Isnin, 18 Januari 2016

Penutup Tahun 2015 (Pending...)

Assalamualaikum,
Mohon maaf  banyak-banyak sebab amat jarang update tahun ni.Kekadang bila jumpa benda menarik untuk ditulis,masa pula tak ada.Ini pun curi-curi sikit masa waktu petang sementara internet tengah down.

Tanpa membuangkan masa,aku teruskan kepada point bebelan aku untuk kali ni.Dua benda yang aku rasa nak cerita iaitu pasal Terminal Jengka Sentral dan juga Proton Persona.

Bagi sesiapa yang duduk disekitar Jengka,kampungnya di Jengka atau adik-adik yang bekajar di UITM Jengka,mesti biasa dengan Terminal Jengka Sentral ni.Terminal ni adalah bangunan baru yang dibina untuk menggantikan terminal bas lama yang tidak lagi sesuai menampung keperluan semasa.Secara umumnya Jengka Sentral menempatkan kaunter tiket bas,premis-premis perniagaan,medan selera dan sebuah pusat bowling di aras atas.

Selepas bangunan ni siap awal tahun 2015( kalau tak silap ),hujung minggu lepas merupakan kali pertama aku memasuki bangunan berkenaan.Masa mula-mula Terminal Sentral ni siap,aku rasa terminal ni memang cantik dan memadai untuk memenuhi keperluan pengguna.Terutamanya impression bila dipandang dari luar.

Bila aku masuk kedalam untuk ke pusat bowling, keadaan dalaman agak menyedihkan.Lot-lot kedai masih banyak yang kosong,eskalator yang tidak berfungsi,kebersihan toksah cakaplah,bersepah tahi burung di lantai dan hand rail tangga serta medan selera yang kelihatan hidup segan mati tak mahu.

Persoalan pertama,bangunan Terminal Jengka Sentral ni dibawah pentadbiran siapa?Majlis Perbandaran?Kalau dibawah Majlis Perbandaran,mohon pihak berkenaan melantik kontraktor kebersihan dan penyelenggaraan untuk memastikan bangunan baru ni menjadi petunjuk tahap kebersihan Bandar Jengka.Katakanlah pelancong/orang luar datang dengan bas,tak malu ke benda pertama yang orang nampak ialah terminal bas yang selekeh?

Bila kebersihan dan fasiliti terjaga dengan baik,secara perlahan-lahan peniaga mula memenuhi lot-lot kosong dan terminal Jengka lebih meriah dengan pengunjung.Sayang sungguh infrastruktur macam ni tidak ditadbir dengan baik.Akan datang entah macamana pula dengan Stadium Jengka yang bakal siap tak lama lagi.

Next.

Sudah hampir tiga minggu aku menjaga sebuah Proton Persona 1.6 Manual basic tahun 2008.Ownernya siapa tak perlulah aku cerita sebab kereta tu dalam proses hendak dijual.Sementara menunggu pembeli,ada la beberapa kali aku pandu dan paling jauh aku drive balik Pahang.Dengan mileage sekitar 142k,’usia’ kereta ni sedikit muda berbanding Myvi aku yang didaftarkan tahun 2009,tetapi dah berjalan sejauh 220k kilometer.
Dua perkara sahaja yang aku suka dengan Persona ni iaitu gear shifting yang terasa pendek dan juga penyaman udara yang sejuk gila.Yang lain,maaflah.Samada isu kualiti atau kereta tu memang tak sesuai dengan aku.

