Isnin, 27 April 2015

Pi***id (sambungan)

Hari ni aku rasa nak menulis pasal sejarah pulak lah.Cerita pasal piramid je….Yelah,kalau bukan sebab piramid aku yakin ramai yang tak minat nak baca cerita-cerita sejarah.Sebenarnya aku dah tutup cerita pasal piramid ni sebab bukti fizikal belum ada.Leceh lah nak convincekan orang setakat guna papan kekunci.

Persoalan utama bila melibatkan cerita piramid sudah tentulah dimana terletaknya piramid-piramid ni.Ni aku nak bagitau awal-awal,sampai habis entri ni korang baca pun aku takkan sebut lokasi tepatnya.Bukan pasal aku berahsia,pasal aku tak sure.Tapi dia ada.

408771_421849721207705_923581441_n

Mula-mula kita tengok balik map lama Kepulauan Melayu diatas.Ada beberapa lokasi yang ditandakan sebagai lokasi piramid.Tapi kita akan fokuskan kepada dua lokasi sahaja di Semenanjung.Macam yang aku pernah sebut sebelum ni,radiusnya amat besar dan jangan ada yang cuba-cuba buat lawak nak cari dengan Google Earth.Memang takkan dapat.

Jadi,kaedahnya ialah rujuksilang dengan cerita-cerita hikayat lama,dalam kes ni Sulalatus Salatin.Dipendekkan cerita,perjalanan Raja Suran yang asalnya nak menakluk Empayar China  telah tersesat sampai ke Semenanjung Tanah Melayu dan menyaksikan sekurang-kurangnya dua peperangan besar tercetus iaitu dengan Kerajaan Gangga Negara dan Kerajaan Langgiu.

Kedua-dua kerajaan yang tewas ni ditinggalkan begitu sahaja apabila Raja Suran kembali ke Amdan Negara.Dipermudahkan lagi cerita,lokasi piramid di alam Melayu ni ialah di tapak kerajaan-kerajaan lama yang tewas tadi.

Anda dapat pinpoint kat mana pusat kerajaan Gangga Negara dan Langgiu,dapatlah jumpa piramidnya sekali.Nampak macam mudah tapi mencabar sebenarnya.Sebagai pencetus semangat,bacalah petikan novel Bercakap Dengan Jin hasil karya Tamar Jalis.Batch-batch sebaya aku je sempat layan novel angker pakcik Tamar Jalis ni.Paling aku ingat ialah hantu bajang,lidah panjang suka makan telur mentah,haha!Nampak macam tak ada kaitan langsung,cerita hantu bajang dengan sejarah Melayu lama kan?Baca je dulu,tak rugi pun.Baca kat blog abang Merah Silu ni,http://merahsilu.blogspot.com/2008/03/mencari-asal-usul-beruas-gangganegara.html

 

Sedikit petikan novel tersebut,

 

"Puteri itu telah membawa aku ke mari, " kata datuk, "menurutnya Raja Gangga Negara, Shah Johan telah menanam hartanya di sini. Jauh dari pusat kerajaannya, dia melakukan ini, sebelum kepalanya dipancung oleh Raja Suran." Datuk pun berhenti bercerita. Mr.Brown ketawa berdekah-dekah. Barang yang dicari dan dihajati sudah ada didepan matanya.
Kawasan itu segera kami bersihkan. Saya terjumpa patung ular yang dibuat dari tembaga dipuncak tanah tinggi itu. Patung ditegah oleh datuk dari dijamah oleh sesiapapun. Kata datuk di bawah perut patung itulah tempat harta karun Raja Gangga Negara.”

 

Dah habis baca?

 

Rasa-rasa ilmu penuh didada,persiapkan peralatan kembara korang dan silakan cari piramid tu.Tak berminat aku nak berahsia-rahsia sangat.Sebabnya hanya segelintir je yang dapat ‘jumpa’ tempat tu.Itupun tak boleh bawa balik apa-apa.Hehe!So,tunggu ajelah orang yang benar-benar layak untuk cari dan keluarkan semua khazanahnya.

Harus diingatkan juga,angkatan tentera Raja Suran yang menyerang dan menjarah empayar-empayar lama Tanah Melayu ni amat besar.Kemusnahan yang dibawa juga besar.Sebab tu lah sampai sekarang orang tak percaya kewujudan tamadun-tamadun awal Tanah Melayu ni.Macam perumpamaan yang aku tunjuk kat member baik aku Sabtu lepas.

Kitorang makan tengahari kat satu kedai makan berhampiran apartment bekas hostel pekerja Perodua.Kebetulan depan kedai tu ada satu projek lot kedai terbengkalai lebih kurang belasan tahun.Cuma sempat naik tiang je.Selepas belasan tahun terbiar,anak-anak pokok kayu sudah sebesar lengan katang(pffftttt!!) aku.

Itu baru belasan tahun,bayangkan pula runtuhan kota-kota lama didalam hutan yang berusia ribuan tahun.Lagi mau cari dengan Google ka?

Isnin, 6 April 2015

Sony Lagi

Sony XPeria Z2

Samsung Galaxy Note 3

HTC One E8

Lenovo Vibe Z2

Xiaomi Mi4

OnePlus One

iPhone 5

Diatas ialah senarai telefon pintar yang disebut-sebut sepanjang 2014 dan sesetengahnya dipasarkan pada harga standard telefon pintar berspesifikasi tinggi iaitu sekitar RM2000++.Xiaomi dan OnePlus One adalah yang paling termurah tetapi nampaknya harganya masih ‘melekat’ sekitar RM1100 – 1300 akibat aktiviti ‘pencatutan’ berlebihan oleh pengimport dan penjual.

Menjelang suku kedua 2015,semua telefon diatas didapati dipasarkan dengan harga dalam lingkungan RM1100 - RM1500 yang mana aku rasa agak berbaloi.

Daripada 7 model yang tersenarai,aku cuma highlightkan tiga model teratas dan bakinya diabaikan atas sebab-sebab tertentu.Contohnya OnePlus One,spesifikasi dan harga dia sangat-sangat bernilai untuk wang,tapi faktor yang menyebabkan ia digugurkan dari calon akhir adalah kerana risau kesukaran mendapatkan alatganti sekiranya berlaku kerosakan.Lagi satu ialah harganya.Barangkali telefon pintar ini dianggap ‘rare’ oleh penjual,harganya seakan tak bergerak sejak ia mula dipasarkan dulu.Mungkin jika syarikat pengeluar mengeluarkan model baru (OnePlus Two barangkali),harganya akan menjunam dengan banyak.

Xiaomi?Dah tak best kot.Lenovo macam fragile je….iPhone? Gila boringggggggg………Oppo memang takde dalam list sebab tak minat.Lagipun jenuh la nak tulis semua champion 2014.

 

Tiga calon terakhir yang tinggal ialah nama-nama biasa dalam dunia telefon pintar Android.

 

HTC

Telefon terakhir aku ialah HTC One X yang mana kalau skrin dia tak retak,kondisinya pasti masih tiptop dan relevan digunakan.Paling aku suka ialah kameranya yang menghasilkan gambar terbaik dari perkakasan 8 MP dan pemprosesan imej yang laju.Aku pernah compare dengan kamera XPeria Z1 adik aku,ternyata kamera One X masih lagi menang.Bagi aku lah.Cuma satu kelemahan ketara iaitu bateri yang amat kecil pada standard sekarang.Bateri bersaiz 1800mAh dan berusia lebih dua tahun dikerah untuk penggunaan hardcore aku rasa hanya boleh bertahan sekitar 2-3 jam sahaja.

 

SAMSUNG

Aku tak pernah menggunakan telefon jenama Samsung sepanjang hayat aku.Walaupun mereka ialah leader dalam pasaran telefon pintar,aku tak pernah ada rasa yang teramat sangat untuk memiliki jenama Samsung.Pernah juga aku godek-godek Note 3 member aku,dan tak dinafikan hardware dia memang terbaik.Cuma aku pernah cakap dulu kot,aku tak berminat dengan jenama yang terlalu mainstream.Sana sini jenama Samsung,rupa tak lawa plak tu.

Barangkali itu point utama aku tak minat Samsung.Rupa dia nampak cheapo dengan material badan yang biasa-biasa.Tapi harga mahal sangat.Bagi aku untuk sebuah syarikat besar yang berkeupayaan menghasilkan produk berskala ekonomi,patut menjual produk dengan harga yang optimum.

 

SONY

Jenama yang kembali menggunakan nama asal dia ni aku pernah guna sekitar hujung tahun 2010.Masa tu zaman peralihan daripada OS Symbian kepada Android.Kira tak berapa batak hot lagi la telefon-telefon Android masa ni.Sony yang aku guna ialah Aino U10i.Spec dia boleh tahan la dengan bateri 900mAh,semi touchscreen,kamera 8MP,GPS dan Wi-Fi.

Sayangnya rekabentuk dia kurang lasak.Cukup setahun skrin dia diluncur-luncurkan untuk memaparkan keypad fizikal,fungsi touchscreennya gagal berfungsi lagi.Agak lama juga aku banned jenama ni sehinggalah Sony kembali mencuri perhatian dengan siri Xperia Z.

 

Selepas setahun lebih ‘menderita’ dengan Gorilla Glass retak,akhirnya pengganti yang ditunggu-tunggu muncul juga.Memperkenalkan…………………

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

IMAG1661

 

Sony Xperia Z2!

Tapi…kenapa Sony???

Memang,sebelum ni pengalaman aku dengan Sony tak berapa baik.Hubungan kami putus selepas setahun bersama,huhu!Tapi bila aku tengok dan pantau telefon adik aku (XPeria Z1),keadaan telefon tu masih cantik,bateri tahan lama dan bertugas dengan cemerlang tanpa masalah.Mula-mula dulu aku agak skeptikal dengan kemasan kaca yang nampak tidak lasak dan cepat comot.

Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa tak pilih saja flagship Sony 2015 iaitu Z3?Jawapannya adalah kerana bezanya tak banyak berbanding Z2.Harganya pun lebih berpatutan untuk spec yang masih relevan.

Tapi semua tu tidak menjadi masalah besar kerana ada beberapa faktor penting yang menjadikan successor kepada Z1 ini menjadi pilihan.

 

1.Aku memang cari smartphone yang besar sikit dari One X,tapi tak terlalu besar.

2.Skrin Full HD 5.2 inci dengan ketumpatan piksel 400 keatas

3.Speaker stereo

4.Butang khas untuk shutter kamera

5.Slot MicroSD Class 10

6.Keupayaan kalis air dan debu

7.Rupa dan material premium tanpa bonjolan lensa kamera.

8.Bateri berkapasiti besar dengan endurance rating GSMArena 80jam keatas.Hari pertama di tempat kerja,bateri dicas 80% tanpa Stamina mode mampu bertahan sehingga balik kerja dengan baki 23%.Penggunaan pulak sederhana berat.

9.RAM 3GB

 

Selepas dibanding-bandingkan,ternyata Xperia Z2 paling menonjol diantara ketiganya.

Kenapa aku tak pilih HTC walaupun aku suka pembuat telefon Taiwan ni?

Jawapannya ialah kerana HTC tiada ciri-ciri perlindungan air dan debu.

Bagaimana dengan Samsung Note 3?

Aku akan beli smartphone dari Samsung jika Sony dan HTC tidak wujud dalam dunia ni,heeeee!

Masalah aku sekarang ialah,kenapa bajet aku jauh tersasar dari perancangan asal?Kalau diikutkan aku nak yang harganya bawah RM1500 sahaja.Pendapat aku ialah,harga yang disurvey dalam internet mungkin too good to be true.AP set barangkali.Total damage aku selepas mengepow pelindung skrin tempered glass dan MicroSD Class 10 32GB ialah RM1XXX.XX…haha!Kira la sendiri,GST dia RM102,jilaka betul!!

 

Z2 tidak sempurna 100%.Aku memang dah prepare untuk terima satu kekurangan yang aku jangkakan.Selepas beberapa jam ditangan aku,aku akur yang kameranya tidak sebagus HTC walaupun dengan 20.7MP.Pemprosesan imej juga agak lag sikit.Split second jer,tak banyak.

