Selasa, 17 Mac 2015

Bila Jerman Beli Myvi…

Korang mesti ada terbaca post kat FB yang agak viral,pasal komplen sorang engineer Jerman pencen tentang ‘kecacatan’ Myvi bini dia.Cerita dia macam ni…bini dia beli Myvi,kemudian baru dia perasan yang sistem lampu utama kereta-kereta Perodua berbeza sedikit menyebabkan bini dia yang kurang berakal terlupa membuka lampu diwaktu malam.

Sepanjang aku memiliki Myvi, memang banyak kali aku terjumpa kereta-kereta yang dipandu tanpa menyalakan lampu utama.Terutamanya MYVI dan pemandunya PEREMPUAN!Puncanya mungkin disebabkan pencahayaan jalan di kebanyakan kawasan bandar agak baik.

Kalau nak diikutkan,ada juga kereta jenama lain yang pernah tak buka lampu waktu malam.Aku pernah terserempak Honda Jazz warna hitam kat highway PLUS dipandu di lorong paling kanan tanpa menyalakan lampu utama.Pendek kata,apa juga kereta yang menggunakan panel meter optitron berkebarangkalian agak tinggi untuk dipandu tanpa lampu utama ketika waktu malam.Di Malaysia ni paling kerap kita nampak tentulah Myvi sebab nisbahnya banyak berbanding kenderaan lain.

Dalam hal ni,dua perkara yang perlu diambil berat oleh pengguna dan pengeluar.

 

Bagi pengguna,kenali kereta yang anda beli.Study cukup-cukup sifat dan ciri-ciri kereta anda.Untuk model Perodua,Myvi sebagai contoh;lampu meter akan menyala setiap kali enjin dihidupkan.Dah tentulah enjin perlu hidup tak kira siang malam mengikut kehendak tuan dia.Bagi pemilik baru yang pertama kali jumpa kereta macam ni,perhatikan lampu-lampu instrumen lain pada dashboard.Paling mudah di waktu malam.

Bila kunci dimasukkan dan enjin dihidupkan,hanya panel gugusan meter utama yang akan menyala.Apabila lampu utama di’ON’kan,kecerahan latar belakang meter utama akan berkurang sedikit (dim) dan lampu-lampu butang pada dashboard akan menyala(radio,aircond,dsb…)Nak tak nak kena biasakan dengan sistem macam ni,takkan nak jual balik kereta tu sebab tak pandai ON lampu pulak kan?

Sama juga macam sistem tuil signal sebelah kiri.

Kereta-kereta Jepun biasanya tuil signal terletak disebelah kanan,manakala kereta-kereta Eropah memilih susunatur tuil signal sebelah kiri.Katakan sebelum ni anda biasa dengan stail kereta Jepun,tetiba beli Proton korang baru perasan tuil signal dia sebelah kiri.Kenalah biasakan juga.Mula-mula pakai mesti hangin sebab nak masuk simpang je wiper yang bergerak,tapi apa ada hal.Lama-lama tak rasa apa dah.

Begitulah halnya dengan sistem lampu utama kereta seumpama Myvi.Otomatik bila nak drive malam,tangan terus pulas tuil sebelah kanan untuk buka lampu.Benda basic je ni.Drive malam kena buka lampu.Untuk memudahkan isteri Mr. Wolf Vaupel memandu dengan selamat diwaktu malam,saya cadangkan beliau menampal memo di stereng kereta isteri beliau untuk menghidupkan lampu.

Ataupun Mr Vaupel mencari apa-apa kereta yang dilengkapi DRL.Bini beliau tak nampak jalan waktu malam tak apa,janji orang lain nampak kereta bini beliau.

 

Pihak pengeluar kenderaan pula,(dalam kes ni Perodua bersalah menurut dakwaan Mr.Wolf Vaupel) mereka perlu mewujudkan satu penunjuk pada meter yang memberitahu bahawa lampu utama tidak di’ON’kan.Buatlah dalam bentuk lampu merah berkelip-kelip ke atau lebih baik dipasangkan buzzer amaran kepada pemandu yang menggerakkan kereta diwaktu malam tanpa membuka lampu utama.Buzzer tu biar annoying bunyinya supaya tidak berlaku lagi kejadian seperti yang dihadapi bini Mr. Wolf Vaupel dan pemandu-pemandu lain.Mana la tau ada 1000 orang lagi berspesifikasi seperti bini beliau.

 

Apa yang aku dapat rumuskan ialah,Mr.Wolf Vaupel seorang yang prihatin terhadap bininya dan keselamatan pemandu lain.Cuma beliau mengetengahkan isu ni dengan agak berlebihan.Beliau cakap,

 

“I have driven in my life for more than 3 Million km in arround 30 different car brands and/or car types and all cars was having the same safe international feature: Head lights on – dasboard light on.”

 

Barangkali antara 30 jenama kenderaan yang beliau pandu,datang dari jenama yang sama,cuma model berlainan.Atau boleh jadi beliau seorang yang bertuah sebab tak pernah jumpa kereta bermeterkan optitron.

Dalam hal ni aku tak mau bersifat bias walaupun aku pengguna kereta buatan Perodua.Seingat aku,sejak hari pertama aku pakai Myvi,ada juga sesekali aku terlupa ON headlight terutamanya di tahun pertama.Tapi tak lah lama sampai cruising highway pun tak buka lampu,beberapa saat je aku dah sedar yang pemandangan depan gelap semacam.Tipikal sebahagian kecil pemandu perempuan agaknya,start kereta terus jalan tak kira siang malam.Silap-silap tayar sebijik tak ada pun tak perasan.

Pada pendapat aku perkara ni taklah kritikal pun.Sejak Myvi mula dilancarkan tahun 2006 dulu,dah berapa ratus ribu unit ada atas jalan ditangan beratus ribu pemilik.Tiba-tiba muncul engineer pencen claim bini dia tak pandai guna headlamp kereta jenis Perodua Myvi.Untuk situasi menang-menang kedua-dua pihak,eloklah dibuatkan juga sistem amaran yang aku cakap kat perenggan atas tu.Selesai masalah.

Jumaat, 6 Mac 2015

Rizab Sungai

Benda ni aku perasan lama dah,sebab sebelum ni aku kan part time kaki pancing kampung.Sepanjang laluan aliran sungai memang akan dibiarkan wujud pokok-pokok asal sebagai zon penampan di tebingnya.Tujuannya mestilah untuk memelihara kondisi asal dan mengelakkan hakisan tebing.

Beberapa tahun kebelakangan ni ada aku dengar segelintir peneroka Felda yang membuka tanah di rizab sungai untuk tanaman sawit.Bukan sikit-sikit keluasan dia,ada yang berpuluh ekar.Lagi luas dari ladang asal.Itu takpe lagi,kot-kot ada juga warga asing yang tumpang sekaki.

Biasa tepi sungai ni PATI suka buat pondok kongsi,lepas tu ada la sikit-sikit tanaman untuk kegunaan diorang.Tanaman kontan kecik-kecik ni takpelah,kita nak fokus kat pembukaan plot tanaman sawit yang menggunakan rizab sungai.

Persoalannya adakah ianya dilakukan secara sah dan mengikut garis panduan yang betul?Iyelah,cari rezeki tambahan tu tak salah.Muka bumi ni luas,usahakanlah selagi mampu.Tapi kena ingat juga,kita ni bergantung pada alam.Kita rosakkan dia,kita jugalah yang terima akibat dia nanti.

Secara amnya,inilah maksud rizab sungai yang aku petik dari dokumen yang boleh diakses di laman web Jabatan Pengairan dan Saliran.

 

“Rizab sungai – suatu jalur tanah yang bersebelahan kedua-dua tebing sungai yang diwartakan di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara “

water.gov.my images pdf information_for garis panduan pembangunan melibatkan sungai  26 rezab sungai.pdf

Jadi,sebarang pembangunan tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan undang-undang.Di kampung aku penerokaan rizab sungai adalah untuk tanaman sawit.Untuk pembangunan rizab sungai bagi aktiviti pertanian,dibawah ni garis panduan dia…Juga dari website yang sama.