1.Interior
Aku mulakan dari interior dulu.Posisi memandu ok,cuma saiz badan aku agak menyukarkan aku keluar masuk sebab peha tersangkut stereng.Wife aku pun mention perkara yang sama sebab posisi yang ‘mendap’ menyukarkan proses keluar masuk.Meter bahanapi pulak agak sewel.Bila enjin dimatikan,meter tak mau naik dah walaupun bahanapi penuh.Dalam keadaan paras bahanapi kurang ( 1/8 tangki) sebelum dimatikan enjin,esok pagi meter tunjuk ‘E’ dengan lampu amaran menyala.Petrol hilang ke cmana?
Biasanya penunjuk simbol pam petrol kat panel meter ada anak panah kan yang tunjuk kat sebelah mana posisi untuk mengepam bahanapi.Kiri atau kanan.Agak pelik bila anak panahnya tak ada.1st time memandu memang agak kalut sikit.
Bunyi reverse sensor sangat perlahan.Mula-mula aku ingat rosak,rupanya ada berbunyi tapi halus benar bunyinya.Seram aku tiap kali nak reverse kereta ni.

2.Sistem audio
Pada trim pintu depan kelihatan grill speaker,tapi tak bunyi langsung.Faulty atau memang standard tuningnya macam tu aku tak pasti.

3.Handling
Bila sebut soal ride and handling,ramai yang akan puji Proton.Barangkali benar.Kali terakhir aku memandu Proton dengan sedikit gila di Lebuhraya Karak ialah dengan menggunakan Satria.Memang melekat.Tapi masa tu belum zaman Lotus.Sekali lagi aku agak pelik dengan behaviour Persona yang aku pandu ni.Cengkaman di selekoh agak baik,tapi sedikit liar dan kurang accuracy.Ditambah lagi dengan suspensi yang lembut,olengannya agak terasa.Bila dalam keadaan macam ni,agak sukar untuk menjangka limit yang boleh diterima oleh tayar.Pendek kata boleh berlaku overkonfiden disitu.Buat pertama kalinya wife aku mengadu agak mabuk dengan suspensi lembut.
Macamanapun aku tak meletakkan sepenuhnya pada kesalahan teknologi.Memandangkan kereta tu agak berusia,mungkin ada mana-mana wear & tear yang menyebabkan kejituan pemanduan terjejas.

4.Enjin/Ruang enjin
Pertama kali aku belek enjin Campro,pada aku enjin tersebut ‘bulky’ untuk sesaran sebesar 1.6 liter.Respon dan tork pertengahan bagus cuma final ratio gearnya bagi aku agak besar.Pada 100kmj,meter rpm menunjukkan bacaan 3000rpm.Untuk kereta bersesaran 1.5 liter keatas,sepatutnya rpm berada sekitar 2600-2700 rpm.Bayangkan pengurangan 300-400 rpm ni boleh menjimatkan berapa banyak petrol.

Di perenggan kedua tadi aku ada sebut pasal shifting gear yang pendek.Agak seronok bermain gear sebab pertukaran gear terasa solid,malangnya menurunkan gear tidak seronok langsung.Maksud aku feel solid tu sedap,tapi gear susah untuk dimasukkan.Rugi 1/2 second kat situ macam klac terlalu pendek sedangkan klac cukup panjang.Entah dimana silapnya tak tahulah.1/2 second kalau speed 120kmj,dah masuk selekoh lewat sangat dah tu.

Satu pemandangan yang menarik perhatian aku ialah susunan pulley-pulley alternator,pam power steering,kompressor air cond dan pam air.Unik sungguh.Sehelai belting menjalankan empat kerja tu aku tak hairan.Yang aku rasa pelik sikit ialah posisi tensioner.Posisinya menyebabkan belting dipaksa untuk ‘bend’keluar dan kedalam dengan maksimum.Mungkin untuk mencapai surface contact maksimum pada kesemua pulley.Dalam keadaan tekanan kerja semacam ni satu saja tekaan aku,jangkahayatnya tidak panjang.

Untuk yang terakhir,aku perasan saluran tabung air untuk wiper dan berbalut plastik dan diikat getah.Jangkaan aku mungkin tudungnya hilang.Rupa-rupanya dah reput dan patah.Aduhai….Aku rujuk kat member yang pernah pakai Gen2,memang cepat reput benda tu.

Kesimpulannya macam nilah,mungkin kereta ni memang tak sesuai dengan aku.Orang lain pakai mungkin ok,aku pakai plak yang dah berusia,so agak tak adil kalau aku menyalahkan kualitinya…


Sekian,jumpa lagi tahun depan,:) (Dah 18 hari di tahun 2016)

Rabu, 21 Oktober 2015

Petisyen Selamatkan Sungai Batu V 2.0

Sungai Batu Petition
Entri ni adalah kesinambungan entri ringkas semalam berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.
Zaman aku sekolah menengah dulu,tapak bersejarah dalam Malaysia ni yang diceritakan dalam buku teks tak lain tak bukan ialah A Famosa dan candi Lembah Bujang.Itupun ceritanya tak banyak,ditambah lagi dengan gambar hitam putih yang tak menarik langsung.Masa tu aku tak terfikir langsung pasal agama orang dulu-dulu sebabnya bila sebut candi,mesti Hindu.Dan bila Hindu terus terbayang India.Dan masa tu juga,candi Lembah Bujang tak cukup menarik perhatian aku berbanding gahnya binaan Angkor Wat dan Borobudur.Lagipun agama Hindu kot,apekehal aku nak belajar lebih-lebih?
Macam tu lah betapa tipisnya knowledge aku dan majoriti student sekolah menengah pasal sejarah tempatan masa tu.Sampaikan beberapa tahun dulu aku selalu terfikir,apakah huruf dan tulisan bangsa Melayu.Bangsa lain ada tulisan sendiri,kenapa tidak Melayu?Berkenaan dengan kependudukan orang Melayu ditanah Melayu sendiri pulak,teori paling simple yang aku pegang  ialah atuk nenek aku datang dari Indonesia.Nampak?Betapa inferiornya aku dengan sejarah bangsa aku sendiri.Tapi itu dulu.
Menginjak tua (ewahhh!),aku mula berminat dengan sejarah bila aku setkan dalam fikiran bahawa,’Malaysia yang kita kenal sekarang bukanlah seperti Malaysia yang kita kenal dari buku teks sekolah’.Benda paling basic yang aku mula-mula belajar ialah tentang ‘Malay Archipelago’.Dari situ baru aku sedar yang aku memang orang Melayu,dan tok nenek aku pun Melayu.Orang Indonesia sekarang  je yang malu nak mengaku Melayu.
Apa lagi yang menarik tentang alam Melayu?
Banyak.
Amat banyak sekiranya dokumen-dokumen lama yang dibawa lari penjajah dapat kita kaji.Aku bukanlah orang yang sesuai untuk ceritakan semua tu.Ada team underground yang khusus dalam bidang ni.Untuk kali ni,fokus kepada Sungai Batu dan kenapa kita mesti berusaha mempertahankan tapak tersebut daripada dijadikan tapak pembangunan.Untuk makluman,team ni lah yang trigger interest aku untuk belajar secara ringkas sejarah bangsa Melayu.

