Rabu, 14 Mac 2018

Bebelan Dunia Automotif Tempatan




Beberapa minggu lepas kalau tak salah, aku ada terima satu mesej Whatsapp berkenaan transplan enjin 3SZ pada sebuah Myvi. Rupa-rupanya beliau adalah pembaca blog aku dan katanya dari blog ni lah beliau terispirasi untuk menukar enjin.

Terima kasih banyak-banyak ya? Aku harap penulisan aku sebelum ni dapat memberi manfaat berterusan kepada sesiapa saja selagi blog ni wujud. Maaf sebab semakin kurang menulis kebelakangan ni.

Ada sedikit tambahan untuk cerita Myvi 3SZ tu dan aku rasa agak penting juga. Pertamanya sistem suspensi dan tayar. Enjin 3SZ dibina dengan asas blok besi tuang, jadi ianya agak berat berbanding enjin K3VE. Sebaiknya dapatkan sistem suspensi yang mampu menampung berat enjin baharu. 

Berkenaan dengan tayar, aku  perhatikan tayar bersaiz standard (175/65/R14) tak sesuai digunakan. Set up tayar asal kilang kalau kita perhatikan pada Myvi standard pun menyebabkan tayar kelihatan seperti kurang tekanan angin sekalipun kita pamkan mengikut rekomendasi pegeluar (220kPa).

Satu sebabnya ialah tayar berketebalan 65 tidak mempunyai sidewall yang kuat sepertimana tayar berprofil rendah. Kalau dipam setinggi 240kPa, tak selesa pula. Habis bergegar dashboard. Aku rasa saiz rim yang sesuai ialah antara 15 atau 16 inci sahaja. Kalau nak sumbat rim 17 pun boleh, tapi laburlah modal yang besar sikit untuk membeli set suspensi bolehlaras yang ada reputasi cemerlang.
Lagipun dengan saiz minima rim 15 inci, korang boleh pasang sekali rotor brek bersaiz 11 inci. Tak perlu la sampai berdiri bila tekan brek kecemasan.



------------------------------------------------------------


Kebelakangan ni juga banyak perkembangan automotif yang kita dapat tengok. Paling ketara sekali ialah kemunculan supercar-supercar elektrik yang senang-senang je boleh mengatasi kelajuan supercar berenjin petrol. Pernah dengar tak jenama Rimac Automobili? Model Concept S dia boleh sprint 0 - 100km/j dalam masa 2.5 saat je gila. Top speed 365km/j sahaja. Rimac ni jenama dari negara Croatia. Ya, negara yang aku rasa takde jenama kereta nasional yang boleh dibanggakan pun sebelum ni.

Dulu aku skeptikal juga dengan kereta elektrik ni. Apa barang kereta laju takde bunyi perang. Tapi itulah, kita kena move on juga bila sampai masanya. Bila kereta elektrik makin laju,kos makin murah, tempoh pengecasan pantas dan jarak pemanduan sekali cas 1000km misalnya, itulah masa yang sesuai untuk kita berubah kearah dunia yang lebih bersih.

Satu perkembangan yang menarik lagi di Malaysia ialah Honda Malaysia mencatat rekod sebagai pembuat kereta bukan nasional yang mengungguli jualan untuk tahun ketiga berturut-turut. Dulu Toyota pegang title market leader non nasional ni. Tapi Honda nampaknya bijak membaca selera orang tempatan. Aku rasa sebabnya satu je, Honda Malaysia sangat agresif dalam menawarkan model jualan dan effort mereka untuk mengatasi skandal airbag Takata juga harus dipuji.

Berbanding Honda Malaysia, UMW Toyota kelihatan ‘lembab’ dari sudut ini. Korang tengok ajelah senarai model-model jualan UMW. Boleh dikatakan jauh ketinggalan. Design orang tua, spec pulak agak basic sedangkan bukan tak ada langsung model-model Toyota yang canggih. HR-V dah naik jemu kita nampak atas jalan, UMW baru nak mula jual CH-R. Nampak tak lembabnya mereka disitu.

Selain dari tu UMW cuma ada Vios, Altis, Camry bla…bla…bla…bosan. Kalau spesifikasi sedap pun, harga dah masuk kategori meninggal untuk rakyat marhaen. Dalam hal ni nampak Perodua pula lebih kedepan dari segi spesifikasi passive safety dan jualan. Itu pasal la UMW cuba beli pegangan saham yang lebih besar dalam Perodua. Easy money kot.

Tentang Proton tidak ada apa-apa yang menarik selepas pembelian saham oleh Geely. Barangkali selepas mereka melancarkan SUV. Adakah Proton terlambat mengejar trend? Atau kali ni sekali lagi mereka tersilap percaturan harga. 

Aku ada terbaca kat mana tah, SUV Proton ni kategori Premium. Premium dari spesifikasi atau harga premium tak pasti la pula. Premium spesifikasi harga masuk akal insyaAllah orang terima. Jangan harga premium tak tentu hala sudahlah. 

Aku memang tunggu Proton jual kereta baru sebab masa ni ramai yang excited lebih. Berlambak screenshot muka-muka dan statement over confident yang aku jadikan khazanah. Lepas dua tiga tahun aku baca balik komen sorang-sorang sebagai hiburan masa tengah berak. Dulu aku suka betul baca komen Fauzan dalam blog Funtasticko. Gila positif sampai aku rasa nak hantuk kepala kat bucu meja pejabat. Entah mana la brader tu sekarang...lama dah aku tak menyibuk dalam blog tu.

Nak positif tak salah, tapi biar realistik dan ada point-point yang menyokong statement hangpa. Banyak kali aku tulis dalam blog ni, sebagai sebuah jenama kereta, wajiblah anda mampu menjual dengan banyak supaya ekonomi syarikat sihat untuk mengharungi cabaran industri.
Tu, Preve dengan Exora bila lagi nak buat major facelift? Kalau bajet rendah pun sekurang-kurangnya buat sikit refreshment untuk naikkan balik momentum jualan.
Sekarang ni nampak Proton macam idle sikit mungkin sebab peralihan organisasi. Korang ingat mesti aku tak suka Proton kan? No. Sebenarnya aku suka dengan Suprima, agak cantik sebenarnya.Nampak bold gitu.


Tadi ada sorang mamat komen pasal satu post paultan.org tentang pilihan kereta bandar samada Picanto, Myvi atau Iriz.

Pilih la apa-apa pun tak kisah sebenarnya tapi hujah dia guna point Iriz masuk rally, Myvi tak masuk rally bagi aku hujah yang diluar konteks. Hei, kereta bandar kot? Kau nak rally pergi mana? 

Dia kabor body Iriz kuat, sebab tu digunakan dalam rally. Eh, nampak macam kaki motorsport siap mention ada bengkel kereta conti, takkan tak tau kot banyak lagi penambahbaikan pada casis walaupun platform tu bagus. Bukannya keluar kilang masuk tayar offroad terus ready untuk rally. Orang cerita pasal KERETA BANDAR, dia pegi bawak hujah rali dia. Agak-agak tak boleh blah, keluar pulak peluru HPF. Ape-ape jelah asal kau boleh menang.

Dia ingatkan aku juga tentang gearbox automatik kuno Perodua sedangkan orang lain dah move on pakai CVT. Part ni aku separa setuju, ya betul memang kuno tapi CVT belum cukup lasak setara transmisi automatik konvensional. Itu je sebabnya. Bila CVT dah boleh dilenjan dalam rally, masa tu aku orang pertama akan pakai CVT. Setuju?

Selasa, 18 Julai 2017

Komentar Axia:Selepas 3 Tahun

Sekitar September 2014 dulu aku pernah tulis satu artikel berkenaan Axia (http://blog5zal.blogspot.my/2014/09/komentar-axia.html?m=1).
Di perenggan akhir aku ada tulis kebarangkalian untuk Iriz merebut pasaran kereta kompak amat tinggi.Sebabnya aku yakin dengan spesifikasi Iriz dan harga yang berpatutan,sepatutnya Iriz laku keras dengan mudah.
Hampir 3 tahun berlalu, baru-baru ni aku terbaca laporan jualan suku kedua Perodua dimana semua modelnya (Myvi,Alza,Axia,Bezza) mendahului carta jualan untuk kelas masing-masing.
Apa sudah jadi dengan Iriz?
Sentimen sejarah sekali lagi menghantui Proton. Isu kualiti, alatganti dan masalah-masalah remeh masih lagi belum berjaya diatasi. Gamechanger yang diwar-warkan masih belum menampakkan hasil.

Kita tinggalkan Proton dan masalahnya untuk diselesaikan pakar-pakar automotif tempatan. Aku cuma nak cerita sikit pasal Axia facelift yang aku beli bulan puasa hari tu.
Rasa macam dah ada tulis, tapi ulasan dari segi teknikal belum ada.

