Selasa, 17 Mac 2015

Kualiti Tidur vs. Pemanduan Jauh

Apa yang aku nak tuliskan berlaku masa cuti raya Cina baru-baru ni.Adik aku,(tuan punya Vios yang aku selalu cerita dalam blog ni) mengalami kemalangan.Alhamdulillah semua yang ada dalam kereta tu selamat.Bagaimanapun ada sedikit pengajaran yang kita boleh pelajari terutamanya yang kerap memandu untuk perjalanan jauh.

 

20/2/2015 (Jumaat)

- Adik aku masih berada di kampung(rumah mak aku) sebab cuti CNY.Sepatutnya diorang dah boleh bergerak ke Sekinchan untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu aku,tapi wife dia seorang kakitangan Hospital Jengka perlu bertugas malam.

- Aku dengan abang ipar aku pulak dah selamat check in hotel di Sungai Besar tengahari tu.Semenjak kahwin,aku dengan abang ipar aku biasa memilih untuk bermalam di hotel sebab rumah saudara-mara confirm sesak.Nak mandi pun kena queue panjang.Untuk aku pulak pilihan tidur di hotel adalah kerana wife aku masih menyusukan anak.Biarlah selesa sikit kot-kot anak terbangun nak menyusu malam-malam.Takdelah terselak sana-sini tanpa disengajakan.

- Kitorang terpaksa book hotel jauh ke Sungai Besar sebab hotel-hotel di Sekinchan semuanya dah full booked.Maklumlah pekan Cina.Lagipun raya diorang kan..

- Sorang lagi adik lelaki aku yang masih bujang pun sama menge’check-in’ hotel di Sekinchan lepas dia tau yang kitorang pakat tidur hotel.Rezeki dia baik sebab dapat bilik kat Hotel Golden Harvest Sekinchan.Maybe bilik single banyak yang available lagi untuk walk in registration.Hotel ni best sebab hotelnya baru.Fasiliti pun padan dengan harga.

- Lepas Isyak ada aktiviti akad nikah di surau Tali Air 8 dan makan-makan.Itu saja.Agaknya dah lama aku tak makan menu kenduri kampung,sedap betul sup tulang diorang.

 

21/2/2015 (Sabtu)

- Hari kenduri.Mak aku dah sampai dengan adik aku dari kampung.Pukul 8 katanya gerak dari Bandar Jengka.Biasalah kenduri,aktiviti makan-makan,borak-borak dan menembak gambar.Lebih kurang pukul 12.00 tengahari,aku drive Vios ke pekan Sekinchan cari rokok.Bila keluar ke jalan besar,aku perasan kereta dia bergegar agak kuat.Aku suspek rim bengkok.Siap berenti tepi jalan tengok semua tayar.

- Dekat pekan pun aku check lagi sekali,tak nampak apa-apa pun.Sampai kat halaman rumah jiran makcik aku,baru la aku nampak tayar belakang sebelah kanan dah bengkak.Sebenarnya tayar tu asalnya dari rim kereta aku.Saiznya nipis sangat.Agaknya ada terlanggar lubang,dawai kat dalam putus lah tu.

- Jam 1 kitorang ke worksyop tayar(mujur ada yang buka).Asalnya nak tukar dua bijik tapi adik aku cakap kalau harga sekitar dua ratus,tukar je empat bijik.Sebabnya Isnin nanti dia nak ke Pekan,Pahang pulak.Wife dia ada kursus.

- Selesai tukar,petang tu kitorang memancing kat jeti kuala Sungai Bernam.Ingatkan best,tak best rupanya.Air serupa sungai Mekong.Bluesgang(belukang) banyak la kalau air camni.

-Lepas Maghrib aku balik hotel,adik aku yang Vios tadi balik rumah makcik sebelah mak aku kat Sekinchan.Dia tak check in hotel.

- Pukul 9 aku keluar pergi makan kat pekan Sungai Besar pekena nasi keras dengan sup daging kat gerai  medan selera depan padang majlis bandaran.Punya la lemau gerai tu,jilaka betul.Dekat sejam aku buang masa kat situ.

 

22/2/2015 (Ahad)

- Aktiviti pagi Ahad cuma berziarah ke rumah sepupu aku yang kahwin semalamnya.Kitorang dah nak balik dah,sebab tu round satu kali lagi sebelum balik.Selain tu,ada la kutipan lauk kenduri dan jajan-jajan goodie bag yang lebih,hihihi!

