Khamis, 17 Februari 2022

Buat Hal La J&T Kepong KUL302!

Sejak 2016 aku mula menjinakkan diri membeli secara online melalui platform Lazada. Masa tu beli sikit-sikit jelah dan ada beberapa pembelian yang agak mahal iaitu PS4 dan Pocophone F1.
Lepas tu aku dah tak berapa minat shopping kat Lazada. Aku beralih pula ke Shopee.
Di Shopee ni aku mula dengan beli benda-benda murah macam aksesori telefon dan gajet-gajet biasa. Lama-lama barang aku beli makin mahal dan makin kerap aku membeli. Last year aku kira perbelanjaan aku di Shopee bernilai lebih kurang RM13K. 
Kerancakan bershopping kat Shopee ni tak lain tak bukan disokong oleh kecekapan lojistik dalam menguruskan parcel. 
Kat Lazada bukan lojistiknya tak bagus cuma entah la kekadang jumpa seller bangang. Macam PKP 2020 dulu, aku order kolam air inflatable untuk anak-anak aku berendam. Aku tunggu lama kot lebih seminggu rasanya, seller dok prepare parcel lagi. Aku cuba cancel kena reject pulak.
Dua tiga hari lepas tu seller cancelkan sebab stok takde. Tak ke bangang namanya tu. Tak pasal-pasal masa terbuang.

Di kawasan rumah aku ni selain Poslaju,DHL atau Shopee Express, J&T merupakan solusi lojistik yang cemerlang. Sesekali ada la delivery main campak je barang walaupun aku ada dalam rumah. Itu pun aku tak kisah asal barang sampai.

Cemerlang yang aku maksudkan kat sini spesifiknya ialah J&T cawangan Batang Kali. Setakat ni aku masih berpuashati jika menggunakan alamat rumah untuk shipping.
Sesekali aku guna juga alamat ofis, bukan apa receive barang kat tangan sendiri ni lebih puas. Letak alamat rumah waktu weekdays kang takde siapa nak receive. Masalahnya ialah bila aku pakai alamat ofis, barang-barang aku akan transit di J&T CDC Kepong (KUL302).
Ni aku nak cerita berapa punya cibai branch KUL302 ni. Kebanyakan barang aku akan dihantar diluar waktu pejabat. Sedangkan kalau kau tengok alamat pejabat, ape ke jadah kau deliver lepas jam 5 petang?
Ok la, aku faham area urban ni banyak parcel nak hantar, so tak sempat. Default punya jawapan. Tak apa, asal barang sampai kat pondok guard.
And semalam berlaku perkara yang paling aku benci nak dengar iaitu PARCEL LOST.

Barang yang aku beli tu dari Kelantan:

- 8 Feb 2022 parcel dah pickup dari seller.
- 9 Feb 2022 9am parcel sampai di KUL302,branch Kepong tadi lah. 
- 11 Feb 2022 pagi aku check barang dok in transit lagi. Petang lepas Jumaat aku pegi la branch KUL302 untuk self pickup. Senangkan kerja depa, kot la parcel menimbun. Sampai sana cek nombor, staff dia cakap barang dah out for delivery. Awat out for delivery tapi dalam Shopee status dok tulis in transit? 
Dia cakap Shopee lambat update. Oklah aku balik opis tunggu call sampai kul 5. Malam aku cek status dok in transit. Nampak sangat pembohongnye.
- 14 Feb Isnin aku dah panas hati. Call tak berangkat, center pun cam babi chatbot yang jawab. Semak kat JnT tracker, status barang 'delayed due to external factor'. Pastu ada lagi status 'bad weather'. Palabutuh dia bad weather.Masa tu Kepong mana ada hujan lebat.
- Takpe aku biar lagi, sambil-sambil hantar komplen kat website dia. Sehinggalah tengahari semalam,(16/2/2022) tetiba ada nombor wasap aku bagitau barang aku disyaki HILANG.

14 kali status in transit sejak 9 Feb 2022

Haaaaa tu la punca pasal apa depa sidai barang aku kat warehouse lama sangat. Sedangkan masa aku nak self pickup Jumaat lepas warehouse tak busy langsung. Barang pun tak menimbun dalam bakul.
Dalam hal ni aku panas bukan pasal parcel lost. Barang lost tak pe Shopee akan refund balik duit aku n seller bila kurier claim parcel lost. Aku boleh repeat order balik, cuma cam bodo la tunggu lama-lama untuk barang yang sama.

Paling aku bengang adalah sebab barang tu antara stok terakhir. Nak cari balik online sakit matt! Aku jumpa seller online tapi dari Singapore. Dah la dollar dia mahal, convert duit kita dah jadi double dari harga asal.
Next posting aku cerita barang apa yang aku harap sangat sampai ni.

Aku memang tak faham dengan J&T KUL302 ni. Komplen berlambak-lambak kat Google map review. Management buat bodo je ke? Ke gaji depa banyak sangat sampai tak kisah kena potong bila barang hilang?
J&T Malaysia tengok-tengok sikit branch korang yang problematic ni. Kot la staff-staff korang buat dajal sebab ada aku dengar komisyen delivery kena cut. Korang plak kalau check status dia tulis in transit sampai 3-4 hari tu baik pegi self pickup. Kalau takde, memang hilang la.



Tiada ulasan: