Rabu, 14 Mac 2018

Bebelan Dunia Automotif Tempatan




Beberapa minggu lepas kalau tak salah, aku ada terima satu mesej Whatsapp berkenaan transplan enjin 3SZ pada sebuah Myvi. Rupa-rupanya beliau adalah pembaca blog aku dan katanya dari blog ni lah beliau terispirasi untuk menukar enjin.

Terima kasih banyak-banyak ya? Aku harap penulisan aku sebelum ni dapat memberi manfaat berterusan kepada sesiapa saja selagi blog ni wujud. Maaf sebab semakin kurang menulis kebelakangan ni.

Ada sedikit tambahan untuk cerita Myvi 3SZ tu dan aku rasa agak penting juga. Pertamanya sistem suspensi dan tayar. Enjin 3SZ dibina dengan asas blok besi tuang, jadi ianya agak berat berbanding enjin K3VE. Sebaiknya dapatkan sistem suspensi yang mampu menampung berat enjin baharu. 

Berkenaan dengan tayar, aku  perhatikan tayar bersaiz standard (175/65/R14) tak sesuai digunakan. Set up tayar asal kilang kalau kita perhatikan pada Myvi standard pun menyebabkan tayar kelihatan seperti kurang tekanan angin sekalipun kita pamkan mengikut rekomendasi pegeluar (220kPa).

Satu sebabnya ialah tayar berketebalan 65 tidak mempunyai sidewall yang kuat sepertimana tayar berprofil rendah. Kalau dipam setinggi 240kPa, tak selesa pula. Habis bergegar dashboard. Aku rasa saiz rim yang sesuai ialah antara 15 atau 16 inci sahaja. Kalau nak sumbat rim 17 pun boleh, tapi laburlah modal yang besar sikit untuk membeli set suspensi bolehlaras yang ada reputasi cemerlang.
Lagipun dengan saiz minima rim 15 inci, korang boleh pasang sekali rotor brek bersaiz 11 inci. Tak perlu la sampai berdiri bila tekan brek kecemasan.



------------------------------------------------------------


Kebelakangan ni juga banyak perkembangan automotif yang kita dapat tengok. Paling ketara sekali ialah kemunculan supercar-supercar elektrik yang senang-senang je boleh mengatasi kelajuan supercar berenjin petrol. Pernah dengar tak jenama Rimac Automobili? Model Concept S dia boleh sprint 0 - 100km/j dalam masa 2.5 saat je gila. Top speed 365km/j sahaja. Rimac ni jenama dari negara Croatia. Ya, negara yang aku rasa takde jenama kereta nasional yang boleh dibanggakan pun sebelum ni.

Dulu aku skeptikal juga dengan kereta elektrik ni. Apa barang kereta laju takde bunyi perang. Tapi itulah, kita kena move on juga bila sampai masanya. Bila kereta elektrik makin laju,kos makin murah, tempoh pengecasan pantas dan jarak pemanduan sekali cas 1000km misalnya, itulah masa yang sesuai untuk kita berubah kearah dunia yang lebih bersih.

Satu perkembangan yang menarik lagi di Malaysia ialah Honda Malaysia mencatat rekod sebagai pembuat kereta bukan nasional yang mengungguli jualan untuk tahun ketiga berturut-turut. Dulu Toyota pegang title market leader non nasional ni. Tapi Honda nampaknya bijak membaca selera orang tempatan. Aku rasa sebabnya satu je, Honda Malaysia sangat agresif dalam menawarkan model jualan dan effort mereka untuk mengatasi skandal airbag Takata juga harus dipuji.

Berbanding Honda Malaysia, UMW Toyota kelihatan ‘lembab’ dari sudut ini. Korang tengok ajelah senarai model-model jualan UMW. Boleh dikatakan jauh ketinggalan. Design orang tua, spec pulak agak basic sedangkan bukan tak ada langsung model-model Toyota yang canggih. HR-V dah naik jemu kita nampak atas jalan, UMW baru nak mula jual CH-R. Nampak tak lembabnya mereka disitu.

Selain dari tu UMW cuma ada Vios, Altis, Camry bla…bla…bla…bosan. Kalau spesifikasi sedap pun, harga dah masuk kategori meninggal untuk rakyat marhaen. Dalam hal ni nampak Perodua pula lebih kedepan dari segi spesifikasi passive safety dan jualan. Itu pasal la UMW cuba beli pegangan saham yang lebih besar dalam Perodua. Easy money kot.

