Selasa, 23 November 2010

The Most and Absolutely Unlucky Day Ever!

Dalam hidup korang,pernah tak korang buat kerja bodoh?

Ataupun kerja tu tak bodoh,tapi disebabkan korang tak sabar,korang dah buat satu kesilapan yang sangat besar?

Aku pernah jugak la buat kerja bodoh umpamanya bawak motor laju-laju(dulu motor kapcai SS aku laju,standard pekak pun boleh out meter),meniti jambatan balak licin dalam hutan tebal dimana kat bawahnya sungai mengalir deras.Tu sebahagian jela,sebab aku sedar kerja-kerja macam tu tak ada faedah dan kalau aku tak bernasib baik,nyawa melayang.Bila duduk fikir balik,baru la sedar betapa bodohnya kerja yang aku buat tu.
Benda-benda tu aku buat masa fikiran belum matang...Tak sangka plak bila dah tua dan hari ni aku 'ter'buat kerja bodoh lagiiiii!

Nokia N70-1 standard pasaran
N70 aku punya.
Camtu la rupa handphone aku bila ditanggalkan cover depan dia.
Pasal ape aku ngengada nak bogelkan handphone aku?

Alkisahnya....
Semalam aku malas cas bateri handphone..So,sampai ke petang ni,bateri pun ala-ala Ultraman tengah nazak.Sampai je rumah,terus aku cas.Ehh??Pehal takleh cucuk charger kat charging port dia plak ni?
Aku belek-belek,rupanya ada cebisan kayu dah menyumbat lubang charger.Alamak....dah la halus lubangnya,cmana aku nak korek?
Aku tak fikir panjang,terus buka cover,nak buka board and relaikan satu persatu.Senang sikit nak buang cebisan kayu tu.Memang sebelum ni pun dah puluh-puluh kali handphone aku ni terbarai aku kerjakan.Screwdriver plak takde..Takpe,pakai pengetip kuku pun boleh.
Skru bahagian bawah semua setel..Tinggal skru atas sebelah kiri..Tengah aku kepit skru,ntah macamana boleh tergelincir plak!Arggghhh!!
Aku tengok elok-elok kat board halus(dalam bulatan merah),kot-kot ada yang terkena.

!#@%$&_)(&*#@!DAMNNNN!!!
Ada sebijik komponen halus yang tertanggal!Ah,macamana ni??Boleh idup lagi ke handphone aku?Aku pasang bateri,try on power....Aku menanti dengan berdebar-debar...
Yang berlaku cuma kedengaran bunyi intro Nokia dan nyalaan backlight warna putih.Nothing on screen.
"they got nothing on you babehhh..."Perli aku plak Bruno Mars nih.

Termenung aku kejap..What the hell i'm doing??
Aku belek-belek lubang charger tu.Aku pandang keliling,aku ternampak jarum jahit kat rak TV.Aku cungkil serpihan kayu tu..senang je serpihan yang blocking lubang charger tu terkeluar.

WTF.......

Skarang ni,aku cuma boleh jawab call sahaja,no more SMS..

p/s:Bila menghadapi kesulitan,tarik nafas dalam-dalam,fikirlah jalan penyelesaian yang bijak,Insyaallah,kita akan ketemu jawapannya.Moralnya,jangan menggelabah puyuh tak tentu pasal!

Sejarah Automobil Tanah Melayu

Korang sayang kereta tak?
Pernah fikir macamana kereta korang berfungsi?
Oklah,soalan paling mencabar....

Berapa lama dah agaknya kenderaan beroda empat mula berada di Tanah Melayu?