Ok,Axia yang aku beli adalah versi G Auto. Senang cerita versi pertengahan. Axia versi facelift ni diberikan enjin baru yang hanya lebih 1hp berbanding versi awal.Dari segi kuasa, cukup seadanya untuk bergerak lancar dan agak lincah di kawasan bandar.

Tapi Axia menghadapi sedikit masalah kekurangan kuasa yang ketara untuk perjalanan yang banyak mendaki, terutamanya kalau salah strategi. Aku biasa pakai kereta enjin kecik, dan sedia maklum kalau enjin kecik ni torknya pun ciput je. Selalunya aku gunakan momentum, yakni sedia dengan kelajuan yang agak tinggi semasa permulaan mendaki dan cepat-cepat menukar gear rendah sebelum banjaran tork menurun.

Kadang-kadang skil ni tak menjadi juga kalau ikut belakang kereta yang lembab mendaki bukit. Masa ni la rasa betapa beratnya Axia untuk diperah tenaganya.

Aku rasa talaan nisbah gear Axia disusun untuk kesesuaian dibandar dan lebuhraya.

Ya,lebuhraya atau bahasa Banjarnya highway. Macam tak betul je kan? Itulah realitinya. Sebenarnya Axia sedap dipandu dilebuhraya sebab nisbah akhir dia kecik. Pandu jauh memang puashati lah, enjin pun tak barai diteran, bahanapi pun jimat. 

Dari segi interior, unit audio Axia dilengkapi port USB yang dah jadi asas wajib untuk kereta sekarang. Walaupun bunyinya tak la padu mana tapi ok lah. Satu lagi kalau kita lupa tutup lampu bila matikan enjin, automatik lampu akan tertutup sendiri. Tak ada lagi isu bateri kong sebab tak tutup lampu.

Apa yang tak bestnya pulak ialah tuil untuk penutup tangki minyak agak jauh tersorok. Tangan aku yang besar ni memang tak lepas nak seluk. Walaupun secara lojiknya pengguna akan buka pintu untuk isi bahanapi, bagi aku ada baiknya tuil tu diletakkan di tempat yang mudah dicapai.
Satu lagi bahagian tengah stereng dia agak tajam sikit. Aku kalau genggam stereng, ibu jari aku sangkutkan kat spoke stereng. Kalau permukaan dia agak smooth, tentu lebih baik.

Lain-lain ok, terbaik untuk wang. Cukup sifat untuk dijadikan kenderaan harian setakat ni. 
Ok,bai.

Jumaat, 23 Jun 2017

Game Lagi

blog5zal dan berusia 7 tahun rupanya.

7 tahun bukan masa yang singkat tau. Cuba kau buat satu blog pastu kau maintain selama 7 tahun tengok cemana boleh tahan ke tidak? Tak payah maintain ranking la, maintain konsistensi kerajinan menulis pun cukup dah.
Di tahap ni aku boleh katakan yang aku bangga dengan pencapaian peribadi aku. Dikala sahabat-sahabat maya hilang satu persatu akibat komitmen lain dan penurunan populariti platform blogging, aku masih tegar menulis di wadah yang tak seberapa ni. Dengan keadaan sekarang ni blog aku bukan lagi 'laman' rujukan/bacaan orang, dah jadi macam diari aku je sebenarnya. Sebab tak ramai orang baca pun. Mungkin untuk bacaan anak aku bila dia dah besar nanti.

Ok, ni aku rasa macam nak tulis pasal game, sebab bermain game ni benda yang aku baru sambung balik selepas lama memeram konsol.Kali terakhir aku tengok konsol permainan aku, ianya masih berupa PS2 slim dan bahagian atasnya telah ditebuk dan dipasang kipas CPU komputer untuk penyejukan yang efisien.
Tetiba aku terus jump beli PS4 slim sebab Lazada jual murah.Terpaksalah mem aku belanja..hihihi


------------------------------------------

Aku agak kecewa dengan game The Last of Us; Remastered sebenarnya. Game yang diwar-warkan menang banyak anugerah ni tak berapa kena dengan selera aku. Bukan maksud aku game ni tak bagus. Majoriti gamer diluar mungkin dapat feel game tu dengan baik, kecuali aku.
Awal-awal dulu beria jugak la aku nak beli game ni sampai wife aku yang belanja sebab aku yakinkan dia game ni bagus, tentang relation anak perempuan dengan pengorbanan seorang bapa. Mujur tak berapa mahal sebab remastered je, so kos pembangunan tak macam buat game baru.

Antara sebab yang aku hilang minat nak teruskan game tu buat masa ni ialah:
1. Kawalan pemain yang 'lag'. Lembab nak mampos.
- Aku tak reti nak describe macamana sebenarnya. Movement watak utama dia sangat 'lembab' bagi aku. Untuk genre game lawan-lawan zombie macam ni patutnya pergerakan dia kena tangkas. Baru la seimbang dengan AI. Nak buat benda-benda basic macam menembak musuh pun susah sebenarnya.
2. Mabuk
- Aku rasa macam mabuk sebenarnya bila main game ni pasal point kat atas ni lah. Sayang betul. Premis cerita dia baik, tapi tu lah....tak kena dengan gaya aku main. Game Uncharted: The Thiefs End jauh lebih cemerlang walaupun gameplay dan developernya sama. Kalau sistem game tu dipolish lagi sampai tahap macam Uncharted aku rasa jauh lebih sukses game ni.

Metal Gear Solid: The Phantom Pain pulak bagi aku ok la...takde la teruk sangat. Mungkin aku masih mengharapkan konsep permainan dia sama macam siri-siri MGS yang lepas.
1. Sistem perjalanan cerita dia yang ada episod ni agaknya tak berapa nak kena agaknya. Dengan ratusan side ops yang tak habis-habis ulang misi sama, fan tegar pun boleh bosan wehh!
2. Sistem GMP satu idea menarik, tapi makin tinggi gred senjata, deployment cost jadi merepek betul. Tak balik modal kalau deployment cost sampai 63k untuk 'job' yang payment dia cuma 30k. Rasa bodo je accept mission camtu. Tapi kalau tak accept bila game ni nak siap?GMP tetap perlu dikumpul untuk pembangunan Mother Base. Sudahnya aku jalan kaki je pergi dari satu area ke satu mission area yang lain.
Satu kaedah nak jimatkan deployment cost ialah equip sortie prep yang gred rendah. Tu pun rasa bodo jugak la. Apa guna bagi option upgrade senjata kalau tak boleh pakai senjata yang gred tinggi.
3. Charm Venom Snake tak berapa best la dalam MGS:TPP ni. Rasa macam dia seorang yang sentiasa dalam kemurungan terutamanya bila kita tau dia kurang bercakap. Aku ingat lagi Hideo Kojima pernah cakap dia buat banyak elemen-elemen yang tak terlalu rigid dalam MGS yang lepas-lepas supaya pemain tak stress. Kojima dah lupa ke apa nak apply benda tu dalam MGS:TPP? Venom Snake ni dah la tak kelakar, pendiam pulak tu.
4. Tak ada pertarungan dengan Big Boss. Benda yang agak susah dalam MGS:TPP ni bila lawan unit Skull, misi Persistence dan juga tugasan menewaskan Sahelanthropus. Itu saja. Kredit yang aku boleh bagi cuma tang grafik, relation Snake+Quiet, OST nyanyian Donna Burke dan Sahelanthropus yang awesome.

Buat masa ni aku tengah main game Horizon Zero Dawn. Orang kabor game ni sedap...lepas main sikit semalam aku yakin game ni betul-betul sedap. Stail kawalan pemain lebih kurang kawal Nathan Drake dalam Uncharted 4.
Game ni aku tengok kat kedai kelmarin harga dia RM210. Tapi tauke kedai offer aku beli bundle pack (yang sepatutnya datang dengan konsol ). Horizon Zero Dawn ( BD disc ) + Driveclub ( BD disc ) + Ratchet & Clank ( baucer ) dia jual kat aku RM259. Ok la kot ye.
Game Driveclub tu aku ada la try sikit. Grafik cantik, handling kereta sikit senang la kalau nak dibandingkan dengan Gran Turismo, tapi yang bodonya scene lumba selalu sangat time Maghrib. Bongok gila, dah la jalan kampung. lampu malap pulak tu.
Next game yang aku cadang nak beli ialah Call of Duty WWII dengan Gran Turismo Sport.
 Tudia sampai lelap aku nak mengabihkan artikel ni. Ape benda aku nak cakap lagi ni eh? Selamat Hari Raya Aidilfitri 2017, selamat memandu dan selamat bertemu keluarga. Sekian terima kasih!









Khamis, 25 Mei 2017

Shirimasen Metaru Gia' Soriddo?

Malam semalam aku baru je selesaikan misi menewaskan bipedal robot Sahelanthropus selepas total jam bermain melebihi 90 jam. Satu rekod yang teruk sebenarnya dan ada beberapa chapter lagi perlu dihabiskan Apa benda Sahelanthropus ni kejap lagi abang cerita. Aku nak adik ipar aku baca karangan aku ni.

