Jumaat, 3 Jun 2016

Sijangkang Monster Fish

Aku fikir hari ni hari yang sesuai untuk tuliskan sesuatu untuk pembaca blog aku yang 'ramai' kat luar tu.Macam biasalah, cerita pasal hobi aku la, apa lagi.
Kali terakhir joran puaka aku mencecah air kalau tak salah lebih setahun lepas. Bukan aku tak minat lagi nak memancing, sebenarnya susah betul nak buat trip yang betul-betul jadi. Bulan Oktober 2015 cadangnya nak memancing kat benteng pemecah ombak Kuala Terengganu, tak jadi sebab tak cukup masa.
Lepas tu bulan Mac 2016, konon-konon nak mancing pantai kat Pantai Sepat. Pun tak jadi sebab jadual penuh.Sampailah plan ad-hoc yang terbaru hujung minggu lepas. Hajat aku nak memancing tertunai juga akhirnya di Sungai Langat, Sijangkang.

Puncanya pasal gambar ni lah:

Brader dalam gambar ni aku tak kenal,tapi abang dia satu tempat kerja dengan adik aku kat Teluk Panglima Garang nun.

Adik aku setkan satu trip ke lokasi brader ni pagi Ahad berbekalkan 50 ekor udang hidup.Kalau tak silaplah. Tapi nak ceritanya memang banyak standby udang. Mana la tahu ada serangan gerombolan siakap.

Malam sebelum tu aku siap-siapkan perambut dawai 40 paun setengah depa sebagai persediaan menghadapi tentangan monster Sungai Langat,kahkah! Tudiaaa...semangat baq hang.

Teknik yang digunakan macam biasa,pelampung tapi yang aku tak gemar dengan kaedah pelampung ni bila port air laju.Sungai Langat tu aku rasa tak pernah air tak laju kot?

Port pertama aku tak reti nak describe lokasinya macamana. Ada tebing yang agak sempit dan dipayungi pokok-pokok kecik.Boleh la buat tempat berteduh untuk 3-4 orang. Lepas setengah jam,aku dengan adik aku berpindah port.Tak jauh mana pun dari port asal, cuma port tu terbuka sikit, senang nak buat balingan tapi bersedialah dengan sunburn.
Spek aku plak transition lens, rasa macam redup je padahal cuaca panas terik. Kat port ni aku dapat sambaran pertama bila pelampung aku hilang sekejap.Bila pelampung timbul semula, tak ada lagi tanda-tanda aktiviti ikan dibawah. Pelik juga ni.
Bila aku check umpan, udang yang dicangkuk ekor dah hampir putus. Telahan aku mungkin ikan terasa sesuatu yang tidak natural kat mata kail tu. Samada mata kail terlalu besar,atau perambut kasar sangat. Ah, lantakkan. Namanya pun trip target monster, takkan pakai mata kail saiz 8.

Jam bergerak menjelang tengahari, cuaca makin panas, air Sungai Langat semakin perlahan dan menyurut. Tanda-tanda kehadiran ikan cuma sekali, yang aku cerita kat perenggan atas tu. Time ni la perut sakit,adoiiiyaii......part berak tak payah ceritalah ye,ke hangpa nak tau jugak?haha!
 Sekitar jam 2 petang, ikan kembali menyentuh umpan, cuma petandanya terlalu kecil. Hanya getuan-getuan disusuli kehilangan umpan.
Tiap kali labuh umpan tak lama lepas tu mesti pelampung tenggelam timbul, umpama digetu ikan kecik. Macam tu lah keadaannya sampai jam 4.00 petang. Daripada 50 ekor udang, baki yang tinggal kurang dari 15 ekor, kebanyakannya habis disesah buntal. Aku suspek je ni sebab lengkuk gigitan kecik, pastu clean cut. Buntal punya gigi kan macam razor blade. Buntal punya gigi ni dia punya kuat, mata kail saiz #1 pun boleh berlekuk dia gigit.
Lebih kurang jam 4.30pm, kami tapau baliklah. Belum sampai rezeki lagi nampaknya. Mesti korang kecewa, cerita panjang-panjang last-last bawak balik telur je,hihi!
Tak apalah, tak dapat ikan, dapat kawan baru dan jugak sunburn.

Lepas mandi-mandi kat rumah adik aku, kitorang pergi pekena kambing bakar kat Pak Tam Kambing Bakar. Malangnya menu kambing bakar+nasi putih tu cuma ada waktu tengahari. Nak kambing punya pasal kami order je lamb chop dengan nasi putih.

Berasap-asap masa menu ni sampai. Sizzling style lamb chop dia ni.

Hmmm.... nampak menarik. Cer bagitau rasa dia?
.
.
.
.

Ni nak habaq kat hangpa, ni la lamb chop terSEDAP yang aku pernah rasa. Kalau hangpa rasa penilaian aku tak betul, pergi rasa sendiri kat sana.Serius tidak membohongi kalian.
Malam-malam aku rasa ada menu lain yang disediakan gerai-gerai kecik tepi restoran tu umpamanya Yong Tau Fu dan jugak Sate.


Alamat dia:
Pak Tam Kambing Bakar,
B130 Jalan Kebun Baru Batu 10, Telok Panglima Garang

Search guna Waze je, InsyaAllah sampai. Sedikit kekurangan ialah ada sedikit gangguan lalat. Tak adalah terlalu banyak cuma sedikit mengganggu. Diharap restoran Pak Tam menambahbaik dengan memasang perangkap lalat UV kat restoran dia dimasa akan datang.

Jumpa lagi di entri seterusnya. Baiii!



Isnin, 9 Mei 2016

Notifikasi Umum

Assalamualaikum salam sejahtera semua,

Harap maaf atas kesulitan pembaca mencapai laman ni sejak bulan Mac kalau tak salah aku.Ada sedikit kesulitan berkenaan verifikasi domain yang aku pakai sebelum ni.
Dalam tempoh waktu kesulitan tersebut,aku buat blog baru dalam blogspot dan import content blog5zal.com ke blog5zal.blogspot.my.
Buat masa ni carian Google amat menyedihkan berbanding zaman pakai domain sendiri.Tapi tak apalah,asalkan content lama masih boleh diakses dari blog baru.

Itu saja aku nak cakap buat masa ni.Jumpa lagi nanti.:)


Isnin, 7 Mac 2016

Edited Persona R

Ini ialah model ujian Persona R yang tersebar di media internet kebelakangan ni. Memandangkan ujian jalanraya sedang rancak dijalankan, kekerapan model ini dilihat berkeliaran dijalanraya agak tinggi, dan kebarangkalian ianya di'spyshot' oleh peminat juga tinggi.


Takpayah letak kredit pun tau dah gambar ni dirembat dari mana.Sorry ya funtasticko.

Pertama sekali, Persona R dibina berasaskan platform Iriz.Kalau diikutkan sepatutnya model yg diuji ni dibina sebagai Iriz variasi sedan.Entah macamana Proton punya matematik ekonomi, diorang sedankan Iriz lalu diberi nama Persona. Pada pendapat aku, ini tidak betul. Apa platform Persona tak ok kah? Selain dari jawapan nak berjimat, aku tak rasa ada jawapan lain yang sesuai.
Kemudian langkah meng'sedan'kan sebuah kereta kontot amat berisiko untuk nampak hodoh.Tengok la Fiesta sedan,jahanam punggung dia.Sebabnya kereta kontot cenderung berbumbung tinggi dan bahagian sisi agak tegak.
Secara jujurnya ada beberapa bahagian yang aku tak berkenan dengan 'Iriz' panjang ni.Yang paling ketara ialah tayar yang nampak kecik amat.Ada sesetengah komen cakap ni testing unit,production unit maybe pakai rim besar sikit.Yeke macam tu cara orang buat ujian?