Apapun imej yang dihasilkan tidaklah kelaut sangat.Masih baik untuk mata kasar.Agak hairan ya?Sony bukan ‘orang baru’ dalam dunia fotografi digital,DSLR pun ada.Kamera dengan lensa 20.7MP sepatutnya menjanjikan imej yang jelas dan tulen.

Overall score untuk beberapa hari penggunaan aku bagi 9.5/10.Yeaayyy!!

* Berkenaan kualiti still photo Z2,ada sedikit kesilapan dalam respon awal.Tetapan default kamera rupanya pada 8MP (16:9),patut la kurenggg….Belum full throttle lagi rupanya.Kamera depan walaupun 2.2MP,mampu menghasilkan imej selfie yang baik asalkan cahaya mencukupi.

 

IMAG1662

IMAG1663

IMAG1665

Rabu, 1 April 2015

One M9

Salam jumpa lagi.

Rasanya agak lama juga aku tak tuliskan sesuatu pasal gadget yang paling penting dalam kehidupan seharian apalagi kalau bukan telefon pintar.Sebabnya aku cuma suka menulis berkenaan HTC.Lain-lain brand ikut nasiblah,asalkan pakejnya bagus.

Untuk tahun 2015;tepatnya setahun selepas pelancaran HTC M8,HTC mempertaruhkan model terbarunya iaitu One M9.Ianya bukanlah baru dari meja lakaran,tapi sebenarnya lebih kepada penambahbaikan daripada model terdahulu.Design masih lagi sama dengan siri One yang lain-lain.Aku rasa lah,diorang ni dah jumpa identiti design diorang dan tak mau main test-test market dengan rupabentuk baru.Bukan HTC saja,brand-brand lain pun nampaknya dah kurang bereksperimentasi buat rekabentuk yang pelik-pelik.Setiap kali model baru htc-one-m9-global-sketchfab-gunmetaldilancarkan,rupabentuk cuma dikemaskini secara minimal dari segi material binaan.Spesifikasi dalaman yang jauh lebih penting.

Secara jujur dan biasnya,rupa HTC sentiasa nampak cantik.Bak kata pengulas GSMArena,we are not tired repeating it in every review - it’s simply a gorgeous phone.Walaupun berat dan saiz fizikalnya besar berbanding pesaing,ianya tetap dimaafkan sebab kombinasi stereo speakernya yang bagus.Pada M9,kualiti audio jauh lebih baik dari generasi sebelumnya.Apapun skrin yang digunakan masih lagi dari generasi sebelumnya.

 

 

Jadi,apa perubahan yang ditampilkan pada HTC M9?

 

1. Butang kuasa - Akhirnya HTC memindahkan lokasi butang kuasa ke bahagian sisi.Lebih mudah dicapai pengguna apatah lagi pada telefon pintar yang bersaiz 5 inci keatas.

2. Gorilla Glass – Dipertingkatkan kepada Gorilla Glass 4 daripada Gorilla Glass 3 pada M8

3. HTC Sense UI 7.0

4. Hardware – menggunakan Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810.Lapan teras (Quad Core CPU 1.5 A-53 & Quad Core 2 GHz Cortex A-57 dan GPU Adreno 430).

5. Memori – cuma satu pilihan iaitu 32GB,slot Micro SD sehingga 128GB tetapi RAM dipertingkatkan ke 3 GB.

6. Kamera – 20MP (tiada OIS),kamera hadapan 4MP dan rakaman 4K

7. Bateri – 2840 mAh berbanding 2600 mAh pada M8

8. Lain-lain – Pengecasan pantas Quick Charge 2.0 (60%/30min)

 

Pendapat aku?Not bad tapi tak lah impresif sangat.Masih ada beberapa perkara yang perlu ditingkatkan.

Pertamanya dari segi bateri.Endurance rating sekitar 62 jam tidak begitu baik sedangkan M8 yang baterinya hanya 2600 MAh boleh mencapai angka 77 jam.Kemudian perlindungan dari debu dan air.Tiada.Screen to body ratio juga tak begitu menggiurkan.Ruangan bawah banyak dibazirkan dengan on screen button.

Synthetic benchmark sedikit kureng walaupun menggunakan Snapdragon 810.Tapi kenapa agaknya ya?Macam ni,Snapdragon 810 cukup berkuasa,tapi cepat kepanasan.Jurutera HTC terpaksa tune down untuk mengelakkan masalah panas lampau.Pulak dah.Baik maintain je cip 805 dengan RAM 3GB.

Selepas dipertimbangkan,aku cuma boleh bagi 2.5/5 bintang sebab…..

 

Harga anggaran dia sekitar *RM3,037.Whatttt?????!!!

*sumber

Selasa, 17 Mac 2015

Kualiti Tidur vs. Pemanduan Jauh

Apa yang aku nak tuliskan berlaku masa cuti raya Cina baru-baru ni.Adik aku,(tuan punya Vios yang aku selalu cerita dalam blog ni) mengalami kemalangan.Alhamdulillah semua yang ada dalam kereta tu selamat.Bagaimanapun ada sedikit pengajaran yang kita boleh pelajari terutamanya yang kerap memandu untuk perjalanan jauh.

 

20/2/2015 (Jumaat)

- Adik aku masih berada di kampung(rumah mak aku) sebab cuti CNY.Sepatutnya diorang dah boleh bergerak ke Sekinchan untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu aku,tapi wife dia seorang kakitangan Hospital Jengka perlu bertugas malam.

- Aku dengan abang ipar aku pulak dah selamat check in hotel di Sungai Besar tengahari tu.Semenjak kahwin,aku dengan abang ipar aku biasa memilih untuk bermalam di hotel sebab rumah saudara-mara confirm sesak.Nak mandi pun kena queue panjang.Untuk aku pulak pilihan tidur di hotel adalah kerana wife aku masih menyusukan anak.Biarlah selesa sikit kot-kot anak terbangun nak menyusu malam-malam.Takdelah terselak sana-sini tanpa disengajakan.

- Kitorang terpaksa book hotel jauh ke Sungai Besar sebab hotel-hotel di Sekinchan semuanya dah full booked.Maklumlah pekan Cina.Lagipun raya diorang kan..

- Sorang lagi adik lelaki aku yang masih bujang pun sama menge’check-in’ hotel di Sekinchan lepas dia tau yang kitorang pakat tidur hotel.Rezeki dia baik sebab dapat bilik kat Hotel Golden Harvest Sekinchan.Maybe bilik single banyak yang available lagi untuk walk in registration.Hotel ni best sebab hotelnya baru.Fasiliti pun padan dengan harga.

- Lepas Isyak ada aktiviti akad nikah di surau Tali Air 8 dan makan-makan.Itu saja.Agaknya dah lama aku tak makan menu kenduri kampung,sedap betul sup tulang diorang.

 

21/2/2015 (Sabtu)

- Hari kenduri.Mak aku dah sampai dengan adik aku dari kampung.Pukul 8 katanya gerak dari Bandar Jengka.Biasalah kenduri,aktiviti makan-makan,borak-borak dan menembak gambar.Lebih kurang pukul 12.00 tengahari,aku drive Vios ke pekan Sekinchan cari rokok.Bila keluar ke jalan besar,aku perasan kereta dia bergegar agak kuat.Aku suspek rim bengkok.Siap berenti tepi jalan tengok semua tayar.

- Dekat pekan pun aku check lagi sekali,tak nampak apa-apa pun.Sampai kat halaman rumah jiran makcik aku,baru la aku nampak tayar belakang sebelah kanan dah bengkak.Sebenarnya tayar tu asalnya dari rim kereta aku.Saiznya nipis sangat.Agaknya ada terlanggar lubang,dawai kat dalam putus lah tu.

- Jam 1 kitorang ke worksyop tayar(mujur ada yang buka).Asalnya nak tukar dua bijik tapi adik aku cakap kalau harga sekitar dua ratus,tukar je empat bijik.Sebabnya Isnin nanti dia nak ke Pekan,Pahang pulak.Wife dia ada kursus.

- Selesai tukar,petang tu kitorang memancing kat jeti kuala Sungai Bernam.Ingatkan best,tak best rupanya.Air serupa sungai Mekong.Bluesgang(belukang) banyak la kalau air camni.

-Lepas Maghrib aku balik hotel,adik aku yang Vios tadi balik rumah makcik sebelah mak aku kat Sekinchan.Dia tak check in hotel.

- Pukul 9 aku keluar pergi makan kat pekan Sungai Besar pekena nasi keras dengan sup daging kat gerai  medan selera depan padang majlis bandaran.Punya la lemau gerai tu,jilaka betul.Dekat sejam aku buang masa kat situ.

 

22/2/2015 (Ahad)

- Aktiviti pagi Ahad cuma berziarah ke rumah sepupu aku yang kahwin semalamnya.Kitorang dah nak balik dah,sebab tu round satu kali lagi sebelum balik.Selain tu,ada la kutipan lauk kenduri dan jajan-jajan goodie bag yang lebih,hihihi!

- Pagi tu aku cuma sempat hirup teh tarik secawan.Drive balik dari Sekinchan pulak ‘bercinta’ sakan sebab kereta banyak.Mujur la destinasi aku cuma Kota Damansara.Adik aku yang Vios tu la naya,jauh lagi nak sampai kampung aku kat Pahang tu.

- Lebih kurang pukul 3.00 petang aku sampai rumah.Terus masak nasik sebab perut dah menggelegak.Lepas makan baru aku plan nak hantar adik aku balik hostel UIA.Aku ingat lebih kurang 15 minit lepas tu abang ipar aku call bagitau adik aku eksiden.Haaaaaa!!!???

- Speechless aku beberapa saat.Kemudian baru aku tanya orang ok ke tak.Aku sarung baju semula dan terus gerak sorang-sorang ke lokasi kilometer 121 Lebuhraya Pantai Timur.Abang ipar aku gerak dulu dari Greenwood.Masa ni lapar aku tadi terus hilang,tak rasa apa dah.Sempat juga aku sambar dua goodie bag buat kudapan kalau keadaan mendesak.

- Kat highway Karak aliran trafik menghala ke Kuala Lumpur dah makin sesak.Nama je cuti CNY,Melayu yang sakan cuti balik kampung.Walaupun aliran trafik menghala ke Pahang tak heavy,aku terpaksa jugalah ON lampu hazard untuk maintain speed minimum 130kmj.Atas highway LPT laju sikit,150kmj.IMG-20150226-WA0005

- Sampai kat lokasi,kereta tengah ditarik naik towing truck

- Semua orang dalam kereta tu termasuk mak aku nampak tenang cuma wife adik aku agak trauma.

IMG-20150226-WA0001

IMG-20150226-WA0008

- Selesai urusan report di Balai Polis Temerloh,aku drive balik ke Lepar Utara bawa mak aku kat depan,adik bongsu perempuan aku kat belakang dengan wife adik lelaki aku pangku anak kecik dia.Adik lelaki aku naik dengan abang ipar aku.

- Sambil on the way tu kitorang sembang-sembang pasal punca eksiden tu..Mak aku cakap,adik lelaki aku terlelap dan kereta terbabas.Selepas menghentam pengadang tepi jalan,kereta melantun ke tengah dan hentam pembahagi jalan.Mujur kereta dibelakang agak jauh.

- Adik aku ni agak tahan driving jauh,tapi kali ni dia tewas pulak.Aku tau apa puncanya.

Kemudian aku bagitau wife adik aku,akan datang cuba dapatkan juga hotel untuk berehat.Peruntukan hotel aku yakin diorang berdua tak ada masalah.Bukan kita berlagak sombong taknak tidur rumah saudara-mara,tapi tengoklah apa dah jadi.Mak aku diam je tanpa bantahan…

- Sebabnya malam Sabtu tu lepas makan nasi keras,aku gerak ke rumah makcik aku sebab nak sembang-sembang dengan mak aku.Kat rumah tu ramai orang termasuk makcik-makcik aku yang lain pun ada balik bercuti.