- Pagi tu aku cuma sempat hirup teh tarik secawan.Drive balik dari Sekinchan pulak ‘bercinta’ sakan sebab kereta banyak.Mujur la destinasi aku cuma Kota Damansara.Adik aku yang Vios tu la naya,jauh lagi nak sampai kampung aku kat Pahang tu.

- Lebih kurang pukul 3.00 petang aku sampai rumah.Terus masak nasik sebab perut dah menggelegak.Lepas makan baru aku plan nak hantar adik aku balik hostel UIA.Aku ingat lebih kurang 15 minit lepas tu abang ipar aku call bagitau adik aku eksiden.Haaaaaa!!!???

- Speechless aku beberapa saat.Kemudian baru aku tanya orang ok ke tak.Aku sarung baju semula dan terus gerak sorang-sorang ke lokasi kilometer 121 Lebuhraya Pantai Timur.Abang ipar aku gerak dulu dari Greenwood.Masa ni lapar aku tadi terus hilang,tak rasa apa dah.Sempat juga aku sambar dua goodie bag buat kudapan kalau keadaan mendesak.

- Kat highway Karak aliran trafik menghala ke Kuala Lumpur dah makin sesak.Nama je cuti CNY,Melayu yang sakan cuti balik kampung.Walaupun aliran trafik menghala ke Pahang tak heavy,aku terpaksa jugalah ON lampu hazard untuk maintain speed minimum 130kmj.Atas highway LPT laju sikit,150kmj.IMG-20150226-WA0005

- Sampai kat lokasi,kereta tengah ditarik naik towing truck

- Semua orang dalam kereta tu termasuk mak aku nampak tenang cuma wife adik aku agak trauma.

IMG-20150226-WA0001

IMG-20150226-WA0008

- Selesai urusan report di Balai Polis Temerloh,aku drive balik ke Lepar Utara bawa mak aku kat depan,adik bongsu perempuan aku kat belakang dengan wife adik lelaki aku pangku anak kecik dia.Adik lelaki aku naik dengan abang ipar aku.

- Sambil on the way tu kitorang sembang-sembang pasal punca eksiden tu..Mak aku cakap,adik lelaki aku terlelap dan kereta terbabas.Selepas menghentam pengadang tepi jalan,kereta melantun ke tengah dan hentam pembahagi jalan.Mujur kereta dibelakang agak jauh.

- Adik aku ni agak tahan driving jauh,tapi kali ni dia tewas pulak.Aku tau apa puncanya.

Kemudian aku bagitau wife adik aku,akan datang cuba dapatkan juga hotel untuk berehat.Peruntukan hotel aku yakin diorang berdua tak ada masalah.Bukan kita berlagak sombong taknak tidur rumah saudara-mara,tapi tengoklah apa dah jadi.Mak aku diam je tanpa bantahan…

- Sebabnya malam Sabtu tu lepas makan nasi keras,aku gerak ke rumah makcik aku sebab nak sembang-sembang dengan mak aku.Kat rumah tu ramai orang termasuk makcik-makcik aku yang lain pun ada balik bercuti.

- Dengan ambient yang agak panas,orang ramai,ditambah lagi dengan nyamuk(rumah dekat dengan sawah),aku amat-amat yakin tidur dia tak berkualiti.Sedangkan awal pagi Sabtu dia dah drive dari Lepar Utara ke Sekinchan yang makan masa tak kurang 4 jam setengah.Awal pagi Ahad anak kecik dia pulak meragam.Pagi Ahad dah berkemas nak balik Pahang.Kalau ikut rancangan asal,pagi Isnin nak ke Pekan pulak.Padat la jadual dia.

- Kemudian dalam kelesuan tu,driving pulak atas LPT waktu awal petang…fuhhhhhh!!!gila mengantuk!LPT lah highway paling membosankan,tak caya boleh try.Kereta rosak boleh claim insuran,nyawa hilang boleh claim?Sekali lagi aku tekankan kat sini,dapatkan TIDUR yang berKUALITI sekiranya aktiviti harian terlalu padat.