Sungai Batu
Sungai Batu adalah salah satu cabang dari Sungai Merbok di Kedah yang mana hasil ekskavasi PPAG dan USM sebelum ini menunjukkan ianya adalah kawasan yang amat penting suatu masa dahulu.Sebanyak 97 tapak ditemui di kawasan seluas 4km persegi dimana 46 daripadanya telah ditemui :
a) 10 tapak jeti
b) 17 tapak peleburan besi
c) 13 tapak bangunan sokongan
d) 1 tapak ritual
Dari hasil penemuan menunjukkan tapak arkeologi Sungai Batu adalah satu kompleks tamadun yang cukup hebat suatu masa dahulu.Usianya?Menjangkau 2200 tahun,menunjukkan bahawa kompleks Sungai Batu jauh lebih tua dari mana-mana tapak bersejarah di rantau ini.Nampak tak cukup hebat lagi?
Pertimbangkan fakta ini; proses peleburan besi merupakan satu acheivement besar dalam pembentukan tamadun manusia.Aku bagi contoh ya?Pernah tengok dokumentari orang Jepun buat besi  *tamahagane?Ala,besi pedang samurai tu.Korang mesti kagum dengan pedang tu kan?Asas kepada pedang yang hebat ialah dari besi yang baik campurannya.Pakar besi tamahagane membakar black sand didalam relau (tatara) selama tiga hari (72 jam) dan unsur karbon ditambah dari masa ke semasa.(secara kebetulan,bentuk tatara menyerupai relau yang terdapat di Sungai Batu.)Macamana diorang nak control ratio besi dan karbon adalah dengan penglihatan iaitu warna api yang terhasil.Only trained eyes yang boleh buat semua tu.Believe it,our ancestor have made that kind of steel thousand years ago.
* Baca entri lama aku tentang tamahagane,Japanese Deadly Sword: Nihonto
Kemudian besi-besi raw tadi dieksport pula ke Timur Tengah melalui Mozambique dan kemudian ke Yaman(aku lupa dah nama tempat tu,maaf kalau salah).Sebab tu kompleks Sungai Batu ada jeti.Perlabuhan lah apa lagi.Terdapat catatan sarjana Islam yang pernah merekodkan bahawa besi-besi untuk membuat pedang yang baik adalah datang dari Zabag atau Qalah,yakni Kedah Tua.Nampak sekarang?Dah la pandai buat besi,pandai berniaga pulak.
Masa berlalu pantas dan selepas ribuan tahun tertanam didalam tanah, akhirnya tamadun lama ini muncul kembali.Yang paling menarik ialah timbulnya kapal-kapal lama di dalam tasik yang terletak di tengah-tengah ladang sawit.Dikala sejarahwan tempatan menarik nafas lega dengan bukti kukuh kependudukan Melayu di Malaysia ni,satu berita buruk hampir melenyapkan semua harapan anak bangsa.
Tapak arkeologi Sungai Batu terletak di tanah-tanah persendirian yang mana tuan-tuan tanah ini menunggu agak lama untuk pihak kerajaan membeli tanah mereka untuk dimajukan.Disebabkan kerajaan agak ‘tidurrr’,pihak-pihak pemaju lebih cepat membuat tawaran yang baik kepada tuan tanah.Yelah,siapa cepat dia dapat.Figure yang aku dengar untuk mengambilalih tapak arkeologi Sungai Batu adalah sekitar RM28 juta,more or less…wallahua’lam…Dah tolak jadi tapak perumahan nanti nangis air mata darah pun tak guna dah.
Dalam hal ni aku rasa perlunya pihak berwajib mengambilalih tanah-tanah tersebut untuk pemuliharaan secara serius.Negara lain punya la bangga dengan tempat sejarah diorang,kenapa orang kita tak macam tu?Bangunan penjajah yang dibelanya.
Sign petisyen ni Save the Oldest Civilization In South East Asia.Last time aku check tadi jumlah penandatangan petisyen adalah berjumlah 8,039.Come on guys,berapa minit je nak sign.Move your lazy ass! Tak keluar duit pun.Tunjukkan sokongan anda untuk menyelamatkan salah satu tapak bersejarah di Malaysia ni.Bermula dengan Sungai Batu ni,diharap kerajaan tidak ragu-ragu untuk mendanakan proses ekskavasi di beberapa tempat lagi yang tidak kurang hebat sejarahnya.
Sepertimana yang aku cakap kat atas tadi,Malaysia bukanlah negara yang anda kenali dari buku teks sekolah.Banyak lagi misteri yang bakal dirungkaikan.Walaupun blog aku ni tak sepopular page Amrans Fans,The Vocket,etc.,aku harap pembaca-pembaca blog aku sekalian dapat menyumbang sedikit sebanyak kearah usaha menyelamatkan khazanah bangsa kita.
Sekian.
credit to:
http://mistisfiles.historiansecret.com/?p=779
http://arkeosungaibatu.blogspot.my/
http://syidamenulis.blogspot.my/2015/10/tapak-arkeologi-sungai-batu.html

Isnin, 19 Oktober 2015

Pengumuman Ralat

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Siang tadi aku ada buat satu posting berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.Amat mendukacitakansekali,posting berkenaan aku terpaksa tarik balik atas beberapa isu dibalik tabir yang aku sendiri tak sangka.Ada beberapa fakta yang aku tuliskan berdasarkan satu page Facebook berkenaan Sungai Batu rupa-rupanya ditokok tambah untuk menyedapkan cerita dan menaikkan rating page.Maaf,aku pun bersalah sebab cepat sangat share tanpa cross check dengan sumber lain.
Pertamanya berkenaan usia tapak berkenaan.Kompleks Sungai Batu didirikan pada 487 Sebelum Masihi,bukan 600 SM.Buat masa ini itulah angka sebenar usia tapak tersebut.Begitu juga dengan usia kapal-kapal yang masih terbenam didalam lumpur.Pentarikhan masih belum dibuat.
Begitu juga soal pendanaan dan pendirian Kerajaan Negeri Kedah berhubung dengan status tapak arkeologi Sungai Batu.Dana masih ada dan Kerajaan Negeri Kedah khabarnya memang memandang serius terhadap pemuliharaan tapak berkenaan.
Apapun yang berlaku,aku harap janganlah usaha murni pemuliharaan tapak ini diganggu oleh mereka-mereka yang mahu menonjol diri ataupun manusia-manusia yang tergolong dalam spesies menangguk di air keruh.Perbuatan keji ni menyebabkan semangat sayangkan sejarah tanahair yang baru berputik,hilang begitu saja.Sama lah macam page Sungai Batu 500BC,tetiba hilang tanpa dikesan.Angin takde ribut takde.Ajaib betul.
Posting asal yang aku share link petisyen tu sengaja aku biarkan sebagai ingatan dimasa akan datang.
Terima kasih.

Ahad, 18 Oktober 2015

Petisyen Selamatkan Sungai Batu

As salam,

Baru-baru ni aku ada signed satu petisyen online untuk memohon tapak arkeologi Sungai Batu diselamatkan dari pembangunan taman perumahan.Petisyen yang ditujukan kepada Menteri Besar Kedah,Dato' Mukhriz Mahathir adalah untuk meminta jaminan dari Kerajaan Negeri bahawa tapak arkeologi tersebut tidak diganggu dengan pembangunan.
Tapak Arkeologi Sungai Batu ialah satu tapak arkeologi yang bukan sahaja tertua di Malaysia setakat ini,tapak tersebut juga meliputi kawasan yang luas termasuk jeti-jeti purba,kapal-kapal dan relau pemprosesan besi yang terletak bertaburan di sekitar Sungai Batu.Keluasan spesifik nanti aku tulis balik.Aku menaip adhoc je ni.Nanti aku tuliskan artikel lain yg lebih sesuai.
Sekarang toksah banyak tanya,korang pegi kat link ni,
https://www.change.org/p/dato-seri-mukhriz-bin-mahathir-save-the-oldest-civilization-in-south-east-asia?recruiter=402666708&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink

pastu sign.Sasaran buat masa ini ialah 10k tandatangan.Memandangkan bajet tahun depan dah nak dibentang,harapnya PM dapat melakukan sesuatu yang dapat dikenang dengan meluluskan bajet untuk proses pemuliharaan tapak berkenaan.
Cerita disebalik kekalutan tapak arkeologi Sungai Batu ni tak lah rumit sangat sebenarnya,asalkan orang-orang diatas sana faham sejarah Melayu dan faham kepentingan sejarah tersebut untuk tanahair ini.
Nantilah aku cerita lagi.Asalnya aku nak taip dua baris je.Jilake betul.

