Selasa, 11 Januari 2022

3SZVE Overheat!

Actually benda yang aku nak cerita ni bukan la terjadi baru-baru ni.Agak lama berlaku sebenarnya, sekitar Jun 2020. Puncanya boleh dikatakan silap aku juga sebab tidak mengambil serius penggunaan coolant terutamanya untuk blok enjin yang dibina berasaskan besi.Ya besi.

Sebelum ni aku pakai enjin dengan blok aluminium, kalau coolant campur air biasa pun tak ada masalah. Sebabnya aluminum kan,kurang reaktif terhadap air. Serius cakap dengan enjin lama tu aku tak pernah hadapi apa-apa masalah berkaitan sistem penyejukan enjin walaupun tak jaga kualiti bendalir penyejuk.

Berlainan pula bila aku pakai enjin dengan blok besi. Aku terbawa-bawa mentaliti,' ala blok lama elok je pakai air'. Kat situ aku silap besar. Izinkan aku share cerita disebaliknya.

Lepas aku tukar enjin, datang la rasa teringin nak bagi ruang enjin berseri sikit. Aku pun beli la set hos Samco. Kebetulan aku nak install water temp gauge, sedang elok lah beli hos baru. Senang nak potong.

Makanya kerja-kerja penukaran hos pun dibuat. Drain coolant lama, cabut hos lama dan swap masuk hos baru yang dah dipasang temperature probe. Memandangkan masa tu aku tak standby pun coolant, aku masukkan je air biasa.

Semuanya ok sampai la satu hari aku rasa nak pakai coolant balik. Sama la prosesnya,buang air lama dan masuk coolant. Aku pakai coolant tak campur air langsung,fully coolant.

Lepas isi coolant tu aku picit-picit la hos silikon tu. Saja gatal tangan. Keluar bunyi macam keropok dipecahkan, krup,krap mcm tu la lebih kurang. Agak pelik bunyinya tapi aku tak rasa la akan jadi masalah besar.

Beberapa hari lepas tu aku balik kampung. Memandangkan aku duduk Hulu Selangor, jalan paling syok nak balik Pahang adalah melalui jalan Ulu Yam - Genting. Hari tu aku rasa pelik sikit masa mendaki ke Genting. 

Temperature air agak tinggi dari biasa. Lepas dari stesen polis Genting tu,alarm water temperature gauge berbunyi menunjukkan suhu 110°C! Bila slow down sikit temperature boleh turun bawah 100°C. Bacaan ni still tak normal walaupun menuruni bukit menghala ke R&R Sempah. Standard operation temperature kereta aku masa bergerak adalah sekitar 82°C - 90°C.

Aku teruskan perjalanan dengan memandu sekitar kelajuan 100kmj dengan mengekalkan putaran rpm sekitar 2000-2300. Sambil drive tu kepala otak aku ligat fikir punca masalah ni. Mungkin tak sesuai pakai fully coolant kot.

Aku berhenti kat Petronas Karak dan buang coolant dari reserve tank. Aku cuba jalan balik tapi masalah tetap tak selesai. Macamanapun mujur temperature boleh stabil bawah 100°C cuma tak boleh drive laju sangat.

Kemudian aku fikir mungkin thermostat rosak agaknya. Aku singgah Bandar Jengka dan beli seketoi. Brand Daihatsu,nampak macam orizainal. Dalam keadaan hampir2 overheat tu, berjaya juga sampai kampung tanpa kepanasan terlampau.

Hari Sabtu aku on projek merepair. Lepas drain coolant, aku buka hos. Maka nampaklah sikit2 kerak-kerak karat. Terus kepala otak aku cakap,ni la punca dia. Datang dari mana kerak-kerak karat ni?

Kat perenggan atas tadi aku ada bagitau silap aku. Bila aku picit-picit hos, kerak-kerak yang melekat kat dinding dalam hos tertanggal dan beredar ke seluruh sistem penyejukan termasuklah radiator. Kita sedia maklum fin radiator ni lubangnya sangat kecik.