- Jam 7.15 petang aku sampai ke Lepar Utara.Lepas rehat,solat dan makan sikit(baru jumpa nasik sejak malam Sabtu!),pukul 8.30 aku dengan abang ipar aku balik KL semula.Jalan tengah jem teruk,badan barai gila,hahahaha!

- Kitorang cruising 130kmj kat LPT kemudian exit Lanchang.Abang ipar aku membebel minyak dia tinggal setakuk sebab cruise laju katanya.Lepas refuelling kat tengah-tengah jalan lama Lanchang-Karak,abang ipar aku pulak buat perangai pelesit dia.Dah la masa tu hujan,kereta awak tu ekon pun rosak.Adoiiiii!Aku rilek follow kat belakang.Bagi je dia lead,kang masuk sikit Highway Karak tetap nak kena hadap jem sikit  sebelum exit Bentong.

- Keluar jalan lama Bentong-Gombak,abang ipar aku kembali mempelesit.Tau la power touge dengan 1.5 way LSD.Aku bawak Myvi nak touge kejadahnya.Braking pun dah rasa faded, plus mounting absorber kong.Sampai naik mabuk aku ikut belakang dia,terutamanya bila dah makin dekat dengan area Gombak.Sharp betul selekoh kat situ.

- Pukul 1.15 pagi aku sampai Kota Damansara.Ok,dah habis.Korang paham dak cerita aku ni?

Online Scammer Upgraded!

Satu benda yang common dalam dunia internet sekarang ni ialah peniagaan online.Perniagaan online ni simple.Ada barang nak dijual,ada nombor akaun dan ada pembeli,maka cukuplah syarat berniaga.Tak perlu lesen perniagaan atau premis.Barang dihantar melalui pos atau tunai semasa serahan (cash on delivery).

Seiring dengan kerancakan perniagaan online,muncul segelintir manusia yang membuat penipuan online.Yang ni bisnes gak,tapi haramjadah punya orang.Penipuan online ni ada beberapa kategori ya tuan puan.Kalau dulu peniaga yang menipu,sekarang wujud pula pembeli penipu.Ini juga tergolong dalam penipuan online.

 

Pertama:

Diorang iklankan ‘barang’,tapi bila ada pembeli dah bank in kan duit,barang tak sampai-sampai.Sebabnya barang memang tak ada.Ini adalah BASIC penipuan online.Penipu online ni biasanya guna akaun bank orang lain,adik dia lah,makcik dia lah,sepupu lah…yelah,orang nak menipu.Konon-konon tak dapat tangkap la.Biasanya ‘barang’ yang dijual penipu macam ni harga dia jauh murah dari harga purata pasaran.Manusia amnya cukup mudah tergoda dengan tawaran harga murah.Ini kelemahan kita yang dimanfaatkan oleh si penipu-penipu ni.

 

Kedua:

Barang dijual tak sepertimana yang diiklankan.Dalam gambar bukan main cantik lagi.Bila dah dapat kat tangan pembeli,indah khabar dari rupa.Lebih malang lagi kalau dapat barang fake.Yang ni pun sama je M.O dia sepertimana diatas,harga murah gila.Contohnya kita beli IPhone 6 dengan harga RM1500,tapi yang sampai IPhone mainan buatan China.Pernah dengar tak kisah orang beli alat membesarkan bebird tapi dapat kanta pembesar?Haaa..macam tu lah.

 

Ketiga:

Kategori ni terbalik pulak,penjual yang kena kencing.Teknik mudahnya ialah memalsukan resit transaksi pindahan wang.Aku tak pasti macamana kaedah membuatnya tapi aku pernah jumpa dua-tiga kes macam ni.Dalam kes pembeli menipu peniaga,ini adalah kaedah paling tadika sekali.Bagi peniaga yang berhati-hati,diorang akan confirmkan dulu wang betul-betul telah dipindah masuk dalam akaun diorang.

Kebelakangan ni kaedah ni dah tak dibuat orang sebab nampak bodo sangat.Tetapi penipu sentiasa berevolusi untuk mencari kaedah penipuan yang berupaya menjerat mana-mana pihak yang terlalai.Contohnya adalah kaedah penipuan terbaru yang dikongsikan dalam page Facebook Group Niaga Pancing 88 (GNP88).