Ujian untuk model baru macam ni adalah ujian keseluruhan kereta yang bermaksud serba serbi bahagian kenderaan diuji.Berkenaan dengan tayar,aku tak rasa saiz tayar akan berubah bila memasuki fasa produksi.
Sebabnya daripada perubahan radius tayar sahaja,data berkenaan fuel consumption, pecutan, tork, penentuan nisbah gear dan kalibrasi meter halaju akan berbeza.Jadi,semestinya unit yang diuji wajib menyamai model produksi.Takkan la pulak test mule pakai CVT, sampai kat market gearbox auto tradisional plak.
Rekabentuk adalah sesuatu yang amat-amat kritikal terutamanya dalam industri automotif.Jangan cuba-cuba buat kelainan yang tak pernah dibuat orang.Mengambil risiko itu bagus, tapi buat penilaian risiko dulu ( baca sebagai market study).
Jarang sangat pengeluar mainstream cuba-cuba buat design yg terlalu radikal untuk mass produce.

Perhatikan gambar asal diatas dan badingkan dengan yang dibawah.
Aku dah buat sedikit perubahan pada rekabentuk Persona R supaya nampak lebih sesuai di mata aku.Hangpa tak suka lantak hangpa lah.


Toksah pertikai skil Photoshop aku tu ye?Aku usik-usik Photoshop dalam laptop ni setahun dua tiga kali je.Nampak rompong ruang tayar dia kan? Haha! Ni baru la arch roda yang seimbang dengan body. Nama pun Persona R,apa barang model 'R' pakai rim 14 kilang. Tak apa, dah beli nanti cari rim besar sikit.


Ni bahagian-bahagian Persona R yang aku ubah sikit ikut selera aku.
1. Arch roda di'dalam'kan beberapa cm depan dan belakang.
2. Garisan 'bahu' aku naikkan sikit bermula dari fender depan sampai ke pertengahan pintu belakang supaya selari dengan aras garisan lampu depan.
3. Door handle depan aku naikkan sikit untuk selarikan dengan garis bahu yang aku naikkan tu.
4. Bahagian bontot aku tak usik walaupun bumper tu nampak aneh juga.Mungkin berbeza pada model produksi.Berlainan dengan bahagian yang aku edit. Bahagian-bahagian ni kalau nak ubah last minute memang kos besar.

Lepas ni Proton tolonglah buat arch yang sesuai dengan badan.Pleaseeeeeee!!!! Sejak dari Saga BLM,macam itu la pesennya.Cetek benar arch diorang ni.
 Satu lagi berkenaan huruf R. Huruf  'R' pada model-model kereta tertentu bukan boleh suka-suka letak. Ingat Honda letak Type - R tu saja-saja nak bagi nama kereta dia sedap ke?
Walaupun nama kereta diatas belum rasmi, peminat dah memandai-mandai tambah aksara. Rasa-rasanya takde kot model Proton yg pakai aksara tambahan ni. Bayangkan betapa tak kena nama ada R tapi pakai rim kompang dengan suspensi jinjang. Lain la versi R3.
Serupa emblem TURBO lah. Macam tahun 80-an plak.Sorry to say....mana ada dah orang tepek emblem turbo sebab nak bagitau yang kereta diorang pakai turbo. Paling- paling pun letak huruf 'T' je. CONTOH; Exora T-BOLD. Tak ke ganas bunyinya.

Korang setuju atau tak sila respon dengan berhemah.Ok bai.

Isnin, 29 Februari 2016

Speedometer Passo Merah Edisi Bajet

As requested by Mr. Eastone, aku tuliskan satu artikel untuk beliau sempena menyambut speedometer Passo backlight merah. Serius aku tak tau apa-apa langsung pasal barang-barang Passo ni. Selain dari aksesori yang berbagai-bagai spec,harga juga sangat varian daripada kategori mampu milik,sampailah jajan-jajan mahal yang super rare.
Barang-barang rare aku tak pandai nak cerita lah,yang aku tau meter bertenggek atas kolum stereng tu maknanya dah swap dashboard Passo. Main body dengan dashboard ni kira naiktaraf dari kelas main stiker zaman 2008 dulu. Itupun berapa ribu dah lebur akibat racunan kengkawan. Sebab tu la aku maintain body facelift 2009 rim patbelas,haha!

Ok, ada satu hari Sabtu tu wife aku dengan anak-anak nak tidur kat Taman Pinggiran,so aku macam biasalah,merdeka macam orang bujang. Cepat-cepat aku rojer Mr. Eastone kot-kot la dia tak balik kampung jenguk bini.
Kebetulan pulak dia pun tengah melapok kat rumah mengerjakan barang kereta dia. Memang cantik sangatlah buat port melepak sampai malam.Dia tanya aku,
"pandai main solder tak?"
Aku jawab "ada barang,on je.takdak hal."