Tentang Proton tidak ada apa-apa yang menarik selepas pembelian saham oleh Geely. Barangkali selepas mereka melancarkan SUV. Adakah Proton terlambat mengejar trend? Atau kali ni sekali lagi mereka tersilap percaturan harga. 

Aku ada terbaca kat mana tah, SUV Proton ni kategori Premium. Premium dari spesifikasi atau harga premium tak pasti la pula. Premium spesifikasi harga masuk akal insyaAllah orang terima. Jangan harga premium tak tentu hala sudahlah. 

Aku memang tunggu Proton jual kereta baru sebab masa ni ramai yang excited lebih. Berlambak screenshot muka-muka dan statement over confident yang aku jadikan khazanah. Lepas dua tiga tahun aku baca balik komen sorang-sorang sebagai hiburan masa tengah berak. Dulu aku suka betul baca komen Fauzan dalam blog Funtasticko. Gila positif sampai aku rasa nak hantuk kepala kat bucu meja pejabat. Entah mana la brader tu sekarang...lama dah aku tak menyibuk dalam blog tu.

Nak positif tak salah, tapi biar realistik dan ada point-point yang menyokong statement hangpa. Banyak kali aku tulis dalam blog ni, sebagai sebuah jenama kereta, wajiblah anda mampu menjual dengan banyak supaya ekonomi syarikat sihat untuk mengharungi cabaran industri.
Tu, Preve dengan Exora bila lagi nak buat major facelift? Kalau bajet rendah pun sekurang-kurangnya buat sikit refreshment untuk naikkan balik momentum jualan.
Sekarang ni nampak Proton macam idle sikit mungkin sebab peralihan organisasi. Korang ingat mesti aku tak suka Proton kan? No. Sebenarnya aku suka dengan Suprima, agak cantik sebenarnya.Nampak bold gitu.


Tadi ada sorang mamat komen pasal satu post paultan.org tentang pilihan kereta bandar samada Picanto, Myvi atau Iriz.

Pilih la apa-apa pun tak kisah sebenarnya tapi hujah dia guna point Iriz masuk rally, Myvi tak masuk rally bagi aku hujah yang diluar konteks. Hei, kereta bandar kot? Kau nak rally pergi mana? 

Dia kabor body Iriz kuat, sebab tu digunakan dalam rally. Eh, nampak macam kaki motorsport siap mention ada bengkel kereta conti, takkan tak tau kot banyak lagi penambahbaikan pada casis walaupun platform tu bagus. Bukannya keluar kilang masuk tayar offroad terus ready untuk rally. Orang cerita pasal KERETA BANDAR, dia pegi bawak hujah rali dia. Agak-agak tak boleh blah, keluar pulak peluru HPF. Ape-ape jelah asal kau boleh menang.

Dia ingatkan aku juga tentang gearbox automatik kuno Perodua sedangkan orang lain dah move on pakai CVT. Part ni aku separa setuju, ya betul memang kuno tapi CVT belum cukup lasak setara transmisi automatik konvensional. Itu je sebabnya. Bila CVT dah boleh dilenjan dalam rally, masa tu aku orang pertama akan pakai CVT. Setuju?

Selasa, 18 Julai 2017

Komentar Axia:Selepas 3 Tahun

Sekitar September 2014 dulu aku pernah tulis satu artikel berkenaan Axia (http://blog5zal.blogspot.my/2014/09/komentar-axia.html?m=1).
Di perenggan akhir aku ada tulis kebarangkalian untuk Iriz merebut pasaran kereta kompak amat tinggi.Sebabnya aku yakin dengan spesifikasi Iriz dan harga yang berpatutan,sepatutnya Iriz laku keras dengan mudah.
Hampir 3 tahun berlalu, baru-baru ni aku terbaca laporan jualan suku kedua Perodua dimana semua modelnya (Myvi,Alza,Axia,Bezza) mendahului carta jualan untuk kelas masing-masing.
Apa sudah jadi dengan Iriz?
Sentimen sejarah sekali lagi menghantui Proton. Isu kualiti, alatganti dan masalah-masalah remeh masih lagi belum berjaya diatasi. Gamechanger yang diwar-warkan masih belum menampakkan hasil.

Kita tinggalkan Proton dan masalahnya untuk diselesaikan pakar-pakar automotif tempatan. Aku cuma nak cerita sikit pasal Axia facelift yang aku beli bulan puasa hari tu.
Rasa macam dah ada tulis, tapi ulasan dari segi teknikal belum ada.

