Isnin, 18 Julai 2022

Kekili Baitcasting atau Spinning untuk Kolam Air Masin?

Ini adalah artikel ke 889 dalam blog aku, dan yang ke-14 streak tanpa henti tentang postingan memancing,haha!Nasib la korang.
Tulisan harini aku nak tulis pendek je kot berkenaan pendapat aku tentang perbezaan penggunaan reel baitcasting (BC) dan spinning di kolam pancing air masin.
Ni pendapat peribadi aku lah ya? Mungkin ada sesetengah orang yang tak bersetuju.
Aku berpendapat reel spinning lebih sesuai bermain kolam air masin disebabkan sifatnya yang 'multi tasking'.
Setuju?

Kalau tak setuju, tak apa. Ada 888 tulisan aku yang lain untuk dibaca. Jika bersetuju, teruskan baca perenggan seterusnya.

Alkisahnya begini; semalam aku masuk kolam pancing Sealion 3A sesi pagi, dari jam 9am - 2pm.
Biasanya sesi pagi ni meriah sikit sebab ikan lapar. Tapi semalam lain macam betul.
Pertamanya aku perhatikan orang tak ramai sangat macam selalu. 
Kedua, ikan malas nak makan.
Bab ikan malas nak makan ni agak pelik sebenarnya. Daripada pemerhatian aku ada sesuatu yang tak kena. Sebelum ni ikan yang berjaya dibawa naik selalunya kerapu hibrid, jenahak dan MJ. Terlalu jarang aku tengok siakap bagong berjaya didaratkan.
Tapi semalam lain sikit. Spesies yang berjaya didaratkan cuma MJ dan siakap. Dalam sebaris pemancing yang sama side kolam dengan aku, cuma dua pemancing yang berjaya bawa naik 4-6 ekor ikan setiap seorang.
Hampir kesemua MJ dan cuma seekor siakap. Bayangkan 5 jam ikan ketuk pun tak ada. Sedangkan setiap satu jam ikan dilepaskan sebanyak 100 ekor. Misteri betul kejadian semalam.
Dua pemancing yang berhasil mendaratkan ikan 
menggunakan teknik yang berbeza iaitu seorang casting-seret dan seorang lagi pelampung. Kedua-duanya menggunakan reel spinning.
Jadi apa kaitannya dengan jenis reel yang aku nak cerita ni?
Semalam aku bawa dua set pancing; Shimano Stradic ( spinning ) dan ATC Combat V2 + shallow spool ( baitcasting ). Antara dua ni aku pilih pakai satu je iaitu ATC Combat V2 sebab set baru kan, nak test dululah.
Sejam pertama aku main casting, tak ada masalah dengan jarak casting cuma agak kerap berlaku birdnest bila pakai umpan potongan ikan. 
Selebihnya aku banyak parking, main bottom sebab penat woi casting guna reel berat + rod 6'9". Aku imagine, katakanlah kalau setup yang aku pakai ringan sekalipun, aku tetap rasa set BC kurang sesuai untuk main game panjang.
Bayangkan 5 jam kot, mampu ke kau non stop casting 5 jam? 
Kemudian satu problem lagi teknik pancingan dan mood ikan yang berubah-ubah. Ada masa dia bottom rancak,pelampung pun rancak. Selalunya castinglah paling rancak sebab skil umpan cari ikan.
Tapi semalam lain. Ikan yang nak menjamah umpan cuma MJ dan teknik yang berkesan ialah teknik pelampung. Bila kau bawa set BC, apa kejadahnya nak main pelampung? Nak main bottom pun tak kena juga sebenarnya.
Kat sini lah kita akan sedar limitasi reel BC iaitu tidak 'multi purpose'. Dia cuma sesuai untuk casting sahaja.
Berlainan dengan reel spinning. Nak main teknik casting? Tak ada masalah. Boleh je sebab kat kolam tak perlukan accuracy. Open area kan, bedal jela jauh mana kau nak baling. 
Teknik pelampung? Pun tak ada isu, reel spinning tak akan buat tali kau membihun bila cast umpan berat dengan perambut panjang.
Apatah lagi teknik bottom. Memang kerja dialah.
Disebabkan mood ikan makan berubah-ubah, maka kita perlu bersedia dengan pelbagai teknik pancingan yang paling mujarab ketika itu. Dan reel yang sesuai untuk dilenjan pelbagai teknik sudah semestinya reel spinning.
Jadi, untuk pemancing-pemancing baru yang target untuk bermain kolam, jangan ghairah membeli reel BC. Memang nampak hensem pakai BC bila strike ikan, tapi percayalah strike ikan banyak tiap kali turun memancing jauh lebih hensem. Reel BC tu simpan jela untuk trip-trip sungai dihutan,lombong atau jigging.
Ni nasihat untuk diri aku juga ni. Bila turun memancing kolam air masin, stick to spinning reel. Beli reel yang padu-padu sikit spesifikasinya asal jangan terlalu besar. Saiz 1000 - 3000 dah memadai.

Sekian.










Tiada ulasan: