Rabu, 3 Oktober 2012

Salah Guna Karbon Fiber

Carbon fiber adalah satu material yang ringan,kuat dan fleksibel.Ianya banyak kegunaan dalam industri penerbangan,automotif dan sukan.Tetapi kelemahannya adalah mahal,sebab proses penghasilan serat karbon memerlukan kos mesin dan tenaga buruh yang mahal.

Bagi peminat modifikasi kereta dah tak perlu risau dengan harga mahal carbon fiber.Dulu harga hood enjin Myvi carbon fiber berharga RM1200,enam tahun lepas.Sekarang sudah ada sticker carbon fiber 3D,RM100 untuk satu hood enjin.Corak carbon fiber memang cantik,tapi kalau letak sampai penuh satu body kereta memang tak lawa langsung.Macam terencat akal pun ada.

Beberapa tahun lepas aku pun sama terjebak penyakit menempek sticker carbon fiber ni.Mula-mula kereta(beberapa bahagian jer),lepas tu laptop,casing handphone…dah merebak sampai ke benda-benda lain.

Aku terjumpa beberapa kegunaan ‘bodoh’ carbon fiber dalam kehidupan seharian di Gizmodo.Sebahagiannya memang useless,dan tak sangka agak bodoh juga menempek stiker karbon fiber kat handphone,huuuuuu!

Siapa ada buat benda-benda kat bawah ni angkat tangan.

fiber

fiber2

 

Objek-objek yang kelihatan bodoh kerana dicipta menggunakan carbon fiber:

 

Toilet seat

fiber7

 

Chopstick

fiber5

 

Bekas makanan anjing

fiber6

 

Hiasan leher

fiber4

 

Lagi gambar di Gizmodo

Isi perut Mesin Raksasa

Kita pernah tengok kapal,roket,enjin jet dan banyak lagi mesin-mesin monster.tapi bagaimana gambaran didalam mesin-mesin tersebut?

Jamu mata anda sekarang.

 

Rupa bahagian dalam tangki hidrogen space shuttle

monster1

 

Rangka Saturn IB S-IB tanpa tangki dan lapan enjin H-1

monster2

 

Pandangan cutaway kapal angkasa Planck Observatory,yang dibina oleh European Space Agency

Monster3

 

Bilik enjin MV Tricolor,kapal Norway yang karam di Selat Inggeris

monster4

 

‘Cowling’ enjin pesawat pengebom B-25 sedang dipasang pada tahun 1942

monster5

 

Enjin turbofan GP7000 yang menghasilkan kuasa dorongan sebanyak  36,980 kgf

Earns United Technologies

 

Lagi gambar di Gizmodo

Bateri Lebih Besar Pada HTC One X+

 

HTC One X  - Engadget Galleries-094836HTC One X  - Engadget Galleries-094917

HTC akan melancarkan model terbarunya iaitu HTC One X+,kesinambungan dari model HTC One X dengan beberapa penambahbaikan untuk mengatasi kekurangan pada HTC One X.Dari segi luaran,HTC One X+ masih mengekalkan rupa yang sama tetapi didatangkan dengan ciri-ciri yang lebih baik untuk terus bersaing dengan model-model Android jenama lain.

Antara ciri-ciri baru pada One X+ ialah:

 

-Seberat 135 gram,lebih 5 gram dari HTC One X

-HTC SEnse UI v4+

-terdapat dalam dua kapasiti storan,32Gb dan 64Gb

(informasi dari Engadget menyatakan storan 65Gb)

-kamera hadapan 1.6MP yang berupaya merakam video 720p @30fps

-Dioperasikan oleh Android v4.1 Jelly Bean

-menggunakan chipset NVIDIA Tegra 3 AP37

-CPU Quad-core 1.7GHz

-Browser HTML5

-Tiada fungsi FM Radio berbanding One X

-Sistem GPS ditambah baik dengan sokongan GLONASS

-Bateri Li-ion lebih besar,2100mAh

-Terdapat dalam warna hitam sahaja

 

Walaubagaimanapun spesifikasi sebenar belum didapati kerana ada sedikit percanggahan dimana laman web Engadget menyatakan HTC One X+ dioperasikan oleh Android Ice Cream Sandwich.

Faktor penting dalam penambahbaikan HTC One X+ ini adalah peningkatan kapasiti bateri.Bateri HTC One X agak cepat habis umpama jet MiG 29 yang laju tetapi kehausan bahanapi.

 

Info dari GSMArena & Engadget