Selasa, 11 September 2012

Menuju Kesesatan Dengan Sygic GPS

Dalam bulan Syawal ni biasalah,hujung minggu masih ada yang buat rumah terbuka.Terutamanya kawan-kawan wife aku.Wife aku ni memang ramai kawan,ada yang dari zaman MRSM Terendak,zaman matrikulasi,zaman UMS..Banyak betullah.Aku pun banyak sekolah,tapi tak ramai kawan pun sedangkan sekolah menengah dua,termasuk sekolah Teknik,lepas tu Politeknik Kuantan dan yang terakhir zaman buat part time study kat Politeknik Shah Alam.Yang agak menghairankan,classmate aku masa buat Sijil Automotif Diesel dan member satu rumah sewa tak dapat ditemui dalam Facebook.Kerja ape diorang ni semua?Bukanlah wajib setiap orang ada Facebook,cuma itu je caranya nak cari balik kawan-kawan lama.Satu sebab lagi mungkin lelaki kurang berminat tentang hubungan jangka panjang dengan kengkawan lama ni.
Contohnya Hari Raya Aidilfitri bebaru ni.Tahun ni aku beraya di Gombak.Selesai solat Hari Raya dan menziarah kubur,aku sms lah sorang classmate aku masa buat part time study dulu.Kebetulan rumah keluarga dia kat Gombak.Aku pun mesej la dia:

 

"Bro,ada kat rumah tak?"(harapannya dia faham yang aku nak datang beraya kalau dia ada dirumah)

-"Sekarang kat rumah,petang kang balik Perak".

(Takde sebut 'meh la datang rumah aku" pun???)

 

Aku pun malas dah la nak reply semula.Kalau dia mengenang kengkawan lama,tentu seronok dapat jumpa semula ye tak?Mentang-mentang la ko dah keje gomen,ko lupa yang ko selalu copy paste assignment gua dulu ya?Amboihhh...kalau aku di situasi dia yang nak balik Perak tu,aku still ok je kalau kengkawan nak datang.Sekejap pun jadilah.Ini tak,selesai je paper last final exam,mind your own business.Itulah ceritanya ngape kengkawan aku tak ramai...Itu baru satu je contoh,yang lain tak payah ceritalah.
Sabtu lepas wife aku ajak ke rumah terbuka kawan dia kat Kajang.Kalau dulu aku berat hati sikit nak pergi sebab tak tau jalan.Manjang sesat je.Lepas install Sygic GPS kat Android phone aku,ada sikit keyakinan nak merayau ke tempat yang jauh.Hala pergi memang tak ada masalah,tapi bila balik entah mana punya jalan yang GPS ni tunjuk.
Dalam setting kita boleh pilih samada nak Shortest Route,Fastest Route,atau Economic Route.Biasanya aku letak setting Fastest Route sebab setting Shortest Route tak semestinya cepat,walaupun secara logiknya lagi dekat lagi cepat.Dari Kajang tadi,aku setlah jalan balik kerumah iaitu Home,yang dah aku savekan awal-awal.Bila mula bergerak aku dah hairan,navigasinya tunjukkan jalan kampung.Takpelah mungkin short cut.Lepas tu masuk ke lebuhraya.Tak lama lepas tu jalan pun agak sesak sebab menghala ke Kuala Lumpur.Aku hairan jugak dengan Sygic ni,apehal selalu sangat navigate kena redah KL.Dalam tengah jem tu tetiba arahan suara suruh aku belok kiri.Kepala hotak dia simpang apa tak ada,suruh aku belok kiri.Aku ignore dan teruskan jalan.Seterusnya aku offkan navigasi,ikut signboard je sebab makin sasau Sygic ni.Aku nak balik Kota Damansara,dia tunjuk jalan sampai Jalan Gasing!
Bangang punya GPS.Mujur aku tau sikit-sikit area tu.Bila aku reroute semula GPS,sampailah ke satu simpang yang dulunya Bulatan Rothman.Dalam map GPS pun bulatan,maknanya map Sygic ni tak up to date.Seingat aku hujung 2010 lagi dah ada kerja-kerja ubahsuai jalanraya kat situ.Oklah,map tak update,tapi yang bangangnya Sygic GPS ni,arahannya suruh aku buat U-Turn,hala ke UM semula.Apekejadahnya nak U-Turn,aku nak balik Damansara.Disebabkan aku taulah sikit jalan kat situ,aku ignore je direction dan masuk ke Jalan SS2 then keluar ke LDP.Setel.Gerak dari Kajang 6.15pm,sampai Kota Damansara pukul 8.10pm.Baik punya GPS.

