Isnin, 11 Mac 2013

Bangkai Khinzir Mencemari Sungai Huangpu,Shanghai

Kontaminasi air tahap mughallazah.

 

Sebanyak lebih kurang 900 bangkai babi terapung-apung di Sungai Huangpu Shanghai mencemari sumber air minuman di China.Punca bagaimana babi sebanyak itu mati tidak diketahui.Barangkali berlaku banjir di kawasan hulu sungai yang menenggelamkan ladang ternakan babi.

Yang anehnya,dengan bangkai babi sebanyak itu,biro bekalan air menyatakan sumber bekalan air tidak tercemar.China ternyata memandang remeh unsur-unsur kebersihan.

*Jumlah keseluruhan bangkai menghampiri 6000 ekor,dipercayai mati akibat penyakit.Beberapa sampel ujian mendapati babi tersebut dijangkiti porcine circovirus.

 

China Dead Pigs

dead pigs 2

dead pigs 3

 

*info china.org.cn

Budak Lapan Tahun,Kahwin Bini Orang 61 tahun

Watde heckkk?

 

Sanele Masilela berumur lapan tahun berkahwin dengan wanita berusia 61 tahun,Helen Shabangu kerana “roh” moyangnya menyuruh beliau kahwin.Sedangkan Helen Shabangu merupakan isteri orang dan sudah mempunya lima anak.

Walaubagaimanapun ianya hanya ritual perkahwinan,dan tiada ikatan yang sebenar.

 

Damn,lepas ni ramai Afrika yang guna alasan dapat petunjuk dari mimpi untuk kahwin bini orang.

 

Sanele masilela1

Sanele masilela

 

*Info dailymail

Khamis, 28 Februari 2013

Cabaran Ke Tempat Kerja

potong-barisan

Mungkin ramai kat luar sana yang pergi kerja naik motorsikal.Senang kan,tak payah fikir tol,jem dan parking.Paling tak best bila nak balik,kereta dah serupa oven.Sepanjang aku bermotosikal ke tempat kerja,hari Isnin dan Jumaat sesaknya lain macam,terutamanya waktu balik kerja hari Jumaat.Sampaikan kita yang naik motor pun payah nak menyelit.

Situasi-situasi kat bawah ni antara pemandangan biasa di jalanraya kita yang makin sesak dengan kereta.

 

1.Guna lorong kecemasan

-NKVE contohnya,highway ni memang tak ada lorong motorsikal.Penungang motor kena guna lorong kecemasan kalau tak mau kena sondol dari belakang.Tapi kekadang mat motor kena bersaing dengan kereta yang dah tentu makan habis lorong tu.Bila kita hon,driver buat pekak je.Kalau ada peronda lebuhraya tepi jalan,baru la nak menggelabah masuk lorong semula.

 

2.Tukar lane tak kena masa

-Selalunya kat traffic light masa lampu tengah merah.Ada jugak yang bebal nak tukar lane masa trafik tak bergerak.Kita yang naik motor lalu celah-celah kereta ni dah tak boleh nak selit.Aku tak faham jenis driver macam ni.Bila flow trafik tak jadi statik,awat gatai nak tukar lane?Celah mana kereta nak masuk?

 

3.Potong barisan

-Yang ni paling annoying.Jadi mat motor pun tension,jadi driver pun tension.Susah payah beratur dalam lane,tetiba datang kereta dari kiri nak selit masuk.Banyak cantik muka hang.Kalau situasi tu depan aku yang tengah pegang stereng,mintak maaf la.Memang panjat tebing jalan la kalau nak selit jugak depan aku.Selain menyusahkan driver lain,driver jenis potong barisan ni jugak menyusahkan mat motor menyelit.Motor memang dah sifat dia menyelit-nyelit ni.Tak pernah pulak aku jumpa motor dok beratur sama macam kereta.

 

4.Menghimpit

-Situasi macam ni memang biasa kena hadap tiap pagi.Kalau macam aku,keadaan ni biasa jadi tiap pagi dari kawasan kilang NST Bukit Jelutong sampai ke traffic light dekat politeknik Shah Alam.Masa kenderaan tak bergerak,mesti ada sebijik dua kereta yang rapat sampai motor susah nak selit.Terlanggar side mirror kang marah.Masalahnya kereta Viva je pun,bukannya Camry yang dah tentu lebar tu.Bila kita jeling ownernya,terus buat-buat sibuk balas SMS takpun betulkan tudung.Baru dapat lesen ka?

