Jumaat, 18 Februari 2022

Yo-Zuri Crystal 3D Minnow Killer!

Berkait dengan benda yang aku bebelkan pasal J&T semalam, sebenarnya ni la benda yang aku tunggu sangat.


Yo-Zuri Crystal 3D Minnow sinking spec 10gram 90mm. Aku beli dua jenis dengan kod warna HSBL dan HAY.

Alkisahnya aku dengan adik aku bercerita pasal hard lure. Borak punya borak pasal lure, mesti la ada cerita pasal lure mahal,lure marhaen. Sebenarnya harga lure tak jadi isu sangat. Sebabnya dengan lure cap Bakau pun adik aku rilek je naikkan sebarau 2-4kg. Dia ni bab sebarau memang boleh buat rujukan la. Dah berzaman hunting sebarau dengan teknik casting. 
Sepanjang penglibatan dia bermain casting, bermacam-macam jenis lure dia pakai. Walaupun aku abang dia, bab ni aku kena berguru dengan dialah sebab memang expertise dia.
Then dia ada sebut satu jenis lure yang aku cuma ingat perkataan Crystal 3D Minnow. Google punya Google (yang ni kepakaran aku), aku jumpa benda ni kat Shopee. Memandangkan benda ni barang lama, satu seller je yang jual dan stok dia nak habis dah! Seller pun dah mention stok clearance.
Tanpa membuang masa, aku terus tekan dua bijik. Seterusnya apa yang berlaku, aku ada ceritakan dalam entri lepas.
Barisan Crystal Minnow dan 3D Crystal Minnow 90mm

Tapi bila Shopee refund duit, aku terus reorder balik item sama secepat mungkin sebab satu item berkod HSBL cuma tinggal last stock. Kali ni aku bertindak bijak macam selalu iaitu menggunakan alamat rumah. Petang Rabu (16 Feb) aku order, hari ni Jumaat (18 Feb) dah sampai. Power kan J&T Batang Kali? 
Berbalik kepada kisah adik aku sebut tentang Crystal 3D Minnow tu, dia kabor gewang ni bapak killer nya. Killer tak killer, masalahnya wujud lagi ke tidak dalam pasaran. Kalau ada, dia pesan beli secepat mungkin.

Bila aku trace balik bila start pengeluaran siri 3D Crystal ni, sebenarnya tak ada info pun. Kecuali satu posting paling awal dari Facebook berkenaan keyword 3D Crystal Minnow Yo-Zuri pada November 2010.
Itu satu-satunya hint yang menunjukkan bila benda ni diketahui public. Sekarang dah 12 tahun lah kiranya dia dipasarkan. Tapi ni cuma research ringkas aku jelah, barangkali tak tepat.

Selama 12 tahun dalam market, stok didalam pasaran makin terhad. Sebelum benda ni jadi macam RXZ baik aku simpan dulu. Itupun bukan la nak peram sampai jadi barang buruan, cuma nak rasa macamana guna gewang bangsawan sikit.
Sejak Shopee/ Lazada wujud, macam-macam jenis gewang murah ada di pasaran. Zaman kedai fizikal dulu lain, option tak banyak. Harga pun boleh tahan sebab didominasi jenama-jenama terkemuka.
Sekarang ni gewang RM2 pun ada. Yang nampak macam berkualiti ada, yang haprak pun banyak toksah cakaplah. Sekali tengok dalam gambar memang cantik, harga murah pulak laju je beli dua tiga butir.
Maklumla excited nak penuhkan lure box. At some point aku rasa ada yang tak kena dengan gewang-gewang murah ni.

Pertamanya berat lure. Ada lure pencil yang bapak besar sampai 11cm, tapi ringan nak mampos. Maknanya apa? Material dia pakai tu nipis. Sekali kena baham bocor terus agaknya.

Kedua, kualiti binaan. Sesetengah gewang murah ni QC dia hancur. Lebihan ultrasonic weld dia di'trim' pakai kaki. Maksud aku cincai. Tak kemas langsung. Paint job lagilah,kelaut.

Ketiga, R&D. Yang ni paling penting. Korang rasa gewang mur2 ni ada buat R&D ke? Macamana bentuk renangan dia, berat lure seimbang ke tak, selaman dia cantik ke tidak, reflection cahaya ikut kedalaman air mampu menggoda ikan ke tidak, itu semua mempengaruhi harga.
Kadang-kadang kita pelik tengok macamana orang cast dapat ikan baik-baik. Set up dia lain, set up kita ikan pun tak sudi jamah. So dalam dunia pancingan ada benda yang kita boleh jimat, dan ada benda yang kita kena invest.
Selalu kita rasa ikan tu bodo je kan. Asal boleh je letak umpan,matakail, setel..padahal presentation terbaik tu la yang tentukan tinggi-rendah peratusan kejayaan menaikkan ikan.
Bila kumpau, paham la kita kat situ bahawasanya kita yang bodo tak tau tekniknya.

Sekian.

* by the way aku ada buat backup order dari Hot Tackles Singapore. Harga keras untuk dua bijik ni,RM136. Tapi masih dalam status pending. Kalau sampai nanti aku sedekah jela kat adik aku tu.



Tiada ulasan: