Khamis, 11 November 2010
Mitsu,Kenapa Lancer Yang Kau Bagi??
Sehari dua ni ramai blogger yang mengupdate pasal model terbaru Proton,Proton Inspira.Ramai yang memuji rupabentuknya yang cantik,dan harganya jauh lebih murah dari Lancer terbaru buatan Mitsubishi.Sebelum ni peminat tegar Proton amat-amat memandang rendah kepada Perodua kerana merebadge kereta Daihatsu.Dikatakan rakyat Malaysia yang membeli Perodua sebagai taksub barangan berunsur Jepun,Toyota wannabe,ah beng racer dan sewaktu dengannya.Sedangkan formula itulah yang membolehkan Perodua mengungguli pasaran tempatan untuk tahun ke-5 berturut-turut.
Tapi kali ni diorang kena telan apa yang dah dikatakan sebab Proton mula mempraktikkan amalan rebadging.Perodua melakukan sebegitu sekurang-kurangnya untuk model yang tak dijual di Malaysia.
Dan untuk kes istimewa Proton ni,bagi aku faedahnya dah tentu untuk pengguna.Berbanding harga Lancer 2.0GT iaitu sekitar RM123,000,model Inspira 2.0 CVT 'hanya' berharga RM91,999**.Banyak sangat beza harganya tu.Siapa yang nak keluarkan modal lebih untuk benda yang hampir sama?Betul tak?
Bagi pihak Proton,diorang dapat jimatkan separuh dari kos R&D yang biasanya sekitar RM700 juta.Kalau tak silap aku lah.Sebabnya volume market untuk sedan kelas 'C' agak kecik,so tak berbaloi untuk Proton menginvest terlalu banyak duit kat situ.
Kelas 'C' adalah sedan bersaiz besar sikit dari sedan biasa(Kelas 'B').Ok,direct competitor untuk model Inspira/Lancer ni adalah Honda Accord dan Toyota Camry.So,tak boleh buat comparison antara Inspira vs.Vios atau Inspira vs. City.
Di awal-awal penubuhan Proton,Mitsubishi lah rakan teknikal yang meminjamkan teknologinya dari model Saga sehingga model Perdana.Bila Proton mula membina Waja,perlahan-lahan pergantungan kepada Mitsubishi mula dikurangkan.Sehinggalah Proton mula berdikari dan membina reputasi sendiri dengan bantuan Lotus.
Tapi apa yang berlaku selepas 25 tahun penubuhan Proton adalah agak mengejutkan.Kenapa tiba-tiba Proton kembali merebadge model Mitsubishi?
Persoalan saya,kalau market untuk segmen kelas 'C' sangat kecil atau dan margin keuntungan kurang meyakinkan,kenapa perlu mengambil risiko melabur kearah itu?Berapa agihan keuntungan untuk Proton dan Mitsubishi untuk model Inspira?Sebelum ni Mitsubishi cuma memberikan teknologi lama kepada Proton,kenapa kali ni mereka memberikan model terbaru?Apakah ada udang pasar disebalik mi goreng sekolah agama?
Cuba letakkan diri kita di pihak Mitsubishi.Sanggup ke diorang sacrifice model sedan terlaris diorang untuk direbadge tanpa mendapat keuntungan besar?Adakah diorang tak fikir yang mostly pembeli Mitsubishi adalah follower yang setia dengan buatan Mitsubishi.Bayangkan korang membeli Lancer yang korang yakin dengan ketahanan,kualiti dan prestij pada nama Mitsubishi,suddenly kereta yang sama,dan murah dibuat oleh syarikat lain.Tak ke korang akan kecewa kat Mitsubishi.So,atas dasar bisnes,Mitsubishi sacrifice semua tu sebab mungkin pembahagian keuntungan memihak kepada Mitsubishi.Thats why diorang tak kisah share teknologi walaupun ianya terbaru.
Macam sejarah Proton sebelum ni,Proton Wira berasal dari Lancer GSR.Asasnya iaitu chassis yang dijadikan asas binaan.Kenapa agaknya Mitsubishi tak bagi je chassis CE9A/CN9A je untuk model baru Proton?
Lancer GSR/RS (Evo I) :CD9A
Evo II,Evo III : CE9A
Evo IV : CN9A
Evo V,Evo VI : CP9A
Evo VII,Evo VIII,Evo IX : CT9A
Evo X : CZ4A
Dari senarai model Evo I sampailah ke Evo X,terdapat enam siri varian Lancer,dan kesudian Mitsubishi membuat perkongsian pintar ni buat aku fikir,apa yang diminta Mitsubishi dari Proton untuk menjadikan situasi perkongsian ni win-win.Of coz la both party nakkan benefit yang sama kan?
Dan..dengarnya Mitsubishi akan membawa Exora dan Persona(correct me if i'm wrong) ke Jepun dan akan dijual kesana sebagai model Mitsubishi.Persoalan aku ialah,Mitsubishi adalah pembuat kereta sejak model pertama pada 1917 dan pengalaman luas dalam rali,yang aku pasti pengalaman tu cukup untuk membuktikan Mitsubishi adalah pembuat kereta yang berprestij.
Diorang tak yakin ke dengan model MPV Grandis?Kenapa diorang begitu sangap sekali kepada MPV Exora??Baguskah Persona yang mana ECU nya rosak tak sampai 3 bulan selepas dibeli?Bukan semua Persona,tapi nasib malang kawan saya yang membeli Persona Elegan.
Satu perkara lagi,aku terbaca brochure Inspira tentang handling yang sudah di tune up oleh Proton.Tidak lagi dengan perkataan Lotus Ride & Handling,kali ni Proton Ride & Handling.Soo...khabarnya ada dilakukan improvement kat situ.Then,adakah improvement tu betul-betul mengatasi teknologi rali Mitsubishi dan sememangnya berlaku improvement pada tune-up tu?Hmm...sekurang-kurangnya pihak Proton kena bekalkan sedikit data sebagai bukti contohnya ujian masa di litar atau grafik yang menunjukkan peningkatan kawalan dan cengkaman kereta.Tapi secara logiknya kawalan Lancer dah tentu lebih melekat dengan rim 18" dan tayar 215/45/18 jika dibandingkan dengan rim 16" dan tayar Continental 205/60/R16 Inspira.
Misteri betul keputusan Mitsubishi ni...Sebagai peminat,aku sedikit kecewa dengan tindakan Mitsubishi,walaupun sebenarnya mungkin ada rancangan lain yang tersirat.Bagi pihak Proton,mungkin ada karenah dalaman yang menyukarkan pembangunan model baru.Sebagai sebuah syarikat GLC,aku yakin pihak pengurusan Proton tentu sedikit sebanyak ada masalah dalaman.Bekerja dengan syarikat berkaitan kerajaan ni tak ada masalah pasal duit,cuma kecenderungan melantik badan pengurusan terlalu ramai menyebabkan hala tuju syarikat tak jelas.Sebagai contoh bayangkan sebuah kereta,ada lapan stereng.Semua orang ada agenda masing-masing.Kalaulah Proton ni sebuah syarikat swasta,dah tentu tak wujud lagi nama Proton.
Aku menulis panjang lebar ni bukan aku benci Proton,sebagai syarikat yang dah berusia 25 tahun,dah tentu aku mengharapkan kematangan Proton dalam membina kereta yang bersesuaian dengan pengalaman yang ditimba salama ni.Umpama ibu bapa yang memarahi anak melakukan kesilapan,tujuannya untuk membentuk anak menjadi manusia berguna.Kalau takut dikritik,jangan buat kereta,buat kerepek pisang.
Kepada pembeli yang berminat,tempahlah awal-awal sementara banyak komponennya masih diimport dari Jepun.Dah agak lama sikit nanti sure Proton akan reduce cost dengan 60% part dari vendor tempatan.Mana tau enjin Campro plak masuk dalam engine bay Inspira.Pandanglah sesuatu benda baru tu dengan pandangan menjangkaui batasan penglihatan,boleh faham tak maksud saya?Apa-apa pun,ni adalah pendapat peribadi saya yang ditujukan kepada Mitsubishi..Salam untuk semua...