Isnin, 18 Januari 2016

Penutup Tahun 2015 (Pending...)

Assalamualaikum,
Mohon maaf  banyak-banyak sebab amat jarang update tahun ni.Kekadang bila jumpa benda menarik untuk ditulis,masa pula tak ada.Ini pun curi-curi sikit masa waktu petang sementara internet tengah down.

Tanpa membuangkan masa,aku teruskan kepada point bebelan aku untuk kali ni.Dua benda yang aku rasa nak cerita iaitu pasal Terminal Jengka Sentral dan juga Proton Persona.

Bagi sesiapa yang duduk disekitar Jengka,kampungnya di Jengka atau adik-adik yang bekajar di UITM Jengka,mesti biasa dengan Terminal Jengka Sentral ni.Terminal ni adalah bangunan baru yang dibina untuk menggantikan terminal bas lama yang tidak lagi sesuai menampung keperluan semasa.Secara umumnya Jengka Sentral menempatkan kaunter tiket bas,premis-premis perniagaan,medan selera dan sebuah pusat bowling di aras atas.

Selepas bangunan ni siap awal tahun 2015( kalau tak silap ),hujung minggu lepas merupakan kali pertama aku memasuki bangunan berkenaan.Masa mula-mula Terminal Sentral ni siap,aku rasa terminal ni memang cantik dan memadai untuk memenuhi keperluan pengguna.Terutamanya impression bila dipandang dari luar.

Bila aku masuk kedalam untuk ke pusat bowling, keadaan dalaman agak menyedihkan.Lot-lot kedai masih banyak yang kosong,eskalator yang tidak berfungsi,kebersihan toksah cakaplah,bersepah tahi burung di lantai dan hand rail tangga serta medan selera yang kelihatan hidup segan mati tak mahu.

Persoalan pertama,bangunan Terminal Jengka Sentral ni dibawah pentadbiran siapa?Majlis Perbandaran?Kalau dibawah Majlis Perbandaran,mohon pihak berkenaan melantik kontraktor kebersihan dan penyelenggaraan untuk memastikan bangunan baru ni menjadi petunjuk tahap kebersihan Bandar Jengka.Katakanlah pelancong/orang luar datang dengan bas,tak malu ke benda pertama yang orang nampak ialah terminal bas yang selekeh?

Bila kebersihan dan fasiliti terjaga dengan baik,secara perlahan-lahan peniaga mula memenuhi lot-lot kosong dan terminal Jengka lebih meriah dengan pengunjung.Sayang sungguh infrastruktur macam ni tidak ditadbir dengan baik.Akan datang entah macamana pula dengan Stadium Jengka yang bakal siap tak lama lagi.

Next.

Sudah hampir tiga minggu aku menjaga sebuah Proton Persona 1.6 Manual basic tahun 2008.Ownernya siapa tak perlulah aku cerita sebab kereta tu dalam proses hendak dijual.Sementara menunggu pembeli,ada la beberapa kali aku pandu dan paling jauh aku drive balik Pahang.Dengan mileage sekitar 142k,’usia’ kereta ni sedikit muda berbanding Myvi aku yang didaftarkan tahun 2009,tetapi dah berjalan sejauh 220k kilometer.
Dua perkara sahaja yang aku suka dengan Persona ni iaitu gear shifting yang terasa pendek dan juga penyaman udara yang sejuk gila.Yang lain,maaflah.Samada isu kualiti atau kereta tu memang tak sesuai dengan aku.

1.Interior
Aku mulakan dari interior dulu.Posisi memandu ok,cuma saiz badan aku agak menyukarkan aku keluar masuk sebab peha tersangkut stereng.Wife aku pun mention perkara yang sama sebab posisi yang ‘mendap’ menyukarkan proses keluar masuk.Meter bahanapi pulak agak sewel.Bila enjin dimatikan,meter tak mau naik dah walaupun bahanapi penuh.Dalam keadaan paras bahanapi kurang ( 1/8 tangki) sebelum dimatikan enjin,esok pagi meter tunjuk ‘E’ dengan lampu amaran menyala.Petrol hilang ke cmana?
Biasanya penunjuk simbol pam petrol kat panel meter ada anak panah kan yang tunjuk kat sebelah mana posisi untuk mengepam bahanapi.Kiri atau kanan.Agak pelik bila anak panahnya tak ada.1st time memandu memang agak kalut sikit.
Bunyi reverse sensor sangat perlahan.Mula-mula aku ingat rosak,rupanya ada berbunyi tapi halus benar bunyinya.Seram aku tiap kali nak reverse kereta ni.

