Rabu, 13 Mac 2013

Infografik Kim Jong-Un dan Kekuatan Militarinya

Infografik tentang keupayaan militari Korea Utara dan Kim Jong-Un.

Dari segi kuantiti memang banyak,tetapi kebanyakan aset sudah lapuk termasuklah 40 unit MiG-29 didalam Air Forcenya.Manakala salah satu kereta kebal utama angkatan darat ialah T-59 purba sebanyak 1000 unit.

Walaupun begitu,negara ini harus disegani kerana mampu membangunkan kebanyakan industri ketenteraan untuk kegunaan sendiri tanpa banyak bantuan luar dan tidak segan silu bergurau kasar dengan abang besar,Amerika.

 

infographic-north-korea

infographic-jongun

 

*Infografik dari news.com.au

Salah Seorang Pengkhianat Negara di Facebook

ATM=Doggie?

Manusia macam ni patut dihukum sama macam penceroboh Lahad Datu.Malang sekali kerjaya perguruan dicemari dengan contoh terburuk dalam masyarakat.

*Khabarnya beliau telahpun disoalsiasat dan memohon maaf.Terlajak berlari boleh gostan,terlajak kata kena bash kaw-kaw la jawabnya.

Selasa, 12 Mac 2013

Ringan-Ringan Je…

Tagline makanan ringan terbaik!

 

ringan-ringan

 

*Kredit Facebook Fateha Arsad

2013;Saingan Hebat Jenama Telefon Pintar

smartphones_rect

Tahun 2013 dipercayai tahun yang mencabar untuk pemain utama pasaran telefon pintar iaitu Samsung dan Apple.Sebagai contoh,pengeksportan telefon pintar dari China-Huawei sebenarnya mengalami pertumbuhan lebih pantas dari Samsung,dan syarikat ZTE serta Sony juga menokok dengan cepat berbanding Apple.

Apakah persamaan ketiga-tiga syarikat yang meningkat naik ini?

 

Sistem Operasi Android.

 

Berikut adalah tujuh jenama yang bakal memberi saingan hebat kepada Apple dan Samsung bermula tahun ini:

 

1.NOKIA

-Nokia menumpukan usaha terhadap pembangunan telefon pintar berasaskan sistem operasi Windows Phone.Setelah mengalami penyusutan penguasaan pasaran selama beberapa tahun berturut-turut,Nokia kembali dengan produk berkualiti dan harga yang kompetitif.

 

2.Huawei

-Percaya atau tidak,Huawei berada di tempat ke-3 dalam senarai pembuat telefon pintar.Antara produk yang mendapat perhatian pengguna ialah Ascend Mate Phablet dan Ascend P2.Syarikat ini pastinya mampu mendapat peminat tersendiri tak lama lagi.

 

3.Blackberry

-Secara peribadi,aku tak pernah suka dengan produk Blackberry.Rupa telefon hampir sama setiap kali model baru dilancarkan dan keyboard fizikal yang kelihatan ‘menyemakkan’ permukaan telefon.Tapi bila Blackberry Z10 dilancarkan,ternyata pereka-pereka Blackberry akur dengan kehendak pasaran.Tak mustahil Blackberry akan kembali popular seperti sedikit masa dahulu.

 

4.SONY

-Sony merupakan pemain industri telefon bimbit sudah agak lama,tetapi tidak pernah benar-benar mencapai status seperti Samsung kerana dominasi NOKIA ketika itu.Puncanya kerana telefon Sony(Sony Ericsson) sangat mudah rosak walaupun spesifkasinya bagus.Selepas tenggelam beberapa ketika,Sony muncul dengan Xperia dan terbaru Xperia Z yang kalis air,satu inovasi baru dalam penghasilan telefon pintar.

 

5.LG

-Di negara ini LG lebih popular dengan barangan elektrik rumah.Masih ramai yang sangsi dengan keupayaan LG menghasilkan telefon yang bagus,termasuklah aku sendiri.Sejak kebelakangan ini,LG mula membuka mata peminat-peminat gadget telefon pintar apabila menghasilkan Optimus G,telefon pintar berkuasa tinggi.(macam superbike pulak).Pendek kata,pesaing yang serius untuk jenama-jenama besar lain.

 

6.ZTE

-Secara serius,aku tak tahu apa-apa tentang syarikat ini mahupun telefon pintarnya.Agak mengejutkan,ZTE menduduki tangga ke-5 pasaran telefon pintar pada suku keempat tahun lepas.Khabarnya ZTE menghasilkan peranti Android murah dan bakal muncul dengan strategi baru;telefon yang menggunakan sistem operasi Firefox.Sama seperti Huawei,ZTE perlu mempromosikan jenamanya dengan lebih agresif.

 

7.HTC

-Jenama telefon pintar pertama yang aku miliki ni semakin lama semakin mantap dengan produk berspesifikasi hebat dan cantik dipandang.Walaupun sering dikritik kerana tidak menyediakan slot memori dan bateri boleh dibuka pada peranti-perantinya,beberapa kelebihan lain menutup kelemahan ini.Terbaru,HTC One hadir dengan kemasan premium yang dimesin dari seketul aluminium,inovasi unik Ultrapiksel dan semestinya cip yang lebih berkuasa.

 

*Diolah dari artikel Gizmodo

Isnin, 11 Mac 2013

Sabah Invasion;Sisi Lain Masyarakat Malaysia

As salam semua…

 

Maaf sebab lama sangat tak update blog ni disebabkan kesibukan kerja.Dalam masa yang sama negara kita masih lagi panas dengan isu pencerobohan Lahad Datu oleh “waris” Kesultanan Sulu.

Terlalu banyak cerita yang berlegar di internet dan sesetengahnya palsu semata-mata.Kadang-kadang jadi panas hati bila baca komen akal cacat di Facebook.

Dalam tempoh tegang ni aku harap sebagai rakyat Malaysia kita mestilah mendokong sebarang usaha untuk mempertahankan negara.

Tak kurang juga ‘usikan’ nakal dari negara jiran terutamanya Indonesia yang mentertawakan kemampuan PDRM dan ATM.Jadi,biarkan sahaja mereka berkata apa yang mereka mahu,yang penting hanya kita yang tahu keupayaan pasukan keselamatan kita.

 

sabah

 

Buat masa ini biarlah pasukan keselamatan menyelesaikan tugas mereka mencari dan menghapuskan saki baki tentera Kesultanan Sulu yang tidak menghormati pelawaan penyelesaian konflik tanpa pertumpahan darah.

Bukan setakat saki-baki tentera Sulu,malahan sesiapa juga yang terlibat berkomplot dengan penceroboh akan dibersihkan.Sewajarnya mereka tidak diberi muka lagi memandangkan kekejaman mereka menganiaya mayat anggota keselamatan yang terkorban dalam serangan hendap di Simunul,Samporna,Sabah.Khabarnya serangan hendap itu juga didalangi talibarut mereka yang mendedahkan maklumat operasi.Aku tak berani nak mengesahkan kesahihan khabar tersebut.Rujuklah mana-mana sumber yang kredibel.

Berlakunya pencerobohan bersenjata di Sabah ni membuka mata ramai rakyat Malaysia yang sebahagiannya selesa dengan menganggap Malaysia tiada musuh.Tak kurang juga beberapa orang yang tidak layak menjadi warga Malaysia apabila menghina dan mengeji anggota keselamatan yang bertugas.

Kita yang berada di luar kawasan red zone dengan mudah memandang remeh tugas anggota keselamatan.Bayangkan situasi pencerobohan bersenjata berlaku di Kuala Lumpur,Ipoh,Kuantan atau Kota Bharu.Siapa yang bakal memegang senjata berhadapan dengan penceroboh-penceroboh ini?

Yang pastinya kita orang awam hanya terfikirkan satu perkara;mencari tempat perlindungan.Itupun nasib baik kalau penceroboh memahami undang-undang.Rasanya orang awam pun bakal jadi mangsa penceroboh yang dahagakan darah sesama Islam.Tolong hormati kerjaya mereka yang sentiasa menggadai nyawa.

