Ahad, 13 Februari 2011

5 Kali Terlepas!

Semalam aku terima pelawaan abang ipar aku untuk memancing siakap di kolam pancing di Desa Aman.Balik dari kenduri di Puncak Alam,terus aku tunggu abang ipar aku dan adik-adik aku di kolam pancing.RM55 untuk deposit,tapi kalau lebih 5 jam,percuma 1 jam.




Empat batang joran aksi sederhana berumpankan udang hidup menggunakan teknik pelampung sebagai senjata utama.Sebenarnya ni la first time aku memancing siakap,dan tak tahulah macamana nak melayan ikannya nanti.Joran aku pancing bodo je,cap XPuyu King Tournament dipadankan dengan mesin 'disko' Tomman Megatronic 4000.Mesin ni orang panggil disko sebab bila pusing,ada lampu warna-warni.Aku dah campak lampunya dalam longkang.Buat malu aku je...
Dalam 30 minit pertama,pelampung aku yang hanyut akibat arus kolam kelihatan tenggelam dan timbul semula.Tak lama lepas tu hilang terus!Pancing aku terus bergegar kuat dengan tali tegang sebab aku tak longgarkan drag.Aku yang panik terus sembat dan karau.2-3 saat je aku dapat rasa karauan agak berat lepas tu terus ringan.Sayangnya...
Lebih kurang 15 minit lepas tu joran Awashima bermesinkan Ajiking AirMaxx 5000 adik aku bagai nak terjun dalam kolam.Aku terus sembat dan karau.Pun sama jugak,terlucut.Apa dah jadi..
Jam 8 malam,pelampung aku sekali lagi tenggelam.Kali ni aku baiarkan lama sikit.Abang ipar aku suruh biarkan,bagi ikan telan umpan.Aku letak jari kat tali dan tegangkan perlahan-lahan.Terasa masih berat.Tiba-tiba ikan lari membawa umpan.Aku terus sembat,harap-harap tercangkuk.Itu pun tak lama,ikan dapat lepaskan diri.
Seterusnya pancing adik aku tadi mengena.Aku tengok agak melentur pancing dia,tapi agak pelik.Cepat sangat ikannya nak surrender.Sekejap je dah timbul,lebih 2 kaki panjang.Maybe dalam 4kg.Aku nak sauk takut ikan tu simpan tenaga lagi,silap gaya ikan tu sprint,mau putus perambut.Betul!Ikan siakap tu tiba-tiba melompat tinggi didepan mata kami dan mata kail terus terlucut...
Lepas jam 9 malam,tak ada lagi ragutan umpan udang hidup sampailah jam 12 malam.RM220 lebur.Balik rumah,kitorang termenung memikirkan macamana nak tewaskan siakap.Sambaran ada,cuma teknik tak betul.
Ada beberapa perkara yang mungkin faktor ikan terlepas:

1.Mata kail terlalu kecil;rata-rata siakap di kolam ni beratnya sekitar 2-4kg dan mulutnya agak besar.Mata kail yang kami gunakan bersaiz kecil.Mungkin ini puncanya mata kail tak dapat tertusuk di bibir ikan.

2.Terlalu cepat membuat sentapan;aku tak pernah main siakap.Biasa kalau ikan dah bawa lari umpan,sembat je terus kena.Rupanya siakap suka mengemam umpan dan mengambil masa untuk menelan umpan.Sepatutnya kami biarkan ikan mengemam dan biarkan sehingga ikan menelan umpan.

3.Perambut terlalu pendek;siakap berlegar-legar hampir ke dasar.Menurut pemancing kat situ,air kolam baru dinaikkan parasnya.Jadi umpan kami yang berperambut pendek,tergantung jauh dari dasar.

4.Sebelum ni kami mencangkukkan mata kail di ekor udang hidup.Mungkin boleh dicuba cangkukan hampir ke tengah badan udang.

Disebabkan teknik yang tidak betul,5 strike dari siakap kami dah bazirkan.Nak menunggu siakap jamah umpan dah la lama.Bila dah kena,tak pandai layan pulak.Bulan depan siap la kau siakap!

