Khamis, 3 Februari 2022

Casting Sebarau Sungai Tekam

Cuti CNY baru-baru ni aku balik kampung memandangkan aku apply cuti panjang. Selain menjenguk mak aku, plan lain adalah komplot memancing selepas di racun oleh foto adik aku sehari sebelumnya.

Sebarau atau nama saintifiknya Hampala macrolepidota seberat 2.4kg ni ditawan menggunakan kaedah casting.

Teruja dengan racunan tersebut, aku bergegas balik kampung pada Sabtu pagi dengan berbekalkan set senjata casting dan bottom medium heavy aku tu lah. Padahal adik aku main set light casting je kot.

Aku sampai rumah mak aku sekitar jam 3.15 petang, makan-makan kejap pastu dapat la rehat sekejap bila adik aku bagitau ada member ajak casting pukul 5 petang di lubuk yang sama.

Aisshhh rugi tak ikot weh! Lubuk ni dekat je dengan jalanraya utama, so kitorang gerak bertiga naik Miyabi aku je. Then trekking sikit dalam 100 meter dah sampai ke lokasi.

Nampak biasa-biasa je tapi sungai ni dihuni monster air deras yang bersembunyi untuk menghendap anak ikan mungkus yang mudik ke hulu.
Jam 5.45 petang kami mula casting. Adik aku pakai set joran custom Lemax yang ditambah cincin dan mesin BC jenama Sougayilang katanya dan tali utama brand apa entah berkekuatan 10lb. Umpan pula minnow 10cm jenama Bakau.
Hari tu aku tak ingat aku pakai umpan apa,SP Zman 3" rasanya. Hari tu boleh dikatakan hari latihan bermain BC memandangkan aku tak pernah guna set BC pun,🥲
Member sorang lagi aku rasa pakai spoon dengan set spinning apa entah aku tak sempat tengok. Aku kesibukan berlatih membaling SP dan membetulkan bihun. Siapa tau dia taulah,hihi!
Dari pemerhatian, nampak beberapa kali anak-anak ikan kecik berkumpulan melompat jeram; satu pemandangan yang agak unik aku rasa sebab di alam sebenar ni lah pertama kali aku tengok fenomena ni.
Selalunya aku tonton ikan salmon mudik nak bertelur je dalam dokumentari.

Lebih kurang 10 minit casting, minnow adik aku disambar sebarau. Perlawanan tak lama, lebih kurang 2-3 minit saja. Ikan hampir menyerah dan tiba-tiba benaman terakhir melucutkan single hook dari hookup yang kurang cantik.
Saiznya hampir sama macam dalam gambar pertama sebab aku nampak ikan tu dah timbul. Sempat juga aku merakam masa tu sebab kebetulan aku tengah duduk menyulam FG knot.

Selang beberapa minit minnow adik aku sekali lagi disambar sesuatu masa dia casting selaman dalam di kepala jeram (gambar ke 3).
Perlawanan ni sempat juga aku rakam sebab tak siap lagi simpul FG masa tu,😂

Dan... hasilnya amat memberangsangkan.

Sebarau seberat 2.8kg berjaya dibawa pulang. Aku dan sorang lagi member cuma sekadar membawa pulang telur masing-masing.
Videonya disini :

Apapun ada beberapa pelajaran dan ilmu baru yang aku pelajari sepanjang beberapa hari turun memancing. Nanti aku cerita di posting yang akan datang.