 

Screenshot_2012-09-10-12-59-04

Masih lagi bulatan Rothmans

 

Masa memula aku install Sygic GPS ni dulu aku bagi 3 bintang setengah sebab map tak updated.Entrinya kat sini.Tapi bila GPS pun membawa ke jalan yang sesat,maka aku boleh kategorikan software GPS ni sebagai crap.Kenapa dari 3 1/2 bintang terus dapat pangkat crap?Ni sebabnya:

 

-Peta zaman purba,tak update langsung
-Carian lokasi tak lengkap.Memasukkan alamat lengkap untuk memulakan navigasi selalunya tidak berhasil.Katanya "No Item Found'.
-Setting Fastest Route dan Shortest Route tak ada beza.Macam aku cakap tadi,Shortest tak semestinya cepat sampai.Sepatutnya ada beza laluan yang bakal dilalui,sebab tu ianya dijadikan sebagai satu pilihan.Kalau route Fastest dan Shortest tak ada beza,buat apa jadikan dia dua pilihan.
-Arahan turn by turn lambat dan tidak jelas.Dah nak terlepas simpang baru keluar arahan,terutamanya di kawasan yang padat seperti KL.Katakan ada simpang kiri dan susur ke kiri yang berdekatan,pengguna boleh keliru mana satu nak ikut bila diberi arahan 'pusing kiri'.Dynamic Lane Assist selalunya tidak dapat membantu.Semasa memandu,kita susah nak tengok skrin dan bergantung sepenuhnya pada kefahaman arahan suara.
-Alasan terakhir adalah,sesat.Apa gunanya GPS kalau menyesatkan.Dalam hal navigasi ni aku rasa Google map punya navigation jauh lebih accurate walaupun tak ada voice command.

Lepas ni akan cuba mendapatkan set GPS sebenar dari Garmin yang memang tersohor.Syarikat yang membangunkan aplikasi Sygic ni mendapatkan peta dari TomTom.Satelit apa tah TomTom ni pakai.Sejak aku install bulan Mei lepas,dah dua kali receive update.Saiz update boleh tahan besar,tapi rupanya update interface saja,map purba masih kekal.Aku harap Garmin bangunkan aplikasi GPS untuk Android.
Sesiapa yang rasa nak install Sygic GPS baik dapatkan versi 'cetak rompak' punya.Tak berbaloi dibeli.

Gua bising-bising ni sebab gua beli,bukan free punya tau?

 

Screenshot_2012-09-10-13-06-25

Pengguna lain yang sama sesat macam gua,hahaha!

Jumaat, 7 September 2012

Port Maksiat Dalam Ladang

Bukan semua orang dapat merasa tinggal di Felda dan membesar di kawasan ladang sawit.Bagi yang lahir dan membesar di bandar,ada keseronokan zaman kanak-kanaknya yang tersendiri.Begitu juga aku dan kawan-kawan sekampung yang dari kecik sampai sekarang dok mengadap sawit je kalau balik kampung.Keseronokan sebagai anak kampung bagi yang memahaminya adalah berkaitan dengan alam.