 

3.1.6 Pertanian

3.1.6.1 Pengenalan

Secara amnya aktiviti-aktiviti pertanian adalah termasuk tanaman kontan dan akuakultur di dalam rizab dan di dalam sungai.

3.1.6.2 Perkara-Perkara Yang Perlu Di Ambil Kira

a) Kelulusan untuk memajukan tanah perlu diperolehi dari pihak berkuasa yang berkaitan terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti dimulakan.

• Satu zon penimbal perlu disediakan di antara tapak cadangan dan tebing sungai.

- Bagi tanaman kontan ~ 3 meter

- Bagi ternakan akuakultur ~ 20 meter

• Aktiviti penternakan haiwan tidak digalakkan.

Tanaman kekal tidak dibenarkan.

• Kumbahan dari aktiviti akuakultur mesti dirawat sebelum disalurkan ke dalam sungai dan mesti menepati piawaian Jabatan Alam Sekitar.

• Pengambilan air sungai bagi aktiviti pertanian hendaklah merujuk kepada Garis Panduan Pengambilan Air yang tertentu.

• Status tanah adalah secara sementara sahaja (TOL) dan perlu diperbaharui mengikut masa yang ditentukan.

• Pengusaha mesti berhenti menjalankan aktiviti pertanian setelah menerima notis daripada JPS untuk tujuan kerja-kerja penyenggaraan tanpa apa-apa pampasan.

• Pengusaha mesti menjaga kebersihan, keindahan dan kestabilan tebing, ban dan sungai, sebelum menamatkan aktiviti dan semasa menjalankan aktiviti.

• Kerajaan tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerosakan akibat banjir dan lain-lain kejadian semulajadi.

• Pemohon tidak dibenarkan menjalankan lain-lain aktiviti selain daripada yang diluluskan oleh JPS.

 

*sumber http://water.gov.my/images/pdf/information_for/garis%20panduan%20pembangunan%20melibatkan%20sungai%20%26%20rezab%20sungai.pdf

 

So tanaman sawit termasuk kategori mana?Sebab takrifan tanaman kontan ialah tanaman yang singkat masa tuaian hasilnya seperti jagung,keledek,sayuran dan sekategori dengannya.Kalau ikutkan cycle tanaman semula sawit yang kadang-kadang lebih 25 tahun,terang-teranglah sawit bukan kontan.

Barangkali ada yang fikir tanaman sawit mampu menjalankan tugas sebagai penampan sungai sebab dia pun pokok.Betul tak?Memang sawit tu pokok juga,tapi dia bukan asli.Kepelbagaian bio yang asal dah tak ada kalau diganti dengan sawit.

Sebab apa aku kata tanaman sawit tak boleh ganti tugas zon penampan asal dengan baik?Baca entri Port Maksiat Dalam Ladang.Entri ni tajuk dia je ganas,isi dia takde sekelumit maksiat pun.Kat entri tu aku ada ceritakan perubahan-perubahan anak sungai dari aku kecik,sampai la pokok sawit kat situ bakal ditebang beberapa tahun lagi.

Barangkali juga ada yang fikir hal ni remeh-temeh je,buat apa aku nak ganggu rezeki orang.Terpulanglah,ada masa renungkan dan cuma fikir-fikir la sikit sumber rezeki buat menyara keluarga tu datang dari hak kita atau tidak.

 

Itu cerita sawit.

Sebulan dua ni adik aku ada cerita pasal Hutan Simpan Tekam yang melatari kampung aku dah nampak tompokan botak dikaki bukitnya.Aku tak faham sebenarnya status hutan simpan ni boleh di tukar-tukar sesuka hati ek?

Lepar Kat area yang bertanda bintang bentuk star of david ni la kawasan penebangan balak terbaru.Maaflah,mungkin aku tak tau sangat pasal teknik pembalakan.Aku rasa balak pun kena pilih-pilih juga yang mana sesuai untuk ditebang.Dalam hutan tebal sekalipun tak mungkin pulak balak-balak ni tumbuh rapat-rapat.

Yang aku musykil,pasal apa kawasan pembalakan tu clear macam semua pokok kena sapu?Maknanya kaedah pilih-pilih balak dan tanam semula benih balak baru setakat sembang deras jela.Ini juga bermaksud kawasan tu akan dibangunkan ladang,sama macam pembangunan ladang LKPP.Hari-hari balak ditebang,tau-tau je hutan clear sejauh mata memandang.

Hasil balak dan tentu banyak duitnya,jalanraya shortcut dari Jerantut ke Sungai Lembing bila nak buat wooiii??!!

Rabu, 4 Mac 2015

2015 Civic Type R;FWD Torsion Beam Masta!

Bulan September tahun lepas aku dah tulis sikit pasal Civic Type R baru dan secara rasminya ditayangkan di Geneva Motor Show 2015.Bezanya dengan model concept cuma lampu brek belakang yang lebih sesuai dengan masa sekarang,sama macam model ujian bercamouflage kat Nurburgring dulu.Tak nampak macam alien.Rekaan lampu LED yang bersambung dengan spoiler belakang pada model concept nampak agak errrrrrrr……

Spec lebih kurang sama saja angka-angkanya iaitu 2.0 liter VTEC turbo,310ps dan 400Nm tork pada 2500 rpm.Prestasi pecutan 0-100 kmj dalam masa 5.7 saat dan kelajuan maksimum 270kmj.Impresif?Untuk FWD ya.Apapun matlamat sebenar Civic baru ni ialah untuk dethrone Renault Megane RS 275 Trophy R yang memegang rekod pusingan terpantas untuk kategori kenderaan pacuan hadapan.

Cuba tengok gambar dia,tak bergerak pun nampak laju,huhuhu!

Honda-Civic-Type-R-04-850x403

Usaha Honda berhasil bila catatan ujian masa yang dicatatkan di Nurburgring ialah 7 minit 50.63 saat,4 saat lebih cepat dari Megane RS selepas talaan ringan (membuang sistem AC,audio, seat penumpang dan dipasangkan roll cage).Jadi,apa yang menariknya pencapaian Honda ni?

Bagi aku,pencapaian terkini Honda membuktikan layout gantungan torsion beam bukan penghalang untuk catatan masa terbaik di trek.Eh,bukan Honda jelah,banyak lagi hot hatch yang pakai set up torsion beam.

Dulu-dulu aku selalu dengar rumor yang cakap torsion beam ni bodyroll dia kuat.Betullah tu,cuma silap diorang bila belasah kereta yang tujuannya untuk bawak family macam bawa kereta trek,lepas tu buat comparison yang tak sesuai.Lagipun untuk kegunaan normal,kita tak boleh rasa pun beza torsion beam dengan multilink.Tak apalah,depa pro racer

VIDEO  Honda Civic Type R sets 7 50.63 Nurburgring lap time

Zaman moden ni torsion beam bukan macam zaman dulu,nak pulak torsion beam Type R.Sah-sah dah factory setting Type R ni rigidity chassis dia mantap.Kesimpulannya statement bahawa sistem gantungan torsion beam ni untuk kereta makcik-makcik pergi pasar tak tepatlah.Barangkali sistem yang ada pada Civic ni jauh lebih baik dari multilink/McPherson era 90-an.

Teknik driving yang menentukan sebenarnya,tambahan lagi bila melalui laluan berselekoh.Kalau nak kira jalan lurus,Viva pun laju.Bila masa nak brek,tukar gear rendah,sudut masukan/exit,banyaklah kaedahnya.Point paling penting sentiasa realistik pada limitasi kenderaan yang dipandu.Beragak lah sikit brader kalau sedar suspensi OEM kilang yang tak pernah bertukar sejak hari pertama pakai…

Isnin, 16 Februari 2015

Senangin Saat Akhir!