Aku bukanlah seorang gamer hardcore. Aku lebih suka letakkan kategori aku sebagai gamer kasual. Pegang controller pun jarang-jarang kecuali kalau aku ada beli tajuk game baru kegemaran aku. Apa yang pasti aku jenis yang suka main game pelbagai genre, asalkan game tu menarik.
Sejak berkecimpung dalam arena permainan konsol, hanya tiga jenis konsol yang pernah aku pakai. Yang pertama PSOne, kedua PS2 dan yang terbaru PS4. Itupun aku baru beli sebulan lepas. Pasal apa tak ada PS3? Pasal aku tunda pembelian sejak tahun launching 2006 sampai la PS4 Slim keluar. Tu yang aku terus beli PS4 je. Itupun pasal tetiba Lazada buat sale. Dapat harga RM1082.00 spec Slim 500GB.
Semalam aku nampak ada offer dalam Lazada juga, harga turun sikit lagi sekitar RM 1032.00 sempena hari Raya barangkali. Boleh la makan PS4 ramai-ramai dengan jiran tetangga.

Oklah, sejak awal aku terjebak dengan konsol Playstation ni, satu tajuk game yang aku sentiasa suka ialah siri Metal Gear walaupun ada beberapa tajuk yang aku skip contohnya MGS4:Guns of the Patriot dan MGS: Ground Zero. Selain dari tu hampir semua tajuk aku pernah main berulang-ulang.
Semalam wife aku belikan game The Last of Us: Remastered. dia pergi beli dengan adik ipar aku (lelaki). Budak lelaki biasalah, serba sikit mesti tau hal-hal game ni. Tapi sedikit yang buat aku terkejut ialah bila adik ipar aku cakap game Metal Gear tak glamour (tak femes la kot pada dia). Aku terdiam sekejap bila wife aku bagitau aku macam tu.

Hey, ni abang nak cerita sikit pasal Metal Gear, Snake dan orang kuatnya Hideo Kojima. Siri Metal Gear tak masuk kategori glamour okay? Metal Gear is LEGEND! Setakat game-game baru yang glemer ni dik, alahai celah gigi je. 
Timeline siri Metal Gear ni sangat panjang dengan twisted plot yang kalau nak dihuraikan dalam bentuk peta minda confirm minda hang stuck.
Ok, abang bagi contoh game berasaskan perang yang abang pernah main, Call of Duty dengan Medal of Honor. Siri game-game ni boleh dikatakan berterusan juga sejak zaman PSOne. Banyak tajuk dia. Tapi pembinaan legasi karekter dia jauh beza dengan watak Snake dalam siri Metal Gear. Sejak hujung tahun 80'an Snake dah wujud dik oii!!! kalau ikut timeline siri Metal Gear, Snake dah wujud sejak era Perang Dingin.
Ini yang gamer otai suka. Main game bukan sekadar layan grafik dengan letup sana sini. Straight forward bosan dik. Metal Gear ni lain, dunia dia terperinci. Ada kau terfikir macamana cara Kojima buat untuk kalahkan Psycho Mantis yang boleh predict pergerakan korang dan baca fikiran player? Tahu tak kalau kau tenung muka Meryl Silverburgh lama-lama pipi dia akan jadi merah? Ni sikit contoh je abang bagi. banyak lagi keunikan Metal Gear yang korang sendiri tak sangka.

Lagi abang nak tanya, game mana yang ada soundtrack paling sedap kat muka bumi? Takpelah abang jawab sendiri.

Takde dik!

The one and only Metal Gear sahaja ada runut bunyi dan lagu tema yang superb awesome. Dari segi keseluruhan kualiti permainan so far tak pernah lagi siri Metal Gear dapat rating bawah dari 9.0/ 10.0 dari pengulas game terkenal.


True Big Boss

"That made us blend into the character, feel the same suffer and pain in the battlefield..."
                                                                                                                       -Hideo Faizal

Fahamkan ayat abang ni. Tak banyak game yang ada karekter kuat macam Snake. Dia bukan sekadar watak tentera yang menjalankan tugas negara. Snake ni satu sifat dia adalah dia seorang yang kelakar sinis dan sedikit pervert. Bergantung pada cara korang main lah. Tapi watak Phantom Snake dalam MGS: TPP je aku rasa dia serius gila.
Sebabnya beliau bukanlah darah daging Snake sebenar. Beliau diberi 'wajah' dan terapi supaya beliau percaya yang beliau adalah Snake. Boss sebenar tak ada tanduk diamond kat kepala.

Celaka kena tipu dengan Kojima.

#foxdie
#lalilulelo
#12wisemen
#bipedalrobot
#revolverocelot
#TheBigBoss
#XOF





#utogarage, brek dan loan


Ni ha member aku si #utogarage tiap-tiap kali jumpa mesti tanya, ‘ada update blog tak?’. Terkesima aku dibuatnya. Nah, baca la apa yang aku terfikir nak tulis sekarang ni.
Tulis blog ni kekadang boleh jadi bengong dibuatnya. Kena pulak time tu idea memang takde. So, aku merapu jelah hari ni pasal kereta.


Sikit update kat Myvi kesayangan aku sejak kali terakhir aku tulis entri ialah penukaran kaliper dan rotor brek 3SZ menggantikan set brek depan asal Myvi. Setelah berkhidmat hampir 300k km, rotor asal haus dengan kronik menyebabkan ‘muncul’ tebing disisi rotor. Bila keadaan macam ni berlaku, pad brek yang tebal pun tak ada guna lagi sebab tebing tu akan menyentuh besi pad brek lalu menghasilkan bunyi yang annoying.
Zaman aku berpomen-pomenan dulu, biasanya aku akan grind tebing tu tiap kali customer minta tukar pad brek. Sekarang buat sendiri kat rumah mana ada grinder. Bila dah teruk macam ni baik tukar saja lagi senang.


Alasan lainnya ialah brek asal Myvi dah tak mampu nak memberhentikan momentum kereta aku pada jarak efektif. Antara rotor kegemaran pengguna Myvi ialah rotor 11 inci dari Honda Odyssey dan rotor 10 inci dari 3SZ. Aku tak tau apesal diorang pakai nama 3SZ bila jual set brek ni. Kan lagi senang kalau sebut model keretanya. Brek Odyssey boleh pulak pakai nama betul. Awat tak pakai kod enjin Odyssey?
Ok, pilihan aku ialah set brek dari 3SZ (tak tau dari 3SZ Alza, Sette, Luminas, Bb atau Avanza?) Saiz rotornya besar sikit saja dari rotor Myvi yang bersaiz 9.2 inci. Tapi contact surface area lebih lebar.
Untuk part pad brek, saiznya masih sama dengan pad brek Myvi generasi pertama (2005- 2011)


TAPI,


Barang sesiapa yang berhajat nak memakai set brek 3SZ ni baik cari siap-siap pad brek Suzuki ERV* atau Daihatsu YRV. Brek pad untuk dua model kereta ni lebih sesuai sebab ‘pad’nya lebar, ngam cantik dengan rotor 3SZ. Nak pakai pad brek Myvi pun boleh saja, tapi rugilah. Potensi sebenar tak boleh dimanfaatkan.
Nak beli kat kedai jangan kabor nak pad brek 3SZ,kang sesia kena maki dengan tokey kedai. Biasanya kedai akan tanya, nak brek pad kereta apa. Hah, kereta apa korang nak sebut? Myvi? Tunjuk sampel pad brek dan dengan tenang bisik kat tokey kedai tu saya nak pad brek SUZUKI ERV…..


---------------------------------------------------------------------------


Sejak sebulan lepas sebenarnya aku ada memohon pembiayaan sewa beli kenderaan dari Ambank. Aku berhajat nak beli Toyota Vios G tahun 2014. Tapi itulah nak ceritanya, tak pernah lagi dalam sajarah hidup aku yang nama aku susah buat pinjaman. Yang peliknya si Ambank ni haram tak call interview ke, bagitau loan gagal ke….
Senyap sunyi sampai kesudah.


Adik aku cakap banker Ambank bagitau aku ada rekod CCRIS yang kurang cantik. Ambank mintak aku pergi Bank Negara dan clearkan rekod CCRIS.
Masalahnya aku takde hutang yang major. Myvi aku pun dah settle lump sump awal April lepas. Entah rekod apa dia cakap aku pun tak tau. Sudahnya aku pergi juga Bank Negara dan print out CCRIS statement. Nampak cantik dan tak ada masalah. Aku rujuk pulak kat pegawai Bank Negara dan ceritakan masalah loan aku yang tak lepas sebab CCRIS ni.


As expected dia cakap rekod aku baik, tak ada masalah kalau apply loan baru. Dia cakap attach report CCRIS ni dalam permohonan pinjaman. Ok, Ambank suruh aku update rekod kat Bank Negara, bank Negara pulak suruh aku pass je report CCRIS kepada Ambank.
Nak tambah nasik lagi bila emel aku ke bank Negara tentang hal ni sebelum aku dapatkan printout CCRIS dibalas macam ni:


‘”Kami mendapati pihak tuan telahpun mendapatkan laporan CCRIS pada 17/5/2017. Tuan perlu menghubungi bank tersebut jika mereka masih belum mengemaskini rekod pembiayaan tuan.”


