Lexus LFA ialah
sport coupe,racing prototype dan model produksi yang dihasilkan oleh Lexus.Versi produksinya menampilkan enjin
V10 4.8 liter yang dilengkapi Dual VVTI yang mampu menjana
560ps pada
8700rpm.
Manakala
65% material badannya dibina dengan menggunakan CFRP (
carbon-fiber reinforced polymer).
|
Enjin 1LR-GUE |
|
Enjin
1LR-GUE yang digunakan mampu menjanakan 354lb/ft tork maksimum pada 6800rpm.Tahap redline adalah 9000 rpm dan fuel cut-off pada 9500 rpm.Untuk enjin
normally aspirated(NA) yang berkuasa tinggi,ia adalah ciri-ciri tipikal untuk mempunyai tahap
revving dan nisbah mampatan setinggi 12.0:1 untuk mendapatkan kuasa maksimum.
Pistonnya diperbuat dari aluminium tempaan,rod penghubung(con-rod) titanium tempaan dan injap titanium.Dari keadaan
idle,enjin 1LR-GUE boleh mencapai tahap redline hanya dalam masa 0.6 saat dimana tachometer analog tidak dapat menunjukkan bacaan rpm dengan tepat.
Nisbah kuasa kepada berat adalah 5.9lb/hp dan kelajuan maksimum 325km/j.
Technical Spec:
Jenis enjin: V10
Isipadu(c.c): 4,805cc
Nisbah mampatan: 12.0:1
Transmisi: 6 kelajuan ASG(Automated Sequential Gearbox)
Kuasa: 560ps/552hp@8700rpm
Berat kering:1480kg
Agihan berat: Depan=49.8%,Belakang=50.2%
Pecutan(0-60mph): 3.6 saat
Kelajuan Maks: 326km/j
Kereta ini akan mula diproduksi akhir 2010 sebagai model 2011.Hanya 500 unit akan dibuat iaitu 20 unit sebulan.Pembeli akan dipilih oleh Lexus,dan Lexus akan membina LFA mengikut citarasa pelanggan.Harga yang dianggarkan adalah sekitar
US$375,000/RM1,137,750.Pembeli boleh memilih warna dalaman dan luaran,warna kaliper brek
,seat,kulit pembalut steering dan lain-lain bahagian dalaman.
Setiap unit akan dibina dengan tangan(hand-made) oleh jurutera binaan dan specialist di kilang Toyota Motomachi di Aichi,Jepun.Turut diberikan ialah plak bernombor individu ketika produksinya dijalankan,manakala enjin V10 nya akan ditandatangani oleh specialist yang memasang enjin tersebut.