Khamis, 17 Februari 2022

Buat Hal La J&T Kepong KUL302!

Sejak 2016 aku mula menjinakkan diri membeli secara online melalui platform Lazada. Masa tu beli sikit-sikit jelah dan ada beberapa pembelian yang agak mahal iaitu PS4 dan Pocophone F1.
Lepas tu aku dah tak berapa minat shopping kat Lazada. Aku beralih pula ke Shopee.
Di Shopee ni aku mula dengan beli benda-benda murah macam aksesori telefon dan gajet-gajet biasa. Lama-lama barang aku beli makin mahal dan makin kerap aku membeli. Last year aku kira perbelanjaan aku di Shopee bernilai lebih kurang RM13K. 
Kerancakan bershopping kat Shopee ni tak lain tak bukan disokong oleh kecekapan lojistik dalam menguruskan parcel. 
Kat Lazada bukan lojistiknya tak bagus cuma entah la kekadang jumpa seller bangang. Macam PKP 2020 dulu, aku order kolam air inflatable untuk anak-anak aku berendam. Aku tunggu lama kot lebih seminggu rasanya, seller dok prepare parcel lagi. Aku cuba cancel kena reject pulak.
Dua tiga hari lepas tu seller cancelkan sebab stok takde. Tak ke bangang namanya tu. Tak pasal-pasal masa terbuang.

Di kawasan rumah aku ni selain Poslaju,DHL atau Shopee Express, J&T merupakan solusi lojistik yang cemerlang. Sesekali ada la delivery main campak je barang walaupun aku ada dalam rumah. Itu pun aku tak kisah asal barang sampai.

Cemerlang yang aku maksudkan kat sini spesifiknya ialah J&T cawangan Batang Kali. Setakat ni aku masih berpuashati jika menggunakan alamat rumah untuk shipping.
Sesekali aku guna juga alamat ofis, bukan apa receive barang kat tangan sendiri ni lebih puas. Letak alamat rumah waktu weekdays kang takde siapa nak receive. Masalahnya ialah bila aku pakai alamat ofis, barang-barang aku akan transit di J&T CDC Kepong (KUL302).
Ni aku nak cerita berapa punya cibai branch KUL302 ni. Kebanyakan barang aku akan dihantar diluar waktu pejabat. Sedangkan kalau kau tengok alamat pejabat, ape ke jadah kau deliver lepas jam 5 petang?
Ok la, aku faham area urban ni banyak parcel nak hantar, so tak sempat. Default punya jawapan. Tak apa, asal barang sampai kat pondok guard.
And semalam berlaku perkara yang paling aku benci nak dengar iaitu PARCEL LOST.

Barang yang aku beli tu dari Kelantan:

- 8 Feb 2022 parcel dah pickup dari seller.
- 9 Feb 2022 9am parcel sampai di KUL302,branch Kepong tadi lah. 
- 11 Feb 2022 pagi aku check barang dok in transit lagi. Petang lepas Jumaat aku pegi la branch KUL302 untuk self pickup. Senangkan kerja depa, kot la parcel menimbun. Sampai sana cek nombor, staff dia cakap barang dah out for delivery. Awat out for delivery tapi dalam Shopee status dok tulis in transit? 
Dia cakap Shopee lambat update. Oklah aku balik opis tunggu call sampai kul 5. Malam aku cek status dok in transit. Nampak sangat pembohongnye.
- 14 Feb Isnin aku dah panas hati. Call tak berangkat, center pun cam babi chatbot yang jawab. Semak kat JnT tracker, status barang 'delayed due to external factor'. Pastu ada lagi status 'bad weather'. Palabutuh dia bad weather.Masa tu Kepong mana ada hujan lebat.
- Takpe aku biar lagi, sambil-sambil hantar komplen kat website dia. Sehinggalah tengahari semalam,(16/2/2022) tetiba ada nombor wasap aku bagitau barang aku disyaki HILANG.

14 kali status in transit sejak 9 Feb 2022

Haaaaa tu la punca pasal apa depa sidai barang aku kat warehouse lama sangat. Sedangkan masa aku nak self pickup Jumaat lepas warehouse tak busy langsung. Barang pun tak menimbun dalam bakul.
Dalam hal ni aku panas bukan pasal parcel lost. Barang lost tak pe Shopee akan refund balik duit aku n seller bila kurier claim parcel lost. Aku boleh repeat order balik, cuma cam bodo la tunggu lama-lama untuk barang yang sama.