Bila air radiator bergerak, kerak- kerak tadi tersangkut dan berkumpul di bahagian atas radiator dan menyumbat sebahagian besar fin radiator. Aku dah cek thermostat, masih ok lagi tapi dah alang-alang buka, aku tukar teruslah.

Radiator Perodua ni boleh diservis sebenarnya. Aku pun buka top cover dia dan bersihkan semua lubang. Dah siap cuci aku klip balik macam biasa. Kat sini nampak macam berjalan lancar dah. Lega skit jimat duit aku,hihi!

Setel klip semula cover radiator atas bawah,pasang balik hos air dan hos cooling line ATF,letak coolant dah siap!

Yaa siap pasang.

Belum siap sedia untuk dipandu. Aku start enjin dan perhatikan sebarang kebocoran. Benda ni prosedur biasa jika ada kerja-kerja penyelenggaraan melibatkan bendalir. Ah malangnya ada leaking pada klip cover sebelah bawah.

Puncanya mudah, antara sambungan cover dah fin radiator ada gasket getah. Gasket tu tak ditukar baru pun. Kemudian proses melipat klip tu aku rasa memerlukan special tool atau sekurang-kurangnya skill seseorang yang mahir dalam kerja radiator servicing.

Bila berlaku perkara macam ni, jangan buang masa jadi tikus membaiki labu. Hasil belum tentu jadi,penat dah tentu dapat. Aku pun rojer kawan yang kebetulan ke bandar untuk belikan aku satu unit radiator baru. Tak beli radiator Denso pun, OEM brand je dengan harga RM135.

Murah memang murah, so far dia masih bertugas dengan baik. Banyak yang aku belajar dari peristiwa ni. 

1. Jangan pandang remeh fungsi coolant terutamanya blok besi

2. Menukar radiator baru lebih berbaloi dari repair radiator lama

3. Pandu perlahan dan kurangkan rpm sebanyak yang boleh jika terpaksa memandu jauh. Dengan teknik yang betul, insyaAllah tak berlaku overheat sampai head enjin bengkok.

4. Sentiasa perhatikan jarum/indicator suhu bendalir penyejuk.

Ingat ya tuan-tuan, benda murah je coolant tu. Kalau rosak repair sendiri tak apa la lagi. Buatnya rosak kereta tak boleh jalan tengah-tengah hutan banat, menangis la kau situ.

Selasa, 28 Disember 2021

Baitcasting Set; Perlu atau Sekadar Nak Nampak Cool?

 Assalamualaikum,

Kita sambung terus topik seterusnya. Alang-alang aku rajin nak menulis ni, bedal dua entri sekaligus macam zaman kegemilangan dulu-dulu.

Orang yang bukan pemancing pastinya tak peduli pun jenis-jenis kekili. Asal boleh memancing sudah,betul tak? Tapi bagi pemancing, sekurang - kurangnya mesti ada impian memiliki set baitcasting. Antara sebabnya adalah untuk memudahkan aktiviti pancingan casting yang memerlukan peralatan sedikit berbeza berbanding teknik pancingan biasa.

Set baitcasting biasanya ringan dan kompak. Pakai set kekili mendatar yang kecik pun ringan juga kan? Betul. Boleh juga pakai tapi ada kekangan kawalan tali dan ketepatan lontaran.

Yang lebih ketara dengan set baitcasting ialah penggunaan kekili menegak low profile. Kekili jenis ni memerlukan latihan untuk meningkatkan kemahiran mengawal spool. Ini yang ramai orang takut nak pakai set baitcasting (BC) reel. Masalah utama dia ialah backlash (atau lebih dikenali dengan bihun) pada spool yang bermaksud tali berpintal apabila spool masih berputar walaupun umpan telah mencecah permukaan air.

Aku pun tak mahir dan tak pernah guna pun reel BC. Tapi aku teringin sangat nak belajar. Cara nak mula belajar kena la dapatkan satu set BC, takkan nak pinjam orang punya pulak kan? Set pancing ni macam barang peribadi juga, pantang orang pinjam.