- Dengan ambient yang agak panas,orang ramai,ditambah lagi dengan nyamuk(rumah dekat dengan sawah),aku amat-amat yakin tidur dia tak berkualiti.Sedangkan awal pagi Sabtu dia dah drive dari Lepar Utara ke Sekinchan yang makan masa tak kurang 4 jam setengah.Awal pagi Ahad anak kecik dia pulak meragam.Pagi Ahad dah berkemas nak balik Pahang.Kalau ikut rancangan asal,pagi Isnin nak ke Pekan pulak.Padat la jadual dia.

- Kemudian dalam kelesuan tu,driving pulak atas LPT waktu awal petang…fuhhhhhh!!!gila mengantuk!LPT lah highway paling membosankan,tak caya boleh try.Kereta rosak boleh claim insuran,nyawa hilang boleh claim?Sekali lagi aku tekankan kat sini,dapatkan TIDUR yang berKUALITI sekiranya aktiviti harian terlalu padat.

- Jam 7.15 petang aku sampai ke Lepar Utara.Lepas rehat,solat dan makan sikit(baru jumpa nasik sejak malam Sabtu!),pukul 8.30 aku dengan abang ipar aku balik KL semula.Jalan tengah jem teruk,badan barai gila,hahahaha!

- Kitorang cruising 130kmj kat LPT kemudian exit Lanchang.Abang ipar aku membebel minyak dia tinggal setakuk sebab cruise laju katanya.Lepas refuelling kat tengah-tengah jalan lama Lanchang-Karak,abang ipar aku pulak buat perangai pelesit dia.Dah la masa tu hujan,kereta awak tu ekon pun rosak.Adoiiiii!Aku rilek follow kat belakang.Bagi je dia lead,kang masuk sikit Highway Karak tetap nak kena hadap jem sikit  sebelum exit Bentong.

- Keluar jalan lama Bentong-Gombak,abang ipar aku kembali mempelesit.Tau la power touge dengan 1.5 way LSD.Aku bawak Myvi nak touge kejadahnya.Braking pun dah rasa faded, plus mounting absorber kong.Sampai naik mabuk aku ikut belakang dia,terutamanya bila dah makin dekat dengan area Gombak.Sharp betul selekoh kat situ.

- Pukul 1.15 pagi aku sampai Kota Damansara.Ok,dah habis.Korang paham dak cerita aku ni?

Online Scammer Upgraded!

Satu benda yang common dalam dunia internet sekarang ni ialah peniagaan online.Perniagaan online ni simple.Ada barang nak dijual,ada nombor akaun dan ada pembeli,maka cukuplah syarat berniaga.Tak perlu lesen perniagaan atau premis.Barang dihantar melalui pos atau tunai semasa serahan (cash on delivery).

Seiring dengan kerancakan perniagaan online,muncul segelintir manusia yang membuat penipuan online.Yang ni bisnes gak,tapi haramjadah punya orang.Penipuan online ni ada beberapa kategori ya tuan puan.Kalau dulu peniaga yang menipu,sekarang wujud pula pembeli penipu.Ini juga tergolong dalam penipuan online.

 

Pertama:

Diorang iklankan ‘barang’,tapi bila ada pembeli dah bank in kan duit,barang tak sampai-sampai.Sebabnya barang memang tak ada.Ini adalah BASIC penipuan online.Penipu online ni biasanya guna akaun bank orang lain,adik dia lah,makcik dia lah,sepupu lah…yelah,orang nak menipu.Konon-konon tak dapat tangkap la.Biasanya ‘barang’ yang dijual penipu macam ni harga dia jauh murah dari harga purata pasaran.Manusia amnya cukup mudah tergoda dengan tawaran harga murah.Ini kelemahan kita yang dimanfaatkan oleh si penipu-penipu ni.

 

Kedua:

Barang dijual tak sepertimana yang diiklankan.Dalam gambar bukan main cantik lagi.Bila dah dapat kat tangan pembeli,indah khabar dari rupa.Lebih malang lagi kalau dapat barang fake.Yang ni pun sama je M.O dia sepertimana diatas,harga murah gila.Contohnya kita beli IPhone 6 dengan harga RM1500,tapi yang sampai IPhone mainan buatan China.Pernah dengar tak kisah orang beli alat membesarkan bebird tapi dapat kanta pembesar?Haaa..macam tu lah.

 

Ketiga:

Kategori ni terbalik pulak,penjual yang kena kencing.Teknik mudahnya ialah memalsukan resit transaksi pindahan wang.Aku tak pasti macamana kaedah membuatnya tapi aku pernah jumpa dua-tiga kes macam ni.Dalam kes pembeli menipu peniaga,ini adalah kaedah paling tadika sekali.Bagi peniaga yang berhati-hati,diorang akan confirmkan dulu wang betul-betul telah dipindah masuk dalam akaun diorang.

Kebelakangan ni kaedah ni dah tak dibuat orang sebab nampak bodo sangat.Tetapi penipu sentiasa berevolusi untuk mencari kaedah penipuan yang berupaya menjerat mana-mana pihak yang terlalai.Contohnya adalah kaedah penipuan terbaru yang dikongsikan dalam page Facebook Group Niaga Pancing 88 (GNP88).

 

Keempat:

Kaedah ni melibatkan 3 orang (tripartite) dimana hanya satu pihak yang untung besar.Advance betul kaedah ni bilamana kaedah-kaedah diatas tak lagi berkesan untuk aktiviti pengencingan.Aku baru je dapat dari post hebahan dalam page Facebook jualbeli barang-barang pancing,GNP88.Contohnya macam kat bawah ni.Aku guna watak asal iaitu Izuan,Malik dan Yusry.Kalau tak silap,macam tu lah nama diorang.

 

Izuan : Penjual gewang

Malik : Pembeli telefon

Yusry : Pembeli gewang dan penjual telefon (penipu)

 

1.Izuan iklankan gewang untuk dijual dengan harga RM100

 

2.Yusry berpura-pura berminat untuk membeli gewang tersebut dan dalam masa yang sama mengiklankan telefon yang tak wujud di laman web Mudah.my dengan harga RM1000.

 

3.Untuk meneruskan transaksi pembelian gewang,Izuan memberikan nombor akaun bank kepada Yusry,dan Yusry memberikan alamat kepada Izuan untuk tujuan pengeposan barang.Yusry meyakinkan Izuan wang RM100 dikirim kepadanya dengan menggunakan wang sahabatnya.

 

4.Dalam masa yang sama,umpanan berhasil bila muncul Malik yang berminat untuk membeli telefon dari Yusry.

 

5.Yusry memberikan nombor akaun Izuan kepada Malik untuk di ‘bank in’kan sebanyak RM1000.Kononnya itu adalah nombor akaun kawan baik dia.

 

6.Selesai transaksi dari Malik kepada Izuan,Yusry menghubungi Izuan berkenaan urusan pembelian gewang yang berharga RM100 tadi.

 

7.Yusry memberitahu Izuan bahawa ‘sahabatnya’(Malik) yang konon-konon bank in duit bagi pihaknya telah terlebih bank in dengan jumlah RM1000.Harga gewang cuma RM100.

 

8.Yusry meminta Izuan memulangkan wang baki sebanyak RM900 dengan kaedah mengirimkan sekali dalam penghantaran gewang.Kiranya Yusry nanti akan dapat gewang dan wang ‘baki’ RM900 dari Izuan.Masa ni Yusry akan push Izuan supaya memulangkan baki ‘wang’nya secepat mungkin melalui pos.Akaun bank penipu tak akan digunakan sebab takut dikesan.

Di pihak Izuan sudah tentu tak keberatan untuk pulangkan balik sekiranya beliau jujur berniaga.Yelah,RM100 dia dah dapat dari Yusry untuk penjualan gewang.

 

9.Ultimatum kepada keseluruhan game ni adalah di peringkat ini.Sekiranya Izuan dengan ‘lurus’nya memulangkan ‘wang’ Yusry sebanyak RM900 melalui kiriman PosLaju(wang tunai dibungkus sekali beserta dengan barang yang dipesan),maka Yusry telah berjaya.

 

10.Malik melopong.Handphone tak dapat,duit pulak pergi ke akaun Izuan yang tak tahu menahu urusan jual beli handphone.Malik akan terus mengejar Izuan untuk mendapatkan duit dia semula.

 

11.Yusry bergumbira dengan gewang dan wang tambahan RM900.Paling koman call/mesej dah tentu tak berjawab.Off terusss!

 

 

Paham tak game-atas-game ni?

 

Yang jadi mangsa ialah Malik dan Izuan.Dari segi kewangan,Izuan tak rugi apa-apa,tapi akaun bank dia dimanipulasi oleh si Yusry untuk mendapatkan wang.Jadi satu masalah besar untuk Izuan bila dikejar Malik.Hidup tak senang beb.Kot-kot kena belasah ke hapa,tak ke naya.

So,be extra cautious dengan perniagaan online tak kira anda penjual atau pembeli.Dengan hanya satu nombor akaun,dua orang telah teraniaya.Dulu ada aku dengar ura-ura perniagaan online perlu didaftarkan.Masa tu ramai orang marah,aku pun sama.Banyak prosedur yang bagi aku menyusahkan peniaga online kecil-kecilan.

Biasalah,kita selalu nampak benda negatif dulu.Tapi kalau difikirkan balik,ada baiknya semua perniagaan online didaftarkan dalam satu portal khas.Lengkap dengan segala macam detail.Tapi tak payah la beryuran-yuran pulak.Free sudah.

Inisiatif contoh yang dipraktikkan dalam GNP88 ialah pihak admin menyimpan rekod penjual dan mengesahkan akaun penjual sebelum meluluskan sesuatu posting jualan.Aku bukanlah pembeli atau pengomen dikenali dalam page tu.Aku cuma pemerhati yang suka tengok kepelbagaian ragam manusia.Apapun,good job GNP88!

*Hari ni aku terjumpa lagi satu kes yang sama tapi melibatkan alatganti kenderaan.Aku rasa urusniaga jual beli online ni kena ada verifikasi dari kedua-dua pihak pembeli dan penjual,terutamanya pemilikan akaun bank.

Pastikan duit itu pergi ke akaun orang yang betul,dan duit masuk juga perlu datang dari orang yang betul bererta amaun yang tepat.Tak boleh berlebihan apatah lagi dengan jumlah yang tak masuk akal.

Sekiranya perlu,dapatkan foto ic kedua-dua pihak yang berurusniaga.Prosedurnya memang leceh,tapi jauh lebih baik daripada sengsara ditipu atau akaun disalahguna.

Bila Jerman Beli Myvi…

Korang mesti ada terbaca post kat FB yang agak viral,pasal komplen sorang engineer Jerman pencen tentang ‘kecacatan’ Myvi bini dia.Cerita dia macam ni…bini dia beli Myvi,kemudian baru dia perasan yang sistem lampu utama kereta-kereta Perodua berbeza sedikit menyebabkan bini dia yang kurang berakal terlupa membuka lampu diwaktu malam.

Sepanjang aku memiliki Myvi, memang banyak kali aku terjumpa kereta-kereta yang dipandu tanpa menyalakan lampu utama.Terutamanya MYVI dan pemandunya PEREMPUAN!Puncanya mungkin disebabkan pencahayaan jalan di kebanyakan kawasan bandar agak baik.

Kalau nak diikutkan,ada juga kereta jenama lain yang pernah tak buka lampu waktu malam.Aku pernah terserempak Honda Jazz warna hitam kat highway PLUS dipandu di lorong paling kanan tanpa menyalakan lampu utama.Pendek kata,apa juga kereta yang menggunakan panel meter optitron berkebarangkalian agak tinggi untuk dipandu tanpa lampu utama ketika waktu malam.Di Malaysia ni paling kerap kita nampak tentulah Myvi sebab nisbahnya banyak berbanding kenderaan lain.

Dalam hal ni,dua perkara yang perlu diambil berat oleh pengguna dan pengeluar.

 

Bagi pengguna,kenali kereta yang anda beli.Study cukup-cukup sifat dan ciri-ciri kereta anda.Untuk model Perodua,Myvi sebagai contoh;lampu meter akan menyala setiap kali enjin dihidupkan.Dah tentulah enjin perlu hidup tak kira siang malam mengikut kehendak tuan dia.Bagi pemilik baru yang pertama kali jumpa kereta macam ni,perhatikan lampu-lampu instrumen lain pada dashboard.Paling mudah di waktu malam.