Sampai kat rumah dia @ "bengkel", rupanya dia tengah kaizen suis foglamp kot.Bulbnya dah terbakar. Masalah dengan lampu-lampu suis/meter ni,pengeluar gunakan mini bulb. Susah siot nak cari. Jalan Pasar mungkin la ada kot.

Dalam gambar kat sebelah ni ialah bulb asal yang terbakar. Kakinya cukup panjang untuk dimasukkan kedalam casing.
Disebabkan alatganti tak ada,Mr. Eastone rembat bulb dari radio mana tah,tapi masalahnya kaki dah pendek.
Sebab tu yang dia tanya aku pandai solder ke tidak. Aku gamble jelah sambung kaki sampai jadi. Boleh la menyala warna merah butang suis tu.

Kerja-kerja mengkaizen belum selesai lagi sebenarnya. Mr. Eastone minta tolong aku solderkan LED strip warna merah untuk diletakkan belakang muka speedometer. Meter Passo yang dia pakai sekarang warna kuning,tak Racy kata dia. Entah,aku pun tak faham lagi permainan Passo ni.
Aku pun sambungkan la tiga gugusan LED merah yang mengandungi 3 LED setiap satu. Plan asalnya nak selitkan gugusan strip LED tu belakang muka meter je sebab jarum tak boleh cabut. Agak lawak method tu sebab hasil kerja barang pasti caca marba dengan wiring yang berserabut. Mana nak tap power source lagi.
Dipendekkan cerita entah macamana Mr. Eastone berjaya mencabut jarum speedometer yang menjadi penghalang proses pembaraian meter Passo. Hah! Dah senang kerja la ini macam.
Rupa papan litar speedometer Passo yang dibaraikan termasuk LCD display ditanggalkan sekali

Bila aku perhatikan betul-betul, LED speedometer ni sebijik sama dengan LED strip yang kami dah modified awal-awal tadi. Aku bagitau dia,kalau ada bran,buang LED lama ( kuning ),letak LED baru la. Kemas skit. Boleh pulak dia tanya aku balik,"kalau hang,bran tak?"
Bran tak bran la kan,dah buat pantang mundur kecuali bini call.

Lastly kitorang try sebijik dulu. Nak menanggalkan LED dari strip dah satu hal,nak solder pulak benda-benda saiz mikro ni tangan tak boleh goyang. Mamat ni punya solder pun satu macam,hujung tip dia tak berapa panas.
Walaupun susah sikit, akhirnya satu LED berjaya dipasang. Apa-apahal pun test dulu.Yess!! Berjaya.
Untuk LED seterusnya,kerja-kerja berjalan agak pantas sebab dah cekap sikit. Gila kau,aku dah berbelas tahun tak pegang soldering iron.
Menjelang Maghrib, lima LED untuk latar belakang angka-angka halaju, tiga untuk jarum speedometer dan satu untuk backlight LCD siap dipasang.Hasilnya seperti dibawah:
Semua menyala dengan terang.Glaring sebab belum pasang muka meter
Proses menenyeh paparan LCD kedalam slot
Tadaaaa!!! Dalam gambar ni je nampak warna dia macam oren-oren sikit dan tak sekata,keadaan sebenarnya jauh lebih cantik
Settle pasang semua barang,kitorang mencekik kat Restoran Rodong,Adenium Bukit Beruntung. Ni port wajib geng-geng dia melayan WiFi ceroi. Sampai Restoran tutup la biasanya baru reti nak angkat bontot.
OTW balik rumah dia untuk ambik kereta aku,aku try drive kereta dia yang dah swap pakai EPS. Sedap juga merembat K3-VE injektor Vios (ke Yaris tah,lupa plak), cuma sayang jalan beralun-alun+ spring keras kung membuatkan kendalian huru-hara jugak la. Alignment tayar kiri plak lari teruk sebab langgar pagar rumah berhantu. Next time setting cantik-cantik ye boss,boleh test run lagi sekali.Hehe!