Khamis, 10 Februari 2011

Mazda Furai Concept

Mazda antara pembuat kereta yang masih setia dengan rekaan enjin  pembakaran dalam rotary.Sepertimana masyhurnya enjin rotary Renesis,Mazda menaikkan lagi taraf enjin rotary dengan menghasilkan kereta konsepnya iaitu Mazda Furai yang bermaksud "sound of the wind'.


Spesifikasi:

Enjin:Mid Engine Rotary Renesis R20B R3(3 rotor)
Kuasa:450bhp/336Kw
Chasis :Carbon Fibre Monocoque
Brek:Ventilated Carbon Disc
Pacuan: RWD




*Images from ultimatecarpage

Rabu, 9 Februari 2011

Ke Ambang Perkahwinan



Tajuk macam ceramah kursus kahwin la pulak.Sebenarnya aku nak share prosedur sebelum menjalani perkahwinan.Bagi yang belum berkahwin,dah tentu urusan pendaftaran agak rumit,maklumlah pertama kali kahwin.Lain la ada rezeki untuk kahwin banyak.Hehe!
Untuk rujukan sesiapa yang merancang untuk berkahwin,dibawah ni aku sediakan step-step untuk urusan perkahwinan.Tapi mungkin ada perbezaan kat negeri lain.Apa yang aku taipkan ni berdasarkan pengalaman memohon kebenaran berkahwin di negeri Selangor.Untuk lelaki yang bermastautin sahaja.

1.Kursus Kahwin
-Perkara pertama,kena menghadiri kursus kahwin.Tak kisah la di agensi swasta atau dibawah kendalian Jabatan Agama Islam Selangor(JAIS).Borang boleh diambil di pejabat JAIS,Bangunan Sultan Idris Shah,Persiaran Masjid,Shah Alam.Juga boleh didownload dari website rasmi JAIS.Fakskan atau hantar sendiri dan tetapkan tarikh untuk kursus.Tarikh kursus dijalankan ada disenaraikan dalam website JAIS.
-Sampai pagi-pagi,check nama dan bayar RM80.Sila bawa jaket untuk mengelakkan hipothermia.Aircond dewan ceramah sejuk gilerrr...
-Kursus berjalan selama dua hari,Sabtu dan Ahad.Sijil akan diberi sebaik saja kursus tamat.

2.Ujian HIV
-Cari Klinik Kesihatan yang terdekat.Biasanya ujian HIV untuk perkahwinan disediakan sekitar jam 2 petang.Aku pergi Klinik Kesihatan Ulu Yam Baru sebab tak ramai orang.Biasanya tak ada masalah untuk lulus ujian HIV.Simpan keputusan ujian HIV.

3.Melengkapkan Borang
-Download borang pemastautin(untuk pemohon lelaki beralamat IC luar Selangor) dan borang permohonan kebenaran berkahwin(Borang 2A).Syarat pemastautin ialah tinggal melebihi 4 bulan di Selangor.
-Isi borang pemastautin dengan lengkap dan dapatkan seorang saksi.Kawan sekerja pun boleh.Fotostat IC saksi dan bawa borang yang dah lengkap untuk disahkan Ketua Kampung/Nazir Masjid yang berdekatan/kawasan kariah pemohon.
-Sesetengah masjid ada Nazir untuk mengesahkan pemastautinan dan juga Pegawai Pendaftar Nikah.Macam tempat aku TTDI Jaya,Masjid Al-I'tisam tak ada Pegawai Pendaftar Nikah.
-Bila borang pemastautinan dah lengkap dan disahkan,lengkapkan Borang 2A.Kepilkan sekali salinan  IC pemohon,dan IC dua orang saksi.Tinggalkan kosong ruang untuk tandatangan.Tandatangan pemohon dan dua saksi akan diturunkan dihadapan Pegawai Pendaftar Nikah.

