Rabu, 27 November 2013

Respon Dari Pengurus Perodua SC


Berkenaan isu aircond kereta aku semalam,pagi tadi aku sempat menghubungi pihak Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park melalui emel.Emel aku dijawab oleh Senior Manager Encik Sazali bin Md.Atan yang menerangkan situasi sebenar.
Apa yang berlaku ialah,cawangan Perodua Servisnya tidak pernah melantik mana-mana pihak luar untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan di premis mereka.Kejadian yang berlaku keatas kereta aku disebabkan oleh pekerja mereka yang tidak amanah dalam menguruskan pelanggan.
Antara lain isi kandungan emel beliau ialah,beliau bertanyakan kenapa aku tidak menservis kereta melalui syarikat,dimana pembayaran dibuat di kaunter dan disertakan resit.Begini ceritanya:

Pagi Jumaat tu aku ke Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park selepas beberapa hari sebelumnya bertanyakan cawangan-cawangan  Perodua Servis berkenaan kos menservis sistem aircond.Memandangkan kos menservis disini lebih berpatutan dan jugak dekat,aku pilih pusat servis ni.Aku pun memang biasa hantar kereta buat major servis.
Macam biasalah,pergi ke kaunter dan bertanyakan costing kerja-kerja pembaikan aircond.Lepas tu tunggulah sekejap.Hari tu aku menunggu kat bilik tingkat atas sebab agak ramai orang sementara SA memeriksa punca kerosakan sistem aircond aku.
Tak lama lepas tu SA panggil aku bagitau kompressor rosak.Tah datang dari mana,tetiba ada Cina pomen yang offer kompressor recon.Nampak macam baik benar dengan SA tu.Aku takdelah fikir bukan-bukan sebab  mula-mula aku sampai kat Perodua SC tu pun memang aku berurusan dikaunter.Telahan aku agaknya kerja-kerja aircond memang di 'sub con' pada pomen luar.
Tapi bila bayar,Cina tu cakap bayar kat dia sebab dia cuma tumpang bengkel tu.Dah sah la takde resit.So,aku fahamlah ni projek luar staff diorang.Itupun aku tak berapa kisah sangat asalkan kerja dibuat dengan betul.
Yang menjadi persoalannya ialah,aku berurusan dikaunter,kenapa mekanik luar yang dipanggil?Aku tak mempersalahkan pihak pengurusan Perodua SC tu,cuma adalah malang bagi mereka mempunyai pekerja-pekerja yang tidak amanah.
Apa yang aku dah bayar pun takdelah aku fikir nak minta semula.Biarlah sistem pengadilan akhirat yang menentukan.Apapun aku ucapkan terima kasih banyak kepada Encik Sazali yang sudi menjawab emel aku.Pesanan aku kepada pemilik kenderaan Perodua,beberapa perkara perlu diambil perhatian:

1.Siapa yang menjalankan kerja-kerja pembaikan
2.Diterangkan secara terperinci bahagian mana yang mengalami kerosakan
3.Memastikan mekanik menjawab apa juga persoalan yang dibangkitkan pemilik kereta.Sekiranya mekanik cuba mengelak dengan alasan sibuk dan juga bekerja dibelakang pandangan kita,PASTI ada sesuatu yang cuba disembunyikan.Ini memang PASTI.Pasti kencingan sedang berlaku.
4.Perhatikan cara mekanik mencari punca kerosakan.Setakat buka bonet,intai-intai celah enjin then terus declare kompressor rosak,mekanik tu memang nak kena ketuk dengan spanar saiz 42.

Pomen Melayu dan Magnetic Coil Sebenar Myvi


Hari ni aku nak share sesuatu pasal kebangsatan pomen bangsa C*** ni.Mungkin ada yang dah baca entri pasal penukaran pulley magnetik kompressor air cond di sebuah pusat servis Perodua Kota Damansara.Sebaiknya baca cerita tu dulu sebelum membaca sepenuhnya entri yang ni.
Lebih kurang dua ke tiga minggu lepas,sistem aircond kereta aku lumpuh sepenuhnya disebabkan masalah yang sama;magnetik klac tidak engaged.Memandangkan minggu depan wife aku akan menggunakan kereta ni di Raub dan berjauhan dengan aku,ada baiknya aku perbaiki apa-apa masalah yang berkaitan dengan kereta.Amat merimaskan memandu dalam keadaan panas terik apatah lagi ada anak kecil.
Semalam waktu lunch aku hantar kereta ke bengkel aircond untuk pembaikan,itupun disebabkan satu kejadian lain.Sebelum tu wife aku call,bagitau cermin tingkap sebelah pemandu pecah disebabkan lentingan batu di MRR2.Kereta dibawa ke bengkel cermin DR.CERMIN SDN.BHD yang terletak di Jalan Besar berhampiran simpang ke Paya Jaras.Kos yang terkorban adalah RM180.Lepas siap pasang cermin tu,mekanik berpesan jangan turunkan cermin tingkap 3 hari untuk memastikan gam yang melekatkan cermin pada frame power window melekap sempurna.
Owh,3 hari tak boleh turunkan cermin + air cond rosak.....Rentung lah macam ni..