Rabu, 17 Februari 2016

Spesifikasi Satria F150 Indonesia


Secara rasminya Suzuki 'Belang' terbaru iaitu Suzuki Satria F150 injection telahpun dilancarkan di Litar Antarabangsa Sentul,Bogor.Seronok ya dunia permotoran Indonesia,meriah dengan pelbagai variasi motorsikal.Kat Malaysia cuma ada kelas skuter,kapcai dan moped untuk kelas berisipadu kecik.Kategori antara 200 - 300cc kelas apa pun taktau.
Berita baiknya ialah model tambahbaik Belang ini bakal dipasarkan ke Malaysia dalam masa beberapa bulan lagi.Antara ciri-ciri terbaru yang tak dapat dipastikan dalam entri Kelibat Satria FU Injection di Indonesia lepas akan aku kongsikan dibawah:

1. Enjin baru DOHC 4 Valve 150cc
2. Speedometer Digital penuh
3. Ruang kompartmen
4. Lampu LED
5. Sistem kunci shuttered key

1. - Sistem penyampaian bahanapi menggunakan dual spray injector yang dikawal oleh ECM (                 Electronic Control Module) yang disokong enam sensor
    - Susunan injap direka semula dengan lebih rapat dan menggunakan muka injap yang lebih besar
    - Blok baharu disejukkan menggunakan sistem sejukan bendalir dilengkapi dengan radiator                   terbesar dalam kelasnya
    - Dinding silinder blok disaluti dengan SCEM ( Suzuki Composite Electrochemical Material )
    - Throttle body kini berukuran 32mm
    - Airbox lebih besar untuk pertambahan suapan udara lebih 24%
    - Piston short-skirted ringan

2. - Paparan meter kini digital sepenuhnya meliputi meter kelajuan, RPM, posisi gear, FI ready, suhu       bendalir penyejuk, twin trip, dan oil change interval.
    - Sistem 1-push electric starter.Sistem ini berfungsi menghidupkan enjin hanya dengan sekali  
      sentuhan.Maksudnya pengguna tidak perlu menekan butang penghidup enjin beberapa saat untuk       cranking sepertimana sistem penghidup elektrik konvensional.Pertama dalam kelas 150cc.

3. - Lampu utama menggunakan full LED untuk cahaya yang lebih terang demi kenyamanan
      visibilitas kendara dimalam hari,kahkahkah copy terus bahasa diorang.Syok gak bahasa rojak
      Indonesia ni.
4. - Shutter key sebagai tambahan keselamatan.

5. - Lain lain:
     a) footstep hadapan boleh lipat dengan bank sensor.Apebenda pun aku tak tau bank sensor ni.Besi         kecik yang terkeluar sikit dekat pedal kaki tu kot untuk tau limit kecondongan motor semasa  
        mengambil selekoh.
     b) ruang kompartmen yang terletak diantara handle dan tempat duduk.Senang cerita celah
        kangkang.Boleh la untuk simpan phone agaknya.

Bagaimana dari segi prestasi?

Set up overbore lama masih dikekalkan tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11.5 : 1 dan ditala semula sehingga menghasilkan 13.6kW(18.5 hp) pada 10,000 rpm dan tork sebanyak 13.8Nm/8,500 rpm.Hangpa peduli apa nombor-nombor ni,berapa laju boleh pergi ni?

142km/j.Angkanya nampak kecil saja,tapi zaman aku pakai 2 stroke dulu laju macam ni boleh keluar air mata dah kalau tak pakai helmet.Untuk motorsikal 4 stroke moden yang ada dipasaran Malaysia sekarang,aku rasa yang ini memang laju.Meter Belang lama pun dah jauh berat dari meter motor-motor kapcai lain.
Harga di Indonesia ialah Rp.21,950,000.00 atau lebih kurang RM6,733.00 untuk versi standard dan RM6,827.00 untuk varian tertinggi.Bebaru ni member aku beli Yamaha F150ZR RM9,800.00,mak aiiiii!!!Itu cash tahu?Belum hutang AEON lagi.Marilah kita berhuhu secara berjemaah.