 

Keempat:

Kaedah ni melibatkan 3 orang (tripartite) dimana hanya satu pihak yang untung besar.Advance betul kaedah ni bilamana kaedah-kaedah diatas tak lagi berkesan untuk aktiviti pengencingan.Aku baru je dapat dari post hebahan dalam page Facebook jualbeli barang-barang pancing,GNP88.Contohnya macam kat bawah ni.Aku guna watak asal iaitu Izuan,Malik dan Yusry.Kalau tak silap,macam tu lah nama diorang.

 

Izuan : Penjual gewang

Malik : Pembeli telefon

Yusry : Pembeli gewang dan penjual telefon (penipu)

 

1.Izuan iklankan gewang untuk dijual dengan harga RM100

 

2.Yusry berpura-pura berminat untuk membeli gewang tersebut dan dalam masa yang sama mengiklankan telefon yang tak wujud di laman web Mudah.my dengan harga RM1000.

 

3.Untuk meneruskan transaksi pembelian gewang,Izuan memberikan nombor akaun bank kepada Yusry,dan Yusry memberikan alamat kepada Izuan untuk tujuan pengeposan barang.Yusry meyakinkan Izuan wang RM100 dikirim kepadanya dengan menggunakan wang sahabatnya.

 

4.Dalam masa yang sama,umpanan berhasil bila muncul Malik yang berminat untuk membeli telefon dari Yusry.

 

5.Yusry memberikan nombor akaun Izuan kepada Malik untuk di ‘bank in’kan sebanyak RM1000.Kononnya itu adalah nombor akaun kawan baik dia.

 

6.Selesai transaksi dari Malik kepada Izuan,Yusry menghubungi Izuan berkenaan urusan pembelian gewang yang berharga RM100 tadi.

 

7.Yusry memberitahu Izuan bahawa ‘sahabatnya’(Malik) yang konon-konon bank in duit bagi pihaknya telah terlebih bank in dengan jumlah RM1000.Harga gewang cuma RM100.

 

8.Yusry meminta Izuan memulangkan wang baki sebanyak RM900 dengan kaedah mengirimkan sekali dalam penghantaran gewang.Kiranya Yusry nanti akan dapat gewang dan wang ‘baki’ RM900 dari Izuan.Masa ni Yusry akan push Izuan supaya memulangkan baki ‘wang’nya secepat mungkin melalui pos.Akaun bank penipu tak akan digunakan sebab takut dikesan.

Di pihak Izuan sudah tentu tak keberatan untuk pulangkan balik sekiranya beliau jujur berniaga.Yelah,RM100 dia dah dapat dari Yusry untuk penjualan gewang.

 

9.Ultimatum kepada keseluruhan game ni adalah di peringkat ini.Sekiranya Izuan dengan ‘lurus’nya memulangkan ‘wang’ Yusry sebanyak RM900 melalui kiriman PosLaju(wang tunai dibungkus sekali beserta dengan barang yang dipesan),maka Yusry telah berjaya.

 

10.Malik melopong.Handphone tak dapat,duit pulak pergi ke akaun Izuan yang tak tahu menahu urusan jual beli handphone.Malik akan terus mengejar Izuan untuk mendapatkan duit dia semula.

 

11.Yusry bergumbira dengan gewang dan wang tambahan RM900.Paling koman call/mesej dah tentu tak berjawab.Off terusss!

 

 

Paham tak game-atas-game ni?

 

Yang jadi mangsa ialah Malik dan Izuan.Dari segi kewangan,Izuan tak rugi apa-apa,tapi akaun bank dia dimanipulasi oleh si Yusry untuk mendapatkan wang.Jadi satu masalah besar untuk Izuan bila dikejar Malik.Hidup tak senang beb.Kot-kot kena belasah ke hapa,tak ke naya.

So,be extra cautious dengan perniagaan online tak kira anda penjual atau pembeli.Dengan hanya satu nombor akaun,dua orang telah teraniaya.Dulu ada aku dengar ura-ura perniagaan online perlu didaftarkan.Masa tu ramai orang marah,aku pun sama.Banyak prosedur yang bagi aku menyusahkan peniaga online kecil-kecilan.

Biasalah,kita selalu nampak benda negatif dulu.Tapi kalau difikirkan balik,ada baiknya semua perniagaan online didaftarkan dalam satu portal khas.Lengkap dengan segala macam detail.Tapi tak payah la beryuran-yuran pulak.Free sudah.

