon pintar tak dapat menyamai fungsi kamera digital kompak,teknologi semakin berkembang dan tidak mustahil akan datang kamera telefon pintar mampu menyamai fungsi kamera kompak.Zum optikal barangkali.
Kita jangan terpedaya dengan cetakan pada kamera yang tertulis 20x digital zoom sebab digital zoom bukanlah zoom dalam ertikata yang sebenar.100x digital zoom sekalipun ia tidaklah menjadikan kamera tersebut lebih baik.
Digital zoom hanya membesarkan imej yang dikesan image sensor,maka sebab itu jika imej dari kamera digital dengan sensor resolusi rendah dizoomkan,imej akan menjadi blur.Nak cari kamera digital,dapatkan yang optical zoom,5 megapiksel pun sure cantik.
Maaflah aku selalu tersasar dari tajuk.Kamera digital kompak tetap ada pasaran dan permintaan cuma marginnya mengecil dengan ketara.Kebanyakan jurukamera profesional pun pasti menyimpan seunit kamera kompak digital untuk merakam momen penting.Apa kejadah nak pikul kamera DSLR merata-rata.Sekarang ni kan DSLR dah jadi gadget wajib untuk para peminat gadget walaupun hanya menggunakan setting AUTO untuk mengambil gambar.Bukan semua lah,ada la sikit-sikit yang macam itu untuk menampakkan wow factor jika dicompare dengan kengkawan yang lain.Ahaha!Heran gak aku,kekadang yang usung kamera besar-besar ni bebudak belajar je.Pakai PTPTN ek?
Jangan marah ye,kalau tak beli kamera macamana nak belajar amik gambar ye tak?Belajar teori je apa guna kalau tak ada barangnya.Macam main gitar juga,gitar kena beli dulu.Takkan belajar kod lagu,lepas tu tenyeh button controller PS2 main Guitar Hero.

Post a Comment