Lama jugak rasanya kan aku tak cerita pasal aktiviti memancing?Entri terakhir berkaitan aktiviti hanyir yang ramai isteri-isteri kurang mengerti ni masa aku masuk hutan Raub dulu.Bulan Mei tahun lepas.

Sebenarnya sesekali ada juga aku turun padang, cuma hasilnya taklah best mana.Segan nak riuh rendah setakat bawak naik gelama pisang.Cuma Ahad bebaru ni aku berjaya juga menguji kekuatan kombinasi Ryobi AP Power II + Lemax Starmaxx yang dipasangkan tangsi 25 paun.Ikan apa yang mengasak peralatan diatas,teruskan bacaan tak berfaedah ni,huhu!

Port memancing aku dengan adik-beradik biasanya di Pulau Carey,yakni didalam territori Sime Darby Plantation.Maksudnya  tempat tu bukan untuk semua orang access.Setakat ni hasilnya taklah membanggakan sangat,cuma tempat tu taklah jahanam dibelasah terlalu ramai pemancing.

Semalam aku dengan adik-beradik pergi ke Pulau Carey untuk memancing,tapi tak masuk ke port biasa memandangkan member dalaman Sime Darby sibuk dengan pertandingan memancing kat pantai Morib.Kitorang pun pergilah ke pantainya dengan harapan yang tak seberapa sebab masa tu jam dah pukul 9 lebih,sedangkan peak level air pasang dalam pukul 8 macam tu.

Telahan aku memang betul.Sampai je kat pantai,air laut dah beratus-ratus meter dari tebing pemecah ombak.Driver punya pasal la ni,dia bantai tido jam 5 pagi lepas layan movie,pastu aku call pukul 6 pagi,telefon tak berangkat.Pukul 6.30 pagi aku call adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang mintak dia cuba call pulak.Aku dah tak berapa nak semangat sebab confirm tak sempat kejar waktu air pasang.Baik sambung tidorr….

Lebih kurang pukul 7.40,adik aku yang paling muda(driver) call bagitau dia on da way,singgah isi minyak kejap katanya.Pulak dah.Aku baru je nak masuk fasa hibernasi hujung minggu.Dekat pukul 8.00 baru dia sampai Kota Damansara,switch driver (aku pulak yang jadi driver).Bagi can dia lelap sekejap.

Dah sampai Teluk Panglima Garang,memusing-musing pulak dalam 20 minit mencari rumah adik aku sorang lagi ni.Hantu betul.Ada ke patut,aku mintak koordinat rumah dia,dibaginya koordinat Sekolah Agama Rakyat.

Dari situ pulak gerak ke pantai Pulau Carey,itu yang sampai pukul 9 lebih tu.Lepak sekejap bincang-bincang rancangan seterusnya,kami decide nak pergi Morib.Adik aku suggest pegi istana lama Sultan Selangor kat Jugra.Tengok-tengok tempat bersejarah.Sampai kat jambatan masuk ke Pulau Carey,adik aku cerita pulak pasal kolam pancing.Ah,pegi tengok orang memancing pun boleh lah.

Akhirnya kitorang kumpul-kumpul duit, dan check in memancing kat situ bertiga.Untuk tempoh 3 jam minima,kos satu pancing RM60 + RM20 deposit.Total damage RM240 3 batang pancing.Ikan-ikan yang ada ialah kerapu,siakap,jenahak,kaci dan senangin.Umpan udang hidup pulak RM0.50 seekor.Murah kot.Biasa seringgit sekor.Tolak deposit semula masa check out nanti,total damage RM180.

Dalam sejam yang pertama kitorang guna kaedah bottom dan adik aku yang paling muda mendahului carta dengan tangkapan ikan jenahak dalam anggaran 2.5kg++ minima.Pancing aku senyap sunyi sampai masuk jam kedua.Ada ragutan tapi udang yang dicangkuk dikepalanya hilang.Pandai ikan tu curi senyap-senyap.

Bekal udang hidup pulak dah meninggal sebab kurang oksigen,terpaksa la aku pakai kaedah pelampung dengan udang kopek.Kira tawakkal habis dah ni.Masa tu la wife menghantar mesej-mesej WhatsApp yang meruntuhkan lagi moral memancing selepas tiada update tangkapan,huhu!

 

Setengah jam terakhir aku cabut pelampung dan guna kaedah bottom semula.Bezanya cuma persembahan umpan tak fresh dan natural langsung.Kalau rezeki ada,ada lah…...

Tak lama lepas tu tali pancing aku bergerak sikit.Aku pegang pancing dan rasa pergerakan tali di hujung kail dengan jari.Aku tarik slow-slow untuk rasa ada lagi ke tidak ‘orangnya’…..tetiba ‘makhluk’ yang menelan kail aku lari!

Aku layankan dengan agak santai (sambil duduk kat kerusi plastik),dan biarkan ikan menarik keluar tali dari spool dengan drag yang diset agak loose sikit.Bila dipam naik ke permukaan,ikan tu membenam semula dengan gagah.Fuhhhh…terbaik betul feeling masa tu sambil ditemani Surya original.

Lebih kurang 5 minit,ikan dah pancit dan berjaya disauk.Apa taknya,set pancing medium heavy 9 kaki dengan mesin saiz 8000.Ooooo…encik senangin rupanya.Hampir dua kali panjang dari jenahak pertama tadi,anggaran beratnya mungkin lebih kurang 5kg++ maksimum.

Lepas ambik gambar lebih kurang,post kat FB untuk next trip approval,then kitorang bungkus balik rumah bikin kari lahh...

Next time dah confirm tak ada masalah bebelan untuk trip seterusnya.Terbaik juga kolam ni.Siapa nak try kolam air masin yang baru buka Disember lepas ni,cuba-cuba la cari kolam GANSAAN berhampiran jambatan baru dekat dengan traffic light ke Pulau Carey.Koordinat dia aku tengok dalam gambar:

Gansaan

 

Walaupun hasil kitorang cuma dua ekor,bukan bermakna kolam ni tak banyak ikan.Pemancing-pemancing lain aku nampak busy juga melayan ikan.Yang lima,enam kali rabut pun ramai.Rezeki memasing kan?Mana nak sama si kucing belang(tiba-tiba).

Apa yang aku perhatikan,ada pemancing yang mempraktikkan kaedah casting udang kopek (agak efektif) dan ada yang sekadar melayan bottom dengan umpan isi ikan kembung.Dua mata kail tak apa,asalkan bukan mata tiga.

Equipment cukup dengan mesin bersaiz 4000 dengan rod medium 5-6 kaki.Tali 15-25 paun la kot.Rasa-rasa nak melayan ikan lebih,buat la macam adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang tu.Tak pernahnya nak beli set pancing kasar sikit,semuanya ciput-ciput.Bila trip ke pantai mula la tali habis bila baling jauh.Aku lain,jarang main kolam,tak pernahnya ada set kecik-kecik.Nantilah cari set macam mikro jigging tu.Zen Zagan ke apa tah nama rod dia.Satu lagi,penyauk bawa sendiri punya.Kat situ takde sediakan penyauk.

Bekal makanan,rokok dengan air bawak la sendiri siap-siap.Dari situ nak keluar ke kedai berdekatan kompom malas.

 

* Aku rasa nak share sikitlah dekat perenggan tambahan ni.Kitorang naik Vios G manual 2nd generation 2013 adik aku punya.Base model je.Masa baru beli dulu pun aku pernah cerita dah  tentang keekonomian FC dia.Sekarang ni kalau aku compare balik dengan Myvi tua aku,FC Vios dia lagi ohsem lah.