 

5.Exit dari lebuh raya last minute

-Manuver macam ni kalau tak kena gaya boleh mendatangkan padah pada penunggang motorsikal.Dari lorong paling kanan,tak payah fikir banyak terus libas masuk lorong exit sebelah kiri.Sangat bahaya untuk penunggang motor yang mahu menghala terus.Kategori orang macam ni sama la macam point no.2,tukar lane tak kena masa.Sepatutnya perlahan–lahan tukar lane dari jarak yang lebih awal sebelum exit.

 

6.Tak tau pakai signal

-Ini paling bahaya.Tanpa mengusyar side mirror,terus lipat je memana lorong yang diorang suka,sambil mengharapkan orang lain yang kena aware niat dia nak tukar lane.Driver jenis macam ni elok dihentak side mirror diorang dengan kaki supaya jadi lebih berakal.

 

7.Mencelah membabi-buta

-Semua yang buruk-buruk seperti diatas adalah pemandu kereta,kecuali yang ni.Bayangkan kita tengah menunggang dicelah-celah kereta yang tak bergerak pada kelajuan 30-40kmj,tiba-tiba ada motor lain yang tiba-tiba muncul depan kita dalam jarak dekat.Kalau sempat brek,alhamdulillah.Kalau tak sempat?Alamatnya motor barai,dan possibility nak tertenyeh kereta dikiri dan kanan memang sangat tinggi.Pernah sekali aku terpaksa brek emergency sebab ada sebijik EX5 yang ditunggang seorang perempuan tiba-tiba muncul dari kiri aku.Nasib baik sempat brek dan elak sikit.

 

Kepada-pemandu-pemandu diluar sana,timbangrasa sikit.Jangan hanya nak cepat sampai rumah,keselamatan orang lain diabaikan.Kalau nak cepat juga,elok pakai motorsikal.Sesama la kita mengurangkan kesesakan jalanraya yang makin kronik ni.

 

*gambar dari rembangwaktu.blogspot.com

Rabu, 20 Februari 2013

HTC One;Kamera 4MP Dengan Teknologi Ultrapiksel

HTC secara rasminya melancarkan flagship terbarunya yang diberi nama HTC One,sebagai tanda HTC masih lagi ‘hidup’ didalam dominasi Samsung dan Apple.HTC One didatangkan dengan pakej yang tidak kurang hebat selain beberapa inovasi baru.

 

HTC One

HTC One masih lagi mengekalkan saiz skrin 4.7 inci tetapi dengan skrin sentuh baru Super LCD3 beresolusi 1080 x 1920 piksel yang menghasilkan ketumpatan piksel setinggi 469 ppi.Corning Gorilla Glass 2 masih lagi menjadi pelindung utama skrin daripada calar.

Badan HTC One diperbuat dari aluminium dan tebal keseluruhan 9.3mm,dengan stereo speaker berkekuatan 93db yang tertanam di pinggir kiri dan kanan skrin serta bateri sebesar 2300mAh yang pastinya mencukupi untuk kegunaan harian.Butang kuasa dibahagian atas berwarna lutsinar,dan didalamnya terletak sensor inframerah yang membolehkan pengguna menjadikan HTC One sebagai alat kawalan jauh.

Chipset yang digunakan adalah Qualcomm APQ8064T Snapdragon 600 dan CPU empat teras Krait 300 1.7GHz dan unit pemprosesan grafik Adreno 320.RAM yang disediakan ialah sebanyak 2GB dengan OS JellyBean 4.1.2. dan HTC Sense 5.Memori yang dibekalkan terdapat dalam dua pilihan samada 32Gb atau 64Gb.

Apa lagi yang baru?HTC mengambil langkah berani dengan tidak mengikut trend kamera yang semakin besar kuantiti pikselnya,tetapi mempertaruhkan kamera hanya sebesar 4MP+ teknologi yang dinamakan Ultrapiksel.Kamera hadapan pula sebesar 2.1MP.

Sebanyak tiga warna akan dikeluarkan iaitu hitam,merah dan silver.

 

*Info dan gambar dari GSMArena

Dilema Pemilik Yamaha LC135

Minggu lepas,member satu department aku dah sambar Yamaha LC135 untuk menggantikan Yamaha Lagendanya yang semakin uzur.Katanya LC dia tak laju,nak dapat 120kmj pun susah.Memang banyak khabar-khabar yang mengatakan Yamaha LC135 model baru tak laju.So,aku buat sikit kajian samada benar motor ni tak laju dan kenapa tak laju.Satu lagi persoalan adalah,bagaimana nak bagi laju?Haaaaa!Part ni ramai yang suka.