Ok,Axia yang aku beli adalah versi G Auto. Senang cerita versi pertengahan. Axia versi facelift ni diberikan enjin baru yang hanya lebih 1hp berbanding versi awal.Dari segi kuasa, cukup seadanya untuk bergerak lancar dan agak lincah di kawasan bandar.

Tapi Axia menghadapi sedikit masalah kekurangan kuasa yang ketara untuk perjalanan yang banyak mendaki, terutamanya kalau salah strategi. Aku biasa pakai kereta enjin kecik, dan sedia maklum kalau enjin kecik ni torknya pun ciput je. Selalunya aku gunakan momentum, yakni sedia dengan kelajuan yang agak tinggi semasa permulaan mendaki dan cepat-cepat menukar gear rendah sebelum banjaran tork menurun.

Kadang-kadang skil ni tak menjadi juga kalau ikut belakang kereta yang lembab mendaki bukit. Masa ni la rasa betapa beratnya Axia untuk diperah tenaganya.

Aku rasa talaan nisbah gear Axia disusun untuk kesesuaian dibandar dan lebuhraya.

Ya,lebuhraya atau bahasa Banjarnya highway. Macam tak betul je kan? Itulah realitinya. Sebenarnya Axia sedap dipandu dilebuhraya sebab nisbah akhir dia kecik. Pandu jauh memang puashati lah, enjin pun tak barai diteran, bahanapi pun jimat. 

Dari segi interior, unit audio Axia dilengkapi port USB yang dah jadi asas wajib untuk kereta sekarang. Walaupun bunyinya tak la padu mana tapi ok lah. Satu lagi kalau kita lupa tutup lampu bila matikan enjin, automatik lampu akan tertutup sendiri. Tak ada lagi isu bateri kong sebab tak tutup lampu.

Apa yang tak bestnya pulak ialah tuil untuk penutup tangki minyak agak jauh tersorok. Tangan aku yang besar ni memang tak lepas nak seluk. Walaupun secara lojiknya pengguna akan buka pintu untuk isi bahanapi, bagi aku ada baiknya tuil tu diletakkan di tempat yang mudah dicapai.
Satu lagi bahagian tengah stereng dia agak tajam sikit. Aku kalau genggam stereng, ibu jari aku sangkutkan kat spoke stereng. Kalau permukaan dia agak smooth, tentu lebih baik.

Lain-lain ok, terbaik untuk wang. Cukup sifat untuk dijadikan kenderaan harian setakat ni. 
Ok,bai.

Jumaat, 23 Jun 2017

Game Lagi

blog5zal dan berusia 7 tahun rupanya.

7 tahun bukan masa yang singkat tau. Cuba kau buat satu blog pastu kau maintain selama 7 tahun tengok cemana boleh tahan ke tidak? Tak payah maintain ranking la, maintain konsistensi kerajinan menulis pun cukup dah.
Di tahap ni aku boleh katakan yang aku bangga dengan pencapaian peribadi aku. Dikala sahabat-sahabat maya hilang satu persatu akibat komitmen lain dan penurunan populariti platform blogging, aku masih tegar menulis di wadah yang tak seberapa ni. Dengan keadaan sekarang ni blog aku bukan lagi 'laman' rujukan/bacaan orang, dah jadi macam diari aku je sebenarnya. Sebab tak ramai orang baca pun. Mungkin untuk bacaan anak aku bila dia dah besar nanti.

Ok, ni aku rasa macam nak tulis pasal game, sebab bermain game ni benda yang aku baru sambung balik selepas lama memeram konsol.Kali terakhir aku tengok konsol permainan aku, ianya masih berupa PS2 slim dan bahagian atasnya telah ditebuk dan dipasang kipas CPU komputer untuk penyejukan yang efisien.
Tetiba aku terus jump beli PS4 slim sebab Lazada jual murah.Terpaksalah mem aku belanja..hihihi


------------------------------------------

Aku agak kecewa dengan game The Last of Us; Remastered sebenarnya. Game yang diwar-warkan menang banyak anugerah ni tak berapa kena dengan selera aku. Bukan maksud aku game ni tak bagus. Majoriti gamer diluar mungkin dapat feel game tu dengan baik, kecuali aku.
Awal-awal dulu beria jugak la aku nak beli game ni sampai wife aku yang belanja sebab aku yakinkan dia game ni bagus, tentang relation anak perempuan dengan pengorbanan seorang bapa. Mujur tak berapa mahal sebab remastered je, so kos pembangunan tak macam buat game baru.