Bank tersebut tu bank apa? Aku syak Maybank sebab loan Myvi aku dulu kat situ. Masalahnya pihak Maybank dah keluarkan surat pengesahan penyelesaian pinjaman dan aku dah pun attach sekali masa apply loan Ambank. So, apa masalahnya kat siapa ni?
Sampai saat aku menaip ni Ambank masih hold permohonan aku. Macamananpun benda ni aku dah bincang dengan wife aku petang semalam masa on da way balik kerja. Aku cakap agaknya aku takde jodoh dengan Vios kot. Kita ambil Axia baru jelah. Lagipun untuk ulang alik pergi kerja je. Bayaran bulanan murah, petrol pun hirup sikit-sikit,heeee!

Asalnya dulu aku cadang nak pakai Vios sebab sedap sikit cruising highway. Minyak pun jimat. Tapi Myvi aku sekarang pun dah sedap sangat cruising dengan RPM yang sesedap rasa. Nak henjut 180kmj  pun tak jadi masalah, wife aku pernah try tau tak?


Awal bulan Mei haritu aku pergi Perlis. Dari Serendah sampai Hotel Seri Malaysia Perlis, konsumsi petrol lebih kurang 5 out of 8 bar saja. Power betul 3SZVE auto. Seriously recommended. Kalau nak pakai manual pun boleh tapi aku tak pasti final ratio manual Jepun berapa,itupun kalau ada lah. Alza punya gear 5 tak syok jugak rojak dengan 3SZ sebab 100kmj @3000 rpm.
Perancangan seterusnya ialah mencantikkan Myvi untuk wife aku pakai dan aku layan Axia untuk angkut anak pergi sekolah. Yeahhhh!


#kcarlife


*rujukan blog tacradiy.com (keyword brek pad ERV)

Isnin, 27 Mac 2017

Dendiar

Aku tulis cerita sejarah lagi boleh tak?

Hari ni tergerak hati nak tulis pasal sejarah Dendiar; satu watak yang tidak dikenali ramai tetapi kisahnya amat menarik untuk dihayati. Nama sebenar beliau  ialah Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat. Artikel ni aku dah siapkan sejak minggu lepas lagi, tapi baru hari ni aku boleh publish. Jemput baca ye? 

Kisahnya bermula ketika era pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri didalam kerajaan Giri ( Kediri ), sebuah kerajaan kecil di tanah Jawa. Ada dua beradik berlainan ibu iaitu Raden Kesumowijo dan Raden Manosekoro. Kanjeng Ratu Kediri melantik Raden Kesumowijo sebagai Pangeran Adipati Agung, iaitu bakal pengganti tampuk pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri.
Kemudian Raden Kesumowijo (Pangeran Adipati Agung) mengahwini seorang penari bernama Mas Ayu secara senyap-senyap. Ini menyebabkan isteri Kanjeng Ratu Giri iaitu Radin Ratu Giri berasa marah. Al maklumlah darjat bangsawan tak boleh kahwin dengan orang kebanyakan. Tapi apa boleh buat, Pangeran Adipati Agung tetap berkahwin dengan wanita yang dia suka. Semasa Pangeran Agung keluar berburu, Radin Ratu Giri berpakat dengan Raden Manosekoro untuk menghapuskan Mas Ayu semasa ketiadaan Pangeran Agung.
Raden Manosekoro membunuh Mas Ayu dan membakar istana bersama-sama dengan anak hasil perkahwinan Pangeran Agung dan Mas Ayu iaitu Raden Mas (juga dikenal sebagai Raden Mas Ayu). Kebetulan ketika itu Pangeran Agung baru pulang dari berburu ( ada juga kisah yang mengatakan Pangeran Agung sengaja dihantar untuk berperang) lalu melihat istananya terbakar. Raden Mas berjaya diselamatkan manakala isterinya Mas Ayu mati dipangkuan Pangeran Agung.
Bersama-sama dengan pengikutnya termasuk Dendiar, Pangeran Agung amuk dan membunuh Raden Manosekoro serta konco-konconya. Kemudian Pangeran Agung bersumpah bahawa dia tidak akan lagi menjejak tanah Giri. Dendiar dan enam pengikut setia bersumpah untuk memporak-perandakan tanah Giri dan kerajaannya sehingga tiada lagi makhluk bernyawa, tetapi dihalang oleh Pangeran Agung.
Pangeran Agung meminta Dendiar bersumpah untuk melindungi tanah Giri sepanjang ketiadaan beliau dan Pangeran Agung pun meninggalkan Giri bersama anak perempuannya Raden Mas untuk selama-lamanya…


Kisah di Singapura Versi 1

Kemudian Pangeran Agung menetap di Singapura, atau lebih tepat lagi bertani di kaki bukit Mount Faber. Menjejak usia Raden Mas 17 tahun, beliau menjadi tarikan kerana kecantikannya. Satu ketika Raden Mas diganggu oleh kerabat Istana Johor, menyebabkan pangeran Agung dihukum kerana mempertahankan anak perempuannya.
Di hari yang sama, Dendiar belayar ke Singapura mencari bekalan. Perihal orang dihukum dikhalayak ramai menjadi buah mulut masyarakat disitu lalu menarik perhatian Dendiar. Dendiar terus ke Teluk Blangah untuk melihat hukuman tersebut dijalankan dan alangkah terkejutnya beliau apabila mendapati orang yang sedang dihukum itu ialah sahabatnya, Pangeran Agung, Putera Raja Giri.
Dendiar menerpa ke tengah khalayak ramai dengan keris yang terhunus ditangan lalu memperkenalkan dirinya sebagai Jeneral Perang Kerajaan Giri. Orang ramai terdiam kerana mereka tahu Kerajaan Karimun pernah dikalahkan beberapa tahun lalu oleh angkatan perang Kerajaan Giri.
Melihatkan keadaan Pangeran Agung yang agak teruk, Dendiar mahu amuk tetapi sekali lagi dihalang oleh Pangeran Agung. Melihatkan kejadian itu, Sultan Abdul Jalil memerintahkan Pangeran Agung dilepaskan dan memohon maaf.
Tidak lama selepas kejadian tersebut, Sultan Abdul Jalil mengaturkan perkahwinan adiknya Tunku Khalijah dengan Pangeran Agung sebagai tanda maaf dan juga sebagai jalinan antara dua kerajaan. Keraian perkahwinan diadakan di Teluk Blangah dan dihadiri Dendiar serta enam sahabat lain.
Daripada perkahwinan tersebut, Tunku Chik dilahirkan. Melihatkan keadaan menjadi semakin baik, Dendiar kembali ke Giri sebagai memegang janji yang pernah dibuat dahulu untuk menjaga tanah Giri.
Raden Mas yang semakin dewasa pula menjadi pujaan ramai kerana kecantikannya dan keturunan raja yang dimiliki. Bagaimanapun ini mengundang musibah baru apabila isteri Pangeran Agung, Tunku Khalijah mencemburui Raden Mas, manakala adik Tunku Khalijah, Tunku Bagus jatuh hati kepada Raden Mas.
Suatu malam, Tunku bagus meletakkan satu bahan untuk memabukkan dalam makanan Pangeran Agung lalu Pangeran Agung dikurung dalam perigi di belakang istana. Raden Mas pula dipaksa berkahwin dengan Tunku Bagus.
------------------
Beberapa bulan kemudian Dendiar datang ke Teluk Blangah untuk melawat sahabatnya, Pangeran Agung. Berita ini sampai ke istana lalu satu perancangan dibuat supaya Dendiar tidak dapat berjumpa Pangeran Agung yang dikurung. Pihak istana memaklumkan bahawa Pangeran Agung pergi ‘bersuluk’ atau istilah lainnya bertapa.
Bagaimanapun kebenaran tidak dapat disorok apabila Tunku Chik memberitahu bahawa bapanya dikurung dibelakang istana. Maka segeralah Dendiar pergi mendapatkan Pangeran Agung. Melihatkan keadaan bakal menjadi lebih buruk, Tunku Bagus cuba membunuh Pangeran Agung, tetapi dihalang oleh Raden Mas. Keris yang ditikam kearah Pangeran Agung mengenai Raden Mas dan Raden Mas menemui ajal. Akibat terlalu kecewa Pangeran Agung turut menghembuskan nafas terakhir.
Marah dengan peristiwa itu, tujuh pendekar Jawa ini amuk buat sekian kalinya selama tujuh hari tujuh malam. Ribuan penduduk kampung dibunuh dan kampung-kampung dibakar. Seisi istana melarikan diri menaiki kapal. 
Akhirnya Sultan menghantar Tunku Chik, anak Pangeran Agung ke pantai. Maka berkatalah Tunku Chik kepada Dendiar “ Raden Diar, sekiranya kamu bunuh semua orang, siapa lagi yang  tinggal untuk menjaga saya?”

