Rabu, 21 November 2012

Gaza;Kisah DiSebalik Gambar

Assalamualaikum semua…

Sebelum aku rasa nak menulis entri ni,agak lama juga aku berfikir samada wajar atau tak memandangkan ilmu duniawi dan akhirat aku ni cetek je.Tapi berdasarkan satu ayat,’sampaikanlah yang benar walaupun ianya pahit’,aku usahakan jugak untuk memperbetulkan salah faham yang agak berleluasa kebelakangan ni.

Semenjak krisis Gaza-Israel kembali panas kebelakangan ni,bahangnya turut dirasakan umat Islam di Malaysia atas faktor persaudaraan sesama Islam.Maka berkobar-kobarlah semangat jihad menentang kezaliman Israel keatas penduduk Palestin.Kita dapat tengok di laman Facebook terutamanya,tentang kempen boikot barangan yang menyumbang kepada ekonomi Israel dan juga foto-foto yang menunjukkan kemusnahan aset Israel yang dipercayai dibedil roket Qassam.

Roket Qassam merujuk kepada roket buatan sendiri yang dilancarkan oleh Briged Izz Addin Al-Qassam.Dari situlah roket tersebut mendapat nama.Maksudnya apa juga roket buatan sendiri yang dilancarkan Briged tersebut akan dirujuk sebagai roket Al-Qassam.Gambarnya carilah di Google Images.

 

Apa itu roket Al-Qassam?

Roket buatan Al-Qassam ialah terdiri dari berbagai variasi iaitu Qassam I sehingga Qassam IV yang merangkumi jarak jangkauan antara 3 hingga 14 kilometer dan mungkin lebih sedikit.Binaanya adalah mudah berdasarkan prinsip pembuatan yang pantas dengan menggunakan bahan-bahan asas seperti tiub keluli,bahan api pepejal dan peledak.

Bahan api roket diperbuat dari campuran gula dan potassium nitrat yang dicairkan kemudian dituang kedalam acuan berbentuk tiub beserta fius pembakar.Setelah beku maka siaplah bahan api pepejal untuk mendorong roket Al-Qassam ini.

Manakala peledak didapati daripada artileri lama ataupun TNT yang ditambah cebisan logam(shrapnel) untuk menambah kesan kerosakan.Kadangkala peledak juga dibuat sendiri menggunakan urea nitrat.Fius peledak diperbuat daripada katrij peluru,spring dan paku.Kos pembuatan sebuah roket dianggarkan sekitar $800.

Secara asasnya roket Al-Qassam dilancarkan daripada tapak pelancaran dengan trajektori tertentu untuk menghentam sasaran.Memandangkan ianya terbang tanpa sebarang panduan GPS atau laser,ketepatan mengenai sasaran adalah agak rendah.

Ditambah lagi dengan perisai pertahanan Israel iaitu Iron Dome,peratusan roket yang sampai ke daratan Israel agak mengecewakan.Sesuatu yang pahit untuk kita semua dengar tetapi itulah realitinya.Iron Dome atau bahasa Melayunya ‘Kubah Besi’ merupakan satu sistem pertahanan darat Israel yang terdiri dari sistem radar dan roket pemintas Tamir.Sebarang roket yang memasuki ruang udara Israel akan dikesan radar,komputer menganalisis kelajuan roket,mengunci sasaran dan sasaran dimusnahkan diudara.

Tetapi sistem ini juga bukanlah insuran untuk keselamatan warga Israel.Kelemahannya ialah kos sebuah roket pemintas ialah antara $35,000 hingga $50,000 sedangkan ‘objek’ yang dipintas cuma berharga $800.Disinilah perlunya kempen boikot barangan yang menyumbang kepada kewangan Israel.Tabungnya perlu disusutkan.Tapi semalam aku lalu depan Mc Donald Seksyen 6 Damansara,still penuh jugak.Hangat-hangat taik ayam sungguh rakyat Malaysia ni.