Hasil survey di laman belibelah terkemuka iaitu Shopee (hihi), pada mulanya aku target nak beli reel BC Abu Garcia Blackmax 3. Tapi entah macamana aku terjumpa pulak reel Abu Garcia Pro Max 3. Beza dua reel ni tak banyak. Blackmax 3 pakai 5 bearing dan drag 8kg, manakala Pro Max 3 yang agak lama sikit dilengkapi 8 bearing. Drag sama 8kg.Beza harga dalam RM50-60. 

Dari segi spesifikasi Pro Max 3 bernisbah kayuhan 7.1:1, 74cm retrieval per pusingan, berat 207gram, 8 bearing stainless steel, drag Power Disk™, Duragear™, sistem brek spool MagTrak™, one piece body grafit dan side plate.

Dapat reel sasaran, aku matchingkan dengan kombinasi berikut:

- Reel BC Abu Garcia ProMax 3 R ( kayuhan kanan) RM305

- Rod BC Seahawk Kossori 6 kaki 9 cincin RM135

- Tali sulam Seahawk Gachiri X4 20lb RM19.90


Shock leader aku pakai sama macam set Ryobi SMAP RG dlm entri sebelum ni iaitu Ajiking Pro Line Invicible 30lb. Shock leader aku buat pendek je lebih kurang 2 kaki. Ada aku tengok kat TikTok, satu mamat tu cakap shock leader perlu sepanjang dari hujung reel sampai rod tip.

Panjang tu...kurang-kurang 5 kaki kot. Aku buat pendek je sebab aku rasa memadailah. Walaupun shock leader 2 kaki, dia mampu meregang hampir 1 inci. Cukup la tu untuk menyerap kejutan.

Set ni aku belum bawa ke padang pancing lagi memandangkan aku masih lagi dalam proses ulangkaji fungsi2 knob yang ada terutamanya magnetic brake dan juga spool tensioner. Dua benda ni membantu mengurangkan risiko backlash jika ditala dengan betul mengikut kesesuaian penggunanya.

Next trip aku nak cuba guna reel ni. Buat masa ni aku punya lokasi memancing jauh sangat. Kat Jugra sana,iaitu kolam memancing Syawal. Sedangkan aku duduk Hulu Selangor. Minat memancing punya pasal aku redah juga sebab geng memancing duduk sana.

Barai juga modal sekali trip, minyak kereta, tol, umpan, bayaran masuk....sekali pegi habis dekat RM200 juga la kalau ambik kolam B. Dua hari lepas kolam B penuh, gila betul. Bayar RM125 bersesak macam tu tak mau la aku, banyak saingan.

Oklah, kalau ada cerita menarik lagi aku akan tulis kat sini lepas ni. Sambutan pembaca tak meriah tak apa, sebab matlamat blog ni lebih kepada diari digital, untuk kenangan dimasa tua nanti.

Next entri aku akan cuba tulis pulak pengalaman mengerjakan umrah sebelum PKP. Agak banyak nak tulis tu, kena pakai laptop baru sedap. 

Jumpa lagi di entri akan datang.

Set Baru; Ryobi SMAP RG 4000

Assalamualaikum,

Malam ni aku nak menulis pasal alatan pancing.Huii..lama betul aku tak beli barang pancing sebenarnya. Last aku beli set pancing tahun 2013 dulu sebelum ke Pangkor. Manakala penulisan aktiviti memancing kali terakhir pada 2015.

Antara tempoh 2015 sampai sekarang bukanlah aku takde pergi memancing langsung,ada juga cuma tak berapa menarik untuk ditulis.

Oklah,kalau ada pembaca blog aku yang ikut tulisan aku dari dulu, mesti ada baca entri aku pasal kekili Ryobi AP Power 8000. Rod yang aku matchingkan iaitu Lemax Starmaxx 9 kaki aku dah pencenkan dan diganti dgn rod lama adik aku iaitu Awashima Imperial 7 kaki. Leceh la rod panjang sangat,susah nak angkut merata.