Dia refuelling full tank dekat Taman Medan,gerak ke Seksyen 4 Kota Damansara,kemudian kitorang masuk NKVE dan SKVE sampai ke Teluk Panglima Garang.Pusing-pusing sesat,masuk Pulau Carey,patah balik keluar pulau dan balik ke Kota Damansara.Total distance aku tak pasti.Yang aku pasti betul bila sampai kat tempat parking kereta rumah aku di Seksyen 4,meter bahanapi dia masih tak bergerak-gerak.Kalau Myvi aku tadi confirm dah hilang dua bar paling kurang.

Nak kata Vios tu standard pekak,memang taklah.Piping complete dari manifold sampai muffler stainless steel,saiz berapa aku tak pasti.Masa low rpm bunyi dah serupa enjin boxer.Intake funnel Apexi dipasangkan untuk pernafasan mesin 1NZ-FE yang kemudiannya dikerah pula untuk mengheret rim 17 inci.

Efisien?Ya.Sangat efisien.Seriously.Walaupun reputasi Vios dipandang remeh oleh sesetengah so called hardcore automotive fan, realiti yang enjin purbakala 1NZ-FE still relevant because of their FC & reliability.Bak kata majalah KERETA,bulletproof.Lain kali baca prakata editor dia.

Khamis, 12 Februari 2015

nanoFlowcell Quant F

Semalam aku baca artikel dari laman Paul Tan berkenaan sebuah kenderaan elektrik Quant F.Apa yang menarik perhatian aku ialah kuasa dan jarak pemanduannya yang hebat.Diklaim mempunyai 1090 hp/ 801.69 kW,Quant F mampu bergerak lebih 800km!Setakat yang aku tahu,kereta elektrik penuh ni kalau dapat bergerak 3,4 ratus km pun dah kira achievement terbaik dah.

Disebalik angka-angka yang amazing tadi,ada teknologi termaju dibelakangnya.Buat masa ini,kereta hibrid atau elektrik penuh menggunakan rechargeable battery atau kombinasi dengan enjin petrol biasa.Kuasa elektrik pada Quant F dijanakan oleh satu teknologi penghasilan kuasa elektrik bernama nanoFlowcell.

 

nano-flow-cell-79146432

Apakebenda nanoFlowcell ni?

“ The flow cell battery is a beacon of hope because it is an especially simple and effective storage medium for electrical energy. Flow cells are chemical batteries that combine aspects of an electrochemical accumulator cell with those of a fuel cell. Liquid electrolytes circulate through two separate cells in which a “cold burning” takes place, during which oxidation and reduction processes happen in parallel and thereby produce electrical power for the drive train.

The flow cell battery’s greatest advantage lies in its range: It can drive a vehicle 20-times further than a conventional lead-acid battery and 5-times further than the lithium-ion technology that powers most of today’s electric cars. Flow cell batteries are also durable. Furthermore, recharging them does not take hours and hours. All that is required to recharge them is to exchange spent electrolytes (which can be recharged outside the vehicle) for new, charged fluid.”

-sumber,http://www.nanoflowcell.com/en/nanoflowcell

 

Haaa,tu dia.Sistem bateri flow cell ni berupaya menghasilkan elektrik setinggi 735V.Walaubagaimanapun atas faktor teknikal dan ekonomikal,kuasanya distabilkan pada 400V 50A dan satu unit buffer akan meningkatkan ampere sehingga 2000A.

Bateri flow cell tak sama macam bateri boleh cas biasa.Sebab tu kereta Quant F dipasangkan 2 tangki berasingan sebesar 250 liter setiap satu untuk menempatkan ‘bahanapi’ bateri.Mungkin lebih kurang macam bateri sel basah.

Apa yang diperlukan oleh bateri flow cell sama seperti bateri sel basah memerlukan air bateri.Tangki yang berasingan tadi menempatkan dua bendalir ionik dengan dua cas berbeza,positif dan negatif.Lagi kemungkinan yang bendalir ionik ni perlu direfill macam isi petrol kot. Bagaimana sistem pengecasan bendalir ionik tadi aku tak tau.

Secara am,kereta Quant F ialah sebuah sport saloon sepanjang 5.25 meter dengan mod elektrik penuh beserta pacuan empat motor elektrik di keempat-empat sudut roda.Senang cerita,4X4 tapi boleh ditukar kepada mod RWD dengan ‘declutchedaxle roda depan.Rumit benar bunyinya.

Aku imagine nak switch daripada AWD kepada RWD dia macam ni,cut power supply kepada motor roda depan,dan tadaaaa….jadi la RWD.

Tapi cakap senang la ye?Hihi!

Feature lain,aerofoil belakang 2 peringkat yang akan deploy pada kelajuan melebihi 80kmj.Apesal dia tak sebut spoiler je.

Pendapat aku,teknologi nanoFlowcell ni bakal mengubah dunia automotif di masa depan.Cuma,aku tak perlukan kuasa setinggi lebih 1000hp.Cukup sekadar kuda ‘jinak’ 600hp,saiz kereta yang tak terlalu besar dan jarak 1500km.

Jumaat, 6 Februari 2015

HESSTAR Dead Man Chest Freezer

Tengah bulan lepas wife aku beli chest freezer dari Lazada.Diringkaskan cerita,Sabtu lepas GDeX hantar barang tu kerumah aku.Kesian aku tengok bebudak GDeX memikul chest freezer Hessstar HCF-N10 120 liter tu naik aras 4.
Sampai mengeluh la budak tu...Baru kerja lojistik ye dik?

Biasa la kerja lojistik kena angkat barang.Tak mau angkat barang,adik kerja la cleaner.Batang mop takde la berat macam chest freezer,hihihi!Abang bukan nak kutuk adik.Abang cakap macam ni sebab peti ais kat rumah abang tu dah berpindah randah turun naik tangga tujuh lapan kali.Semua abang buat sorang dik.Sorang-sorang tahu?
Pernah aku pikul peti ais tu atas bahu naik aras tiga masa wife aku pindah ke Raub.Nak kata badan aku sado tidak le,benda-benda macam ni kena pakai otak.Work smart.Lagipun kalau aku tak angkat,siapa nak angkat?Sama la macam bebudak GDeX tu,kalau diorang xmau angkat,sampai bila pun kerja tak siap.Sabar ye?
Al kisahnya dengan chest freezer yang wife aku beli tu,aku cuma buka kotak dia kemudian letak tepi dinding.Malas nak ON sebab wayar tak sampai.Lagipun baru sangat benda tu sampai,kalau nak ikutkan manual instruction dia kena biarkan paling kurang satu jam lepas tu baru boleh ON.
Selalunya aku tak peduli sangat tentang teori ‘jangan terus ON freezer lepas pindah’.Kononnya nak bagi gas dia stabil.
Sebab pendapat aku pulak lain.Refrigerant ni duduk dalam sistem tertutup.Sepanjang laluan dia,refrigerant akan berubah-ubah bentuk daripada gas,cecair dan jadi gas semula.Seluruh piping dia lalu.So,apa faedahnya nak bagi gas dia stabil?Dalam waktu operasi pun gas dia dah dimampat,kembang,menyerab haba dan dimampat semula.Takde maknanya dia nak stabil.

Kebetulan waktu tu aku mengemas rumah,banyak la barang-barang yang aku buang,termasuklah polistrin dalam kotak chest freezer tu.Buat apa aku nak simpan,buat semak rumah je.Kotaknya je aku ambik,sebab boleh guna untuk simpan barang.Chest freezer tu aku tak ON kan juga sampailah hari Isnin.
Petang tu lepas balik kerja,wife aku teruja la nak ONkan.Berpandukan manual dia,ONkan lepastu adjust thermostat ke tahap maksimum.Lepas 4 jam,bolehlah barang-barang mula disimpan dalam freezer tu.
Sampai ke malam,aku rasa dinding dalam freezer tu tak sejuk-sejuk.Power masuk,kompressor jalan,tapi apesal suhu dia macam lantai rumah aku je?Hari Selasa cuti Thaipusam kitorang monitor lagi operasi chest freezer tu.Hasilnya tetap sama.
Akhirnya hari Rabu kitorang decide yang chest freezer tu tak berfungsi.Ni kiranya first time dalam hidup aku,beli barang elektrik yang defect.Malam tu juga aku bungkus balik baik-baik,isi borang warranty online,report kat Lazada dan bawa turun masuk dalam Myvi.Myvi jugak yang berjasa.Dah la malam Selasa tu kena sumbat tilam saiz queen 6 inci tebal.Champion lojistik sebenar!
Pihak Lazada respon komplen kitorang dengan mengemelkan borang pemulangan item yang aku bawa sekali semasa penghantaran semula ke ECart Services apekebenda tah.Pagi semalam aku ke tempat pemulangan tu.
Tempat nak return barang pun tricky jugak kalau nak tau.Terletak di Jalan TS 6/1 Taman Perindustrian Subang,bangunan dia tersorok dibelakang bangunan futsal.Masuk je pagar dewan futsal tu.Register kat pak guard,masuk dalam dan bagitau pak guard satu lagi yang kita nak pulangkan barang.Nanti pandai la dia bagitau person in charge(PIC).
PIC yang accept barang aku tu bagi salinan return form dan bagitau segala urusan testing,replacement dan delivery akan dibuat dalam masa 10 hari.Ok.Aku ok je asalkan barang yang aku dapat balik boleh berfungsi.Nak repair ke,nak ganti ke aku tak kisah.
Tengahari tadi wife aku forward screenshot yang Lazada dah respon.

11.23 pagi : RM0.00 LAZADA - Your return from/form?? order 3018xxxxx has been received.We will conduct a quality evaluation within 2 business days and update you once done.
11.31 pagi : RM0.00 LAZADA – Your replacement for the item(s) from order 3018xxxxx has been initiated.Please expect to receive your new order number within today.
Disusuli dengan satu lagi SMS yang memberikan nombor order baru dan emel pengesahan.Wife aku cakap,laju Lazada buat kerja.Bagi aku biasa je,Lazada ni baru.Satu Malaysia kenal pulak tu.Diorang kena la jaga reputasi.
Sekarang zaman moden,pengguna banyak saluran untuk komplen kalau rasa tertipu.Ertinya kalau nak berbisnes lama,jaga pelanggan dan barang yang dijual…Sekian.

** Chest freezer gantian dah pun sampai lebih kurang seminggu lepas aku return barang.Semua berkeadaan baik dan berfungsi dengan sempurna.Lepas 10 minit pun dah boleh rasa dinding dalam chest freezer tu sangat sejuk.Ini baru betul.Apapun,thanks Lazada untuk immediate action.

RON95 vs. RON97 : Final Stage

Akhirnya,seseorang dah buat ujian perbandingan petrol RON95 vs. RON97 dalam penggunaan harian.At least,diorang dah cuba adaptasi sedekat mungkin tabiat pemanduan harian yang mempengaruhi penggunaan bahanapi.

Harap korang dah baca dulu artikel tu di link berikut:

 

http://paultan.org/2015/02/04/ron-95-vs-ron-97-fuel-test-use/

 

Rasanya isu penggunaan bahanapi yang sesuai ni sampai bila-bila pun takkan habis dibincangkan sebab masyarakat nampaknya masih tak faham-faham apa itu nombor RON.Selain dari mentaliti angka yang besar bermakna lebih bagus,masyarakat jugak masih terperosok dengan mindset bahawa ‘mahal lebih baik’.Cuba mintak diorang eksplen sikit ape benda RON dengan nombor-nombor kat belakang dia.9/10 confirm tak tau apa.

Sedangkan petrol paling murah dalam Malaysia,RON95 adalah petrol premium di luar negara.Kekadang bila aku tanya kengkawan sendiri pun,respon diorang mesti macam ni,”pakai 97 enjin sedap sikit’.Sedap yang macamana aku tak taulah sebab tak boleh ukur.Pada aku ‘sedap’ yang diorang maksudkan datangnya dari tanggapan petrol mahal lebih power.

Benda tu dah tertanam dalam kepala siap-siap.Tak boleh ubah dah.Sedangkan hakikatnya sama je hasilnya kalau dipakai pada kereta-kereta kebanyakan.Teori ni sama la macam pakai muffler ekzos perang cap ayam.Disebabkan mindset kita dah tetapkan yang bunyi perang macam kereta resing,hasil dia mesti laju macam kereta resing.Sedap pulak nak menekan pedal tu sampai redline sebab nak dengar bunyi perang dia.Of coz la laju kereta tu perginya.

Masa pakai ekzos standard takde plak nak menekan sampai macam tu ye tak?Sebab tu timbul rasa pakai ekzos perang kereta jadi laju sikit.Cuba pergi dyno tengok,ada improvement ke tidak.Silap-silap tork low end berterabur.

Sekarang tengok balik ujian penggunaan bahanapi PaulTan.Harapnya ramai orang lebih faham penggunaan bahanapi yang sesuai untuk kereta masing-masing.Tau la RON97 dah murah,mampu je pun bayar kan?Apa barang pakai petrol RM1.70.Mesin rumput je pakai petrol murah ni.

FC table

 

Percaya tak walaupun dah tengok table ni,akan ada golongan yang masih tak faham?

Cuba tengok ruang RON95 vs. RON97 untuk Polo Sedan 1.6 MPI.

Polo Sedan yang guna RON97 dapat distance lebih baik (13.44km/l) berbanding yang pakai RON95 (13.03km/l).Untuk jarak perjalanan yang sama,sebanyak 17.612 liter RON97 dibakar berbanding 18.160 liter RON95.Perbezaan adalah sebanyak 0.548 liter.Nampak jimat RON97 disitu kan??

Kalau korang terus fikir RON97 lebih jimat berdasarkan perbezaan penggunaan liter bahanapi,korang silap besar.

Dengan harga semasa bahanapi,kos untuk perjalanan tersebut (YANG SAMA JARAKNYA) untuk kedua-dua jenis bahanapi ialah:

 

RON97 : RM2.00/liter

17.612 liter x RM2 = RM35.224

 

RON95 : RM1.70/liter

18.160 liter x RM1.7 = RM30.872

 

Nah,sekarang nampak tak untuk jarak yang sama,penggunaan petrol RON95 jauh lebih jimat RM4.325,atau ekstra 33.36 kilometer (RM4.325/RM1.70 = 2.56 liter x 13.03km/l) jika kos yang digunakan untuk membayar petrol RON97 digunakan untuk membeli RON95.

 

Bila difikirkan lebih dalam,ini bukan soal petrol apa yang lebih baik lagi dah,persoalan dalam pemilihan bahanapi ni lebih kepada apa yang anda cari sebenarnya.Nak jimat,angka-angka diatas dah tunjukkan.Nak performance,pergi jenguk balik kondisi kereta anda,spec yang ditetapkan pengeluar.Tanya diri sindiri berapa lama dah tak tukar air filter.

Setakat kereta marhaen,toksah pakai lah petrol premium sangat.Faedah pun takde,hasil tah kemana.

Sebab tu la PaulTan and the gang pun still prefer RON95 untuk kenderaan harian.

Mungkin terma performance/prestasi kenderaan tak boleh disamakan dengan kuantiti jarak perjalanan dalam pemilihan bahanapi mana yang sesuai untuk kereta masing-masing.

Contohnya kereta A boleh pecut 0-100km/j dalam masa 9.5 saat bila pakai RON97,tapi bila pakai RON95 prestasinya merosot sikit,10 saat mungkin.Ini nak jimat masa bolehlah,bukan duit.Itupun kalau boleh dibuktikan dengan ujian-ujian yang boleh diterimapakai.

