Sunday, November 14, 2010

Jiwa Kental:Nak Berhenti Merokok!

Sebagai seorang perokok,jauh disudut hati aku,teringinnya nak berhenti merokok.Bila aku tanya kawan-kawan perokok tegar yang lain,semua rasa macam tu.Tapi,bukan senang nak berhenti merokok.


Bagi orang yang bukan perokok,tak kira la lelaki atau perempuan,mesti akan menganggap berhenti merokok ni senang gila.Senang la,sebab tak pernah rasa macamana menggelupur kalau tak dapat rokok.Silap-silap,hujan lebat pun redah jugak pergi kedai beli rokok.
Kebanyakan orang mula berjinak-jinak dengan rokok seawal umur 13-17 tahun,dan sekarang dah makin advance.Sekolah rendah pun dah biasa hisap-hisap rokok ni,tapi bagi aku,aku terjebak agak lewat,dah dekat SPM baru belajar hisap rokok.
Puncanya masa aku sekolah di Sekolah Menengah Teknik Temerloh,aku pandai gunting rambut.Selalunya member aku yang otai-otai bagi upah rokok lepas gunting rambut.Tapi tu pun tak biasa sangat lagi.Nak beli rokok pun takut.Masa tu harga rokok untuk Dunhill 7 batang baru RM1.90.Hisap sebatang pun dah berpinar bijik mata.Dulu rokok punya taste kaw punya,tak macam rokok sekarang.Rasa kosong je,tak puas hisap.

Habis je SPM,terus boleh hisap rokok kat rumah.Aku tak macam orang lain yang terpaksa menyorok dari parent untuk hisap rokok.Arwah bapak aku sangat sporting,rokok pun boleh share.

Bila sambung belajar kat Politeknik Kuantan,bapak aku selalu pesan,jimat-jimat belanja,hisap rokok jangan kuat sangat.Dia tak peduli pun pointer aku berapa,yang penting aku habis belajar.Tapi masa tu harga rokok dah beberapa kali naik,masa tu aku dah switch ke jenama Winston,sampai la sekarang.

Harga terbaru Winston 20's RM8.50 setelah tiap-tiap tahun harga rokok naik.Kadang-kadang 20 batang boleh bertahan dua hari,tapi sejak bekerja di tempat baru yang persekitaran kerja terbuka,makin kuat aku hisap rokok.Kejap-kejap nak cucuh rokok.Rokok kretek Gudang Garam yang heavy pun laju,apatah lagi Winston.

Mujurlah bila tiba bulan Ramadhan,aku boleh tahan nafsu merokok.So,takde masalah untuk berpuasa penuh.

Baru-baru ni aku renungkan sampai bila aku nak merokok.Rokok makin mahal,gaji sama je.Teringat iklan Niquitin,macam senang je nak berhenti bila telan pil tu.Akhirnya petang Rabu,10/11/2010 pukul 7.30pm aku habiskan rokok terakhir aku.Aku nekad nak berhenti,balik kerja pun aku tak singgah beli rokok.Biar je nak sangap ke nak ape ke bila kat rumah nanti.

Pergi kerja pagi-pagi lepak dengan kawan-kawan yang merokok pun kuatkan tekad je.Senyum je bila diorang offer rokok,hehe!Alhamdulillah sampai hari ni masih mampu bertahan,tak rasa sangat kekosongan bila tak hisap rokok.Aku sibukkan diri buat blogwalking,buat artikel,main PS2 dan ape-ape jelah supaya kepala otak aku tak memerlukan sokongan rokok.
Ada jugak terasa macam nak merokok lepas makan,tapi aku cakap balik kat diri aku,kenapa nak merokok?Buat la benda lain lepas makan.Setakat ni aku masih bertahan di hari keempat.Aku harap empat hari akan menjadi empat bulan,empat bulan akan jadi empat tahun dan seterusnya.
Gila banyak boleh jimat kalau berhenti merokok.Sebulan aku boleh save RM255.Nati ada rezeki,aku nak rewardkan diri aku dengan PS3 ke,sport rim kereta ke,haha!Contohnya macam tu la.
Teruskan berusaha Encik Faizal!

Post a Comment