4.Menghantar Borang
-Borang 2A(Permohonan Kebenaran Berkahwin) yang telah dilengkapkan,sijil Kursus Kahwin,keputusan Ujian HIV dan juga borang pemastautin dibawa kepada Pegawai Pendaftar Nikah.Aku terus pergi ke Pejabat JAIS.Semua borang dan dokumen lengkap diserahkan ke kaunter didalam bangunan pejabat JAIS aras 1.
-Diorang akan semak borang dan cop.Pemohon akan diminta membuat salinan.Serahkan semula borang 2A dan juga salinan ke kaunter.Bayaran RM10 dikenakan.Pegawai Pendaftar nikah akan memanggil pemohon dan dua saksi untuk menurunkan tandatangan.
-Dah siap tandatangan,lepak je kat kerusi tengok drama Filipina kat TV.Bila nama dipanggil,semua dokumen yang dah disahkan beserta Surat Kebenaran Berkahwin akan diberikan.
-Sampai peringkat ni saja urusan dokumen pihak lelaki.Senang kan?

Checklist
-Sijil Kursus Kahwin (original & fotostat)
-Borang Pemastautin yang disahkan (+salinan IC saksi)
-Borang Kebenaran Berkahwin;2A (+salinan IC pemohon,IC dua saksi,salinan Sijil Kursus Kahwin,salinan Ujian HIV)
-Keputusan Ujian HIV

Aku rasa selesaikan urusan dokumen di Pejabat JAIS sangat senang,tak ada soalan cepumas.Sebab ada aku dengar pengalaman orang,Pegawai Pendaftar Nikah di PAID(Pejabat Agama Islam Daerah),akan interview pemohon dan soalan maut menanti,haha!Baik buat kat JAIS.
Habis je urusan,semua dokumen akan diserahkan kepada pihak perempuan untuk langkah seterusnya.

Ahad, 6 Februari 2011

Teknik Menjimatkan Bahanapi;Benar Atau Mitos?

RON97 mahal
Baru-baru ni harga bahanapi naik lagi 10sen seliter menjadikan harga terkini RM2.50 seliter.Ramai pengguna mengeluh dan tak kurang yang sanggup beratur panjang di pam minyak untuk memenuhkan tangki sebelum jam 12 malam.
Persoalannya,sebagai pengguna adakah anda cukup bijak dalam menangani kenaikan harga bahanapi?Dan adakah tips-tips penjimatan bahanapi yang diamalkan selama ni benar-benar berkesan atau sekadar menjadi pengikut tanpa mengkaji terlebih dahulu?
Harga bahanapi RON97 banyak meningkat kebelakangan ini.Persoalannya adakah perlu kita menggunakan bahanapi RON97?Ramai yang salah anggap angka yang tinggi menunjukkan kandungan tenaga yang dihasilkan oleh bahanapi.Angka 97 ialah nombor oktana yang bermaksud sifat menentang pembakaran.Ianya perlu untuk mengawal pra pencucuhan(pre ignition) didalam ruang pembakaran untuk mengelakkan berlakunya ketukan(knocking).Ketukan berlaku apabila campuran udara dan bahanapi  terbakar sebelum waktunya dan ini akan menyebabkan enjin kehilangan kuasa.Kerosakan enjin juga boleh berlaku.
Bagi enjin berprestasi tinggi dan mempunyai nisbah mampatan yang tinggi,kecenderungan untuk berlaku ketukan adalah besar kerana mampatan tinggi menyebabkan campuran udara bahanapi terbakar sendiri walaupun tidak dicucuhkan oleh spark plug ketika enjin panas.Untuk mengatasi masalah ini,bahanapi beroktana 97 atau RON97 diperlukan untuk memastikan enjin beroperasi secara optimum.
Sebagai contoh,enjin Type-R K20A bernisbah mampatan 11.5:1 dan memang disarankan oleh Honda untuk mendapatkan kuasa optimum.Proton Wira berenjin 4G15P bernisbah mampatan 9.0:1,adakah masih perlu disuapkan petrol RON97?
Bagi enjin bermampatan biasa yang menggunakan fuel injector,kebiasaannya telah dilengkapkan knocking sensor.Isyarat akan dihantar ke komputer bila berlaku ketukan dan pemasaan pembakaran ditala semula ketahap optimum.Jadi,tidak ada masalah samada bahanapinya RON95 atau RON 97.Jadi,pilihlah bahanapi yang sesuai dengan karekteristik enjin anda.

