Isnin, 14 Februari 2022

Kastking Crixus Armor X Murah Beb!

Membeli kelengkapan memancing ni macam ada satu ketagihan sebenarnya. Para pemancing mesti faham. Jangankan lalu depan kedai pancing, sambil pegang handphone pun boleh ziarah kedai online. Tak beli pun tak apa, sekurang-kurangnya mesti add to cart. Betul tak?

Lepas aku berjaya mendapatkan set BC, ada satu kekurangan yang aku baru sedar. Rod Seahawk Kossori aku tu berkelas 8-17lb dan lure yang sesuai adalah seberat 10-20 gram. Agak berat sebenarnya memandangkan beberapa lure aku cuma seberat 4 gram hingga 7.5 gram. Yang paling berat cuma Ozmy Silencer iaitu 20 gram.

Lure seberat 10 gram keatas kebanyakannya bersaiz besar nak mampus, tak sesuai dengan padang pancingan aku. Jadi, aku berkeputusan untuk membina kombinasi BC lain yang lebih ringan.

Lepas aku menjelajah kedai-kedai online mencari rod sasaran, aku jumpa dengan sebatang rod mampu milik yang sesuai iaitu Santec Capricorn 6" two pieces. Murah sikit dari Seahawk Kossori iaitu cuma RM108. Dilengkapi 10 cincin, yaa 10...spec rod ni menepati keperluan aku, line weight 6-15lb, lure weight 4-13g dan cukup ringan sekitar 110 gram.
Rupa rod ni tak hensem langsung,biasa-biasa je dengan kemasan benang silver di beberapa tempat,reel seat gloss black, sedikit penggunaan cork di bahagian pengunci reel dan diakhiri dengan layangan cat warna hitam. Low profile habis. Line guide yang 10 ketoi tu pun tak tau brand apa. Boleh la padan dengan harga dia.

Rod ni aku sesuaikan dengan reel BC Abu Garcia Promax 3 sebab ngam dah mainline dia braid 15lb. Untuk leader aku dah gantikan dengan leader level bangsawan sikit iaitu Mustad 100% fluorocarbon 30lb. So dah settle set yang sedikit ringan untuk cast lure ringan.

Sekarang ni Seahawk Kossori tak ada reel. Untuk Kossori ni aku plan untuk setup yang sedikit berat. Reel yang aku padankan ialah Kastking Crixus Armor X beserta mainline Kastking Mega 8 20lb. Senang order sekali jalan.

Beza Crixus Armor X dan Crixus biasa ialah material mainframe dan bilangan bearing. Armor X dibina dengan cast aluminium manakala Crixus biasa material grafit. Harganya for surelah berbeza agak banyak.
Kastking ni jenama baru jugak la dari US. Tapi confirm kilang dia kat China. Ini barang kalau made in USA silap-silap harga dia level Shimano. Tengok website dia nampak serius juga la brand ni. Tak macam rod Santec tadi. Walaupun agak ramai juga yang pakai, haram tak jumpa kompeni fishing equipment Santec ni asal dari mana.

Benda bestnya pasal reel baru ni meh aku nak cerita.

Harga di laman web rasmi Kastking Crixus ialah US$55.99 iaitu sekitar RM234, manakala Crixus Armor X dijual pada harga US$88.99 (RM376). Beza sekitar RM140.
Tetapi...

Crixus Armor X yang aku beli ni berharga RM290 sahaja. Entah ada diskaun ke apa tapi real beb, murah banyak. Walaupun agak was-was tapi dari review tulen pembeli memang harga dia legit, bukan scam. Sampai benda ni dalam tangan aku pun aku still rasa, ishh biar betul ni. Seller gila ke apa tak tau la.



Tapi itulah dia, kalau ikut harga, bagi aku spec dia sangat berbaloi. 9+1 Maxidur bearing, aluminum frame, drag 8kg, double pinion bearing, dan special feature yang aku rasa membantu kelancaran casting ialah rekaan line guide berbentuk cone mengikut susunan tali didalam spool.
Pihak Kastking memanggilnya dengan jargon yang kedengaran begitu advance sekali iaitu LFTV ( Low Friction Tapered Vortex ). Nama yang rumit ni sebenarnya marketing strategi tapi xde la bodo-bodo je nama dia ganas gitu. Ada function juga la.
Bila line guide dia bentuk macam tu, susunan tali bahagian paling kiri dan kanan spool lebih lancar dikeluarkan dengan geseran paling minimum. Secara teorinya memang membantu jarak casting.


Eksperimen aku dengan Abu Garcia Promax, bila reel in heavy load, mainline didalam spool yang berada disebelah tepi akan bergeseran bila tali ditarik keluar dalam posisi drag full lock. Berlaku stress pada susunan tali dan line guide. Tambah teruk bila gulungan tali dalam spool tak cukup padat. Next cast mesti macam haram tali tersekat-sekat.
Jangkaan aku dengan design line guide berbentuk cone ni tali lebih lancar keluar dari spool semasa casting dan karauan juga kurang stress. Nanti aku try buat longcast cun ke tidak perginya.

Harapnya setup baru ni boleh menepati expectation aku bersesuaian dengan harganya. Kita pakai dulu then kita tengok berapa lama dia boleh dilenjan sedikit berat. Abu Garcia kita buat layan Duel Aile 3G Magnet Minnow dengan Yo Zuri Crystal 3D Minnow 9cm. Adik aku cakap 3D Crystal ni killer. Kena port baik, killer la. Dapat port sendu tak de guna gewang bangsawan.

Khamis, 3 Februari 2022

Casting Sebarau Sungai Tekam

Cuti CNY baru-baru ni aku balik kampung memandangkan aku apply cuti panjang. Selain menjenguk mak aku, plan lain adalah komplot memancing selepas di racun oleh foto adik aku sehari sebelumnya.

Sebarau atau nama saintifiknya Hampala macrolepidota seberat 2.4kg ni ditawan menggunakan kaedah casting.

Teruja dengan racunan tersebut, aku bergegas balik kampung pada Sabtu pagi dengan berbekalkan set senjata casting dan bottom medium heavy aku tu lah. Padahal adik aku main set light casting je kot.

Aku sampai rumah mak aku sekitar jam 3.15 petang, makan-makan kejap pastu dapat la rehat sekejap bila adik aku bagitau ada member ajak casting pukul 5 petang di lubuk yang sama.

Aisshhh rugi tak ikot weh! Lubuk ni dekat je dengan jalanraya utama, so kitorang gerak bertiga naik Miyabi aku je. Then trekking sikit dalam 100 meter dah sampai ke lokasi.



Nampak biasa-biasa je tapi sungai ni dihuni monster air deras yang bersembunyi untuk menghendap anak ikan mungkus yang mudik ke hulu.
Jam 5.45 petang kami mula casting. Adik aku pakai set joran custom Lemax yang ditambah cincin dan mesin BC jenama Sougayilang katanya dan tali utama brand apa entah berkekuatan 10lb. Umpan pula minnow 10cm jenama Bakau.
Hari tu aku tak ingat aku pakai umpan apa,SP Zman 3" rasanya. Hari tu boleh dikatakan hari latihan bermain BC memandangkan aku tak pernah guna set BC pun,🥲
Member sorang lagi aku rasa pakai spoon dengan set spinning apa entah aku tak sempat tengok. Aku kesibukan berlatih membaling SP dan membetulkan bihun. Siapa tau dia taulah,hihi!
Dari pemerhatian, nampak beberapa kali anak-anak ikan kecik berkumpulan melompat jeram; satu pemandangan yang agak unik aku rasa sebab di alam sebenar ni lah pertama kali aku tengok fenomena ni.
Selalunya aku tonton ikan salmon mudik nak bertelur je dalam dokumentari.

Lebih kurang 10 minit casting, minnow adik aku disambar sebarau. Perlawanan tak lama, lebih kurang 2-3 minit saja. Ikan hampir menyerah dan tiba-tiba benaman terakhir melucutkan single hook dari hookup yang kurang cantik.
Saiznya hampir sama macam dalam gambar pertama sebab aku nampak ikan tu dah timbul. Sempat juga aku merakam masa tu sebab kebetulan aku tengah duduk menyulam FG knot.

Selang beberapa minit minnow adik aku sekali lagi disambar sesuatu masa dia casting selaman dalam di kepala jeram (gambar ke 3).
Perlawanan ni sempat juga aku rakam sebab tak siap lagi simpul FG masa tu,😂


Dan... hasilnya amat memberangsangkan.

Sebarau seberat 2.8kg berjaya dibawa pulang. Aku dan sorang lagi member cuma sekadar membawa pulang telur masing-masing.
Videonya disini :

Apapun ada beberapa pelajaran dan ilmu baru yang aku pelajari sepanjang beberapa hari turun memancing. Nanti aku cerita di posting yang akan datang.

Sabtu, 22 Januari 2022

Inventori Baru; Seahawk Kingdom Extreme

Seperti yang aku pernah tuliskan dalam entri yang lepas, set heavy aku menggunakan rod Awashima Imperial Spin lama yang sebenarnya pernah patah tip hujungnya.

Aku refurbish balik tambah ring baru dan ia kembali beraksi. Cuma rupa dia cacat sikit la sebab dua section tak sama panjang. Dari segi tugas berat masih lagi ok. Macamanapun rod tu agak uzur dari segi rupa dan aku baru perasan seramik line guide yang paling besar ada crack dan sompek sikit.

Ini satu risiko juga sebab sompeknya agak serius dan atas faktor kecacatan ni,ia layak dijadikan alasan untuk berbelanja membeli rod baru,😌

Selepas mengkaji sedikit sebanyak dan sebagai peminat barangan Seahawk, aku buat keputusan untuk menggandingkan reel AP Power 8000 dengan rod jigging 2 section Seahawk Kingdom Extreme PE 2-4 bersaiz 6"3'.

Rod yang berharga RM192 aku beli dari Shopee seller kegemaran aku iaitu leonghuilan sebab dia punya kedai dekat je dengan rumah aku tapi aku malas nak terjah kedai,haha! Aku mintak dia hantar hari Sabtu/ Ahad, tengahari Jumaat dah sampai. Bapak laju.

Bersekali dengan pembelian rod ni aku beli dua jenis braided berlainan kekuatan tapi masih dari jenama favourite aku iaitu Seahawk( again) Gachiri X4 multicolour 40lb dan neon green 15lb.

Braided 40lb ni aku masukkan kedalam reel AP Power 8000 sebab braided sebelum ni iaitu dari jenama Tomman Rotan 4x tak cantik, braidednya leper. Lepas tu talinya macam ada melekit sikit. Pendek kata tak berapa bestlah, maklumlah murah je.

Jenama Seahawk Gachiri ni aku suka sebab walaupun X4, sulamannya bulat dan kemas. Aku kalau dah jumpa model yang best dan murah pulak tu memang aku stay dengan jenama tu. Seahawk ni dah macam Xiaomi pulak aku rasa. Barang dia murah kompetitif, tapi kualiti tinggi. 


Ada aku baca komen kat fb, dia cakap line break Gachiri X4 10lb sebenarnya lebih 20lb! Wow! Bagi aku kalau dia meet break strength yang dia declare pun cukup baik dah tapi lebih dari tu adalah bonus.

Ok berbalik ke kisah rod Kingdom Extreme tadi.

Rod yang aku beli ni dua section which is butt joint. Maksud dia sambung pangkal. Biasa rod sambung tengah kan? Sambung pangkal ni kuat sikit berbanding sambung tengah, dan yang paling kuat ialah rod jenis one piece. Masalah dengan one piece construction ni dari segi lojistik. Payah nak bawa kemana-mana.

Kingdom Extreme ni cantik, nampak premium walaupun harganya bagi aku murah. Diwarnakan ungu metalik gelap dan dikemaskan dengan material potongan CNC di beberapa tempat terutamanya bentuk 'crown' yang boleh dikatakan trademark model ni.

