Isnin, 16 Julai 2018

Menukar Bearing Roda Depan Myvi

Assalamualaikum, salam semua.

Untuk siapa - siapa yang biasa baca blog aku, tentu maklum dengan satu tabiat aku iaitu DIY. Terutamanya kereta sendiri. Paling terbaru aku tukar bearing depan Myvi. Kerjanya tidaklah mudah tapi kalau berjiwa kental, ok je kot.

Sebelum tukar bearing, mesti ada sebab kita nak tukar ye dak? Problem bearing dah tentulah bearing tu dah tak smooth pusingannya. Kalau elok lancar takde bunyi-bunyian aneh buat apa tukar.
Bila tak smooth, kabin kereta kau berdengung kaw-kaw tahap annoying. Lagi kuat bila mendaki bukit.

Bearing roda kereta sebenarnya lasak dan tahan lama, tapi ada beberapa keadaan yang menyebabkan bearing pencen awal. Antaranya terlanggar lubang, sudut camber terlalu ekstrim dan juga menggunakan spring yang keras. Yaa..pakai spring keras sangat pun masalah ni boleh berlaku, sebab jalan kat negara kita ni tak cantik. Semua gegaran tadi tidak diserap sepenuhnya oleh suspensi dan dibebankan keatas bearing.

Dalam kes aku, aku syak puncanya spring lah. Memang keras sangat pun. Knuckle yang aku pakai sekarang ni pun bukan asal daripada kereta aku. Knuckle asal kereta aku tak ada sensor ABS. Jadinya knuckle ni datang dari sebuah Passo.
Bila dah namanya halfcut, kondisi asalnya kita tak dapat pastikan. Nasib lah kalau dapat yang elok.

Ok, nak tukar bearing kena la ada bearing. Myvi pakai bearing jenis roller yang kalau kau ikat habis nut driveshaft tu kuat-kuat pun takde hal.
Tapi kelemahan dia kau tak mampu nak ketuk keluar bearing tu sendiri. Mesti pakai special tool which is mesin press.
Ada jugak jenis bearing yang macam cone, tapi still roller jugak. Bezanya yang ni nak ketatkan nat driveshaft kena ngam-ngam. Ketat sangat bearing kau terbakar, longgar sangat tayar kau wobble. Biasa Proton Wira pakai kalau tak silap aku. Jenis ni kau boleh ketuk keluar sendiri bearing tu, tapi nak cantik suruh kedai jela press kan.

Bearing roda yang bermasalah dikesan berlaku pada roda depan kanan. Memang ada goyang-goyang sikit. Lagipun beban banyak ditanggung roda depan kanan ni. Sebab tu kalau korang perasan brek pad depan sebelah driver cepat worn out.

Alatan yang diperlukan ialah :

1. 2 x jack (untuk roda kiri dan kanan)
2. Set soket nat tayar
3. Spanar 14mm
4. Spanar 17mm
5. Tukul
6. Playar
7. Soket 30mm + adaptor
8. Paip besi hollow lebih kurang 0.7 meter
9. Bearing roda depan Myvi jenama Koyo
( DAC3564A-1CS31 )
10. WD-40 (pakailah dimana-mana yang dirasakan perlu)
11. Spanar 10mm

1. Langkah pertama jack dan buka tayar lepas tu letak bawah kereta berdekatan jack. Ni SOP standard berpomen. Nak selamat pakai stand.

2. Tanggalkan kaliper disc brake pakai spanar 17mm. Tanggalkan kaliper dari knuckle sahaja. JANGAN TANGGALKAN PAIP BENDALIR BREK.
Tanggalkan juga sensor ABS pakai spanar 10mm.
Kalau tak ada, abaikan.

3. Cabut disc brek. Biasanya longgar je. Kalau ketat, ketuk-ketuk sikit kat tengah disc. Jangan sampai bengkok dah la.

4. Marking absorber dan knuckle untuk elakkan dari sudut camber lari lintang pukang. Aku pakai paint marker. Kemudian buka dua nat 17mm untuk pisahkan knuckle dan absorber.