Paling aku bengang adalah sebab barang tu antara stok terakhir. Nak cari balik online sakit matt! Aku jumpa seller online tapi dari Singapore. Dah la dollar dia mahal, convert duit kita dah jadi double dari harga asal.
Next posting aku cerita barang apa yang aku harap sangat sampai ni.

Aku memang tak faham dengan J&T KUL302 ni. Komplen berlambak-lambak kat Google map review. Management buat bodo je ke? Ke gaji depa banyak sangat sampai tak kisah kena potong bila barang hilang?
J&T Malaysia tengok-tengok sikit branch korang yang problematic ni. Kot la staff-staff korang buat dajal sebab ada aku dengar komisyen delivery kena cut. Korang plak kalau check status dia tulis in transit sampai 3-4 hari tu baik pegi self pickup. Kalau takde, memang hilang la.



Isnin, 14 Februari 2022

Kastking Crixus Armor X Murah Beb!

Membeli kelengkapan memancing ni macam ada satu ketagihan sebenarnya. Para pemancing mesti faham. Jangankan lalu depan kedai pancing, sambil pegang handphone pun boleh ziarah kedai online. Tak beli pun tak apa, sekurang-kurangnya mesti add to cart. Betul tak?

Lepas aku berjaya mendapatkan set BC, ada satu kekurangan yang aku baru sedar. Rod Seahawk Kossori aku tu berkelas 8-17lb dan lure yang sesuai adalah seberat 10-20 gram. Agak berat sebenarnya memandangkan beberapa lure aku cuma seberat 4 gram hingga 7.5 gram. Yang paling berat cuma Ozmy Silencer iaitu 20 gram.

Lure seberat 10 gram keatas kebanyakannya bersaiz besar nak mampus, tak sesuai dengan padang pancingan aku. Jadi, aku berkeputusan untuk membina kombinasi BC lain yang lebih ringan.

Lepas aku menjelajah kedai-kedai online mencari rod sasaran, aku jumpa dengan sebatang rod mampu milik yang sesuai iaitu Santec Capricorn 6" two pieces. Murah sikit dari Seahawk Kossori iaitu cuma RM108. Dilengkapi 10 cincin, yaa 10...spec rod ni menepati keperluan aku, line weight 6-15lb, lure weight 4-13g dan cukup ringan sekitar 110 gram.
Rupa rod ni tak hensem langsung,biasa-biasa je dengan kemasan benang silver di beberapa tempat,reel seat gloss black, sedikit penggunaan cork di bahagian pengunci reel dan diakhiri dengan layangan cat warna hitam. Low profile habis. Line guide yang 10 ketoi tu pun tak tau brand apa. Boleh la padan dengan harga dia.

Rod ni aku sesuaikan dengan reel BC Abu Garcia Promax 3 sebab ngam dah mainline dia braid 15lb. Untuk leader aku dah gantikan dengan leader level bangsawan sikit iaitu Mustad 100% fluorocarbon 30lb. So dah settle set yang sedikit ringan untuk cast lure ringan.

Sekarang ni Seahawk Kossori tak ada reel. Untuk Kossori ni aku plan untuk setup yang sedikit berat. Reel yang aku padankan ialah Kastking Crixus Armor X beserta mainline Kastking Mega 8 20lb. Senang order sekali jalan.

Beza Crixus Armor X dan Crixus biasa ialah material mainframe dan bilangan bearing. Armor X dibina dengan cast aluminium manakala Crixus biasa material grafit. Harganya for surelah berbeza agak banyak.
Kastking ni jenama baru jugak la dari US. Tapi confirm kilang dia kat China. Ini barang kalau made in USA silap-silap harga dia level Shimano. Tengok website dia nampak serius juga la brand ni. Tak macam rod Santec tadi. Walaupun agak ramai juga yang pakai, haram tak jumpa kompeni fishing equipment Santec ni asal dari mana.

Benda bestnya pasal reel baru ni meh aku nak cerita.

Harga di laman web rasmi Kastking Crixus ialah US$55.99 iaitu sekitar RM234, manakala Crixus Armor X dijual pada harga US$88.99 (RM376). Beza sekitar RM140.
Tetapi...

Crixus Armor X yang aku beli ni berharga RM290 sahaja. Entah ada diskaun ke apa tapi real beb, murah banyak. Walaupun agak was-was tapi dari review tulen pembeli memang harga dia legit, bukan scam. Sampai benda ni dalam tangan aku pun aku still rasa, ishh biar betul ni. Seller gila ke apa tak tau la.