Dilengkapi 8 cincin Fuji untuk rod sepanjang 6 kaki 3 inci bagi jenis spinning rod cukup memadai untuk mengagihkan bebanan ke seluruh rod.

Berasaskan rod dengan material carbon blank Toray HMSC, kekuatannya boleh korang tengok di Youtube. Nampak meyakinkan matttt! Tip section dia solid carbon, agak berat tapi sesuai untuk pam mangsa-mangsa dalam air yang degil. Buat masa ni aku pam anak aku umur 4 tahun je.

Kod model rod aku beli ni adalah KDX-632MHS-B. Aku terjemahkan spec rod daripada kod nombor ni. Cara baca dia macam ni :

KDX = KingDom Xtreme, nampak?

632 = 6 kaki 3 inci 2 section

MHS = MH ( Medium Heavy ) , S ( Spinning type )

B = Butt joint

Aku belajar skill baca kod ni daripada baca kod enjin. Sebab kod ni bukan benda rahsia pengeluar,dia cuma ringkasan spesifikasi asas.

Seterusnya aku buat sikit servicing kat mesin AP Power yang berusia hampir 9 tahun ni. Aku nampak line rollernya agak teroksida. Walaupun masih lancar berpusing aku buka jugalah gosok dengan berus dawai,bersihkan apa yang patut dan griskan bearingnya dengan gris gred automotif,😆

Jangan buat pelik pulak, bearing line roller ni dia bukan kerja hi speed macam spool bearing baitcasting. Kerja dia tak laju tapi heavy. Penting beli reel ada line roller bearing ni. Kalau pam heavy target, kerja reeling mainline lebih lancar. Setakat pam ikan kolam lima enam kilo tu boleh duduk tenang je kat kerusi plastik.

Kat perenggan atas tadi juga aku ada tulis pasal braided neon green 15lb kan? Braided tu aku gantikan braided 20lb maroon yang aku pakai kat reel Abu Garcia. Rasa macam cast kurang jauh je dengan 20lb braid. So aku tukar diameter braid yang lebih halus semoga casting mencecah jarak dari tebing hingga ke Lahad Datu.

Gachiri X4 20lb simpan balik, sempat cecah air sekali je buat training. Oh ya, Gachiri X4 15lb sepanjang 150 meter ngam-ngam muat spool standard Abu Garcia Promax 3.Takde baki yang tertinggal.

Nah, sekarang 3 set pancing aku semua pakai rod Seahawk, dua mesin Ryobi, satu Abu Garcia, 2 reel pakai braided Seahawk Gachiri X4 dan satu reel pakai Lemax X5 25lb.

Lemax X5 punya braid pun cun juga diameter dia, sulaman dia tapi entah aku suka pulak pakai brand sama.

Sekian tulisan aku kali ni. Jumpa lagi akan datang.



Selasa, 11 Januari 2022

3SZVE Overheat!

Actually benda yang aku nak cerita ni bukan la terjadi baru-baru ni.Agak lama berlaku sebenarnya, sekitar Jun 2020. Puncanya boleh dikatakan silap aku juga sebab tidak mengambil serius penggunaan coolant terutamanya untuk blok enjin yang dibina berasaskan besi.Ya besi.

Sebelum ni aku pakai enjin dengan blok aluminium, kalau coolant campur air biasa pun tak ada masalah. Sebabnya aluminum kan,kurang reaktif terhadap air. Serius cakap dengan enjin lama tu aku tak pernah hadapi apa-apa masalah berkaitan sistem penyejukan enjin walaupun tak jaga kualiti bendalir penyejuk.

Berlainan pula bila aku pakai enjin dengan blok besi. Aku terbawa-bawa mentaliti,' ala blok lama elok je pakai air'. Kat situ aku silap besar. Izinkan aku share cerita disebaliknya.

Lepas aku tukar enjin, datang la rasa teringin nak bagi ruang enjin berseri sikit. Aku pun beli la set hos Samco. Kebetulan aku nak install water temp gauge, sedang elok lah beli hos baru. Senang nak potong.

Makanya kerja-kerja penukaran hos pun dibuat. Drain coolant lama, cabut hos lama dan swap masuk hos baru yang dah dipasang temperature probe. Memandangkan masa tu aku tak standby pun coolant, aku masukkan je air biasa.

Semuanya ok sampai la satu hari aku rasa nak pakai coolant balik. Sama la prosesnya,buang air lama dan masuk coolant. Aku pakai coolant tak campur air langsung,fully coolant.

Lepas isi coolant tu aku picit-picit la hos silikon tu. Saja gatal tangan. Keluar bunyi macam keropok dipecahkan, krup,krap mcm tu la lebih kurang. Agak pelik bunyinya tapi aku tak rasa la akan jadi masalah besar.

Beberapa hari lepas tu aku balik kampung. Memandangkan aku duduk Hulu Selangor, jalan paling syok nak balik Pahang adalah melalui jalan Ulu Yam - Genting. Hari tu aku rasa pelik sikit masa mendaki ke Genting. 

Temperature air agak tinggi dari biasa. Lepas dari stesen polis Genting tu,alarm water temperature gauge berbunyi menunjukkan suhu 110°C! Bila slow down sikit temperature boleh turun bawah 100°C. Bacaan ni still tak normal walaupun menuruni bukit menghala ke R&R Sempah. Standard operation temperature kereta aku masa bergerak adalah sekitar 82°C - 90°C.

Aku teruskan perjalanan dengan memandu sekitar kelajuan 100kmj dengan mengekalkan putaran rpm sekitar 2000-2300. Sambil drive tu kepala otak aku ligat fikir punca masalah ni. Mungkin tak sesuai pakai fully coolant kot.

Aku berhenti kat Petronas Karak dan buang coolant dari reserve tank. Aku cuba jalan balik tapi masalah tetap tak selesai. Macamanapun mujur temperature boleh stabil bawah 100°C cuma tak boleh drive laju sangat.

Kemudian aku fikir mungkin thermostat rosak agaknya. Aku singgah Bandar Jengka dan beli seketoi. Brand Daihatsu,nampak macam orizainal. Dalam keadaan hampir2 overheat tu, berjaya juga sampai kampung tanpa kepanasan terlampau.

Hari Sabtu aku on projek merepair. Lepas drain coolant, aku buka hos. Maka nampaklah sikit2 kerak-kerak karat. Terus kepala otak aku cakap,ni la punca dia. Datang dari mana kerak-kerak karat ni?

Kat perenggan atas tadi aku ada bagitau silap aku. Bila aku picit-picit hos, kerak-kerak yang melekat kat dinding dalam hos tertanggal dan beredar ke seluruh sistem penyejukan termasuklah radiator. Kita sedia maklum fin radiator ni lubangnya sangat kecik.

Bila air radiator bergerak, kerak- kerak tadi tersangkut dan berkumpul di bahagian atas radiator dan menyumbat sebahagian besar fin radiator. Aku dah cek thermostat, masih ok lagi tapi dah alang-alang buka, aku tukar teruslah.

Radiator Perodua ni boleh diservis sebenarnya. Aku pun buka top cover dia dan bersihkan semua lubang. Dah siap cuci aku klip balik macam biasa. Kat sini nampak macam berjalan lancar dah. Lega skit jimat duit aku,hihi!

Setel klip semula cover radiator atas bawah,pasang balik hos air dan hos cooling line ATF,letak coolant dah siap!

Yaa siap pasang.

Belum siap sedia untuk dipandu. Aku start enjin dan perhatikan sebarang kebocoran. Benda ni prosedur biasa jika ada kerja-kerja penyelenggaraan melibatkan bendalir. Ah malangnya ada leaking pada klip cover sebelah bawah.

Puncanya mudah, antara sambungan cover dah fin radiator ada gasket getah. Gasket tu tak ditukar baru pun. Kemudian proses melipat klip tu aku rasa memerlukan special tool atau sekurang-kurangnya skill seseorang yang mahir dalam kerja radiator servicing.

Bila berlaku perkara macam ni, jangan buang masa jadi tikus membaiki labu. Hasil belum tentu jadi,penat dah tentu dapat. Aku pun rojer kawan yang kebetulan ke bandar untuk belikan aku satu unit radiator baru. Tak beli radiator Denso pun, OEM brand je dengan harga RM135.

Murah memang murah, so far dia masih bertugas dengan baik. Banyak yang aku belajar dari peristiwa ni. 

1. Jangan pandang remeh fungsi coolant terutamanya blok besi

2. Menukar radiator baru lebih berbaloi dari repair radiator lama

3. Pandu perlahan dan kurangkan rpm sebanyak yang boleh jika terpaksa memandu jauh. Dengan teknik yang betul, insyaAllah tak berlaku overheat sampai head enjin bengkok.

4. Sentiasa perhatikan jarum/indicator suhu bendalir penyejuk.

Ingat ya tuan-tuan, benda murah je coolant tu. Kalau rosak repair sendiri tak apa la lagi. Buatnya rosak kereta tak boleh jalan tengah-tengah hutan banat, menangis la kau situ.

Selasa, 28 Disember 2021

Baitcasting Set; Perlu atau Sekadar Nak Nampak Cool?

 Assalamualaikum,

Kita sambung terus topik seterusnya. Alang-alang aku rajin nak menulis ni, bedal dua entri sekaligus macam zaman kegemilangan dulu-dulu.

Orang yang bukan pemancing pastinya tak peduli pun jenis-jenis kekili. Asal boleh memancing sudah,betul tak? Tapi bagi pemancing, sekurang - kurangnya mesti ada impian memiliki set baitcasting. Antara sebabnya adalah untuk memudahkan aktiviti pancingan casting yang memerlukan peralatan sedikit berbeza berbanding teknik pancingan biasa.

Set baitcasting biasanya ringan dan kompak. Pakai set kekili mendatar yang kecik pun ringan juga kan? Betul. Boleh juga pakai tapi ada kekangan kawalan tali dan ketepatan lontaran.

Yang lebih ketara dengan set baitcasting ialah penggunaan kekili menegak low profile. Kekili jenis ni memerlukan latihan untuk meningkatkan kemahiran mengawal spool. Ini yang ramai orang takut nak pakai set baitcasting (BC) reel. Masalah utama dia ialah backlash (atau lebih dikenali dengan bihun) pada spool yang bermaksud tali berpintal apabila spool masih berputar walaupun umpan telah mencecah permukaan air.

Aku pun tak mahir dan tak pernah guna pun reel BC. Tapi aku teringin sangat nak belajar. Cara nak mula belajar kena la dapatkan satu set BC, takkan nak pinjam orang punya pulak kan? Set pancing ni macam barang peribadi juga, pantang orang pinjam.

Hasil survey di laman belibelah terkemuka iaitu Shopee (hihi), pada mulanya aku target nak beli reel BC Abu Garcia Blackmax 3. Tapi entah macamana aku terjumpa pulak reel Abu Garcia Pro Max 3. Beza dua reel ni tak banyak. Blackmax 3 pakai 5 bearing dan drag 8kg, manakala Pro Max 3 yang agak lama sikit dilengkapi 8 bearing. Drag sama 8kg.Beza harga dalam RM50-60. 

Dari segi spesifikasi Pro Max 3 bernisbah kayuhan 7.1:1, 74cm retrieval per pusingan, berat 207gram, 8 bearing stainless steel, drag Power Disk™, Duragear™, sistem brek spool MagTrak™, one piece body grafit dan side plate.

Dapat reel sasaran, aku matchingkan dengan kombinasi berikut:

- Reel BC Abu Garcia ProMax 3 R ( kayuhan kanan) RM305

- Rod BC Seahawk Kossori 6 kaki 9 cincin RM135

- Tali sulam Seahawk Gachiri X4 20lb RM19.90


Shock leader aku pakai sama macam set Ryobi SMAP RG dlm entri sebelum ni iaitu Ajiking Pro Line Invicible 30lb. Shock leader aku buat pendek je lebih kurang 2 kaki. Ada aku tengok kat TikTok, satu mamat tu cakap shock leader perlu sepanjang dari hujung reel sampai rod tip.

