Friday, June 22, 2012

Penyejuk CPU Paling Genius

Ini namanya genius!

 

Binaan CPU komputer biasanya terdiri dari heatsink yang dilekatkan pada CPU dan diatas heatsink akan terdapat kipas yang akan menyejukkan sirip-sirip heatsink setelah haba diserap dari CPU.Tapi apa yang dicipta oleh Sandia National Lab ini sememangnya breakthrough dalam meningkatkan kecekapan penyejukan CPU.Sandia Cooler menggabungkan fungsi heatsink dan kipas dalam satu item yang digelar spinning heatsink.Tapi mustahil bukan untuk melekatkan CPU pada heatsink yang berputar 2000rpm ini.

How do they do it?

Kaedah konvensional ialah heatsink dilekatkan pada CPU dengan lapisan thermal paste sebagai perantara.Oleh kerana namanya pun spinning heatsink,ianya tidak boleh dilekatkan pada CPU.Maka kaedahnya adalah dengan meletakkan spinning heatsink serapat mungkin pada CPU tanpa menyentuhnya dengan jarak 1/1000 inci untuk membentuk ‘air bearing’.

Sandia National Lab mengklaim(macam Indo tuduh kita klaim tarian Tortor) kipas CPU ciptaannya mampu menyejukkan 30 kali lebih efisien.Bila akan berada dipasaran tidaklah aku ketahui.

*Dulu-dulu masa aku baru belajar relaikan PC,aku lap thermal paste tu sampai bersih sebab tak tau apa benda kelabu yang melekit-lekit kat situ.

 

Spinning heatsink

 

*Sumber berita Gizmodo

Post a Comment