Agak rumit sebenarnya kalau isu ni nak didebatkan dengan perbincangan teknikal.Banyak faktor yang memberi kesan kepada penjimatan dan prestasi kenderaan.Nanti kita bincangkan kemudian.Karang ada yang muntah hijau nak hadamkan semua benda-benda ni,padahal nak pilih petrol je pun,bukan nak buat tesis.

Secara ringkasnya,terimalah kenyataan diatas.Buang mentaliti bahawa RON95 ni petrol cap ayam.Kata nak jimat….bila petrol RON95 murah,korang pulak dok pertegak fakta petrol mahal lagi bagus. Hakikat sebenar dah dibuktikan.Kontranya dalam iklan TV,petrol mahal lebih kilometer.Ambik kau,hidup-hidup kena kencing dengan kompeni minyak,kohkohkoh!

Isnin, 2 Februari 2015

Kasi Hadamkan Sikit…

Hari ni macam tergerak hati nak menulis lepas baca posting dari satu page Facebook yang memberikan reaksi berkenaan saranan sorang Menteri supaya memboikot peniaga Cina.

Sekali baca pun kita dah tau saranan tersebut berbunyi rasis.Soal rasis atau tak bergantung kepada terjemahan memasing,aku taknak masuk campur.Ada baiknya meh fahamkan dulu akar umbi permasalahan harga barang yang nampak mustahil untuk turun hanya semata-mata kerana petrol murah sikit.

Semuanya berpunca dari ketidakstabilan harga bahanapi.Orang ramai sebut harga minyak.Tolong perbetulkan yang ini dulu.Yang dok turun naik dan paling buat rakyat Malaysia marah ialah harga bahanapi,bukan harga minyak.Minyak ada banyak jenis,minyak wangi,minyak afiat,minyak belacak,minyak hitam…ahhh..macam-macam jenis lah.Tapi minyak-minyak yang banyak ni orang tak bising kalau harga dia mahal sekalipun.Cuba tengok minyak lintah,orang jual dalam Facebook sebotol 30ml RM50 pun ramai yang dok suruh PM..PM..Padahal minyak lintah tu tah apa yang lintahnya,minyak kelapa yang lebih.

Aku bukan nak membongak,ceritanya aku pernah buat benda ni masa aku kerja kompeni kosmetik dulu.Aku tau la dilution ratio dia berapa.Betul-betul pure punya minyak lintah,bau dia macam taik tau tak?Korang sure tak sanggup nak letak kat ‘adik’ korang.Bini terbau pun silap-silap mintak cerai.Pokoknya orang tak kisah pasal minyak lintah mahal sebab nak sedap,tapi bising bila bahanapi naik harga.

Aku cakap macam tu bukan sebab aku sokong harga bahanapi mahal,tak…aku pun sama tak setuju sangat tindakan kebudak-budakan main harga bahanapi ni.Impak dia macam sekarang kita rasa ni lah.Barang maintain mahal walaupun harga petrol RON95 dah RM1.70 seliter bermula tengah malam semalam.Ingat senang nak control peniaga?

Kita tengok contoh mudah,kuih.Harga standard kuih-muih sekarang sebijik 40 sen.Jarang orang beli dua-tiga bijik.Biasanya orang akan beli lima bijik pada harga RM2.Padahal nak makan 3 ketul je.Rasa toksah cakaplah,sekadar melepas batuk ditangga.Nak tambah majal lagi,karipap lima ketul semua inti angin.

Kebetulan pula kebanyakan yang jual kuih dan semua bangsa dalam Malaysia ni makan ialah kuih buatan orang Melayu.Orang Cina beli kuih Melayu,India beli kuih Melayu,Serani pun beli kuih Melayu.Sebabnya orang Melayu punya kuih je semua bangsa boleh makan.Orang Cina nak makan kuih orang India buat?Orang Melayu nak makan kuih Cina buat?

Bila harga kuih tak turun lagi sedangkan harga bahanapi dah murah,semua pihak nampak peniaga kuih Melayu makan untung lebih.Yelah sebab orang Melayu yang jual kan?Lepas tu pulak ada menteri tambah nasik, suruh boikot peniaga Cina.Haaa…kat sini la punca satu bangsa lain panas punggung.Racism katanya.Diorang counter balik statement dengan ambil contoh kuih mahal tadi.

Sekilas pandang memang,peniaga kuih Melayu pasal apa jual kuih mahal sangat.Ikutkan jiwa pahlawan tadi aku rasa macam nak komen je kat page tu.Tapi,aku selalu akan delete semula komen aku sebelum post bila emosi dah stabil dan kembali waras.Kat sini ramai yang fail kawal emosi.Semua ikut kepala lutut.

Sebabnya kena fikir balik,sebelum jadi kuih banyak bahan mentah yang perlu digunakan.Ambik contoh karipap angin.Bahan yang perlu ada ialah kentang,bawang,ikan bilis,cili kering,serbuk kari,minyak masak,tepung gandum dan marjerin.Banyak kan?Belum kira tenaga dengan gas lagi.

Secara asas lojiknya,harga kuih dikira berdasarkan kos modal + upah buat kuih.Bahan mentah untuk kuih tadi beli kat mana?kedai runcit?Pasaraya?

Tak kira kedai atau pasaraya,diorang cuma penjual barangan.Diorang pun nak upah juga,upah menjual dan kos operasi.Balik kebelakang lagi kita jumpa pengedar.Pengedar-pengedar ni pulak bukan kerja free bang.Anak bini pun nak kena suap nasik.

Kemudian barulah kita jumpa pengeluar.Sama juga macam penjual kuih nak buat kuih,pengeluar pun memerlukan bahan mentah.Kalau nak diikutkan rantaian bekalan ni masih belum sampai ke penghujung tapi cukup la kalau kita faham setakat pengeluar bahan mentah.

Ok,sekarang buat sikit kajian.Sambil-sambil pilih barang kat pasaraya,cuba baca sikit label kat bungkusan dia.Syarikat apa/mana pengeluar barang tu.Kemudian kaji bangsa mana punya.Jangan tak tau,nama kompeni Melayu Islamik tak semestinya dimiliki orang Melayu Islam.Alahhh…tak payah fikir susah la ye?Soalan paling senang aku bagi.Bangsa apa yang banyak jadi tauke?

 

Tulah jawapan kepada persoalan kenapa kuih seketul 40 sen.Bai.

Rabu, 28 Januari 2015

Istikharoh Cinta La Romantika De Amore

Siapa yang layan drama ni?

 

Aku takde la into sangat dengan cerita-cerita macam ni,cuma bila wife menonton,aku terpaksa la menghadap sama.Itupun pasal aku nak tengok Nonny Nadirah je,huuuuuu…Istikharah Cinta

Wife aku tu pulak suka sangat dia menengok Zul Ripin belakon.Schuwiiiiittt sangat katanya.

 

Jeles?

Haha!Tidak sekali-kali.

Sebabnya dia puji-puji Zul Ripin pun,tetap dia kawin dengan aku jugak.Means,aku punya level on par dengan Zul Ripin lah,tak gitu?kahkah!

Ok ok,aku bukan nak citer pasal Zul Ripin.

Aku cuma nak komplen pasal jalan cerita adaptasi novel yang perasan best ni.Bukan citer ni jelah,termasuk jugak drama-drama lain yang semazhab dengan dia.

Agaknya tipikal perangai Melayu kot kalau buat cerita,lain plot takde.Kisah orang kaya-kaya,life yang tak realistik punya sweet,kacau bini orang,tunang orang,lepas tu dengki khianat level 9999.

Eh,aku nak tanya sikit.Memang perangai Melayu macam tu eh?Ambik contoh cerita Istikharoh Cinta ni lah,ape ke banganggggggggg dok himpit makwe lama yang dah jadi bini orang?Desperado bebenor ke?Yang si makwe lama pulak ape ke bangannggggggg tak reti-reti nak elak diri dari dikejar ex dia?Tetap dok bersemuka jugak walaupun marah-marah kononnya pertahankan diri yang dah jadi isteri orang.Kasi tapak kasut jelah kat kelangkang ex kau,tu pun aku nak ajar?

Dulu cerita apa tah aku dah lupa,sama jugak adaptasi dari novel.Dah tau perempuan yang dia suka tu tunang orang,dok kejor juga lahai…Bingai betul….

Persoalannya kat sini,nampak sangat syarikat TV lebih pikir nak naikkan rating daripada memikir impak moral yang tertanam kat kepala-kepala penonton.Takde ke cerita nelayan ke,pesawah ke penternak puyuh ke….takpun cerita sejarah.Ini tak,balik-balik tunjuk watak hero kerja mantap,bawak BMW duduk banglo.Makcik-makcik dengan adik-adik yang duduk rumah separa nak runtuh pun menganga la nengoknye…

Dalam kes ni aku tak salahkan pelakon,itu dah kerja diorang.Apa jugak watak yang diorang nak bawak terpulang la,ada juga payment lepas settle kerja.Tinggal lagi pengkarya-pengkarya yang ada kat Malaysia ni kena la kreatif sikit.Eh,memang tak kreatif la kalau plot cerita sama je dengan cerita lain.Tajuk je yang tak sama.

Maybe pihak pengkarya pulak cakap,dah ini je jalan cerita yang ada market.Buat cerita hero berniaga air tebu kang takde stesen TV nak beli pulak.Ye ke macam tu?Apesal cerita Tanah Kubur dah bermusim-musim kat TV?

Kesimpulannya,baik pengkarya atau stesen TV,imbang-imbangkan la apa yang patut.Banyak sangat dah rancangan TV yang takde faedah.Susah kot buat drama ilmiah ni ye?

Rabu, 21 Januari 2015

Pelan Kecemasan Banjir Jangka Panjang

Baru-baru ni banjir besar melanda negeri-negeri Pantai Timur terutamanya Kelantan dan Pahang.Kali ni kesannya sangat teruk,sampai hari ni pun masih ada lagi yang terpaksa menumpang di pusat pemindahan banjir.Bukan sebab rumah diorang masih lagi ditenggelami air,kebanyakannya kerana kehilangan rumah.Cuba korang bayangkan rumah tak ada beb…gila sadis..

Aku dengar-dengar khabar kawasan yang mengalami banjir teruk memang biasa banjir,cuma tak seteruk kali ni.Kebanyakan penduduk malas nak pindah rumah bila paras air naik.Terpaksalah pasukan penyelamat memujuk dan meyakinkan diorang untuk berpindah.Tapi itu bukan cerita yang aku nak ulas.

Apa yang dah berlaku,biarlah berlalu.Kehidupan mesti diteruskan walau apa cara sekalipun.Persoalan penting kat sini ialah apa perancangan hakiki untuk menghadapi bencana banjir di masa depan.

Kita tak mampu mengawal bencana alam,tapi kita dikurniakan akal untuk mempelajari kaedah meramal cuaca.Walaupun tak banyak membantu dari segi menyelamatkan harta-benda,ramalan cuaca membolehkan kita menyediakan pelan kecemasan macam yang aku tulis dalam entri lepas.Sekurang-kurangnya ahli keluarga dan dokumen penting selamat.Boleh juga survive untuk seminggu dua.

Tapi macamana pulak dengan rumah dan harta-benda?

Takkan nak stay dalam khemah/pusat pemindahan lama-lama pulak ye tak?

Berdasarkan informasi yang mengatakan kampung diorang ni memang kerap banjir,ada baiknya satu idea perlu difikirkan untuk menghadapi masalah banjir ni.Hidup dengan air,bukan lari daripada air.Rumah boleh terapung?Macam mustahil pulak nak buat ye tak?

Apa kata rumah kabin?

 

Ala,macam kontena barang 40 kaki tu.

Memang rumah kabin takkan selamat 100% sebenarnya.Kalau terapung pun,tapi hanyut ke tempat lain apa faedahnya.

901886-500x333

Idea aku sebenarnya macam ni.Tak payah la duduk dalam kabin tu,panas kot.Kabin tu digunakan untuk memuatkan harta benda disaat kecemasan sahaja.Masuk je musim hujan,bersedialah pindahkan barang-barang elektrik,perabot,pakaian dan sebagainya kedalam kabin tu.Kemudian sewa treler,dan pindahkan kabin tu ke tempat tinggi.

Bagi yang berkemampuan,buatlah macam tu.Kalau tak semua dapat simpan dalam kabin pun,sekurang-kurangnya kerugian dapat dikurangkan.Cuma idea ni tak lah bijak mana sebab kos permulaan dia agak tinggi.Kalau di Selangor,harga sebuah kontena 40 kaki terpakai berharga sekitar RM7,200 hingga RM8,200.

Tapi untuk jangkamasa panjang tak rugi sebenarnya.Ruang 40 kaki tu cukup luas untuk simpan harta benda,silap-silap kereta pun boleh masuk.Kalau rajin modified la dia bagi boleh terapung,tapi jangan tak tambat pulak.

Kekadang aku suka imagine aku ada caravan.Stail macam orang putih tu.Ataupun bas yang diubahsuai jadi macam rumah.Complete dengan tempat tidur,bekalan air,tempat memasak,stor bekalan makanan,generator elektrik,sistem hiburan,telekomunikasi…..Best kot macam tu?Ikut suka hati nak duduk mana.Agak-agak kawasan tu tak selamat,pindah sajalah.

 

Sekarang ni aku tengah dok fikir idea dan modus operandi sama tapi khas untuk golongan keluarga yang kurang berkemampuan pulak…

Selasa, 6 Januari 2015

Edisi Air-Cond Myvi Lagi

Entri ni patutnya aku tulis hujung bulan 11 hari tu tapi busy skit dengan urusan keluarga,makanya hari ni aku taipkan sesuatu untuk dikongsi bersama-sama.Ceritanya berkenaan kereta buruk aku tu lah,air-cond punya hal…

Tengah bulan 11 tahun lepas,air-cond kereta aku sekali lagi gagal berfungsi.Tapi kali ni agak berbeza sikit simptomnya.Masa tu aku tengah drive dalam cuaca panas tengahari,atas highway MRR2.Tiba-tiba aku rasa air-cond aku tak sejuk.Pasal apa pulak ni?

Aku pun offkan la suis air-cond,tetiba aku dengar sesuatu jatuh atas jalan dan melantun kena lantai bawah kereta.Aku tak berhenti pegi kutip balik ‘benda’ yang jatuh tu sebab masa tu aku rasa aku tau benda apa yang tertanggal.

Aku teruskan memandu sampai tempat kerja,parking dan terus buka bonet.Confirm,jangkaan aku betul.

‘Benda’ yang terjatuh atas highway tadi ialah magnetic clutch air-cond.Dia tertanggal bukan sebab skru longgar ke apa,benda tu tertanggal sebab getah yang berperanan sebagai spring pada magnetic clutch tu dah melting.Bermakna clutch tu bekerja terlalu panas.

Daripada pemerhatian aku,aku buat kesimpulan yang kompressor air-cond aku bergerak dalam keadaan heavy load.Bila sistem dia berat untuk diputarkan pulley,magnetic clutch yang menerima bebanannya.

Maksudnya macam ni,pulley pusing macam biasa ikut rpm enjin,magnetic clutch pulak transfer pusingan pulley melalui lekapan untuk memusingkan kompressor.Dalam kes aku ni,kompressor dah berat,jadi contact surface antara pulley dengan magnetic clutch ni bergeser lebih lama daripada normal,so haba yang terhasil pun lebih lah.Thats why getah dia melting….

Ok,tu baru intro.

Bila air-cond dah rosak musim-musim cuaca tak menentu ni mana boleh tahan.Aku pun bawalah Miyabi tua aku tu ke bengkel air-cond Melayu yang aku pernah cerita dalam entri lepas-lepas.