Inisiatif contoh yang dipraktikkan dalam GNP88 ialah pihak admin menyimpan rekod penjual dan mengesahkan akaun penjual sebelum meluluskan sesuatu posting jualan.Aku bukanlah pembeli atau pengomen dikenali dalam page tu.Aku cuma pemerhati yang suka tengok kepelbagaian ragam manusia.Apapun,good job GNP88!

*Hari ni aku terjumpa lagi satu kes yang sama tapi melibatkan alatganti kenderaan.Aku rasa urusniaga jual beli online ni kena ada verifikasi dari kedua-dua pihak pembeli dan penjual,terutamanya pemilikan akaun bank.

Pastikan duit itu pergi ke akaun orang yang betul,dan duit masuk juga perlu datang dari orang yang betul bererta amaun yang tepat.Tak boleh berlebihan apatah lagi dengan jumlah yang tak masuk akal.

Sekiranya perlu,dapatkan foto ic kedua-dua pihak yang berurusniaga.Prosedurnya memang leceh,tapi jauh lebih baik daripada sengsara ditipu atau akaun disalahguna.

Bila Jerman Beli Myvi…

Korang mesti ada terbaca post kat FB yang agak viral,pasal komplen sorang engineer Jerman pencen tentang ‘kecacatan’ Myvi bini dia.Cerita dia macam ni…bini dia beli Myvi,kemudian baru dia perasan yang sistem lampu utama kereta-kereta Perodua berbeza sedikit menyebabkan bini dia yang kurang berakal terlupa membuka lampu diwaktu malam.

Sepanjang aku memiliki Myvi, memang banyak kali aku terjumpa kereta-kereta yang dipandu tanpa menyalakan lampu utama.Terutamanya MYVI dan pemandunya PEREMPUAN!Puncanya mungkin disebabkan pencahayaan jalan di kebanyakan kawasan bandar agak baik.

Kalau nak diikutkan,ada juga kereta jenama lain yang pernah tak buka lampu waktu malam.Aku pernah terserempak Honda Jazz warna hitam kat highway PLUS dipandu di lorong paling kanan tanpa menyalakan lampu utama.Pendek kata,apa juga kereta yang menggunakan panel meter optitron berkebarangkalian agak tinggi untuk dipandu tanpa lampu utama ketika waktu malam.Di Malaysia ni paling kerap kita nampak tentulah Myvi sebab nisbahnya banyak berbanding kenderaan lain.

Dalam hal ni,dua perkara yang perlu diambil berat oleh pengguna dan pengeluar.

 

Bagi pengguna,kenali kereta yang anda beli.Study cukup-cukup sifat dan ciri-ciri kereta anda.Untuk model Perodua,Myvi sebagai contoh;lampu meter akan menyala setiap kali enjin dihidupkan.Dah tentulah enjin perlu hidup tak kira siang malam mengikut kehendak tuan dia.Bagi pemilik baru yang pertama kali jumpa kereta macam ni,perhatikan lampu-lampu instrumen lain pada dashboard.Paling mudah di waktu malam.

Bila kunci dimasukkan dan enjin dihidupkan,hanya panel gugusan meter utama yang akan menyala.Apabila lampu utama di’ON’kan,kecerahan latar belakang meter utama akan berkurang sedikit (dim) dan lampu-lampu butang pada dashboard akan menyala(radio,aircond,dsb…)Nak tak nak kena biasakan dengan sistem macam ni,takkan nak jual balik kereta tu sebab tak pandai ON lampu pulak kan?

Sama juga macam sistem tuil signal sebelah kiri.

Kereta-kereta Jepun biasanya tuil signal terletak disebelah kanan,manakala kereta-kereta Eropah memilih susunatur tuil signal sebelah kiri.Katakan sebelum ni anda biasa dengan stail kereta Jepun,tetiba beli Proton korang baru perasan tuil signal dia sebelah kiri.Kenalah biasakan juga.Mula-mula pakai mesti hangin sebab nak masuk simpang je wiper yang bergerak,tapi apa ada hal.Lama-lama tak rasa apa dah.

Begitulah halnya dengan sistem lampu utama kereta seumpama Myvi.Otomatik bila nak drive malam,tangan terus pulas tuil sebelah kanan untuk buka lampu.Benda basic je ni.Drive malam kena buka lampu.Untuk memudahkan isteri Mr. Wolf Vaupel memandu dengan selamat diwaktu malam,saya cadangkan beliau menampal memo di stereng kereta isteri beliau untuk menghidupkan lampu.

Ataupun Mr Vaupel mencari apa-apa kereta yang dilengkapi DRL.Bini beliau tak nampak jalan waktu malam tak apa,janji orang lain nampak kereta bini beliau.

 

Pihak pengeluar kenderaan pula,(dalam kes ni Perodua bersalah menurut dakwaan Mr.Wolf Vaupel) mereka perlu mewujudkan satu penunjuk pada meter yang memberitahu bahawa lampu utama tidak di’ON’kan.Buatlah dalam bentuk lampu merah berkelip-kelip ke atau lebih baik dipasangkan buzzer amaran kepada pemandu yang menggerakkan kereta diwaktu malam tanpa membuka lampu utama.Buzzer tu biar annoying bunyinya supaya tidak berlaku lagi kejadian seperti yang dihadapi bini Mr. Wolf Vaupel dan pemandu-pemandu lain.Mana la tau ada 1000 orang lagi berspesifikasi seperti bini beliau.

 

Apa yang aku dapat rumuskan ialah,Mr.Wolf Vaupel seorang yang prihatin terhadap bininya dan keselamatan pemandu lain.Cuma beliau mengetengahkan isu ni dengan agak berlebihan.Beliau cakap,

 

“I have driven in my life for more than 3 Million km in arround 30 different car brands and/or car types and all cars was having the same safe international feature: Head lights on – dasboard light on.”

 

Barangkali antara 30 jenama kenderaan yang beliau pandu,datang dari jenama yang sama,cuma model berlainan.Atau boleh jadi beliau seorang yang bertuah sebab tak pernah jumpa kereta bermeterkan optitron.

Dalam hal ni aku tak mau bersifat bias walaupun aku pengguna kereta buatan Perodua.Seingat aku,sejak hari pertama aku pakai Myvi,ada juga sesekali aku terlupa ON headlight terutamanya di tahun pertama.Tapi tak lah lama sampai cruising highway pun tak buka lampu,beberapa saat je aku dah sedar yang pemandangan depan gelap semacam.Tipikal sebahagian kecil pemandu perempuan agaknya,start kereta terus jalan tak kira siang malam.Silap-silap tayar sebijik tak ada pun tak perasan.

Pada pendapat aku perkara ni taklah kritikal pun.Sejak Myvi mula dilancarkan tahun 2006 dulu,dah berapa ratus ribu unit ada atas jalan ditangan beratus ribu pemilik.Tiba-tiba muncul engineer pencen claim bini dia tak pandai guna headlamp kereta jenis Perodua Myvi.Untuk situasi menang-menang kedua-dua pihak,eloklah dibuatkan juga sistem amaran yang aku cakap kat perenggan atas tu.Selesai masalah.

Jumaat, 6 Mac 2015

Rizab Sungai

Benda ni aku perasan lama dah,sebab sebelum ni aku kan part time kaki pancing kampung.Sepanjang laluan aliran sungai memang akan dibiarkan wujud pokok-pokok asal sebagai zon penampan di tebingnya.Tujuannya mestilah untuk memelihara kondisi asal dan mengelakkan hakisan tebing.

Beberapa tahun kebelakangan ni ada aku dengar segelintir peneroka Felda yang membuka tanah di rizab sungai untuk tanaman sawit.Bukan sikit-sikit keluasan dia,ada yang berpuluh ekar.Lagi luas dari ladang asal.Itu takpe lagi,kot-kot ada juga warga asing yang tumpang sekaki.

Biasa tepi sungai ni PATI suka buat pondok kongsi,lepas tu ada la sikit-sikit tanaman untuk kegunaan diorang.Tanaman kontan kecik-kecik ni takpelah,kita nak fokus kat pembukaan plot tanaman sawit yang menggunakan rizab sungai.

Persoalannya adakah ianya dilakukan secara sah dan mengikut garis panduan yang betul?Iyelah,cari rezeki tambahan tu tak salah.Muka bumi ni luas,usahakanlah selagi mampu.Tapi kena ingat juga,kita ni bergantung pada alam.Kita rosakkan dia,kita jugalah yang terima akibat dia nanti.

Secara amnya,inilah maksud rizab sungai yang aku petik dari dokumen yang boleh diakses di laman web Jabatan Pengairan dan Saliran.

 

“Rizab sungai – suatu jalur tanah yang bersebelahan kedua-dua tebing sungai yang diwartakan di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara “

water.gov.my images pdf information_for garis panduan pembangunan melibatkan sungai  26 rezab sungai.pdf

Jadi,sebarang pembangunan tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan undang-undang.Di kampung aku penerokaan rizab sungai adalah untuk tanaman sawit.Untuk pembangunan rizab sungai bagi aktiviti pertanian,dibawah ni garis panduan dia…Juga dari website yang sama.

 

3.1.6 Pertanian

3.1.6.1 Pengenalan

Secara amnya aktiviti-aktiviti pertanian adalah termasuk tanaman kontan dan akuakultur di dalam rizab dan di dalam sungai.

3.1.6.2 Perkara-Perkara Yang Perlu Di Ambil Kira

a) Kelulusan untuk memajukan tanah perlu diperolehi dari pihak berkuasa yang berkaitan terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti dimulakan.

• Satu zon penimbal perlu disediakan di antara tapak cadangan dan tebing sungai.

- Bagi tanaman kontan ~ 3 meter

- Bagi ternakan akuakultur ~ 20 meter

• Aktiviti penternakan haiwan tidak digalakkan.

Tanaman kekal tidak dibenarkan.

• Kumbahan dari aktiviti akuakultur mesti dirawat sebelum disalurkan ke dalam sungai dan mesti menepati piawaian Jabatan Alam Sekitar.

• Pengambilan air sungai bagi aktiviti pertanian hendaklah merujuk kepada Garis Panduan Pengambilan Air yang tertentu.

• Status tanah adalah secara sementara sahaja (TOL) dan perlu diperbaharui mengikut masa yang ditentukan.

• Pengusaha mesti berhenti menjalankan aktiviti pertanian setelah menerima notis daripada JPS untuk tujuan kerja-kerja penyenggaraan tanpa apa-apa pampasan.

• Pengusaha mesti menjaga kebersihan, keindahan dan kestabilan tebing, ban dan sungai, sebelum menamatkan aktiviti dan semasa menjalankan aktiviti.

• Kerajaan tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerosakan akibat banjir dan lain-lain kejadian semulajadi.

• Pemohon tidak dibenarkan menjalankan lain-lain aktiviti selain daripada yang diluluskan oleh JPS.

 

*sumber http://water.gov.my/images/pdf/information_for/garis%20panduan%20pembangunan%20melibatkan%20sungai%20%26%20rezab%20sungai.pdf

 

So tanaman sawit termasuk kategori mana?Sebab takrifan tanaman kontan ialah tanaman yang singkat masa tuaian hasilnya seperti jagung,keledek,sayuran dan sekategori dengannya.Kalau ikutkan cycle tanaman semula sawit yang kadang-kadang lebih 25 tahun,terang-teranglah sawit bukan kontan.

Barangkali ada yang fikir tanaman sawit mampu menjalankan tugas sebagai penampan sungai sebab dia pun pokok.Betul tak?Memang sawit tu pokok juga,tapi dia bukan asli.Kepelbagaian bio yang asal dah tak ada kalau diganti dengan sawit.

Sebab apa aku kata tanaman sawit tak boleh ganti tugas zon penampan asal dengan baik?Baca entri Port Maksiat Dalam Ladang.Entri ni tajuk dia je ganas,isi dia takde sekelumit maksiat pun.Kat entri tu aku ada ceritakan perubahan-perubahan anak sungai dari aku kecik,sampai la pokok sawit kat situ bakal ditebang beberapa tahun lagi.

Barangkali juga ada yang fikir hal ni remeh-temeh je,buat apa aku nak ganggu rezeki orang.Terpulanglah,ada masa renungkan dan cuma fikir-fikir la sikit sumber rezeki buat menyara keluarga tu datang dari hak kita atau tidak.

 

Itu cerita sawit.

Sebulan dua ni adik aku ada cerita pasal Hutan Simpan Tekam yang melatari kampung aku dah nampak tompokan botak dikaki bukitnya.Aku tak faham sebenarnya status hutan simpan ni boleh di tukar-tukar sesuka hati ek?

Lepar Kat area yang bertanda bintang bentuk star of david ni la kawasan penebangan balak terbaru.Maaflah,mungkin aku tak tau sangat pasal teknik pembalakan.Aku rasa balak pun kena pilih-pilih juga yang mana sesuai untuk ditebang.Dalam hutan tebal sekalipun tak mungkin pulak balak-balak ni tumbuh rapat-rapat.

Yang aku musykil,pasal apa kawasan pembalakan tu clear macam semua pokok kena sapu?Maknanya kaedah pilih-pilih balak dan tanam semula benih balak baru setakat sembang deras jela.Ini juga bermaksud kawasan tu akan dibangunkan ladang,sama macam pembangunan ladang LKPP.Hari-hari balak ditebang,tau-tau je hutan clear sejauh mata memandang.

Hasil balak dan tentu banyak duitnya,jalanraya shortcut dari Jerantut ke Sungai Lembing bila nak buat wooiii??!!

Rabu, 4 Mac 2015

2015 Civic Type R;FWD Torsion Beam Masta!

Bulan September tahun lepas aku dah tulis sikit pasal Civic Type R baru dan secara rasminya ditayangkan di Geneva Motor Show 2015.Bezanya dengan model concept cuma lampu brek belakang yang lebih sesuai dengan masa sekarang,sama macam model ujian bercamouflage kat Nurburgring dulu.Tak nampak macam alien.Rekaan lampu LED yang bersambung dengan spoiler belakang pada model concept nampak agak errrrrrrr……

Spec lebih kurang sama saja angka-angkanya iaitu 2.0 liter VTEC turbo,310ps dan 400Nm tork pada 2500 rpm.Prestasi pecutan 0-100 kmj dalam masa 5.7 saat dan kelajuan maksimum 270kmj.Impresif?Untuk FWD ya.Apapun matlamat sebenar Civic baru ni ialah untuk dethrone Renault Megane RS 275 Trophy R yang memegang rekod pusingan terpantas untuk kategori kenderaan pacuan hadapan.

Cuba tengok gambar dia,tak bergerak pun nampak laju,huhuhu!

Honda-Civic-Type-R-04-850x403

Usaha Honda berhasil bila catatan ujian masa yang dicatatkan di Nurburgring ialah 7 minit 50.63 saat,4 saat lebih cepat dari Megane RS selepas talaan ringan (membuang sistem AC,audio, seat penumpang dan dipasangkan roll cage).Jadi,apa yang menariknya pencapaian Honda ni?

Bagi aku,pencapaian terkini Honda membuktikan layout gantungan torsion beam bukan penghalang untuk catatan masa terbaik di trek.Eh,bukan Honda jelah,banyak lagi hot hatch yang pakai set up torsion beam.

Dulu-dulu aku selalu dengar rumor yang cakap torsion beam ni bodyroll dia kuat.Betullah tu,cuma silap diorang bila belasah kereta yang tujuannya untuk bawak family macam bawa kereta trek,lepas tu buat comparison yang tak sesuai.Lagipun untuk kegunaan normal,kita tak boleh rasa pun beza torsion beam dengan multilink.Tak apalah,depa pro racer

VIDEO  Honda Civic Type R sets 7 50.63 Nurburgring lap time

Zaman moden ni torsion beam bukan macam zaman dulu,nak pulak torsion beam Type R.Sah-sah dah factory setting Type R ni rigidity chassis dia mantap.Kesimpulannya statement bahawa sistem gantungan torsion beam ni untuk kereta makcik-makcik pergi pasar tak tepatlah.Barangkali sistem yang ada pada Civic ni jauh lebih baik dari multilink/McPherson era 90-an.

Teknik driving yang menentukan sebenarnya,tambahan lagi bila melalui laluan berselekoh.Kalau nak kira jalan lurus,Viva pun laju.Bila masa nak brek,tukar gear rendah,sudut masukan/exit,banyaklah kaedahnya.Point paling penting sentiasa realistik pada limitasi kenderaan yang dipandu.Beragak lah sikit brader kalau sedar suspensi OEM kilang yang tak pernah bertukar sejak hari pertama pakai…