Thursday, December 8, 2011

Nyaris Gua Tertipu

Kosmo!Online ni saje je bagi gua saspen.Terkejut gua baca tajuk ni:


Pesawat pejuang termoden?

Bila aku baca artikelnya baru la aku faham ape benda yang dikatakan pesawat pejuang termoden tu.Bukan maksudnya pesawat mikro purple kat atas tu yang termoden sebenarnya.Nasib baik aku baca dulu artikelnya.
Isi pentingnya adalah berkenaan LIMA 2011 yang akan berlangsung hujung minggu ni.Aku teringin nak pergi,tapi mesti hotel mahal,tambahan lagi musim cuti sekolah ni.
Pesawat pejuang termoden yang dimaksudkan adalah empat calon yang disenarai pendek oleh kerajaan Malaysia sebagai pengganti kepada pesawat MRCA Mikoyan Gurevich MiG-29N TUDM yang sudah mencapai tahap obsolete.
Calon pengganti yang berpotensi adalah pesawat BAE Eurofighter Typhoon yang baru menjalankan misi sebenar di Lubnan,Dassault Perancis dengan pesawat Rafale,Boeing F/A-18D Super Hornet dari US dan Saab JAS Gripen yang buat masa ini dioperasikan oleh jiran kita,Royal Thailand Air Force(RTAF).
Yang manakah menjadi pilihan Kementerian Pertahanan?Sama-samalah kita tunggu.Khabarnya antara 12-18 unit akan dibeli untuk menggantikan 16 pesawat MiG 29N.

Kedua,gambar beruang anjing besar:

Dah rupa beruang grizzly anjing Newfoundland ni.Memang spesies anjing ni besar.Yang jantan boleh capai berat 60-70kg.Rekod terbesar 120kg dengan panjang 6 kaki dari hidung ke ekor.Gambar ni pulak menampakkan macam anjing ni besar betul.

Perbandingan dengan saiz manusia:

Agak besar juga sebab bulu tebal sangat gamaknya.

Post a Comment