Panjang tu...kurang-kurang 5 kaki kot. Aku buat pendek je sebab aku rasa memadailah. Walaupun shock leader 2 kaki, dia mampu meregang hampir 1 inci. Cukup la tu untuk menyerap kejutan.

Set ni aku belum bawa ke padang pancing lagi memandangkan aku masih lagi dalam proses ulangkaji fungsi2 knob yang ada terutamanya magnetic brake dan juga spool tensioner. Dua benda ni membantu mengurangkan risiko backlash jika ditala dengan betul mengikut kesesuaian penggunanya.

Next trip aku nak cuba guna reel ni. Buat masa ni aku punya lokasi memancing jauh sangat. Kat Jugra sana,iaitu kolam memancing Syawal. Sedangkan aku duduk Hulu Selangor. Minat memancing punya pasal aku redah juga sebab geng memancing duduk sana.

Barai juga modal sekali trip, minyak kereta, tol, umpan, bayaran masuk....sekali pegi habis dekat RM200 juga la kalau ambik kolam B. Dua hari lepas kolam B penuh, gila betul. Bayar RM125 bersesak macam tu tak mau la aku, banyak saingan.

Oklah, kalau ada cerita menarik lagi aku akan tulis kat sini lepas ni. Sambutan pembaca tak meriah tak apa, sebab matlamat blog ni lebih kepada diari digital, untuk kenangan dimasa tua nanti.

Next entri aku akan cuba tulis pulak pengalaman mengerjakan umrah sebelum PKP. Agak banyak nak tulis tu, kena pakai laptop baru sedap. 

Jumpa lagi di entri akan datang.

Set Baru; Ryobi SMAP RG 4000

Assalamualaikum,

Malam ni aku nak menulis pasal alatan pancing.Huii..lama betul aku tak beli barang pancing sebenarnya. Last aku beli set pancing tahun 2013 dulu sebelum ke Pangkor. Manakala penulisan aktiviti memancing kali terakhir pada 2015.

Antara tempoh 2015 sampai sekarang bukanlah aku takde pergi memancing langsung,ada juga cuma tak berapa menarik untuk ditulis.

Oklah,kalau ada pembaca blog aku yang ikut tulisan aku dari dulu, mesti ada baca entri aku pasal kekili Ryobi AP Power 8000. Rod yang aku matchingkan iaitu Lemax Starmaxx 9 kaki aku dah pencenkan dan diganti dgn rod lama adik aku iaitu Awashima Imperial 7 kaki. Leceh la rod panjang sangat,susah nak angkut merata.

Set ini pun aku banyak rehatkan sebab terlalu bulky. Lagipun aku tak pernah guna kelebihan dia yang dikategorikan sebagai heavy set.

Kebelakangan ni sejak sebelum PKP sehingga sekarang, aku banyak bermain kolam air masin saja dimana set medium sudah memadai. Bulan lepas aku beli set baru iaitu:

- Kekili Ryobi SMAP RG 4000

- Rod Seahawk Ryoku M Tuned 6 kaki 6 cincin

- Lemax X5 PE Braid 25lb


Set baru ni jauh lebih ringan dari set lama yang body kekilinya full metal. Ryobi SMAP RG 4000 ni berharga RM139, rod RM85 dan tali RM11.40. Untuk shock leader, aku pakai Ajiking Pro Line 30lb, dia punya spring,mantapppp..harga aku lupa dah. Murah je kan set ni? Lepas tu aku tukar pakai leader kasar sikit,BULLZEN DFC 50lb.

Ok,spec kekili SMAP RG 4000 ni biasa-biasa je,spool machined aluminium,body grafit,drag 5kg saja, berat reel 299gram, bearing 6+1 dan ratio kayuhan 5.0:1.

Rod pulak kategori medium heavy 6 cincin sahaja. Nice design nampak cantik dan set ni dah pun teruji mendaratkan jenahak dan senangin dua hari lepas artikel ni ditulis. Bagi aku kombinasi ni cukup untuk mendaratkan ikan-ikan bersaiz 5-7kg.

Adakah aku berpuashati dengan set ni? Sudah tentulah. Tapi... ada satu lagi impian seorang pemancing kasual macam aku. Nantikan di entri seterusnya.



Sabtu, 8 Mei 2021

Baik Beli Redmi Note 10 Pro

Assalamualaikum,

Hari ni aku nak share sikit pasal smartphone memandangkan lama juga aku tak tulis pasal smartphone. Lagi best sebab benda yang aku pakai sendiri, jadinya tulisan ni lebih pure berdasarkan pengalaman sendiri.

Oklah,kali terakhir aku beli smartphone ialah pada Ogos 2018.Boleh kata lama juga memandangkan aku ni jenis pakai barang sampai jahanam. Maklumlah bukan jenis kaya raya.

Masa tu aku beli phone marhaen je pun,tapi spec dia agak hebat juga untuk harga bawah RM1500.Untuk harga sebegitu, aku dapat merasa cip pemprosesan terpadu masa tu iaitu Snapdragon 845 dan dipadankan dengan 6GB RAM. Siap ada cooling pipe plak tu.

Phone apa? Ya, Phone paling fenomena masa tu, Pocophone F1. Sepanjang penggunaan bertahun-tahun, Pocophone F1 bertugas dengan cemerlang baik dari segi penggunaan biasa mahupun permainan mudah alih berat seperti PUBG.

Walaupun dibayangi masalah multitouch dan entah apa problem orang lain aku tak tau, unit yang aku pakai seriously xde isu. Selepas dua tahun penggunaan aku cuma replace bateri dan thermal paste.

Aku tak pasti betul original ke tidak baterinya,tapi pembuatnya sama macam bateri asal dalam phone iaitu Sunwoda Electronic, manakala thermal paste aku guna jenama Kryonaut. Buat sendiri je tak susah pun.

Baru-baru ni charging port bermasalah bila tak boleh Quickcharge. Rupanya lubang port dia dah lobos. Biasa la tu, hari-hari kena rogol. Charging board agak mahal juga, RM109 seunit. Ada yang jauh murah, tapi aku dengar problem tarik line sebab cip tak cukup. Aku taknak ambil risiko buat benda bodoh jadinya aku beli yang mahal. Alhamdulillah semuanya baik.

Kemudian berlaku lagi satu kejadian bila kamera utama Pocophone rosak lepas anak aku lempar phone aku masa aku solat terawih. Bocor tepat kat kamera utama. Glass covernya pecah dan aku ingat problem kecik je, rupanya autofokus lens pun rosak sekali. 

Aku cadang nak DIY lah macam biasa tapi bab kamera ni aku tak yakin boleh dapat modul kamera asli Sony IMX di Shopee. Sayang beb kamera Pocophone ni walaupun 12MP je bagi aku gambarnya cukup lawa.

Bila jadi macam ni aku berpendapat mungkin dah sampai masa aku beli yang lain. Cuma sasaran aku cukuplah dengan cip midrange dan harga sub RM1k. Hasil suryey yang tak seberapa, aku berkenan dengan keluarga Redmi terbaru iaitu Redmi Note 10 Pro. Adik beradik Xiaomi juga sebab aku rasa Phone Xiaomi ni berbaloi walaupun murah nak mampos.


Cadangnya aku nak beli online tapi entah macamana aku ternampak seunit model ni di booth peniaga dalam Giant Batu Caves. Harga pun tak markup walaupun dia tampal harga RM1199. Bila aku tanya, pekedai bagi harga RM1099 untuk spec 8GB RAM dan 128 GB internal memory. Ya,sama harga online. On the spot aku suruh dia buka kotak kat situ juga.

Unit yang aku beli ni MY set dan dibawa masuk oleh EIN,sama distributor dengan Pocophone dulu.

Redmi Note 10 Pro ni first sekali dia memang cantik dalam gambar, dan jauh lagi cantik depan mata. Macam phone flagship. Kemasan Gorilla Glass 5 didepan dan belakang, quad kamera dengan kamera utama 105MP dan skrin AMOLED 120Hz. Gila kan? Kalau baca specsheet dia memang impressed la macamana Xiaomi boleh untung dengan phone ni.

Selepas beberapa minggu pakai dan mengamati video-video HDR melalui skrinnya, aku rasa berbaloi gila dengan harga dia. Selain refresh rate yang sedap, touch sampling rate dia best juga,240Hz.Selain dari tu kecerahan mencapai 1200nit,bawah terik matahari memang takde masalah.

Walaupun cipnya cuma midranger Snapdragon 732G, phone ni tak kalah dengan ciri-ciri lain. Setup stereo speaker, IR blaster, slot memory khas(bukan share dgn simkad), audio jack 3.5mm yang lejen, bateri 5020mAh dan juga kamera depan jenis punch hole yang kecikk je.

Memandangkan phone ni aku cuma guna untuk kegunaan biasa, aku tak kisah langsung pasal cip dia. Cukup memadai. Walaupun skrin dia AMOLED biasa, dia tetap sejenis AMOLED yang kontras warnanya cantik dan warna yang lebih pekat berbanding LCD. Menonton video-video berframe rate tinggi dengan skrin sebesar 6.67 inci di Youtube memang nikmat betul. Kelebihan 120Hz skrinnya aku tak pakai sangat sebab memadai dengan setup 60Hz.

Dari segi pemprosesan aku rasa cukup sedap dah untuk kegunaan harian. Apa gila la phone sekarang RM1k lebih sikit pun dah pakai 8GB RAM. Ok juga cip 732G ni. Kalau anda bukan gamer tegar, boleh sangat pakai model Note 10 Pro. 

Sedikit tambahan berkenaan prestasi permainan online. Aku cuba install dan bermain PUBG walaupun aku tau setup grafiknya tak mungkin sesedap cip flagship. Tetapan maksimum cuma Smooth+Ultra. Bagaimanapun, sebenarnya layan juga main game dengan Note 10 Pro ni. Pertamanya takde isu multitouch. Skrin dia bertindak pantas dengan sentuhan bermaksud setiap refleks dapat diterjemah dengan laju. Grafik dengan paparan nisbah 20:9 dan warna yang vivid melupakan aku yang bahawa smartphone ni cuma dikuasakan cip pertengahan.

Walaupun bermain dalam keadaan bercas, bagi aku smartphone ni tak panas langsung dan tidak berlaku masalah prestasi menurun akibat pemanasan. Penggunaan bateri juga bagus. S0 far phone ni menepati kriteria yang aku nak, sebuah telefon yang cekap tenaga,AMOLED panel, rupa macam phone mahal tapi harga murah.








Khamis, 19 November 2020

Swap Kompressor Passo ke Kompressor Alza

 Assalamualaikum!

Maaf terlalu lama aku tak menulis sesuatu kat sini. Maklumlah laptop dah melingkop, terpaksalah menyepikan diri walaupun agak banyak benda sebenarnya aku nak kongsikan kat sini.

Walaupun entry blog ni bukan untuk menarik puluhan ribu click macam zaman kegemilangan platform blogspot dulu, blog aku ni aku anggap sebagai diari catatan untuk aku baca di kemudian hari atau mungkin kenangan untuk anak cucu.

 Oooo atuk depa ni dulu blogger sendu rupanya...kahkahkah!

Ok lah merapu panjang-panjang ni tak bagus, bukan tabiat aku sebenarnya. Emmm..latest project aku awal Oktober 2020 adalah penggantian set hampir lengkap aircond Myvi model 2006-2011. Myvi aku lah tu.

Disebabkan projek ni projek agak major dan dilakukan secara solo, maka aku mulakan dengan set up 'pakej jimat PKP'. Untuk makluman umum, kos penukaran set lengkap aircond Myvi model lama menggunakan set Denso berada pada lingkungan RM2200 - RM2500. Atau mungkin ada yang mencecah RM3000 jika dibuat di worksyop yang terletak di Hazafon Hachadash di Tel Aviv sana.

'Pakej Jimat PKP' ni modalnya kurang dari RM1000 merangkumi part-part utama iaitu kompressor, kondenser, expansion valve, dan cooling coil.Ini pun termasuk harga 'pelajaran" yang akan aku ceritakan nanti. Maaf ya tak ada gambar, malas aku nak geledah SD card lama.

