Jumaat, 24 Februari 2012

Kereta dan Keperluan

Automobiles453

Kebelakangan ni memang aku banyak cerita pasal kereta...
Semalam aku sembang dengan member aku pasal kereta.Memandangkan member aku ni belum kahwin,dalam masa terdekat ni dia nak beli kereta.Dia cakap dia nak beli Persona.Oklah tu,kereta apa yang nak dibeli sebenarnya terpulang pada selera dan kemampuan masing-masing.Tak ada undang-undang yang cakap kita kena beli kereta besar.
Then,aku teringat satu cerita yang wife aku pernah ceritakan kat aku sebelum kitorang kahwin dulu.Adik lelaki dia(adik ipar aku) cakap kat dia,aku bukan jenis ‘family man’ sebab beli Myvi.Masa tu dia dah pakai Persona.Memula aku nak hangin jugak apehal nak sibuk dengan pilihan aku dan mengatakan aku bukan jenis ‘family man’ hanya kerana aku beli Myvi?Lepas tu aku slow down balik sebab aku fikir adik ipar aku tu terlalu sibuk belajar sampai tak faham satu konsep membeli kenderaan iaitu keperluan.
Maksud keperluan yang aku cakap ni adalah kita beli benda biar sesuai dengan apa yang kita bakal jalani setiap hari.Sebagai contoh kes aku tadi,aku beli Myvi sebab aku rasa Myvi mencukupi keperluan aku iaitu sekadar untuk pergi bekerja,balik kampung di Pahang sebulan sekali dan gaya pemanduan yang biasa.Pertamanya harga bahanapi yang tak stabil dan pada pendapat koranglah,masuk akal ke sumber yang makin habis ni akan jadi semakin murah?Jawapannya dah tentu tidak.Kita tak tau akan datang harga bahanapi masih lagi mampu disubsidikan pada harga RM1.80sen seliter,atau tak mustahil akan kembali mencecah RM2.50 untuk RON95 macam zaman Pak Lah dulu.So,kereta dengan enjin kecil berteknologi tinggi jadi pilihan aku.
Kedua tentang saiz.Saiz kereta bersangkut rapat dengan sesaran enjin.Ada ke engineer kereta bebal nak buat kereta sedan segmen D dengan enjin 1.3?Bila badan kereta dah besar,dah tentu berat,kena la dipasangkan dengan enjin yang besar jugak(hirup petrol kuat).Sesetengah orang pilih untuk terus beli kereta yang berbut luas atau yang beranak ramai terus sambar MPV.Persoalannya sekarang diwaktu bila kita akan gunakan sepenuhnya kapasiti ruangan but yang besar?Balik kampung?Piknik?Musim buah?Untuk aku,keperluan aku untuk ruangan but sebegitu bukan jadi keutamaan.Bukan selalu aku angkut barang banyak,musim buah setahun sekali dan kalau nak angkut peti ais sekalipun just lipat seat belakang dan tersedia ruang 560 liter yang luas.Bukan peti ais yang besarlah,kalau setakat peti ais satu pintu,senang-senang je masuk.Siapa ada kereta sedan,boleh cuba masukkan kalau muat.Tapi dalam kebanyakan masa,ruang seluas manapun yang kita ada,kita tak gunakan pun.Tetap juga drive sorang-sorang bila pergi kerja.Satu lagi aku percaya rakyat Malaysia sekarang tak berani untuk ada anak ramai memandangkan kos kehidupan yang semakin meningkat.Kalaupun satu hari nanti terpaksa juga upgrade ke kereta yang lebih besar,mungkin 10-15 tahun lagi.Beli kereta besar awal-awal pun tak guna,lebih 10 tahun je dah reput.
Bayangkan kehidupan kita sehari-hari…pergi kerja,balik kerja,hujung minggu bawa keluarga berjalan,balik kampung dan sebagainya.Bagaimana gaya pemanduan kita?Kita memandu dengan kelajuan normal atau kita sebagai Sebastian Vettel dijalanraya?Most of the time kita akan memandu dengan berhati-hati,dan sesekali laju sikit bila jalan clear.Itu dinamakan normal.Dalam kehidupan seharian kita juga,berapa kerap kita jumpa selekoh tajam tahap 2.5G?Dan berapa kelajuan pemanduan kita bila lalu selekoh?100kmj?130?160?Kalau laju sekalipun,apa keperluan kita untuk pandu selaju tu diselekoh?Nak mampos cepat?Berbalik kepada kereta pilihan aku tadi iaitu Myvi,melayani selekoh dikampung aku sebulan sekali dengan kelajuan 80-100kmj tidak menjadi masalah walaupun dengan suspensi kilang yang jinjang.Lembut pulak tu.Andai kereta aku mendapat talaan Lotus sekalipun,diwaktu bila aku nak manfaatkan kenikmatan handling kalau setiap hari kereta dipandu ke tempat kerja lalu highway,lepas tu jem je yang lebih.Tak pernah pulak aku jumpa highway yang selekohnya kaw-kaw kecuali lebuhraya Karak.Karak tu pun dah tak layak dipanggil lebuhraya,tak cukup lorong.
Bila dikumpulkan pro dan kontranya,kereta pilihan aku adalah setepat-tepatnya dengan keperluan aku.Tak lebih dan tak kurang.Nak angkut banyak barang,nanti aku beli Nissan Vannette seconhand.Tak gitu?
Akhirnya pak mertua aku pun angkat Myvi SE walaupun anak yang bujang ada lagi 4 orang.Apa cerrrrr…………