Dendiar terdiam dan kemudiannya berkata, 
“Aku..Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat akan berkhidmat dan patuh kepada Tunku Chik dan keturunannya sepertimana aku berkhidmat kepada Pangeran Agung sebagai tanda kesetiaan tidak berbelah bahagi terhadap Pangeran Agung.”

Artikel asal ditulis dalam bahasa Inggeris lebih panjang mencakupi peristiwa-peristiwa kemunculan Dendiar selepas ratusan tahun peristiwa diatas berlaku. Nanti bacalah di link asal sebab gaya penceritaannya lebih dramatik. Gaya aku tulis pulak biasa-biasa je tanpa pengisian emosi. Tapi aku harap terjemahan ke Bahasa Melayu ni tidak lari jauh dari maksud asal penulis.



Kisah di Singapura Versi 2

Suatu ketika semasa Pangeran Agung menjalani kehidupan sebagai petani bersama anaknya Raden Mas Ayu, teluk Blangah diserang lanun. Oleh kerana kehebatan Pangeran Agung bertarung, lanun berjaya ditewaskan. 
Kebolehan Pangeran Agung amat dikagumi Sultan dan satu rombongan dari Jawa mengesahkan ‘petani’ itu adalah Pangeran Agung, maka Sultan mengaturkan perkahwinan dengan puterinya dan mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Tunku Chik.
Raden Mas pula semakin cantik dan amat dicemburui ibu tirinya. Satu hari kaki Tunku Chik terluka kerana terkena serpihan pinggan yang dijatuhkan oleh Raden Mas. Ibu tirinya amat marah dan berpakat dengan adiknya Tun Bagus ( Tunku Bagus ). Tun Bagus pula menaruh dendam kerana Raden Mas pernah menolak lamarannya.
Tun Bagus meracun Pangeran Agung lalu mengurungnya didalam perigi buta, manakala Raden Mas dipaksa kahwin sekiranya mahu mengelakkan dari bapanya dibunuh. Semasa majlis pernikahan, Raden Mas ditanya samada bapanya mengizinkan beliau berkahwin, Raden Mas terpaksa menipu dengan menyatakan bapanya sudah meninggal dunia sewaktu melawat tanah Jawa.

Tiba-tiba Tunku Chik mencelah,

”bapakku masih hidup dalam perigi buta!”

Maka komplot itu terbongkar, dan Pangeran Agung dapat diselamatkan. Khuatir Pangeran Agung membalas dendam, Tun Bagus cuba menikam Pangeran Agung tetapi dihalang oleh Raden Mas lalu keris tertusuk ke jantungnya. Dikatakan juga ketika berlaku kakalutan itu cuaca bertukar mendung dan isteri Pangeran Agung cuba melarikan diri tetapi dipanah petir.


Sepertimana  yang diketahui melalui penceritaan orang-orang dahulu, Dendiar dikatakan wujud sehingga era pemerintahan Sultan Ismail iaitu sekitar tahun 70’an. Dikatakan umurnya sangat panjang sehingga ratusan tahun.

Sebuah kampung kecil di kaki Mount Faber Teluk Blangah dinamakan Kampung Radin Mas dimana terletaknya rumah Pangeran Agung sewaktu tinggal di Singapura dan tempat bersemadinya jasad Raden Mas Ayu….

Bayangkan pula kalau kisah ni jadi sebuah filem dan Iko Uwais jadi Dendiar…perghhhh!!


Isnin, 6 Mac 2017

ATF 3SZ-VE + Cooling Coil Passo

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bersua kembali di laman blog yang semakin terpinggir. Tak apalah, bagi aku platform blogspot ni masih lagi medan yang sesuai untuk menulis panjang lebar.
Hari ni aku nak tulis sikit pasal kereta. Pertama sekali tentang transmisi automatik 3SZ-VE, dan kedua berkenaan pendingin hawa kereta aku.

Lepas kereta aku siap menjalani proses transplan nadi penggerak, ada satu kelainan yang aku rasa tak patut berlaku iaitu 'lag' semasa penukaran posisi gear daripada 'N' kepada 'D'. Lag yang aku maksudkan ialah sistem transmisi mengambil masa sekitar 0.5 - 1 saat untuk enggage.
Siapa yang biasa bawa kereta automatik baru mesti dapat rasa 'lag' ni kalau bawa kereta aku. Apatah lagi kalau lepas switch dari 'N' kepada 'D',terus tekan pedal. Alamatnya kereta akan bergerak dengan mengejut. Macam kereta gear manual lepas klac tiba-tiba dalam gear 1.
Minggu lepas aku tukar minyak ATF. Kalau ikut spesifikasi yang disyorkan, transmisi automatik Aisin-Warner 3SZ-VE Toyota bB menggunakan minyak ATF Toyota T-IV. So, aku pun beli minyak yang sama.
Kuantiti penuh yang diperlukan ialah 5 liter, tapi kalau drain minyak ATF lama melalui drain plug, hanya 2 liter dapat dikeluarkan. Minyak asal yang ada dalam gearbox aku taktau lah spesifikasinya bagaimana, tapi lepas masuk minyak T-IV, respon gearbox bertambah baik.
Apapun ikutlah spesifikasi yang disyorkan pengilang, sebab enjin 3SZ-VE yang digunakan Perodua menggunakan ATF SP-III kalau tak salah. Namanya mungkin berbeza, barangkali sifat-sifat teknikalnya ada persamaan.

Ok, cerita bab aircond pulak.
Sejak lebih sebulan lepas sistem aircond aku mengalami masalah kebocoran kecil. Mekanik cakap mungkin cooling coil yang bocor sebab tiada kesan kebocoran pada piping dan kompressor.
Bila aku rujuk balik mekanik yang swap enjin aku haritu, barang pulak tak ada. Tunggu punya tunggu akhirnya aku cari sendiri sajalah lagi senang.
Mujur saudara Azizi Zain respon posting aku kat Facebook bagitau yang dia ada simpan cooling coil Passo. Walaupun lokasi beliau di Bandar Baru Bangi, tak kisahlah travel 1 jam 40 minit dari Serendah asalkan dapat barang yang tepat.
Terima kasih Azizi Zain kerana menjual barang yang baik dengan harga berpatutan. Siap test bocor dua kali dan percuma kotak angin aircond. Entah apa nama betul housing cooling coil tu aku tak tau.
Kerja-kerja membaraikan dashboard dikepalai oleh En. Is Drummer di rumah beliau yang merangkap #utocustomgarage.
Part membaraikan dashboard ni agak panjang kalau nak ditulis, pendek kata agak sukar sebab terpaksa buka batang besi yang menjadi tulang dashboard.
Didapati kotak saluran angin yang ada kat kereta aku sedikit berbeza dari kotak angin yang dibeli dari saudara Azizi Zain.
Kotak asal tiada slot filter kabin tetapi ada slot untuk cooling coil temperature probe, manakala kotak yang dibeli ada slot filter kabin tetapi tiada lubang slot temperature probe. Sistem asal Myvi pula probe sensor temperaturenya dicucuk pada fin cooling coil. Tapi tak apa, boleh mix and match saja, no problem.
Kemudian timbul satu masalah lain iaitu cooling coil tak dapat duduk dengan kemas di tempatnya. Rupa-rupanya kotak angin yang mempunyai slot temperature probe mempunyai saiz cooling coil yang kecil sedikit. Lebih kurang sama saiz dengan cooling coil standard Myvi. Cooling coil Passo pulak lebih panjang sekitar 1 inci. Secara teorinya surface area lebih luas mestilah lebih sejuk ye tak?
Soal cooling coil tak dapat duduk kemas tadi senang saja solusinya. Potong sikit dah siap.
Start kerja jam 11.00 pagi,kerja-kerja pemasangan semula selesai sekitar jam 8.00 malam. Ya, agak lama sebab kami buat kerja santai-santai.
Semasa pengujian fungsi-fungsi butang kawalan setelah selesai kerja-kerja pemasangan semula, didapati klac magnetik kompressor tidak enggage selepas suis aircond ditekan. Mujur aku teringat, ada sesetengah sistem aircond yang cut-off bila sensor mendapati tiada tekanan gas didalam sistem untuk mengelakkan kompressor rosak. Sebelum buka sistem, mesti la kita recovery dan buang semua gas dari dalam sistem awal-awal tadi kan? Jangan panik dan teruskan kehidupan macam biasa.

Walaupun dah siap pasang, masih ada kerja yang masih perlu dibuat iaitu refill gas dan tambah minyak kompressor. Part ni aku serahkan kat kedai ekon je. Alhamdulillah sistem berjalan dengan baik. Kos yang terlibat RM60( gas + minyak kompressor ) + RM100 ( cooling coil + kotak angin ). Total belanja kasar lebih kurang RM250 termasuk kos-kos sampingan.
Untuk pengetahuan harga cooling coil Myvi baru ialah RM350. Belum upah buka dashboard lagi. Senang cerita tak kurang dari RM600. Sesiapa yang berkemampuan untuk buat sendiri, belajarlah. Banyak boleh jimat ooo....


Rabu, 11 Januari 2017

Samsung Galaxy A7 2016

Lebih kurang 27 atau 28 Disember lepas, berlaku satu kejadian dimana Samsung Galaxy A7 2015 wife aku jatuh dan skrinnya rosak. Ketinggian jatuhan takde la tinggi mana pun, lebih kurang setengah meter.Malangnya permukaan jatuhan adalah jalan tar, sebahagian permukaan skrin rosak dan tidak boleh diunlock menggunakan pattern.
Apa yang mengecewakan ialah pelindung skrin tempered glass dan Gorilla Glass tak pecah pun, tapi LCD boleh pecah pulak. Memandangkan tak ada apa yang boleh dibuat, simpan sajalah dalam kotak. Kos penggantian skrin aku tengok kat internet macam haram, mahal nak mampos. Lebih RM450 kot,belum campur upah.
Bila dah jadi macam tu, susahlah wife aku nak buat kerja sebab zaman sekarang semua komunikasi pakai phone. Apatah lagi kalau berlaku kecemasan, phone dah jadi benda wajib dalam hidup.
Akhirnya kami beli jenama Samsung juga sebab siri Galaxy A baterinya bagus. Model A7 2016 menjadi pilihan sebab bateri juga. Model 2016 dibekalkan bateri sebesar 3300mAh berbanding A7 2015 2600mAh.
Untuk wife aku kriteria-kriteria seperti RAM,CPU,resolusi skrin dan sebagainya tak penting sangat. Yang penting bateri, bateri dan bateri.
Perbezaan antara A7 2015 dengan 2016 tak banyak sangat, tapi agak signifikan juga.
1. Kemasan
- Bahagian belakang dipasangkan Gorilla Glass 4 yang cantik (juga bermaksud lebih fragile).Bezelnya rapat di pinggir skrin, dan lens kamera utama tidak terlalu menonjol seperti model 2015.
2. Bateri
- Penambahan 700mAh daripada model 2015. Sepatutnya mampu bertahan dengan 100% diwaktu pagi sehingga habis ditengah malam.
3. Bunyi
- Speaker dialihkan ke bahagian bawah telefon bersebelahan USB port. Bunyi cukup kuat.
4. RAM
- Penambahan RAM.Dulu cuma 2GB, sekarang 3GB. Prestasi bertambah baik.
5. Keselamatan
- Butang tengah skrin bertindak sebagai fingerprint scanner.
6. Pengecasan pantas
- Dibekalkan charger Quickcharge 1.65A. Model 2015 menggunakan charger 1.55A.

Sekian.


Ahad, 11 Disember 2016

Blogging vs. Facebook

Sesekali bila aku belek-belek list blog kat kolum Blogger Update blog aku ni, nampak benar platform blogging dah semakin hilang sengat. Semua blog yang aku follow dah berbulan-bulan tak ada posting baru. 4-5 tahun dulu nama-nama besar macam Hanis Zalikha dan Fatin Liyana( sekadar menyebut beberapa nama ) tak lagi menulis artikel baru sejak beberapa bulan lepas.
Tu,Fatin Liyana yang follower lebih 40k pun last posting dia Jun 2016. Yang tak berapa nak femes lagi la, terkubur terus.
Busy? Ya, zaman bujang boleh la tulis sampai 3,4 artikel sehari. Bila dah berkeluarga ni, serius susah nak komitmen macam dulu-dulu.
Kecuali blogger lelaki, aku tengok Ben Ashaari dan Ariff Shah masih konsisten menulis. Lelaki tak busy ke macamana?
Sekarang ni kebanyakannya memilih Facebook sebagai platform menulis. Lebih meluas capaiannya. Yang perempuan lebih gemar dengan platform Instagram sebab orang perempuan kan suka bergambar dan berfesyen.
Aku pun dah lama berFacebook,cuma tak ada niat nak buat page macam page viral. Sebabnya niat.
Kebanyakan page-page viral lebih mengutamakan like dan share, tanpa mengambilkira kredibiliti kandungan cerita.
Stail macam ni aku tak gemar, sebab memperbodohkan masyarakat. Korang semua tak perasan ke kalau ada isu-isu hot dalam masyarakat, berjemaah la kita komen maki-makian. Bila dengar cerita sebelah pihak lain, kita dok pakat maki-makian sebelah sana balik.
Tak rasa bodoh ke 'ditendang' sana sini?
Diorang peduli apa berita tak betul,korang baca, komen pastu share pulak lagi la diorang suka. Zaman duit semua jalan.
Instagram pulak lain konsepnya. Kat insta takde posting panjang lebar, cukup sekadar foto dan kapsyen. Aku baru je cuba bermain Instagram.
Game dia sama je, kau cantik, follower ramai, then kau boleh buat duit dengan review produk.
Produk pseudosains pun tak apa janji bayar.
Dari segi peribadi pulak, tak kisah kejap on tudung pastu buka tudung belanja longkang.
Maknanya apa?
Lagi 10 tahun tak tahulah orang peduli lagi ke tidak dengan penulisan berbentuk ilmuan. Ada satu page sejarah tu aku minat betul, masalahnya kena bayar yuran akses. Aih....
Korang-korang yang baca blog aku ni harap-harap masih lagi termasuk dalam golongan suka membaca dan cintakan ilmu. Dalam mencari glamor di fb atau insta, bawa sekali penulisan jujur dan berilmiah.
Tapi itulah, zaman berubah. Banyak page-page Facebook yang bagus, contohnya The Patriot, Root of Science, Pseudoscience Watch, dan beberapa lagi. Pilihlah page yang betul.
Elakkan share sesuatu sebelum buat cross check, apatah lagi kalau artikel tu datang dari laman web yang alamatnya merepek-repek. Aku berani cakap 99% contentnya misleading, tajuk gempak habis, isi jahanam.
Sekian.

Jumaat, 9 Disember 2016

Pasca Myvi 3SZ-VE


Sambungan episode lepas…

Spesifikasi asal K3-VE 1.3 DVVT dibandingkan dengan nadi baru 3SZ-VE 1.5 VVT-i :


K3-VE
3SZ-VE
Isipadu silinder
1298 c.c.
1495 c.c
Gerek x lejang
72 x 79.7mm
72 x 91.8mm
Nisbah mampatan
10.0:1
10.0:1
Kuasa
87hp (64kW)@ 6000 rpm
107hp (80kW)@ 6000 rpm
Kilasan
116Nm @ 3200 rpm
141Nm @ 4400 rpm
Nisbah kuasa/berat (tan)
91hp/tan
112hp/tan

Enjin K3-VE asal yang dipadankan dengan kotak transmisi manual cukup sesuai untuk penggunaan didalam bandar. Bagaimanapun nisbah gear akhir sebesar 0.750 menyebabkan pemanduan cruising pada kelajuan sekitar 110 – 120kmj di lebuhraya agak kurang enak untuk enjin bekerja.

Pada kelajuan tersebut, RPM bermain sekitar 3200-3500 menyebabkan penggunaan bahanapi agak tinggi. Pernah aku tulis dalam entri lepas yang mana kereta aku vs. Vios 1NZ-FE, Vios jauh lebih jimat untuk jarak yang sama. Salah satu rahsianya ialah nisbah gear akhir ni lah. Itu belum bandingkan nozzle fuel injector 4 lubang vs. 12 lubang lagi.
Hasil pemerhatian aku untuk enjin 3SZ-VE transmisi automatik pulak, pada kelajuan 100kmj, putaran enjin berada pada sekitar 2600rpm dan jika ditekan sehingga 3000rpm, speedometer menunjukkan kelajuan 120kmj. Ralat bacaan (+3km/j)

Daripada pemerhatian diatas dan dibandingkan dengan pengalaman memandu Alza manual dan Myvi SE 1.5 automatik, kesimpulan yang aku boleh berikan ialah transmisi automatik lebih jimat berbanding transmisi manual jika menempuh perjalanan jauh melalui lebuhraya. Manakala transmisi manual lebih kepada pemanduan jarak pendek dan banyak hentian. Dulu mitos yang kita biasa dengar ialah kereta automatik kuat makan minyak. Mungkin dulu-dulu agaknya, tapi sekarang teknologi dah matang.

Pasca Myvi 3SZ-VE

Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian sekiranya anda berminat untuk menjalankan kerja tingkat taraf macam aku buat ni.

1.Sediakan bajet ekstra
Mungkin ada beberapa komponen yang perlu ditambah / diganti,bergantung kepada pakej mekanik asalkan tak melebihi peruntukan kasar anda.

2.Perubahan sistem gear dan brek tangan
Perubahan ni taklah sukar mana, cuma diperingkat awal memang kekok jugalah.