Item yang diperlukan:

1. Kompressor - sebelum ni aku pakai kompressor Passo, kali ni aku pakai kompressor Alza dengan pulley 6PK.Harga RM355.00

2.Paip aircond dari kompressor ke cooling coil. Aku terpaksa tukar sebab posisi paip lama tak sesuai dengan kompressor baru.Harga RM55.00

3.Kondenser-aku beli baru juga untuk maksimumkan kesan penyejukan.Lagipun kondenser lama pakai dryer pack 'built in' yang mana tak boleh tukar dryer sahaja.So aku beli kondenser dengan kanister dryer boleh dibuka.Harga RM135.00

4.Expansion valve- aku beli jenama Denso

5.Cooling coil - dari jenama APM RM90.00 dan kemudian aku tukar lagi ke jenama Denso Cool Gear RM180.00. Nampak beza harga Denso dengan APM.

6.Kabin filter - Penting ni,cooling coil dah baru.Jangan bagi sirip-sirip dia melekat habuk.Harga RM2.70

7.O-Ring Denso 3 jenis saiz RM33.00

8.Expansion valve Denso RM38.00. Harga kedai biasanya RM100.00

9.Span untuk kondenser.Ini pun penting untuk mengelakkan kipas menyedut udara panas dari manifold ekzos terutamanya waktu berhenti di traffic light dalam cuaca tengahari.Harga RM19.50


Kita terus ke proses membaraikan kereta ya? Mula-mula sekali pastikan dalam sistem aircond dah tak ada gas. Kalau ada pandai-pandailah keluarkan. Tekan jela mana-mana valve sebelah paip 'low pressure' atau 'high pressure'.

Terminal -ve bateri jangan lupa buka sekali.

Job pertama dan paling melecehkan dalam penyelenggaraan aircond kereta ialah menanggalkan dashboard.Untuk kereta aku, ianya boleh dikatakan agak mudah sebab aku dah biasa buka.Walaupun mudah, kerjanya agak renyah dan sebab aku tak buka steering column. Ada lah skilnya, payah aku nak terangkan kat sini.

Bila dashboard dah selesai dibuka, cabut paip low & high pressure yang bersambung ke firewall kereta anda. Ada skru 10mm yang memegang paip aircond in/out ke expansion valve.

Bila dua-dua paip dah dibuka,barulah box yang memegang cooling coil dapat ditanggalkan dari firewall kereta.Ada lah lagi beberapa skru kecik tang mudah dicapai. Segala soket pendawaian juga ditanggalkan.Tak banyak pun,cuma soket blower fan,sensor suhu dan juga kabel-kabel pelaras laluan udara.

Buka kotak saluran udara,dan tanggalkan cooling coil lama.Senang je bro- bro sekalian.Alang-alang dah buka tu,cucilah sekali blower fan.Memandangkan kerja buka dashboard ni agak leceh,cucilah apa yang patut.Kalau kat kedai ni upah buka pasang saja mau tiga empat ratus agaknya.

Pasang semula ikut turutan dan selesaikan di bahagian dalam kabin dulu.Dah setel masuk cooling coil dan expansion valve baru,tutup lubang expansion valve dengan masking tape.

Sebab nanti masa nak pasang balik kotak angin saluran udara tuke firewall,kebarangkalian untuk habuk masuk sangat tinggi.Ingat,expansion valve ni kalau masuk habuk kira lingkup terus.Takdenya boleh cuci-cuci lagi dah.

Dah setel semua part kabin, barulah fokus part luaran.Kompressor lama kasi buka dan lambung ke tepi.Pasang kompressor baru tapi ingat ya,tapaknya ngam cuma skru kena ejas sikit.Saiz pulley kompressor Alza ni agak besar dari pulley kompressor Passo,jadinya belting 6PK1580 ngam- ngam je dengan sedikit freeplay.

Kalau discharge hose custom untuk kompressor Passo tak ngam sebab posisi kompressor Alza agak senget,beli hos baru atau cari adaptor.

Hos dari kompressor ke kondenser juga aku tukar baru sebab tak cantik posisinya.

Masuk bab kondenser ni ada isu sikit. Mula-mula aku rasa taknak tukar,tapi memikirkan banyak part baru,aku tukar fikiran.Aku beli juga kondenser untuk Myvi model lama (2005-2011).

Harga dikedai agak mahal untuk seketoi jenama OEM iaitu RM185.Kalau kat Shopee ni topup skit dah boleh dapat kondenser Denso.Tapi aku malas nak tunggu,aku sambar jelah.

Sampai kat rumah bila nak pasang tak ngam.Sini silap aku,aku ingat Myvi aku sama je macam Myvi lama yang lain.Rupanya Myvi aku pakai paip high pressure untuk model Myvi lagi best.

Beza dia saiz inlet / outlet paip .

Untuk model Myvi lama,saiz inlet/outlet sama besar,lebih kurang 10mm.Aku agak-agak je ni.

Paip aku pulak inlet 10mm outlet 7mm.Terpaksalah aku beli kondenser lain.

Ok dah setel pasang semua,proses seterusnya masukkan gas R134a. Masa gas masuk,paip low pressure dari kabin ke kompressor sangat sejuk.Tapi anehnya suhu dalam kabin tak sejuk pun.Satu tanda yang kurang menyenangkan ialah kompressor berjalan tanpa cut-off.Kompressor jalan non stop ni tandanya ada yang tak kena dengan penyejukan cooling coil.

Mekanik takde cakap apa-apa kat aku.Minggu berikutnya aku bawa ke worksyop lain.Aku minta dia topup gas sebab aku syak gas tak cukup.

Bila on sistem, pressure in out dah cantik,paip sejuk tapi kabin tak sejuk.Suhu dalaman cuma 16°C. Ekon rumah boleh la setara tu,kalau kereta paling koman 6°C baru dikira sistem cun.

Mekanik agak bingung apatah lagi aku.Tapi suspek kami ialah cooling coil walaupun ianya unit yang baru,kesejukan dari pengembangan gas aircond tak dapat disebarkan ke seluruh sirip-sirip penyejuk.Maka sensor 'membaca' suhu yang ditetapkan masih belum dicapai dan memaksa kompressor jalan berterusan.

Balik rumah aku terpaksa buat kerja leceh kali kedua.Beli cooling coil Denso,buka dashboard dan swap cooling coil yang disyaki defect.

Span baru pun aku dah letak dengan sedikit modifikasi untuk disesuaikan dengan bumper Passo yang pendek.Span ni tujuan dia untuk fokuskan aliran udara dari luar enjin untuk penyejukan gas aircond.

Kalau tak fokus,udars panas dari ekzos akan disedut sekali maka penyingkiran haba dari gas aircond tak sempurna.Nampak bodo-bodo je span tu tapi peranan dia besar.

Then aku recharge sistem balik.Alhamdulillah suhu kabin dapat 2°C dan kompressor ada cut off.

Selesai masalah aircond kereta aku.

Cuma yang tak disangka adalah barang APM yang defect.Jenama APM kot,takde la ayam sangat.Lagi ayam jenama kondenser aku,tah apa brand pun aku tak tau.Kompressor pun made in China tau.Harga RM350 je.

Barang-barang luar dashboard aku tak kisah sangat walaupun cap ayam sebab senang nak tukar. Untuk part cooling coil dan expansion valve,pakailah jenama Denso.Tak delah sampai dua kali kena barai dashboard.

Ini harga yang perlu aku bayar untuk sebuah pelajaran.Ok lagilah kos separuh je dari bikin kat kedai.Hasil jangan cakaplah,untuk diri sendiri aku sangat puas hati walaupun rugi beli cooling coil APM dan kondenser salah saiz tu.










Rabu, 29 Mei 2019

Enkei RPF1 Ayam Tayar Gemuk

Agak lama aku tak menulis berkenaan penyelenggaraan kereta, kereta aku lah tu. Bila dah lama makanya agak banyak parts yang aku telah tukar dan beberapa lagi akan menyusul.
Beberapa bulan lepas aku tukar spring kereta aku daripada spring cap ayam yang entah aku dah lupa namanya kepada spring buatan tempatan iaitu APM Performax. Spring APM Performax ni sedikit lembut dari spring sport cap ayam yang aku gunakan sebelum ni tetapi masih agak keras jika dibandingkan dengan spring asal Myvi.
Padanan spring APM, penyerap hentak asal dan tayar bersaiz standard 175/65/14 memberikan pemanduan yang sedikit selesa hasil kelegaan tebal tayar yang membantu menyerap hentakan halus.
Bagaimanapun penyerap hentak kereta aku dah berusia 10 tahun.Agak mengkagumkan ketahanan dia memandangkan perbatuan sebenar kereta aku rasanya sudah melebihi 500,000 kilometer. Aku agak bersedia sekiranya penyerap hentak ini gagal dalam masa terdekat.
Telahan aku ternyata benar bila kereta aku dinaikkan diatas ramp untuk proses penukaran rim dan tayar. Ahad lepas aku tukarkan rim standard Myvi Lagi Best bersaiz 14' kepada rim replika Enkei RPF1 bersaiz 15' ET30. Rim replika ini dipadankan dengan tayar buatan Jepun berjenama Yokohama BluEarth ES32 iaitu spec abah-abah. Maksudnya bunga tayar standard,kompaun sederhana lembut untuk cengkaman ketika kering dan basah.
Asalnya aku mahukan kombinasi rim dan tayar Toyo TR1, tayar prestasi tinggi buatan Kamunting,Perak. Malangnya tiada dalam stok, begitu juga dengan tayar Bridgestone Potenza RE003. Terpaksalah aku berpuashati dengan spec tayar gemuk 195/55/15. Kos yang terlibat cuma RM1600 tidak termasuk trade in. Rim asal aku bawa balik, entah apa nasibnya nanti.
Ok, semasa kereta diatas tanjakan, aku intai- intailah bahagian bawah kereta maklumlah kawasan ini jarang kita pantau. Aku nampak penyerap hentak sebelah kiri belakang diselaputi minyak, tanda ianya sudah bocor.
Aku terus buat tempahan penyerap hentak Kayaba RS Ultra dari sahabat pembekal alatganti iaitu ZL Autopart.
Memandangkan penukaran penyerap hentak ni lebih baik dibuat di bengkel yang pastinya ada air gun wrench, aku minta dipasangkan terus bersama-sama kelengkapan yang perlu ditukar sekali termasuk mounting dan aksesori getah menggantikan getah lama yang dah kematu.
Bila dibuka penyerap hentak lama, rupa-rupanya penyerap hentak hadapan kanan juga sudah hancur. Eloklah tu, mujur tukar satu set.
Harga satu set Kayaba RS untuk Myvi ialah RM520. Murah berbanding harga pasaran sekitar RM530-560.
Kos yang terlibat termasuk parts tambahan dan dan upah ialah RM800.
Parts tambahan yang aku tukar sekali ialah:
1. Mounting 1 set
2. Getah boot depan 1 set
3. Getah pelapik spring depan atas/bawah 1 set
4. Getah pelapik spring belakang 1 set
5.Hos air wiper Samco

Bagi aku harganya berpatutan untuk semua parts dan upah pemasangan. Korang rasa macamana? Ha, siapa-siapa yang berhajat untuk mendapatkan alatganti kereta terutamanya kereta Perodua dan produk Aisin, boleh beli di ZL Autopart. InsyaAllah harganya terbaik. Boleh cari pagenya di Facebook.
Dari segi keselesaan aku rasa tidaklah selesa mana sebab kombinasi APM Performax + Kayaba RS Ultra lebih sesuai untuk meratah selekoh sederhana laju. Kalau nak dapatkan sedikit keselesaan dan keyakinan  seperti melenjan Axia pekak aku rasa tahap kekerasan spring standard+Kayaba RS Ultra lebih sesuai.

Untuk projek akan datang set mounting,ATF filter dan oil pan kotak transmisi akan diganti sebelum pulang beraya.

Selasa, 5 Februari 2019

Politik di Sebalik Fenomena Hotwheels

Sekitar Jun 2016, aku mula terjebak dengan permainan Hotwheels. Antara model terawal yang aku beli ialah Chevy Chevelle 396 Leap Year,66 Ford Torino Talladega,Camaro model tahun berapa aku tak ingat dan juga Toyota AE86. Lepas tu pembelian aku agak slow sebab banyak jumpa kereta 'dinosor' mengikut panggilan peminat Hotwheels atau istilah sebenarnya ialah fantasy car.
Masa tu aku memang tak berkenan dengan kereta yang berbentuk fantasi sebab merepek kot. Jadinya fokus aku lebih kepada real car.
Setahun lepas tak banyak aku beli dalam sebulan,mungkin tiga unit atau paling banyak. Bukan pasal mahal, pasal citarasa. Masa tu aku tak nampak lagi scene Hotwheels dah mula jadi wabak teruk. Lokasi aku membeli pun tak pelbagai, biasanya pasaraya Giant atau Tesco itupun bila ada promosi. Harga RM7.90 boleh dikatakan berpatutanlah, kalau promosi beli 2pcs RM10.
Ada satu tahap aku macam malas nak beli dah sebab susah sangat nak jumpa model yang bagus. Kebetulan cuti raya tahun 2017, sorang kawan aku Mael namanya bagitau ada satu variasi model Hotwheels yang dinamakan Treasure Hunt. Siri ni dihasilkan dalam unit terhad. Kiranya kalau jumpa umpama jackpot lah.
Aku pun kaji la apadia Hotwheels Treasure Hunt. Rupanya ada dua kategori, pertama regular Treasure Hunt (RTH) dan yang lebih rare ialah Super Treasure Hunt.
Siri Super Treasure Hunt mungkin dikeluarkan sekitar 10 jenis model untuk tiap-tiap tahun. Istimewanya model Super Treasure Hunt ni, warnanya metalik, perincian yang lebih kemas dan disertakan dengan real rider iaitu tayar getah dan rim yang lebih real.
Set tayar istimewa ni memang memberi impak besar kepada penampilan Hotwheels sebab kalau kau beli Hotwheels biasa dan kau masukkan rim bertayar getah, rupa dia memang cantik lain macam.
Serupa kereta kita lah, kalau standard kilang memang bosan rupa dia. Sekali masuk sport rim haa tengok,mesti berseri.
Disebabkan siri Super Treasure Hunt teramat sukar ditemui, aku cuma mencari regular Treasure Hunt yang masih mudah dijumpai. Orang tak berapa nak gila sangat.
Tapi kemudian aku perasan kenapa model kereta Jepun pun amat susah nak dilihat tergantung bebas di rak pasaraya. Rupa-rupanya selain Super Treasure Hunt, apa juga model kereta Jepun (JDM) turut sama menjadi kegilaan pengumpul. Ni baru nak masuk isi penting tulisan posting aku.
Dalam scene Hotwheels Malaysia, ada amat ramai peminat yang menggilai model JDM dan Treasure Hunt. Yang Treasure Hunt tu tak kisah sebab benda memang rare. Kegilaan Hotwheels ni mewujudkan satu golongan 'pengumpul' tetapi fokus mereka cuma keuntungan dari kegilaan masyarakat.
Apa yang pengumpul atau istilahnya scalper ini buat ialah mereka akan memburu model- model spesifik yang mendapat permintaan tinggi dan memborong dalam kuantiti yang banyak. Tujuannya cuma satu; untuk dijual semula dengan harga tinggi. Nak lagi tinggi mereka buka bidaan.
Oklah, aku nak tanya dan aku jawab sendiri. Korang pernah tengok orang kumpul objek yang sama sebijik sampai puluh-puluh jenis? Contohnya kasut. Ada orang cukup gila tak nak beli Adidas Yeezy sampai 50 pasang atas alasan minat?
Jawapan aku, bullshit. Tak ada manusia kumpul benda sama sebanyak itu. Hatta lagenda pengumpul Hotwheels sekalipun tak ada koleksi semacam itu. Aku banyak kali tengok sesetengah so called collector ni show off koleksi diorang di media sosial.Ada sekali tu tengok sorang mamat ni tunjuk Honda Civic EF merah lebih 50 unit.
Heh, kalau ye pun minat Civic EF, kumpul la variasi warna yang pelbagai. Jadah apa kumpul model sama, warna sama.
Ianya berbalik semula pada minat. Model Civic EF boleh dikatakan masih hangat permintaannya. Harga biasa sekarang RM8.90, tetapi ditangan kapitalis-kapitalis ini ianya dijual antara RM25-35.
Menjual adalah hal penjual, kita ada hak untuk tak beli kalau dia jual mahal. Iye betul tu. Kalau ye pun nak berniaga jangan lupa hukum hakam. Mengambil untung berlebihan namanya riba'. Melayu kita ni takut makan babi je, makan riba ok takde masalah.
Permintaan tinggi model-model JDM ni pasal susah nak jumpa ada kaitannya dengan aktiviti kapitalis ni lah. Kapitalis biasanya berurusan terus dengan jalan belakang iaitu pengurusan stor pasaraya besar. Model-model hangat disisihkan terlebih dahulu dan saki baki model sampah akan dijual di rak-rak pasaraya.
Pasal tu la kalau korang perhatikan amat susah nak jumpa model yang baik di pasaraya.
Sebagai pengumpul biasa, aku dan ramai lagi pengumpul memperluaskan lagi skop pencarian. Antara lokasi biasa ialah kedai 7Eleven, KK Mart dan terbaru Family Mart. Itupun ikut rezeki jugalah. Kapitalis pun sama juga akalnya macam kita, tau je kat mana lubang-lubang baekkk untuk hunting.
Jika dulu hobi mengumpul Hotwheels boleh dikategorikan murah, sekarang tidak lagi. Aku move on dari Gundam dan siri-siri model skala dalam majalah sebab kos yang tinggi. Akhir-akhir ni hobi Hotwheels jadi makin mahal bila aku terpaksa mendapatkan model-model yang aku nak di laman jualan online.
Baru-baru ni pengumpul menggilai siri Gran Turismo yang dijual di 7Eleven. Dalam lapan model siri GT ni, dua daripadanya iaitu Nissan Skyline R34 dan Mitsubishi Evolution X paling sukar didapati sebab....JDM.
Dengan harga jualan RM17.80 di 7Eleven, melengkapkan kesemua lapan unit siri GT memerlukan modal lebih RM140. Aku pilih jalan mudah dengan membeli online satu set berharga RM115 sahaja.
Kalau kau beli seunit Skyline atau Evo tadi dari scalper, kos kau kena bayar tak kurang RM40. Modal minyak dan masa diorang cakap.
Ikut suka korang lah. Aku takkan sokong peniaga yang menjual harga riba. Selagi korang beli dari diorang, macam itulah harga yang akan diorang letak dimasa akan datang dan makin sukar korang nak dapat dengan harga murah. Jangan sokong, biar stok diorang yang berlonggok tu kurang permintaan. Masih ramai lagi penjual online yang berpatutan.
Baru-baru ni aku sempat tengok event open case di Giant Gombak. Kotak baru akan dibuka dan siapa yang bayar yuran boleh pilih sendiri dari kotak baru ikut giliran. Aku pergi dah lewat, so dapat beli yang biasa-biasa je. Itupun lepas kecek kat brader organizer. Yang JDM jangan harap la dia nak bagi aku.
Masalahnya Hotwheels yang aku ambil tu aku bayar kepada Giant. Maksudnya Hotwheels tu milik Giant. Adakah brader tu bayar lebih kepada Giant untuk pilih sendiri? Atau aku pun boleh buat benda sama kalau aku bayar lebih kepada Giant?
Itulah scene Hotwheels ya tuan-tuan. Mainan skala 1/64 pun banyak politik disebalik tabir. Apatah lagi urusniaga negara yang bernilai jutaan ringgit. Maka sebagai pengumpul asli, bertabahlah. Jangan jadikan hobi ni sebagai tekanan. Ada yang murah kita beli, yang mahal abaikan.

Rabu, 26 September 2018

Pocophone F1, Takhta Master of Budget & Speed

Sekitar 2014, satu jenama baru muncul mencabar pasaran telefon pintar berprestasi tinggi iaitu One Plus. Dengan spesifikasi flagship tetapi pada harga mampu milik, jenama ini mula mendapat perhatian. Dikenali sebagai 'flagship killer' One Plus menepati hampir setiap kehendak pengguna yang mahukan telefon yang mampu menjalankan tugas dengan pantas tetapi murah.
Buat masa ni One Plus masih lagi dengan konsep spesifikasi tertinggi tapi produk mereka tidak lagi tergolong dalam kelompok 'murah' kerana mereka akur dengan kehendak pengguna yang mahukan spesifikasi tertinggi, rupa premium tapi bajet ketat. Akhirnya faktor bajet dan kos terpaksa diketepikan.
Tapi tak apa, patah tumbuh hilang ganti baru ape ada hal.
Xiaomi memperkenalkan sub jenamanya, Pocophone (Poco di India) dan model pertama mereka, F1. Ada sebab kenapa namanya F1. Mestilah sebab laju ye dak?
Pocophone F1 difokuskan untuk menjalankan tugas harian dan mobile gaming dengan pantas tanpa perlu berbelanja besar membeli flagship berbadan Gorilla Glass 5 yang akhirnya terpaksa ditutup juga dengan casing RM10.
F1 dibina berteraskan SoC Snapdragon 845, GPU Adreno 630,skrin IPS LCD 6.18inci 403ppi, 6 GB RAM, 64GB ROM dan bateri sebesar 4000mAh.
Nampak tak ciri-ciri flagshipnya disitu?
Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri menarik yang disumbatkan dalam telefon mampu milik berharga RM1299 ni antaranya IR face unlock, fingerprint sensor yang pantas, dual speaker, 3.5mm audio jack, expandable memory slot/sim hibrid dan yang paling cool sekali ialah 'Liquid Cooling Technology'.
Liquid Cooling Technology ni bukan sekadar gimik ok, telefon ni memang tak panas langsung pada penggunaan biasa. Laporan dari mobile gamer yang bermain PUBG pada tetapan frame rate tertinggi sekalipun tidak menjejaskan suhu operasi mahupun kelancaran sistem.
Dari sudut penghasilan gambar, kamera Pocophone ni tidaklah ayam sangat. Malahan tidak keterlaluan jika dikatakan imej yang terhasil agak setanding dengan telefon pintar lain yang terbaru. Kamera belakang dilengkapi dua lensa 12 + 5MP dual flash dan kamera hadapan untuk ambil gambar muka sendiri sebesar 20MP.
Imej yang terhasil ketika pencahayaan mencukupi amat baik, so-so diwaktu malam dan pemprosesan imej dengan efek bokeh boleh dikatakan agak baik. Kecuali jika diteliti dengan mata helang, penghasilan bokehnya dan beautification pada gambar agak berlebihan sedikit.
Ketahanan bateri boleh dianggap baik bilamana purata SOT (screen on time) berada diantara 7 - 8 jam bagi penggunaan normal. Kalau bateri full pagi dan digunakan secara biasa barangkali boleh mencapai satu hari setengah. Pengecasan pantas disokong oleh Quickcharge 3.0 menggunakan USB Type C.
Ok,sekarang ni apa kurangnya Pocophone F1 memandangkan mustahil la spesifikasi tinggi tapi harga 1/3 flagship?
Setelah digunakan hampir 25 hari, aku dapati benda yang mereka abaikan untuk mengurangkan kos ialah material badan dan perlindungan LCD.