Yamaha LC135 terbaru tak laju.
Kenapa boleh tak laju sedangkan ccnya agak besar?Ada juga yang kata LC135 Extreme Spirit 5 speed pun tak laju.Apa cerita ni?
Mula-mula kena tengok dulu aspek teknikal motor ni.Yamaha LC didatangkan dengan enjin sejukan cecair dengan isipadu silinder 134cc yang menghasilkan kuasa sebanyak 8.93kW@8500rpm dan tork maksimum 11.79Nm@5500rpm untuk model biasa 4 kelajuan.
Bagi model Extreme Spirit 5 kelajuan dengan klac tangan kuasanya sedikit tinggi iaitu 9.2kW@8500rpm dan tork 12Nm@6000rpm.Kedua-dua model ni ada perbezaan berat sebanyak 5kg.
Untuk perbandingan selanjutnya,lebih mudah menggunakan table.
LC 135
LC 135 ES
Final ratio
4th:1.045
5th:0.963
Tork
Kuasa
11.97 hp
12.34 hp
Comp.ratio
10.9:1
10.9:1

Berdasarkan informasi yang aku baca di internet,cut-off CDI untuk Yamaha LC ialah 8000rpm,berbanding 800 unit pertama LC yang dibekalkan CDi tanpa cut-off.Khabarnya macam tulah.Tak best langsung,Honda Wave 125S pun cut off 11000 rpm.
Sekarang nampak tak kenapa tak power walaupun informasi cut-off tu entah sahih atau tak.Kuasa kuda maksimum Yamaha LC hadir pada 8500rpm sedangkan cut-off pada 8000rpm.What da heck???Engineering jenis apa ni?
Jadi ada benarnya penggunaan CDI aftermarket akan melepaskan sedikit kuasa dari motorsikal moped paling popular kat Malaysia ni.Itupun kalau korang ada method yang betul untuk mengukur perbezaan putaran enjin maksimum sebelum dan selepas menukar CDI aftermarket.Ke main agak-agak je?
Walaubagaimanapun ada tujuannya cut off diadakan,ianya berperanan untuk melindungi enjin daripada mengalami kerosakan akibat revving yang tinggi.Memerah enjin pada tahap maksimum dengan kerap bukanlah tindakan yang bijak andainya sistem pelinciran berada pada standard keluaran kilang.
Satu lagi,kita harus faham karekteristik enjin 4 lejang.Enjin 4 lejang sifatnya memang macam tu,tork maksimum datang pada rpm yang rendah berbanding enjin 2 lejang yang kuasanya selari dengan peningkatan putaran enjin.So,sebarang upgrade kena pandai-pandailah manfaatkan power band enjin 4 lejang ni.Tak perlu sampai belas-belas ribu rpm macam enjin F1 tu.
Lagipun cuba tengok nilai tork maksimum berada pada rpm berapa.Pulas sampai habis pun orang Kedah cakap kenjoi dah takdak.

