Isnin, 8 April 2013

Journey To Kuala Kurau

Hujung minggu beberapa minggu lepas boleh dikatakan antara hari yang paling banyak perjalanan dalam hidup aku.Perancangan awal untuk ke rumah saudara jauh sebelah mak aku ditambah dengan perjalanan tambahan disaat akhir,menjadikan sepanjang hari kereta aku bekerja keras.
Mak aku dilahirkan di Kuala Kurau,Perak sebelum arwah atuk dan nenek sebelah mak aku membuat keputusan berhijrah ke Sekinchan Selangor.Tahun bila aku tak pasti,mungkin awal 70-an dulu.Oleh sebab itulah masih ada cabang saudara-mara yang tinggal disana.Kali terakhir mak aku kesana mungkin ketika zaman remajanya dulu.
Di pihak aku walaupun pertalian saudara sudah agak jauh,tidak ada salahnya untuk mengenali cabang-cabang persaudaraan walaupun mungkin kunjungan ke Kuala Kurau Perak itu adalah yang pertama dan terakhir dalam hidup aku.Lagipun,best apa berjalan ke tempat orang.Sekurang-kurangnya...”oh,aku pernah sampai sana”.Pernah tengok stesen minyak Buraq Oil?Haaa,nanti aku cerita.
Persediaan pertama adalah memastikan kesihatan kuda tunggangan aku.Dari segi enjin tak ada masalah sebab balik dari kenduri di Alor Star dulu aku dah tukar minyak enjin semi sintetik Perodua.Paling pekak pun boleh lagi belasah sampai 7000km.Tapi masalah yang satu ni memang wajib kena atasi.Aku perasan handling kereta aku semakin sampah masa perjalanan pergi balik ke Alor Star tu.
Sabtu lepas aku bercadang nak rotate tayar memandangkan dah hampir setahun dilenjan lepas tukar rim.Bila nak rotate dah tentu kena balancing semula.Masa balancing la baru aku perasan rim dah hampir kesemuanya bengkok.Tak repair tak boleh juga sebab driving pun dah tak best sebab vibration kuat.So,dua rim yang paling teruk bengkoknya terpaksa dibakar dan diketuk semula.Kos pembaikan sebiji rim RM80.Repair dua biji rim+balancing+rotate telah mengepau bajet aku sebanyak RM188.
Aku pun tak sangka agak fragile juga rim-rim ni sebabnya sesekali bila aku check lepas mengharung perjalanan yang teruk,rim nampak ok je.Rupanya bahagian dalam rim yang menerima lebih tekanan setiap kali aku mengharung jalanraya Malaysia yang teramat cantik ni.Aku ni pulak jenis takde nak berhati-hati sangat sebab aku yakin suspensi aku tak keras mana pun.Nampaknya lepas ni aku tak boleh terlalu ambil mudah permukaan jalanraya yang akan dilalui.Konfigurasi tayar 205/40/R17 memang tak boleh belasah lasak sangat.Mungkin lepas ni kalau aku tukar tayar lagi,mungkin aku akan trade in dengan rim 16 sahaja.Pakai rim 17 memang kereta nampak hensem,tapi kalau asyik bengkok je lama-lama rim pun dah tak kuat lagi.
Ada member yang suggest rim original(rim aku pakai sekarang ni SSR Type C RS imitation dari Taiwan),masalahnya rim original mahal nak mampos.Dengarnya rim secondhand halfcut Jepun saiz 17 inci dengan PCD 100 empat lubang boleh cecah 6k tuh!Rim dah 6k,takkan sarung tayar cap ayam kot.Koman-koman kena pakai Potenza,baru kena gaya.Dengan pendapatan aku suami isteri rasanya lebih bijak untuk membeli keperluan dapur daripada meleburkan duit kearah itu.
Petang Sabtu selepas Maghrib,aku dan keluarga bergerak ke Sekinchan.Mak aku dan adik-adik aku dahpun sampai ke Tali Air 8 lebih awal.Lepas check in Harbour Viev Hotel,pergi makan sekejap,lepas tu gerak ke rumah arwah nenek aku.Lebih kurang jam 11.30pm,balik semula hotel.Tujuan aku memilih untuk tidur hotel adalah kerana nak mengelakkan kesukaran menunggu giliran mandi dan juga mengawal anak kecik aku yang maha cergas itu.Kat hotel pun orang dah nak tidur,dia masih mundar-mandir meronda satu bilik.Bayangkan kalau tidur kat rumah nenek aku.Habis merata dia merayap.
Lebih kurang jam 3.00 pagi wife aku dapat panggilan dari mak mertua aku yang bagitahu anak saudaranya meninggal dunia di Lumut,Perak.Katanya jenazah dahpun dalam perjalanan ke Terengganu untuk dikebumikan di kampung halaman emaknya.
Keesokan pagi,lebih kurang jam 7.45,dengan tiga buah Myvi dan sebuah Vios kami semua memulakan perjalanan.Hasil perbincangan dengan wife aku,kami buat keputusan untuk singgah ke Pengkalan TLDM Lumut untuk menziarahi jenazah dengan harapan sempat sampai kesana sebelum jenazah dibawa ke Kuala Terengganu.
Sebaik melepasi jambatan Sungai Bernam,aku terpaksa menukar mod pemanduan ekonomi kepada mod sport untuk mengejar masa.Mujur jalanraya yang menghala ke Hutan Melintang,Perak agak baik,lebar dan lurus untuk mengizinkan aku memandu pada kelajuan hampir 140kmj dikawasan kampung.Lebih kurang jam 9.00am,maka sampailah kami di pintu masuk Pengkalan TLDM.Group lain yang terus ke Kuala Kurau dahpun sampai ke kawasan Pantai Remis.Alhamdulillah,kami sempat menatap wajah arwah adik Ika dan turut serta menyertai solat jenazah.
IMAG0843
Selepas van jenazah mula bergerak ke Kuala Terengganu,kami singgah sekejap di rumah AyahMan(panggilan untuk pakcik wife aku) dan menyambung semula perjalanan ke Kuala Kurau sekitar jam 10.30am.Perjalanan sejauh 134km ni melalui jalan kampung merentasi Pantai Remis,Terong,Lebuhraya Utara-Selatan dari tol Changkat Jering dan keluar di tol Taiping Utara,dan melalui Jalan Gula.
IMG-20130327-WA0001
Salah satu jambatan yang banyak di Perak