Material - Pocophone menggunakan material polikarbonat yang sedap sikit bila disebut berbanding plastik dikala jenama lain mula mengaplikasikan material aluminium pada telefon pintar pertengahan.
Perlindungan paparan adalah Gorilla Glass yang tidak dinyatakan generasi berapa. Ada yang kata Gorilla Glass 3. Sekarang dah nak masuk generasi ke 6. Ramai yang risau dengan ketahanan Gorilla Glass 3 tapi jangan lupa, di era kegemilangan HTC One X, ianya hanya dilengkapi Gorilla Glass generasi pertama dan diuji sebagai tukul!

Paparan - IPS LCD yang digunakan banyak dipakai oleh jenama lain juga untuk spesifikasi pertengahan. Kosnya yang lebih rendah dan paparan yang cukup baik menjadikan ianya cukup sesuai digunakan. Walaupun AMOLED lebih cantik dengan warna yang punchy dan kurang penggunaan tenaga, kosnya yang merepek akan menghantui anda jika anda memerlukan alatganti sekiranya skrin pecah.

Sambungan - ada sedikit kekurangan dari segi sambungan ke pengendali khidmat talian dan gadget lain. Untuk pengguna Digi, telefon ini tidak menyokong LTE😭 Walaubagaimanapun kelajuan 4G nya memadailah. Telco Malaysia ni bukan power sangat pun.
Sistem perkongsian paparan (screen sharing) tidak begitu mengkagumkan aku. Pocophone dilengkapi wireless display maknanya anda boleh memaparkan paparan telefon ke tv pintar malangnya hanya paparan yang boleh dikongsikan ke tv, bunyi kat telefon,WTF?! Telefon Z2 purba aku lagi power woii!

Perlindungan Ingress Protection - Pocophone F1 tiada perlindungan dari rendaman air. Maklumlah bajet kecik je kan. So tak payah panik sangat ok? Nak perlindungan dari air sepenuhnya, sediakan bajet lebih dari 2k.

Striman HD Netflix - Isu ni sangat popular di page Facebook Pocophone Malaysia. Ianya berlaku kerana Pocophone F1 tiada lesen Widevine L1; lesen yang membenarkan penstriman video HD. Sebagai pengguna Netflix dengan pakej Ultra HD dan pengguna Pocophone, aku tak rasa isu ni masalah yang berat sangat. Pertamanya bukan pasal kekurangan hardware. Lesen je pun, benda ni anytime boleh fix dengan update akan datang. Kedua nak tengok filem baik tengok kat TV rumah jelah. Semua benda kau nak buat kat phone gila ke apa.

Bleeding - Masalah ni bukan saja dihadapi kaum wanita, telefon pintar juga tidak terkecuali. Semenjak aku mula menggunakan telefon pintar, masalah ni aku tak pernah dengar langsung. Bila aku mencuba jenama China, isu bleeding display ni agak kerap diperkatakan. Selepas aku memahami apa itu masalah bleeding, aku dapati panel LCD Pocophone aku ada sikit bleed di bahagian dagu.
Keadaan ni hanya boleh dikesan bila skrin memaparkan warna hitam sepenuhnya. Bleeding yang dimaksudkan adalah paparan warna hitam tidak dapat menghalang sepenuhnya cahaya putih dari belakang layar skrin. Maka warna hitam tadi akan nampak sedikit pudar di kawasan pinggir skrin. Dari komen-komen yang aku baca, ramai pengguna Pocophone tak berpuashati dengan masalah ni. Aku agak beruntung sebab masalah bleeding ni sangat minimum kat telefon aku. Takde sebab untuk aku tak berpuashati dengan masalah remeh ni. 

* tambahan
Satu lagi kekurangan ialah anda tak boleh screenshot ketika video sedang dimainkan. Satu notifikasi akan keluar menyatakan "memori sedang digunakan". Tapi bukan dalam semua aplikasi. Setakat ni screenshot ketika menonton video di MX Player masih berfungsi dengan baik.

Kesimpulan yang aku boleh cakap kat sini, harga RM1299 untuk telefon pintar SD845 dilengkapi audio jack, bateri besar dan slot memori tambahan, gila punya barang ni weiii!
Untuk versi 6GB/128 GB ROM, harganya lebih sikit lah dan spesifikasi tertinggi dilengkapi 8GB RAM dan 256GB internal serta kemasan kevlar.

Diharap Pocophone kekal murah dan tak menjadi seperti OnePlus dimasa akan datang.

Isnin, 16 Julai 2018

Menukar Bearing Roda Depan Myvi

Assalamualaikum, salam semua.

Untuk siapa - siapa yang biasa baca blog aku, tentu maklum dengan satu tabiat aku iaitu DIY. Terutamanya kereta sendiri. Paling terbaru aku tukar bearing depan Myvi. Kerjanya tidaklah mudah tapi kalau berjiwa kental, ok je kot.

Sebelum tukar bearing, mesti ada sebab kita nak tukar ye dak? Problem bearing dah tentulah bearing tu dah tak smooth pusingannya. Kalau elok lancar takde bunyi-bunyian aneh buat apa tukar.
Bila tak smooth, kabin kereta kau berdengung kaw-kaw tahap annoying. Lagi kuat bila mendaki bukit.

Bearing roda kereta sebenarnya lasak dan tahan lama, tapi ada beberapa keadaan yang menyebabkan bearing pencen awal. Antaranya terlanggar lubang, sudut camber terlalu ekstrim dan juga menggunakan spring yang keras. Yaa..pakai spring keras sangat pun masalah ni boleh berlaku, sebab jalan kat negara kita ni tak cantik. Semua gegaran tadi tidak diserap sepenuhnya oleh suspensi dan dibebankan keatas bearing.

Dalam kes aku, aku syak puncanya spring lah. Memang keras sangat pun. Knuckle yang aku pakai sekarang ni pun bukan asal daripada kereta aku. Knuckle asal kereta aku tak ada sensor ABS. Jadinya knuckle ni datang dari sebuah Passo.
Bila dah namanya halfcut, kondisi asalnya kita tak dapat pastikan. Nasib lah kalau dapat yang elok.

Ok, nak tukar bearing kena la ada bearing. Myvi pakai bearing jenis roller yang kalau kau ikat habis nut driveshaft tu kuat-kuat pun takde hal.
Tapi kelemahan dia kau tak mampu nak ketuk keluar bearing tu sendiri. Mesti pakai special tool which is mesin press.
Ada jugak jenis bearing yang macam cone, tapi still roller jugak. Bezanya yang ni nak ketatkan nat driveshaft kena ngam-ngam. Ketat sangat bearing kau terbakar, longgar sangat tayar kau wobble. Biasa Proton Wira pakai kalau tak silap aku. Jenis ni kau boleh ketuk keluar sendiri bearing tu, tapi nak cantik suruh kedai jela press kan.

Bearing roda yang bermasalah dikesan berlaku pada roda depan kanan. Memang ada goyang-goyang sikit. Lagipun beban banyak ditanggung roda depan kanan ni. Sebab tu kalau korang perasan brek pad depan sebelah driver cepat worn out.

Alatan yang diperlukan ialah :

1. 2 x jack (untuk roda kiri dan kanan)
2. Set soket nat tayar
3. Spanar 14mm
4. Spanar 17mm
5. Tukul
6. Playar
7. Soket 30mm + adaptor
8. Paip besi hollow lebih kurang 0.7 meter
9. Bearing roda depan Myvi jenama Koyo
( DAC3564A-1CS31 )
10. WD-40 (pakailah dimana-mana yang dirasakan perlu)
11. Spanar 10mm

1. Langkah pertama jack dan buka tayar lepas tu letak bawah kereta berdekatan jack. Ni SOP standard berpomen. Nak selamat pakai stand.

2. Tanggalkan kaliper disc brake pakai spanar 17mm. Tanggalkan kaliper dari knuckle sahaja. JANGAN TANGGALKAN PAIP BENDALIR BREK.
Tanggalkan juga sensor ABS pakai spanar 10mm.
Kalau tak ada, abaikan.

3. Cabut disc brek. Biasanya longgar je. Kalau ketat, ketuk-ketuk sikit kat tengah disc. Jangan sampai bengkok dah la.

4. Marking absorber dan knuckle untuk elakkan dari sudut camber lari lintang pukang. Aku pakai paint marker. Kemudian buka dua nat 17mm untuk pisahkan knuckle dan absorber.

* Tanggalkan juga stabilizer link. Tak perlu buka semua, cukup dengan buka nat di bahagian yang bersangkut dengan lower arm sahaja.
Stabilizer link ni kalau kau jack sebelah tayar je memang susah nak buka, pasang balik nanti lagi la susah. Seeloknya jack dua-dua belah tayar depan.
( sebab tu aku liskan dua unit jack )

5. Seterusnya tanggalkan tie rod end steering rack. Nat saiz 14mm kalau tak silap aku. Lepastu ketuk bahagian knuckle yang berhampiran dengan tie rod. Jangan takut mengetuk, ni memang kaedah dia.

6. Buka kekunci nat driveshaft, tanggalkan pin dan kekuncinya. Pakai soket 30mm. Kalau tak ada beli satu. Aku pun kena beli sebab lupa ada nat sebesar ni. Dah la soket besar, kena beli adaptor pulak sebab soket tu pakai soket handle L  saiz lori. Besar sikit.

7. Buka nat 30mm tu, henjut pakai handle L yang disambung dengan paip besi. Kurang azab sikit nak memusingnya.

8. Di bawah knuckle ada satu lagi nat yang mengikat knuckle dan bersambung dengan lower arm. Natnya saiz 17mm beserta pin. Yang ni pun kena ketuk kuat. Buat kerja siang supaya tidak dibenci jiran. Ketuk knuckle tu ya, jangan ketuk lower arm.

9. Selesai longgarkan/pisahkan knuckle dari lower arm, tarik keluar knuckle dari driveshaft. Jangan sampai driveshaft tercabut.

10. Berjaya tanggalkan knuckle bermakna dah selesai part yang paling sakit. Bawalah knuckle tu ke kedai tayar sekali dengan bearing baru untuk ditekan masuk. Kerja-kerja tekan bearing ni memerlukan mesin khas. Kalau ketuk sendiri aku rasa sampai minggu depan pun tak boleh siap.

11. Kos memasukkan bearing sahaja antara RM22 - RM35. Nanti hujung artikel aku totalkan kos yang terlibat.

12. Setel pasang bearing, reverse balik step tadi.

Kos-kos yang terlibat :
1. Bearing Koyo RM55
2. Soket 30mm+ Adaptor :RM42
3. Upah press bearing: RM30 (kat tempat aku cajnya agak mahal)
Total = RM127

Kalau buat kat kedai sepenuhnya aku tak tau caj berapa, tapi yang aku pasti bila buat sendiri ni penatnya boleh tahan. Aku anggarkan upahnya antara RM50 - 70.

Berbaloi ke tidak buat sendiri ni?
Bagi aku berbaloi sebab satu pengalaman baru dan pembelajaran baru untuk aku. Bagi yang tak minat aku cadangkan tak payah la susah-susah pegang spanar. Buat kotor tangan je.

Antara jalan pintas lain untuk atasi masalah bearing berdengung ni korang beli je knuckle halfcut. Biasa diorang jual sepasang sekali dengan disc brek. Anggaran harga RM200. Boleh juga request nak knuckle saja, dalam RM100 bergantung pada runner yang jual. Tapi macam aku cakap kat atas tadi lah, nasib kalau dapat yang cun.

Setel kerja tukar bearing, excited la aku nak test nikmat hasil kerja sendiri. Aik? Awat bunyi berdengung tak hilang??

Rupa - rupanya bearing depan kiri pun melingkop daaa....