Haa,tak payah nak selak modul sekolah teknik,memang tak ada punya...Meh baca sama-sama.Aku pun baru je tau ni sebab tetiba terfikir macamana mulanya industri automobil kat Malaysia ni.
Asal-usul bertapaknya kenderaan beroda empat kat Malaysia ni bermula dari Singapura.Sejak bermulanya enjin pertama pada tahun 1886 ciptaan Gottlieb Daimler,industri automobil berkembang pesat ke merata dunia.
Benz Patent Motorenwagen,1886
Ianya bermula di Tanah Melayu pada tahun 1986 apabila Herman Katz dari Katz Brothers,pengimport di Singapura membawa masuk Benz single cylinder belt driven 5 kuasa kuda buatan tahun 1984.Pembelinya adalah Mr.B.Frost,dari Eastern Extension Telegraph Company.Tak lama selepas tu,Charles Burton Buckley membeli kereta tersebut..
Zaman dulu-dulu pun dah ada kelab kereta yang ditubuhkan pada 22 Mac 1907,iaitu Singapore Automobile Club yang dipresidenkan oleh Gabenor Sir John Anderson.Semasa tahun 1913,sudah terdapat 700 kereta berbanding 330,000 penduduk.Pada 1923,kelab kereta ni ada 415 ahli melambangkan kepesatan ekonomi pada zaman tu.
Akhir 1920-an,kereta mula mendapat sambutan dan berkembang ke Semenanjung Tanah Melayu.Antara pengimport kereta masa tu ialah Eastern Auto dengan jenama Nash and Bayliss-Thomas,Lyons Motor dengan jenama Dodge,Guthrie dengan jenama Buick,Imperial Motor dengan jenama Erskine,General Motor Export Company dengan jenama Chevrolet,Oldsmobile,Oakland dan British Vauxhall,Cycle & Carriage dengan buatan Inggeris,Amerika dan Eropah dan akhir sekali Borneo Motor dengan jenama Austin dan La Salle.
Kartun dari majalah tempatan pada 1939 mengenai iklan Automobile Association of Malaya(AAM)
Sehingga tahun 1935 statistik kerajaan menunjukkan lebih 27,000 kenderaan didaftarkan,dimana 28% berada di Singapura dan 65% daripadanya adalah buatan British.
Pada 7 Disember 1941 perang melanda Tanah Melayu.Sebuah syarikat pembuat enjin dan alatganti,Wearne Brothers mengalami kerugian apabila kilangnya rosak teruk.Akhirnya pada 15 February 1942,Wearne Brothers menutup operasinya di Tanah Melayu.
Peperangan mengakibatkan ekonomi merosot dengan teruk memandangkan Tanah Melayu hanya bergantung pada komoditi getah dan timah.
Kat bawah ni adalah koleksi poster dan foto lama ketika kemuncak sejarah industri automobil di Tanah Melayu sebelum peperangan.
Cycle & Carriage Co.,pengedar pelbagai produk pada awal 1900-an.Iklan dari akhbar Malay Mail pada Jumaat 1 Jun 1906
Iklan dari Malay Mail pada 1906 menunjukkan Cycle & Carriage Co. menjual basikal dan mesin jahit Singer
Pejabat Cycle & Carriage Co. pada 1899 di High Street Kuala Lumpur
Cover majalah Motoring in Malaya terbitan Julai 1939.Majalah ni berharga 25 sen.
Iklan Brinkmann & Co yang memegang francais Mercedes Benz sebelum diambilalih oleh Cycle & Carriage
Iklan pada 1930-an.
Iklan model Ford tahun 1930-an edaran Wearne Brother's Universal Car yang mempunyai pejabat di Penang,Ipoh dan Singapura.
 Isi kandungan diolah dari currypotproductions
Gambar diambil dari currypotproductions

Sabtu, 20 November 2010

Arsenal 2-3 Tottenham Hotspur (20 November 2010)


Arsenal tewas di halaman sendiri apabila kesilapan demi kesilapan berlaku membolehkan pasukan tetamu menjaringkan  tiga gol di separuh masa kedua.