* Tanggalkan juga stabilizer link. Tak perlu buka semua, cukup dengan buka nat di bahagian yang bersangkut dengan lower arm sahaja.
Stabilizer link ni kalau kau jack sebelah tayar je memang susah nak buka, pasang balik nanti lagi la susah. Seeloknya jack dua-dua belah tayar depan.
( sebab tu aku liskan dua unit jack )

5. Seterusnya tanggalkan tie rod end steering rack. Nat saiz 14mm kalau tak silap aku. Lepastu ketuk bahagian knuckle yang berhampiran dengan tie rod. Jangan takut mengetuk, ni memang kaedah dia.

6. Buka kekunci nat driveshaft, tanggalkan pin dan kekuncinya. Pakai soket 30mm. Kalau tak ada beli satu. Aku pun kena beli sebab lupa ada nat sebesar ni. Dah la soket besar, kena beli adaptor pulak sebab soket tu pakai soket handle L  saiz lori. Besar sikit.

7. Buka nat 30mm tu, henjut pakai handle L yang disambung dengan paip besi. Kurang azab sikit nak memusingnya.

8. Di bawah knuckle ada satu lagi nat yang mengikat knuckle dan bersambung dengan lower arm. Natnya saiz 17mm beserta pin. Yang ni pun kena ketuk kuat. Buat kerja siang supaya tidak dibenci jiran. Ketuk knuckle tu ya, jangan ketuk lower arm.

9. Selesai longgarkan/pisahkan knuckle dari lower arm, tarik keluar knuckle dari driveshaft. Jangan sampai driveshaft tercabut.

10. Berjaya tanggalkan knuckle bermakna dah selesai part yang paling sakit. Bawalah knuckle tu ke kedai tayar sekali dengan bearing baru untuk ditekan masuk. Kerja-kerja tekan bearing ni memerlukan mesin khas. Kalau ketuk sendiri aku rasa sampai minggu depan pun tak boleh siap.

11. Kos memasukkan bearing sahaja antara RM22 - RM35. Nanti hujung artikel aku totalkan kos yang terlibat.

12. Setel pasang bearing, reverse balik step tadi.

Kos-kos yang terlibat :
1. Bearing Koyo RM55
2. Soket 30mm+ Adaptor :RM42
3. Upah press bearing: RM30 (kat tempat aku cajnya agak mahal)
Total = RM127

Kalau buat kat kedai sepenuhnya aku tak tau caj berapa, tapi yang aku pasti bila buat sendiri ni penatnya boleh tahan. Aku anggarkan upahnya antara RM50 - 70.

Berbaloi ke tidak buat sendiri ni?
Bagi aku berbaloi sebab satu pengalaman baru dan pembelajaran baru untuk aku. Bagi yang tak minat aku cadangkan tak payah la susah-susah pegang spanar. Buat kotor tangan je.

Antara jalan pintas lain untuk atasi masalah bearing berdengung ni korang beli je knuckle halfcut. Biasa diorang jual sepasang sekali dengan disc brek. Anggaran harga RM200. Boleh juga request nak knuckle saja, dalam RM100 bergantung pada runner yang jual. Tapi macam aku cakap kat atas tadi lah, nasib kalau dapat yang cun.

Setel kerja tukar bearing, excited la aku nak test nikmat hasil kerja sendiri. Aik? Awat bunyi berdengung tak hilang??

Rupa - rupanya bearing depan kiri pun melingkop daaa....