Tapi itulah dia, kalau ikut harga, bagi aku spec dia sangat berbaloi. 9+1 Maxidur bearing, aluminum frame, drag 8kg, double pinion bearing, dan special feature yang aku rasa membantu kelancaran casting ialah rekaan line guide berbentuk cone mengikut susunan tali didalam spool.
Pihak Kastking memanggilnya dengan jargon yang kedengaran begitu advance sekali iaitu LFTV ( Low Friction Tapered Vortex ). Nama yang rumit ni sebenarnya marketing strategi tapi xde la bodo-bodo je nama dia ganas gitu. Ada function juga la.
Bila line guide dia bentuk macam tu, susunan tali bahagian paling kiri dan kanan spool lebih lancar dikeluarkan dengan geseran paling minimum. Secara teorinya memang membantu jarak casting.


Eksperimen aku dengan Abu Garcia Promax, bila reel in heavy load, mainline didalam spool yang berada disebelah tepi akan bergeseran bila tali ditarik keluar dalam posisi drag full lock. Berlaku stress pada susunan tali dan line guide. Tambah teruk bila gulungan tali dalam spool tak cukup padat. Next cast mesti macam haram tali tersekat-sekat.
Jangkaan aku dengan design line guide berbentuk cone ni tali lebih lancar keluar dari spool semasa casting dan karauan juga kurang stress. Nanti aku try buat longcast cun ke tidak perginya.

Harapnya setup baru ni boleh menepati expectation aku bersesuaian dengan harganya. Kita pakai dulu then kita tengok berapa lama dia boleh dilenjan sedikit berat. Abu Garcia kita buat layan Duel Aile 3G Magnet Minnow dengan Yo Zuri Crystal 3D Minnow 9cm. Adik aku cakap 3D Crystal ni killer. Kena port baik, killer la. Dapat port sendu tak de guna gewang bangsawan.

Khamis, 3 Februari 2022

Casting Sebarau Sungai Tekam

Cuti CNY baru-baru ni aku balik kampung memandangkan aku apply cuti panjang. Selain menjenguk mak aku, plan lain adalah komplot memancing selepas di racun oleh foto adik aku sehari sebelumnya.

Sebarau atau nama saintifiknya Hampala macrolepidota seberat 2.4kg ni ditawan menggunakan kaedah casting.

Teruja dengan racunan tersebut, aku bergegas balik kampung pada Sabtu pagi dengan berbekalkan set senjata casting dan bottom medium heavy aku tu lah. Padahal adik aku main set light casting je kot.

Aku sampai rumah mak aku sekitar jam 3.15 petang, makan-makan kejap pastu dapat la rehat sekejap bila adik aku bagitau ada member ajak casting pukul 5 petang di lubuk yang sama.

Aisshhh rugi tak ikot weh! Lubuk ni dekat je dengan jalanraya utama, so kitorang gerak bertiga naik Miyabi aku je. Then trekking sikit dalam 100 meter dah sampai ke lokasi.



Nampak biasa-biasa je tapi sungai ni dihuni monster air deras yang bersembunyi untuk menghendap anak ikan mungkus yang mudik ke hulu.
Jam 5.45 petang kami mula casting. Adik aku pakai set joran custom Lemax yang ditambah cincin dan mesin BC jenama Sougayilang katanya dan tali utama brand apa entah berkekuatan 10lb. Umpan pula minnow 10cm jenama Bakau.
Hari tu aku tak ingat aku pakai umpan apa,SP Zman 3" rasanya. Hari tu boleh dikatakan hari latihan bermain BC memandangkan aku tak pernah guna set BC pun,🥲
Member sorang lagi aku rasa pakai spoon dengan set spinning apa entah aku tak sempat tengok. Aku kesibukan berlatih membaling SP dan membetulkan bihun. Siapa tau dia taulah,hihi!
Dari pemerhatian, nampak beberapa kali anak-anak ikan kecik berkumpulan melompat jeram; satu pemandangan yang agak unik aku rasa sebab di alam sebenar ni lah pertama kali aku tengok fenomena ni.
Selalunya aku tonton ikan salmon mudik nak bertelur je dalam dokumentari.