Rabu, 22 Februari 2012

TOM’S GT86 2012

2012-toyota-86-by-toms_600x0w

Toyota GT86 dengan kit badan TOM’S

 

Satu usaha Toyota untuk mengembalikan kegemilangan Trueno GT Apex 86 yang sememangnya legendary adalah punca kewujudan FT86.Sure ada timbul persoalan kenapa Toyota tak reproduce je AE86 ye tak?Kali terakhir aku dengar Toyota keluarkan semula AE86 adalah untuk penggambaran filem Initial-D,sebanyak 2 unit dihasilkan.Itu saja.

Bukan senang nak buat semula,yang penting sekali kereta tu dah tentu tak lulus ujian emisi,pedestrian impact,dan macam-macam lagilah.Law zaman dulu bukan ketat macam sekarang.

Semua tahu FT86 ada jelmaan dalam bentuk Subaru BRZ dan Scion FR-S,enjin pun sama,boxer 2.0.Versi TOM’S ni diberi sedikit sentuhan untuk memberi kelainan rupa paras berbanding kembarnya yang banyak iaitu bumper depan dan belakang yang direka semula dan rim aloi baru.

AE86 dalam keadaan baik sekarang ni ada yang jual cecah 60k.Legend punya pasal.Rugi aku tak racun arwah bapak aku sambar sebijik masa zaman aku sekolah dulu.Tadi aku survey Mudah.my,ada sebijik nak jual 13k je tapi stok main trek.Tahap barai tu tak taulah.Standby la barang 20k lagi kalau niat nak bagi cun.

Sayonara RX8…

Versi terbaru Mazda RX8 iaitu Spirit R dilancarkan oleh Mazda sebelum pengeluarannya ditamatkan Jun 2012.Mula dilancarkan di Jepun sudah agak lama iaitu November 2011,dan di Indonesia baru-baru ini.Walaubagaimanapun,menurut Mazda pembangunan enjin rotary tetap diteruskan.

mazda-rx-8-spirit-r

2012-Mazda-RX-8-Spirit-R-

Spirit R diasaskan dari versi Type RS(6 kelajuan manual) dan Type E(6 kelajuan auto) dengan penambahan beberapa ciri istimewa pada bahagian kosmetik.Tidak ada talaan khas pada bahagian enjin.

 

Manual dan Auto

-Lencana Spirit R

-Tunnel trim transmisi berwarna piano black

-Lampu depan,lampu kabus dan lampu belakang dengan bezel hitam

-Curtain & front SRS airbag

-Kaliper brek depan & belakang berwarna merah

 

Eksklusif Manual

-Bucket seat Spirit R rekaan khas Recaro

-Tayar 225/40R19 89W dan rim aloi(bronze colour)

 

Eksklusif Auto

-Seat kulit hitam dengan jahitan merah

-Stereng bersalut kulit hitam dengan jahitan merah

-Tuil handbrake dengan jahitan merah

-Konsol depan,armrest,konsol belakang bersalut kulit sintetik dengan jahitan merah

-Suspensi sport,brek lebih besar

-Tayar 225/45R18 dan rim aloi(gunmetal)

 

Tamatnya pengeluaran RX8,apakah akan ada lagi kereta yang berfalsafah sukan sepertinya selain dari FD2,GTR,EVO & Impreza?Walaupun RX8 tak mencapai status legenda seperti RX7,ia tetap ada peminatnya tersendiri yang setia dengan mesin rotary.Boleh dikatakan pengeluar kereta Jepun sudah agak memperlahankan tempo,dan menumpukan pada pembangunan enjin hybrid dan EV.

Bayangkan masa depan nanti semua mesin lumba tak ada bunyi perang,tak ada asap,dan gear CVT…………