Ahad, 10 Jun 2018

God of War PS4; Bagai Blade of Chaos Pulang ke Genggaman Kratos


Isnin baru-baru ni permainan video PS4 yang aku beli dah sampai dengan selamatnya. Sebenarnya aku order dari Lazada pada 28/5/2018 (Isnin) bersekali dengan controller DS4, tapi controller sampai dulu. Lebih kurang 3 hari. Game God of War pulak tersangkut entah kat mana, seminggu baru tiba di pejabat.
Ok, aku nak ulaskan sikit game God of War PS4 yang aku beli dengan harga RM219 selepas ditolak 0% GST. Progress permainan setakat ni lebih kurang 68% iaitu chapter ke-11 daripada 16 keseluruhan.
Sikit pengenalan tentang game God of War, game ni berkenaan watak utama Kratos (demigod) yang melalui perjalanan menentang dewa-dewa Greek setelah keluarganya mati akibat diperdaya oleh dewa perang, Ares.
Mula diperkenalkan pada platform PS2 ( God of War & God of War II ), ada beberapa lagi siri lagi yang dikeluarkan untuk platform PS3 dan PSVita. Untuk siri PS3 dan PSVita, aku tak dapat main sebab memang aku takde konsol PS3.
Kalau sebelum ni latarbelakang permainan GoW bertemakan dewa-dewa Greek, GoW terbaru bertemakan dewa-dewa Nordic. Tak tau? Sebut THOR mesti ramai kenal.


Khabarnya Kratos membawa diri jauh dari Greek dan menjalani kehidupan sebagai orang biasa di dunia Midgard. Asas jalan cerita GoW PS4 ialah berkenaan perjalanan Kratos ke puncak gunung untuk menabur abu mayat isterinya bertemankan anak beliau iaitu Atreus.
Disebabkan Kratos sekarang berada di dunia mitologi Norse (Nordic), maka maka watak dan tempat-tempat dalam pengembaraan Kratos ialah seperti didalam filem Thor. Watak-watak mistik juga pelbagai, berbelit lidah nak menyebutnya.

Diawal permainan, Kratos tidak membawa senjata trademarknya iaitu Blade of Chaos, sebaliknya mendapat senjata baru iaitu Leviathan Axe, sejenis kapak yang boleh diupgrade dengan kuasa mistik.
Ada empat mod kesukaran dan tetapan lalai ialah Give Me a Balance Experience, tapi aku boleh katakan perlawanan pertama menentang The Stranger (Baldur) amat sukar dengan Leviathan Axe yang masih 'standard kedai'. Disebabkan aku tak nak tersangkut kat mana-mana boss fight, aku terpaksa merendahkan tahap kesukaran iaitu mod 'Give Me a Story'.

Untuk musuh-musuh biasa, Leviathan Axe sudah memadai, tapi bila pertama kali jumpa Valkyrie, aku mula merindui kepantasan Blade of Chaos. Apapun jangan risau, senjata-senjata anda jyga akan makin kuat. Ada sesetengah musuh kalis senjata tertentu.
Dalam banyak-banyak musuh termasuk naga yang besar, Valkyrie adalah seteru yang paling sukar untuk ditewaskan. Sepanjang permainan khabarnya ada lapan Valkyrie yang berlainan nama. Apa yang agak mengejutkan ialah Valkyrie pertama tu merupakan Valkyrie yang paling 'mudah' ditewaskan. Whatt???
Mujurlah perlawanan dengan Valkyrie tidak wajib. Anda boleh mengelak untuk bertarung dengannya dan tidak menjejaskan jalan cerita. Kelapan-lapan Valkyrie boleh ditemui dalam Secret Chamber of Odin, yang hanya boleh dibuka dengan serpihan chisel. Chisel ni akan diperolehi dipertengahan permainan. Bila senjata dah makin kuat, barulah aku akan cari balik Valkyrie - Valkyrie ni.
Sebelum ni upgrade senjata agak mudah dengan hanya mengumpul Soul dan Experience, kali ni naiktaraf senjata perlu melalui adik-beradik blacksmith. Sepanjang permainan anda akan mengumpul Experience dan Hacksilver.
Hacksilver ni diperolehi samada dari peti-peti ataupun tempayan. Maka bertepatan dengan konsep gamplay 'hack and slash',anda perlu rajin menebas apa juga peti atau tempayan yang bertebaran sepanjang perjalanan.
Sambil-sambil anda mendayung perahu kolek ditengah Lake of Nine pun banyak benda boleh dikutip. Langgar je tong-tong kayu untuk mendapatkan Hacksliver, perhatikan kilauan berkabus dipermukaan air dan anda akan mendapat Aegirs Gold dan perhatikan kilauan putih kebiru-biruan dan petik Dew of Yggdrasil.