Terpaksa juga diusahakan membaiki aircond seberapa segera.Kesian kat isteri yang memandu dalam kepanasan.Aku teringat suggestion dari Abang Nazri driver berkenaan soalan aku tentang kedai aircond yang bagus.Dia bagitau dua tempat,nak Melayu ke Cina?Aku prefer Melayu.
Tengahari semalam aku call semula abang Nazri lokasi kedai tu.Kedai membaiki penghawa dingin kenderaan milik orang Melayu ni bernama AZBI AIR COND kalau tak silaplah.Azbi tu memang betul dan terletak di MasGenuine Square,Lorong Melati,Kuang,Selangor.Koordinat E 3'14"13,N 101'32"25.5.Kedai dan tuan kedainya kelihatan seperti orang yang baik-baik,In Sya Allah..
Sampai je kat workshop tu aku bagitau aircond aku tak function.Sorang mekanik yang aku kira muda sangat lagi memeriksa wiring sistem aircond.Aku tak bagitau la apa hasil diagnosis aku sendiri,saja nak tengok dia dapat baca ke tak punca masalah aircond aku.
Kemudian dia cakap api ada bila suis on,tapi klac magnetik tak melekat.Haaaa....itulah dia puncanya.Dia buka bumper untuk check punca masalah,dan sementara tu aku melantak nasik sekejap di restoran berhampiran.Selesai makan,budak tu cakap pulley yang dipasang kat kereta aku tu BUKAN PULLEY YANG SESUAI dengan kompressor aku.
Untuk kefahaman semua,terdapat dua jenis kompressor yang dipakai oleh Myvi model pertama sehingga model terakhir sebelum bertukar kepada model Myvi sekarang(lagi best).Untuk model FACELIFT sehingga yang terakhir,pulley kompressornya menggunakan bearing yang LEBIH LEBAR berbanding pada pulley kompressor model pertama.
Aku dimaklumkan oleh mekanik,pulley yang ada kat kereta aku tu adalah pulley untuk model lama.Bearingnya kurang lebar berbanding tapak bearing pada kompressor.Aku terangkan dengan lebih detail dalam gambarajah dibawah:


Boleh nampak?
Permukaan bearing yang bertanda merah tak dapat memegang pulley dengan kemas pada kompressor sebab memang bukan barang dia.Pasang memang boleh pasang,tapi kena ingat,pulley tu ditarik kuat ke satu arah (anak panah merah) oleh belting.Permukaan bearing tak dapat memegang pulley dengan stabil dan akibatnya pulley menyenget sedikit dan merenggangkan jarak antara klac (berwarna biru) dengan magnetic coil pulley.Tapak bearing pada kompressor juga mengalami kerosakan akibat tekanan melampau.

Nampak remeh saja kan?
Tahu tak kerana perbuatan bodoh mekanik C*** ni,kompressor aku hampir rosak?Sekiranya bearing baru yang lebar tak dapat duduk dengan kemas pada kompressor (bergoyang),aku terpaksa membeli kompressor baru.Mujur mekanik tak gelojoh suruh aku tukar kompressor baru.Dia cuma pasangkan pulley baru dengan bearing yang sepatutnya.
Yang menambahkan marah aku ialah pulley C*** haramjadah tu pasang ialah pulley recon.Getah yang berfungsi sebagai spring pada klac pulley dah nampak keretakan halus walaupun aku baru pakai lebih kurang 6 bulan.
Lepas dipasang pulley baru,mekanik melaras jarak antara klac dan magnetic coil.Jarak tu kena cun-cun je lebih kurang 1mm,tak boleh jauh sangat,tak boleh terlalu rapat.Lepas test run dan memeriksa paras gas,semuanya ok.Cuma agak kurang sejuk sikit sebab aku belum buat full servis.Confirm tebal habuk kat blower kabin.
Kos yang terlibat RM350 untuk set pulley baru (memang baru sebab pomen Melayu tak kisah kita tengok dia buat kerja + konsultansi) dan upah pemasangan.


Ni lah rupa pulley recon yang dipakaikan kat kereta aku sebelum ni.Kelihatan habuk-habuk besi yang datang dari housing kompressor.Aku yang agak tahu sikit-sikit pasal kereta pun selamba kena kencing,apatah lagi yang tak tau apa-apa.
Tolong elak servis aircond di Pusat Servis Perodua Kota Damasara.Sebabnya pomen luar C*** bangang mana tah yang buat kerja.Kalau bodoh pasal kereta tak payah la jadi pomen.Selagi diorang tak tukar pomen lain,tak payah buat kat situ.Siapa nampak Cina pomen ekon pakai Waja kaler kelabu no plet CBN8368,mohon bagi penyepak barang dua tiga das.