Walaupun ada bantuan GPS Waze,ianya tidak banyak membantu sebab lokasi rumah yang nak dituju ni ditengah sawah dan tiada maklumat dalam pengkalan data GPS.Dengan tangki bahanapi yang semakin susut dan lokasi rumah yang tak dapat dikenalpasti,agak menggelabah jugalah memandu dikawasan kampung yang dikelilingi sawah padi.Ada juga aku terserempak beberapa stesen minyak mini dengan nama dagangan BuraqOil,tapi agak suspen juga aku nak singgah memenuhkan tangki.
Walaupun jenamanya agak kelakar,setelah diGoogle jenama bahanapi ni agak popular di perkampungan kawasan utara Semenanjung.Akhirnya jumpa juga stesen minyak berjenama komersil,BHPetrol di pekan Kuala Kurau.
Lepas isi penuh kat stesen minyak BHP,aku teruskan lagi perjalanan sampai ke Balai Bomba Kuala Kurau dan menunggu adik aku jemput,hasil bantuan GPS location sharing.Keluar dari jalan utama,kami memasuki jalan kampung yang sempit dan sungguh 60-an.Memang anak kampung kat sini toksah berangan la nak lowered dan pakai tayar low profile.Elok beli Perodua Kembara 2ndhand.
Kereta terpaksa diparkir jauh dari rumah kenduri dan ditambah dengan cuaca Khatulistiwa jam 1.30pm,memang mencabar betullah nak makan nasi minyak orang Kuala Kurau ni,heeee!
Persekitaran kampung Parit Abas,Kuala Kurau ni memang terasa suasana kampungnya.Dikelilingi sawah padi yang luas,aku boleh bayangkan kesukaran hidup kat sini sekitar tahun 60-70-an dulu.Petak-petak sawah agak berselerak,dan sistem jalan kampung yang sempit mungkin disebabkan kawasan ni tidak dirancang dengan baik diawal pembukaannya dulu,berbanding kawasan Sekinchan yang agak baik susunatur jalan kampungnya.Tak percaya boleh tengok Google Earth.Dulu-dulu orang tak sangka kereta banyak macam sekarang.
Walaupun perjalanan agak mencabar dan meletihkan,aku tetap seronok sebab dapat menjejakkan kaki di tempat kelahiran mak aku dulu.Dalam masa yang sama,sempat juga singgah ke Lumut.Sebenarnya aku suka bila ada peluang masuk kedalam kem tentera,tapi saja suka-suka nak masuk dah tentu la tak boleh.Lagipun tujuannya nak menziarahi jenazah,bukan nak jalan-jalan dalam kem.Aku cuma dapat tengok kapal TLDM dari jauh je,itupun tak nampak nombor pennant.Entah KD apa agaknya tu.
Tepat jam 3.00pm,aku gerak balik Damansara semula.Perjalanan balik agak mudah dengan panduan GPS,tapi aku terus pilih untuk guna lebuhraya.Tak boleh tahan redah jalan kampung.Jalannya taklah teruk sangat tapi terpaksa membontoti kereta lembab memang aku tak boleh tahan.Harapan aku paling lama pun tiga jam dari tol Taiping Utara dan keluar ke tol Kota Damansara.Tapi apakan daya,kita hanya mampu merancang.Sepanjang perjalanan balik hujan turun dengan lebat menyebabkan aku terpaksa berhenti di R&R Gua Tempurung sebab visibility sangat teruk.Ingatkan boleh la nak ke tandas,rupanya R&R Gua Tempurung ni cuma tempat untuk rehatkan badan je.Lebih kurang setengah jam,aku teruskan lagi perjalanan untuk berhenti di R&R Tapah.Punya la ramai manusia.Rehat lagi dalam setengah jam pekena jambu potong sambil menyedut nikotin,baru la rasa agak fresh sikit.
Rasanya hampir jam 8.00pm baru aku sampai ke Damansara.Kat bawah ni summary perjalanan aku Ahad lepas:
1.Sekinchan-Pengkalan TLDM,Lumut=125km
2.Pengkalan TLDM,Lumut-Kuala Kurau=133km (tol RM2.20 dari Changkat Jering-Taiping Utara)
3.A190 Kuala Kurau,Perak-Kota Damansara=295km(tol 34.30 dari Taiping Utara-Kota Damansara)
Jumlah jarak=553km
Kos bahanapi=RM60