Sebelum waktu rehat,Arsenal mendahului dengan dua gol hasil jaringan Samir Nasri (12")dan Marouane Chamakh(27").Malangnya kelebihan itu tidak bertahan lama apabila Tottenham menggandakan asakan di separuh masa kedua dan mendapat gol pertama hasil jaringan Gareth Bale.

Akibat ke'nakal'an Cesc Fabregas menahan bola menggunakan tangan,Tottenham mendapat penalti yang disempurnakan oleh Rafael Van Der Vaart menjadikan kedudukan 2-2.Arsene Wenger cuba menukar percaturan dengan memasukkan Robin Van Persie menggantikan Marouane Chamakh.

Tottenham menambah jaringan menjadikan kedudukan 3-2 apabila bola lambung hasil sepakan percuma Rafael Van Der Vaart kedalam kotak penalti Arsenal berjaya ditanduk kebelakang oleh Kaboul.

Arsenal cuba menyamakan kedudukan apabila Laurent Koscielny berjaya menanduk masuk hantaran sepakan percuma Van Persie,tetapi gol tersebut dibatalkan kerana kedudukan offsaid.

Disaat-saat akhir Arsene Wenger melakukan pertukaran pemain kali kedua dengan memasukkan Theo Walcott dan Tomas Rosicky untuk menggantikan Andrey Arshavin dan Samir Nasri.Tapi pasukan pelawat bertahan dengan baik hingga ke masa penamat.Cuma satu rembatan dari Tomas Rosicky berjaya dilakukan,dan ditangkap kemas oleh penjaga gol Tottenham,Gomes.

Tottenham akhirnya berjaya menamatkan kemarau kemenangan di halaman Arsenal selama 17 tahun.Perlawanan seterusnya Arsenal akan bertemu Aston Villa.

DiGi BlackBerry Torch 9800 – Hot New Features

Ok,zaman sekarang dah tak macam 10 tahun dulu.Handphone dikira sebagai barang mewah,tak semua orang mampu dan memerlukan handphone.Berbeza dengan sekarang ni,semua orang wajib ada handphone,seperti pentingnya ada IC.
Eh,pelik sangat la kalau zaman sekarang tak ada handphone.Apa tak peliknya,macam tak penah hidup bermasyarakat pulak.Paling asas pun ada handphone biasa-biasa,dapat call dan SMS pun kira ok la.Yelah,mudah nak dihubungi,kalau ada apa-apa masalah,nak tanya khabar pun senang ye tak?

Handphone pertama aku,Motorola Talkabout.

Masa tu tahun 2000.Lambat gila aku pakai handphone.Zaman tu aku pakai operator Celcom.Top Up value yang paling murah masa tu aku rasa RM60,kalau tak salah la.Charge untuk satu SMS RM0.30.Mahal gila!Tapi tu charge 10 tahun dulu.Sekarang dah murah sangat-sangat.Budak-budak sebaya aku paling suka handphone Nokia 3310,kira dah habis trendy la masa tu,hehe!Tukar LED backlight kaler putih la,biru la.
Paling gempak masa tu ringtone 'monofonik'.Monofonik ni istilah aku je,haha!Tapi tak tau la kenapa aku pilih Motorola.













Handphone kedua,Nokia 3610


Handphone kedua aku,Nokia 3610.Aku tukar ke handphone ni pun pasal Motorola tu dah teruk sangat rosaknya.Antennanya dah patah.Aku pun beli la Nokia ni,2nd hand je beb.Tapi boleh tahan la aku pakai untuk beberapa tahun.Masa ni tahun 2004,aku dah bertukar ke operator Maxis.Kos panggilan ngan SMS pun dah murah.
Aku tak ingat la apa plannya,plan Activ5 kot.5 nombor Maxis yang didaftar,kadar SMSnya 1sen je.Kos panggilan untuk Activ5 aku dah lupa.Malangnya handphone ni pun mendapat status pencen lepas antennanya rosak jugak.Itu pun ada jugak kutu mana tah yang rembat!Lantak ko lah,mujur aku dah beli Nokia N70.