Sejak mula bekerja di bandar sekitar hujung 2004,aku dah tak masuk lagi ke ladang sawit untuk melihat-lihat balik tempat kegemaran aku memancing.Asal balik je memerap kat rumah,nak merayap kengkawan sebaya dah tak ada.Memasing dah bekerjaya dan bekeluarga.Disebabkan dulu hobi aku memancing dan persekitaran kampung dikelilingi ladang sawit,maka kebanyakan port memancing terletak dalam ladang sawit.Masa kemuncak zaman ketagihan aku memancing(walaupun kadang-kadang guna karan),ada berbelas-belas port yang namanya hanya digunapakai kengkawan rapat aku sebagai rujukan.Contohnya port Jambatan Kayu,port Taik Lembu (taik lembu banyak),port Batu,port Tebing Tinggi,dan port Maksiat.Cuma sebahagian je yang aku masih ingat namanya dan yang paling unik adalah port Maksiat.

Asal usul nama port Maksiat ni kelakar pun ada.Ceritanya macam ni,adik lelaki aku pun kaki pancing tegar.Satu hari dia pergi memancing kat port tu berdua dengan kawan dia,hasil memang banyak.Dalam perjalanan balik melalui jalan ladang,adik aku berselisih dengan dua motorsikal dengan dua couple,lelaki & perempuan,satu couple setiap motor.Budak kampung aku semuanya.Disebabkan adik aku dengan kawan dia masih kecik lagi compare to couple-couple tadi,diorang diberi warning supaya tak memecahkan lobang yang diorang angkut awek masuk ladang.Adik aku dengan kawan dia ni diam jela sebab takut.Bila couple-couple tadi hilang dari pandangan,kawan adik aku bagi idea baik punya.

Diorang parking motor jauh-jauh then menyusup masuk semula ke port mancing yang dijadikan port maksiat couple-couple tadi untuk tujuan pemantauan(skodeng lah tu).Sah!Memang berlaku kemaksiatan di port itu,tapi sejauh mana aku tak pastilah sebab bukan aku yang menengoknya.Tetiba prapp!! Adik aku terpijak ranting kering.Tak pasal-pasal kena luku dengan kawan dia sebab lalai.Takde skill pemantauan langsung.Lain kali bergerak macam komando,angin bertiup baru jalan.Cepat-cepat diorang balik dan ceritakan kat aku sambil gelak besar.Bertitik tolak dari cerita tu,tempat tu dapat nama port Maksiat.Disebabkan kekerapan kitorang memancing kat situ,couple-couple yang nak beromen kena cari port lain.Tapi disebabkan diorang ni jugak terpalit nama busuk kat geng-geng pemancing sejati ni.Mak aku bising-bising kat aku sebab ada jiran-jiran dia suspek aku dengan member-member masuk ladang pi buat maksiat jugak.Mulut longkang sungguh si pembawa gosip tu!

Zaman aku dulu yang ada couple tak berani nak angkut awek naik motor.Kalau berjaya pun still sorok-sorok lagi,berbanding sekarang.Sukahati je aku tengok mengepong awek ronda kampung.Hasilnya,berlaku banyak kehamilan di kalangan budak sekolah.Sebab bebudak sekarang tak adventurous,asik nak layan stim dengan awek je.SPM tak ambik lagi dah jadi ayah.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Cuti raya Aidilfitri bebaru ni aku berkesempatan meronda ladang sawit dengan member rapat aku,En.Naruto.Walaupun beliau taklah sehardcore aku masa tu,agak kerap jugak dia ikut memancing.Tahun 2004 dulu sawit agak rendah dan sekarang selepas lapan tahun ditinggalkan,sawit makin tinggi dan persekitaran ladang sangat bersih.Respek betul la dengan pengurusan ladang Felda Plantation ni.

Tapi ikut sama berubah ialah aliran anak sungai dalam ladang.

IMAG0311

Dulu anak sungai ni masih mengalir dan seluas beberapa kaki,sekarang yang ada cuma lopak air yang ada berudu barangkali.Aku ingat lagi sekitar tahun 1989 masa sawit ni berumur dalam dua tiga tahun.Di lokasi nilah arwah bapak aku ambik pasir sungai untuk buat rumah.Tempat ni taklah luas sangat masa tu,tapi airnya fuhhhhh!!jernih bangat pak!

