Jumaat, 10 Februari 2012

20 Juta Tahun Dibawah Ais

Ini adalah salah satu usaha saintifik yang bakal memberi impak yang besar terhadap kajian asal-usul hidupan di muka bumi.Tasik Vostok yang terletak 2.4 batu(3.84km)dibawah permukaan ais sebuah pulau diAntartika ialah sebuah tasik air tawar bersaiz hampir menyamai Tasik Ontario dan dipercayai terlindung dari sebarang aktiviti permukaan bumi selama 20 juta tahun.

Projek penggalian untuk mengambil sampel air Tasik Vostok bermula pada tahun 1989 oleh saintis Russia dan projek ini beberapa kali menghadapi masalah dana,cuaca yang terlalu ekstrem, kerosakan alatan dan berkenaan isu alam sekitar.Suhu permukaan di kawasan tasik ini pernah mencapai –89.2 darjah Celcius pada 21 Julai 1983 tetapi air Tasik Vostok dibawah ais tetap cair kerana terdapat aktiviti geotermal.

Sebanyak 40 liter sampel air dibawa naik untuk diuji oleh Russian Arctic and Antarctic Research.Perancangan masa hadapan ialah meneroka tasik menggunakan robot bawah air yang dilengkapi kamera dan melakukan kerja pengambilan sampel air juga sedimen di dasar tasik.

20 juta tahun dahulu,apakah keadaan dimuka bumi agaknya?

Vostok lake

Lokasi Tasik Vostok

 

Drill

 

ice core

 

drill researcher

 

Sumber : DailyMail

 

*Post ni sepatutnya aku publish semalam,tapi sibuk.Aku cuba buat entri guna Windows Live Writer.

Khamis, 9 Februari 2012

KFC;Order Ayam,Dapat Sakit

Sudah tengok video KFC staff vs customer?Kang tengoklah sendiri kat YouTube ya.
Khabarnya customer marah sebab tunggu order lama sangat,dekat sejam.Kata paperlah,siapa yang ada masa tu je yang tau cerita sebenar.Memacam la komen keluar kat video tu,terutamanya bila sebut etika customer is always right.
Statement customers is always right pada aku hanya terpakai pada perniagaan yang memerlukan hubungan dua hala antara pelanggan dan penjual untuk jangkamasa panjang dan skala yang lebih besar.Contohnya antara pengilang dan pembekal bahan mentah,ambil contoh Proton dan vendor pembekal part kenderaan.Vendor kena jaga kualiti dan sebarang komplen dari pelanggannya(Proton),vendor perlu ambil berat.Katakan hubungan itu melibatkan urusniaga jutaan ringgit,vendor kena jaga produknya supaya tiada sebarang defect yang menjejaskan hubungan antara dua syarikat.Disini barulah terpakainya istilah customer is always right.
Berbalik kepada kisah yang berlaku di KFC dalam video tu,pelanggan mempunyai pilihan untuk ke tempat lain kalau stok ayam KFC habis.Pesanan dibuat dikaunter dan terus buat pembayaran,so di kaunter lagi kita akan tau makanan kita nak tu masih ada atau tak.Kalau menu yang lain ada tapi tak kena dengan selera kita,jangan buang masa.Sila ke restoran lain.Jangan buang masa dan paling malang,pesanan Kombo Ayam Spicy digantikan dengan Kombo Penumbuk dan Kaki Original.Pada akulah,KFC bukan kisah pun kalau kita tak nak makan kat restoran depa.Kita takmau makan,orang lain beratur tunggu turn.Pada diorang,takde ruginya kalau hilang sorang customer.Seriously.
Untuk KFC pulak,kenalah make sure stok cukup.Melampau betul sampai satu jam order tak sampai-sampai.Khabarnya kejadian ni berlaku di KFC branch Shah Alam(area mana tak pasti),kilang KFC bukan jauh pun.Dalam Glenmarie ni je ha...Ape ke payah sangat nak kontrol stok.Lain la KFC Ulu Tembeling yang habis stok,takde la pelanggan nak maki hamun.Bekerja dengan pelbagai ragam manusia ni memang la tekanan,tapi kena bijaklah.Pakai otak,bukan pakai kaki.Branch manager tak payah la menyorok dalam ofis,guna budi bicara untuk terangkan pada pelanggan kalau ada masalah.
Gua nak komen lebih-lebih pun bukan gua tau cerita sebenar,haissshhhh!!




Rabu, 8 Februari 2012

Matluthfi;Terbaik Di YouTube

Tetiba gua rasa budak ni sependapat dengan gua,haha!Thanks to Dik Imah sebab tunjukkan video mamat ni.Banyak lagi video lain yang budak bernama samaran matluthfi90's ni buat.Nama betul dia aku tak tahulah.Total video view di hingga saat ni berjumlah 10,321,627.Banyak kan?Eh,Google bayar bila view banyak macam tu kan?
Yaaa...i'm slowpoke,tapi bila aku suka,tak kisahlah benda ni dah lama sekalipun.