2.Sistem audio
Pada trim pintu depan kelihatan grill speaker,tapi tak bunyi langsung.Faulty atau memang standard tuningnya macam tu aku tak pasti.

3.Handling
Bila sebut soal ride and handling,ramai yang akan puji Proton.Barangkali benar.Kali terakhir aku memandu Proton dengan sedikit gila di Lebuhraya Karak ialah dengan menggunakan Satria.Memang melekat.Tapi masa tu belum zaman Lotus.Sekali lagi aku agak pelik dengan behaviour Persona yang aku pandu ni.Cengkaman di selekoh agak baik,tapi sedikit liar dan kurang accuracy.Ditambah lagi dengan suspensi yang lembut,olengannya agak terasa.Bila dalam keadaan macam ni,agak sukar untuk menjangka limit yang boleh diterima oleh tayar.Pendek kata boleh berlaku overkonfiden disitu.Buat pertama kalinya wife aku mengadu agak mabuk dengan suspensi lembut.
Macamanapun aku tak meletakkan sepenuhnya pada kesalahan teknologi.Memandangkan kereta tu agak berusia,mungkin ada mana-mana wear & tear yang menyebabkan kejituan pemanduan terjejas.

4.Enjin/Ruang enjin
Pertama kali aku belek enjin Campro,pada aku enjin tersebut ‘bulky’ untuk sesaran sebesar 1.6 liter.Respon dan tork pertengahan bagus cuma final ratio gearnya bagi aku agak besar.Pada 100kmj,meter rpm menunjukkan bacaan 3000rpm.Untuk kereta bersesaran 1.5 liter keatas,sepatutnya rpm berada sekitar 2600-2700 rpm.Bayangkan pengurangan 300-400 rpm ni boleh menjimatkan berapa banyak petrol.

Di perenggan kedua tadi aku ada sebut pasal shifting gear yang pendek.Agak seronok bermain gear sebab pertukaran gear terasa solid,malangnya menurunkan gear tidak seronok langsung.Maksud aku feel solid tu sedap,tapi gear susah untuk dimasukkan.Rugi 1/2 second kat situ macam klac terlalu pendek sedangkan klac cukup panjang.Entah dimana silapnya tak tahulah.1/2 second kalau speed 120kmj,dah masuk selekoh lewat sangat dah tu.

Satu pemandangan yang menarik perhatian aku ialah susunan pulley-pulley alternator,pam power steering,kompressor air cond dan pam air.Unik sungguh.Sehelai belting menjalankan empat kerja tu aku tak hairan.Yang aku rasa pelik sikit ialah posisi tensioner.Posisinya menyebabkan belting dipaksa untuk ‘bend’keluar dan kedalam dengan maksimum.Mungkin untuk mencapai surface contact maksimum pada kesemua pulley.Dalam keadaan tekanan kerja semacam ni satu saja tekaan aku,jangkahayatnya tidak panjang.

Untuk yang terakhir,aku perasan saluran tabung air untuk wiper dan berbalut plastik dan diikat getah.Jangkaan aku mungkin tudungnya hilang.Rupa-rupanya dah reput dan patah.Aduhai….Aku rujuk kat member yang pernah pakai Gen2,memang cepat reput benda tu.

Kesimpulannya macam nilah,mungkin kereta ni memang tak sesuai dengan aku.Orang lain pakai mungkin ok,aku pakai plak yang dah berusia,so agak tak adil kalau aku menyalahkan kualitinya…


Sekian,jumpa lagi tahun depan,:) (Dah 18 hari di tahun 2016)