Bila kunci dimasukkan dan enjin dihidupkan,hanya panel gugusan meter utama yang akan menyala.Apabila lampu utama di’ON’kan,kecerahan latar belakang meter utama akan berkurang sedikit (dim) dan lampu-lampu butang pada dashboard akan menyala(radio,aircond,dsb…)Nak tak nak kena biasakan dengan sistem macam ni,takkan nak jual balik kereta tu sebab tak pandai ON lampu pulak kan?

Sama juga macam sistem tuil signal sebelah kiri.

Kereta-kereta Jepun biasanya tuil signal terletak disebelah kanan,manakala kereta-kereta Eropah memilih susunatur tuil signal sebelah kiri.Katakan sebelum ni anda biasa dengan stail kereta Jepun,tetiba beli Proton korang baru perasan tuil signal dia sebelah kiri.Kenalah biasakan juga.Mula-mula pakai mesti hangin sebab nak masuk simpang je wiper yang bergerak,tapi apa ada hal.Lama-lama tak rasa apa dah.

Begitulah halnya dengan sistem lampu utama kereta seumpama Myvi.Otomatik bila nak drive malam,tangan terus pulas tuil sebelah kanan untuk buka lampu.Benda basic je ni.Drive malam kena buka lampu.Untuk memudahkan isteri Mr. Wolf Vaupel memandu dengan selamat diwaktu malam,saya cadangkan beliau menampal memo di stereng kereta isteri beliau untuk menghidupkan lampu.

Ataupun Mr Vaupel mencari apa-apa kereta yang dilengkapi DRL.Bini beliau tak nampak jalan waktu malam tak apa,janji orang lain nampak kereta bini beliau.

 

Pihak pengeluar kenderaan pula,(dalam kes ni Perodua bersalah menurut dakwaan Mr.Wolf Vaupel) mereka perlu mewujudkan satu penunjuk pada meter yang memberitahu bahawa lampu utama tidak di’ON’kan.Buatlah dalam bentuk lampu merah berkelip-kelip ke atau lebih baik dipasangkan buzzer amaran kepada pemandu yang menggerakkan kereta diwaktu malam tanpa membuka lampu utama.Buzzer tu biar annoying bunyinya supaya tidak berlaku lagi kejadian seperti yang dihadapi bini Mr. Wolf Vaupel dan pemandu-pemandu lain.Mana la tau ada 1000 orang lagi berspesifikasi seperti bini beliau.

 

Apa yang aku dapat rumuskan ialah,Mr.Wolf Vaupel seorang yang prihatin terhadap bininya dan keselamatan pemandu lain.Cuma beliau mengetengahkan isu ni dengan agak berlebihan.Beliau cakap,

 

“I have driven in my life for more than 3 Million km in arround 30 different car brands and/or car types and all cars was having the same safe international feature: Head lights on – dasboard light on.”

 

Barangkali antara 30 jenama kenderaan yang beliau pandu,datang dari jenama yang sama,cuma model berlainan.Atau boleh jadi beliau seorang yang bertuah sebab tak pernah jumpa kereta bermeterkan optitron.

Dalam hal ni aku tak mau bersifat bias walaupun aku pengguna kereta buatan Perodua.Seingat aku,sejak hari pertama aku pakai Myvi,ada juga sesekali aku terlupa ON headlight terutamanya di tahun pertama.Tapi tak lah lama sampai cruising highway pun tak buka lampu,beberapa saat je aku dah sedar yang pemandangan depan gelap semacam.Tipikal sebahagian kecil pemandu perempuan agaknya,start kereta terus jalan tak kira siang malam.Silap-silap tayar sebijik tak ada pun tak perasan.

Pada pendapat aku perkara ni taklah kritikal pun.Sejak Myvi mula dilancarkan tahun 2006 dulu,dah berapa ratus ribu unit ada atas jalan ditangan beratus ribu pemilik.Tiba-tiba muncul engineer pencen claim bini dia tak pandai guna headlamp kereta jenis Perodua Myvi.Untuk situasi menang-menang kedua-dua pihak,eloklah dibuatkan juga sistem amaran yang aku cakap kat perenggan atas tu.Selesai masalah.

Jumaat, 6 Mac 2015

Rizab Sungai

Benda ni aku perasan lama dah,sebab sebelum ni aku kan part time kaki pancing kampung.Sepanjang laluan aliran sungai memang akan dibiarkan wujud pokok-pokok asal sebagai zon penampan di tebingnya.Tujuannya mestilah untuk memelihara kondisi asal dan mengelakkan hakisan tebing.

Beberapa tahun kebelakangan ni ada aku dengar segelintir peneroka Felda yang membuka tanah di rizab sungai untuk tanaman sawit.Bukan sikit-sikit keluasan dia,ada yang berpuluh ekar.Lagi luas dari ladang asal.Itu takpe lagi,kot-kot ada juga warga asing yang tumpang sekaki.

Biasa tepi sungai ni PATI suka buat pondok kongsi,lepas tu ada la sikit-sikit tanaman untuk kegunaan diorang.Tanaman kontan kecik-kecik ni takpelah,kita nak fokus kat pembukaan plot tanaman sawit yang menggunakan rizab sungai.

Persoalannya adakah ianya dilakukan secara sah dan mengikut garis panduan yang betul?Iyelah,cari rezeki tambahan tu tak salah.Muka bumi ni luas,usahakanlah selagi mampu.Tapi kena ingat juga,kita ni bergantung pada alam.Kita rosakkan dia,kita jugalah yang terima akibat dia nanti.

Secara amnya,inilah maksud rizab sungai yang aku petik dari dokumen yang boleh diakses di laman web Jabatan Pengairan dan Saliran.

 

“Rizab sungai – suatu jalur tanah yang bersebelahan kedua-dua tebing sungai yang diwartakan di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara “

water.gov.my images pdf information_for garis panduan pembangunan melibatkan sungai  26 rezab sungai.pdf

Jadi,sebarang pembangunan tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan undang-undang.Di kampung aku penerokaan rizab sungai adalah untuk tanaman sawit.Untuk pembangunan rizab sungai bagi aktiviti pertanian,dibawah ni garis panduan dia…Juga dari website yang sama.

 

3.1.6 Pertanian

3.1.6.1 Pengenalan

Secara amnya aktiviti-aktiviti pertanian adalah termasuk tanaman kontan dan akuakultur di dalam rizab dan di dalam sungai.

3.1.6.2 Perkara-Perkara Yang Perlu Di Ambil Kira

a) Kelulusan untuk memajukan tanah perlu diperolehi dari pihak berkuasa yang berkaitan terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti dimulakan.

• Satu zon penimbal perlu disediakan di antara tapak cadangan dan tebing sungai.

- Bagi tanaman kontan ~ 3 meter

- Bagi ternakan akuakultur ~ 20 meter

• Aktiviti penternakan haiwan tidak digalakkan.

Tanaman kekal tidak dibenarkan.

• Kumbahan dari aktiviti akuakultur mesti dirawat sebelum disalurkan ke dalam sungai dan mesti menepati piawaian Jabatan Alam Sekitar.

• Pengambilan air sungai bagi aktiviti pertanian hendaklah merujuk kepada Garis Panduan Pengambilan Air yang tertentu.

• Status tanah adalah secara sementara sahaja (TOL) dan perlu diperbaharui mengikut masa yang ditentukan.

• Pengusaha mesti berhenti menjalankan aktiviti pertanian setelah menerima notis daripada JPS untuk tujuan kerja-kerja penyenggaraan tanpa apa-apa pampasan.

• Pengusaha mesti menjaga kebersihan, keindahan dan kestabilan tebing, ban dan sungai, sebelum menamatkan aktiviti dan semasa menjalankan aktiviti.

• Kerajaan tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerosakan akibat banjir dan lain-lain kejadian semulajadi.

• Pemohon tidak dibenarkan menjalankan lain-lain aktiviti selain daripada yang diluluskan oleh JPS.

 

*sumber http://water.gov.my/images/pdf/information_for/garis%20panduan%20pembangunan%20melibatkan%20sungai%20%26%20rezab%20sungai.pdf

 

So tanaman sawit termasuk kategori mana?Sebab takrifan tanaman kontan ialah tanaman yang singkat masa tuaian hasilnya seperti jagung,keledek,sayuran dan sekategori dengannya.Kalau ikutkan cycle tanaman semula sawit yang kadang-kadang lebih 25 tahun,terang-teranglah sawit bukan kontan.

Barangkali ada yang fikir tanaman sawit mampu menjalankan tugas sebagai penampan sungai sebab dia pun pokok.Betul tak?Memang sawit tu pokok juga,tapi dia bukan asli.Kepelbagaian bio yang asal dah tak ada kalau diganti dengan sawit.

Sebab apa aku kata tanaman sawit tak boleh ganti tugas zon penampan asal dengan baik?Baca entri Port Maksiat Dalam Ladang.Entri ni tajuk dia je ganas,isi dia takde sekelumit maksiat pun.Kat entri tu aku ada ceritakan perubahan-perubahan anak sungai dari aku kecik,sampai la pokok sawit kat situ bakal ditebang beberapa tahun lagi.

Barangkali juga ada yang fikir hal ni remeh-temeh je,buat apa aku nak ganggu rezeki orang.Terpulanglah,ada masa renungkan dan cuma fikir-fikir la sikit sumber rezeki buat menyara keluarga tu datang dari hak kita atau tidak.

 

Itu cerita sawit.

Sebulan dua ni adik aku ada cerita pasal Hutan Simpan Tekam yang melatari kampung aku dah nampak tompokan botak dikaki bukitnya.Aku tak faham sebenarnya status hutan simpan ni boleh di tukar-tukar sesuka hati ek?

Lepar Kat area yang bertanda bintang bentuk star of david ni la kawasan penebangan balak terbaru.Maaflah,mungkin aku tak tau sangat pasal teknik pembalakan.Aku rasa balak pun kena pilih-pilih juga yang mana sesuai untuk ditebang.Dalam hutan tebal sekalipun tak mungkin pulak balak-balak ni tumbuh rapat-rapat.

Yang aku musykil,pasal apa kawasan pembalakan tu clear macam semua pokok kena sapu?Maknanya kaedah pilih-pilih balak dan tanam semula benih balak baru setakat sembang deras jela.Ini juga bermaksud kawasan tu akan dibangunkan ladang,sama macam pembangunan ladang LKPP.Hari-hari balak ditebang,tau-tau je hutan clear sejauh mata memandang.

Hasil balak dan tentu banyak duitnya,jalanraya shortcut dari Jerantut ke Sungai Lembing bila nak buat wooiii??!!

Rabu, 4 Mac 2015

2015 Civic Type R;FWD Torsion Beam Masta!

Bulan September tahun lepas aku dah tulis sikit pasal Civic Type R baru dan secara rasminya ditayangkan di Geneva Motor Show 2015.Bezanya dengan model concept cuma lampu brek belakang yang lebih sesuai dengan masa sekarang,sama macam model ujian bercamouflage kat Nurburgring dulu.Tak nampak macam alien.Rekaan lampu LED yang bersambung dengan spoiler belakang pada model concept nampak agak errrrrrrr……

Spec lebih kurang sama saja angka-angkanya iaitu 2.0 liter VTEC turbo,310ps dan 400Nm tork pada 2500 rpm.Prestasi pecutan 0-100 kmj dalam masa 5.7 saat dan kelajuan maksimum 270kmj.Impresif?Untuk FWD ya.Apapun matlamat sebenar Civic baru ni ialah untuk dethrone Renault Megane RS 275 Trophy R yang memegang rekod pusingan terpantas untuk kategori kenderaan pacuan hadapan.

Cuba tengok gambar dia,tak bergerak pun nampak laju,huhuhu!

Honda-Civic-Type-R-04-850x403

Usaha Honda berhasil bila catatan ujian masa yang dicatatkan di Nurburgring ialah 7 minit 50.63 saat,4 saat lebih cepat dari Megane RS selepas talaan ringan (membuang sistem AC,audio, seat penumpang dan dipasangkan roll cage).Jadi,apa yang menariknya pencapaian Honda ni?