Next,Holiday In Pangkor!

Khamis, 4 April 2013

Apa Itu Macai

Dalam entri pagi tadi,aku ulaskan sikit tentang salah satu manifesto PR.Kalau sekali imbas,maybe ada yang akan fikir aku ni sedikit menentang manifesto tu.Harap tak ada yang salah faham,aku tak menentang,cuma ianya boleh ditambahbaik.Matlamat manifesto pun sebenarnya perancangan untuk kehidupan rakyat kearah yang lebih baik,tak gitu?Harga barang murah ke,mahal ke,kita telahpun dibentuk sejak zaman dahulu untuk mengamalkan hutang...Orang kita suka sangat berhutang.
Oklah,macam yang aku cakap dalam entri tu,aku cuba untuk memahami apakah dia erti perkataan "macai" yang seringkali disebut-sebut dalam apa juga artikel berkaitan politik.Hasil kajian aku sebentar tadi,maksud macai ialah kuli,orang suruhan,dan kasta terbawah dalam satu-satu organisasi.Sebenarnya perkataan macai berevolusi dari perkataan "pencacai" yang kemudiannya diringkaskan menjadi cacai.Kebanyakan dari kita mungkin biasa dengar perkataan "pencacai angkat najis" dari filem P.Ramlee,Seniman Bujang Lapok.So,boleh fahamlah bagaimana low classnya pekerjaan angkat najis ni.
Macai ni boleh juga dianggap sebagai pekerja bawahan,tetapi dalam bidang pekerjaan tak digunakan pulak istilah ni.Sebabnya dalam bidang pekerjaan,segala bentuk kerja yang diarahkan perlu dibuat samada rela atau tidak kerana dibayar gaji.Berbanding dengan "macai" arena politik,mereka menjunjung falsafah pihak yang disokong dengan begitu setia,rela berdebat apa saja walaupun tidak mendapat faedah secara langsung umpamanya bekalan beras setiap bulan.
Apa yang aku faham daripada maksud gelaran "macai" untuk orang-orang sebegitu,ianya tidak dikhaskan kepada mana-mana pihak/parti.Boleh tak aku katakan macam ni,"macai" boleh digunakan pada sesiapa saja yang termasuk dalam golongan seperti yang aku sebutkan tadi?
Sepatutnya boleh kan?

Maksud aku apa guna menuduh orang itu macai,orang ini pun macai.Macai detected!Haha!
Yang pastinya pihak yang memanggil seseorang itu macai,dah tentulah beliau juga berada dikelompok macai.Sebabnya dalam politik Malaysia ni,most butthurt person bila bertekak di internet levelnya macai juga.Cuma pihak yang disokong saja berbeza.Masing-masing tegar mempertahankan pendapat sendiri yang kebanyakannya tidak mengkaji baik buruk isu yang diperdebatkan .Betul tak?
Parlimen pun dah selamat dibubarkan semalam,maknanya tiada pihak kerajaan dan pembangkang sekarang.Semuanya adalah calon-calon kerajaan.Berpolitiklah dengan berhemah,berbicara secara matang,elakkan menghina lawan,dan yang penting bertindak seperti orang yang beragama Islam.Di pihak aku,aku cuma memerhatikan cuaca politik Malaysia,dan undi aku hanya untuk pihak yang "layak" mentadbir Malaysia dengan lebih baik dan seimbang segenap segi.
Memilih mana-mana pihak tidak salah,yang salahnya bila taksub sampai tak sedar diri sendiri juga terjebak dalam golongan "macai".