Rabu, 21 Oktober 2015

Petisyen Selamatkan Sungai Batu V 2.0

Sungai Batu Petition
Entri ni adalah kesinambungan entri ringkas semalam berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.
Zaman aku sekolah menengah dulu,tapak bersejarah dalam Malaysia ni yang diceritakan dalam buku teks tak lain tak bukan ialah A Famosa dan candi Lembah Bujang.Itupun ceritanya tak banyak,ditambah lagi dengan gambar hitam putih yang tak menarik langsung.Masa tu aku tak terfikir langsung pasal agama orang dulu-dulu sebabnya bila sebut candi,mesti Hindu.Dan bila Hindu terus terbayang India.Dan masa tu juga,candi Lembah Bujang tak cukup menarik perhatian aku berbanding gahnya binaan Angkor Wat dan Borobudur.Lagipun agama Hindu kot,apekehal aku nak belajar lebih-lebih?
Macam tu lah betapa tipisnya knowledge aku dan majoriti student sekolah menengah pasal sejarah tempatan masa tu.Sampaikan beberapa tahun dulu aku selalu terfikir,apakah huruf dan tulisan bangsa Melayu.Bangsa lain ada tulisan sendiri,kenapa tidak Melayu?Berkenaan dengan kependudukan orang Melayu ditanah Melayu sendiri pulak,teori paling simple yang aku pegang  ialah atuk nenek aku datang dari Indonesia.Nampak?Betapa inferiornya aku dengan sejarah bangsa aku sendiri.Tapi itu dulu.
Menginjak tua (ewahhh!),aku mula berminat dengan sejarah bila aku setkan dalam fikiran bahawa,’Malaysia yang kita kenal sekarang bukanlah seperti Malaysia yang kita kenal dari buku teks sekolah’.Benda paling basic yang aku mula-mula belajar ialah tentang ‘Malay Archipelago’.Dari situ baru aku sedar yang aku memang orang Melayu,dan tok nenek aku pun Melayu.Orang Indonesia sekarang  je yang malu nak mengaku Melayu.
Apa lagi yang menarik tentang alam Melayu?
Banyak.
Amat banyak sekiranya dokumen-dokumen lama yang dibawa lari penjajah dapat kita kaji.Aku bukanlah orang yang sesuai untuk ceritakan semua tu.Ada team underground yang khusus dalam bidang ni.Untuk kali ni,fokus kepada Sungai Batu dan kenapa kita mesti berusaha mempertahankan tapak tersebut daripada dijadikan tapak pembangunan.Untuk makluman,team ni lah yang trigger interest aku untuk belajar secara ringkas sejarah bangsa Melayu.