Mesin Mahal

Maaf la noooo…suddenly ada idea nak tulis pasal dunia memancing.Ini pun sebab terjumpa draf entri lama yang terperam tiga empat bulan lepas kot.
Kepada yang bukan kaki pancing,boleh juga baca kot-kot jatuh cinta dengan dunia hanyir ni.Sebetulnya aku bukanlah pakar memancing pun,jauh sekali taraf dengan professional angler yang equipmentnya beribu-ribu ringgit.
Pengalaman aku cuma bermula dari pendedahan seawal umur 12 tahun.Sepupu aku yang masa tu dah pun bekerja membelikan kami dua beradik set pancing kombo sebagai penggalak hobi.Ikan pancingan cuma sekadar gelama,belukang,duri….baik sikit pun dapat la sembilang.Zaman tu sekitar 1994-97,perairan pantai Sekinchan masih banyak sembilang.Tapi kali terakhir aku memancing kat situ hujung tahun lepas,satu ragutan ikan pun tak ada.
Sekali lagi persoalan lama dari laman page Kelab Joran Facebook tentang “kehebatan mesin Stella & Saltiga'” yang aku rasa nak jawab dalam blog ni.Sure,ramai lagi yang boleh bagi jawapan tepat tentang persoalan tersebut,tapi barangkali tak semua ada blog/platform untuk menulis.
Bukan peminat pancing sejati kalau tak ada menanam impian memiliki kekili mendatar high end,angkuh,ego,super spinner dan premium seperti siri Shimano Stella/Daiwa Saltiga.Biasalah bila dah martabatnya macam tu harganya pun nampak macam tak masuk akal untuk sekadar ‘kekili pancingan’.
Aku pun tak tau exactly berapa harga dua menatang ni,tapi biasanya berkisar antara RM2000 hingga hampir RM5000.Saltiga Dogfight lagi mahal kot.Persoalannya adakah harga semahal tu berbaloi dengan prestasinya?
Jawapannya barang pasti sudah tentu.Ianya berkenaan teknologi material,kejuruteraan rekabentuk dan kejituan matematik.Pendek kata dua kekili mendatar ni adalah umpama Lexus LFA atau Koenigsegg Agera R dalam dunia memancing.
Material biasa yang digunakan untuk kekili murah dan mampu milik ialah seperti aluminium,plastik,grafit,loyang,stainless steel dan juga kadangkala FRP (fiber reinforced plastic).Kebanyakan material ni dipilih berdasarkan kekuatannya yang sederhana dan juga kebolehan untuk dihasilkan secara mass produce (pukal)melalui proses mould injection atau casting.Proses powder metalurgy pun ada barangkali.Beberapa komponen pula melalui proses lathe (larikan) seperti spool aluminium dan juga gear pinion.
Semua kaedah mass produce ni bertujuan untuk pengurangan kos dan masa produksi.Hasilnya produk mampu dijual murah.Tetapi kekurangannya ialah ketahanan dan kejituan.Ianya tetap berfungsi sama seperti kekili mahal,cuma ada bahagian yang kurang lancar,cepat haus,dan longgar sana sini bila dikerjakan dengan lasak.
Dulu-dulu pemancing kena guna kekili menegak untuk menewaskan gamefish.Belum ada kekili mendatar yang mampu menahan asakan dan larian kencang ikan-ikan seperti tuna atlantik atau benaman kertang.Masalah dengan kekili menegak ni tak semua orang selesa pakai dan agak rumit digunakan.So,pembuat-pembuat kekili berpengalaman macam Shimano dan Daiwa ni nampak ruang kosong yang boleh dikomersilkan.
Segala kemajuan teknologi kejuruteraan diharmonikan sekali dan terhasillah kekili mendatar yang berkeupayaan sama seperti kekili menegak untuk menjinakkan gamefish.Tapi bukan senang ya?