Perubahan ketara antara GoW versi Greek vs. Nordic ialah Kratos yang sudah tua ini tidak lagi semberono membunuh apa saja makhluk. Kratos yang ini lebih matang, mungkin kerana sebagai bapa beliau lebih matang dan tenang barangkali kerana perjalanan kali ni ditemani anaknya Atreus.
Macam kita lah, takkan nak tunjuk perangai baran zaman muda depan anak-anak.
Perbezaan lain ialah hanya satu watak wanita yang ditemui setakat ni iaitu Freya,seorang ahli sihir baik dan juga sebenarnya seorang dewa. Pakaian Freya juga lebih bertamadun, tidak seperti era Greek yang amat 'revealing' dan tak sesuai ditonton anak-anak kecil. Maklumlah zaman purba dulu masih jahiliah. Maka fesyen pakaian mereka lebih ringkas.
Penyelesaian puzzle memang banyak, ada yang mudah dan ada yang sukar. Kalau stuck tak boleh solve, buka je Walkthrough yang banyak di internet.Hihihi!
Dunia 9 Realm dalam GoW ni amat luas, banyak tempat yang boleh diteroka bergantung pada tahap 'akses' yang dipunyai Kratos pada masa tersebut. Makin jauh perjalanan Kratos, makin banyak bilik yang boleh diakses.
Setakat ni aku boleh bagi 8.2 bintang untuk GoW terbaru ni. Berbaloi, cuma soundtracknya tidak lagi semantap GoW II. Muzik latarnya agak 'plain', tak rasa macam nak mengamuk sepanjang masa bila jumpa musuh.

*Setakat malam tadi aku dah sampai ke peringkat membunuh Baldur. Bukan main marah mak dia. Maknanya game ni sudah hampir sampai ke penghujung. Khabarnya God of War versi Nordic ni adalah permulaan perjalanan baru untuk Kratos. Walaupun jalan cerita hampir tamat, masih banyak Realm yang belum diteroka.

Sekian, terima kasihhh!




Rabu, 18 April 2018

SYM VF3i

Kelas kapcai super moped nampaknya makin meriah dengan hadirnya SYM VF3i. Apa yang menarik ialah VF3i didatangkan dengan kapasiti enjin terbesar iaitu 183 cc. Selepas ni kategori ini akan berkembang menjadi berapa cc  pula agaknya? 200?

Jujurnya aku tak begitu mengenali jenama SYM, dan secara jujurnya aku masih sedikit skeptikal dengan jenama-jenama 'asing'. Alasannya jenama-jenama baru mungkin kurang lasak. Mungkin la ya? Hanya pengguna SYM yang layak memberi pendapat dari segi ketahanan enjin.

Tapi apa yang aku nampak, motosikal SYM agak banyak berkeliaran di Malaysia. Berapa lama jenama ini boleh bertahan, aku tak tahulah. Teringat akan jenama MZ dengan model skuter Moskito. Laku keras jugak model ni sebab zaman tu zaman hip hop, siapa yang ada sistem audio kiranya dah capai level bangsawan atau bahasa sekarang idola. Aku dengan kawan-kawan aku lebih selesa dengan kapcai 2 lejang. Bingit, laju dan rebel.
Tapi takde sorang ke yang perasan, mat-mat hip hop Amerika pakai skuter ke? Atau aku yang tak tau?
Sebagai model yang sangat popular awal millenium dahulu, secepat ia popular, secepat itu juga jenama ini hilang. Mungkin sokongan alat ganti menjadi masalah utama.

Aih dah berapa perenggan ni bila nak cerita pasal SYM?
Oklah, untuk mencuri kek pasaran super moped yang didominasi Y15ZR dan RS150R, resepi yang SYM gunakan sangat mudah; bina enjin yang lebih besar dah lebih berkuasa.
Enjin VF3i yang bersesaran 183cc menghasilkan kuasa sebesar 17.7hp @ 8500rpm, sedikit tinggi berbanding Y15ZR dan RS150R. Enjin sebesar ini tentunya meneguk bahanapi lebih cepat, maka ia dipasangkan tangki bahanapi 7 liter.
Rata-rata kapcai hanya diberikan tangki 4 liter, sejak puluhan tahun dahulu hinggalah ke era super moped. Entah apa logik diorang guna agaknya. Dah pakai 150cc pun masih lagi kekal tangki kapasiti sama.
Melihat kepada aksara model ini VF3i, angka 3 mungkin merujuk kepada penggunaan tiga palam pencucuh seperti Benelli RFS150i, dan huruf 'i' selalunya memberi maksud injection (pancitan bahanapi elektronik).