Sungai Batu
Sungai Batu adalah salah satu cabang dari Sungai Merbok di Kedah yang mana hasil ekskavasi PPAG dan USM sebelum ini menunjukkan ianya adalah kawasan yang amat penting suatu masa dahulu.Sebanyak 97 tapak ditemui di kawasan seluas 4km persegi dimana 46 daripadanya telah ditemui :
a) 10 tapak jeti
b) 17 tapak peleburan besi
c) 13 tapak bangunan sokongan
d) 1 tapak ritual
Dari hasil penemuan menunjukkan tapak arkeologi Sungai Batu adalah satu kompleks tamadun yang cukup hebat suatu masa dahulu.Usianya?Menjangkau 2200 tahun,menunjukkan bahawa kompleks Sungai Batu jauh lebih tua dari mana-mana tapak bersejarah di rantau ini.Nampak tak cukup hebat lagi?
Pertimbangkan fakta ini; proses peleburan besi merupakan satu acheivement besar dalam pembentukan tamadun manusia.Aku bagi contoh ya?Pernah tengok dokumentari orang Jepun buat besi  *tamahagane?Ala,besi pedang samurai tu.Korang mesti kagum dengan pedang tu kan?Asas kepada pedang yang hebat ialah dari besi yang baik campurannya.Pakar besi tamahagane membakar black sand didalam relau (tatara) selama tiga hari (72 jam) dan unsur karbon ditambah dari masa ke semasa.(secara kebetulan,bentuk tatara menyerupai relau yang terdapat di Sungai Batu.)Macamana diorang nak control ratio besi dan karbon adalah dengan penglihatan iaitu warna api yang terhasil.Only trained eyes yang boleh buat semua tu.Believe it,our ancestor have made that kind of steel thousand years ago.
* Baca entri lama aku tentang tamahagane,Japanese Deadly Sword: Nihonto
Kemudian besi-besi raw tadi dieksport pula ke Timur Tengah melalui Mozambique dan kemudian ke Yaman(aku lupa dah nama tempat tu,maaf kalau salah).Sebab tu kompleks Sungai Batu ada jeti.Perlabuhan lah apa lagi.Terdapat catatan sarjana Islam yang pernah merekodkan bahawa besi-besi untuk membuat pedang yang baik adalah datang dari Zabag atau Qalah,yakni Kedah Tua.Nampak sekarang?Dah la pandai buat besi,pandai berniaga pulak.
Masa berlalu pantas dan selepas ribuan tahun tertanam didalam tanah, akhirnya tamadun lama ini muncul kembali.Yang paling menarik ialah timbulnya kapal-kapal lama di dalam tasik yang terletak di tengah-tengah ladang sawit.Dikala sejarahwan tempatan menarik nafas lega dengan bukti kukuh kependudukan Melayu di Malaysia ni,satu berita buruk hampir melenyapkan semua harapan anak bangsa.
Tapak arkeologi Sungai Batu terletak di tanah-tanah persendirian yang mana tuan-tuan tanah ini menunggu agak lama untuk pihak kerajaan membeli tanah mereka untuk dimajukan.Disebabkan kerajaan agak ‘tidurrr’,pihak-pihak pemaju lebih cepat membuat tawaran yang baik kepada tuan tanah.Yelah,siapa cepat dia dapat.Figure yang aku dengar untuk mengambilalih tapak arkeologi Sungai Batu adalah sekitar RM28 juta,more or less…wallahua’lam…Dah tolak jadi tapak perumahan nanti nangis air mata darah pun tak guna dah.
Dalam hal ni aku rasa perlunya pihak berwajib mengambilalih tanah-tanah tersebut untuk pemuliharaan secara serius.Negara lain punya la bangga dengan tempat sejarah diorang,kenapa orang kita tak macam tu?Bangunan penjajah yang dibelanya.
Sign petisyen ni Save the Oldest Civilization In South East Asia.Last time aku check tadi jumlah penandatangan petisyen adalah berjumlah 8,039.Come on guys,berapa minit je nak sign.Move your lazy ass! Tak keluar duit pun.Tunjukkan sokongan anda untuk menyelamatkan salah satu tapak bersejarah di Malaysia ni.Bermula dengan Sungai Batu ni,diharap kerajaan tidak ragu-ragu untuk mendanakan proses ekskavasi di beberapa tempat lagi yang tidak kurang hebat sejarahnya.
Sepertimana yang aku cakap kat atas tadi,Malaysia bukanlah negara yang anda kenali dari buku teks sekolah.Banyak lagi misteri yang bakal dirungkaikan.Walaupun blog aku ni tak sepopular page Amrans Fans,The Vocket,etc.,aku harap pembaca-pembaca blog aku sekalian dapat menyumbang sedikit sebanyak kearah usaha menyelamatkan khazanah bangsa kita.
Sekian.
credit to:
http://mistisfiles.historiansecret.com/?p=779
http://arkeosungaibatu.blogspot.my/
http://syidamenulis.blogspot.my/2015/10/tapak-arkeologi-sungai-batu.html

Isnin, 19 Oktober 2015

Pengumuman Ralat

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Siang tadi aku ada buat satu posting berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.Amat mendukacitakansekali,posting berkenaan aku terpaksa tarik balik atas beberapa isu dibalik tabir yang aku sendiri tak sangka.Ada beberapa fakta yang aku tuliskan berdasarkan satu page Facebook berkenaan Sungai Batu rupa-rupanya ditokok tambah untuk menyedapkan cerita dan menaikkan rating page.Maaf,aku pun bersalah sebab cepat sangat share tanpa cross check dengan sumber lain.
Pertamanya berkenaan usia tapak berkenaan.Kompleks Sungai Batu didirikan pada 487 Sebelum Masihi,bukan 600 SM.Buat masa ini itulah angka sebenar usia tapak tersebut.Begitu juga dengan usia kapal-kapal yang masih terbenam didalam lumpur.Pentarikhan masih belum dibuat.
Begitu juga soal pendanaan dan pendirian Kerajaan Negeri Kedah berhubung dengan status tapak arkeologi Sungai Batu.Dana masih ada dan Kerajaan Negeri Kedah khabarnya memang memandang serius terhadap pemuliharaan tapak berkenaan.
Apapun yang berlaku,aku harap janganlah usaha murni pemuliharaan tapak ini diganggu oleh mereka-mereka yang mahu menonjol diri ataupun manusia-manusia yang tergolong dalam spesies menangguk di air keruh.Perbuatan keji ni menyebabkan semangat sayangkan sejarah tanahair yang baru berputik,hilang begitu saja.Sama lah macam page Sungai Batu 500BC,tetiba hilang tanpa dikesan.Angin takde ribut takde.Ajaib betul.
Posting asal yang aku share link petisyen tu sengaja aku biarkan sebagai ingatan dimasa akan datang.
Terima kasih.