135Lc Engine

Macamana nak bagi laju?
Banyak forum diluar sana yang membincangkan kaedah modifikasi Yamaha LC135,dari seringan-ringan ubahsuai sampai peringkat nak berlumba pun ada.Apa yang bakal aku tuliskan adalah pendapat peribadi aku berkenaan kaedah berkesan melajukan sikit motor yang katanya tak berapa nak laju tu.
Pertamanya,atasi dulu kekangan cut-off.Yang ni memang ternyata mengehadkan kuasa enjin walaupun niatnya baik.Dapatkan CDI aftermarket yang baik dan disarankan oleh pengguna motor LC.Jenama macam-macam,efektif ke tidak aku tak pasti.Takut nama je macam ganas,padahal entah apa benda diorang produce kita pun tak tau.CDI ni penting sebab ianya berkait dengan TPS yang memberi respon tentang aliran bahanapi/udara dan kekuatan nyalaan spark plug untuk pembakaran campuran udara/bahanapi dengan optimum.
Soal rpm dah selesai.Perkara seterusnya adalah kelancaran laluan intake dan ekzos.Kaki bikin motor tentu biasa dengan istilah port&polish.Kerja-kerja PNP pada aku tak perlu berlebihan,sebab rintangan aliran yang perlu diatasi taklah signifikan sangat.Takkan la surface dalaman intake kasar macam jalan tar kot ye tak?Terlalu besar pun tidak bagus,sebab volume udara yang disedut masuk hanya bergantung kepada tekanan atmosfera luar.
Seterusnya ekzos.Ekzos standard memang senyap dan mematuhi piawaian kadar pencemaran,tapi malang,ianya tidak mesra rempit.Sekarang mudah,standby duit je.Pasang la apa brand ekzos yang korang nak,tapi jangan melampau.Tengok dulu tahap pengubahsuaian,kalau blok standard,tak payah pakai ekzos aftermarket dengan manifold besar.Bazir petrol je.
Aku ada perasan satu soalan dalam ruang komen,katanya power motor dia tak terasa sangat lepas tukar ekzos.Bila dia mention yang dia tukar ekzos aftermarket,aku assume dia tukar ekzos SAHAJA yang mana pada pendapat aku tak cukup untuk extract banyak kuasa.Silap-silap gaya,low rpm tork yang hilang.
Ada baiknya mulakan modifikasi daripada peringkat awal aliran udara hingga yang terakhir,pelepasan gas ekzos.Imagine yang korang ni adalah zarah-zarah udara.Korang bergerak/terbang masuk melalui :
 air filter > carburetor > intake manifold > valve > silinder > valve ekzos > catalyzer dan keluar semula ke atmosfera.
Di bahagian mana yang ada rintangan dan bahagian mana tempat tenaga korang disalurkan ke kotak gear dan seterusnya ke permukaan jalan?Workflow diatas kena faham betul-betul dulu.
Dari pembayangan diatas,harap dapat difahami yang penukaran ekzos sahaja tak memadai.TETAPI fakta diatas ada pengecualian jika,sistem ekzos dari kilang sengaja direkabentuk kurang lawas untuk memenuhi piawaian kualiti pencemaran udara dan juga untuk merendahkan sedikit tork yang terhasil.
Contohnya Wave 125S.Motor ni walaupun rupanya parasnya menjadi pilihan pakcik-pakcik ke surau,potensi sebenar dia tersangkut kat ekzos je.For sure motor ni mencanak lajunya kalau pakai sistem ekzos yang lebih lawas.
Satu lagi ubahsuai mudah ialah menukar spring klac untuk model klac tangan.Model klac kaki tak rasa kot perbezaannya,harap grip kat plat klac je kuat tapi tork enjin terbazir kat autoklac(governor),pun tak ada faedah juga.Autoklac ni sistemnya lain macam sikit.Makin laju governor berpusing,makin kuat shoes dia mencengkam housing.Kebarangkalian berlaku lost/slip di autoklac adalah tinggi jika housing dan shoesnya dah worn out teruk.Slip di bahagian clutch plate agak sukar berlaku sebenarnya kecuali tork enjin LC korang serupa Yamaha R1.
Untuk peringkat yang lebih resing,penggunaan oversized block,camshaft dengan profil lobe lebih tinggi,spring injap yang lebih keras,dan karburetor besar adalah perlu.Tapi ianya sama sekali tidak sesuai untuk kegunaan ke kedai runcit membeli santan mahupun berulang alik untuk bekerja.
Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan,ambil contoh oversized block.Secara teorinya memanglah power sebab cc besar sikit,cuma jangan hairan tangki 4 liter LC cepat kering.
Sekiranya anda punya motor dah sampai tahap tukar blok,tukar bearing enjin maka seharusnya jangan abaikan satu lagi keperluan.Radiator.Blok dah besar,revving tinggi,api kuat + petrol banyak bermaksud enjin bekerja dengan lebih panas.Aku tengok ramai yang lupa bab penyejukan.Ingat,LC tak ada meter suhu,yang ada cuma meter lampu amaran overheat.Ada baiknya dapatkan radiator yang besar sikit.Kalau tak ada kat market sebab manufacturer barang aftermarket tak buat,maknanya manufacturer tu bangang.Ada ke patut sistem penyejukan diabaikan macam tu saja?Bayangkan enjin B18C Type R bikin power-power,lepas tu maintain pakai radiator standard.Confirm enjin bersepai.
Alternatif lain,cuba survey mana-mana radiator motorsikal yang saiznya besar sikit(contoh;FZ150,etc.).Kalau mounting atau piping tak sama,boleh customize,takdak hal punya.
Jangan lupa ya?Dalam proses melajukan kenderaan,semua aspek perlu optimum dan seimbang sebab semua benda bersangkut paut.Sebenarnya kalau nak cerita semua memang panjang lebar.Ni pun sebab blog aku dah jarang update sampai PageRank pun dah jadi kosong.
Siapa-siapa ada pendapat,cadangan,atau bantahan sekalipun bolehlah bincangkan di ruang komen.Happy riding!