Usik-Usik Manifesto PR

Antara perkara yang agak menarik dan hangat dibincangkan sekarang ni ialah salah satu manifesto Pakatan Rakyat berkenaan pengurangan cukai kereta import.Ianya kedengaran sangat menarik kerana kesan langsungnya ialah harga kereta import akan sedikit murah berbanding sekarang iaitu sekitar sekali ganda dari harga jualan diluar negara.Kalau dekat wall Facebook tu melompat-lompat orang suka tengok harga dah kurang separuh.
Yang mana merancang untuk membeli kereta baru,pasti menahan niat buat sementara sehingga manifesto ini direalisasikan.Oklah,pada aku sendiri pengurangan cukai kenderaan import sangat baik.Bayangkan aku sendiri yang membeli kereta tempatan terpaksa membayar lebih RM63,000 untuk sebuah kereta kompak dengan kapasiti enjin 1.3.
Dua tahun pertama bayaran balik pinjaman dengan bulanan RM531 hanyalah untuk melunaskan faedah pinjaman.Itu kereta tempatan.Dengan implimentasi cukai dan faedah pinjaman bank sekarang,aku hanya mampu memandu Mazda 6 dalam mimpi saja.
Sekarang kita tengok sekeliling semasa kita memandu pergi dan balik kerja.Adakah kita berpuashati dengan keadaan trafik dijalanraya?Pergi kerja kena awal walaupun jaraknya tak sampai 30km.Balik kerja 5.30pm,45 minit dah tentu terbuang atas jalan.Ini keadaan sekarang,bayangkan tiga,empat tahun lagi.
Setiap tahun jumlah kereta baru yang didaftarkan semakin meningkat.Adakah ini selari dengan harga kereta tempatan?Orang tetap beli kereta walaupun mahal bukanlah disebabkan penduduk Malaysia berpendapatan tinggi.Puncanya adalah kemudahan pinjaman sewa beli.
Aku tinggal menyewa di kawasan perumahan kos rendah.Menurut kata pembeli rumah kat kawasan rumah aku tu,seunit rumah hanya berharga RM38,000.Itu harga 10 tahun lepas.Rata-rata pembeli rumah kat sini adalah golongan biasa-biasa dan sebahagiannya isteri tidak bekerja.Tapi yang agak menimbulkan persoalan,ada beberapa pemilik rumah yang mempunyai dua,atau tiga kereta.Yang pakai Honda Stream RS-Z pun ada!Harganya dalam lingkungan RM150k,lebih kurang empat kali harga rumah.Kenapa agaknya orang beli juga?
Sebab rakyat Malaysia kebanyakannya mampu,mampu berhutang...
Then kita tengok pulak harga rumah teres dua tingkat sekarang ni.Kawasan baru macam kat Saujana Utama pun dah cecah harga pasaran lebih 300k.Ianya akan terus meningkat ke tahap seterusnya selagi ada permintaan.Asas perniagaan adalah penawaran memenuhi kehendak pasaran.Selagi wujud permintaan yang kuat,soal harga tidak lagi menjadi masalah.
Pelik ke harga rumah makin mahal?Dulu-dulu ya aku pelik,sekarang tak lagi.Kalau aku jadi developer pun aku letak harga mahal,sebab permintaan banyak.Jual seunit teres dua tingkat RM400,000 pun berebut orang beli,apa sebab aku nak jual murah ya tak?
Kereta dan rumah ni lebih kurang je kalau di Malaysia.Mahal-mahal pun orang beli walaupun secara logiknya memang tak mampu.
Berbalik kepada manifesto pengurangan cukai kenderaan,bagi aku ianya baik tapi kesan jangka panjangnya perlu dikaji dulu.Kadang-kadang benda ni dijadikan kayu ukur oleh golongan berpendapatan rendah untuk merasa nikmat memandu kereta import.Segelintir lagi cuma mengambil kesempatan,maksud aku malas.Malas mencari duit ekstra,malas belajar tinggi-tinggi tapi nak hidup bergaya macam orang banyak duit.Golongan yang segelintir ni la yang paling suka sangat-sangat segala benda murah dan free.
Jujur aku cakap,aku pun sama macam orang lain.Suka benda-benda murah.Gaji aku pun tak besar,tapi tak layak mintak BR1M.Macam kat kedai pancing semalam la,ada ke patut kekili pancing harganya RM2200.00.Tapi dah barangnya terkenal dengan reputasi dan kualiti baik,ada peminat tersendiri,suka hati dialah nak jual harga berapa.Tetap orang beli juga.
Akhir kata,daripada menjanjikan kereta murah,ada baiknya diganti dengan rumah murah atau motorsikal kuasa tinggi murah.Banyak juga faedahnya.Harap siapa yang baca ni faham isi penting yang aku nak sampaikan.Read between the lines....

Next time aku nak tulis pasal maksud perkataan "macai" pulak.Glemer betul perkatan tu sekarang.Hehehe!