Rabu, 20 November 2013

One Max vs. Note 3;Edisi Gurau-Gurau Kasar


Entri ni aku dedikasikan untuk member aku yang tanya pasal Note 3 aritu.Kan dia ada tanya mana lagi best antara Galaxy Note 3 dan HTC One Max.Aku cuba buat perbandingan berdasarkan spesifikasi di internet sahaja.Takde pengeluar sematpon yang sudi panggil aku ujicoba produk diorang.Kompeni XinJiang Ltd. pun tak sudi,apatah lagi Samseng Korea.
Sebenarnya lebih mudah buat comparison guna table,macam carta analisis match bolasepak.Terus boleh nampak hasil.Sebelum ni aku tulis blog guna Windows Live Writer yang mana lebih banyak fungsi,tapi dalam MacBook Air ni takde install benda tu.
Beberapa kriteria akan dinilai iaitu skrin,memori,kamera,chipset,kuasa,dan harga.Untuk kriteria yang sama aku ceritakan dulu.Kedua-dua telefon pintar ni berkeupayaan LTE,menggunakan Mikro-SIM dan dilengkapi slot kad Mikro-SD sehingga 64GB.

SKRIN
Note 3 menggunakan teknologi kegemaran Samsung iaitu Super AMOLED sebesar 5.7 inci dengan kepadatan piksel 386 ppi.Manakala HTC menggunakan teknologi LCD3 pada skrin sebesar 5.9 inci dengan kepadatan piksel sedikit kurang iaitu 373 ppi.
Walaupun ppi pada HTC sedikit kurang kedua-dua telefon ni mempunyai resolusi yang sama iaitu 1080 x 1920.Faktor penentu ialah kelebihan teknologi masing-masing.Disini Note 3 mempunyai sedikit kelebihan beraksi di bawah cahaya terang kerana kontras yang lebih baik.

MEMORI
Samsung menawarkan tiga varian memori iaitu 16,32,dan 64GB dengan RAM sebesar 3GB,manakala HTC One Max ditawarkan dua pilihan iaitu 16 dan 32GB.RAM pulak hanya sebesar 2GB.Pemenang yang jelas disini ialah Note 3.

KAMERA
Teknologi Ultrapiksel HTC sekali lagi digunakan pada One Max dengan kamera utama 4MP.Khabarnya imej yang dihasilkan agak baik apatah lagi didatangkan dengan fungsi Zoe,tapi sejak dulu lagi belum ada teknologi megapiksel rendah berjaya mengatasi kelebihan kamera megapiksel tinggi.Disini sekali lagi Samsung menang dengan kamera utama 13 MP.

CHIPSET
HTC One Max yang dilancarkan awal sikit dari Note 3 dikuasakan oleh Qualcomm Snapdragon 600 manakala Samsung menggunakan chipset termaju Qualcomm Snapdragon 800 dibantu oleh CPU empat teras Krait 400 2.3GHz.One Max 'hanya' menggunakan CPU empat teras Krait 300 1.7GHz.Sekali lagi kemenangan untuk Samseng.

KUASA
Bateri.Aku pernah sebut dalam satu entri yang bateri ni faktor paling kritikal bila beli phone.Setahun setengah yang lalu,bateri 1800mAh dikira masih sesuai untuk telefon pintar.Tapi tidak untuk tahun ni.HTC dibekalkan bateri tak boleh buka(macam gampang ayat ni bila diterjemah terus dari perkataan non-replaceable) sebesar 3300mAh.Samsung Note 3 pulak mendapat sumber kuasa dari bateri sebesar 3200mAh.Beza antara dua phone ni cuma 100mAh.
Walaupun cuma 100mAh,One Max mengatasi Note 3 sebanyak 4 jam iaitu 25jam talktime berbanding Note 3 21 jam.

Kesimpulannya Samsung Note 3 menang selesa berbanding One Max.Aku agak kecewa sikit sebab aku fan HTC,huhuhuhu!Apapun perbandingan perlu profesional,yang menang harus menang.Dari segi harga aku suspek lebih kurang je.

Takpayah la attach gambor dua tepon ni ye?Korang Google la kejap lagi.Harap En.Naruto dapat baca apa yang aku dah tulis ni.Dah beli kang bagi aku godak sekejap  bleyy???

*Aku baru je dapat maklumat dari member yang mengatakan Samsung Note 3 juga mengalami 'penyakit' keturunan Samsung iaitu masalah 'hang'.Betulkah begitu?