Kedua,ini pendapat aku sahaja.Sistem Iron Dome mungkin boleh ditewaskan dengan serangan salvo ratusan roket Al-Qassam.Mana mungkin sistem radarnya dapat mengunci ratusan sasaran sekaligus dan hit ratio pasti meningkat.Cuma aku tak pasti berapa banyak roket dalam simpanan Briged Izz Addin Al-Qassam.

Setakat ni,roket tersebut adalah senjata utama memerangi Israel.Kalau ada senjata lain yang lebih canggih dalam simpanan mereka,wallahua’lam…

 

Kisah Di Sebalik Foto

Di perenggan awal tadi aku ada ceritakan sedikit keghairahan umat Islam Malaysia mengupload gambar-gambar dan di’LIKE’ pula oleh ribuan orang.Sekarang mari kita cari kebenaran disebalik foto-foto tersebut.

 

Foto 1

Screenshot_2012-11-20-20-06-54

Foto ini sebenarnya adalah foto jujukan gambar ujian torpedo Mark 48(Mk 48) keatas sasaran iaitu sebuah kapal Destroyer HMAS Torrens Tentera Laut Australia yang berusia 28 tahun.Torpedo dilancarkan dari kapal selam HMAS Farncomb kelas Collins,menyebabkan Destroyer tersebut terputus dua semasa ujian pada 25 Julai 2008.

 

Mark_48_Torpedo_testing

 

Foto 2

Screenshot_2012-11-20-20-10-47

Dipercayai foto ini sebenarnya adalah foto helikopter yang tidak diketahu jenisnya milik rejim Bashar Al Assad yang ditembak jatuh oleh pemberontak Syria menggunakan pelancar roket bahu Stinger.Sumber,The News Tribe.

 

Foto 3

Screenshot_2012-11-20-22-09-04

Foto diatas agak menarik juga cerita sebenarnya.Gambar diatas menunjukkan fasa pertama prosedur kerusi lenting(ejector seat) iaitu dengan menolak keluar kaca kokpit pada pesawat F18-C Hornet.

Kisahnya begini,Kapten Brian Bews (36) dari Tentera Udara Kanada sedang melakukan rutin latihan untuk pertunjukan udara yang bakal berlangsung di Lethbridge County Airport,Alberta.

Ketika melakukan manuver yang hampir ke darat,tiba-tiba enjin mengalami kegagalan dan beliau terpaksa melentingkan kerusi pilot sebelum terhempas.Kapten Brian Bews yang berpengalaman 1,400 jam penerbangan,selamat dengan hanya sedikit lebam.

Kejadian berlaku pada 24 Julai 2010 berdasarkan tarikh beritanya tersiar di akhbar.Sumbernya di Telegraph dan Lolyland.

Pilot ejects from fighter plane moments before crash

Pilot ejects from fighter plane moments before crash (1)

Pilot ejects from fighter plane moments before crash (2)

Pilot ejects from fighter plane moments before crash (4)

Pilot ejects from fighter plane moments before crash (6)

 

Akhir kata,aku juga sedih sebenarnya bila mendapati gambar-gambar tersebut dimanipulasi dari gambar lain.Ianya mengingatkan aku masa perang US dan Iraq dulu.Bukan zaman Saddam Hussein mati ditembak tu,sebelum tu lagi.Yes,masa tu aku budak-budak lagi.Sebagai umat Islam dah tentu aku berharap Iraq yang menang,tapi kawan aku cakap US kuat,tak mungkin Iraq menang.Memang betul,Iraq tak boleh menang…

Diatas kertas jawapannya sudah diketahui,tapi sebagai umat Islam,yakinlah pada doa seluruh umat Islam di dunia supaya Allah S.W.T melindungi umat Islam di Palestin.Berkenaan gambar-gambar di Facebook tu,korang semua nilaikanlah sendiri.Aku tak sanggup berbohong semata-mata nak menyedapkan hati orang lain.Aku berpegang kepada prinsip menyampaikan berita yang benar walaupun ianya sukar diterima.Lambat laun ianya akan diketahui juga.