Berat kering 124kg, satu kilogram lebih berat berbanding RS150R. Bagaimanapun dengan kuasa enjin yang ada, sepatutnya VF3i mampu memecut lancar tanpa masalah.
Dan yang lebih penting, harganya hampir sama saja dengan pesaing utama. Itu kalau ikut harga yang dicadangkan pengeluar. Kalau jenama Yamaha toksah mimpilah boleh dapat harga cadangan, asal keluar je siri khas (bukan limited unit pun) harga confirm kena markup.

Lantak koranglah, siapa suruh beli benda murah dengan harga mahal. Daripada motor, sampai la ke hotwheels. Asal benda boleh jadi duit, muncullah spekulator-spekulator pasaran dan idola barang rare.
Padahal barang kat market semua dia borong supaya berlaku permintaan melebihi penawaran. Jijik betul aku dengar. Bila kita jual murah, kita pula yang kena kecam. Bunuh peniaga Melayu katanya. Hmmm...kepala bana betul.
Nasib baik hobi aku kumpul penutup injap tayar. Takde la saingan sangat, kalau ada pun bebudak basikal lajak dalam taman perumahan aku ni ha.

*imej dari paultan.org

Selasa, 17 April 2018

Kawasaki Ninja 400 2018

Asalnya aku ada tulis dua entri berbaur politik, tapi mengenangkan ilmu politik aku amat rendah, ada baiknya aku peram saja entri tu. Kang tak pasal-pasal ramai yang maki aku secara berjemaah.
Orang kita ni lain macam sikit, benda fitnah memang seronok dibualkan.

Okaylah, aku kembali kepada fitrah penulisan aku iaitu penulisan berbentuk teknikal. Kali ni aku nak tulis sikit pasal motorsikal kelas pertengahan yang tak berapa nak tengah. Tapi agak menarik bila aku baca review matsaleh.

Ini dia, Kawasaki Ninja 400 2018! Tepuk tangan sikit.

Sebelum ni Kawasaki pernah menjual Ninja 250 dan 300 tapi khabarnya maklumbalas pengguna menyatakan kapasiti 300 mematangkan mereka terlalu cepat. Maksud lainnya pengguna baru cepat bosan agaknya dan memerlukan mereka menaiktaraf motorsikal kepada yang lebih berkuasa.
Oleh kerana Kawasaki ZX-6R 636 berada pada kelas harga yang jauh berbeza dari kategori entry level, maka Kawasaki membina motorsikal kelas baru yang seronok ditunggang, dan dalam masa yang sama dijual pada tanda harga dalam lingkungan mampu milik.
Kawasaki Ninja 400 dibina daripada '0',maksudnya bukan upgrade dari model terdahulu. Rekabentuk badan hampir menyerupai abangnya ZX10-R.
Enjin 399 c.c dua silinder parallel empat lejang mampu menjana 33.4kW @ 10,000rpm (45hp).

Saiz bore 70mm x  stroke 51.8mm membayangkan enjinnya dibina untuk capaian kuasa pada rpm tinggi. Dipadankan dengan transmisi 7 kelajuan, brek cakera hadapan tunggal 310mm, dan berat 168kg, khabarnya motorsikal ini amat lincah dan seronok ditunggang. Isipadu enjin lebih besar, tapi 9kg lebih ringan daripada adiknya, Ninja 300.

Satu maklumat menarik yang aku dapat ialah posisi tunggangan sedikit menegak, maksudnya tidak membongkok sebagaimana 'abang-abang'nya dari kelas supersport. Bagi aku baguslah untuk warga pertengahan yang sakit tulang belakang tapi masih mahukan motorsikal dengan potongan badan ala-ala superbike.