3.Ketiadaan sensor undur
Yang ni kena beli lain. Kat kedai aksesori harganya dalam RM70-RM100 saja. Kalau mampu, belilah set audio 2-DIN yang lengkap dengan kamera undur.

4.Ketiadaan meter rpm
Bergantung pada bajet dan pakej korang, kalau dashboard tu Passo Racy lengkap meter RPM, harganya mahal sikit.

5.Ketiadaan meter penujuk suhu radiator
Meter Passo hanya menunjukkan simbol suhu sejuk (hijau),normal(tiada lampu menyala) dan merah (panas). Terus terang aku tak berapa gemar sistem lampu-lampu ni sebab tak nampak pergerakan suhu. Caranya adalah dengan menambah meter suhu air aftermarket.

6.Perbezaan alatganti
Walaupun kod enjinnya sama dengan Alza tempatan, tali sawat alternatornya tak sama. Awal-awal dulu aku dah terbeli tali sawat Alza (6PK1930), tapi tak boleh pakai sebab panjang sangat. Saiz sebenar ialah 6PK1580. Harganya ialah RM53. Tapi ni harga Bando sebelum 1 Disember.

Sama juga macam modifikasi Myvi pakai dashboard Passo yang didatangkan dengan EPS. Belting yang perlu digunakan bersaiz 4PK1590. Hah! Cuba la cari kat kedai spare part kalau ada. Ingat,enjin K3VE dengan sistem EPS tak ada kereta lain pakai kat Malaysia ni. Even Myvi Lagi Best 1.3 pakai EPS pun tak sama saiznya. Tapi bukan la tak ada langsung, boleh cari. Salah sorang yang berjaya cari belting rare ni aku le,haha!
Siapa nak sila emel. Kalau boleh order la banyak sikit, berbaloi aku nak pegi order kat supplier. Bermula 1 Disember, semua belting jenama Bando akan dinaikkan harga antara 11-15% kerana kelemahan Ringgit berbanding Yen.
Satu lagi ialah penapis minyak enjin. 3SZVE Jepun pakai sistem filter element. Maksudnya kita cuma perlu tukar elemen penapis. Elemen penapis yang compatible dengan enjin ni ialah elemen penapis minyak enjin Toyota Corolla Altis. Harganya mahal (RM35) berbanding filter Myvi biasa (RM8). Boleh beli 4 bijik filter standard Myvi tu. Tapi ini hal kecik saja, kalau tak mau pakai filter Altis, boleh tukar pakai tapak filter K3VE dan boleh pakai filter Myvi biasa.
Penapis udaranya juga berbeza. Apa yang mekanik aku buat ialah pakai balik air box Myvi dan boleh pakai balik penapis udara Myvi. Selesai masalah. Faedahnya ialah, airbox asal Myvi tu menyembunyikan 'kuasa' sebenar 3SZ dengan penampilan airbox yang tertera tulisan 1.3 DVVT. Kira macam bajet-bajet zuhud lah,kahkah!

7.Tiada pilihan parking pada posisi gear ‘N’
Yang ini paling kritikal kalau duduk rumah yang tak ada parking khas. Myvi 1.3  automatik masih boleh parking pada posisi ‘N’ dan begitu juga Myvi lagi best( letak posisi ‘P’,cabut kunci, tekan SHIFT LOCK sambil tarik tombol ke posisi ‘N’).Ramai tak tau ni.
Sistem gear lever kat column stereng Passo pula tak membenarkan ianya berlaku. Maka, pastikan parking jangan block kereta orang.
Bagaimanapun aku rasa perkara ni tak berlaku pada transformasi Myvi K3VE automatik kepada 3SZVE automatik. Sebab wiring, dashboard dan gear linkage asal masih boleh digunakan.

Okay, walaupun agak banyak point yang mungkin nampak negatif, percayalah padanan enjin 3SZVE dengan casis ringan Myvi serta kawalan stereng EPS, kualiti pemanduannya memang jauh berbeza. Lebih tork untuk digunakan pada mana-mana julat rpm dan yang penting stabil pada kelajuan tinggi.
Adatlah kan bermain kereta, hal-hal remeh ni kena pandai-pandai sesuaikan dalam kehidupan seharian. Nak sedap terus ambik GTR lah.

Posting akan datang aku akan cuba kumpulkan informasi pasal tingkat taraf 3SZVE ke tahap lebih tinggi.

Rabu, 2 November 2016

Projek Auto : Phase #2



Sambungan dari entri lepas…

Petang Sabtu aku jemput En.Naruto aka. Is Drummer ( aku memang selalu petik member aku ni kalau ada job kereta,tq so much bro! ) di Bukit Sentosa untuk follow aku ambik kereta spare Toyota AE110 kat Teluk Panglima Garang. Kereta spare tu nampak je kondisinya macam nak runtuh, tapi setakat nak acah-acah EJ menyamar EK dengan VTEC single cam takde hal lah. Larian nadi 4AGE 20V Silvertopnya masih kencang, cuma bunyi-bunyian casis old skool saja yang kurang enak. Nama pun sekolah lama. Bila tah owner dia nak cat baru.

Lebih kurang jam 8.30pm, kitorang pass kunci kereta aku kat boss Jembo JDMGarage ( Mr. Jemey) dan balik ke Bukit Sentosa.

Walaupun ada kereta spare, wife aku tak yakin nak pandu AE110 tu sebab kereta panjang katanya. 

Aduyaiiii…

Tak guna jugalah aku pinjam kalau tak boleh drive. Sudahnya aku hantar balik AE110 ke tuannya (adik lelaki aku), dan pinjam Myvi SE pak mertua aku. Selesai masalah pengangkutan untuk tempoh pembaikan kereta yang aku jangkakan paling lama memakan masa seminggu.

Aku belum cerita lagi kan projek apa sebenarnya yang aku nak buat kat kereta aku ni? Selepas berkira-kira untuk membuat full overhaul atau pertukaran enjin, aku rujuk pula pandangan beberapa bengkel. Kebanyakan dari mereka mencadangkan jalan pintas iaitu swap enjin, Lebih mudah dan murah berbanding full overhaul.
Katakan aku pilih opsyen overhaul, benda-benda yang aku wajib tukar ialah full set overhaul kit (gasket, piston ring,valve seal,crankshaft bearing, main bearing),clutch plate dan timing chain. 

Masalah selesai? Belum.
Dengan kondisi enjin asal aku, aku yakin alternator, water pump, power steering pump (dah memang bocor), dan sistem penuh pendingin hawa perlu ditukar. Bayangkan full system aircond punya harga sudah. Paling kurang dekat 2k juga kalau pakai kompressor baru. Anggaran kasar modalnya senang cerita kasar jugalah.
Modal dah kasar,then kira balik berbaloi tak. Aku akan dapat paling tidak hampir-hampir menyamai kondisi kereta aku masa baru beli, K3VE 89hp (claimed), stereng kuasa, transmisi manual dan aircond yang sejuk macam asal.
Walaubagaimanapun, aku selalu ada backup plan supaya modal besar yang dilaburkan tidak sia-sia. Untuk projek macam ni bukan modal je besar, planning pun kena baik juga sebab kereta aku itu jela sebijik.

Selepas aku sediakan dana yang bersesuaian, aku minta nasihat En.Naruto dari segi kombinasi bajet dan setup yang dikehendaki. Beliau juga ada beberapa rekomendasi bengkel yang bersesuaian. Dipendekkan cerita, kami bersetuju dengan cadangan Jembo JDMGarage yang sesuai dengan bajet yang aku tetapkan.

















Nah, akhirnya aku pilih untuk memasukkan nadi Toyota 3SZ-VE 1.5 liter bertransmisi automatik dari Toyota bB dan dilengkapkan dengan dashboard Toyota Passo 2006. Kenapa kena masuk dashboard kejap lagi aku cerita.
Kereta aku asalnya Myvi facelift 2008 asas, maksudnya tiada ABS,airbag dan juga nilai tambah lain yang best. Pekak habis. Mujur Perodua bagi power window, takde la segan kayuh tombol kat pondok tol.
Enjin pilihan pula ialah 3SZ-VE yang boleh didapati dalam banyak body antaranya Toyota Passo Sette, bB, Rush , Materia, Daihatsu Boon Luminas dan tak lupa Perodua Alza. Yang aku dapat ialah dari badan Toyota bB, berdasarkan design airbox dia. Mileage tak tau sebab aku beli enjin lantai, tapi alhamdulillah nampak cantik kecuali pengoksidaan normal pada permukaan head aluminium.
Halfcut dari Jepun ni payah nak dapat yang bertransmisi manual sebenarnya, dan kalau ada pun harganya jekpot. Mahal! Takkan nak cari gearbox manual Alza pulak. Lagipun aku pernah drive Alza manual, ratio final gear dia tak cantik lah.
Bila dah tak ada pilihan transmisi, mekanik mencadangkan pemasangan sistem pendawaian penuh dan dashboard Toyota Passo automatik untuk memudahkan proses penyesuaian enjin kedalam badan Myvi. Setakat ni yang kita cuma nampak ialah enjin dan dashboard. Sebenarnya banyak lagi peralatan tambahan yang termasuk dalam pakej :

1.       Sistem EPS ( Electric Power Steering ). Dulu aku tak suka sebab tang korner mcm hampeh, tapi high speed cruising atas highway memang terbaik!