*rajin-rajinlah explore Google ya?

Jumaat, 16 November 2012

HTC One X Yang Rosak

Salam semua.Maaf sebab lama tak update dengan entri baru.Minggu lepas aku agak sibuk dengan kerja dan hari ni baru ada masa sikit nak mengetuk keyboard.Adalah sikit cerita aku nak share dengan korang semua,itupun kalau rajin baca sampai habis,haha!

Dalam tempoh dua tiga minggu lepas sampai hari ni aku kesian kat wife aku sebab phone dia rosak sikit.Bulan Mei lepas aku ada belikan dia HTC One X sebagai hadiah ulangtahun perkahwinan+hadiah melahirkan anak pertama aku.Selang beberapa hari lepas tu aku pun beli model yang sama untuk diri aku sendiri.Aku agak terkejut sebenarnya,tak pernah aku pakai phone baru dan tak sampai setahun dah rosak.Lagipun wife aku yang pakai,faham-faham jelah kalau perempuan ni.Agak cermat sikit,phone pun bersih je berbanding unit yang aku pakai,dah berapa kali jatuh dari meja.Yang peliknya,wife aku punya phone yang rosak dulu.

Satu hari wife aku mengadu kat aku yang phone dia tak boleh nak unlock.Aku pun cuba la beberapa kali malangnya garisan pattern tak boleh nak dilukis di sebahagian kawasan skrin.Garisan pattern jadi terputus.Sistem Android ni biasalah,kalau dah terlalu banyak attempt yang fail,phone akan permanent lock dan hanya boleh direset menggunakan akaun Google.Cubaan unlock menggunakan akaun Google pun tak boleh sebab masa tu mobile network berada dalam keadaan off.So,phone tak boleh nak verify alamat emel.Mobile network off sebabnya dalam kondisi idle,Juice Defender akan menutup mobile network secara automatik untuk menjimatkan bateri.

Kalaupun mobile network on masa tu,still tak boleh nak isi column email address sebab kawasan skrin tu lah yang tak berfungsi.Setakat ni korang faham tak cerita aku ni agaknya?Di peringkat ni aku rasa macam tak ada jalan keluar langsung.

Lepas tu aku cuba post komen kat wall Facebook HTC.Ada seseorang reply,dia cakap maybe digitizer rosak.Orang HTC pulak suruh aku cuba soft reset,lebih kurang macam restart je.Bila soft reset tak jalan,diorang suggest hard reset.Hard Reset memang kena fikir masak-masak,tapi terpaksa cuba juga.Mujur phone wife aku tak ada apps yang dibeli,semuanya free punya version.

Maka,prosedur Hard Reset terpaksa aku buat.Kaedahnya macam ni:

 

1.Shut Down phone

2.Tekan butang Volume Down dan hold diikuti butang Power,tekan dan hold jugak.

3.Teruskan hold kedua-dua butang tadi sampai keluar kat skrin,page yang ada gambar tiga ekor logo Android.

4.Tekan butang Volume Down untuk pilih/highlight pilihan Hard Reset.

5.Tekan butang Power untuk confirmkan pilihan.

6.Then biarkan ajelah sampai selesai.

 

Prosedur Hard Reset ni bukan suka-suki je nak buat.In case kalau phone dah bengong sangat la.Dalam kes phone wife aku ni,ternyata bukan masalah software yang menyebabkan sebahagian skrin tidak respon pada sentuhan.Ini memang kes digitizer rosak.

Phone dapat dibuka,dan buat masa ni unlock pattern terpaksa didisablekan dulu.Aku guna aplikasi Notes untuk ‘mencari’ kawasan yang tidak memberi respon.

