Sudah tengok video KFC staff vs customer?Kang tengoklah sendiri kat YouTube ya.
Khabarnya customer marah sebab tunggu order lama sangat,dekat sejam.Kata paperlah,siapa yang ada masa tu je yang tau cerita sebenar.Memacam la komen keluar kat video tu,terutamanya bila sebut etika customer is always right.
Statement customers is always right pada aku hanya terpakai pada perniagaan yang memerlukan hubungan dua hala antara pelanggan dan penjual untuk jangkamasa panjang dan skala yang lebih besar.Contohnya antara pengilang dan pembekal bahan mentah,ambil contoh Proton dan vendor pembekal part kenderaan.Vendor kena jaga kualiti dan sebarang komplen dari pelanggannya(Proton),vendor perlu ambil berat.Katakan hubungan itu melibatkan urusniaga jutaan ringgit,vendor kena jaga produknya supaya tiada sebarang defect yang menjejaskan hubungan antara dua syarikat.Disini barulah terpakainya istilah customer is always right.
Berbalik kepada kisah yang berlaku di KFC dalam video tu,pelanggan mempunyai pilihan untuk ke tempat lain kalau stok ayam KFC habis.Pesanan dibuat dikaunter dan terus buat pembayaran,so di kaunter lagi kita akan tau makanan kita nak tu masih ada atau tak.Kalau menu yang lain ada tapi tak kena dengan selera kita,jangan buang masa.Sila ke restoran lain.Jangan buang masa dan paling malang,pesanan Kombo Ayam Spicy digantikan dengan Kombo Penumbuk dan Kaki Original.Pada akulah,KFC bukan kisah pun kalau kita tak nak makan kat restoran depa.Kita takmau makan,orang lain beratur tunggu turn.Pada diorang,takde ruginya kalau hilang sorang customer.Seriously.
Untuk KFC pulak,kenalah make sure stok cukup.Melampau betul sampai satu jam order tak sampai-sampai.Khabarnya kejadian ni berlaku di KFC branch Shah Alam(area mana tak pasti),kilang KFC bukan jauh pun.Dalam Glenmarie ni je ha...Ape ke payah sangat nak kontrol stok.Lain la KFC Ulu Tembeling yang habis stok,takde la pelanggan nak maki hamun.Bekerja dengan pelbagai ragam manusia ni memang la tekanan,tapi kena bijaklah.Pakai otak,bukan pakai kaki.Branch manager tak payah la menyorok dalam ofis,guna budi bicara untuk terangkan pada pelanggan kalau ada masalah.
Gua nak komen lebih-lebih pun bukan gua tau cerita sebenar,haissshhhh!!