Rabu, 3 November 2010

Hillary Clinton & Air Force One

Setiausaha Negara Amerika Syarikat,Hillary Clinton yang baru singgah ke Malaysia dalam siri lawatannya,menarik perhatian aku.Bukan soal hubungan diplomatik atau politik yang buat aku tertarik.Aku lebih berminat dengan Air Force One yang membawa beliau seperti yang aku nampak pagi tadi dan menuju ke Papua New Guinea.
Walaupun ada pihak yang mengatakan beliau nak jumpa Anwar Ibrahim,tapi aku tak pasti la jumpa ke tak.Sebab tak ada dalam jadual lawatan beliau.Mengikut artikel malaysiakini,pembantu Anwar menjangkakan pertemuan tersebut.
Korang baca la sendiri,aku tak minat politik...Hehe!

AIR FORCE ONE


VC-25A SAM 28000 Air Force One terbang melintasi Mount Rushmore
Image from whitehousemuseum.org
Air Force One bukan hanya sebuah pesawat pembawa rasmi Mr.President of United States,ia adalah simbol
negara Amerika.Media juga memanggil jet jumbo ni dengan nama Flying White House.

1.Ramai yang belum tau,sebenarnya istilah 'Air Force One" ialah nama panggilan radio trafik udara untuk setiap pesawat US Air Force yang membawa Mr.President.

2.Asalnya adalah model Boeing 747-200B yang dipasang empat enjin jet General Electric CF6-80C2B1 dengan kuasa tujahan(thrust) 57,600 paun bagi setiap unit.

3.Kelajuan maksimum ialah 1014-1126km/j dan ketinggian maksimum(ceiling max. flight) 45,100 kaki.

4.Setiap pesawat membawa 202,940 liter bahanapi dan seberat 337 tan dengan muatan penuh.Dengan setangki penuh bahanapi,pesawat ni mampu terbang hampir separuh dunia.

5.Terdapat tiga tingkat didalam Air Force One,mempunyai keluasan 4000 kaki persegi dan lebih menyerupai hotel atau pejabat eksekutif.

6.Tingkat terbawah digunakan sebagai ruang kargo,tingkat tengah adalah bahagian penumpang manakala bahagian atas sekali diperuntukkan kepada alatan telekomunikasi.

7.Mr.President mempunyai biliknya yang tersendiri,dilengkapi katil,bilik mandi,bilik senaman dan ruang pejabat.Hampir semua perabot dibuat tangan oleh tukang kayu yang berpengalaman.

8.Air Force One boleh membawa 70 penumpang dengan selesa dan 26 kru penerbangan.

9.Kru penerbangan menyiapkan makanan di dua galley yang lengkap untuk menjamu lebih kurang 100 penumpang dan di bahagian bawah pesawat terdapat freezer yang besar dan mampu menyimpan 2000 jenis makanan.

10.Terdapat juga onboard medical facility yang dilengkapi farmasi,kelengkapan emergency room,dan juga meja pembedahan boleh lipat.Juga terdapat doktor yang mengiringi kemana sahaja presiden pergi.

11.Kapal terbang ni dilengkapi tangga retractable dan juga baggage-loader dan tak perlu bergantung pada fasiliti landasan terbang.

12.Peralatan elektronik yang ada seperti 85 telefon,radio dua hala,mesin faks,19 buah TV,dan talian komputer.

13.Pendawaian elektronik didalam kapal terbang ni dua kali ganda daripada Boeing 747 biasa iaitu sepanjang 383 kilometer!Semuanya dilindungi dengan heavy shielding untuk melindungi peralatan elektronik dari gangguan denyutan elektromagnetik.

14.Kemampuan yang lain ialah abiliti untuk pengisian bahanapi secara in-flight.Ketika penerbangan biasanya Air Force One akan diiringi dua pesawat tempur tentera udara.

15.Flare juga dilengkapkan untuk mengalihkan sasaran heat seeking missile.Ia juga mempunyai ECM(Electronic Counter Measure) untuk jamming radar pihak musuh sekiranya berlaku kecemasan.

Dari segi avionik dan pertahanan lain...classified.Mana boleh diorang nak bagitau semua,heeee!