Ahad, 10 Jun 2018

God of War PS4; Bagai Blade of Chaos Pulang ke Genggaman Kratos


Isnin baru-baru ni permainan video PS4 yang aku beli dah sampai dengan selamatnya. Sebenarnya aku order dari Lazada pada 28/5/2018 (Isnin) bersekali dengan controller DS4, tapi controller sampai dulu. Lebih kurang 3 hari. Game God of War pulak tersangkut entah kat mana, seminggu baru tiba di pejabat.
Ok, aku nak ulaskan sikit game God of War PS4 yang aku beli dengan harga RM219 selepas ditolak 0% GST. Progress permainan setakat ni lebih kurang 68% iaitu chapter ke-11 daripada 16 keseluruhan.
Sikit pengenalan tentang game God of War, game ni berkenaan watak utama Kratos (demigod) yang melalui perjalanan menentang dewa-dewa Greek setelah keluarganya mati akibat diperdaya oleh dewa perang, Ares.
Mula diperkenalkan pada platform PS2 ( God of War & God of War II ), ada beberapa lagi siri lagi yang dikeluarkan untuk platform PS3 dan PSVita. Untuk siri PS3 dan PSVita, aku tak dapat main sebab memang aku takde konsol PS3.
Kalau sebelum ni latarbelakang permainan GoW bertemakan dewa-dewa Greek, GoW terbaru bertemakan dewa-dewa Nordic. Tak tau? Sebut THOR mesti ramai kenal.


Khabarnya Kratos membawa diri jauh dari Greek dan menjalani kehidupan sebagai orang biasa di dunia Midgard. Asas jalan cerita GoW PS4 ialah berkenaan perjalanan Kratos ke puncak gunung untuk menabur abu mayat isterinya bertemankan anak beliau iaitu Atreus.
Disebabkan Kratos sekarang berada di dunia mitologi Norse (Nordic), maka maka watak dan tempat-tempat dalam pengembaraan Kratos ialah seperti didalam filem Thor. Watak-watak mistik juga pelbagai, berbelit lidah nak menyebutnya.

Diawal permainan, Kratos tidak membawa senjata trademarknya iaitu Blade of Chaos, sebaliknya mendapat senjata baru iaitu Leviathan Axe, sejenis kapak yang boleh diupgrade dengan kuasa mistik.
Ada empat mod kesukaran dan tetapan lalai ialah Give Me a Balance Experience, tapi aku boleh katakan perlawanan pertama menentang The Stranger (Baldur) amat sukar dengan Leviathan Axe yang masih 'standard kedai'. Disebabkan aku tak nak tersangkut kat mana-mana boss fight, aku terpaksa merendahkan tahap kesukaran iaitu mod 'Give Me a Story'.

Untuk musuh-musuh biasa, Leviathan Axe sudah memadai, tapi bila pertama kali jumpa Valkyrie, aku mula merindui kepantasan Blade of Chaos. Apapun jangan risau, senjata-senjata anda jyga akan makin kuat. Ada sesetengah musuh kalis senjata tertentu.
Dalam banyak-banyak musuh termasuk naga yang besar, Valkyrie adalah seteru yang paling sukar untuk ditewaskan. Sepanjang permainan khabarnya ada lapan Valkyrie yang berlainan nama. Apa yang agak mengejutkan ialah Valkyrie pertama tu merupakan Valkyrie yang paling 'mudah' ditewaskan. Whatt???
Mujurlah perlawanan dengan Valkyrie tidak wajib. Anda boleh mengelak untuk bertarung dengannya dan tidak menjejaskan jalan cerita. Kelapan-lapan Valkyrie boleh ditemui dalam Secret Chamber of Odin, yang hanya boleh dibuka dengan serpihan chisel. Chisel ni akan diperolehi dipertengahan permainan. Bila senjata dah makin kuat, barulah aku akan cari balik Valkyrie - Valkyrie ni.
Sebelum ni upgrade senjata agak mudah dengan hanya mengumpul Soul dan Experience, kali ni naiktaraf senjata perlu melalui adik-beradik blacksmith. Sepanjang permainan anda akan mengumpul Experience dan Hacksilver.
Hacksilver ni diperolehi samada dari peti-peti ataupun tempayan. Maka bertepatan dengan konsep gamplay 'hack and slash',anda perlu rajin menebas apa juga peti atau tempayan yang bertebaran sepanjang perjalanan.
Sambil-sambil anda mendayung perahu kolek ditengah Lake of Nine pun banyak benda boleh dikutip. Langgar je tong-tong kayu untuk mendapatkan Hacksliver, perhatikan kilauan berkabus dipermukaan air dan anda akan mendapat Aegirs Gold dan perhatikan kilauan putih kebiru-biruan dan petik Dew of Yggdrasil.

Perubahan ketara antara GoW versi Greek vs. Nordic ialah Kratos yang sudah tua ini tidak lagi semberono membunuh apa saja makhluk. Kratos yang ini lebih matang, mungkin kerana sebagai bapa beliau lebih matang dan tenang barangkali kerana perjalanan kali ni ditemani anaknya Atreus.
Macam kita lah, takkan nak tunjuk perangai baran zaman muda depan anak-anak.
Perbezaan lain ialah hanya satu watak wanita yang ditemui setakat ni iaitu Freya,seorang ahli sihir baik dan juga sebenarnya seorang dewa. Pakaian Freya juga lebih bertamadun, tidak seperti era Greek yang amat 'revealing' dan tak sesuai ditonton anak-anak kecil. Maklumlah zaman purba dulu masih jahiliah. Maka fesyen pakaian mereka lebih ringkas.
Penyelesaian puzzle memang banyak, ada yang mudah dan ada yang sukar. Kalau stuck tak boleh solve, buka je Walkthrough yang banyak di internet.Hihihi!
Dunia 9 Realm dalam GoW ni amat luas, banyak tempat yang boleh diteroka bergantung pada tahap 'akses' yang dipunyai Kratos pada masa tersebut. Makin jauh perjalanan Kratos, makin banyak bilik yang boleh diakses.
Setakat ni aku boleh bagi 8.2 bintang untuk GoW terbaru ni. Berbaloi, cuma soundtracknya tidak lagi semantap GoW II. Muzik latarnya agak 'plain', tak rasa macam nak mengamuk sepanjang masa bila jumpa musuh.

*Setakat malam tadi aku dah sampai ke peringkat membunuh Baldur. Bukan main marah mak dia. Maknanya game ni sudah hampir sampai ke penghujung. Khabarnya God of War versi Nordic ni adalah permulaan perjalanan baru untuk Kratos. Walaupun jalan cerita hampir tamat, masih banyak Realm yang belum diteroka.

Sekian, terima kasihhh!




Rabu, 18 April 2018

SYM VF3i

Kelas kapcai super moped nampaknya makin meriah dengan hadirnya SYM VF3i. Apa yang menarik ialah VF3i didatangkan dengan kapasiti enjin terbesar iaitu 183 cc. Selepas ni kategori ini akan berkembang menjadi berapa cc  pula agaknya? 200?

Jujurnya aku tak begitu mengenali jenama SYM, dan secara jujurnya aku masih sedikit skeptikal dengan jenama-jenama 'asing'. Alasannya jenama-jenama baru mungkin kurang lasak. Mungkin la ya? Hanya pengguna SYM yang layak memberi pendapat dari segi ketahanan enjin.

Tapi apa yang aku nampak, motosikal SYM agak banyak berkeliaran di Malaysia. Berapa lama jenama ini boleh bertahan, aku tak tahulah. Teringat akan jenama MZ dengan model skuter Moskito. Laku keras jugak model ni sebab zaman tu zaman hip hop, siapa yang ada sistem audio kiranya dah capai level bangsawan atau bahasa sekarang idola. Aku dengan kawan-kawan aku lebih selesa dengan kapcai 2 lejang. Bingit, laju dan rebel.
Tapi takde sorang ke yang perasan, mat-mat hip hop Amerika pakai skuter ke? Atau aku yang tak tau?
Sebagai model yang sangat popular awal millenium dahulu, secepat ia popular, secepat itu juga jenama ini hilang. Mungkin sokongan alat ganti menjadi masalah utama.

Aih dah berapa perenggan ni bila nak cerita pasal SYM?
Oklah, untuk mencuri kek pasaran super moped yang didominasi Y15ZR dan RS150R, resepi yang SYM gunakan sangat mudah; bina enjin yang lebih besar dah lebih berkuasa.
Enjin VF3i yang bersesaran 183cc menghasilkan kuasa sebesar 17.7hp @ 8500rpm, sedikit tinggi berbanding Y15ZR dan RS150R. Enjin sebesar ini tentunya meneguk bahanapi lebih cepat, maka ia dipasangkan tangki bahanapi 7 liter.
Rata-rata kapcai hanya diberikan tangki 4 liter, sejak puluhan tahun dahulu hinggalah ke era super moped. Entah apa logik diorang guna agaknya. Dah pakai 150cc pun masih lagi kekal tangki kapasiti sama.
Melihat kepada aksara model ini VF3i, angka 3 mungkin merujuk kepada penggunaan tiga palam pencucuh seperti Benelli RFS150i, dan huruf 'i' selalunya memberi maksud injection (pancitan bahanapi elektronik).

Berat kering 124kg, satu kilogram lebih berat berbanding RS150R. Bagaimanapun dengan kuasa enjin yang ada, sepatutnya VF3i mampu memecut lancar tanpa masalah.
Dan yang lebih penting, harganya hampir sama saja dengan pesaing utama. Itu kalau ikut harga yang dicadangkan pengeluar. Kalau jenama Yamaha toksah mimpilah boleh dapat harga cadangan, asal keluar je siri khas (bukan limited unit pun) harga confirm kena markup.

Lantak koranglah, siapa suruh beli benda murah dengan harga mahal. Daripada motor, sampai la ke hotwheels. Asal benda boleh jadi duit, muncullah spekulator-spekulator pasaran dan idola barang rare.
Padahal barang kat market semua dia borong supaya berlaku permintaan melebihi penawaran. Jijik betul aku dengar. Bila kita jual murah, kita pula yang kena kecam. Bunuh peniaga Melayu katanya. Hmmm...kepala bana betul.
Nasib baik hobi aku kumpul penutup injap tayar. Takde la saingan sangat, kalau ada pun bebudak basikal lajak dalam taman perumahan aku ni ha.

*imej dari paultan.org

Selasa, 17 April 2018

Kawasaki Ninja 400 2018

Asalnya aku ada tulis dua entri berbaur politik, tapi mengenangkan ilmu politik aku amat rendah, ada baiknya aku peram saja entri tu. Kang tak pasal-pasal ramai yang maki aku secara berjemaah.
Orang kita ni lain macam sikit, benda fitnah memang seronok dibualkan.

Okaylah, aku kembali kepada fitrah penulisan aku iaitu penulisan berbentuk teknikal. Kali ni aku nak tulis sikit pasal motorsikal kelas pertengahan yang tak berapa nak tengah. Tapi agak menarik bila aku baca review matsaleh.

Ini dia, Kawasaki Ninja 400 2018! Tepuk tangan sikit.

Sebelum ni Kawasaki pernah menjual Ninja 250 dan 300 tapi khabarnya maklumbalas pengguna menyatakan kapasiti 300 mematangkan mereka terlalu cepat. Maksud lainnya pengguna baru cepat bosan agaknya dan memerlukan mereka menaiktaraf motorsikal kepada yang lebih berkuasa.
Oleh kerana Kawasaki ZX-6R 636 berada pada kelas harga yang jauh berbeza dari kategori entry level, maka Kawasaki membina motorsikal kelas baru yang seronok ditunggang, dan dalam masa yang sama dijual pada tanda harga dalam lingkungan mampu milik.
Kawasaki Ninja 400 dibina daripada '0',maksudnya bukan upgrade dari model terdahulu. Rekabentuk badan hampir menyerupai abangnya ZX10-R.
Enjin 399 c.c dua silinder parallel empat lejang mampu menjana 33.4kW @ 10,000rpm (45hp).

Saiz bore 70mm x  stroke 51.8mm membayangkan enjinnya dibina untuk capaian kuasa pada rpm tinggi. Dipadankan dengan transmisi 7 kelajuan, brek cakera hadapan tunggal 310mm, dan berat 168kg, khabarnya motorsikal ini amat lincah dan seronok ditunggang. Isipadu enjin lebih besar, tapi 9kg lebih ringan daripada adiknya, Ninja 300.