Handphone ketiga,Nokia N70
Bila dah mampu sikit,aku beli la handphone baru.Itupun lepas buat keputusan sukar,nak beli handphone or PS2.Akhirnya aku pilih handphone,susah plak kalau takde handphone.PS2 next time pun boleh beli.
Masa ni aku pakai DiGi dah.Saja suka-suka nak try,sebab tengok member asyik dapat bonus je.Alhamdulillah kekal sampai sekarang.Cukup puashati dengan apa yang ditawarkan oleh DiGi buat masa ni.



Handphone keempat,Blackberry Torch 9800



Ooopss!!Acah je.Aku belum beli handphone lain lagi,walaupun teringin nak tukar handphone lain.Tengok pakej DiGi BlackBerry Torch 9800 ni macam best jugak.
DiGi menawarkan pakej DG Smart Plan dimana harga pakej yang ditawarkan adalah RM1,499 je,berbanding recomended retail price ialah RM2,299.
Terdapat empat pakej menarik yang ditawarkan oleh DiGi:

Surf SMART – Monthly Internet Unlimited plan for only RM 68
Call SMART – No minimum call usage
Save SMART – 100% rebate on the Internet Unlimited plan (terms & conditions apply)
Roam SMART – Unlimited data roaming for only RM 36 a day


Spesifikasi Blackbery Torch 9800


Berat:161.1gram
Masa bercakap:5.5 jam
Standby : 18jam
Memori:512Mb+4Gb eMMC+4Gb Media Card
Kamera: 5 Megapiksel,2x digital zoom,autofocus,image stabilization,flash & video recording
Skrin:3.2 inci HVGA+ 480x360 piksel,light sensing dan font size boleh ubah
Audio support:MP3,AMR-NB,AAC-LC,AAC+,eAAC+,WMA,WMV,Flac & Ogg Vorbis
Video support:MPEG4,H.263,H.264,& WMV3
O/I:3.5mm audio jack,built in speakerphone M3/T3(open position)
-Built in GPS termasuk Blackberry Maps
-Touch screen keyboard,QWERTY slider keyboard,keyboard backlight
-802.11 b/g/n
-WPA,WP2 Personal dan Enterprise
-Cisco CCX certified
-WiFi Access to Blackberry Enterprise server
-WiFi Access to Blackberry Internet Bundle
-Menyokong UMA


Huh!Tak cukup mantap lagi?Untuk aku yang tak boleh tinggalkan internet,Blackberry Torch 9800 la paling sesuai,ditambah dengan pakej DG Smart Plan.Lagipun aku dah lama pakai DiGi.Nak update blog,Facebook,Twitter,pendek kata bersosial di alam maya ni.Update status seberapa pantas,tak payah aku rushing balik rumah mengadap laptop,hehe!


Bagi sesiapa yang teringin jugak,semak di laman web DiGi



Jumaat, 19 November 2010

Third Reich Secret Military Project

Dalam kolum Kosmo hari ni ada cerita tentang Germany flying disc zaman sebelum WWI,tapi infonya sikit sangat.Sebelum ni ada jugak berita yang aku dengar tentang pembinaan pesawat stealth oleh pihak Germany,seawal 40 tahun mendahului pesawat stealth pertama ciptaan US.
Masa zaman peperangan,kreativiti dan tahap intellligent pencipta-pencipta dan ahli sains kat sana meningkat dengan mendadak.Walaupun perlumbaan senjata tu tujuannya untuk peperangan,tapi teknologi yang terhasil sebenarnya banyak manfaat untuk kehidupan masa sekarang ni.Itu la yang dinamakan ada hikmah disebalik sesuatu,hehe!
Sebenarnya aku nak kongsikan fakta-fakta tentang inovasi flying disc/piring terbang & pesawat stealth Jerman ni.