 

IMAG0313

En.Naruto umpama pengurus ladang.

Seterusnya kami bergerak ke port Belakang Masjid.Port belakang masjid sebenarnya jarang dijadikan tempat memancing,sebaliknya tempat Pandelela Rinong kami berlatih terjunan lima meter papan anjal dan selaman tempur.Tempat ni agak dalam dan luas disamping dasarnya berpasir halus,makin kampungan ayat aku ni.

Sekarang,

IMAG0315

Boleh jugak terjun kalau sanggup kepala terbenam dalam pasir.Dulu disebelah satu lagi terowong masih hutan belukar,agak menyeramkan untuk kami yang masa tu sekolah rendah.Tapi naluri untuk mengeksplorasi memang tebal beb sebab banyak ikan sebelah hutan tu.Ada sekali kitorang tuba ikan kat situ,pakai sawit rebus yang dipremix dengan racun rumpai.Jahat betul masa tu sebab bebudak lagi,masih tak faham kepentingan konservasi dan pemuliharaan alam.

Bila dah jadi macam sekarang,baru terfikir betapa syoknya kalau keadaan masih macam dulu.La ni boleh rendam kaki sampai buku lali je.

Sungai-sungai macam ni sangat berguna bila ada gangguan bekalan air.Tak de masalah langsung kalau air paip tak ada,boleh mandi sungai.Sekarang pun boleh lagi kalau nak buat mandi cuma tak boleh nak berkubang.Kena pakai cebok air.Masalahnya aku sendiri was-was nak mandi air macam ni,takut kena penyakit kulit.Bukan apa,takut air sungai ni bercampur dengan air kumbahan.

Oh ya,aku saja bagi tajuk entri yang macam tu.Cheers!

Khamis, 30 Ogos 2012

Kenapa Bangsa Kita Macam Ini

Semalam aku baca satu blog politik yang menulis pasal video latihan komando yang makan biawak ngan monyet dan dalam masa yang sama berpakaian sekadar menutup anu.Memandangkan blog tu blog politik,aku assume penulisnya dan peminat blog beliau adalah golongan yang tidak mahu membuka mata terhadap pengorbanan orang lain dalam menjamin keamanan dan keselesaan negara.Apa yang mereka runsingkan adalah harga minyak naik,wang rakyat,ketelusan dan segala macam benda yang tidak pernah sempurna dan cukup.

Terkait dengan isu latihan komando makan biawak tadi,muncul ramai pakar agama dan politik yang meluahkan ‘kebijaksanaan’ masing-masing di ruang komen yang mempersoalkan kenapa perlu memakan biawak/monyet semasa latihan.

Dibawah adalah antara komen yang menarik aku kumpulkan dan jawapan untuk setiap komen dari sudut kacamata aku sebagai orang awam.

 

1.”Didalam beg tentera barat ada sedikit air zam-zam dan kurma untuk kegunaan ketika darurat”.

2.”Pendek kata darurat tidak boleh dirancang”

3.”Tak solat ke bebudak komando ni?”

4.”Adakah darurat itu mesti didalam hutan?'”

KOMANDO

Pertamanya kita kena faham apa itu maksud komando dan bezanya dengan tentera biasa.Komando ialah unit khas yang dibentuk untuk menjalankan tugas-tugas kritikal seperti sabotaj,mematikan bahan letupan,pengumpulan maklumat,peperangan bukan konvensional dan mengekang keganasan.Tugasan-tugasan ini memerlukan kepakaran dan ketahanan yang melampaui batas manusia normal kerana risikonya yang tinggi.Gagal bererti maut ditangan musuh.

Keanggotaan dibuka kepada mana-mana anggota tentera dan pegawai yang berminat untuk menyertai latihan komando,tetapi harus diingat jumlah individu yang melepasi fasa latihan adalah sangat sedikit.