Pertamanya material.Bahan binaan badan yang kuat dan ringan seperti aluminium gred penerbangan digunakan.Proses-proses pembuatan untuk meningkatkan kekuatan dan ketahanan terhadap kakisan tidak murah.Banyak prosesnya yang kalau diceritakan pun ramai yang tak faham.Kata kuncinya ialah semua bahan yang digunakan mempunyai sifat teguh,ringan,tahan kakisan,dan tahan haba.Bayangkan haba yang terhasil di cakera drag semasa menahan asakan ikan-ikan gamefish.Berasap boss!
Badan mesin-mesin high end ni kebiasaannya dibuat sepenuhnya menggunakan proses CNC milling.Proses ni amat-amat time consuming dan menelan kos tinggi,pendek kata tak produktif langsung.Tapi apa yang dikehendaki ialah kejituan rekabentuk.Semua dimensi dipotong setepat-tepatnya supaya tiada kelegaan-kelegaan diluar tolerance.Manpower-manpower yang bertugas untuk menjalankan mesin-mesin berkejituan tinggi ni pulak gaji diorang bukan kecik anak.Level engineer kat sini kot?
Begitu juga dengan komponen dalaman.Semua gear dipotong menggunakan mesin berbanding kekili murah yang menggunakan kaedah casting.Material dah tentu kuat,kejituan tinggi pulak lagi,fuhhh!Macam jam tangan mahal.Pernah tengok macamana jam tangan boleh capai harga ratus-ratus ribu ringgit dibuat?Lebih kurang macam tulah,cuma cabaran membuat jam lagi tinggi.Dah lah halus,beratus-ratus gear pulak tu.
Kemudian rekabentuk.Setiap garis arus dan lekuk-lekuk bukan sekadar kosmetik semata-mata.Ada seni dan tujuannya seperti imbangan,pengurangan berat,pengoptimuman titik-titik kritikal dan macam-macam lagilah.Rekabentuk bukan saja tertumpu pada bahagian luaran,sudut gigi gear,susunan gear dan nisbah semuanya diteliti dengan baik.
Hasil kejuruteraan yang serius ni menghasilkan mesin pancing yang bukan saja premium dari segi harga,malahan prestasi di lapangan pancing.
Sesekali ke kedai pancing,cuba minta kayuh-kayuh sikit mesin-mesin premium ni.Banyak bezanya dengan mesin pertengahan.Apapun ikan di air tidak mengenal mesin pancing.Cuma,geng-geng mampu beli mesin mahal ni biasanya mempunyai sokongan kewangan yang kukuh.Setakat satu trip memancing perabis bergulung-gulung duit pun apa ada hal.Al maklumlah trip mahal-mahal ni biasanya memang pergi ke lubuk yang banyak ikan baik-baik.
Untuk pemancing amatur yang turun padang setaun dua-tiga kali macam aku ni,elok mula dengan set yang pertengahan.Slow-slow beli yang baik punya.Tak taulah kot-kot ada manusia yang terus beli set pancing mahal.Yang pentingnya fahami dulu selok-belok dunia hanyir ni.
Satu jenama premium lain yang makin glemer kat Malaysia sekarang ni ialah Megabass.Sampai bossnya Yuki Ito terkejut sebab pemancing Malaysia tak lokek langsung bab membeli peralatan pancing premiumnya.Katanya pertumbuhan pasaran jenamanya di Malaysia paling menggalakkan berbanding negara SEA yang lain.Ape,ko ingat angler Malaysia ni sesak ke?Hehe!
Korang cuba-cuba la Google barang dia,memang cun baq ang!Buat masa ni belum ada set heavy dalam katalog beliau.Nak lagi puas hati,sila berkunjung ke Kepong Tackle,kat situ ada sudut khas rasmi produk Megabass.Yuki Ito sendiri yang rasmikan.