 

IMAG0455

Part ni je dah panjang lebar,tak taulah korang sanggup baca lagi tak.Langkah seterusnya,warranty claim.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.Memandangkan One X ni dibeli dari pakej DiGi,dan masih berada dalam jaminan setahun  SiS Distribution,aku bawa ke kedai DiGi tempat aku beli dulu.Budak melayu kat kedai DiGi tu cakap,diorang tak boleh repair sebab diorang dealer sahaja.Aku diminta pergi ke DiGi Centre samada kat Klang,Sunway Pyramid dan satu lagi kat KL kot.Oklah,aku fikir Sunway Pyramid dekat sikit..

2.Isnin lepas aku ke Sunway Pyramid mencari DiGi Centre.Terletak di LG2,aku pun masuk…Aku disambut seorang lelaki Cina,”may i help you sir?”

Aku jawab dengan konfidennya,”Saya nak claim warranty,phone rosak".Mamat Cina tu jawab kat DiGi Centre diorang tak buat repair hardware,software problem boleh la diorang fix.Tapi dia sempat suggest aku pergi wakil servis HTC,(SiS Distribution).Gambar ni dari fail budak DiGi Centre Sunway Pyramid.

IMAG0481

 

Oklah,Temasya Industrial Park Glenmarie tak jauh dari tempat kerja aku.Aku pun bergegas dengan member aku ke Temasya Industrial Park…

3.Mencari Lot bernombor 37,Jalan Kartunis U1/47 memang tricky.Sampai juling bijik mata baru jumpa.Lot kilang bernombor 37 ni macamanapun agak menghariankan aku sebab nama syarikatnya lain.Persekitaran pun tak macam service centre/warehouse barang elektronik.Kebetulan ada dua orang budak melayu melepak hisap rokok kat depan kilang tu.Dari informasi dua orang mamat yang tengah mengular kerja tadi,SiS Distribution dah berpindah ke lokasi lain lebih dua bulan lepas.Terasa macam nak mengamuk kat situ jugak ye dak?Mujur aku ni jenis kuat iman,huhu!DiGi pun lembab tak tau kat mana service centre,dan SiS pun sengal tak inform kat DiGi lokasi baru.

Jalan terakhir yang tinggal adalah berkunjung ke SiS Headquarters kat Wisma GoodYear Kelana Jaya.Tapi disebabkan masa tu dah hilang mood,Sabtu ni baru aku akan cuba kesana.Kita nantikan apakah kesudahan perjalanan merepair One X wife aku ni.

Rabu, 31 Oktober 2012

Typo;Kereta Termahal Di Malaysia

Bugatti Veyron Sang Noir berharga 3.4juta USD atau jika ditukarkan ke Ringgit Malaysia ia akan berharga RM10,390,400.Mahal kan?Nama pun Bugatti.Segmen santai kali ni menampilkan lima kereta yang boleh tahan mahal walaupun berjenama marhaen,mungkin tombol gearnya dibuat dari emas padu,atau keseluruhan interiornya bertatahkan berlian,mana tahu?

 

Kredit to mudah.my

 

1.RM 3,100,000

Perodua Viva  A  - Cars for sale Perak - Mudah.my-132936

 

2.RM 4,450,000

Toyota Altis  A  - Cars for sale Kuala Lumpur - Mudah.my-132848

 

3.RM 4,490,000

Toyota Landcruiser ZX URJ 202 limited - Cars for sale Kuala Lumpur - Mudah.my-132759

 

4.RM 11,501,350

Honda CR-Z  M  6 speed new - Cars for sale Selangor - Mudah.my-132631

 

5.Paling mahal,RM14,950,000

Mitsubishi ASX  B  - Cars for sale Penang - Mudah.my-131834

 

Agak-agak la kalau typo pun,heeeee!

Selasa, 30 Oktober 2012

Waze Navigation;Mudah,Cekap & Free,Tapi?