Fasa latihan berperingkat yang meliputi pelbagai aspek terutamanya ketahanan mental dan fizikal perlu dijalani oleh calon-calon yang sedia menyahut cabaran untuk menyertai unit khas ini.Tujuannya untuk menanam sifat no mercy kepada musuh.Antaranya aktiviti larian yang meliputi jarak ratusan kilometer,latihan survival(kat sini la timbul cerita makan biawak ngan monyet tu),latihan laut termasuk drown proofing(berada dibawah air dengan tangan&kaki diikat,mau try?)dan akhir sekali ujian E&E(Escape & Evasion),iaitu membuat serangan ke kawasan musuh dan berundur tanpa dikesan.Jurulatih akan bertindak sebagai ‘musuh’.Jarak pelarian ni adalah sejauh lebih 200km melalui hutan.Ada juga aku dengar lebih dari tu.Sekiranya tertangkap,gagal sudah semestinya,tapi yang peritnya mereka akan diseksa untuk membocorkan maklumat.

Aku percaya dalam 1000 lelaki yang sihat walafiat,satu pun belum tentu layak lulus ujian komando.Kembali kepada beberapa petikan soalan yang aku kumpul tadi berkenaan :

 

1.Kurma dan zam-zam dalam beg.Apa bezanya kurma dalam beg tentera barat dan ration dalam beg tentera kita?Semua tentera bawa bekalan makanan.US Marine yang berperang kat Iraq tu pun tak makan biawak pasir.Situasi perang masih belum mencapai tahap darurat yang sebenar.Situasi darurat yang dijalani komando kita adalah situasi darurat sekiranya ditawan musuh.Contohnya askar Yahudi tangkap kita,ingat diorang nak bagi kita makan nasik kandar ka?Kena pijak ada la.Satu lagi,bolehkah kita jangka musuh akan melayan kita dengan memberikan pakaian lengkap semasa dalam tahanan.Sebab itulah pakaian latihan komando ni seadanya saja.Hari panas ke,hujan ke,diorang wajib survive dalam semua situasi tu.

2.Darurat tidak boleh dirancang.Ya,darurat itu sendiri hadirnya memang tidak diketahui bila.Malaysia yang aman damai ni pun entah sampai bila agaknya.Latihan itu adalah persediaan,bersedia untuk menghadapi situasi paling buruk.Contoh paling mudah kalau mereka-mereka yang mengeluarkan komen ini celik agama pada tahap asas.Apakah tujuan kita beribadah semasa hayat masih ada?Sebab kita tau azab di akhirat nanti.Macam tu juga dalam latihan komando.Kita sudah boleh menjangka bagaimana ‘neraka’ dunia sekiranya ditawan musuh,sebab itu latihannya keras kung.Spring kancil potong pun tak keras macam tu.

3.Artikel tu berdasarkan satu video pendek di YouTube.Oleh kerana durasinya pendek,apa yang ditunjukkan cuma keadaan calon ketika menjalani latihan.Maka timbul soalan adakah mereka ini tidak solat.Kenapa tidak ditanya adakah mereka ini tidak buang air hanya kerana tidak ditunjukkan dalam video itu?Video tu pendek je,tidak menunjukkan keseluruhan hari latihan.Ketika latihan tiada halangan untuk bersolat.Islam itu memudahkan,tak mampu solat berdiri,boleh duduk,baring sampai tahap kedip mata pun boleh.So,tak baiklah kita anggap diorang ni tak solat.

4.Darurat dalam hutan je,kenapa tak darurat kat shopping mall.Ha,macam tulah agaknya maksud si pengomen dalam blog tu.Seperti yang aku cakap awal tadi,bersedia untuk situasi terburuk.Antara shopping mall dengan hutan mana lagi ekstrim?Sekiranya ramai komando lulus modul survival dalam shopping mall,belum tentu diorang lulus survival dalam hutan.Tapi kalau lulus dalam hutan,maknanya lulus celah gigi je survival dalam shopping mall sambil makan kuaci.