Hasil siasatan dan rundingan,bengkel akan menjalankan kerja-kerja servis penuh,penukaran unit kompressor,expansion valve dan condenser.

Total damage yang dicadangkan ialah RM1300.00.Unit kompressor adalah recond dan condenser pulak unit baru yang lebih lebar dan tebal dari saiz OEM Perodua.Condenser tu datang sekali dengan tabung dryer.

Prosedur membarai pun dijalankan…

 

Luar dan dalam…

IMAG2392

IMAG2393

Tujuan membarai dashboard diatas bertujuan untuk mengeluarkan sistem blower air-cond.Dalam kotak hitam dibawah ni ada blower,cooling coil dan expansion valve.Blower dan cooling coil dicuci manakala expansion valve diganti baru.

Expansion valve ni aku tak paham sangat pasal apa kena tukar.Kondisi yang lama dengan yang baru nampak sama je.

IMAG2395

Ni lah rupa condenser baru beserta tabung drier.Satu set RM150

IMAG2391

Walaupun kompressor aku dianggap dah punah,mekanik agak terkejut sebab katanya bahagian internal masih cantik sebab lubricant yang keluar dari lubang fitting piping masih berwarna kuning keemasan.Kata dia,sebelum ni dia biasa tengok lubricant kompressor yang dah hitam sikit.Sesekali tu yang hitam rentung pun ada juga.

Tapi aku tetap nak tukar juga sebab aku rasa kompressor tu memang dah berat,tiap kali magnetic clutch enggage,enjin terus rasa berat sangat dan bunyi berdecit tiap kali surface clutch melekap pada pulley.Tandanya kekuatan magnet tu melekap masih tak mampu nak pusingkan kompressor tanpa slip.

Lebih kurang jam 2.30 petang,kereta pun siap.Sehari dua pakai,aku mintak diorang topup gas dan sekarang puas hatilah.Not bad hasilnya walaupun tak seefisien semasa baru.Yang paling ketara,enjin tak terbeban sangat bila air-cond dibuka semasa memandu.Petrol pun jimatlah sikit.

Isnin, 5 Januari 2015

Lawa Pulak KTM RC390 Ni

Seminggu dua ni member-member rapat aku rancak merancang nak beli motor baru.Amboi-amboii…memasing poket dalam ni.Yang mana dah pakai motor sado macam Mael ( last aku jumpa dia,dia pakai Ducati Monster 796) beliau rancak berperanan sebagai konsultan kepada kengkawan,hehe!

Sorang nak angkat Versys,sorang lagi nak angkat KTM RC200…fuuu..syok betul ye hutang kereta dah habis ni.Then how about me?

Frankly speaking dalam setahun dua ni aku cuma mampu berangan sajalah.Komitmen yang ada ni pun terkial-kial nak settle.Kalau nak dikira ‘kehendak’ aku,memacam moto aku boleh listkan sampai bawah.Tak apalah,masa berlalu,bumi berputar dan satu hari nanti InsyaAllah dapat juga merasa.Yelah,cuba korang perati geng-geng moto besar ni,mostly otai-otai je.Sikit sangat la yang muda-muda kecuali anak orang kaya.

Sebut pasal motor besar ni,agak jarang kita ketemu jenama KTM kecuali dua-tiga tahun kebelakangan ni sejak model Duke 200 dibawa masuk ke pasaran tempatan.Dulu boleh nampak motor KTM ni dalam race motocross dengan rali Paris-Dakar je.

Soalnya…..baguskah jenama KTM?Selera lokal ni biasanya jenama Jepang aje.Baik moto atau kereta.

Pendapat aku,penjenamaan KTM ni sangat kuat di luar negara sejak sekian lama dan penglibatan diorang dalam macam-macam jenis lumba membuktikan prestasi jentera KTM.Jenama dari Austria ni terkenal lasak dan juga rekabentuknya yang radikal.Harga pun radikal juga..huhu!

Oklah,kengkawan aku ni racun diorang power juga.Keluarga KTM RC (125,200 & 390) yang diorang propose kat aku.Rupa tiga jenis model ni sama sebijik,cuma kapasiti enjin je lain.Memandangkan berat badan aku dah masuk fasa Stage 1 obese,model 390 nampak lebih sesuai untuk menggerakkan jisim badan aku dari poin A ke poin B dengan pantas.

Mari fokus dengan model RC390.

ktmrc390

RC390 dipasangkan enjin sejukan cecair bersesaran 373.2cc silinder tunggal empat injap yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 42hp.Torknya pulak setinggi 35Nm @ 7250rpm.Cukup untuk menggerakkan jentera seberat 154.2kg ni dengan lincah katanya.

Aku tak tau banyak pasal jentera KTM,apa yang menarik perhatian aku ialah penggunaan silinder tunggal berbanding pesaingnya yang kebanyakannya menggunakan dua silinder untuk kapasiti bawah 500cc ni.Aku suspek benefit pakai layout silinder tunggal macam ni sebab boleh reduce berat enjin melalui pengurangan komponen yang digunakan,kiranya enjin lagi padat lah.Kombinasi diameter silinder vs. stroke yang overbore (89mm x 60mm) melepaskan kuasa sehingga pada putaran rpm yang agak tinggi juga.

Soal vibration tak jadi masalah.KTM ni bukan baru minggu lepas bikin motor silinder tunggal dengan twin.Diorang ni boleh dikategorikan macam sleeper hit.Tak glemer sangat kat sini tapi power.

Dari segi rupa paras,terus terang aku bagitau lah ye,memula aku cukup tak berkenan dengan rekaan fairing depan area lampu utama tu.Cowling ke apa tah istilah dia.Serba salah aku menengoknya.ktm-rc390-india-photographs

Yang lain dari tank sampai ekor memang cun lah,aku memang suka shape tajam-tajam ni.Matching pulak dengan tema warna KTM dan trellis framenya diwarnakan oren,dari jauh orang dah boleh kenal jenama apa motor tu.Dulu aku rasa trellis frame kaler kontra ni Ducati je yang buat.

Tapi,mengenangkan usaha designer diorang,aku yakin rekaan ‘muka’ siri RC ni bukan sengaja dibikin muncung macam tu.Aku rasa tujuan diorang lebih kepada pengenalan identiti.Kalau nak ikutkan,benda yang macam scoop bawah lampu dia tu takde la salurkan udara macam sistem ram-air pun.Mungkin provide downforce untuk high speed traction?

Motor dah cantik dan laju breknya kenalah power juga.RC390 dipasangkan kaliper brek buatan ByBre dengan ABS,cabang jenama Brembo.Suspension pulak dari WP.Tak taulah best ke tidak cap WP ni.Aku tau Kayaba je dengan OHLINS je,huhu!

Tapi aku pernah baca artikel dalam majalah Fast Bike masa diorang buat perbandingan beberapa  supernaked bike.Salah satu model yang diuji ialah KTM 1290 Super Duke R.Antara ayat yang disebut tentang suspensi WPnya ialah ‘suzzie gurus’,yang mana maksudnya suspensi WP ni champion juga dalam bidang suspensi.

Akhir sekali,harga.Kalau tak silap,harga di Semenanjung Malaysia untuk model RC390 ialah RM28,000.00.Murah ke mahal?Tak tau la aku nak jawab.Murah dah rasanya.Itupun mungkin sebab dipasang CKD di kilang yang terletak di Jitra,Kedah atau mungkin juga India sebab ada juga aku terbaca news pasal produksi siri KTM kapasiti kecik untuk pasaran Asia.

Kesimpulan akhir,aku rasa best juga motor ni.Tak tunggang,tak rasa la nikmatnya…...Lain macam pulak ayat aku…Satu perkara lagi,faktor ekonomikal untuk pemilik RC390.Dari segi petrol,aku tak pasti,tapi yang pasti service interval dia 15000km.Jimat beb!