Amacam Hari Raya Haji kat kampung?Tak best?Sebab apa tak best?Sebab pergi balik kena hadap jem berjam-jam kan.Hehe!Biasalah tu,lima enam tahun kebelakangan ni cuti hujung minggu biasa pun boleh sesak sebab kereta makin banyak.Semua orang nak pakai kereta kerana ia adalah keperluan,tapi inilah harga yang perlu dibayar.

Member aku balik Kedah guna Highway PLUS,dari Saujana Utama lepas Maghrib,sampai kampung dia jam tiga pagi.Mau lumpuh kaki tekan klac ye dak?Mujur kampung gua dekat je.

Sebenarnya aku nak cerita pasal satu aplikasi navigasi yang aku dah download dari bulan lepas.Sistem navigasi memang perlu untuk orang malas meronda macam aku.Tambahan lagi aplikasi Sygic yang aku beli sekali lagi fail dengan serius untuk menunjukkan jalan balik dari Pusat Bandar Damansara ke Kota Damansara.Ada ke patut disuruhnya aku ronda-ronda kat highway DUKE.Mangkuk betul.

Aku pun cuba satu aplikasi navigasi Android bernama Waze.Waze ni aplikasi Android percuma bersaiz 14.30Mb sahaja.Pasai apa kecik je saiznya?Sebab sistemnya tak ada fungsi offline.So tak ada saiz map yang besar perlu didownload.sebagai contoh,saiz map Malaysia untuk aplikasi Sygic bersaiz lebih 500Mb kalau tak salah aku.Sekiranya berminat nak download,pastikan korang pelanggan pakej data mobile.

 

Konsep

Aplikasi Waze adalah sebuah aplikasi navigasi beserta arahan suara yang bukan sahaja memberi panduan ke destinasi yang kita nak pergi,ia juga dilengkapkan dengan real time traffic condition.Memang penting feature ni.Akaun pengguna-pengguna Waze seluruh Malaysia akan sentiasa memberikan maklumat trafik terkini untuk dikongsikan bersama pengguna lain.Contohnya kita boleh share keadaan aliran trafik,polis,kamera perangkap laju,kerja senggaraan jalanraya atau kemalangan.

Maklumat tadi akan dipamerkan di peta jalanraya untuk menunjukkan arah laluan dan kawasan yang sesak.Selain dari tu,maklumat keadaan jalanraya akan membantu sistem Waze mengira laluan yang terbaik secara automatik untuk mempercepatkan perjalanan.

Ada sistem navigasi yang memberi pilihan setting laluan seperti Fastest,Easiest & Economic.Katakan kita set ke pilihan Fastest.Masalahnya ia tidak akan menjadi Fastest sebab keadaan trafik sentiasa berubah-ubah.Disinilah aplikasi Waze menang besar melalui idea komuniti pengguna Waze tu sendiri yang menyumbang maklumat trafik semasa.Laluan sesak akan berwarna merah berserta animasi arah laluan yang terlibat.

 

Screenshot_2012-10-30-10-00-15-1

 

Navigasi

Dari segi navigasi,bagi aku peta jalanrayanya agak lengkap dan carian lokasi menggunakan alamat lebih mudah.Tetapi tiada fungsi carian lokasi menggunakan kordinat GPS.Arahan suara tepat pada masanya dan jelas.Cuma tiada pilihan Bahasa Melayu.Tapi pendapat aku baik dalam Bahasa Inggeris je sebab kadang-kadang arahan Bahasa Melayu lebih kucar-kacir,macam Sygic punya.

Satu lagi fungsinya yang agak baik ialah,fungsi pilihan route.Katakan route pertama yang dicadangkan berlaku sedikit sesak,sistem boleh mengira beberapa pilihan laluan yang jauh sedikit dimana mungkin keadaan trafiknya lebih baik.So,pilihlah mana-mana laluan yang berkenan dihati.Macam pilih kain pasang kat Gulati’s pulak ye?