 

Sebagai orang awam,ada baiknya kita memahami terlebih dulu apa yang berlaku sebelum menunjukkan kebodohan di laman internet.Kerjaya diorang kadang-kadang meragut nyawa di peringkat latihan lagi.Aku pernah berkawan dengan seorang ex-komando yang badannya penuh parut,telinga dah tak berapa nak dengar sebab kena jerit dengan jurulatih atau selalu dengar bunyi GPMG meletup tepi telinga agaknya.Mental pun ada sedikit kecelaruan sebab tekanan latihan yang maha dahsyat dan memang betul ada sesetengahnya gila,demi nak memastikan negara kita aman damai.

Ramai orang tak appreciate aman damai ni sebab tak pernah rasa zaman ubi kayu ngan baju guni beras.Tak perlulah kita rasa semula darurat tu hanya untuk sedar dalam beberapa puluh tahun sahaja,lepas tu tak sedar diri semula.Tak lama lagi merdeka,bendera subsidi pun tak dapat lagi,huh!

Nissan Grand Livina vs.Perodua Alza

Bebaru ni wife aku ada menyebut-nyebut nak beli kereta baru,susah katanya pakai Myvi.Barang banyak nak disumbat kalau balik kampung.Sebelum beli Myvi pun aku memang sedia maklum ruang penyimpanannya sempit,tapi hati dah suka.
Semenjak ada anak ni la kereta aku makin sempit.Apa taknya,baby stroller sepanjang masa dalam bonet.Quinny Buzz pulak tu,tayar dah macam tayar skuter.Tu belum termasuk beg baju anak aku,beg kit pengepam susu,tilam dia,mainan dia.Aduiii…Alang-alang tersebut pasal Quinny Buzz Stroller,aku ada terbaca dalam paper masa raya hari tu,seorang surirumah ditipu RM1200++ selepas membeli barang secara online.Duit dah transfer,barang tak dapat.Akak tu nak beli stroller Quinny Buzz,dengar pulak harga semacam tu.RM1200 tu mahal kan?Kenapa akak tu sanggup membayar jumlah sebanyak itu hanya untuk stroller bayi.Stroller budak ni harga 4-6 ratus pun dah cukup mantap dah.Macam-macam jenama ada.
Sebenarnya RM1200 adalah harga yang paling tak masuk akal murah sebab harga sebenar Quinny Buzz tanpa diskaun boleh cecah RM2600.Anak aku bertuah dapat bergaya dengan stroller tu pun sebab adik ipar aku menaja separuh dari kos stroller tu yang berharga hampir RM2000 selepas diskaun.
So,akak-akak diluar sana janganlah cepat teruja bila dengar harga murah-murah ni.Kebanyakannya kencing je,takpun barang imitation.Memang tak dinafikan stroller tu cantik,stailo dan berkualiti antarabangsa,anak aku pun muka kerek je bila terlentang kat seat dia.Kalau ikut bajet ketat abah kamu ni,berkereta sorong Giantlah kamu Dhia,haha!

nissan-urvan-1
Tentang kereta yang sempit tadi,wife aku berkenan dengan Nissan Grand Livina.Aku pulak berkenan kat Alza,saiz lebih kurang je,cuma harga Nissan mestila mahal sikit.Aku pun buat la sikit research pasal kereta-kereta ni atas ‘cabaran’ wife aku.Aku pun terbaca la artikel Wikipedia pasal Perodua Alza.Amboiii…sape la yang tuliskan artikel Wikipedia untuk Alza tu.

1.“Malaysian mostly blindly believe[neutrality is disputed] on Toyota reputation on this Perodua's badge compact MPV compared to homegrown Proton's own Exora.[4] [5]
2.“Perodua's failure to issue a recall”
3.“This recall over a minor defect had many owners speculating that there was an attempted cover up of a larger issue of rusty steering rack which plagued the Alza since it was introduced in late 2009.”
Hahahah!
Siapakah penulis artikel yang tidak matang ni?Tahun 2012 sahaja sehingga April sebanyak 9656 unit Alza telah dibeli oleh rakyat Malaysia yang ‘buta-buta’ percaya teknologi Toyota.Dalam artikel tu juga selepas spesifikasi Alza,terus masuk perenggan Quality Issue.What the heck?Aku percaya penulis ada niat untuk memburukkan Alza dengan mengangkat isu kualiti.Point 2&3,tak recall salah,dah recall kata cover up pulak.Boleh agak penulisnya dari side mana?
Baiklah,untuk lebih adil dalam membuat penilaian,aku usahakan mencari laman forum yang membincangkan isu kualiti Alza.Dengan keyword “alza problem”,antara yang kerap aku baca ialah:
1.Roof berbunyi bising bila hujan lebat
2.Dusty brake pad,rim kotor
3.Bunyi angin di cermin kecik pintu depan
Bagi aku masalah-masalah macam ni perkara sangat kecik selagi tak berkaitan dengan sistem elektronik contohnya ECU mereng,atau masalah mekanikal yang menjejaskan kestabilan kereta.Getah lining dalam cermin pintu depan Myvi aku pun slalu terlucut.Bila tutup pintu masa cermin turun,cermin gegar macam kereta buruk.Aku beli gam Gajah RM2.50,setel masalah.DIY sudah.Kesimpulannya,Alza tetap berada dalam senarai pendek aku untuk kenderaan kedua.
Memandangkan wife aku berkenan dengan Grand Livina,maka aku pun buat sikit kajian tentang MPV kompak ni.
Pada aku Grand Livina hampir dengan karekteristik sebuah sedan(atau wagon)sebab nampak lebih rendah.Walaupun mengorbankan sedikit ruang kepala,matlamat binaannya mungkin untuk mendapatkan feel pemanduan seperti sedan.Macam dalam iklan dia tu,”pemanduan ibarat sedan,ciri seakan MPV”.Betullah tu.
Enjin 1.6,versi paling kecik dalam market Malaysia,kalau kat luar negara versi 1.5 pun ada.Masalah-masalah yang berkaitan elektrikal dan mekanikal agak sukar dijumpai di mana-mana forum.Yang ada cuma fuel consumptionnya agak kuat,tapi tu bergantuk pada corak pemanduan.Orang kita ‘malu’ nak bincang masalah kereta jenama Jepun kot,compare to satu lagi jenama buatan Malaysia tu.

Spesifikasi asas

Nissan Grand Livina 1.6L (M)
Perodua Alza 1.5L (M)
Sesaran 1598cc 1495cc
Berat 1220kg 1120kg
Kuasa 105ps,150Nm 104ps,136Nm
Dimensi (LxWxH)mm 4420 x 1690 x 1590 4205 x 1695 x 1620
Harga OTR RM86,813.50 RM56,003.50

Dua model ni cukup,takmau pening kepala dengan banyak sangat pilihan.Kekadang aku tak faham sesetengah orang kita ni mengharap kenderaan dalam Malaysia ni haruslah dicipta seluas-luasnya,sepower yang boleh mcm lori Scania dan paling penting murah macam basikal.Ingat satu benda sudah le.Setiap jenis kenderaan,kecik atau besar,dibina untuk kumpulan sasaran tertentu.Kalau setiap kenderaan tu patut dibina besar,kenapa tak ramai pun pasangan beranak ramai yang beli Nissan Urvan?14 seat tu,sesuai buat part time angkut budak sekolah.
Apapun,membeli MPV kompak ni cuma masih diperingkat ura-ura sahaja.Nak berhutang lama beb,kena fikir masak-masak.

Selasa, 28 Ogos 2012

Raya,Motor Besar dan GT-R

Balik kampung raya tadi seronok dapat jumpa kengkawan di reunion.Aku,Mail dan sorang lagi member merangkap jiran depan rumah,En.Naruto je wakil dari kampung kitorang.Yang lain entah kemana,malu gamaknya reunion kecil-kecilan,haha!

Si Mail beraya dengan kuda baru tahun ni,Ducati Monster 796.Cemana tah si Mail ni boleh jatuh cinta dengan Ducati,pengaruh kengkawan gamaknya.Dia ni jenis hobi tak tetap,orang main Vespa,dia pun Vespa,sampai dua bijik katanya.Dalam masa yang sama motor off road pun dia main.Tetiba je main Ducati,jenis touring bike plak tu.Itu tak cukup memeranjatkan gua lagi,sekali dia cakap beli cash,nah kau.Ko jual dadah ke ape Mail.

Alhamdulillah rezeki si Mail,hobi yang pelbagai macam tu disokong pula dengan kewangan yang stabil.Katanya Ducati tu RM63k,assembly kat Thailand.Walaupun RM63K,masih kedengaran agak murah bagi standard Ducati.Kali terakhir aku belek superbike Ducati versi Racing Factory,tak ada yang kurang dari 100k.

Kalau gua kaya macam Mail,gua sambar Evo 7 sebijik,Kawasaki Z1000 Black Edition sebijik,setel.Ni ha gambar Kawasaki Z1000 Black Edition.Kacak bergaya bukan?

 

z1000

Sebenarnya aku bukan nak cerita pasar motor besar,aku teringat cerita En.Naruto pasal video YouTube GTR vs Bugatti Veyron.Disebabkan masa tu kat kampung,aku agak nak tergelak jugak dengar cerita dia.Nak tengok YouTube,line internet takde.En.Naruto ni pun tak percaya juga sebenarnya,dalam video tu katanya GTR overtake Bugatti Veyron macam Bugatti Veyron tu tengah berhenti.Dapat imagine tak?

Maksudnya GTR tu memang super laju lah.Sebelum mengetahui betapa lajunya GTR itu,ada baiknya kita dibrief dulu apakah dia Bugatti Veyron.Bugatti Veyron ialah kereta produksi terpantas didunia.Versi Super Sportnya berkuasa 1200hp dengan kelajuan maksimum 431km/j.Pi Kedah makan tengahari pastu balik opis semula kat KL pun boleh.

Enjin dia 8000cc 16 silinder dalam susunan W.Tak tau macamana layout enjin W,umpama enjin V8 disusun sebelah menyebelah.Tak cukup dengan itu saja,desakan empat ketul turbin turbo menambahkan lagi kuasa Bugatti Veyron.Kampung habis ayat gua.Haa…power beb.Banyak lagi maklumat best kat Bugatti Veyron ni,tapi aku dah pernah tulis dulu.Malas nak cerita benda yang sama dua-tiga kali.

Lawannya pulak sebuah jentera Jepun yang disegani iaitu Nissan GT-R.Tak tau GTR yang mana,cukup sekadar disebut namanya Nissan GT-R.Woi!!GTR banyak jenis la dol!

Jangan tersilap okeh,yang lama-lama tu namanya Nissan SKYLINE GTR.Model GTR paling baru tak ada nama Skyline.Model paling latest 542hp,dari enjin 3.8 liter V6 twin turbo.Top speed 321kmj je tapi macamana dengan cerita member gua tadi?

Bila aku fikir-fikir balik,aku pun cakap kat En.Naruto.Walaupun aku tak percaya,tapi tak mustahil GT-R boleh titik Veyron.Sebabnya senang,maybe GT-R tu heavy mods.Aku bagi contoh kereta drift Daigo Saito,dia pakai Lexus IS250C dengan enjin 2JZ.Horsepower dia 1000hp + 200hp nitrous system.3000cc je pun 2JZ tu,boleh cecah 1000hp daripada standard kilang 280hp.Apatah lagi enjin GT-R yang standard roket dari kilang.

Videonya sampai la ni aku tak jumpa.Katanya rakaman dari dalam Bugatti,yang ada drag GT-R dengan Bugatti tapi rakam dari dalam GT-R ada la.Yang tu ka En.Naruto?