Tangki bahanapi memuatkan 14 liter petrol dan tahap penggunaan bahanapi adalah dianggarkan
27.6km/liter. Dengan setangki penuh dapat meliputi jarak 386km. Anggaplah jarak maksimum 300km dan bakinya sebagai reserve. Maksudnya kalau aku balik kampung, baki dalam tangki boleh buat ronda-ronda pusing kampung 10 round.

Mengikut lama web pandulaju.my, harga yang ditawarkan ialah antara RM20,401.00 hingga RM22,422.00. Seriously!?
Ini lingkungan harga Ninja 250 masa mula-mula dijual sekitar 2008/2009 dulu.
Jangkaan aku ianya diberikan tanda harga sekitar RM30,000.00. Nampak lebih masuk akal.

Masalahnya Ninja 400 2018 bila nak jual kat Malaysia ni?




Khamis, 5 April 2018

Jam

Hari ni aku nak kongsi cerita pasal jam.

Sebelum wujudnya zaman gadget elekronik yakni sekitar 20 tahun lepas, jam tangan adalah satu aset yang boleh dibanggakan. Jangan compare dengan zaman sekarang ya, zaman dulu beli jam tangan canggih umpama beli iPhone tau? Kami yang lahir era 80’an je mengerti situasi macam ni. Adik-adik 90'an semua kenal tak bengkel makhluk asing (Alien Workshop) tu apa?

Jam pertama aku ialah jam Boy London. Arwah bapak aku belikan kat pekan Sekinchan kalau tak silap aku. Masa tu aku tingkatan satu, sekitar tahun 1995. Jam ni tidaklah canggih, yang menariknya cuma faceplate dia mampu bertukar warna mengikut suhu sekeliling. Kalau kat kampung aku, waktu pagi-pagi pergi sekolah tu boleh la tengok warna dia berubah.
Tak lama lepas tu jam ni viral satu sekolah. Haha! Masa tu aku dah tak berkenan nak layan jam jarum sebab jumpa jam yang nampak lagi best.

Jam kedua aku ialah Casio Illuminator model W87H-1V yang aku beli dengan harga RM 180 sekitar pertengahan tahun 1996. Dulu – dulu pengiklanan jam adalah melalui majalah. Salah satunya adalah majalah URTV. Dalam majalah punya la cantik jam G-Shock dengan Baby-G. Tapi tak mampu lah pulak nak beli G-Shock.

Dengan bermodalkan duit biasiswa, aku beli la jam ni. Walaupun tak sehebat G-Shock, illuminator backlight yang ada pada jam ni boleh dibanggakan jugalah. Jam ni amat-amat tahan lasak, aku pakai hampir sepanjang masa dari tingkatan dua sampailah habis pengajian sijil Politeknik tahun 2002. Bawa mandi tu biasalah, terjun sungai (siap main lampu dalam air),dan berlumur minyak hitam enjin. Jam ni tetap gagah berkhidmat. Alarmnya cukup kuat untuk membangunkan aku tiap pagi.
Di penghujung hayatnya, kejituan masa yang ditunjukkan semakin lemah. Waktu yang ditunjukkan semakin ‘lari’ walaupun ditukar bateri baru. Mungkin disebabkan oleh crystal oscillatornya yang semakin uzur.
Jam ni masih boleh didapati dipasaran dengan harga sekitar RM127 (USD28.3).

Lepas jam tu rosak, aku dah tak pakai jam tangan dalam tempoh yang agak lama. Walaupun terasa janggal, perasaan tu sekejap saja sebab zaman tu dah memasuki era telefon bimbit. Apa-apa hal tengok jam telefon je.
Kemudian bila hampir menjelangnya alam perkahwinan sekitar pertengahan 2010, aku dihadiahkan jam Fossil Decker Silicone Chronograph. Jam ni aku pilih sebab nak merasa pakai jam yang nampak matang sikit. Harganya aku tak ingat berapa, tapi harga pasaran sekarang sekitar RM400++. Jam ni walaupun nampak best, ianya tak sesuai dengan kondisi pekerjaan aku yang lasak.
Kalau diperhatikan baik-baik, cerminnya sedikit timbul dari bezel menyebabkannya mudah tercalar dan sompek kalau terjatuh. Alat ganti boleh dapat dari cawangan Fossil One Utama, tapi nak tunggu cermin tu sampai berbulan-bulan lamanya.
Talinya walaupun diperbuat dari silikon, lenturannya tidak mengikut kontur pergelangan tangan menyebabkan pergelangan tangan rasa macam tersepit. Penggunaan bateri juga agak kuat. Kali terakhir aku tukar bateri, jam ni bertahan beberapa bulan sahaja.
Pendapat aku jam ni tak sesuai dengan aku. Mungkin orang lain pakai ok,so aku tak boleh salahkan kualiti Fossil juga.

Jam ketiga aku beli ialah jam Casio G-Shock GD200-2DR. Harganya sekitar RM340 pada pertengahan tahun 2012. Jam ni aku rasa berada dalam kategori G-Shock entry level sebab masa tu aku baru tau ada jam G-Shock yang harganya ribuan ringgit.

Spesifikasi jam ni biasa-biasa saja, bersesuaian dengan ranking entry level. Ada world time, carbon fiber insert band dan autolight …itu saja. Walaupun jam ni dari keluarga G-Shock, aku tak bawa melasak langsung, hatta waktu mandi pun aku tak pakai. Cukup setahun, jam ni gagal berfungsi. Aku bawa untuk diperbaiki, malangnya waranti baru saja tamat beberapa hari dan kos pembaikan lebih kurang sama dengan beli baru.
Kesudahannya aku simpan saja dalam kotak, temankan Fossil Decker Silicone Chronograph. Aku pernah menghubungi syarikat Casio melalui emel supaya mengkaji balik samada modul jam 3267 layak memakai title G-Shock.

Semalam aku survey keyword GD200 di Facebook, nampaknya jam ni dah mula dijual secara bidaan dalam page Facebook G-Shock vintage. Kondisi terpakai 9/10 boleh capai harga minima RM200 jugak la.

Jam keempat dari jenama Casio juga tapi betul-betul yang murah punya iaitu Casio Illuminator AE 1000W. Aku beli online bulan puasa tahun lepas dengan harga RM120 kot sebab nampak cantik dalam gambar. Pastu spesifikasi dia tulis bateri tahan 10 tahun.
Bila jam tu sampai, aku godek-godek lampu dia, nah haiiii….setompok nyalaan oren dibelakang LCD. Kecewa sungguh. Kat bezel tulis illuminator, apa barang ni tahun 2015 pakai mentol… Jam ni aku pakai agak jarang dan akhirnya selepas beberapa bulan, jam ni lesap entah kemana. Mungkin jam tu membawa diri sebab tak dihargai kot.

Kemudian pertengahan November 2016, aku belek-belek GD200 yang terperuk dalam kotak. Kebetulan aku ada beli set screwdriver kecik untuk tukar bateri remote alarm kereta. Memang jadi kebiasaan aku untuk membaraikan harta benda yang dah diisytiharkan rosak.
Lepas aku buka cover belakang jam, aku cuba buka baterinya. Masa tu hujung screwdriver tersentuh sesuatu dan backlight jam tiba-tiba menyala,tapi kosong tak ada display. Mungkin ada litar pintas kot, 

Yela jam dah diisytiharkan rosak kan, macam-macam boleh jadi. Kemudian timbul garisan ---- kat paparan jam disusuli kemunculan angka 12.00am. Lebih kurang macam boot system la gayanya.
Lepas aku tutup cover belakang dan laraskan waktu, nampak ada piksel mati di ruangan tarikh. Itu sahaja yang nampak kurang sempurna, lain-lain fungsi masih ok. Selepas bertahun-tahun dia ‘koma’, tiba-tiba dia hidup balik, terpaksalah pakai semula. Hihiiii…Rasa macam Illuminati pun ada kalau korang ingat cerita Lara Croft.

Perancangan masa depan aku nak beli model GA-1100GB Gravity Master untuk menggantikan GD200, tiba-tiba terserempak pulak dengan model Mudman GG-1000-1A3. Dengan tali warna military olive green dia…fuhhhh! Bergegar tulang rusuk.

Tahun depan siap kau!