Lebih kurang 10 minit casting, minnow adik aku disambar sebarau. Perlawanan tak lama, lebih kurang 2-3 minit saja. Ikan hampir menyerah dan tiba-tiba benaman terakhir melucutkan single hook dari hookup yang kurang cantik.
Saiznya hampir sama macam dalam gambar pertama sebab aku nampak ikan tu dah timbul. Sempat juga aku merakam masa tu sebab kebetulan aku tengah duduk menyulam FG knot.

Selang beberapa minit minnow adik aku sekali lagi disambar sesuatu masa dia casting selaman dalam di kepala jeram (gambar ke 3).
Perlawanan ni sempat juga aku rakam sebab tak siap lagi simpul FG masa tu,😂


Dan... hasilnya amat memberangsangkan.

Sebarau seberat 2.8kg berjaya dibawa pulang. Aku dan sorang lagi member cuma sekadar membawa pulang telur masing-masing.
Videonya disini :

Apapun ada beberapa pelajaran dan ilmu baru yang aku pelajari sepanjang beberapa hari turun memancing. Nanti aku cerita di posting yang akan datang.

Sabtu, 22 Januari 2022

Inventori Baru; Seahawk Kingdom Extreme

Seperti yang aku pernah tuliskan dalam entri yang lepas, set heavy aku menggunakan rod Awashima Imperial Spin lama yang sebenarnya pernah patah tip hujungnya.

Aku refurbish balik tambah ring baru dan ia kembali beraksi. Cuma rupa dia cacat sikit la sebab dua section tak sama panjang. Dari segi tugas berat masih lagi ok. Macamanapun rod tu agak uzur dari segi rupa dan aku baru perasan seramik line guide yang paling besar ada crack dan sompek sikit.

Ini satu risiko juga sebab sompeknya agak serius dan atas faktor kecacatan ni,ia layak dijadikan alasan untuk berbelanja membeli rod baru,😌

Selepas mengkaji sedikit sebanyak dan sebagai peminat barangan Seahawk, aku buat keputusan untuk menggandingkan reel AP Power 8000 dengan rod jigging 2 section Seahawk Kingdom Extreme PE 2-4 bersaiz 6"3'.

Rod yang berharga RM192 aku beli dari Shopee seller kegemaran aku iaitu leonghuilan sebab dia punya kedai dekat je dengan rumah aku tapi aku malas nak terjah kedai,haha! Aku mintak dia hantar hari Sabtu/ Ahad, tengahari Jumaat dah sampai. Bapak laju.

Bersekali dengan pembelian rod ni aku beli dua jenis braided berlainan kekuatan tapi masih dari jenama favourite aku iaitu Seahawk( again) Gachiri X4 multicolour 40lb dan neon green 15lb.

Braided 40lb ni aku masukkan kedalam reel AP Power 8000 sebab braided sebelum ni iaitu dari jenama Tomman Rotan 4x tak cantik, braidednya leper. Lepas tu talinya macam ada melekit sikit. Pendek kata tak berapa bestlah, maklumlah murah je.

Jenama Seahawk Gachiri ni aku suka sebab walaupun X4, sulamannya bulat dan kemas. Aku kalau dah jumpa model yang best dan murah pulak tu memang aku stay dengan jenama tu. Seahawk ni dah macam Xiaomi pulak aku rasa. Barang dia murah kompetitif, tapi kualiti tinggi. 


Ada aku baca komen kat fb, dia cakap line break Gachiri X4 10lb sebenarnya lebih 20lb! Wow! Bagi aku kalau dia meet break strength yang dia declare pun cukup baik dah tapi lebih dari tu adalah bonus.

Ok berbalik ke kisah rod Kingdom Extreme tadi.

Rod yang aku beli ni dua section which is butt joint. Maksud dia sambung pangkal. Biasa rod sambung tengah kan? Sambung pangkal ni kuat sikit berbanding sambung tengah, dan yang paling kuat ialah rod jenis one piece. Masalah dengan one piece construction ni dari segi lojistik. Payah nak bawa kemana-mana.

Kingdom Extreme ni cantik, nampak premium walaupun harganya bagi aku murah. Diwarnakan ungu metalik gelap dan dikemaskan dengan material potongan CNC di beberapa tempat terutamanya bentuk 'crown' yang boleh dikatakan trademark model ni.

Dilengkapi 8 cincin Fuji untuk rod sepanjang 6 kaki 3 inci bagi jenis spinning rod cukup memadai untuk mengagihkan bebanan ke seluruh rod.