 

Pertikaian

1.Tak kurang juga ada pihak yang mempersoalkan prosedur menangani konflik,dimana diperingkat awal PDRM dipertanggungjawabkan,kenapa bukan ATM.Jawapannya boleh ditemui di internet.Ada pihak yang prihatin telahpun mengulas SOP yang digunakan dengan panjang lebar,tak perlulah soalan yang sama diulangtanya sampai dua minggu.

2.Kelonggaran kawalan sempadan juga menjadi persoalan.Ini diakui kelemahan pihak kita yang kekurangan anggota dan kelengkapan.Ditambah lagi warga Filipina memang ramai di Sabah,mereka mudah sahaja menyamar sebagai nelayan ataupun sebagai penduduk Sabah.Kerajaan telahpun mengambil langkah segera dengan menambahkan kekuatan anggota dan kejadian ini mengukuhkan lagi jawapan kepada keperluan untuk mengetatkan tahap keselamatan di Malaysia Timur.

3.Isu kepakaran pasukan VAT69.VAT69 adalah pasukan khas terlatih yang telahpun diajar pelbagai teknik pertempuran urban mahupun gerila.Usah dipertikaikan lagi soal dua anggota VAT 69 yang gugur terkena tembakan sniper,kerana pihak penceroboh menggunakan kaedah paling keji dalam peperangan dengan berpura-pura menyerah diri.Salam takziah dan Al-Fatihah untuk semua wira-wira negara yang gugur mempertahankan kedaulatan tanah air.

4.Rasanya pertikaian ini yang paling tidak berfaedah.Agak ramai yang mempersoalkan kewajaran anggota tentera menaiki pesawat tambang murah Air Asia.Agak menyedihkan ianya juga menjadi bahan jenaka pihak tertentu yang menangguk di air keruh.Pesawat pengangkut C130 Malaysia hanya sesuai membawa kargo dan mempunyai bilangan kerusi yang sedikit,sedangkan tujuh batalion perlu dibawa ke Sabah dengan kadar segera.Satu batalion bersaiz lebih kurang 720 anggota.Naik helikopter?Kapal?Air Asia paling sesuai dan selesa.Diulangi,sesuai dan selesa.

5.Aset pasukan keselamatan Malaysia.Setakat ni belum ada kedengaran secara serius,mana-mana parti politik mempertikaikan aset ketenteraan negara kita lapuk atau sebagainya.Sebabnya mereka baru sedar dari mimpi siang hari bahawasanya pembelian aset-aset baru angkatan tentera adalah relevan untuk menghadapi ancaman yang tidak terduga seperti ini.Sebelum ini masih ramai yang alpa dengan keamanan Malaysia sehingga mengatakan Malaysia tiada musuh.Apa juga pembelian dianggap pembaziran wang rakyat.harapan aku,barang siapa juga yang menjadi pemerintah,janganlah soal pertahanan diletakkan di tempat bawah.Aset pertahanan adalah ‘insurans’ negara.

 

Tak lama lagi LIMA akan berlangsung,dan topik calon pesawat MRCA Malaysia akan kembali hangat.Dari beberapa sumber pembacaan,hanya tiga calon yang sedang diperhatikan dengan teliti iaitu Dassault Rafale(Perancis),Eurofighter Typhoon(Eurofighter GmbH) dan F/A 18 Super Hornet(USA).

Tidak lupa juga pihak Malaysia memerhatikan perolehan Rafale sebanyak 126 unit oleh India Air Force sebagai sandaran.Apapun pilihan Malaysia nanti,pastinya yang terbaik dari segi keupayaan dan program offset yang ditawarkan.

Sebagai orang awam,aku sentiasa yakin dengan keupayaan anggota keselamatan kita.Sama-samalah kita doakan segalanya berjalan lancar,dan hargailah keamanan hidup berbilang bangsa di bumi bertuah ini.

Bangkai Khinzir Mencemari Sungai Huangpu,Shanghai

Kontaminasi air tahap mughallazah.

 

Sebanyak lebih kurang 900 bangkai babi terapung-apung di Sungai Huangpu Shanghai mencemari sumber air minuman di China.Punca bagaimana babi sebanyak itu mati tidak diketahui.Barangkali berlaku banjir di kawasan hulu sungai yang menenggelamkan ladang ternakan babi.

Yang anehnya,dengan bangkai babi sebanyak itu,biro bekalan air menyatakan sumber bekalan air tidak tercemar.China ternyata memandang remeh unsur-unsur kebersihan.

*Jumlah keseluruhan bangkai menghampiri 6000 ekor,dipercayai mati akibat penyakit.Beberapa sampel ujian mendapati babi tersebut dijangkiti porcine circovirus.

 

China Dead Pigs

dead pigs 2

dead pigs 3

 

*info china.org.cn

Budak Lapan Tahun,Kahwin Bini Orang 61 tahun

Watde heckkk?

 

Sanele Masilela berumur lapan tahun berkahwin dengan wanita berusia 61 tahun,Helen Shabangu kerana “roh” moyangnya menyuruh beliau kahwin.Sedangkan Helen Shabangu merupakan isteri orang dan sudah mempunya lima anak.

Walaubagaimanapun ianya hanya ritual perkahwinan,dan tiada ikatan yang sebenar.

 

Damn,lepas ni ramai Afrika yang guna alasan dapat petunjuk dari mimpi untuk kahwin bini orang.

 

Sanele masilela1

Sanele masilela

 

*Info dailymail

Khamis, 28 Februari 2013

Cabaran Ke Tempat Kerja

potong-barisan

Mungkin ramai kat luar sana yang pergi kerja naik motorsikal.Senang kan,tak payah fikir tol,jem dan parking.Paling tak best bila nak balik,kereta dah serupa oven.Sepanjang aku bermotosikal ke tempat kerja,hari Isnin dan Jumaat sesaknya lain macam,terutamanya waktu balik kerja hari Jumaat.Sampaikan kita yang naik motor pun payah nak menyelit.

Situasi-situasi kat bawah ni antara pemandangan biasa di jalanraya kita yang makin sesak dengan kereta.

 

1.Guna lorong kecemasan

-NKVE contohnya,highway ni memang tak ada lorong motorsikal.Penungang motor kena guna lorong kecemasan kalau tak mau kena sondol dari belakang.Tapi kekadang mat motor kena bersaing dengan kereta yang dah tentu makan habis lorong tu.Bila kita hon,driver buat pekak je.Kalau ada peronda lebuhraya tepi jalan,baru la nak menggelabah masuk lorong semula.

 

2.Tukar lane tak kena masa

-Selalunya kat traffic light masa lampu tengah merah.Ada jugak yang bebal nak tukar lane masa trafik tak bergerak.Kita yang naik motor lalu celah-celah kereta ni dah tak boleh nak selit.Aku tak faham jenis driver macam ni.Bila flow trafik tak jadi statik,awat gatai nak tukar lane?Celah mana kereta nak masuk?

 

3.Potong barisan

-Yang ni paling annoying.Jadi mat motor pun tension,jadi driver pun tension.Susah payah beratur dalam lane,tetiba datang kereta dari kiri nak selit masuk.Banyak cantik muka hang.Kalau situasi tu depan aku yang tengah pegang stereng,mintak maaf la.Memang panjat tebing jalan la kalau nak selit jugak depan aku.Selain menyusahkan driver lain,driver jenis potong barisan ni jugak menyusahkan mat motor menyelit.Motor memang dah sifat dia menyelit-nyelit ni.Tak pernah pulak aku jumpa motor dok beratur sama macam kereta.

 

4.Menghimpit

-Situasi macam ni memang biasa kena hadap tiap pagi.Kalau macam aku,keadaan ni biasa jadi tiap pagi dari kawasan kilang NST Bukit Jelutong sampai ke traffic light dekat politeknik Shah Alam.Masa kenderaan tak bergerak,mesti ada sebijik dua kereta yang rapat sampai motor susah nak selit.Terlanggar side mirror kang marah.Masalahnya kereta Viva je pun,bukannya Camry yang dah tentu lebar tu.Bila kita jeling ownernya,terus buat-buat sibuk balas SMS takpun betulkan tudung.Baru dapat lesen ka?