RFZ/Round Aircraft
Sebuah alat terbang kecil yang dibina pada 1922 oleh VRIL Society
Asalnya technician-technician Jerman nak tambahkan persenjataan kat flying disc ni dengan meletakkan Panzer tank cannon
 -Gambar diatas dipercayai projek pertama mesin penerbangan inter-dimension di Jerman yang dibina oleh Thule-Vril Society pada 1922.

-Apabila Adolf Hitler bersama-sama pegawai-pegawai atasan Nazi menjadi chancellor di Jerman dan ditambah dengan pengetahuan 11 tahun sains metafizik oleh Thule-Vril Society,kerajaan Jerman memberi sokongan untuk diorang meneruskan projek 'Round Aircraft' atau RFZ(RundFlugZeug).RFZ yang dicipta ni memanfaatkan teknologi levitator yang dibangunkan oleh WA Schumann dari Technical University of Munich.

-1934,RFZ pertama berjaya dicipta iaitu Haunebu yang projeknya dipantau oleh SS Himmlers,(cabang teknikal unit E-IV(Entwicklungsstelle 4) yakni cabang khusus yang diwujudkan untuk mengkaji dan membangunkan sumber tenaga alternatif.

-Haunebu RFZ digerakkan oleh sistem electromagnetic-gravitic pertama di dunia,iaitu Vril-Thule Triebwerks.Sistem ini adalah gabungan penukar tenaga bebas,Hans Coler Konverter,penjana Van De Graaf dan Marconi Vortex Dynamo(tangki bebola besar yang mengandungi merkuri).Gabungan tiga teknologi ni membolehkan medan elektromagnetik yang sangat kuat terhasil dan mampu memberi kesan kepada tarikan graviti.

HO-IX Ver-2 Stealth Aircraft

Pesawat stealth pertama Jerman




-Awal 1940an Jerman berjaya membina sebuah pesawat prototaip yang tidak mampu dikesan oleh radar.Pesawat HO-IX Ver-2 mampu terbang pada kelajuan hampir 1000km/j.Perkara yang amazing tentang pesawat ni ialah bahan binaan utamanya adalah kayu!

-Selain untuk meningkatkan ciri-ciri stealth,kayu dipilih kerana material duralumin memerlukan jumlah masa yang banyak untuk dihasilkan memandangkan masa kontrak yang diberikan kerajaan cuma 6 bulan.

-'Kulit' pesawat dibina dengan menggunakan plywood setebal 17mm,iaitu lapisan plywood nipis 1.5mm dan diantaranya ialah campuran habuk kayu,arang dan gam setebal 14mm sebagai penyerap gelombang radar.

-Penerbangan pertama ialah pada 2 Februari 1945 oleh juruterbang bernama Leftenan Erwin Ziller.

-Setelah berpuashati melihat kejayaan penerbangan pertama,kerajaan Jerman mengarahkan Waggonfabrik Goettha membina 40 unit pesawat HO-IX dibawah peruntukan HO-229.

-Malangnya pada 18 Februari setelah beberapa kali penerbangan,HO-IX menalami kegagalan pada salah satu enjinnya.Setelah salah satu enjinnya mati,Lt.Ziller memandu pesawat kembali ke Oranjenburg.

-Apabila hendak mendarat,gear pendaratan tak dapat dikeluarkan kerana pam hidraulik terletak pada enjin yang mati tadi.Pesawat HO-IX Ver-2 terhempas ke landasan dan mengorbankan Lt.Ziller.

 -Data teknikal HO-IX V2

Kegunaan = Fighter
Binaan fiuslaj = Steel tubing
Binaan sayap = Plywood
Kapasiti = 1 pilot
Enjin = 2X Junkers 004 Jet Turbine
Kuasa = 2000lb/ft setiap satu
Lebar sayap = 16.8 meter
Berat kering = 4844kg
Bahanapi = 1700kg
Cruise speed = 900km/j
Max. speed = 1000km/j