Bagi aku,pencapaian terkini Honda membuktikan layout gantungan torsion beam bukan penghalang untuk catatan masa terbaik di trek.Eh,bukan Honda jelah,banyak lagi hot hatch yang pakai set up torsion beam.

Dulu-dulu aku selalu dengar rumor yang cakap torsion beam ni bodyroll dia kuat.Betullah tu,cuma silap diorang bila belasah kereta yang tujuannya untuk bawak family macam bawa kereta trek,lepas tu buat comparison yang tak sesuai.Lagipun untuk kegunaan normal,kita tak boleh rasa pun beza torsion beam dengan multilink.Tak apalah,depa pro racer

VIDEO  Honda Civic Type R sets 7 50.63 Nurburgring lap time

Zaman moden ni torsion beam bukan macam zaman dulu,nak pulak torsion beam Type R.Sah-sah dah factory setting Type R ni rigidity chassis dia mantap.Kesimpulannya statement bahawa sistem gantungan torsion beam ni untuk kereta makcik-makcik pergi pasar tak tepatlah.Barangkali sistem yang ada pada Civic ni jauh lebih baik dari multilink/McPherson era 90-an.

Teknik driving yang menentukan sebenarnya,tambahan lagi bila melalui laluan berselekoh.Kalau nak kira jalan lurus,Viva pun laju.Bila masa nak brek,tukar gear rendah,sudut masukan/exit,banyaklah kaedahnya.Point paling penting sentiasa realistik pada limitasi kenderaan yang dipandu.Beragak lah sikit brader kalau sedar suspensi OEM kilang yang tak pernah bertukar sejak hari pertama pakai…

Isnin, 16 Februari 2015

Senangin Saat Akhir!

Lama jugak rasanya kan aku tak cerita pasal aktiviti memancing?Entri terakhir berkaitan aktiviti hanyir yang ramai isteri-isteri kurang mengerti ni masa aku masuk hutan Raub dulu.Bulan Mei tahun lepas.

Sebenarnya sesekali ada juga aku turun padang, cuma hasilnya taklah best mana.Segan nak riuh rendah setakat bawak naik gelama pisang.Cuma Ahad bebaru ni aku berjaya juga menguji kekuatan kombinasi Ryobi AP Power II + Lemax Starmaxx yang dipasangkan tangsi 25 paun.Ikan apa yang mengasak peralatan diatas,teruskan bacaan tak berfaedah ni,huhu!

Port memancing aku dengan adik-beradik biasanya di Pulau Carey,yakni didalam territori Sime Darby Plantation.Maksudnya  tempat tu bukan untuk semua orang access.Setakat ni hasilnya taklah membanggakan sangat,cuma tempat tu taklah jahanam dibelasah terlalu ramai pemancing.

Semalam aku dengan adik-beradik pergi ke Pulau Carey untuk memancing,tapi tak masuk ke port biasa memandangkan member dalaman Sime Darby sibuk dengan pertandingan memancing kat pantai Morib.Kitorang pun pergilah ke pantainya dengan harapan yang tak seberapa sebab masa tu jam dah pukul 9 lebih,sedangkan peak level air pasang dalam pukul 8 macam tu.

Telahan aku memang betul.Sampai je kat pantai,air laut dah beratus-ratus meter dari tebing pemecah ombak.Driver punya pasal la ni,dia bantai tido jam 5 pagi lepas layan movie,pastu aku call pukul 6 pagi,telefon tak berangkat.Pukul 6.30 pagi aku call adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang mintak dia cuba call pulak.Aku dah tak berapa nak semangat sebab confirm tak sempat kejar waktu air pasang.Baik sambung tidorr….

Lebih kurang pukul 7.40,adik aku yang paling muda(driver) call bagitau dia on da way,singgah isi minyak kejap katanya.Pulak dah.Aku baru je nak masuk fasa hibernasi hujung minggu.Dekat pukul 8.00 baru dia sampai Kota Damansara,switch driver (aku pulak yang jadi driver).Bagi can dia lelap sekejap.

Dah sampai Teluk Panglima Garang,memusing-musing pulak dalam 20 minit mencari rumah adik aku sorang lagi ni.Hantu betul.Ada ke patut,aku mintak koordinat rumah dia,dibaginya koordinat Sekolah Agama Rakyat.

Dari situ pulak gerak ke pantai Pulau Carey,itu yang sampai pukul 9 lebih tu.Lepak sekejap bincang-bincang rancangan seterusnya,kami decide nak pergi Morib.Adik aku suggest pegi istana lama Sultan Selangor kat Jugra.Tengok-tengok tempat bersejarah.Sampai kat jambatan masuk ke Pulau Carey,adik aku cerita pulak pasal kolam pancing.Ah,pegi tengok orang memancing pun boleh lah.

Akhirnya kitorang kumpul-kumpul duit, dan check in memancing kat situ bertiga.Untuk tempoh 3 jam minima,kos satu pancing RM60 + RM20 deposit.Total damage RM240 3 batang pancing.Ikan-ikan yang ada ialah kerapu,siakap,jenahak,kaci dan senangin.Umpan udang hidup pulak RM0.50 seekor.Murah kot.Biasa seringgit sekor.Tolak deposit semula masa check out nanti,total damage RM180.

Dalam sejam yang pertama kitorang guna kaedah bottom dan adik aku yang paling muda mendahului carta dengan tangkapan ikan jenahak dalam anggaran 2.5kg++ minima.Pancing aku senyap sunyi sampai masuk jam kedua.Ada ragutan tapi udang yang dicangkuk dikepalanya hilang.Pandai ikan tu curi senyap-senyap.

Bekal udang hidup pulak dah meninggal sebab kurang oksigen,terpaksa la aku pakai kaedah pelampung dengan udang kopek.Kira tawakkal habis dah ni.Masa tu la wife menghantar mesej-mesej WhatsApp yang meruntuhkan lagi moral memancing selepas tiada update tangkapan,huhu!

 

Setengah jam terakhir aku cabut pelampung dan guna kaedah bottom semula.Bezanya cuma persembahan umpan tak fresh dan natural langsung.Kalau rezeki ada,ada lah…...

Tak lama lepas tu tali pancing aku bergerak sikit.Aku pegang pancing dan rasa pergerakan tali di hujung kail dengan jari.Aku tarik slow-slow untuk rasa ada lagi ke tidak ‘orangnya’…..tetiba ‘makhluk’ yang menelan kail aku lari!

Aku layankan dengan agak santai (sambil duduk kat kerusi plastik),dan biarkan ikan menarik keluar tali dari spool dengan drag yang diset agak loose sikit.Bila dipam naik ke permukaan,ikan tu membenam semula dengan gagah.Fuhhhh…terbaik betul feeling masa tu sambil ditemani Surya original.

Lebih kurang 5 minit,ikan dah pancit dan berjaya disauk.Apa taknya,set pancing medium heavy 9 kaki dengan mesin saiz 8000.Ooooo…encik senangin rupanya.Hampir dua kali panjang dari jenahak pertama tadi,anggaran beratnya mungkin lebih kurang 5kg++ maksimum.

Lepas ambik gambar lebih kurang,post kat FB untuk next trip approval,then kitorang bungkus balik rumah bikin kari lahh...

Next time dah confirm tak ada masalah bebelan untuk trip seterusnya.Terbaik juga kolam ni.Siapa nak try kolam air masin yang baru buka Disember lepas ni,cuba-cuba la cari kolam GANSAAN berhampiran jambatan baru dekat dengan traffic light ke Pulau Carey.Koordinat dia aku tengok dalam gambar:

Gansaan

 

Walaupun hasil kitorang cuma dua ekor,bukan bermakna kolam ni tak banyak ikan.Pemancing-pemancing lain aku nampak busy juga melayan ikan.Yang lima,enam kali rabut pun ramai.Rezeki memasing kan?Mana nak sama si kucing belang(tiba-tiba).

Apa yang aku perhatikan,ada pemancing yang mempraktikkan kaedah casting udang kopek (agak efektif) dan ada yang sekadar melayan bottom dengan umpan isi ikan kembung.Dua mata kail tak apa,asalkan bukan mata tiga.

Equipment cukup dengan mesin bersaiz 4000 dengan rod medium 5-6 kaki.Tali 15-25 paun la kot.Rasa-rasa nak melayan ikan lebih,buat la macam adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang tu.Tak pernahnya nak beli set pancing kasar sikit,semuanya ciput-ciput.Bila trip ke pantai mula la tali habis bila baling jauh.Aku lain,jarang main kolam,tak pernahnya ada set kecik-kecik.Nantilah cari set macam mikro jigging tu.Zen Zagan ke apa tah nama rod dia.Satu lagi,penyauk bawa sendiri punya.Kat situ takde sediakan penyauk.

Bekal makanan,rokok dengan air bawak la sendiri siap-siap.Dari situ nak keluar ke kedai berdekatan kompom malas.

 

* Aku rasa nak share sikitlah dekat perenggan tambahan ni.Kitorang naik Vios G manual 2nd generation 2013 adik aku punya.Base model je.Masa baru beli dulu pun aku pernah cerita dah  tentang keekonomian FC dia.Sekarang ni kalau aku compare balik dengan Myvi tua aku,FC Vios dia lagi ohsem lah.

Dia refuelling full tank dekat Taman Medan,gerak ke Seksyen 4 Kota Damansara,kemudian kitorang masuk NKVE dan SKVE sampai ke Teluk Panglima Garang.Pusing-pusing sesat,masuk Pulau Carey,patah balik keluar pulau dan balik ke Kota Damansara.Total distance aku tak pasti.Yang aku pasti betul bila sampai kat tempat parking kereta rumah aku di Seksyen 4,meter bahanapi dia masih tak bergerak-gerak.Kalau Myvi aku tadi confirm dah hilang dua bar paling kurang.

Nak kata Vios tu standard pekak,memang taklah.Piping complete dari manifold sampai muffler stainless steel,saiz berapa aku tak pasti.Masa low rpm bunyi dah serupa enjin boxer.Intake funnel Apexi dipasangkan untuk pernafasan mesin 1NZ-FE yang kemudiannya dikerah pula untuk mengheret rim 17 inci.

Efisien?Ya.Sangat efisien.Seriously.Walaupun reputasi Vios dipandang remeh oleh sesetengah so called hardcore automotive fan, realiti yang enjin purbakala 1NZ-FE still relevant because of their FC & reliability.Bak kata majalah KERETA,bulletproof.Lain kali baca prakata editor dia.

Khamis, 12 Februari 2015

nanoFlowcell Quant F

Semalam aku baca artikel dari laman Paul Tan berkenaan sebuah kenderaan elektrik Quant F.Apa yang menarik perhatian aku ialah kuasa dan jarak pemanduannya yang hebat.Diklaim mempunyai 1090 hp/ 801.69 kW,Quant F mampu bergerak lebih 800km!Setakat yang aku tahu,kereta elektrik penuh ni kalau dapat bergerak 3,4 ratus km pun dah kira achievement terbaik dah.

Disebalik angka-angka yang amazing tadi,ada teknologi termaju dibelakangnya.Buat masa ini,kereta hibrid atau elektrik penuh menggunakan rechargeable battery atau kombinasi dengan enjin petrol biasa.Kuasa elektrik pada Quant F dijanakan oleh satu teknologi penghasilan kuasa elektrik bernama nanoFlowcell.

 

nano-flow-cell-79146432

Apakebenda nanoFlowcell ni?

“ The flow cell battery is a beacon of hope because it is an especially simple and effective storage medium for electrical energy. Flow cells are chemical batteries that combine aspects of an electrochemical accumulator cell with those of a fuel cell. Liquid electrolytes circulate through two separate cells in which a “cold burning” takes place, during which oxidation and reduction processes happen in parallel and thereby produce electrical power for the drive train.

The flow cell battery’s greatest advantage lies in its range: It can drive a vehicle 20-times further than a conventional lead-acid battery and 5-times further than the lithium-ion technology that powers most of today’s electric cars. Flow cell batteries are also durable. Furthermore, recharging them does not take hours and hours. All that is required to recharge them is to exchange spent electrolytes (which can be recharged outside the vehicle) for new, charged fluid.”

-sumber,http://www.nanoflowcell.com/en/nanoflowcell

 

Haaa,tu dia.Sistem bateri flow cell ni berupaya menghasilkan elektrik setinggi 735V.Walaubagaimanapun atas faktor teknikal dan ekonomikal,kuasanya distabilkan pada 400V 50A dan satu unit buffer akan meningkatkan ampere sehingga 2000A.

Bateri flow cell tak sama macam bateri boleh cas biasa.Sebab tu kereta Quant F dipasangkan 2 tangki berasingan sebesar 250 liter setiap satu untuk menempatkan ‘bahanapi’ bateri.Mungkin lebih kurang macam bateri sel basah.

Apa yang diperlukan oleh bateri flow cell sama seperti bateri sel basah memerlukan air bateri.Tangki yang berasingan tadi menempatkan dua bendalir ionik dengan dua cas berbeza,positif dan negatif.Lagi kemungkinan yang bendalir ionik ni perlu direfill macam isi petrol kot. Bagaimana sistem pengecasan bendalir ionik tadi aku tak tau.

Secara am,kereta Quant F ialah sebuah sport saloon sepanjang 5.25 meter dengan mod elektrik penuh beserta pacuan empat motor elektrik di keempat-empat sudut roda.Senang cerita,4X4 tapi boleh ditukar kepada mod RWD dengan ‘declutchedaxle roda depan.Rumit benar bunyinya.

Aku imagine nak switch daripada AWD kepada RWD dia macam ni,cut power supply kepada motor roda depan,dan tadaaaa….jadi la RWD.

Tapi cakap senang la ye?Hihi!

Feature lain,aerofoil belakang 2 peringkat yang akan deploy pada kelajuan melebihi 80kmj.Apesal dia tak sebut spoiler je.

Pendapat aku,teknologi nanoFlowcell ni bakal mengubah dunia automotif di masa depan.Cuma,aku tak perlukan kuasa setinggi lebih 1000hp.Cukup sekadar kuda ‘jinak’ 600hp,saiz kereta yang tak terlalu besar dan jarak 1500km.

Jumaat, 6 Februari 2015

HESSTAR Dead Man Chest Freezer

Tengah bulan lepas wife aku beli chest freezer dari Lazada.Diringkaskan cerita,Sabtu lepas GDeX hantar barang tu kerumah aku.Kesian aku tengok bebudak GDeX memikul chest freezer Hessstar HCF-N10 120 liter tu naik aras 4.
Sampai mengeluh la budak tu...Baru kerja lojistik ye dik?

Biasa la kerja lojistik kena angkat barang.Tak mau angkat barang,adik kerja la cleaner.Batang mop takde la berat macam chest freezer,hihihi!Abang bukan nak kutuk adik.Abang cakap macam ni sebab peti ais kat rumah abang tu dah berpindah randah turun naik tangga tujuh lapan kali.Semua abang buat sorang dik.Sorang-sorang tahu?
Pernah aku pikul peti ais tu atas bahu naik aras tiga masa wife aku pindah ke Raub.Nak kata badan aku sado tidak le,benda-benda macam ni kena pakai otak.Work smart.Lagipun kalau aku tak angkat,siapa nak angkat?Sama la macam bebudak GDeX tu,kalau diorang xmau angkat,sampai bila pun kerja tak siap.Sabar ye?
Al kisahnya dengan chest freezer yang wife aku beli tu,aku cuma buka kotak dia kemudian letak tepi dinding.Malas nak ON sebab wayar tak sampai.Lagipun baru sangat benda tu sampai,kalau nak ikutkan manual instruction dia kena biarkan paling kurang satu jam lepas tu baru boleh ON.
Selalunya aku tak peduli sangat tentang teori ‘jangan terus ON freezer lepas pindah’.Kononnya nak bagi gas dia stabil.
Sebab pendapat aku pulak lain.Refrigerant ni duduk dalam sistem tertutup.Sepanjang laluan dia,refrigerant akan berubah-ubah bentuk daripada gas,cecair dan jadi gas semula.Seluruh piping dia lalu.So,apa faedahnya nak bagi gas dia stabil?Dalam waktu operasi pun gas dia dah dimampat,kembang,menyerab haba dan dimampat semula.Takde maknanya dia nak stabil.

Kebetulan waktu tu aku mengemas rumah,banyak la barang-barang yang aku buang,termasuklah polistrin dalam kotak chest freezer tu.Buat apa aku nak simpan,buat semak rumah je.Kotaknya je aku ambik,sebab boleh guna untuk simpan barang.Chest freezer tu aku tak ON kan juga sampailah hari Isnin.
Petang tu lepas balik kerja,wife aku teruja la nak ONkan.Berpandukan manual dia,ONkan lepastu adjust thermostat ke tahap maksimum.Lepas 4 jam,bolehlah barang-barang mula disimpan dalam freezer tu.
Sampai ke malam,aku rasa dinding dalam freezer tu tak sejuk-sejuk.Power masuk,kompressor jalan,tapi apesal suhu dia macam lantai rumah aku je?Hari Selasa cuti Thaipusam kitorang monitor lagi operasi chest freezer tu.Hasilnya tetap sama.
Akhirnya hari Rabu kitorang decide yang chest freezer tu tak berfungsi.Ni kiranya first time dalam hidup aku,beli barang elektrik yang defect.Malam tu juga aku bungkus balik baik-baik,isi borang warranty online,report kat Lazada dan bawa turun masuk dalam Myvi.Myvi jugak yang berjasa.Dah la malam Selasa tu kena sumbat tilam saiz queen 6 inci tebal.Champion lojistik sebenar!
Pihak Lazada respon komplen kitorang dengan mengemelkan borang pemulangan item yang aku bawa sekali semasa penghantaran semula ke ECart Services apekebenda tah.Pagi semalam aku ke tempat pemulangan tu.
Tempat nak return barang pun tricky jugak kalau nak tau.Terletak di Jalan TS 6/1 Taman Perindustrian Subang,bangunan dia tersorok dibelakang bangunan futsal.Masuk je pagar dewan futsal tu.Register kat pak guard,masuk dalam dan bagitau pak guard satu lagi yang kita nak pulangkan barang.Nanti pandai la dia bagitau person in charge(PIC).
PIC yang accept barang aku tu bagi salinan return form dan bagitau segala urusan testing,replacement dan delivery akan dibuat dalam masa 10 hari.Ok.Aku ok je asalkan barang yang aku dapat balik boleh berfungsi.Nak repair ke,nak ganti ke aku tak kisah.
Tengahari tadi wife aku forward screenshot yang Lazada dah respon.

11.23 pagi : RM0.00 LAZADA - Your return from/form?? order 3018xxxxx has been received.We will conduct a quality evaluation within 2 business days and update you once done.
11.31 pagi : RM0.00 LAZADA – Your replacement for the item(s) from order 3018xxxxx has been initiated.Please expect to receive your new order number within today.
Disusuli dengan satu lagi SMS yang memberikan nombor order baru dan emel pengesahan.Wife aku cakap,laju Lazada buat kerja.Bagi aku biasa je,Lazada ni baru.Satu Malaysia kenal pulak tu.Diorang kena la jaga reputasi.
Sekarang zaman moden,pengguna banyak saluran untuk komplen kalau rasa tertipu.Ertinya kalau nak berbisnes lama,jaga pelanggan dan barang yang dijual…Sekian.

** Chest freezer gantian dah pun sampai lebih kurang seminggu lepas aku return barang.Semua berkeadaan baik dan berfungsi dengan sempurna.Lepas 10 minit pun dah boleh rasa dinding dalam chest freezer tu sangat sejuk.Ini baru betul.Apapun,thanks Lazada untuk immediate action.

RON95 vs. RON97 : Final Stage

Akhirnya,seseorang dah buat ujian perbandingan petrol RON95 vs. RON97 dalam penggunaan harian.At least,diorang dah cuba adaptasi sedekat mungkin tabiat pemanduan harian yang mempengaruhi penggunaan bahanapi.

Harap korang dah baca dulu artikel tu di link berikut:

 

http://paultan.org/2015/02/04/ron-95-vs-ron-97-fuel-test-use/

 

Rasanya isu penggunaan bahanapi yang sesuai ni sampai bila-bila pun takkan habis dibincangkan sebab masyarakat nampaknya masih tak faham-faham apa itu nombor RON.Selain dari mentaliti angka yang besar bermakna lebih bagus,masyarakat jugak masih terperosok dengan mindset bahawa ‘mahal lebih baik’.Cuba mintak diorang eksplen sikit ape benda RON dengan nombor-nombor kat belakang dia.9/10 confirm tak tau apa.

Sedangkan petrol paling murah dalam Malaysia,RON95 adalah petrol premium di luar negara.Kekadang bila aku tanya kengkawan sendiri pun,respon diorang mesti macam ni,”pakai 97 enjin sedap sikit’.Sedap yang macamana aku tak taulah sebab tak boleh ukur.Pada aku ‘sedap’ yang diorang maksudkan datangnya dari tanggapan petrol mahal lebih power.

Benda tu dah tertanam dalam kepala siap-siap.Tak boleh ubah dah.Sedangkan hakikatnya sama je hasilnya kalau dipakai pada kereta-kereta kebanyakan.Teori ni sama la macam pakai muffler ekzos perang cap ayam.Disebabkan mindset kita dah tetapkan yang bunyi perang macam kereta resing,hasil dia mesti laju macam kereta resing.Sedap pulak nak menekan pedal tu sampai redline sebab nak dengar bunyi perang dia.Of coz la laju kereta tu perginya.

Masa pakai ekzos standard takde plak nak menekan sampai macam tu ye tak?Sebab tu timbul rasa pakai ekzos perang kereta jadi laju sikit.Cuba pergi dyno tengok,ada improvement ke tidak.Silap-silap tork low end berterabur.

Sekarang tengok balik ujian penggunaan bahanapi PaulTan.Harapnya ramai orang lebih faham penggunaan bahanapi yang sesuai untuk kereta masing-masing.Tau la RON97 dah murah,mampu je pun bayar kan?Apa barang pakai petrol RM1.70.Mesin rumput je pakai petrol murah ni.

FC table

 

Percaya tak walaupun dah tengok table ni,akan ada golongan yang masih tak faham?

Cuba tengok ruang RON95 vs. RON97 untuk Polo Sedan 1.6 MPI.

Polo Sedan yang guna RON97 dapat distance lebih baik (13.44km/l) berbanding yang pakai RON95 (13.03km/l).Untuk jarak perjalanan yang sama,sebanyak 17.612 liter RON97 dibakar berbanding 18.160 liter RON95.Perbezaan adalah sebanyak 0.548 liter.Nampak jimat RON97 disitu kan??

Kalau korang terus fikir RON97 lebih jimat berdasarkan perbezaan penggunaan liter bahanapi,korang silap besar.

Dengan harga semasa bahanapi,kos untuk perjalanan tersebut (YANG SAMA JARAKNYA) untuk kedua-dua jenis bahanapi ialah:

 

RON97 : RM2.00/liter

17.612 liter x RM2 = RM35.224

 

RON95 : RM1.70/liter

18.160 liter x RM1.7 = RM30.872

 

Nah,sekarang nampak tak untuk jarak yang sama,penggunaan petrol RON95 jauh lebih jimat RM4.325,atau ekstra 33.36 kilometer (RM4.325/RM1.70 = 2.56 liter x 13.03km/l) jika kos yang digunakan untuk membayar petrol RON97 digunakan untuk membeli RON95.

 

Bila difikirkan lebih dalam,ini bukan soal petrol apa yang lebih baik lagi dah,persoalan dalam pemilihan bahanapi ni lebih kepada apa yang anda cari sebenarnya.Nak jimat,angka-angka diatas dah tunjukkan.Nak performance,pergi jenguk balik kondisi kereta anda,spec yang ditetapkan pengeluar.Tanya diri sindiri berapa lama dah tak tukar air filter.

Setakat kereta marhaen,toksah pakai lah petrol premium sangat.Faedah pun takde,hasil tah kemana.

Sebab tu la PaulTan and the gang pun still prefer RON95 untuk kenderaan harian.

Mungkin terma performance/prestasi kenderaan tak boleh disamakan dengan kuantiti jarak perjalanan dalam pemilihan bahanapi mana yang sesuai untuk kereta masing-masing.

Contohnya kereta A boleh pecut 0-100km/j dalam masa 9.5 saat bila pakai RON97,tapi bila pakai RON95 prestasinya merosot sikit,10 saat mungkin.Ini nak jimat masa bolehlah,bukan duit.Itupun kalau boleh dibuktikan dengan ujian-ujian yang boleh diterimapakai.

Agak rumit sebenarnya kalau isu ni nak didebatkan dengan perbincangan teknikal.Banyak faktor yang memberi kesan kepada penjimatan dan prestasi kenderaan.Nanti kita bincangkan kemudian.Karang ada yang muntah hijau nak hadamkan semua benda-benda ni,padahal nak pilih petrol je pun,bukan nak buat tesis.

Secara ringkasnya,terimalah kenyataan diatas.Buang mentaliti bahawa RON95 ni petrol cap ayam.Kata nak jimat….bila petrol RON95 murah,korang pulak dok pertegak fakta petrol mahal lagi bagus. Hakikat sebenar dah dibuktikan.Kontranya dalam iklan TV,petrol mahal lebih kilometer.Ambik kau,hidup-hidup kena kencing dengan kompeni minyak,kohkohkoh!

Isnin, 2 Februari 2015

Kasi Hadamkan Sikit…

Hari ni macam tergerak hati nak menulis lepas baca posting dari satu page Facebook yang memberikan reaksi berkenaan saranan sorang Menteri supaya memboikot peniaga Cina.

Sekali baca pun kita dah tau saranan tersebut berbunyi rasis.Soal rasis atau tak bergantung kepada terjemahan memasing,aku taknak masuk campur.Ada baiknya meh fahamkan dulu akar umbi permasalahan harga barang yang nampak mustahil untuk turun hanya semata-mata kerana petrol murah sikit.

Semuanya berpunca dari ketidakstabilan harga bahanapi.Orang ramai sebut harga minyak.Tolong perbetulkan yang ini dulu.Yang dok turun naik dan paling buat rakyat Malaysia marah ialah harga bahanapi,bukan harga minyak.Minyak ada banyak jenis,minyak wangi,minyak afiat,minyak belacak,minyak hitam…ahhh..macam-macam jenis lah.Tapi minyak-minyak yang banyak ni orang tak bising kalau harga dia mahal sekalipun.Cuba tengok minyak lintah,orang jual dalam Facebook sebotol 30ml RM50 pun ramai yang dok suruh PM..PM..Padahal minyak lintah tu tah apa yang lintahnya,minyak kelapa yang lebih.

Aku bukan nak membongak,ceritanya aku pernah buat benda ni masa aku kerja kompeni kosmetik dulu.Aku tau la dilution ratio dia berapa.Betul-betul pure punya minyak lintah,bau dia macam taik tau tak?Korang sure tak sanggup nak letak kat ‘adik’ korang.Bini terbau pun silap-silap mintak cerai.Pokoknya orang tak kisah pasal minyak lintah mahal sebab nak sedap,tapi bising bila bahanapi naik harga.

Aku cakap macam tu bukan sebab aku sokong harga bahanapi mahal,tak…aku pun sama tak setuju sangat tindakan kebudak-budakan main harga bahanapi ni.Impak dia macam sekarang kita rasa ni lah.Barang maintain mahal walaupun harga petrol RON95 dah RM1.70 seliter bermula tengah malam semalam.Ingat senang nak control peniaga?

Kita tengok contoh mudah,kuih.Harga standard kuih-muih sekarang sebijik 40 sen.Jarang orang beli dua-tiga bijik.Biasanya orang akan beli lima bijik pada harga RM2.Padahal nak makan 3 ketul je.Rasa toksah cakaplah,sekadar melepas batuk ditangga.Nak tambah majal lagi,karipap lima ketul semua inti angin.

Kebetulan pula kebanyakan yang jual kuih dan semua bangsa dalam Malaysia ni makan ialah kuih buatan orang Melayu.Orang Cina beli kuih Melayu,India beli kuih Melayu,Serani pun beli kuih Melayu.Sebabnya orang Melayu punya kuih je semua bangsa boleh makan.Orang Cina nak makan kuih orang India buat?Orang Melayu nak makan kuih Cina buat?

Bila harga kuih tak turun lagi sedangkan harga bahanapi dah murah,semua pihak nampak peniaga kuih Melayu makan untung lebih.Yelah sebab orang Melayu yang jual kan?Lepas tu pulak ada menteri tambah nasik, suruh boikot peniaga Cina.Haaa…kat sini la punca satu bangsa lain panas punggung.Racism katanya.Diorang counter balik statement dengan ambil contoh kuih mahal tadi.

Sekilas pandang memang,peniaga kuih Melayu pasal apa jual kuih mahal sangat.Ikutkan jiwa pahlawan tadi aku rasa macam nak komen je kat page tu.Tapi,aku selalu akan delete semula komen aku sebelum post bila emosi dah stabil dan kembali waras.Kat sini ramai yang fail kawal emosi.Semua ikut kepala lutut.

Sebabnya kena fikir balik,sebelum jadi kuih banyak bahan mentah yang perlu digunakan.Ambik contoh karipap angin.Bahan yang perlu ada ialah kentang,bawang,ikan bilis,cili kering,serbuk kari,minyak masak,tepung gandum dan marjerin.Banyak kan?Belum kira tenaga dengan gas lagi.

Secara asas lojiknya,harga kuih dikira berdasarkan kos modal + upah buat kuih.Bahan mentah untuk kuih tadi beli kat mana?kedai runcit?Pasaraya?

Tak kira kedai atau pasaraya,diorang cuma penjual barangan.Diorang pun nak upah juga,upah menjual dan kos operasi.Balik kebelakang lagi kita jumpa pengedar.Pengedar-pengedar ni pulak bukan kerja free bang.Anak bini pun nak kena suap nasik.

Kemudian barulah kita jumpa pengeluar.Sama juga macam penjual kuih nak buat kuih,pengeluar pun memerlukan bahan mentah.Kalau nak diikutkan rantaian bekalan ni masih belum sampai ke penghujung tapi cukup la kalau kita faham setakat pengeluar bahan mentah.

Ok,sekarang buat sikit kajian.Sambil-sambil pilih barang kat pasaraya,cuba baca sikit label kat bungkusan dia.Syarikat apa/mana pengeluar barang tu.Kemudian kaji bangsa mana punya.Jangan tak tau,nama kompeni Melayu Islamik tak semestinya dimiliki orang Melayu Islam.Alahhh…tak payah fikir susah la ye?Soalan paling senang aku bagi.Bangsa apa yang banyak jadi tauke?

 

Tulah jawapan kepada persoalan kenapa kuih seketul 40 sen.Bai.

Rabu, 28 Januari 2015

Istikharoh Cinta La Romantika De Amore

Siapa yang layan drama ni?

 

Aku takde la into sangat dengan cerita-cerita macam ni,cuma bila wife menonton,aku terpaksa la menghadap sama.Itupun pasal aku nak tengok Nonny Nadirah je,huuuuuu…Istikharah Cinta

Wife aku tu pulak suka sangat dia menengok Zul Ripin belakon.Schuwiiiiittt sangat katanya.

 

Jeles?

Haha!Tidak sekali-kali.

Sebabnya dia puji-puji Zul Ripin pun,tetap dia kawin dengan aku jugak.Means,aku punya level on par dengan Zul Ripin lah,tak gitu?kahkah!

Ok ok,aku bukan nak citer pasal Zul Ripin.

Aku cuma nak komplen pasal jalan cerita adaptasi novel yang perasan best ni.Bukan citer ni jelah,termasuk jugak drama-drama lain yang semazhab dengan dia.

Agaknya tipikal perangai Melayu kot kalau buat cerita,lain plot takde.Kisah orang kaya-kaya,life yang tak realistik punya sweet,kacau bini orang,tunang orang,lepas tu dengki khianat level 9999.

Eh,aku nak tanya sikit.Memang perangai Melayu macam tu eh?Ambik contoh cerita Istikharoh Cinta ni lah,ape ke banganggggggggg dok himpit makwe lama yang dah jadi bini orang?Desperado bebenor ke?Yang si makwe lama pulak ape ke bangannggggggg tak reti-reti nak elak diri dari dikejar ex dia?Tetap dok bersemuka jugak walaupun marah-marah kononnya pertahankan diri yang dah jadi isteri orang.Kasi tapak kasut jelah kat kelangkang ex kau,tu pun aku nak ajar?

Dulu cerita apa tah aku dah lupa,sama jugak adaptasi dari novel.Dah tau perempuan yang dia suka tu tunang orang,dok kejor juga lahai…Bingai betul….

Persoalannya kat sini,nampak sangat syarikat TV lebih pikir nak naikkan rating daripada memikir impak moral yang tertanam kat kepala-kepala penonton.Takde ke cerita nelayan ke,pesawah ke penternak puyuh ke….takpun cerita sejarah.Ini tak,balik-balik tunjuk watak hero kerja mantap,bawak BMW duduk banglo.Makcik-makcik dengan adik-adik yang duduk rumah separa nak runtuh pun menganga la nengoknye…

Dalam kes ni aku tak salahkan pelakon,itu dah kerja diorang.Apa jugak watak yang diorang nak bawak terpulang la,ada juga payment lepas settle kerja.Tinggal lagi pengkarya-pengkarya yang ada kat Malaysia ni kena la kreatif sikit.Eh,memang tak kreatif la kalau plot cerita sama je dengan cerita lain.Tajuk je yang tak sama.

Maybe pihak pengkarya pulak cakap,dah ini je jalan cerita yang ada market.Buat cerita hero berniaga air tebu kang takde stesen TV nak beli pulak.Ye ke macam tu?Apesal cerita Tanah Kubur dah bermusim-musim kat TV?

Kesimpulannya,baik pengkarya atau stesen TV,imbang-imbangkan la apa yang patut.Banyak sangat dah rancangan TV yang takde faedah.Susah kot buat drama ilmiah ni ye?

Rabu, 21 Januari 2015

Pelan Kecemasan Banjir Jangka Panjang

Baru-baru ni banjir besar melanda negeri-negeri Pantai Timur terutamanya Kelantan dan Pahang.Kali ni kesannya sangat teruk,sampai hari ni pun masih ada lagi yang terpaksa menumpang di pusat pemindahan banjir.Bukan sebab rumah diorang masih lagi ditenggelami air,kebanyakannya kerana kehilangan rumah.Cuba korang bayangkan rumah tak ada beb…gila sadis..

Aku dengar-dengar khabar kawasan yang mengalami banjir teruk memang biasa banjir,cuma tak seteruk kali ni.Kebanyakan penduduk malas nak pindah rumah bila paras air naik.Terpaksalah pasukan penyelamat memujuk dan meyakinkan diorang untuk berpindah.Tapi itu bukan cerita yang aku nak ulas.

Apa yang dah berlaku,biarlah berlalu.Kehidupan mesti diteruskan walau apa cara sekalipun.Persoalan penting kat sini ialah apa perancangan hakiki untuk menghadapi bencana banjir di masa depan.

Kita tak mampu mengawal bencana alam,tapi kita dikurniakan akal untuk mempelajari kaedah meramal cuaca.Walaupun tak banyak membantu dari segi menyelamatkan harta-benda,ramalan cuaca membolehkan kita menyediakan pelan kecemasan macam yang aku tulis dalam entri lepas.Sekurang-kurangnya ahli keluarga dan dokumen penting selamat.Boleh juga survive untuk seminggu dua.

Tapi macamana pulak dengan rumah dan harta-benda?

Takkan nak stay dalam khemah/pusat pemindahan lama-lama pulak ye tak?

Berdasarkan informasi yang mengatakan kampung diorang ni memang kerap banjir,ada baiknya satu idea perlu difikirkan untuk menghadapi masalah banjir ni.Hidup dengan air,bukan lari daripada air.Rumah boleh terapung?Macam mustahil pulak nak buat ye tak?

Apa kata rumah kabin?

 

Ala,macam kontena barang 40 kaki tu.

Memang rumah kabin takkan selamat 100% sebenarnya.Kalau terapung pun,tapi hanyut ke tempat lain apa faedahnya.

901886-500x333

Idea aku sebenarnya macam ni.Tak payah la duduk dalam kabin tu,panas kot.Kabin tu digunakan untuk memuatkan harta benda disaat kecemasan sahaja.Masuk je musim hujan,bersedialah pindahkan barang-barang elektrik,perabot,pakaian dan sebagainya kedalam kabin tu.Kemudian sewa treler,dan pindahkan kabin tu ke tempat tinggi.

Bagi yang berkemampuan,buatlah macam tu.Kalau tak semua dapat simpan dalam kabin pun,sekurang-kurangnya kerugian dapat dikurangkan.Cuma idea ni tak lah bijak mana sebab kos permulaan dia agak tinggi.Kalau di Selangor,harga sebuah kontena 40 kaki terpakai berharga sekitar RM7,200 hingga RM8,200.

Tapi untuk jangkamasa panjang tak rugi sebenarnya.Ruang 40 kaki tu cukup luas untuk simpan harta benda,silap-silap kereta pun boleh masuk.Kalau rajin modified la dia bagi boleh terapung,tapi jangan tak tambat pulak.

Kekadang aku suka imagine aku ada caravan.Stail macam orang putih tu.Ataupun bas yang diubahsuai jadi macam rumah.Complete dengan tempat tidur,bekalan air,tempat memasak,stor bekalan makanan,generator elektrik,sistem hiburan,telekomunikasi…..Best kot macam tu?Ikut suka hati nak duduk mana.Agak-agak kawasan tu tak selamat,pindah sajalah.

 

Sekarang ni aku tengah dok fikir idea dan modus operandi sama tapi khas untuk golongan keluarga yang kurang berkemampuan pulak…

Selasa, 6 Januari 2015

Edisi Air-Cond Myvi Lagi

Entri ni patutnya aku tulis hujung bulan 11 hari tu tapi busy skit dengan urusan keluarga,makanya hari ni aku taipkan sesuatu untuk dikongsi bersama-sama.Ceritanya berkenaan kereta buruk aku tu lah,air-cond punya hal…

Tengah bulan 11 tahun lepas,air-cond kereta aku sekali lagi gagal berfungsi.Tapi kali ni agak berbeza sikit simptomnya.Masa tu aku tengah drive dalam cuaca panas tengahari,atas highway MRR2.Tiba-tiba aku rasa air-cond aku tak sejuk.Pasal apa pulak ni?

Aku pun offkan la suis air-cond,tetiba aku dengar sesuatu jatuh atas jalan dan melantun kena lantai bawah kereta.Aku tak berhenti pegi kutip balik ‘benda’ yang jatuh tu sebab masa tu aku rasa aku tau benda apa yang tertanggal.

Aku teruskan memandu sampai tempat kerja,parking dan terus buka bonet.Confirm,jangkaan aku betul.

‘Benda’ yang terjatuh atas highway tadi ialah magnetic clutch air-cond.Dia tertanggal bukan sebab skru longgar ke apa,benda tu tertanggal sebab getah yang berperanan sebagai spring pada magnetic clutch tu dah melting.Bermakna clutch tu bekerja terlalu panas.

Daripada pemerhatian aku,aku buat kesimpulan yang kompressor air-cond aku bergerak dalam keadaan heavy load.Bila sistem dia berat untuk diputarkan pulley,magnetic clutch yang menerima bebanannya.

Maksudnya macam ni,pulley pusing macam biasa ikut rpm enjin,magnetic clutch pulak transfer pusingan pulley melalui lekapan untuk memusingkan kompressor.Dalam kes aku ni,kompressor dah berat,jadi contact surface antara pulley dengan magnetic clutch ni bergeser lebih lama daripada normal,so haba yang terhasil pun lebih lah.Thats why getah dia melting….

Ok,tu baru intro.

Bila air-cond dah rosak musim-musim cuaca tak menentu ni mana boleh tahan.Aku pun bawalah Miyabi tua aku tu ke bengkel air-cond Melayu yang aku pernah cerita dalam entri lepas-lepas.

Hasil siasatan dan rundingan,bengkel akan menjalankan kerja-kerja servis penuh,penukaran unit kompressor,expansion valve dan condenser.

Total damage yang dicadangkan ialah RM1300.00.Unit kompressor adalah recond dan condenser pulak unit baru yang lebih lebar dan tebal dari saiz OEM Perodua.Condenser tu datang sekali dengan tabung dryer.

Prosedur membarai pun dijalankan…

 

Luar dan dalam…

IMAG2392

IMAG2393

Tujuan membarai dashboard diatas bertujuan untuk mengeluarkan sistem blower air-cond.Dalam kotak hitam dibawah ni ada blower,cooling coil dan expansion valve.Blower dan cooling coil dicuci manakala expansion valve diganti baru.

Expansion valve ni aku tak paham sangat pasal apa kena tukar.Kondisi yang lama dengan yang baru nampak sama je.

IMAG2395

Ni lah rupa condenser baru beserta tabung drier.Satu set RM150

IMAG2391

Walaupun kompressor aku dianggap dah punah,mekanik agak terkejut sebab katanya bahagian internal masih cantik sebab lubricant yang keluar dari lubang fitting piping masih berwarna kuning keemasan.Kata dia,sebelum ni dia biasa tengok lubricant kompressor yang dah hitam sikit.Sesekali tu yang hitam rentung pun ada juga.

Tapi aku tetap nak tukar juga sebab aku rasa kompressor tu memang dah berat,tiap kali magnetic clutch enggage,enjin terus rasa berat sangat dan bunyi berdecit tiap kali surface clutch melekap pada pulley.Tandanya kekuatan magnet tu melekap masih tak mampu nak pusingkan kompressor tanpa slip.

Lebih kurang jam 2.30 petang,kereta pun siap.Sehari dua pakai,aku mintak diorang topup gas dan sekarang puas hatilah.Not bad hasilnya walaupun tak seefisien semasa baru.Yang paling ketara,enjin tak terbeban sangat bila air-cond dibuka semasa memandu.Petrol pun jimatlah sikit.

Isnin, 5 Januari 2015

Lawa Pulak KTM RC390 Ni

Seminggu dua ni member-member rapat aku rancak merancang nak beli motor baru.Amboi-amboii…memasing poket dalam ni.Yang mana dah pakai motor sado macam Mael ( last aku jumpa dia,dia pakai Ducati Monster 796) beliau rancak berperanan sebagai konsultan kepada kengkawan,hehe!

Sorang nak angkat Versys,sorang lagi nak angkat KTM RC200…fuuu..syok betul ye hutang kereta dah habis ni.Then how about me?

Frankly speaking dalam setahun dua ni aku cuma mampu berangan sajalah.Komitmen yang ada ni pun terkial-kial nak settle.Kalau nak dikira ‘kehendak’ aku,memacam moto aku boleh listkan sampai bawah.Tak apalah,masa berlalu,bumi berputar dan satu hari nanti InsyaAllah dapat juga merasa.Yelah,cuba korang perati geng-geng moto besar ni,mostly otai-otai je.Sikit sangat la yang muda-muda kecuali anak orang kaya.

Sebut pasal motor besar ni,agak jarang kita ketemu jenama KTM kecuali dua-tiga tahun kebelakangan ni sejak model Duke 200 dibawa masuk ke pasaran tempatan.Dulu boleh nampak motor KTM ni dalam race motocross dengan rali Paris-Dakar je.

Soalnya…..baguskah jenama KTM?Selera lokal ni biasanya jenama Jepang aje.Baik moto atau kereta.

Pendapat aku,penjenamaan KTM ni sangat kuat di luar negara sejak sekian lama dan penglibatan diorang dalam macam-macam jenis lumba membuktikan prestasi jentera KTM.Jenama dari Austria ni terkenal lasak dan juga rekabentuknya yang radikal.Harga pun radikal juga..huhu!

Oklah,kengkawan aku ni racun diorang power juga.Keluarga KTM RC (125,200 & 390) yang diorang propose kat aku.Rupa tiga jenis model ni sama sebijik,cuma kapasiti enjin je lain.Memandangkan berat badan aku dah masuk fasa Stage 1 obese,model 390 nampak lebih sesuai untuk menggerakkan jisim badan aku dari poin A ke poin B dengan pantas.

Mari fokus dengan model RC390.

ktmrc390

RC390 dipasangkan enjin sejukan cecair bersesaran 373.2cc silinder tunggal empat injap yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 42hp.Torknya pulak setinggi 35Nm @ 7250rpm.Cukup untuk menggerakkan jentera seberat 154.2kg ni dengan lincah katanya.

Aku tak tau banyak pasal jentera KTM,apa yang menarik perhatian aku ialah penggunaan silinder tunggal berbanding pesaingnya yang kebanyakannya menggunakan dua silinder untuk kapasiti bawah 500cc ni.Aku suspek benefit pakai layout silinder tunggal macam ni sebab boleh reduce berat enjin melalui pengurangan komponen yang digunakan,kiranya enjin lagi padat lah.Kombinasi diameter silinder vs. stroke yang overbore (89mm x 60mm) melepaskan kuasa sehingga pada putaran rpm yang agak tinggi juga.

Soal vibration tak jadi masalah.KTM ni bukan baru minggu lepas bikin motor silinder tunggal dengan twin.Diorang ni boleh dikategorikan macam sleeper hit.Tak glemer sangat kat sini tapi power.

Dari segi rupa paras,terus terang aku bagitau lah ye,memula aku cukup tak berkenan dengan rekaan fairing depan area lampu utama tu.Cowling ke apa tah istilah dia.Serba salah aku menengoknya.ktm-rc390-india-photographs

Yang lain dari tank sampai ekor memang cun lah,aku memang suka shape tajam-tajam ni.Matching pulak dengan tema warna KTM dan trellis framenya diwarnakan oren,dari jauh orang dah boleh kenal jenama apa motor tu.Dulu aku rasa trellis frame kaler kontra ni Ducati je yang buat.

Tapi,mengenangkan usaha designer diorang,aku yakin rekaan ‘muka’ siri RC ni bukan sengaja dibikin muncung macam tu.Aku rasa tujuan diorang lebih kepada pengenalan identiti.Kalau nak ikutkan,benda yang macam scoop bawah lampu dia tu takde la salurkan udara macam sistem ram-air pun.Mungkin provide downforce untuk high speed traction?

Motor dah cantik dan laju breknya kenalah power juga.RC390 dipasangkan kaliper brek buatan ByBre dengan ABS,cabang jenama Brembo.Suspension pulak dari WP.Tak taulah best ke tidak cap WP ni.Aku tau Kayaba je dengan OHLINS je,huhu!

Tapi aku pernah baca artikel dalam majalah Fast Bike masa diorang buat perbandingan beberapa  supernaked bike.Salah satu model yang diuji ialah KTM 1290 Super Duke R.Antara ayat yang disebut tentang suspensi WPnya ialah ‘suzzie gurus’,yang mana maksudnya suspensi WP ni champion juga dalam bidang suspensi.

Akhir sekali,harga.Kalau tak silap,harga di Semenanjung Malaysia untuk model RC390 ialah RM28,000.00.Murah ke mahal?Tak tau la aku nak jawab.Murah dah rasanya.Itupun mungkin sebab dipasang CKD di kilang yang terletak di Jitra,Kedah atau mungkin juga India sebab ada juga aku terbaca news pasal produksi siri KTM kapasiti kecik untuk pasaran Asia.

Kesimpulan akhir,aku rasa best juga motor ni.Tak tunggang,tak rasa la nikmatnya…...Lain macam pulak ayat aku…Satu perkara lagi,faktor ekonomikal untuk pemilik RC390.Dari segi petrol,aku tak pasti,tapi yang pasti service interval dia 15000km.Jimat beb!