 

5.Exit dari lebuh raya last minute

-Manuver macam ni kalau tak kena gaya boleh mendatangkan padah pada penunggang motorsikal.Dari lorong paling kanan,tak payah fikir banyak terus libas masuk lorong exit sebelah kiri.Sangat bahaya untuk penunggang motor yang mahu menghala terus.Kategori orang macam ni sama la macam point no.2,tukar lane tak kena masa.Sepatutnya perlahan–lahan tukar lane dari jarak yang lebih awal sebelum exit.

 

6.Tak tau pakai signal

-Ini paling bahaya.Tanpa mengusyar side mirror,terus lipat je memana lorong yang diorang suka,sambil mengharapkan orang lain yang kena aware niat dia nak tukar lane.Driver jenis macam ni elok dihentak side mirror diorang dengan kaki supaya jadi lebih berakal.

 

7.Mencelah membabi-buta

-Semua yang buruk-buruk seperti diatas adalah pemandu kereta,kecuali yang ni.Bayangkan kita tengah menunggang dicelah-celah kereta yang tak bergerak pada kelajuan 30-40kmj,tiba-tiba ada motor lain yang tiba-tiba muncul depan kita dalam jarak dekat.Kalau sempat brek,alhamdulillah.Kalau tak sempat?Alamatnya motor barai,dan possibility nak tertenyeh kereta dikiri dan kanan memang sangat tinggi.Pernah sekali aku terpaksa brek emergency sebab ada sebijik EX5 yang ditunggang seorang perempuan tiba-tiba muncul dari kiri aku.Nasib baik sempat brek dan elak sikit.

 

Kepada-pemandu-pemandu diluar sana,timbangrasa sikit.Jangan hanya nak cepat sampai rumah,keselamatan orang lain diabaikan.Kalau nak cepat juga,elok pakai motorsikal.Sesama la kita mengurangkan kesesakan jalanraya yang makin kronik ni.

 

*gambar dari rembangwaktu.blogspot.com

Rabu, 20 Februari 2013

HTC One;Kamera 4MP Dengan Teknologi Ultrapiksel

HTC secara rasminya melancarkan flagship terbarunya yang diberi nama HTC One,sebagai tanda HTC masih lagi ‘hidup’ didalam dominasi Samsung dan Apple.HTC One didatangkan dengan pakej yang tidak kurang hebat selain beberapa inovasi baru.

 

HTC One

HTC One masih lagi mengekalkan saiz skrin 4.7 inci tetapi dengan skrin sentuh baru Super LCD3 beresolusi 1080 x 1920 piksel yang menghasilkan ketumpatan piksel setinggi 469 ppi.Corning Gorilla Glass 2 masih lagi menjadi pelindung utama skrin daripada calar.

Badan HTC One diperbuat dari aluminium dan tebal keseluruhan 9.3mm,dengan stereo speaker berkekuatan 93db yang tertanam di pinggir kiri dan kanan skrin serta bateri sebesar 2300mAh yang pastinya mencukupi untuk kegunaan harian.Butang kuasa dibahagian atas berwarna lutsinar,dan didalamnya terletak sensor inframerah yang membolehkan pengguna menjadikan HTC One sebagai alat kawalan jauh.

Chipset yang digunakan adalah Qualcomm APQ8064T Snapdragon 600 dan CPU empat teras Krait 300 1.7GHz dan unit pemprosesan grafik Adreno 320.RAM yang disediakan ialah sebanyak 2GB dengan OS JellyBean 4.1.2. dan HTC Sense 5.Memori yang dibekalkan terdapat dalam dua pilihan samada 32Gb atau 64Gb.

Apa lagi yang baru?HTC mengambil langkah berani dengan tidak mengikut trend kamera yang semakin besar kuantiti pikselnya,tetapi mempertaruhkan kamera hanya sebesar 4MP+ teknologi yang dinamakan Ultrapiksel.Kamera hadapan pula sebesar 2.1MP.

Sebanyak tiga warna akan dikeluarkan iaitu hitam,merah dan silver.

 

*Info dan gambar dari GSMArena

Dilema Pemilik Yamaha LC135

Minggu lepas,member satu department aku dah sambar Yamaha LC135 untuk menggantikan Yamaha Lagendanya yang semakin uzur.Katanya LC dia tak laju,nak dapat 120kmj pun susah.Memang banyak khabar-khabar yang mengatakan Yamaha LC135 model baru tak laju.So,aku buat sikit kajian samada benar motor ni tak laju dan kenapa tak laju.Satu lagi persoalan adalah,bagaimana nak bagi laju?Haaaaa!Part ni ramai yang suka.

Yamaha LC135 terbaru tak laju.
Kenapa boleh tak laju sedangkan ccnya agak besar?Ada juga yang kata LC135 Extreme Spirit 5 speed pun tak laju.Apa cerita ni?
Mula-mula kena tengok dulu aspek teknikal motor ni.Yamaha LC didatangkan dengan enjin sejukan cecair dengan isipadu silinder 134cc yang menghasilkan kuasa sebanyak 8.93kW@8500rpm dan tork maksimum 11.79Nm@5500rpm untuk model biasa 4 kelajuan.
Bagi model Extreme Spirit 5 kelajuan dengan klac tangan kuasanya sedikit tinggi iaitu 9.2kW@8500rpm dan tork 12Nm@6000rpm.Kedua-dua model ni ada perbezaan berat sebanyak 5kg.
Untuk perbandingan selanjutnya,lebih mudah menggunakan table.
LC 135
LC 135 ES
Final ratio
4th:1.045
5th:0.963
Tork
Kuasa
11.97 hp
12.34 hp
Comp.ratio
10.9:1
10.9:1

Berdasarkan informasi yang aku baca di internet,cut-off CDI untuk Yamaha LC ialah 8000rpm,berbanding 800 unit pertama LC yang dibekalkan CDi tanpa cut-off.Khabarnya macam tulah.Tak best langsung,Honda Wave 125S pun cut off 11000 rpm.
Sekarang nampak tak kenapa tak power walaupun informasi cut-off tu entah sahih atau tak.Kuasa kuda maksimum Yamaha LC hadir pada 8500rpm sedangkan cut-off pada 8000rpm.What da heck???Engineering jenis apa ni?
Jadi ada benarnya penggunaan CDI aftermarket akan melepaskan sedikit kuasa dari motorsikal moped paling popular kat Malaysia ni.Itupun kalau korang ada method yang betul untuk mengukur perbezaan putaran enjin maksimum sebelum dan selepas menukar CDI aftermarket.Ke main agak-agak je?
Walaubagaimanapun ada tujuannya cut off diadakan,ianya berperanan untuk melindungi enjin daripada mengalami kerosakan akibat revving yang tinggi.Memerah enjin pada tahap maksimum dengan kerap bukanlah tindakan yang bijak andainya sistem pelinciran berada pada standard keluaran kilang.
Satu lagi,kita harus faham karekteristik enjin 4 lejang.Enjin 4 lejang sifatnya memang macam tu,tork maksimum datang pada rpm yang rendah berbanding enjin 2 lejang yang kuasanya selari dengan peningkatan putaran enjin.So,sebarang upgrade kena pandai-pandailah manfaatkan power band enjin 4 lejang ni.Tak perlu sampai belas-belas ribu rpm macam enjin F1 tu.
Lagipun cuba tengok nilai tork maksimum berada pada rpm berapa.Pulas sampai habis pun orang Kedah cakap kenjoi dah takdak.

135Lc Engine

Macamana nak bagi laju?
Banyak forum diluar sana yang membincangkan kaedah modifikasi Yamaha LC135,dari seringan-ringan ubahsuai sampai peringkat nak berlumba pun ada.Apa yang bakal aku tuliskan adalah pendapat peribadi aku berkenaan kaedah berkesan melajukan sikit motor yang katanya tak berapa nak laju tu.
Pertamanya,atasi dulu kekangan cut-off.Yang ni memang ternyata mengehadkan kuasa enjin walaupun niatnya baik.Dapatkan CDI aftermarket yang baik dan disarankan oleh pengguna motor LC.Jenama macam-macam,efektif ke tidak aku tak pasti.Takut nama je macam ganas,padahal entah apa benda diorang produce kita pun tak tau.CDI ni penting sebab ianya berkait dengan TPS yang memberi respon tentang aliran bahanapi/udara dan kekuatan nyalaan spark plug untuk pembakaran campuran udara/bahanapi dengan optimum.
Soal rpm dah selesai.Perkara seterusnya adalah kelancaran laluan intake dan ekzos.Kaki bikin motor tentu biasa dengan istilah port&polish.Kerja-kerja PNP pada aku tak perlu berlebihan,sebab rintangan aliran yang perlu diatasi taklah signifikan sangat.Takkan la surface dalaman intake kasar macam jalan tar kot ye tak?Terlalu besar pun tidak bagus,sebab volume udara yang disedut masuk hanya bergantung kepada tekanan atmosfera luar.
Seterusnya ekzos.Ekzos standard memang senyap dan mematuhi piawaian kadar pencemaran,tapi malang,ianya tidak mesra rempit.Sekarang mudah,standby duit je.Pasang la apa brand ekzos yang korang nak,tapi jangan melampau.Tengok dulu tahap pengubahsuaian,kalau blok standard,tak payah pakai ekzos aftermarket dengan manifold besar.Bazir petrol je.
Aku ada perasan satu soalan dalam ruang komen,katanya power motor dia tak terasa sangat lepas tukar ekzos.Bila dia mention yang dia tukar ekzos aftermarket,aku assume dia tukar ekzos SAHAJA yang mana pada pendapat aku tak cukup untuk extract banyak kuasa.Silap-silap gaya,low rpm tork yang hilang.
Ada baiknya mulakan modifikasi daripada peringkat awal aliran udara hingga yang terakhir,pelepasan gas ekzos.Imagine yang korang ni adalah zarah-zarah udara.Korang bergerak/terbang masuk melalui :
 air filter > carburetor > intake manifold > valve > silinder > valve ekzos > catalyzer dan keluar semula ke atmosfera.
Di bahagian mana yang ada rintangan dan bahagian mana tempat tenaga korang disalurkan ke kotak gear dan seterusnya ke permukaan jalan?Workflow diatas kena faham betul-betul dulu.
Dari pembayangan diatas,harap dapat difahami yang penukaran ekzos sahaja tak memadai.TETAPI fakta diatas ada pengecualian jika,sistem ekzos dari kilang sengaja direkabentuk kurang lawas untuk memenuhi piawaian kualiti pencemaran udara dan juga untuk merendahkan sedikit tork yang terhasil.
Contohnya Wave 125S.Motor ni walaupun rupanya parasnya menjadi pilihan pakcik-pakcik ke surau,potensi sebenar dia tersangkut kat ekzos je.For sure motor ni mencanak lajunya kalau pakai sistem ekzos yang lebih lawas.
Satu lagi ubahsuai mudah ialah menukar spring klac untuk model klac tangan.Model klac kaki tak rasa kot perbezaannya,harap grip kat plat klac je kuat tapi tork enjin terbazir kat autoklac(governor),pun tak ada faedah juga.Autoklac ni sistemnya lain macam sikit.Makin laju governor berpusing,makin kuat shoes dia mencengkam housing.Kebarangkalian berlaku lost/slip di autoklac adalah tinggi jika housing dan shoesnya dah worn out teruk.Slip di bahagian clutch plate agak sukar berlaku sebenarnya kecuali tork enjin LC korang serupa Yamaha R1.
Untuk peringkat yang lebih resing,penggunaan oversized block,camshaft dengan profil lobe lebih tinggi,spring injap yang lebih keras,dan karburetor besar adalah perlu.Tapi ianya sama sekali tidak sesuai untuk kegunaan ke kedai runcit membeli santan mahupun berulang alik untuk bekerja.
Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan,ambil contoh oversized block.Secara teorinya memanglah power sebab cc besar sikit,cuma jangan hairan tangki 4 liter LC cepat kering.
Sekiranya anda punya motor dah sampai tahap tukar blok,tukar bearing enjin maka seharusnya jangan abaikan satu lagi keperluan.Radiator.Blok dah besar,revving tinggi,api kuat + petrol banyak bermaksud enjin bekerja dengan lebih panas.Aku tengok ramai yang lupa bab penyejukan.Ingat,LC tak ada meter suhu,yang ada cuma meter lampu amaran overheat.Ada baiknya dapatkan radiator yang besar sikit.Kalau tak ada kat market sebab manufacturer barang aftermarket tak buat,maknanya manufacturer tu bangang.Ada ke patut sistem penyejukan diabaikan macam tu saja?Bayangkan enjin B18C Type R bikin power-power,lepas tu maintain pakai radiator standard.Confirm enjin bersepai.
Alternatif lain,cuba survey mana-mana radiator motorsikal yang saiznya besar sikit(contoh;FZ150,etc.).Kalau mounting atau piping tak sama,boleh customize,takdak hal punya.
Jangan lupa ya?Dalam proses melajukan kenderaan,semua aspek perlu optimum dan seimbang sebab semua benda bersangkut paut.Sebenarnya kalau nak cerita semua memang panjang lebar.Ni pun sebab blog aku dah jarang update sampai PageRank pun dah jadi kosong.
Siapa-siapa ada pendapat,cadangan,atau bantahan sekalipun bolehlah bincangkan di ruang komen.Happy riding!

Selasa, 5 Februari 2013

Apa Itu Traction,Treadwear dan Temperature Pada Tayar?

Kebelakangan ni kalau anda perasan,banyak jenama tayar pelik-pelik yang sebelum ni kita tak pernah dengar pun.Kebanyakan dari kita hanya mengenali jenama Bridgestone,Dunlop,Continental,Falken dan beberapa lagi jenama popular.Jenama-jenama popular ni kebiasaannya datang dengan harga yang premium,atas faktor R&D yang khusus untuk mengoptimumkan potensi tayar terhadap cengkaman ketika basah,berhenti  dan ketahanan.

Bagi yang mampu,tak jadi masalah untuk membeli jenama premium contohnya Michelin,tapi kalau pemilik kereta yang tak berapa nak mampu jaga dengan baik,apakah pilihan mereka untuk tayar sekiranya dah botak?

Dibawah adalah jenama-jenama tayar mengikut kategori harga premium hinggalah tahap bajet ketat.Pilihan dipoket anda.

 

  Premium  
Bridgestone Continental Michelin
Goodyear Pirelli Dunlop
     
  Pertengahan  
Avon BF Goodrich Cooper
Falken Firestone Fulda
Marangoni Hankook Kumho
general Nokian Toyo
Uniroyal Vredestein Yokohama
     
  Ekonomi  
Achilles Apollo Barum
CEAT Debica DMack
ESA Tecar Federal GT Radial
Infinity Kenda Kleber
Kormoran Marshal Matador
Maxxis Meteor Nankang
Neuton Nexen Nitto
Radar Riken Sava
Zeetex Silverstone Sunny
Semperit Zeta  
     
 

Bajet

 
Accelera Admiral Altenzo
Austone Autogrip BCT
Dextero Event Evergreen
Fullrun Gislaved Goodride
Hero Herse Jinyu
Lassa Linglong Maloya
Mastercraft Mohawk Petlas
Primewell Roadstone Rockstone
Rotalla Runway Sailun
Star Performer Starmaxx Sunew
Syron Triangle Tyfoon
Wanli Westlake  

 

Macam-macam jenama kan?Pernah dengar jenama tayar Linglong,Wanli,Semperit dan Karipap?

Karipap tu saje aku menokok tambah.

Pengkelasan diatas dibuat berdasarkan kategori harga,bukan prestasi.Secara amnya,tayar premium sememangnya berprestasi tinggi,tapi bukan bermakna tayar murah semuanya tidak bagus.

Mari sekolah sikit lagi pasal tayar.

Pertamanya kod asas,contoh(175/65/R14)

175:Kelebaran tayar (mm)

65: peratus ketebalan berbanding lebar (65%)

R: Binaan tayar (R:radial)

14: Saiz rim

Ini adalah asas.Untuk tekanan udara,rujuk saranan pengeluar kenderaan.

 

Tetapi ada beberapa lagi maklumat pada tayar yang boleh kita dapat seperti Traction,Treadwear dan Temperature pada sidewall tayar.

 

Traction:Abiliti tayar untuk menghentikan kenderaan diatas permukaan basah

Kategori:Terbaik AA,diikuti A,B dan paling rendah C.

 

Treadwear: Pengelasan kadar kehausan tayar

Kategori: Semakin tinggi nombor semakin tahan lama,contohnya tayar dengan rating treadwear 400 seharusnya dua kali lebih tahan lama berbanding tayar dengan rating 200.

*Rating ini juga bermaksud kompaun getah yang digunakan samada keras,sederhana atau lembut.Tayar lembut cengkamannya lebih baik,tetapi cepat haus.

 

Temperature:Ketahanan tayar terhadap suhu dan kebolehan untuk menyingkirkan haba

Kategori: A,B dan C.Kategori A lebih sejuk dan C panas.Panas tidak bermakna ianya tidak selamat,cuma berdasarkan rating tersebut tekanan angin dan beban yang sesuai harus digunapakai.

 

Selamat membeli tayar!

 

*Info jenama tayar,tyrereviews.co.uk

Sony Xperia Z Yang Agak Best

Selepas menggunakan Sony Ericsson Aino U10i dan rosak hanya satu tahun dilenjan,aku dah tak berminat lagi dengan produk Sony Ericsson.Kemudian Sony Ericsson menjadi Sony semula selepas mereka dah terer buat henpon,tak perlu jenama Ericsson lagi.

Agak lama Sony tenggelam di Malaysia sampailah baru-baru ni satu model mereka menarik perhatian aku dengan rupa yang cantik dan semestinya abiliti setanding dengan ‘abang’ besar seperti Apple dan Samsung.

Dijangkakan akan dilancarkan hujung suku pertama tahun ini,Sony Xperia Z dilengkapi spesifikasi hebat dan satu ‘senjata’ sulit iaitu ciri kalis debu dan air.Trend smartphone kalis air sudah bermula di Jepun agak lama,cuma pengeluar US,Korea dan Taiwan lambat menyedari kewajipan smartphone harus bercirikan kalis debu dan air.

 

Spesifikasi Sony Xperia Z

Dimensi  139x71x7.9mm
Berat 146gram
Skrin -TFT capacitive 16M warna
-1080x1920,5.0 inci,441 ppi
Memori 16GB,2GB RAM
-slot MicroSD hingga 32GB
Kamera -13.1MP
-2.2MP kamera kedua
Operasi Android OS v4.1.2 JellyBean
CPU Empat teras 1.5GHz Krait
GPU Adreno 320
Bateri 2330mAh
Lain-lain -kalis air sedalam 1 meter selama 30 minit
-Sony Mobile BRAVIA Engine 2
-A-GPS + GLONASS

 

xperia-z

 

Gadget elektronik memang cantik berwarna hitam walaupun nampaknya kemasan macam ni bakal meninggalkan cap jari yang banyak.Paling teruk bila lepas jawab panggilan,minyak dari kulit muka akan bersememeh kat skrin telefon.Tak apalah,lap saja habis cerita.

Dari segi rekabentuk memang win,ringkas,tapi butang Power macam janggal pulak duduk kat tengah.Dari segi ergonomik,memang senang nak petik guna ibu jari,tapi tetap nampak aneh.Mungkin sebab bentuknya bulat dan terbonjol.Sekali imbas nampak macam butang fizikal untuk shutter kamera.

Harganya masih belum diketahui,tapi aku rasa mungkin murah sikit dari jenama pemain-pemain utama lain.

HTC Butterfly Yang Agak Best

htc butterfly

Produk HTC terakhir yang aku pernah tuliskan dalam blog ni adalah HTC Droid DNA,dimana spesifikasinya memang baik belaka kecuali memori dalaman yang kecil,hanya 11GB.Ketiadaan slot MicroSD menyebabkan segalanya menjadi fail secara keseluruhan.Malang sekali memori sebesar itu tak boleh memuatkan banyak filem-filem HD untuk ditonton pada skrin Super LCD3 seluas 5 inci dengan ketumpatan ppi setinggi 441.

Sebagai gantinya,HTC mengeluarkan HTC Butterfly,kalau tak salah sudah mula didapati di pasaran Malaysia.Segalanya hampir menyamai HTC Droid DNA,tetapi hadir dengan beberapa penambahbaikan,antaranya:

 

-Perubahan dimensi iaitu lebih nipis 0.6mm,tetapi panjangnya ditambah 2mm berbanding Droid DNA

-Pengurangan berat sebanyak 1.7gram

-penambahan slot MicroSD yang menyokong sehingga 32GB

 

Selebihnya masih sama dengan skrin 5 inci resolusi 1920x1080,RAM sebanyak 2GB,CPU Qualcomm Krait Quad-core 1.5GHz dan GPU Adreno 320,serta bateri 2020mAh.

Harga runcit yang ditawarkan adalah RM2,299 dan untuk harga lebih murah(beserta kontrak),Maxis menawarkan harga bermula RM1,188 dengan kontrak dua tahun manakala Celcom RM1,468 dengan kontrak setahun atau setahun setengah.

Isnin, 4 Februari 2013

Syok Juga Toyota Vios Ni

Vios

Lama juga rasanya aku tak menulis pasal kereta.Kali ni aku nak cerita sikit pasal Toyota Vios@dugong(kata komentator di blog paultan).Sejak dari model pertama sampai sekarang entah berapa kali facelift,lima,enam kali kot.Boleh kata tiap tahun muka lain-lain.Pertama kali Vios generasi kedua keluar,serius huduh yang amat bontot dia.Bertahun jugak la baru nampak ok dan akal aku boleh terima.

Hujung minggu lepas aku balik kampung dan aku mengujipandu dugong J,kelas paling basic dalam keluarga Vios.Ke’basic’an siri J ni aku tak pasti sangat,maybe interior material,audio control kat stereng pun tak ada dan unit hiburan asas dengan 4 speaker.Lain-lain malas pulak aku nak Google.Selebihnya sama je,enjin 1NZ-FE 1.5 DOHC VVT-i 109ps dengan tork 142Nm@4200rpm.

Mula-mula ujipandu aku dulu sekitar Kota Damansara,terasa pickupnya agak lambat dan sedikit berat kalau dibandingkan dengan Myvi rim 17 tutup aircond.

Ada dua kemungkinan berlakunya berat sebab masa tu tiga orang dewasa ada dalam kereta dan satu lagi yang paling berat,ada beras 100kg dalam bonet,haha!Memandangkan pemanduan sekitar bandar,pengunaan satu-satu gear pun pendek je.Model yang aku uji ni versi manual,lupa pulak nak cakap.Biasanya kereta sedan ada sikit feel macam berat,tapi tak sebenarnya sebab nisbah gearnya diatur lebih kepada pemanduan lebuhraya.

Semalam ujipandu dengan kondisi jalanraya yang pelbagai iaitu Lebuhraya Karak dengan laluan berselekoh,Lebuhraya Pantai Timur yang lurus tapi berombak dan juga jalan kampung Jengka-Kota Gelanggi yang baik sedikit dari jalanraya di Afghanistan.

Pertamanya aku nak highlightkan tentang handling.Aku bukan nak sebut handling kategori trek Sepang.Maksud aku handling sebuah sedan yang selesa untuk mengharungi kepelbagaian variasi jalanraya yang aku sebutkan diatas.Ini adalah kali pertama aku memandu kereta yang menggunakan EPS(Electric Power Steering).Oleh kerana itu,aku cuma boleh membayangkan feel pemanduannya hampir seperti stereng Logitech untuk game Gran Turismo.

Sistem EPS membantu ketika parking,tetapi semasa pemanduan agak laju,stereng menjadi berat untuk kestabilan.Memang syok,solid.Patutnya aku terus cakap syok dari awal,tak payah eksplen sampai Gran Turismo bagai.Ditambah lagi dengan sistem gear dengan batang pendek,macam short shift plak rasanya.Tukaran gear terasa sikit macam ‘bergetah’ mungkin sebab masih baru+sistem linkagenya dalam ruangan enjin pun nampak complicated.

Masih lagi bab handling.Walaupun dugong menggunakan sisten gantungan torsion bar dibelakang,ianya masih sangat memadai untuk kegunaan berlumba biasa.Maintain speed sekitar 120-130kmj di LPT dan Karak tidak menjadi masalah langsung.Cukup sedap,sampai selekoh turun gear empat dan terus tekan minyak lagi sambil melayan selekoh.Brek?Tak payah.Tunggu sampai plaza tol je.

 

Vios Engine

Keduanya,enjin.Rasanya enjin 1NZ-FE memang dah lama digunapakai,boleh dikatakan enjin lama.So what?Tork yang mencukupi dan fuel consumption yang jauh lebih jimat dari Myvi,buat apa buang duit R&D enjin baru?Masa trip ke Alor Star dua minggu lepas,Myvi aku dan Vios dugong J sama-sama isi penuh di Batu Caves,dua-dua kereta full load.Sampai depan homestay Hutan Kampung Alor Star,Myvi tinggal dua bar,Vios ada empat bar lagi selepas mengharungi jarak lebih 420km.

Tank Myvi 40 liter,tank dugong 42 liter,beza 2 liter sahaja.Serius fuel efficient 1NZ-FE ni.

Satu lagi yang aku perasan,layout enjin agak berlainan.Aku tak pasti juga sejak bila Toyota pakai format intake depan,ekzos belakang.Macam K20A plak susunannya.Mungkin aliran udara dari grill depan akan menyejukkan intake manifold.Khabarnya layout macam ni dapat memperbaiki tork low dan mid range.

Kebaikan tork yang bagus ketika low dan mid range ada kena mengena dengan penjimatan bahanapi.Nisbah gear dapat dioptimumkan untuk kuasa dan pecutan.Sebagai contoh enjin Myvi K3-VE pada kelajuan 100kmj berputar pada kelajuan 3000rpm.Vios ‘cuma’ memerlukan 2600rpm untuk kekal pada kelajuan 100kmj.Kurang pusingan bermakna kurang telan bahanapi.Simple.

Dari segi kuasa memecut dan mendaki,boleh dikatakan sedap jugalah.Sebelum ni kalau dengan Myvi aku,biasanya aku peram gear empat dari bawah bukit sebelum kepuncak terowong Karak.Tengah momentum sedap tu kalau ada kereta yang lembab duduk lorong paling kanan,terpaksa juga switch gear tiga sambil menyumpah.Vios pulak paling rendah sampai gear empat sahaja,cukup gagah mendaki bukit sampai ke terowong.Tapi semalam ada sebijik Mazda 5,sambil maintain naik bukit,boleh accelerate lagi.Power sungguh.

Konklusinya,agak best juga dugong ni sebenarnya walaupun harga paling basic RM73k.Tapi aku teringat kata-kata editor majalah Kereta,pasal apa ramai pakai Vios atau Hilux?Sebab enjin Toyota ni ‘kalis peluru’ katanya.Start terus jalan,tak payah warm up.Amalan karut je warm up enjin ni.Aku tak tipu.

Untuk hasil ujipandu yang lebih menyeluruh,carilah di Internet.Aku tak rajin pulak nak mengomen pasal kenapa material dashboard nampak macam murah,besi gred apa dia pakai,crash test berapa bintang,kenapa bontot Vios tak lawa,pasal apa orang panggil dugong dan sebagainya.Sekian terima kasih!Smile

Jumaat, 1 Februari 2013

Kebanyakan kapal digerakkan oleh enjin diesel,samada pacuan terus pusingan syaf untuk memutarkan propeller atau menjana generator elektrik untuk kegunaan motor propeller.Bagi jenis kapal yang menggunakan kuasa nuklear,konsepnya adalah memanipulasi haba dari perlakuran terkawal rod-rod bahanapi nuklear untuk memanaskan dandang(boiler),stim akan menggerakkan turbin penjana tenaga elektrik dan seterusnya kuasa elektrik digunakan untuk menggerakkan motor propeller.

Pemilihan jenis penjana kuasa adalah berdasarkan kuasa yang dikehendaki dan yang paling penting bahanapi yang digunakan.Diesel biasanya dipilih atas faktor nisbah hasilan kuasa yang lebih baik dan nuklear

Isnin, 14 Januari 2013

Edisi Gigil;Rooting HTC One X JellyBean

Disebabkan hari ni kebosanan yang amat sangat,tiba-tiba nafsu nak meng’rootingsmartphone muncul semula.Serius walaupun proses rooting berjalan lancar,tangan gua still gigil lagi ni.Korang semua sedia maklum yang proses rooting agak berisiko mengkondemkan phone korang,tapi tak taulah jiwa gua ni tak boleh tahan nak rooting jugak.

Sebenarnya sepanjang hidup aku belum pernah ada device yang virgin sampai betul-betul rosak.Semuanya pernah aku bega-bega/dismantle/tweak dan macam-macam istilah yang sewaktu dengannya.

Selepas melakukan kajian selama beberapa minggu dan membaca tutorial Unlock Bootloader dan Rooting One X di omghackers.com,maka bermulalah proses rooting.Oh ya,membaca tutorial sahaja tidak memadai,aku jugak menelaah video tutorial berkaitan rooting One X yang dihasilkan oleh cursed4eva.Carilah kat YouTube ya?

Pasaipa tangan aku gigil lagi nih?

 

Ok,sementara data-data dalam phone aku dibackup menggunakan Titanium Backup,aku merepek sekejap kat sini.Sebenarnya tak banyak tutorial berbahasa Melayu yang mudah diikuti untuk menjalankan kerja berisiko tinggi ni.Memang ramai mereka-mereka yang pro dalam kerja-kerja rooting,tapi tak ramai yang ada blog dan menulis tutorial.

Sebabnya kalau tersalah langkah,phone korang akan menjadi batu-bata mahal yang tidak berguna.Istilah sains perkomputerannya adalah bricking.Tak faham?Senang cakap phone korang jahanam.Proses ni memerlukan seseorang yang cukup ballsy untuk memperjudikan nasib smartphone yang berharga ribuan ringgit.Segala risiko tanggung sendiri okeh.

Kaedah rooting One X ni aku tak beranilah nak tulis takut salah guide,cuma apa yang aku boleh cakap ialah follow baik-baik tutorial dalam omghacker.com dan video rooting cursed4eva.InsyaAllah selamat.Sebaiknya smartphone korang tak ada apps yang berbayar sebelum Unlock Bootloader sebab semuanya akan hilang.Ingat tu.

Satu perkara lagi,tutorial tu untuk One X Ice Cream Sandwich,maka ada beberapa step yang kena switching antara Charge Only dan Disk Drive.Dalam JellyBean tak ada,maka cukup dengan enable usb debugging.

 

1.Unlocking Bootloader

Secara asasnya daftar di HTCDev,lepas tu pastikan dah download dan install ADT Google SDK dan seterusnya ikut langkah yang diberikan.Dalam tutorial cursed4eva,diorang terus skip ke Step 8 untuk melengkapkan proses Unlock Bootloader.

 

2.Rooting

Tonton video YouTube dan fahami langkahnya betul-betul.Kalau boleh salin stepnya atas kertas.Sebelum tu sediakan keperluan yang diminta seperti fail zip fastboot.rar yang siap sedia diunzip dalam Local Disc C:.

Jangan tertinggal command tambahan fastboot erase cache tu ya?

 

2013-01-14_15-49-37

Ini ajelah screenshot yang aku dapat ambik selepas buat validation guna Root Validator

 

Oklah,walaupun proses rooting dah selesai,sebenarnya aku masih blur nak buat apa sebenarnya kat phone aku ni.Orang cakap boleh bagi power la,save bateri la,internet laju la,memacam lagi ayat manis,hahah!Maybe selepas install custom ROM kot?Bagi aku masa untuk explore kelebihan rooting ni dulu,then kita cerita-cerita lagi kat sini.

Sabtu, 12 Januari 2013

Perpindahan Pemain EPL Januari 2012/2013

Perpindahan pemain EPL adalah antara carian tertinggi di blog aku ni,so kali ni aku sediakan data perpindahan pemain EPL musim 2012/2013 untuk pertengahan musim.

Nama Pemain
From
To
(juta Euro)
1.Angelo Henriquez Man. United Wigan loan
2.Daniel Sturridge Chelsea Liverpool 15
3.Wallace Fluminense Chelsea 5.4
4.Wellington Paulista Cruzeiro West Ham  
5.Marouane Chamakh Arsenal West Ham  
6.Joe Cole Liverpool West Ham  
7.Mathieu Debuchy Lille Newcastle United 6.2
8.Demba Ba Newcastle United Chelsea 8.5
9.Hope Akpan Crawley Town Reading  
10.Ezekiel Fryers Standard Tottenham 3.5
11.Alfred N’Diaye Bursaspor Sunderland 3.7
12.Stephen Kelly Fulham Reading 1.5
13.Loic Remy Marseille QPR 10.5
14.Joel Atletico Madrid Wigan loan
15.Vegard Forren Molde Southampton 4.8
16.Dean Santagelo Ausburg II Manchester United  
17.Mapou Yanga-Mbiwa Montpellier Newcastle United 8
18.Yoan Gouffran Bordeaux Newcastle United 2
19.Moussa Sissoko Toulouse Newcastle United 2.5
20.Massadio Haidara Nancy Newcastle United 2.5
21.Wilfried Zaha Crystal Palace Manchester United 11.8
22.Emmanuel Frimpong Arsenal Fulham loan
23.Paul Scharner Hamburger Wigan  
24.Lee Camp Nottingham Forest Norwich City  
25.Kei Kamara Sporting Kansas City Norwich City  
26.Luciano Becchio Leeds Norwich City  
27.Danny Graham Swansea Sunderland 5.8
28.Kevin Mbabu Servette Newcastle United 1
29.Coutinho Inter Milan Liverpool 10
30.Urby Emanuelson Milan Fulham loan
31.Stanislav Manolev PSV Eindhoven Fulham loan
32.Yacouba Sylla Clermont Aston Villa 2.4
33.Suk-Yoong Yun Chunnam Dragons QPR  
34.Christopher Samba Anzhi Makhachkala QPR 15
35.Nick Blackman Sheffield United Reading  
36.Brek Shea Dallas Stoke 3
37.Roland Lamah Osasuna Swansea loan
38.Lewis Holtby Schalke Tottenham 1.8
39.Eyong Enoh Ajax Amsterdam Fulham  
40.John Stones Barnsley Everton 3.5
41.Simon Dawkins Tottenham Aston Villa  
42.Nacho Monreal Malaga Arsenal 10
43.Jack Butland Birmingham Stoke 3.8
44.Stefan Galinski Derby County Stoke  
45.Andros Townsend Tottenham QPR loan
46.Jermaine Jenas Tottenham QPR  
47.Tal Ben Haim Portsmouth QPR free
48.Kader Mangane Al Hilal Riad Sunderland loan
49.Emanuel Pogatetz Wolfsburg West Ham loan
50.Roger Espinoza Kansas City Wigan free

Isnin, 7 Januari 2013

Tucuxi Terhaibat Kemalangan

Jumaat lepas aku ada tulis pasal kereta elektrik Tucuxi,hari ni lain pulak ceritanya.Mobil sport listrik kebanggaan Indonesia kemalangan akibat melanggar tebing dan tiang elektrik.Kereta milik Menteri BUMN,Dahlan Iskan dipercayai mengalami kerosakan tayar sebelum kemalangan.

Beliau memandu kereta tersebut dari Solo ke Magetan yang laluannya berbukit dan curam.Menurut saksi,Tucuxi itu menggesel Kijang,sebelum terbabas ke tebing.Dipercayai Kijang tersebut ialah Toyota Kijang,bukan kijang liar ya tuan-tuan.

Setakat ni sudah dua kali kenderaan kebanggaan Indonesia kemalangan.Sebelum itu,kapal halimunan trimaran KCR Klewang terbakar selepas sebulan dilancarkan.

 

Dahlan Iskan Kecelakaan Saat Test Drive Ferrari Listrik Tucuxi   foto   Tempo.co-142335

Dahlan Iskan Kecelakaan Saat Test Drive Ferrari Listrik Tucuxi 3   foto   Tempo.co-142809

Dahlan Iskan Kecelakaan Saat Test Drive Ferrari Listrik Tucuxi 2   foto   Tempo.co-142708

Jumaat, 4 Januari 2013

Tucuxi;Kereta Sport Elektrik Indonesia

Aku terjumpa berita ni dalam Tempo Interaktif,akhbar Indonesia online berkenaan perkembangan dunia automotif mereka.
Seorang designer kereta custom graduan ITS,Danet Suryatama dari Kupu-Kupu Malam Autocustom Jogjakarta mencipta sebuah kereta sport elektrik yang diberi nama Tucuxi.Aku tak tau macamana nak sebut dengan betul,tu-su-ki,tu-chu-zhi atau tu-chu-ki.Ape-apelah.
Tucuxi adalah nama spesies dolphin air tawar yang terancam dek kepupusan.Manakala kereta sport elektrik Tucuxi adalah spesies baru kereta elektrik yang menyerupai dolphin(gurau je,heee) dan mampu memecut sehingga 240kmj.Kuasa baterinya mampu membekalkan tenaga sehingga 300km jarak perjalanan setiap kali dicas penuh.
Tempoh pengecasan penuh adalah kira-kira empat jam.Danet Suryatama cakap,Tucuxi ni hanya akan dibina sebanyak 200-400 unit sahaja dan harga seunit adalah Rp 1.5 billion(lebih kurang RM445,950.00).Juga disertakan poster full size gratis Julia Perez.
But wait,ada tak orang perseorangan kat Malaysia ni berjaya bikin kereta sport elektrik?

Spesifikasi:
-Berat:1112.1kg
-Tinggi:1200mm
-Lebar:1995mm
-Bateri:Li-Ion Phosphate/Nano-Lithium
-Jarak pemanduan:320-480km
-Motor:200kW Permanent Magnet
-Kapasiti:4 penumpang
-Material badan:Aramid carbon fiber komposit

311258_294482320662504_585164580_n
182549_294477877329615_597573470_n
420534_294477953996274_753017481_n
540916_294482277329175_956279846_n
Electric-Cars-Tucuxi-looks-from-the-side
Images from thecardriving

Khamis, 3 Januari 2013

Leopard Evolution;Bakal Milik TNI-AD

Aku baru je habis baca majalah Perajurit keluaran Januari 2013.Semalam tengok-tengok juga kot-kot ada majalah Tempur,tapi nampaknya tak ada.Tempur memang selalu terganggu keluarannya,aku rasa sebab proses penerbitan majalah tu diusahakan dalam keadaan kekurangan penulis.Menulis artikel militari memang tak banyak isu terutamanya isu ketenteraan tempatan.

Dalam Perajurit isu Januari 2013,dua topik menarik pertamanya tentang ketibaan dua unit pertama helikopter SAR(Search And Rescue) Eurocopter EC725 Cougar TUDM dan juga ekspo Indo Defence 2012.Sebenarnya helikopter(penulis artikel militari suka menulis helikopter sebagai pesawat sayap putar) EC725 ni mencecah bumi Malaysia pada 28 November 2012 di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah,Subang iaitu diangkut menggunakan pesawat kargo Antonov AN124.

Pembelian yang dimuktamadkan oleh Kerajaan Malaysia pada DSA 2010 dengan nilai RM1.6 bilion ialah untuk perolehan sebanyak 12 unit EC725 lengkap dengan keupayaan SAR,khidmat latihan,alat ganti dan beberapa lagi hal yang berkaitan dengan pengoperasian EC725.Info lebih lanjut,puas baca dan tengok gambar,sila dapatkan majalah Perajurit yang terbaru.Aku tak boleh tulis banyak-banyak,sebab artikel orang.Kena hormat karya dia.

Kedua,khabar-khabar angin tentang penambahan aset baru TNI terjawab dalam liputan ekspo Indo Defence 2012.Sebelum ni mat-mat Indon memang jaki dengan Malaysia bila kita ada membeli aset ketenteraan baru.Kali ni mereka lebih lantang di medan forum internet kerana Indonesia berbelanja agak besar untuk menggantikan aset-aset yang usang.

 

revolution

Antara yang paling menarik perhatian ialah Kerajaan Indonesia membuat keputusan untuk membeli sejumlah MBT(sebelum ni Indonesia tidak memiliki Main Battle Tank) baru dan terpakai iaitu Leopard Revolution,Leopard 2A4(terpakai Jerman),kenderaan sokongan MBT dan Marder IFV(terpakai Jerman).Jumlah kos pembeliannya agak menarik,hanya US$280 juta.Lebih kurang RM840 juta.Nilaian itu adalah untuk pembelian sebanyak 63 unit Revolution,40 2A4,10 MBT support vehicle,dan 50 Marder IFV.IFV adalah bermaksud Infantry Fighting Vehicle.

Di Indonesia pun sama macam di Malaysia,tetap ada pihak pembangkang yang mempersoalkan kesesuaian Leopard untuk beroperasi di mukabumi Indonesia.Walaubagaimanapun pembelian tetap diteruskan,cuma tak tahulah samada unit ujian sudahpun diuji secara ekstensif dengan mukabumi negara seberang.Leopard Revolution seberat 60 tan,berbanding MBT Malaysia PT91-M yang hanya seberat 46.5 tan.Itu baru MBT,khabar tentang TNI-AU bakal dapat helikopter tempur Apache?Sakan Indonesia shopping ya,heeee!

Dari sudut doktrin peperangan TNI,aku tak tahu nak ulas.Maaf,sebab aku bukan pemikir militer apatah lagi ada kawan-kawan dalam bidang tu.Jadi apa yang aku tuliskan lebih sesuai untuk dibaca orang biasa yang berminat dengan dunia ketenteraan terutamanya aspek teknikal.Tidak ada istilah-istilah berat,maklumlah pembaca blog aku mungkin terdiri dari wanita yang secara asasnya kurang tahu tentang dunia militari.

Apa bezanya antara Leopard dan Leopard Revolution?Dari segi nama kita boleh tahu Leopard Revolution adalah versi naiktaraf modular Leopard 2A4.Antara perbezaannya ialah:

-pakej armor komposit AMAP(Advanced Modular Armor Protection) menggunakan teknologi nano seramik,aloi titanium dan steel yang lebih moden.

-bersifat modular,boleh disesuaikan untuk keperluan samada hentaman RPG atau IED.Kelebihan modular adalah kebolehan untuk ditukar-ganti jika rosak.

-Dilengkapi smoke grenade launcher baru iaitu Rheinmetall ROSY

-remote controlled 12.7mm machine gun

-Revolution mendapat sistem kawalan tembakan terbaru,periskop 360 darjah dan sistem pengurusan medan tempur

-dibekalkan auxiliary power unit untuk menjalankan operasi MBT ketika enjin dimatikan.

 

Agak cemburu juga Indonesia dapat MBT canggih,tapi tak apa.Malaysia tak suka mewujudkan suasana perlumbaan senjata di Asia Tenggara.Kita pakai apa yang sesuai dengan negara kita.Baru-baru ni aku terbaca dalam buku,lupa tajuknya,kos melatih seorang pilot Apache adalah sebanyak 4 juta pound.Hanya 2-3% layak menerbangkan Apache,contohnya pilot perlu menghafal fungsi 227 butang pada kokpit yang menghasilkan ribuan kombinasi.Malaysia takkan bazir duit beli Apache punya…

 

revolution_l3

revolution_l2

revolution_l1

Info & gambar:majalah Tempur,military-today.com

Smartphone?Tak Bermakna Tanpa Internet…Yang Laju!

Semalam dua entri aku padam semula sebab tengah menaip tetiba lost,hilang arah tuju.Sebelum aku merepek yang bukan-bukan,terpaksalah aku delete semula.

Hari ni aku terbaca dalam Kosmo! Online tentang kelonggaran syarat skim rebat RM200 telefon pintar untuk belia.Sebelum ni salah satu syaratnya ialah had harga telefon pintar yang layak mendapat rebat adalah maksimum RM500.Nampaknya gomen terpaksa akur dengan desakan belia bahawasanya telefon pintar pada harga RM500 adalah tidak cukup pintar.Maka,tiada lagi had harga telefon pintar yang boleh dibeli.Bolehlah teruskan niat untuk mendapatkan iPhone 5,Galaxy S3 dan sebagainya.

Aku malas nak sentuh dari sudut pandangan politik sebab banyak sangat spekulasi nak pulak dekat-dekat PRU ke-13 Mac nanti.

 

no-signal-400x288

Tapi macamanapun perlu dipertimbangkan juga syarat lain iaitu ianya hanya untuk pelanggan baru atau sedia ada pakej data mobile.Yang ni berat sikitlah.Siapa yang memang melanggan pakej data tak jadi masalah.Untuk pelanggan baru,hati-hati sebab anda bakal diikat dengan kontrak selama satu atau dua tahun.Dek kerana nak mendapatkan rebat RM200,tak pasal-pasal kena tambah beban tanggungan bulanan.

Contohnya macam pakej data 3Gb mobile internet yang aku pakai sekarang.Komitmen bulanan boleh dikatakan purata RM100,termasuk caj tetap RM68 dan juga caj panggilan & SMS.Operator lain macam Celcom/Maxis aku tak taulah.Dengarnya lebih lagi.

Sebab itulah had pendapatan belianya diletakkan agak tinggi iaitu RM3000 supaya hanya yang benar-benar mampu memberi komitmen layak memohon skim rebat ni.Yang gaji kurang dari tu bukan tak boleh,cuma kena fikir masak-masak.Walaupun komitmen RM100 mungkin nampak macam tak besar mana,tapi sebenarnya agak beban jugalah.Tiap bulan nak bayar kereta,rumah sewa,loan belajar,makan minum,dan sebagainya.

Walaupun mampu memiliki telefon pintar + mobile internet,tapi poket kering aku tak rasa itu pintar.Utamakan perkara wajib dulu.Rasa down dikelilingi kawan-kawan yang semuanya bertelefon pintar?Apa nak downnya,sebelum ni boleh hidup tanpa telefon pintar,kenapa sekarang tak boleh ye tak?

Yang penting pastikan kewangan stabil dulu sebelum membuat keputusan untuk berkomitmen dengan bil bulanan.Lagipun kat Semenanjung Malaysia ni coverage HSDPA HANYA di kawasan berpopulasi tinggi je,bandar besarlah tu.Setakat bandar kecik-kecik ni buat rugi je langgan pakej data.Sebabnya speed internet di bandar kecik dan diluar bandar sangat sampah.Apa guna ada smartphone kalau coverage tahap 3G je.Serius tak laju.Kalau korang puas hati aku tak taulah,macam baru-baru ni DiGi upgrade pemancar dia.Speed internet kat area rumah aku turun ke tahap 3G daripada sebelum ni HSDPA.Rasa macam tersumbat pun ada sebab dah biasa internet laju.Tapi sekarang dah oklah.

Ingat ya?Point penting tu.Semak dulu kelajuan internet di kawasan korang tinggal/kerja.Aku ingat lagi betapa pahitnya pengalaman menggunakan internet berkelajuan sampah.Pernah aku pakai broadband,pakej data 5Gb@RM99 sebulan.

Duduk Shah Alam dapat signal 3G(kawasan TTDI Jaya) dengan purata kelajuan data transfer 30-60kbps.Sebulan aku hanya mampu pakai 3Gb,rugi bayar RM99 tapi tak dapat guna 5Gb.Kelajuan internet tahap purba macam tu hanya sesuai zaman Nokia 3310 saja.Bila aku nak terminate,ada hati diorang nak bagi diskaun 50% kat bil aku.Ceh!

Oklah,akhir kata belia luar bandar tak payah la berangan pakai smartphone.Apa guna ada smartphone kalau tak diperkasakan dengan pakej data,dan apa makna pakej data kalau coverage tak ada,hehehehe!Kesian orang kampung!

 

*Image from MalaysianWireless.com