Buat masa ni aku amat meminati jentera Toyota.Biasanya purist Toyota takkan sudi menyebut nama Honda.Hubungan ‘istimewa’ kedua-dua peminat jenama terkenal Jepun ni umpama penyokong PAS dan UMNO.Tak pernah sebulu langsung.
Disebabkan aku bukan purist,aku bebas untuk menghargai keajaiban kejuruteraan mana-mana pembuat kereta.Hihihi!Aku sayang dengan dunia automotif sebenarnya,tapi apa boleh buat..bidang kerja aku sekarang tak ada kena mengena langsung dengan mesin.Lebih kepada mencintai alam sekitar rasanya.
Toyota lebih veteran dalam dunia automotif berbanding Honda yang hanya mula membuat kenderaan empat roda pada awal 60-an.Tetapi Honda amat cepat berkembang,terutamanya selepas kemunculan teknologi ikonik VTEC.Banyak model-model lagenda yang terhasil di zaman kegemilangan automotif Jepun antara tahun 80-an hingga menjelang tahun 2000 seperti NSX,Integra,keluarga Civic dan juga roadster S2000.
Selain rekod dalam perlumbaan F1 yang lebih baik daripada Toyota,enjin F20C roadster S2000 juga adalah satu contoh kejuruteraan yang mengagumkan.Dengan isipadu silinder 1,997cc NA,enjin ini mampu menghasilkan kuasa setinggi 247hp @ 218Nm tork.Aku pernah baca dalam majalah apa entah,enjin ni punya la mesra tuning.Tukar air filter je pun dah boleh dapat ekstra 10hp.Aku ingat kalau tukar mentol signal dia,mesti tambah lagi 0.0358hp.
Pendek kata bab enjin NA,Honda memang champion.Disokong pula dengan lambakan produk aftermarket dari macam-macam pengeluar,Honda menempa nama sebagai pembuat kereta yang disegani.Ayat kampungan tak boleh blah,lanjiooo betul….
Tahun lepas,aku dengar khabar angin yang Honda dah insaf daripada menghasilkan mesin rempit.Nak main teknologi hijau pulak katanya.Manakala model Type-R terakhir ialah FD2 dan juga FN2 yang keluar dari kilang Honda.Tapi masa tu pun aku dah musykil,iyelah,bertahun-tahun bergelumang dengan dunia perlumbaan,glemer pun pasal mesin lumba,ilmu F1 banyak,takkan la nak tinggal macam tu je kan?
Nak pulak Type-R ni umpama perkataan keramat.Tengok perkataannya pun dah tau laju.Branding Type-R ni sangat kuat sampai Kancil 660 pun rasa laju atas highway bila ada setepek stiker Type-R kat bonet belakang.Adrenalin rush terus,huhuh!
Sekitar awal tahun ni pulak,tiba-tiba muncul berita dan gambar di internet menunjukkan model misteri Honda yang bersalut stiker camouflage sedang menjalani ujian trek di Nurburgring.Rumor mengatakan model itu dikuasakan oleh enjin baru VTEC dengan tambahan pendesak turbo.Ingat dah insaf,makin menjadi-jadi pulak rupanya.
Antara cerita menariknya ialah matlamat Honda untuk merampas takhta pacuan roda hadapan terpantas di litar Nurburgring yang buat masa ini dipegang oleh Renault Megane RS 275 Trophy-R.Nama panjang-panjang ni tak laju juga tak tau la.
Ini adalah Civic Type-R Concept Halilintar Membelah Langit Champion League.Haaaaa….Power tak?
Dengan rekabentuk yang mewarisi genetik dari Civic FN,model terbaru ni menampilkan banyak inovasi baru selain daripada rupa luaran yang …… ah,susah nak describe.The most powerful & aggressive Type-R ever made.Bodek lebih ni boleh payung sebijik kot??
Secara ringkasnya Type-R baru membawakan dua perkara besar melalui model ini.Pertamanya enjin 2.0 liter i-VTEC turbo Earth Dream yang berupaya menghasilkan lebih 276hp untuk diagihkan melalui transmisi manual 6 kelajuan.Yang keduanya ialah butang ‘+R’.
Bila Type-R ditambahkan lagi ‘R’ apa maknanya?Rempit?Rajesh Khanna?
Butang +R memberikan pilihan lebih agresif daripadan mod standard Type-R.Dengan mengaktifkan mod ‘+R’,respon enjin dan steering,pemetaan tork,serta 4 point talaan suspensi untuk lebih lincah di jalanraya mahupun litar lumba.Race Mode la senang cerita.Sistem suspensi depan juga ditambah sistem mekanikal apa kejadah kingpin tah,yang barang pasti tujuannya untuk memantapkan kawalan steering.
Setakat ni tak banyak informasi yang didedahkan,bagaimanapun aku yakin banyak lagi benda-benda yang menarik untuk diperkatakan dengan Type-R ni apabila spesifikasi rasmi diumumkan.
Bagaimana dengan Toyota?Ada tak model yang directly compete dengan keluarga Type-R?Maksud aku sedan bukan premium empat pintu,dan enjin NA/turbo pelesit.Tak ada?Sila bikin satu.