Wednesday, June 6, 2012

Durian Runtuh dan Saham Felda

OH MY BLOG….

 

Oh My Blog bukanlah rancangan TV,cuma blog aku ni makin menurun rankingnya.Dah lebih sejuta dah sedangkan sebelum ni around 800,000 je.Itulah kesan kalau menulis blog hangat-hangat taik ayam.'

Isu apa yang panas sekarang ni ya?Felda?Hehe!Nak tau cerita kena tanya orang Felda,orang bukan Felda kalau nak cerita pun entah sumber dari mana diorang dapat.Maklumlah dunia maya ni macam-macam maklumat ada.Samada betul atau salah kita siasatlah betul-betul.

Minggu lepas aku balik kampung.Selain dari rutin menjenguk mak aku kat sana,ada beberapa urusan yang perlu aku selesaikan.Pertamanya,aku bawa mak aku ke bank untuk cashkan check tunai dari Felda untuk pihak arwah abah aku.Pemberian 15k duit ‘durian runtuh’ diberikan sebanyak tiga peringkat,5k setiap kali.Kalau nak dikaitkan dengan politik,segala benda pun kira ‘gula-gula’ ye tak?Yang pung-pang cakap lebat pun kalau dihulur duit sengih sampai ketelinga jugak.Tolak tepi cerita politik,orang bagi kita ambil saja.Kita bukan mencuri.Dapat duit tu gunakanlah sebaiknya untuk repair rumah ke,simpan untuk anak masuk U ke…

Perkara kedua,semua tau kot tentang tawaran IPO untuk peneroka sebanyak 800 unit seorang.Isu ni pun kalau tak faham dengan jelas bisa mengundang kontroversi yang agak panas juga.Ceritanya macam ini.Setiap peneroka diTAWARkan sebanyak 800 unit saham bernilai RM4.55 setiap satu dengan pembiayaan pembelian saham diuruskan oleh CIMB.Setiap peneroka Felda yang berminat perlu menandatangan surat pembelian saham tadi.Yang kelakarnya ada khabar-khabar mengatakan tanah akan tergadai kalau sain surat tu.Aku ulaskan dari skop peneroka sahaja ya,tak termasuk pembelian saham awam oleh orang luar.

Pembelian saham sebanyak 800 unit tadi ditanggung CIMB,bermakna peneroka akan berhutang dengan CIMB sebanyak RM3640.Sekiranya nilai saham meningkat kepada RM5 setiap satu,maka nilai keseluruhan saham menjadi RM4000,dan untung sebanyak RM360 selepas ditolak modal yang ditanggung CIMB.Modal kena bayar balik la,takkan CIMB nak bagi free.Itu kalau untung,saham ni sentiasa turun naik.Jual beli perlu tepat pada masanya.Matematiknya senang,beli bila saham berharga rendah,jual bila harganya naik.

Aku tak nak komen apa-apa,nak sain borang biru tu atau tak.Terpulang pada peneroka.Fikir dulu,samada faham atau tak konsep jual beli saham.Kalau rasa boleh buat untung,belilah.Beli banyak pun tak apa.

Tak nak sain borang biru pun tak apa.Tak ada sesiapa yang letak parang kat tengkok kita suruh sain.Benda tu cuma pilihan.Kita berhak memilih,perlu atau tidak,itu saja.Cerita politik sampai tergadai tanah tu aku tak taulah macamana kompleks pemikiran diorang.Kita hutang RM3640 saja,bukan RM364,000.Takkan la bank pun bengap matematik,hutang banyak tu sampai nak sita harta benda.Negara ni ada undang-undang.

Alangkan tak ada penawaran IPO FVGH pun masih ramai manusia kat Malaysia ni muflis,apa cerita?Ye dak?Kita ada akal fikiran,nilaikan baik-baik.TAWARAN dan PAKSAAN jauh sangat beza.Umpamanya tawaran ni macam kita nikah dengan perempuan la,sama-sama setuju baru jadi.Paksaan pulak aku umpamakan macam merogol,pernah dengar cerita orang rogol kambing?Haha,tinggi betul imaginasi perogol kambing tu.

Sekian sahaja repekan semasa aku.Sebarang kemusykilan atau ada pembetulan jangan segan-segan tinggalkan komen.Berkomen dan beremosi adalah seperti nikah dan rogol tadi.Kalau taknak jadi perogol kambing,tulislah komen dengan berhemah.Bukan apa,kekadang ada sesetengah orang ni tulis dulu baru fikir.Bahasa yang baik melambangkan peribadi kita.

Post a Comment