Antara sebab yang aku hilang minat nak teruskan game tu buat masa ni ialah:
1. Kawalan pemain yang 'lag'. Lembab nak mampos.
- Aku tak reti nak describe macamana sebenarnya. Movement watak utama dia sangat 'lembab' bagi aku. Untuk genre game lawan-lawan zombie macam ni patutnya pergerakan dia kena tangkas. Baru la seimbang dengan AI. Nak buat benda-benda basic macam menembak musuh pun susah sebenarnya.
2. Mabuk
- Aku rasa macam mabuk sebenarnya bila main game ni pasal point kat atas ni lah. Sayang betul. Premis cerita dia baik, tapi tu lah....tak kena dengan gaya aku main. Game Uncharted: The Thiefs End jauh lebih cemerlang walaupun gameplay dan developernya sama. Kalau sistem game tu dipolish lagi sampai tahap macam Uncharted aku rasa jauh lebih sukses game ni.

Metal Gear Solid: The Phantom Pain pulak bagi aku ok la...takde la teruk sangat. Mungkin aku masih mengharapkan konsep permainan dia sama macam siri-siri MGS yang lepas.
1. Sistem perjalanan cerita dia yang ada episod ni agaknya tak berapa nak kena agaknya. Dengan ratusan side ops yang tak habis-habis ulang misi sama, fan tegar pun boleh bosan wehh!
2. Sistem GMP satu idea menarik, tapi makin tinggi gred senjata, deployment cost jadi merepek betul. Tak balik modal kalau deployment cost sampai 63k untuk 'job' yang payment dia cuma 30k. Rasa bodo je accept mission camtu. Tapi kalau tak accept bila game ni nak siap?GMP tetap perlu dikumpul untuk pembangunan Mother Base. Sudahnya aku jalan kaki je pergi dari satu area ke satu mission area yang lain.
Satu kaedah nak jimatkan deployment cost ialah equip sortie prep yang gred rendah. Tu pun rasa bodo jugak la. Apa guna bagi option upgrade senjata kalau tak boleh pakai senjata yang gred tinggi.
3. Charm Venom Snake tak berapa best la dalam MGS:TPP ni. Rasa macam dia seorang yang sentiasa dalam kemurungan terutamanya bila kita tau dia kurang bercakap. Aku ingat lagi Hideo Kojima pernah cakap dia buat banyak elemen-elemen yang tak terlalu rigid dalam MGS yang lepas-lepas supaya pemain tak stress. Kojima dah lupa ke apa nak apply benda tu dalam MGS:TPP? Venom Snake ni dah la tak kelakar, pendiam pulak tu.
4. Tak ada pertarungan dengan Big Boss. Benda yang agak susah dalam MGS:TPP ni bila lawan unit Skull, misi Persistence dan juga tugasan menewaskan Sahelanthropus. Itu saja. Kredit yang aku boleh bagi cuma tang grafik, relation Snake+Quiet, OST nyanyian Donna Burke dan Sahelanthropus yang awesome.

Buat masa ni aku tengah main game Horizon Zero Dawn. Orang kabor game ni sedap...lepas main sikit semalam aku yakin game ni betul-betul sedap. Stail kawalan pemain lebih kurang kawal Nathan Drake dalam Uncharted 4.
Game ni aku tengok kat kedai kelmarin harga dia RM210. Tapi tauke kedai offer aku beli bundle pack (yang sepatutnya datang dengan konsol ). Horizon Zero Dawn ( BD disc ) + Driveclub ( BD disc ) + Ratchet & Clank ( baucer ) dia jual kat aku RM259. Ok la kot ye.
Game Driveclub tu aku ada la try sikit. Grafik cantik, handling kereta sikit senang la kalau nak dibandingkan dengan Gran Turismo, tapi yang bodonya scene lumba selalu sangat time Maghrib. Bongok gila, dah la jalan kampung. lampu malap pulak tu.
Next game yang aku cadang nak beli ialah Call of Duty WWII dengan Gran Turismo Sport.
 Tudia sampai lelap aku nak mengabihkan artikel ni. Ape benda aku nak cakap lagi ni eh? Selamat Hari Raya Aidilfitri 2017, selamat memandu dan selamat bertemu keluarga. Sekian terima kasih!