Isi minyak malam,jimat sikit
Pernah tak anda mengisi minyak diwaktu malam untuk mengelakkan wap petrol terpeluap dengan banyak berbanding mengisi tangki di waktu tengahari panas?Dikatakan minyak akan 'masuk' ke tangki lebih banyak jika mengisi pada waktu malam.

Mitos atau hanya halusinasi anda yang mengatakan petua itu benar?

Sebelum itu,mari kita lihat binaan asas tangki bahanapi kereta.



Hanya ada satu lubang untuk mengisi bahanapi dan satu lubang untuk menyalurkan bahanapi ke enjin.Apa yang berlaku ketika mengisi minyak ialah,aras bahanapi akan meningkat,manakala ruang udara didalam tangki akan menyempit kerana ruang dipenuhi dengan petrol.Kemana udara tadi hendak pergi apabila ruangnya menjadi semakin sempit?
Sudah tentulah udara itu akan keluar melalui ruang antara nozzle pam bahanapi dan lubang untuk mengisi minyak.Disebabkan petrol adalah bahan yang meruap,ia akan terkeluar sekali bersama udara tadi.Udara didalam tangki tidak akan pergi ke tempat lain.Apa yang kelihatan diwaktu siang ialah,ruapan petrol yang banyak berbanding waktu malam.
Sebenarnya diwaktu malam juga ruapan berlaku dan tolakan udara dari dalam tangki juga berlaku,cuma tidak kelihatan jelas.Seperkara lagi,berapakah berat bahanapi yang terpeluwap berjaya diselamatkan?(jika ianya mampu diselamatkan).Jumlahnya sangat sedikit dan tidak berbaloi.
Apa yang pastinya,cara menjimatkan bahanapi ialah dengan memandu secara malar,tekanan angin tayar yang mencukupi dan  matikan enjin jika menunggu lama didalam kereta.
Jadilah pengguna bijak dan berilmu.Laporan skema dari admin blog5zal.
Selamat memandu.

Kemana Hilangnya E01e?


Masih ingat lagi enjin Petronas E01e?Seingat aku,enjin ni siap dibangunkan ketika aku masih menuntut di sekolah Teknik Temerloh sekitar tahun 98/99.Spesifikasinya adalah seperti berikut:

Isipadu sesaran (cc): 2000cm3/2l dengan Continuous Control VVT,DOHC
Induksi : Naturally Aspirated (NA)
Silinder : 4 Sebaris
Injap : 16
Material blok enjin :Aluminium
Berat : 108.9kg
Kuasa Maksimum :204.3PS @ 7300RPM
Tork Maksimum :203Nm @ 5300RPM

Sebagai perbandingan,Honda Civic 2.0l DOHC i-VTEC hanya menghasilkan 155PS @ 6500RPM.Enjin Petronas E01e yang dibangunkan lebih 12 tahun dulu mampu menghasilkan kuasa setinggi 204.3PS,dan ianya adalah satu pencapaian teknologi yang mengagumkan,hampir menyamai kuasa yang dihasilkan oleh enjin Honda K20A Type-R.
Pada tahun 98/99,dikhabarkan enjin ini akan dikomersialkan untuk kereta tempatan pada tahun 2000.


Enjin E01e terpasang pada Proton Waja berwarna tema Petronas.Perasan tak apa kelainan layout enjin E01e bila terpasang pada engine bay Waja?
Kebiasaannya intake manifold akan terletak dibelakang dan manifold ekzos berada berhampiran radiator.Tapi berlainan dengan E01e,enjin tahun 98/99 ini meletakkan intake manifold dihadapan.
Jom kita tengok susunan enjin K20A yang terpasang pada Civic FD2 Type-R tahun 2007:


Nampak persamaannya sekarang?Terdapat perbezaan 22hp antara K20A dan E01e.Mungkin kerana K20A menggunakan roller bearing pada rocker arm untuk pengurangan geseran.
Sebenarnya kita mempunyai ilmu yang baik dalam pembinaan enjin yang berkuasa tnggi.Persoalannya ialah,dimana dan apa sudah jadi dengan E01e?

*Pada tahun 2012,Proton telah membeli semua harta intelek,paten dan teknologi berkaitan enjin Petronas ini termasuklah teknologi 'suntikan terus' serta 'suntikan terus turbo' pada nilai RM63 juta.