Katakan kita tersasar dari route yang ditunjukkan,jangan risau.Sistem akan mengira route baru dengan cepat(bergantung pada coverage internet tempat tu).Tak macam Sygic,(Sygic lagiii!) yang suruh juga kita patah balik ke poin yang kita tersalah masuk.

 

Screenshot_2012-10-30-10-04-08-1

Contoh pilihan laluan;E35 Guthrie Corridor yang terbaik

 

Lain-lain

Pengguna Waze akan meningkat rankingnya mengikut berapa banyak jarak perjalanan anda menggunakan aplikasi Waze ini dan kuantiti sumbangan informasi yang korang bagi.Tapi tak taulah dapat apa.Sesiapa yang pernah ‘terkena’ dengan aplikasi yang bawak korang masuk jalan sehala(lepas tu kena hon kaw-kaw) bolehlah cuba Waze.Bagus atau tak sesebuah sistem navigasi tu senang je nak dinilai.Sampai ke destinasi tanpa sesat.Noktah.Apatah lagi free!

 

Tetapi…

Ada sesuatu yang perlu anda tahu.Aplikasi Waze dibangunkan oleh orang Israel iaitu Noam Bardin(CEO),Uri Levine(Co-Founder) dan jurutera software Ehud Shabtai(CTO).Ada lah beberapa orang lagi yang aku rasa semuanya Israeli.Aku tak tau macamana Israel boleh mengeluarkan produk best dan free macam ni tetapi developer Islam tak boleh.Ada alasan yang munasabah?

Dalam hal ni aku tak tau adakah aku berdosa kerana promote produk Yahudi secara tidak langsung.Apakah pilihan lain untuk aplikasi sistem navigasi yang bagus,cekap,free dan Islamik?Bagitahu aku kalau ada.Jangan sebut Garmin/PapaGo pulak.Diorang tak ada buat Android Apps yang cekap dan free.

 

*Tambahan untuk apa yang aku tulis sebelum ni.Baru-baru ni aku travel ke Kampung Piandang Baru yang terletak dalam mukim Siputeh,Perak.Agak rare jugak nama tempat tu.Aku cuba gunakan aplikasi Waze untuk kesana tapi malangnya mukim Siputeh tak dapat dicari.Terpaksalah aku guna khidmat Sygic,itupun tak dapat pinpoint exact location.Selesai urusan kat sana,sekali lagi aku cuba gunakan Waze untuk perjalanan balik sebab nak singgah Sabak Bernam.Tapi memandangkan Waze memerlukan liputan internet mobile yang agak kuat untuk berfungsi dengan pantas,dan Siputeh tiada DiGi Internet yang power,Sekali lagi Sygic menjadi hero dalam cerita ni.

Kesimpulan aku macam ni,Waze amat bagus di kawasan urban yang sentiasa ada liputan internet mobile tetapi ‘cacat’ di kampung-kampung sebab tak ada preloaded map untuk offline.Pendek kata tak boleh offline langsung.

Sygic pulak menang di mana sahaja sebab telah tersedia peta purbakala yang telahpun dimuatturun.Kelemahan ketaranya ialah peta tidak terkini(menyusahkan jika navigasi dikawasan bandar) dan arahan suara yang lembab plus mengelirukan.

Penyelesaiannya,simpan je dua-dua aplikasi dan guna mengikut kesesuaian tempat yang hendak dituju.Kalaulah Google Maps tu ada navigasi suara….

Rabu, 24 Oktober 2012

Carian Terbaik Semalam;EO1e

Semalam adalah satu hari yang bersejarah untuk blog ni sepanjang aku berblogging.Untuk pertama kalinya,blog5zal mendapat lebih 1000 pageview dalam sehari.Tapi bukan sebab entri yang aku tulis semalam.Puncanya adalah kerana ada sesuatu berita hot yang berkaitan dengan apa yang aku tulis tahun lepas.