Berasaskan rod dengan material carbon blank Toray HMSC, kekuatannya boleh korang tengok di Youtube. Nampak meyakinkan matttt! Tip section dia solid carbon, agak berat tapi sesuai untuk pam mangsa-mangsa dalam air yang degil. Buat masa ni aku pam anak aku umur 4 tahun je.

Kod model rod aku beli ni adalah KDX-632MHS-B. Aku terjemahkan spec rod daripada kod nombor ni. Cara baca dia macam ni :

KDX = KingDom Xtreme, nampak?

632 = 6 kaki 3 inci 2 section

MHS = MH ( Medium Heavy ) , S ( Spinning type )

B = Butt joint

Aku belajar skill baca kod ni daripada baca kod enjin. Sebab kod ni bukan benda rahsia pengeluar,dia cuma ringkasan spesifikasi asas.

Seterusnya aku buat sikit servicing kat mesin AP Power yang berusia hampir 9 tahun ni. Aku nampak line rollernya agak teroksida. Walaupun masih lancar berpusing aku buka jugalah gosok dengan berus dawai,bersihkan apa yang patut dan griskan bearingnya dengan gris gred automotif,😆

Jangan buat pelik pulak, bearing line roller ni dia bukan kerja hi speed macam spool bearing baitcasting. Kerja dia tak laju tapi heavy. Penting beli reel ada line roller bearing ni. Kalau pam heavy target, kerja reeling mainline lebih lancar. Setakat pam ikan kolam lima enam kilo tu boleh duduk tenang je kat kerusi plastik.

Kat perenggan atas tadi juga aku ada tulis pasal braided neon green 15lb kan? Braided tu aku gantikan braided 20lb maroon yang aku pakai kat reel Abu Garcia. Rasa macam cast kurang jauh je dengan 20lb braid. So aku tukar diameter braid yang lebih halus semoga casting mencecah jarak dari tebing hingga ke Lahad Datu.

Gachiri X4 20lb simpan balik, sempat cecah air sekali je buat training. Oh ya, Gachiri X4 15lb sepanjang 150 meter ngam-ngam muat spool standard Abu Garcia Promax 3.Takde baki yang tertinggal.

Nah, sekarang 3 set pancing aku semua pakai rod Seahawk, dua mesin Ryobi, satu Abu Garcia, 2 reel pakai braided Seahawk Gachiri X4 dan satu reel pakai Lemax X5 25lb.

Lemax X5 punya braid pun cun juga diameter dia, sulaman dia tapi entah aku suka pulak pakai brand sama.

Sekian tulisan aku kali ni. Jumpa lagi akan datang.



Selasa, 11 Januari 2022

3SZVE Overheat!

Actually benda yang aku nak cerita ni bukan la terjadi baru-baru ni.Agak lama berlaku sebenarnya, sekitar Jun 2020. Puncanya boleh dikatakan silap aku juga sebab tidak mengambil serius penggunaan coolant terutamanya untuk blok enjin yang dibina berasaskan besi.Ya besi.

Sebelum ni aku pakai enjin dengan blok aluminium, kalau coolant campur air biasa pun tak ada masalah. Sebabnya aluminum kan,kurang reaktif terhadap air. Serius cakap dengan enjin lama tu aku tak pernah hadapi apa-apa masalah berkaitan sistem penyejukan enjin walaupun tak jaga kualiti bendalir penyejuk.

Berlainan pula bila aku pakai enjin dengan blok besi. Aku terbawa-bawa mentaliti,' ala blok lama elok je pakai air'. Kat situ aku silap besar. Izinkan aku share cerita disebaliknya.

Lepas aku tukar enjin, datang la rasa teringin nak bagi ruang enjin berseri sikit. Aku pun beli la set hos Samco. Kebetulan aku nak install water temp gauge, sedang elok lah beli hos baru. Senang nak potong.

Makanya kerja-kerja penukaran hos pun dibuat. Drain coolant lama, cabut hos lama dan swap masuk hos baru yang dah dipasang temperature probe. Memandangkan masa tu aku tak standby pun coolant, aku masukkan je air biasa.

Semuanya ok sampai la satu hari aku rasa nak pakai coolant balik. Sama la prosesnya,buang air lama dan masuk coolant. Aku pakai coolant tak campur air langsung,fully coolant.

Lepas isi coolant tu aku picit-picit la hos silikon tu. Saja gatal tangan. Keluar bunyi macam keropok dipecahkan, krup,krap mcm tu la lebih kurang. Agak pelik bunyinya tapi aku tak rasa la akan jadi masalah besar.