Satu maklumat menarik yang aku dapat ialah posisi tunggangan sedikit menegak, maksudnya tidak membongkok sebagaimana 'abang-abang'nya dari kelas supersport. Bagi aku baguslah untuk warga pertengahan yang sakit tulang belakang tapi masih mahukan motorsikal dengan potongan badan ala-ala superbike.

Tangki bahanapi memuatkan 14 liter petrol dan tahap penggunaan bahanapi adalah dianggarkan
27.6km/liter. Dengan setangki penuh dapat meliputi jarak 386km. Anggaplah jarak maksimum 300km dan bakinya sebagai reserve. Maksudnya kalau aku balik kampung, baki dalam tangki boleh buat ronda-ronda pusing kampung 10 round.

Mengikut lama web pandulaju.my, harga yang ditawarkan ialah antara RM20,401.00 hingga RM22,422.00. Seriously!?
Ini lingkungan harga Ninja 250 masa mula-mula dijual sekitar 2008/2009 dulu.
Jangkaan aku ianya diberikan tanda harga sekitar RM30,000.00. Nampak lebih masuk akal.

Masalahnya Ninja 400 2018 bila nak jual kat Malaysia ni?




Khamis, 5 April 2018

Jam

Hari ni aku nak kongsi cerita pasal jam.

Sebelum wujudnya zaman gadget elekronik yakni sekitar 20 tahun lepas, jam tangan adalah satu aset yang boleh dibanggakan. Jangan compare dengan zaman sekarang ya, zaman dulu beli jam tangan canggih umpama beli iPhone tau? Kami yang lahir era 80’an je mengerti situasi macam ni. Adik-adik 90'an semua kenal tak bengkel makhluk asing (Alien Workshop) tu apa?

Jam pertama aku ialah jam Boy London. Arwah bapak aku belikan kat pekan Sekinchan kalau tak silap aku. Masa tu aku tingkatan satu, sekitar tahun 1995. Jam ni tidaklah canggih, yang menariknya cuma faceplate dia mampu bertukar warna mengikut suhu sekeliling. Kalau kat kampung aku, waktu pagi-pagi pergi sekolah tu boleh la tengok warna dia berubah.
Tak lama lepas tu jam ni viral satu sekolah. Haha! Masa tu aku dah tak berkenan nak layan jam jarum sebab jumpa jam yang nampak lagi best.

Jam kedua aku ialah Casio Illuminator model W87H-1V yang aku beli dengan harga RM 180 sekitar pertengahan tahun 1996. Dulu – dulu pengiklanan jam adalah melalui majalah. Salah satunya adalah majalah URTV. Dalam majalah punya la cantik jam G-Shock dengan Baby-G. Tapi tak mampu lah pulak nak beli G-Shock.

Dengan bermodalkan duit biasiswa, aku beli la jam ni. Walaupun tak sehebat G-Shock, illuminator backlight yang ada pada jam ni boleh dibanggakan jugalah. Jam ni amat-amat tahan lasak, aku pakai hampir sepanjang masa dari tingkatan dua sampailah habis pengajian sijil Politeknik tahun 2002. Bawa mandi tu biasalah, terjun sungai (siap main lampu dalam air),dan berlumur minyak hitam enjin. Jam ni tetap gagah berkhidmat. Alarmnya cukup kuat untuk membangunkan aku tiap pagi.
Di penghujung hayatnya, kejituan masa yang ditunjukkan semakin lemah. Waktu yang ditunjukkan semakin ‘lari’ walaupun ditukar bateri baru. Mungkin disebabkan oleh crystal oscillatornya yang semakin uzur.
Jam ni masih boleh didapati dipasaran dengan harga sekitar RM127 (USD28.3).

Lepas jam tu rosak, aku dah tak pakai jam tangan dalam tempoh yang agak lama. Walaupun terasa janggal, perasaan tu sekejap saja sebab zaman tu dah memasuki era telefon bimbit. Apa-apa hal tengok jam telefon je.
Kemudian bila hampir menjelangnya alam perkahwinan sekitar pertengahan 2010, aku dihadiahkan jam Fossil Decker Silicone Chronograph. Jam ni aku pilih sebab nak merasa pakai jam yang nampak matang sikit. Harganya aku tak ingat berapa, tapi harga pasaran sekarang sekitar RM400++. Jam ni walaupun nampak best, ianya tak sesuai dengan kondisi pekerjaan aku yang lasak.
Kalau diperhatikan baik-baik, cerminnya sedikit timbul dari bezel menyebabkannya mudah tercalar dan sompek kalau terjatuh. Alat ganti boleh dapat dari cawangan Fossil One Utama, tapi nak tunggu cermin tu sampai berbulan-bulan lamanya.
Talinya walaupun diperbuat dari silikon, lenturannya tidak mengikut kontur pergelangan tangan menyebabkan pergelangan tangan rasa macam tersepit. Penggunaan bateri juga agak kuat. Kali terakhir aku tukar bateri, jam ni bertahan beberapa bulan sahaja.
Pendapat aku jam ni tak sesuai dengan aku. Mungkin orang lain pakai ok,so aku tak boleh salahkan kualiti Fossil juga.

Jam ketiga aku beli ialah jam Casio G-Shock GD200-2DR. Harganya sekitar RM340 pada pertengahan tahun 2012. Jam ni aku rasa berada dalam kategori G-Shock entry level sebab masa tu aku baru tau ada jam G-Shock yang harganya ribuan ringgit.

Spesifikasi jam ni biasa-biasa saja, bersesuaian dengan ranking entry level. Ada world time, carbon fiber insert band dan autolight …itu saja. Walaupun jam ni dari keluarga G-Shock, aku tak bawa melasak langsung, hatta waktu mandi pun aku tak pakai. Cukup setahun, jam ni gagal berfungsi. Aku bawa untuk diperbaiki, malangnya waranti baru saja tamat beberapa hari dan kos pembaikan lebih kurang sama dengan beli baru.
Kesudahannya aku simpan saja dalam kotak, temankan Fossil Decker Silicone Chronograph. Aku pernah menghubungi syarikat Casio melalui emel supaya mengkaji balik samada modul jam 3267 layak memakai title G-Shock.

Semalam aku survey keyword GD200 di Facebook, nampaknya jam ni dah mula dijual secara bidaan dalam page Facebook G-Shock vintage. Kondisi terpakai 9/10 boleh capai harga minima RM200 jugak la.

Jam keempat dari jenama Casio juga tapi betul-betul yang murah punya iaitu Casio Illuminator AE 1000W. Aku beli online bulan puasa tahun lepas dengan harga RM120 kot sebab nampak cantik dalam gambar. Pastu spesifikasi dia tulis bateri tahan 10 tahun.
Bila jam tu sampai, aku godek-godek lampu dia, nah haiiii….setompok nyalaan oren dibelakang LCD. Kecewa sungguh. Kat bezel tulis illuminator, apa barang ni tahun 2015 pakai mentol… Jam ni aku pakai agak jarang dan akhirnya selepas beberapa bulan, jam ni lesap entah kemana. Mungkin jam tu membawa diri sebab tak dihargai kot.

Kemudian pertengahan November 2016, aku belek-belek GD200 yang terperuk dalam kotak. Kebetulan aku ada beli set screwdriver kecik untuk tukar bateri remote alarm kereta. Memang jadi kebiasaan aku untuk membaraikan harta benda yang dah diisytiharkan rosak.
Lepas aku buka cover belakang jam, aku cuba buka baterinya. Masa tu hujung screwdriver tersentuh sesuatu dan backlight jam tiba-tiba menyala,tapi kosong tak ada display. Mungkin ada litar pintas kot, 

Yela jam dah diisytiharkan rosak kan, macam-macam boleh jadi. Kemudian timbul garisan ---- kat paparan jam disusuli kemunculan angka 12.00am. Lebih kurang macam boot system la gayanya.
Lepas aku tutup cover belakang dan laraskan waktu, nampak ada piksel mati di ruangan tarikh. Itu sahaja yang nampak kurang sempurna, lain-lain fungsi masih ok. Selepas bertahun-tahun dia ‘koma’, tiba-tiba dia hidup balik, terpaksalah pakai semula. Hihiiii…Rasa macam Illuminati pun ada kalau korang ingat cerita Lara Croft.

Perancangan masa depan aku nak beli model GA-1100GB Gravity Master untuk menggantikan GD200, tiba-tiba terserempak pulak dengan model Mudman GG-1000-1A3. Dengan tali warna military olive green dia…fuhhhh! Bergegar tulang rusuk.

Tahun depan siap kau!

Gadis Muda Penjarah Tanah Kuburan

Ok, ini bukanlah game baru. Tomb Raider versi 'reboot' Lara Croft ni direlease untuk platform PS3 pada Mac 2013 dan dikemaskini untuk platform PS4 pada Januari 2014.

Game ni aku baru saja main, ya, memang lambat, selepas 3 tahun ketinggalan. Alasan aku beli game lama ni adalah kerana aku suka genre action-adventure. Satu tarikan lagi adalah kerana Lara merupakan seorang penjarah lokasi-lokasi bersejarah. Pendek kata kalau ada kaitan dengan sejarah aku akan beli ( bila ada bajet LOL ).

Sebenarnya aku nak beli game Rise of Tomb Raider, tapi ter'klik' BUY NOW dan bila selesai transaksi baru aku perasan yang aku dah salah beli!Patut la murah.
Tapi tak apalah,janji game untuk PS4. Jangan macam awal-awal dulu, siap terbeli game PS3 ingatkan PS4 ada 'backward compatibality'. Terasa bodoh betul masa tu sebab tak kaji awal-awal.

Tomb Raider Definitive Edition (TR:DE) ni aku baru main lebih kurang 60% tapi aku rasa boleh la listkan point-point yang aku dapat dalam perjalanan game ni.

1. Game ni bergenre 'action-adventure' atau senang cerita sebijik macam siri game Uncharted. Siapa biasa main Uncharted tentu tak ada masalah. Kita mudah serasi dengan kawalan karekter utama. Tapi kalau boleh aku kategorikan dia dalam kategori 'horror action-adventure' sebab ada unsur-unsur cult pada musuh Lara.

2. Jalan cerita predictable, puzzle-puzzle juga agak mudah untuk diselesaikan (Normal Mode).

3. Grafik boleh la. Sebab versi remastered. Bukan dibangunkan khas untuk PS4.

4. Disebabkan yang aku main ni adalah Definitive Edition, ada banyak extra antaranya pilihan pakaian, Galeri, Komik Digital Video Kredit dan entah apa lagi aku dah lupa.

5. Aku menjangkakan banyak bangunan-bangunan purba yang cantik macam dalam Uncharted tapi setakat ni hanya tinggalan era WW2 sahaja. Begitu juga dengan kerajaan purba Yamatai, tidak nampak 'gah' struktur senibinanya. Agak tidak kena dengan tema Tomb Raider sebenarnya. Mungkin ini kerana Lara Croft yang ini adalah Lara Croft muda, jadi mungkin pengembaraannya belum sampai lagi ke lokasi-lokasi purba yang lebih ohsem.

6. Lara Croft baru ni susuknya lebih sesuai sebagai sorang pengembara, tidak seperti Lara Croft lama yang pernah dipotretkan oleh Angelina Jolie. Lara yang lama lebih seksi, tapi kelihatan agak tidak sesuai melakukan aksi lasak dengan boobs yang besar. Dari segi pembawaan emosi dan karekter individu, aku lebih suka Chloe Frazer ( Uncharted:The Lost Legacy). Lara Croft agak kaku.

7. Penggunaan senjata juga mudah. Kawalan macam ni serius senang. Aku tak paham kenapa game Last of Us susah betul nak gunakan item-item dia. Sampai sekarang aku masih rasa ralat sebab orang cakap game tu best giler.

8. Jalan cerita game agak panjang, kira berbaloi jugak la kau beli. Hujung tahun lepas aku ada beli Call of Duty: WW2, tapi rasa kerugian sebab gamenya pendek. Developer lebih fokus pada permainan online.

Secara amnya untuk masa ini aku bagi rating 6/10.