 

Screenshot_2012-10-23-23-19-39

Yaaa….berkenaan dengan enjin EO1e yang dibangunkan Petronas lebih sedekad yang lalu.Tapi kenapa tiba-tiba ramai yang berminat nak tau pasal enjin ni?

Puncanya adalah kerana berita dalam Berita harian Online semalam.

 

Berita Harian   PROTON guna enjin PETRONAS-125818

Maka ramailah peminat-peminat automotif tempatan mencari maklumat berkenaan enjin EO1 ni dan ‘malangnya’ mereka mendarat di blog aku.Hehee!Patutlah tiba-tiba semalam apehal entri lama paling banyak dapat view pulak.Rupanya Google rankkan blog aku pada kedudukan yang agak baik dalam carian keyword enjin EO1e.

Bila aku siasat lagi ada seorang hamba Allah yang mengepostkan entri aku tu ke laman web forum carigold dan linkkan sumbernya ke blog5zal.Terima kasih banyak la ye?Keseluruhan jumlah pageview semalam adalah 1,214,paling banyak sejak aku mula berblogging.

Kalau PageRank 3/5 atau 4/5 fuhhh!Manjang dok atas je memang syok la tengok graf trafik.Ada yang aku tengok kat ping busuk tu sampai puluh-puluh ribu pageview sehari.Ape benda la yang diorang tulis agaknya.

Berkenaan niat Proton nak gunakan enjin EO1,baguslah kalau diteruskan semula.Bayangkan dulu masa zaman aku sekolah,beria keluar news dalam paper yang cakap enjin ni bakal digunakan Proton tahun 2000.Sekarang dah hujung 2012,sungguh lembab automotif Malaysia ni.Tahun 2000 dulu enjin ni memang breakthrough dalam pencapaian Petronas,tapi entah apa silapnya projek tu senyap.Lepas tu dengar khabar segala berkenaan tentang enjin ni dah dijual ke syarikat China,Nanjing,Anjing,Hanjing……….errr… apekebendatah.Mujur niat nak beli semula harta intelek tu muncul semula.Sekarang dah tak ada alasan lagi kenapa kita tak mampu buat enjin sendiri secara besar-besaran.

 

Kita kan dah develop enjin CamPro?

Jujur cakaplah,enjin CamPro ni macam balik ke zaman silam.Baru nak pakai teknologi cam profile.Cam profile ni kalau faham betul bukanlah teknologi yang perlukan PhD pun nak tau konsep dia.Kemudian muncul teknologi CPS.Bayangkan EO1e dah pakai VVT tahun 1999 dulu!

Maaf kepada peminat Proton,renung balik dengan hati yang terbuka,canggih sangatkah CamPro itu.Jawab balik dalam hati,memang tak canggih langsung.

Bila enjin lama nak dipakai zaman sekarang,standardnya dah lain.Maybe ada beberapa standard antarabangsa yang perlu dilepasi contohnya ujian emisi.Tapi tak kisahlah sebab foundation dah kukuh.Bila dah pandai buat enjin for sure tau material apa nak guna,parameter yang sesuai,FC,karekteristik tork enjin dan sebagainya.Pendek kata tak adalah nak mula dari A semula.

Kesimpulannya,satu berita baik yang diberikan oleh Proton selepas diambilalih oleh DRB Hicom.Harapnya berjaya direalisasikan dan janganlah ditunekan enjinnya menjadi kurang tenaga batin.Semoga Proton mampu menjadi entiti automotif nasional yang mampu berjaya di peringkat global.

Oh ya,sebagai pemain utama automotif tempatan,rupa kereta paling penting.First impression.Designer kena tau predict rekabentuk/fesyen masa depan.Kekadang benda yang dibuat tu memang up to date pada masa design tu dibuat,tapi bila kereta siap design tu dah jadi ketinggalan zaman.Wajib kena mampu meramal fesyen kereta.Sekian.