Beberapa hari lepas tu aku balik kampung. Memandangkan aku duduk Hulu Selangor, jalan paling syok nak balik Pahang adalah melalui jalan Ulu Yam - Genting. Hari tu aku rasa pelik sikit masa mendaki ke Genting. 

Temperature air agak tinggi dari biasa. Lepas dari stesen polis Genting tu,alarm water temperature gauge berbunyi menunjukkan suhu 110°C! Bila slow down sikit temperature boleh turun bawah 100°C. Bacaan ni still tak normal walaupun menuruni bukit menghala ke R&R Sempah. Standard operation temperature kereta aku masa bergerak adalah sekitar 82°C - 90°C.

Aku teruskan perjalanan dengan memandu sekitar kelajuan 100kmj dengan mengekalkan putaran rpm sekitar 2000-2300. Sambil drive tu kepala otak aku ligat fikir punca masalah ni. Mungkin tak sesuai pakai fully coolant kot.

Aku berhenti kat Petronas Karak dan buang coolant dari reserve tank. Aku cuba jalan balik tapi masalah tetap tak selesai. Macamanapun mujur temperature boleh stabil bawah 100°C cuma tak boleh drive laju sangat.

Kemudian aku fikir mungkin thermostat rosak agaknya. Aku singgah Bandar Jengka dan beli seketoi. Brand Daihatsu,nampak macam orizainal. Dalam keadaan hampir2 overheat tu, berjaya juga sampai kampung tanpa kepanasan terlampau.

Hari Sabtu aku on projek merepair. Lepas drain coolant, aku buka hos. Maka nampaklah sikit2 kerak-kerak karat. Terus kepala otak aku cakap,ni la punca dia. Datang dari mana kerak-kerak karat ni?

Kat perenggan atas tadi aku ada bagitau silap aku. Bila aku picit-picit hos, kerak-kerak yang melekat kat dinding dalam hos tertanggal dan beredar ke seluruh sistem penyejukan termasuklah radiator. Kita sedia maklum fin radiator ni lubangnya sangat kecik.

Bila air radiator bergerak, kerak- kerak tadi tersangkut dan berkumpul di bahagian atas radiator dan menyumbat sebahagian besar fin radiator. Aku dah cek thermostat, masih ok lagi tapi dah alang-alang buka, aku tukar teruslah.

Radiator Perodua ni boleh diservis sebenarnya. Aku pun buka top cover dia dan bersihkan semua lubang. Dah siap cuci aku klip balik macam biasa. Kat sini nampak macam berjalan lancar dah. Lega skit jimat duit aku,hihi!

Setel klip semula cover radiator atas bawah,pasang balik hos air dan hos cooling line ATF,letak coolant dah siap!

Yaa siap pasang.

Belum siap sedia untuk dipandu. Aku start enjin dan perhatikan sebarang kebocoran. Benda ni prosedur biasa jika ada kerja-kerja penyelenggaraan melibatkan bendalir. Ah malangnya ada leaking pada klip cover sebelah bawah.

Puncanya mudah, antara sambungan cover dah fin radiator ada gasket getah. Gasket tu tak ditukar baru pun. Kemudian proses melipat klip tu aku rasa memerlukan special tool atau sekurang-kurangnya skill seseorang yang mahir dalam kerja radiator servicing.

Bila berlaku perkara macam ni, jangan buang masa jadi tikus membaiki labu. Hasil belum tentu jadi,penat dah tentu dapat. Aku pun rojer kawan yang kebetulan ke bandar untuk belikan aku satu unit radiator baru. Tak beli radiator Denso pun, OEM brand je dengan harga RM135.

Murah memang murah, so far dia masih bertugas dengan baik. Banyak yang aku belajar dari peristiwa ni. 

1. Jangan pandang remeh fungsi coolant terutamanya blok besi

2. Menukar radiator baru lebih berbaloi dari repair radiator lama

3. Pandu perlahan dan kurangkan rpm sebanyak yang boleh jika terpaksa memandu jauh. Dengan teknik yang betul, insyaAllah tak berlaku overheat sampai head enjin bengkok.

4. Sentiasa perhatikan jarum/indicator suhu bendalir penyejuk.

Ingat ya tuan-tuan, benda murah je coolant tu. Kalau rosak repair sendiri tak apa la lagi. Buatnya rosak kereta tak boleh jalan tengah-tengah hutan banat, menangis la kau situ.