2.       Dashboard Toyota Passo 2006 dengan speedometer lampu kuning. Tombol gear di kolum steering dan parking brake kaki.

3.       Sistem aircond lengkap Passo dengan kompressor dan kondenser 3SZ-VE. Sejuk dia pun terbaik!

4.       Full set mounting baru.

5.       Set kunci Passo.

6.       Pendawaian lengkap Toyota Passo termasuk suis tingkap utama sebelah driver full auto UP/DOWN

7.       Sistem ABS termasuk knuckle dan wheel sensor.

8.       Sistem airbag ( inflator je takde,kena beli asing).

9.       Entri lepas aku cerita pasal belting baru. Silap saiz tu. Yang aku tulis tu saiz Alza, memang tak ngam sebab panjang. Alza ada pam power steering. Saiz sebenar untuk 3SZ-VE Japan mari ialah 6PK1580. Boleh tahan bercinta nak carik.

10. ECU 3SZ (89560-B1560,G25),TCU(Transmission Control Unit) aku taktau TCU apa. Kalau ikut spec sheet Toyota bB,transmission dia ada pakai program Super ECT.

Setelah bersabar menunggu, akhirnya petang Selasa lepas kereta aku siap. Walaupun excited, ada satu benda yang membunuh keterujaan aku iaitu lampu check enjin menyala. Aku trauma betul dengan lampu ni. Sebabnya aku hantar kereta aku masuk woksyop pasal lampu ni la. Kali ni diagnos error code (21) menunjukkan kegagalan sensor ekzos atas.
Hari Sabtu, mekanik repair balik apa yang bermasalah. Sepatutnya mudah je kerjanya, cuma tukar sensor. Malangnya sensor melekat kuat dan mekanik terpaksa menukar satu unit exhaust header. Bukan baru pun, cari kat belakang woksyop pun boleh dapat. Masuk sensor baru dan tadaaa! Masalah selesai. Sensor ni bila problem power ada loss sikit dan penggunaan bahanapi masyaAllah, rabak betul.
Selesai part enjin, tinggal lagi meter RPM dan reverse sensor. Untuk makluman, reverse sensor asal Myvi tak boleh pakai, aku tak tau kenapa sebab aku bukan pomen wiring. Untuk benda-benda ni aku dah standby beli barang aftermarket tapi belum berkesempatan nak pasang.
Kecuali meter RPM, aku gagahkan juga pasang sendiri sebab nak tengok final drive dia berapa RPM @ 100kmj. Mujur sekitar 2600rpm.Aku memang tak gemar final ratio jejak 3000rpm takat speed 100kmj. Nak henjut 140kmj pun jenuh mintak gear.

Meter RPM aku tak pakai RPM Passo ya sebab mahal. Memang comel tapi itulah, hanya purist JDM sanggup pakai. Yang orang panggil RPM senyum tu biasa je kot cecah RM 1k orang jual. Aku cuma pakaikan meter RPM GReddy Multi D/A Gauge. Kaler boleh tukar-tukar dan ada bacaan volt sekali. Murah dan praktikal.

Pendapat aku, gear automatik jimat untuk highway cruising dan manual bagus untuk perjalanan pendek dan kerap berhenti. Terpulang selera masing-masing. Duit banyak beli la dua jenis kereta lain-lain transmisi.
Jumpa lagi di artikel seterusnya.

* gambar aku upload kemudian.

Sabtu, 15 Oktober 2016

Projek Auto : Phase #1

Salam semua, maaf lama tak update blog. Dalam dua-tiga minggu akan datang aku akan tuliskan beberapa artikel major berkaitan automotif untuk perkongsian.
Ada satu projek penambahbaikan akan dijalankan keatas teman setia aku sekeluarga yakni Myvi 1.3 manual pekak yang baru-baru ni mula menunjukkan tanda-tanda nazak.

Sebagai persediaan sampingan, pagi tadi aku standby beli beberapa alatganti komponen yang aku rasa perlu ditukar serentak dengan penambahbaikan tu.

1. Palam pencucuh Platinum G-Power DCPR7EGP
2. Absorber mounting Alza
3. Belting BANDO 6PK1630
4. Pad brek belakang Myvi TRW

Keempat-empat item diatas dibeli dengan kos RM250. Mahal? Aku rasa tak kot. Murah sangat pun tidak. Sedang-sedang je la. Buat masa ni kedai spare part kegemaran aku ialah Kumuru Autopart. Bunyi macam kedai macha, tapi sebenarnya kedai spare part yang terletak kat Taman Daya Kepong ni dimiliki seorang tauke Cina yang peramah.

Esok ( Sabtu,16 Oktober 2016 ) aku akan hantar kereta ke bengkel #JemboJDMgarage untuk kerja-kerja seterusnya.

Nantikan artikel akan datang.

Isnin, 18 Julai 2016

Perodua Bezza, Nyata Berbeza!

Seawal sebelum Ramadan lagi 'gambar curi' Perodua sedan baharu sudah mula viral di laman sosial. Kemudian hari ini, beberapa laman web automotif tempatan mula menyiarkan artikel ujipandu ringkas model tersebut. Khabarnya ada perjanjian antara wartawan dan Perodua sendiri dimana artikel berkaitan hanya boleh disiarkan hari ini.
Itupun dengan syarat tiada gambar penuh sehinggalah pelancaran rasmi.

Aku dah baca dua artikel berbahasa Inggeris dari Paultan dan bahasa Melayu di careta.my. Daripada artikel tu, aku rumuskan dahulu bahawa Perodua sedan yang diberi nama Bezza ini hampir melengkapi keperluan ( ya, bukan nafsu) majoriti rakyat Malaysia.
Selain dari itu, faktor keselamatan yang dikatakan tidak menjadi keutamaan Perodua sudah dipenuhi pada Perodua Bezza ini. Buktinya? Perodua Bezza sarat dengan gadget-gadget yang setaraf dengan pesaingnya.Nanti kita go through satu persatu.

1. Perodua sedan ini bukanlah model 'fotostat' sepertimana model-model terdahulu. Berasaskan platform Axia, Perodua Bezza dibangunkan 100% menggunakan bakat tempatan. Pelik kan? Bila masa Perodua pandai R&D? Itu strategi syarikat. Bukan setakat R&D, kerahsiaannya pun terjaga. Tau- tau je dah nak launching.

2. Enjin yang digunakan adalah enjin BARU yang dibina di kilang enjin Perodua Sendayan, Negeri Sembilan. Varian 1 liternya tidak sama dengan enjin Axia. Enjin 1KR-VE dilengkapi dengan VVT-i, manakala varian 1.3 dengan dual VVT-i suntikan terus. Ini menyangkal persepsi haters yang dulu gemar menggunakan alasan Perodua menggunakan enjin berteknologi purbakala.
Penggunaan roller pada camshaft dan salutan teflon pada piston bukanlah purba sangat ya adik-adik.

3. Sekiranya kelengkapan beg udara dan ABS itu biasa-biasa, Perodua menambahbaik aspek keselamatan pasif dengan VSC. Tanyalah pakar-pakar Facebook diluar sana apa itu VSC. Ya, sekali lagi ketiadaan VSC pada model-model terdahulu menjadi modal buah mulut orang. Sistem VSC ditemani dengan sistem HSA (Hill Start Assist), Regenerative Braking, EBD ( Electronic Brake Distribution), Eco-Idle, dan kamera undur.

4. Sistem audio pada varian tertinggi dipasangkan dengan pemain 2-DIN dengan sambungan Bluetooth dan Smart Link. Smart Link ni macam Mirror Link/ MHL. Senang nak duplicate screen smartphone ke display lain yang support fungsi Mirroring/ MHL ni. Boleh faham tak ni?

5. Boot sebesar 508 liter lebih besar dari Vios dan jauh lebih besar dari Saga dan mampu memuatkan tayar gantian bersaiz penuh. Kalau tak cukup juga, seat belakang boleh dilipat 60/40. Ada komentar sinis yang tanya, 'boot besar-besar ni larat ke enjin nye nak bawak beban?"
Ok, dulu kereta-kereta Perodua ni serba kecik bootnya. Ni dah bagi besar, keluar soalan bebal pulak. Guna otak la sikit, ni kereta kegunaan harian, bukan kontena 40 kaki untuk angkut barang hari-hari.

6. Last but not least, lampu brek belakang menggunakan teknologi Light Guide macam kereta- kereta conti dan KPOP. Pakai mentol kang kedekut sangat. LED pun dah biasa-biasa.