Selasa, 11 Januari 2022

3SZVE Overheat!

Actually benda yang aku nak cerita ni bukan la terjadi baru-baru ni.Agak lama berlaku sebenarnya, sekitar Jun 2020. Puncanya boleh dikatakan silap aku juga sebab tidak mengambil serius penggunaan coolant terutamanya untuk blok enjin yang dibina berasaskan besi.Ya besi.

Sebelum ni aku pakai enjin dengan blok aluminium, kalau coolant campur air biasa pun tak ada masalah. Sebabnya aluminum kan,kurang reaktif terhadap air. Serius cakap dengan enjin lama tu aku tak pernah hadapi apa-apa masalah berkaitan sistem penyejukan enjin walaupun tak jaga kualiti bendalir penyejuk.

Berlainan pula bila aku pakai enjin dengan blok besi. Aku terbawa-bawa mentaliti,' ala blok lama elok je pakai air'. Kat situ aku silap besar. Izinkan aku share cerita disebaliknya.

Lepas aku tukar enjin, datang la rasa teringin nak bagi ruang enjin berseri sikit. Aku pun beli la set hos Samco. Kebetulan aku nak install water temp gauge, sedang elok lah beli hos baru. Senang nak potong.

Makanya kerja-kerja penukaran hos pun dibuat. Drain coolant lama, cabut hos lama dan swap masuk hos baru yang dah dipasang temperature probe. Memandangkan masa tu aku tak standby pun coolant, aku masukkan je air biasa.

Semuanya ok sampai la satu hari aku rasa nak pakai coolant balik. Sama la prosesnya,buang air lama dan masuk coolant. Aku pakai coolant tak campur air langsung,fully coolant.

Lepas isi coolant tu aku picit-picit la hos silikon tu. Saja gatal tangan. Keluar bunyi macam keropok dipecahkan, krup,krap mcm tu la lebih kurang. Agak pelik bunyinya tapi aku tak rasa la akan jadi masalah besar.

Beberapa hari lepas tu aku balik kampung. Memandangkan aku duduk Hulu Selangor, jalan paling syok nak balik Pahang adalah melalui jalan Ulu Yam - Genting. Hari tu aku rasa pelik sikit masa mendaki ke Genting. 

Temperature air agak tinggi dari biasa. Lepas dari stesen polis Genting tu,alarm water temperature gauge berbunyi menunjukkan suhu 110°C! Bila slow down sikit temperature boleh turun bawah 100°C. Bacaan ni still tak normal walaupun menuruni bukit menghala ke R&R Sempah. Standard operation temperature kereta aku masa bergerak adalah sekitar 82°C - 90°C.

Aku teruskan perjalanan dengan memandu sekitar kelajuan 100kmj dengan mengekalkan putaran rpm sekitar 2000-2300. Sambil drive tu kepala otak aku ligat fikir punca masalah ni. Mungkin tak sesuai pakai fully coolant kot.

Aku berhenti kat Petronas Karak dan buang coolant dari reserve tank. Aku cuba jalan balik tapi masalah tetap tak selesai. Macamanapun mujur temperature boleh stabil bawah 100°C cuma tak boleh drive laju sangat.

Kemudian aku fikir mungkin thermostat rosak agaknya. Aku singgah Bandar Jengka dan beli seketoi. Brand Daihatsu,nampak macam orizainal. Dalam keadaan hampir2 overheat tu, berjaya juga sampai kampung tanpa kepanasan terlampau.

Hari Sabtu aku on projek merepair. Lepas drain coolant, aku buka hos. Maka nampaklah sikit2 kerak-kerak karat. Terus kepala otak aku cakap,ni la punca dia. Datang dari mana kerak-kerak karat ni?

Kat perenggan atas tadi aku ada bagitau silap aku. Bila aku picit-picit hos, kerak-kerak yang melekat kat dinding dalam hos tertanggal dan beredar ke seluruh sistem penyejukan termasuklah radiator. Kita sedia maklum fin radiator ni lubangnya sangat kecik.

Bila air radiator bergerak, kerak- kerak tadi tersangkut dan berkumpul di bahagian atas radiator dan menyumbat sebahagian besar fin radiator. Aku dah cek thermostat, masih ok lagi tapi dah alang-alang buka, aku tukar teruslah.

Radiator Perodua ni boleh diservis sebenarnya. Aku pun buka top cover dia dan bersihkan semua lubang. Dah siap cuci aku klip balik macam biasa. Kat sini nampak macam berjalan lancar dah. Lega skit jimat duit aku,hihi!

Setel klip semula cover radiator atas bawah,pasang balik hos air dan hos cooling line ATF,letak coolant dah siap!

Yaa siap pasang.

Belum siap sedia untuk dipandu. Aku start enjin dan perhatikan sebarang kebocoran. Benda ni prosedur biasa jika ada kerja-kerja penyelenggaraan melibatkan bendalir. Ah malangnya ada leaking pada klip cover sebelah bawah.

Puncanya mudah, antara sambungan cover dah fin radiator ada gasket getah. Gasket tu tak ditukar baru pun. Kemudian proses melipat klip tu aku rasa memerlukan special tool atau sekurang-kurangnya skill seseorang yang mahir dalam kerja radiator servicing.

Bila berlaku perkara macam ni, jangan buang masa jadi tikus membaiki labu. Hasil belum tentu jadi,penat dah tentu dapat. Aku pun rojer kawan yang kebetulan ke bandar untuk belikan aku satu unit radiator baru. Tak beli radiator Denso pun, OEM brand je dengan harga RM135.

Murah memang murah, so far dia masih bertugas dengan baik. Banyak yang aku belajar dari peristiwa ni. 

1. Jangan pandang remeh fungsi coolant terutamanya blok besi

2. Menukar radiator baru lebih berbaloi dari repair radiator lama

3. Pandu perlahan dan kurangkan rpm sebanyak yang boleh jika terpaksa memandu jauh. Dengan teknik yang betul, insyaAllah tak berlaku overheat sampai head enjin bengkok.

4. Sentiasa perhatikan jarum/indicator suhu bendalir penyejuk.

Ingat ya tuan-tuan, benda murah je coolant tu. Kalau rosak repair sendiri tak apa la lagi. Buatnya rosak kereta tak boleh jalan tengah-tengah hutan banat, menangis la kau situ.

Tiada ulasan: