Rabu, 28 Januari 2015

Istikharoh Cinta La Romantika De Amore

Siapa yang layan drama ni?

 

Aku takde la into sangat dengan cerita-cerita macam ni,cuma bila wife menonton,aku terpaksa la menghadap sama.Itupun pasal aku nak tengok Nonny Nadirah je,huuuuuu…Istikharah Cinta

Wife aku tu pulak suka sangat dia menengok Zul Ripin belakon.Schuwiiiiittt sangat katanya.

 

Jeles?

Haha!Tidak sekali-kali.

Sebabnya dia puji-puji Zul Ripin pun,tetap dia kawin dengan aku jugak.Means,aku punya level on par dengan Zul Ripin lah,tak gitu?kahkah!

Ok ok,aku bukan nak citer pasal Zul Ripin.

Aku cuma nak komplen pasal jalan cerita adaptasi novel yang perasan best ni.Bukan citer ni jelah,termasuk jugak drama-drama lain yang semazhab dengan dia.

Agaknya tipikal perangai Melayu kot kalau buat cerita,lain plot takde.Kisah orang kaya-kaya,life yang tak realistik punya sweet,kacau bini orang,tunang orang,lepas tu dengki khianat level 9999.

Eh,aku nak tanya sikit.Memang perangai Melayu macam tu eh?Ambik contoh cerita Istikharoh Cinta ni lah,ape ke banganggggggggg dok himpit makwe lama yang dah jadi bini orang?Desperado bebenor ke?Yang si makwe lama pulak ape ke bangannggggggg tak reti-reti nak elak diri dari dikejar ex dia?Tetap dok bersemuka jugak walaupun marah-marah kononnya pertahankan diri yang dah jadi isteri orang.Kasi tapak kasut jelah kat kelangkang ex kau,tu pun aku nak ajar?

Dulu cerita apa tah aku dah lupa,sama jugak adaptasi dari novel.Dah tau perempuan yang dia suka tu tunang orang,dok kejor juga lahai…Bingai betul….

Persoalannya kat sini,nampak sangat syarikat TV lebih pikir nak naikkan rating daripada memikir impak moral yang tertanam kat kepala-kepala penonton.Takde ke cerita nelayan ke,pesawah ke penternak puyuh ke….takpun cerita sejarah.Ini tak,balik-balik tunjuk watak hero kerja mantap,bawak BMW duduk banglo.Makcik-makcik dengan adik-adik yang duduk rumah separa nak runtuh pun menganga la nengoknye…

Dalam kes ni aku tak salahkan pelakon,itu dah kerja diorang.Apa jugak watak yang diorang nak bawak terpulang la,ada juga payment lepas settle kerja.Tinggal lagi pengkarya-pengkarya yang ada kat Malaysia ni kena la kreatif sikit.Eh,memang tak kreatif la kalau plot cerita sama je dengan cerita lain.Tajuk je yang tak sama.

Maybe pihak pengkarya pulak cakap,dah ini je jalan cerita yang ada market.Buat cerita hero berniaga air tebu kang takde stesen TV nak beli pulak.Ye ke macam tu?Apesal cerita Tanah Kubur dah bermusim-musim kat TV?

Kesimpulannya,baik pengkarya atau stesen TV,imbang-imbangkan la apa yang patut.Banyak sangat dah rancangan TV yang takde faedah.Susah kot buat drama ilmiah ni ye?

Rabu, 21 Januari 2015

Pelan Kecemasan Banjir Jangka Panjang

Baru-baru ni banjir besar melanda negeri-negeri Pantai Timur terutamanya Kelantan dan Pahang.Kali ni kesannya sangat teruk,sampai hari ni pun masih ada lagi yang terpaksa menumpang di pusat pemindahan banjir.Bukan sebab rumah diorang masih lagi ditenggelami air,kebanyakannya kerana kehilangan rumah.Cuba korang bayangkan rumah tak ada beb…gila sadis..

Aku dengar-dengar khabar kawasan yang mengalami banjir teruk memang biasa banjir,cuma tak seteruk kali ni.Kebanyakan penduduk malas nak pindah rumah bila paras air naik.Terpaksalah pasukan penyelamat memujuk dan meyakinkan diorang untuk berpindah.Tapi itu bukan cerita yang aku nak ulas.

Apa yang dah berlaku,biarlah berlalu.Kehidupan mesti diteruskan walau apa cara sekalipun.Persoalan penting kat sini ialah apa perancangan hakiki untuk menghadapi bencana banjir di masa depan.

Kita tak mampu mengawal bencana alam,tapi kita dikurniakan akal untuk mempelajari kaedah meramal cuaca.Walaupun tak banyak membantu dari segi menyelamatkan harta-benda,ramalan cuaca membolehkan kita menyediakan pelan kecemasan macam yang aku tulis dalam entri lepas.Sekurang-kurangnya ahli keluarga dan dokumen penting selamat.Boleh juga survive untuk seminggu dua.

Tapi macamana pulak dengan rumah dan harta-benda?

Takkan nak stay dalam khemah/pusat pemindahan lama-lama pulak ye tak?

Berdasarkan informasi yang mengatakan kampung diorang ni memang kerap banjir,ada baiknya satu idea perlu difikirkan untuk menghadapi masalah banjir ni.Hidup dengan air,bukan lari daripada air.Rumah boleh terapung?Macam mustahil pulak nak buat ye tak?

Apa kata rumah kabin?

 

Ala,macam kontena barang 40 kaki tu.

Memang rumah kabin takkan selamat 100% sebenarnya.Kalau terapung pun,tapi hanyut ke tempat lain apa faedahnya.

901886-500x333

Idea aku sebenarnya macam ni.Tak payah la duduk dalam kabin tu,panas kot.Kabin tu digunakan untuk memuatkan harta benda disaat kecemasan sahaja.Masuk je musim hujan,bersedialah pindahkan barang-barang elektrik,perabot,pakaian dan sebagainya kedalam kabin tu.Kemudian sewa treler,dan pindahkan kabin tu ke tempat tinggi.

Bagi yang berkemampuan,buatlah macam tu.Kalau tak semua dapat simpan dalam kabin pun,sekurang-kurangnya kerugian dapat dikurangkan.Cuma idea ni tak lah bijak mana sebab kos permulaan dia agak tinggi.Kalau di Selangor,harga sebuah kontena 40 kaki terpakai berharga sekitar RM7,200 hingga RM8,200.

Tapi untuk jangkamasa panjang tak rugi sebenarnya.Ruang 40 kaki tu cukup luas untuk simpan harta benda,silap-silap kereta pun boleh masuk.Kalau rajin modified la dia bagi boleh terapung,tapi jangan tak tambat pulak.

Kekadang aku suka imagine aku ada caravan.Stail macam orang putih tu.Ataupun bas yang diubahsuai jadi macam rumah.Complete dengan tempat tidur,bekalan air,tempat memasak,stor bekalan makanan,generator elektrik,sistem hiburan,telekomunikasi…..Best kot macam tu?Ikut suka hati nak duduk mana.Agak-agak kawasan tu tak selamat,pindah sajalah.

 

Sekarang ni aku tengah dok fikir idea dan modus operandi sama tapi khas untuk golongan keluarga yang kurang berkemampuan pulak…

Selasa, 6 Januari 2015

Edisi Air-Cond Myvi Lagi

Entri ni patutnya aku tulis hujung bulan 11 hari tu tapi busy skit dengan urusan keluarga,makanya hari ni aku taipkan sesuatu untuk dikongsi bersama-sama.Ceritanya berkenaan kereta buruk aku tu lah,air-cond punya hal…

Tengah bulan 11 tahun lepas,air-cond kereta aku sekali lagi gagal berfungsi.Tapi kali ni agak berbeza sikit simptomnya.Masa tu aku tengah drive dalam cuaca panas tengahari,atas highway MRR2.Tiba-tiba aku rasa air-cond aku tak sejuk.Pasal apa pulak ni?

Aku pun offkan la suis air-cond,tetiba aku dengar sesuatu jatuh atas jalan dan melantun kena lantai bawah kereta.Aku tak berhenti pegi kutip balik ‘benda’ yang jatuh tu sebab masa tu aku rasa aku tau benda apa yang tertanggal.

Aku teruskan memandu sampai tempat kerja,parking dan terus buka bonet.Confirm,jangkaan aku betul.

‘Benda’ yang terjatuh atas highway tadi ialah magnetic clutch air-cond.Dia tertanggal bukan sebab skru longgar ke apa,benda tu tertanggal sebab getah yang berperanan sebagai spring pada magnetic clutch tu dah melting.Bermakna clutch tu bekerja terlalu panas.

Daripada pemerhatian aku,aku buat kesimpulan yang kompressor air-cond aku bergerak dalam keadaan heavy load.Bila sistem dia berat untuk diputarkan pulley,magnetic clutch yang menerima bebanannya.

Maksudnya macam ni,pulley pusing macam biasa ikut rpm enjin,magnetic clutch pulak transfer pusingan pulley melalui lekapan untuk memusingkan kompressor.Dalam kes aku ni,kompressor dah berat,jadi contact surface antara pulley dengan magnetic clutch ni bergeser lebih lama daripada normal,so haba yang terhasil pun lebih lah.Thats why getah dia melting….

Ok,tu baru intro.

Bila air-cond dah rosak musim-musim cuaca tak menentu ni mana boleh tahan.Aku pun bawalah Miyabi tua aku tu ke bengkel air-cond Melayu yang aku pernah cerita dalam entri lepas-lepas.

Hasil siasatan dan rundingan,bengkel akan menjalankan kerja-kerja servis penuh,penukaran unit kompressor,expansion valve dan condenser.

Total damage yang dicadangkan ialah RM1300.00.Unit kompressor adalah recond dan condenser pulak unit baru yang lebih lebar dan tebal dari saiz OEM Perodua.Condenser tu datang sekali dengan tabung dryer.

Prosedur membarai pun dijalankan…

 

Luar dan dalam…

IMAG2392

IMAG2393

Tujuan membarai dashboard diatas bertujuan untuk mengeluarkan sistem blower air-cond.Dalam kotak hitam dibawah ni ada blower,cooling coil dan expansion valve.Blower dan cooling coil dicuci manakala expansion valve diganti baru.

Expansion valve ni aku tak paham sangat pasal apa kena tukar.Kondisi yang lama dengan yang baru nampak sama je.

IMAG2395

Ni lah rupa condenser baru beserta tabung drier.Satu set RM150

IMAG2391

Walaupun kompressor aku dianggap dah punah,mekanik agak terkejut sebab katanya bahagian internal masih cantik sebab lubricant yang keluar dari lubang fitting piping masih berwarna kuning keemasan.Kata dia,sebelum ni dia biasa tengok lubricant kompressor yang dah hitam sikit.Sesekali tu yang hitam rentung pun ada juga.

Tapi aku tetap nak tukar juga sebab aku rasa kompressor tu memang dah berat,tiap kali magnetic clutch enggage,enjin terus rasa berat sangat dan bunyi berdecit tiap kali surface clutch melekap pada pulley.Tandanya kekuatan magnet tu melekap masih tak mampu nak pusingkan kompressor tanpa slip.

Lebih kurang jam 2.30 petang,kereta pun siap.Sehari dua pakai,aku mintak diorang topup gas dan sekarang puas hatilah.Not bad hasilnya walaupun tak seefisien semasa baru.Yang paling ketara,enjin tak terbeban sangat bila air-cond dibuka semasa memandu.Petrol pun jimatlah sikit.

Isnin, 5 Januari 2015

Lawa Pulak KTM RC390 Ni

Seminggu dua ni member-member rapat aku rancak merancang nak beli motor baru.Amboi-amboii…memasing poket dalam ni.Yang mana dah pakai motor sado macam Mael ( last aku jumpa dia,dia pakai Ducati Monster 796) beliau rancak berperanan sebagai konsultan kepada kengkawan,hehe!

Sorang nak angkat Versys,sorang lagi nak angkat KTM RC200…fuuu..syok betul ye hutang kereta dah habis ni.Then how about me?

Frankly speaking dalam setahun dua ni aku cuma mampu berangan sajalah.Komitmen yang ada ni pun terkial-kial nak settle.Kalau nak dikira ‘kehendak’ aku,memacam moto aku boleh listkan sampai bawah.Tak apalah,masa berlalu,bumi berputar dan satu hari nanti InsyaAllah dapat juga merasa.Yelah,cuba korang perati geng-geng moto besar ni,mostly otai-otai je.Sikit sangat la yang muda-muda kecuali anak orang kaya.

Sebut pasal motor besar ni,agak jarang kita ketemu jenama KTM kecuali dua-tiga tahun kebelakangan ni sejak model Duke 200 dibawa masuk ke pasaran tempatan.Dulu boleh nampak motor KTM ni dalam race motocross dengan rali Paris-Dakar je.

Soalnya…..baguskah jenama KTM?Selera lokal ni biasanya jenama Jepang aje.Baik moto atau kereta.

Pendapat aku,penjenamaan KTM ni sangat kuat di luar negara sejak sekian lama dan penglibatan diorang dalam macam-macam jenis lumba membuktikan prestasi jentera KTM.Jenama dari Austria ni terkenal lasak dan juga rekabentuknya yang radikal.Harga pun radikal juga..huhu!

Oklah,kengkawan aku ni racun diorang power juga.Keluarga KTM RC (125,200 & 390) yang diorang propose kat aku.Rupa tiga jenis model ni sama sebijik,cuma kapasiti enjin je lain.Memandangkan berat badan aku dah masuk fasa Stage 1 obese,model 390 nampak lebih sesuai untuk menggerakkan jisim badan aku dari poin A ke poin B dengan pantas.

Mari fokus dengan model RC390.

ktmrc390

RC390 dipasangkan enjin sejukan cecair bersesaran 373.2cc silinder tunggal empat injap yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 42hp.Torknya pulak setinggi 35Nm @ 7250rpm.Cukup untuk menggerakkan jentera seberat 154.2kg ni dengan lincah katanya.

Aku tak tau banyak pasal jentera KTM,apa yang menarik perhatian aku ialah penggunaan silinder tunggal berbanding pesaingnya yang kebanyakannya menggunakan dua silinder untuk kapasiti bawah 500cc ni.Aku suspek benefit pakai layout silinder tunggal macam ni sebab boleh reduce berat enjin melalui pengurangan komponen yang digunakan,kiranya enjin lagi padat lah.Kombinasi diameter silinder vs. stroke yang overbore (89mm x 60mm) melepaskan kuasa sehingga pada putaran rpm yang agak tinggi juga.

Soal vibration tak jadi masalah.KTM ni bukan baru minggu lepas bikin motor silinder tunggal dengan twin.Diorang ni boleh dikategorikan macam sleeper hit.Tak glemer sangat kat sini tapi power.

Dari segi rupa paras,terus terang aku bagitau lah ye,memula aku cukup tak berkenan dengan rekaan fairing depan area lampu utama tu.Cowling ke apa tah istilah dia.Serba salah aku menengoknya.ktm-rc390-india-photographs

Yang lain dari tank sampai ekor memang cun lah,aku memang suka shape tajam-tajam ni.Matching pulak dengan tema warna KTM dan trellis framenya diwarnakan oren,dari jauh orang dah boleh kenal jenama apa motor tu.Dulu aku rasa trellis frame kaler kontra ni Ducati je yang buat.

Tapi,mengenangkan usaha designer diorang,aku yakin rekaan ‘muka’ siri RC ni bukan sengaja dibikin muncung macam tu.Aku rasa tujuan diorang lebih kepada pengenalan identiti.Kalau nak ikutkan,benda yang macam scoop bawah lampu dia tu takde la salurkan udara macam sistem ram-air pun.Mungkin provide downforce untuk high speed traction?

Motor dah cantik dan laju breknya kenalah power juga.RC390 dipasangkan kaliper brek buatan ByBre dengan ABS,cabang jenama Brembo.Suspension pulak dari WP.Tak taulah best ke tidak cap WP ni.Aku tau Kayaba je dengan OHLINS je,huhu!

Tapi aku pernah baca artikel dalam majalah Fast Bike masa diorang buat perbandingan beberapa  supernaked bike.Salah satu model yang diuji ialah KTM 1290 Super Duke R.Antara ayat yang disebut tentang suspensi WPnya ialah ‘suzzie gurus’,yang mana maksudnya suspensi WP ni champion juga dalam bidang suspensi.

Akhir sekali,harga.Kalau tak silap,harga di Semenanjung Malaysia untuk model RC390 ialah RM28,000.00.Murah ke mahal?Tak tau la aku nak jawab.Murah dah rasanya.Itupun mungkin sebab dipasang CKD di kilang yang terletak di Jitra,Kedah atau mungkin juga India sebab ada juga aku terbaca news pasal produksi siri KTM kapasiti kecik untuk pasaran Asia.

Kesimpulan akhir,aku rasa best juga motor ni.Tak tunggang,tak rasa la nikmatnya…...Lain macam pulak ayat aku…Satu perkara lagi,faktor ekonomikal untuk pemilik RC390.Dari segi petrol,aku tak pasti,tapi yang pasti service interval dia 15000km.Jimat beb!

Selasa, 30 Disember 2014

Kita Dan Banjir

Aku tak faham betul la masyarakat kita di zaman teknologi maklumat hujung jari ni.Ramai yang menggelupur,kalut,buta hati,hasad dengki dan segala macam sifat jahiliyah dipamerkan untuk tontonan awam.Terutamanya di saat-saat mudarat macam sekarang ni.Fokus dengan isu banjir sekarang ni pun dah cukup.

Sekeruh air banjir yang membawa lumpur,sampah dan kumbahan,ada juga segelintir manusia yang sibuk menangguk disitu.Agaknya kalau sejam tak buat cerita karut/share info yang tak soheh ni diorang boleh kena stroke kot.Jenis wartawan FB batak gamaknya.

Daripada berpencak silat dengan keyboard dok bising-bising pasal darurat,bantuan disekat dan sebagainya,baik difikirkan kaedah yang sesuai untuk pengagihan bantuan kemanusiaan kat kawasan bencana banjir.

Apa yang aku perhatikan rakyat kita ni murah hati.Setakat derma untuk musibah banjir,InsyaAllah banyak yang dapat dikumpulkan.Masalah yang dihadapi cuma kawasan yang teruk mengalami banjir ni biasanya tidak dapat diakses dengan berkesan melalui jalanraya.Sedangkan itu la cara yang terpantas untuk penghantaran bantuan.Terpaksalah guna bot-bot fiber yang lebih mudah diaturgerak.

Bertitik tolak dari masalah penghantaran bantuan tu la timbul isu pengisytiharan darurat.Dengarnya bila darurat diisytiharkan,semua aset ketenteraan dapat  digerakkan ke kawasan yang terlibat.Ada la ‘orang’ cakap macam tu…

Aset apa yang diorang maksudkan tu ye?

RHIB?Frigat?NGPV?Ke nak Scorpene?

 

Jenis ‘orang’ macam ni la yang aku cakap menggelupur tak tentu pasal ni.

 

Oklah,tak payah tengok aset yang besar-besar.Ambik contoh bot lah.Nak bawak bot ke tempat banjir mesti kena tunda dengan 4X4 kan?Kalau dah jalan nak ke situ pun runtuh,jambatan putus atau 4X4 tu sendiri pun tak lepas nak randuk air,macamana bot nak sampai ke kawasan kejadian.Ke diorang fikir bot tu boleh dikemudi dari LPT susur Temerloh sampai ke Kota Bharu?

Atau satu jenis mindset lagi,bila darurat semua aset dapat digerakkan ke kawasan musibah.Jenis macam ni level bengap dia boleh tahan juga.Confirm jenis sembang kat kedai kopi suara dia je yang dengar,dia je yang betul.Nak aset apa bang?Cuba cakap pelan-pelan,nak aset apa untuk meringankan beban mangsa banjir?Penampar nak?

Memandangkan banjir ni kebarangkaliannya untuk berulang adalah tinggi,ada baiknya kita bersedia menghadapinya.Nak halang banjir memang tak boleh.Hutan-hutan simpan dah lama kena tebas,rizab sungai pulak kena sapu bersih,nak salahkan orang lain pun akhirnya berbalik ke kita juga.

Setiap kejadian ada tanda-tandanya.Sebelum banjir mestilah hujan turun lebat berhari-hari.Aku rasa untuk kawasan rendah,hujan sehari suntuk pun dah cukup untuk menyebabkan banjir.Masa tu kita dah tau kita kena bersedia meninggalkan rumah.

Meninggalkan rumah sehelai sepinggang pun kelihatan tidak bijak juga.Maka dengan itu,bersedialah dengan keperluan asas.Masuk je musim tengkujuh,simpanlah beras dan makanan kering secukupnya,untuk dua minggu barangkali.Rancang pusat evakuasi.Nak duduk pusat pemindahan banjir sementara atau duduk di tempat tinggi.Camping dalam kebun getah sempoi apa.

Barang-barang kecemasan yang perlu ada :

 

1.Khemah igloo dan kanvas

2.Portable stove

3.Gas memasak/solid fuel tablet

4.Beras

5.Makanan kering

6.Air bersih

7.Lilin

8.Pakaian secukupnya

9.Alat komunikasi

10.Dokumen penting

 

Alaa..macam nak pergi camping pengakap zaman sekolah dulu,walaupun akhirnya kita set up khemah dalam bilik darjah sekolah apa salahnya.Untuk privasi kan?Takkan la darurat punya pasal nak biar bini tukar baju depan public pulak.

Kawasan perumahan di kampung aku tak pernah banjir.Cuma satu-satunya perhubungan darat yang ada kerap mengalami banjir.DSCN0507

Contohnya simpang berhampiran Kota Gelanggi 5&6 ni.

Kat sini memang hot spot banjir bila sungai yang kecik tak mampu menampung aliran air yang terlalu banyak.Biasanya kalau hujan dua hari berturut-turut.

Banjirnya tempat ni bermakna terputus bekalan makanan.Kalau keadaan airnya tak kritikal,lori-lori besar boleh la lalu.Tapi tahun ni kritikal sebab selain banjir,tebing jalan runtuh menyebabkan laluan utama cuma tinggal separuh dan hanya boleh dilalui kenderaan ringan.

10420283_10152882518569526_2587335473501405005_n

 

Gambar blur..mintak maaf la ye..aci rembat kat Google.

Kali terakhir tebing jalan utama ke Lepar Utara ni runtuh mungkin 10 tahun lepas,aku dah lupa.Lama jugak kontraktor nak merepairnya.Beberapa tahun kebelakangan ni memang jalannya sedikit mendap di bahagian yang runtuh sekarang.Apa taknya,lori puluh-puluh tan keluar masuk tiap hari.

Sekarang akibatnya semua kena rasa.Lori balak kalau nak cuba-cuba lalu bolehlah.Mintak-mintak tergolek masuk gaung terus.Elok sangatlah jadi macam ni..Selagi tak runtuh,selagi tu la lori-lori berat keluar masuk sampai jalan tar dah macam kena bom berangkai.

Moralnya kat sini ialah ‘what u give u get back’ dan sentiasa bertenang(untuk kes menggelupur kat atas tadi).Tidak menghormati alam sekitar,inilah yang kita dapat.Rasa-rasa diri tu immortal,teruskan kerja-kerja merosakkan planet kita.