Set ini pun aku banyak rehatkan sebab terlalu bulky. Lagipun aku tak pernah guna kelebihan dia yang dikategorikan sebagai heavy set.

Kebelakangan ni sejak sebelum PKP sehingga sekarang, aku banyak bermain kolam air masin saja dimana set medium sudah memadai. Bulan lepas aku beli set baru iaitu:

- Kekili Ryobi SMAP RG 4000

- Rod Seahawk Ryoku M Tuned 6 kaki 6 cincin

- Lemax X5 PE Braid 25lb


Set baru ni jauh lebih ringan dari set lama yang body kekilinya full metal. Ryobi SMAP RG 4000 ni berharga RM139, rod RM85 dan tali RM11.40. Untuk shock leader, aku pakai Ajiking Pro Line 30lb, dia punya spring,mantapppp..harga aku lupa dah. Murah je kan set ni? Lepas tu aku tukar pakai leader kasar sikit,BULLZEN DFC 50lb.

Ok,spec kekili SMAP RG 4000 ni biasa-biasa je,spool machined aluminium,body grafit,drag 5kg saja, berat reel 299gram, bearing 6+1 dan ratio kayuhan 5.0:1.

Rod pulak kategori medium heavy 6 cincin sahaja. Nice design nampak cantik dan set ni dah pun teruji mendaratkan jenahak dan senangin dua hari lepas artikel ni ditulis. Bagi aku kombinasi ni cukup untuk mendaratkan ikan-ikan bersaiz 5-7kg.

Adakah aku berpuashati dengan set ni? Sudah tentulah. Tapi... ada satu lagi impian seorang pemancing kasual macam aku. Nantikan di entri seterusnya.



Sabtu, 8 Mei 2021

Baik Beli Redmi Note 10 Pro

Assalamualaikum,

Hari ni aku nak share sikit pasal smartphone memandangkan lama juga aku tak tulis pasal smartphone. Lagi best sebab benda yang aku pakai sendiri, jadinya tulisan ni lebih pure berdasarkan pengalaman sendiri.

Oklah,kali terakhir aku beli smartphone ialah pada Ogos 2018.Boleh kata lama juga memandangkan aku ni jenis pakai barang sampai jahanam. Maklumlah bukan jenis kaya raya.

Masa tu aku beli phone marhaen je pun,tapi spec dia agak hebat juga untuk harga bawah RM1500.Untuk harga sebegitu, aku dapat merasa cip pemprosesan terpadu masa tu iaitu Snapdragon 845 dan dipadankan dengan 6GB RAM. Siap ada cooling pipe plak tu.

Phone apa? Ya, Phone paling fenomena masa tu, Pocophone F1. Sepanjang penggunaan bertahun-tahun, Pocophone F1 bertugas dengan cemerlang baik dari segi penggunaan biasa mahupun permainan mudah alih berat seperti PUBG.

Walaupun dibayangi masalah multitouch dan entah apa problem orang lain aku tak tau, unit yang aku pakai seriously xde isu. Selepas dua tahun penggunaan aku cuma replace bateri dan thermal paste.

Aku tak pasti betul original ke tidak baterinya,tapi pembuatnya sama macam bateri asal dalam phone iaitu Sunwoda Electronic, manakala thermal paste aku guna jenama Kryonaut. Buat sendiri je tak susah pun.

Baru-baru ni charging port bermasalah bila tak boleh Quickcharge. Rupanya lubang port dia dah lobos. Biasa la tu, hari-hari kena rogol. Charging board agak mahal juga, RM109 seunit. Ada yang jauh murah, tapi aku dengar problem tarik line sebab cip tak cukup. Aku taknak ambil risiko buat benda bodoh jadinya aku beli yang mahal. Alhamdulillah semuanya baik.

Kemudian berlaku lagi satu kejadian bila kamera utama Pocophone rosak lepas anak aku lempar phone aku masa aku solat terawih. Bocor tepat kat kamera utama. Glass covernya pecah dan aku ingat problem kecik je, rupanya autofokus lens pun rosak sekali. 

Aku cadang nak DIY lah macam biasa tapi bab kamera ni aku tak yakin boleh dapat modul kamera asli Sony IMX di Shopee. Sayang beb kamera Pocophone ni walaupun 12MP je bagi aku gambarnya cukup lawa.

Bila jadi macam ni aku berpendapat mungkin dah sampai masa aku beli yang lain. Cuma sasaran aku cukuplah dengan cip midrange dan harga sub RM1k. Hasil suryey yang tak seberapa, aku berkenan dengan keluarga Redmi terbaru iaitu Redmi Note 10 Pro. Adik beradik Xiaomi juga sebab aku rasa Phone Xiaomi ni berbaloi walaupun murah nak mampos.


Cadangnya aku nak beli online tapi entah macamana aku ternampak seunit model ni di booth peniaga dalam Giant Batu Caves. Harga pun tak markup walaupun dia tampal harga RM1199. Bila aku tanya, pekedai bagi harga RM1099 untuk spec 8GB RAM dan 128 GB internal memory. Ya,sama harga online. On the spot aku suruh dia buka kotak kat situ juga.

Unit yang aku beli ni MY set dan dibawa masuk oleh EIN,sama distributor dengan Pocophone dulu.

Redmi Note 10 Pro ni first sekali dia memang cantik dalam gambar, dan jauh lagi cantik depan mata. Macam phone flagship. Kemasan Gorilla Glass 5 didepan dan belakang, quad kamera dengan kamera utama 105MP dan skrin AMOLED 120Hz. Gila kan? Kalau baca specsheet dia memang impressed la macamana Xiaomi boleh untung dengan phone ni.

Selepas beberapa minggu pakai dan mengamati video-video HDR melalui skrinnya, aku rasa berbaloi gila dengan harga dia. Selain refresh rate yang sedap, touch sampling rate dia best juga,240Hz.Selain dari tu kecerahan mencapai 1200nit,bawah terik matahari memang takde masalah.

Walaupun cipnya cuma midranger Snapdragon 732G, phone ni tak kalah dengan ciri-ciri lain. Setup stereo speaker, IR blaster, slot memory khas(bukan share dgn simkad), audio jack 3.5mm yang lejen, bateri 5020mAh dan juga kamera depan jenis punch hole yang kecikk je.

Memandangkan phone ni aku cuma guna untuk kegunaan biasa, aku tak kisah langsung pasal cip dia. Cukup memadai. Walaupun skrin dia AMOLED biasa, dia tetap sejenis AMOLED yang kontras warnanya cantik dan warna yang lebih pekat berbanding LCD. Menonton video-video berframe rate tinggi dengan skrin sebesar 6.67 inci di Youtube memang nikmat betul. Kelebihan 120Hz skrinnya aku tak pakai sangat sebab memadai dengan setup 60Hz.

Dari segi pemprosesan aku rasa cukup sedap dah untuk kegunaan harian. Apa gila la phone sekarang RM1k lebih sikit pun dah pakai 8GB RAM. Ok juga cip 732G ni. Kalau anda bukan gamer tegar, boleh sangat pakai model Note 10 Pro. 

Sedikit tambahan berkenaan prestasi permainan online. Aku cuba install dan bermain PUBG walaupun aku tau setup grafiknya tak mungkin sesedap cip flagship. Tetapan maksimum cuma Smooth+Ultra. Bagaimanapun, sebenarnya layan juga main game dengan Note 10 Pro ni. Pertamanya takde isu multitouch. Skrin dia bertindak pantas dengan sentuhan bermaksud setiap refleks dapat diterjemah dengan laju. Grafik dengan paparan nisbah 20:9 dan warna yang vivid melupakan aku yang bahawa smartphone ni cuma dikuasakan cip pertengahan.

Walaupun bermain dalam keadaan bercas, bagi aku smartphone ni tak panas langsung dan tidak berlaku masalah prestasi menurun akibat pemanasan. Penggunaan bateri juga bagus. S0 far phone ni menepati kriteria yang aku nak, sebuah telefon yang cekap tenaga,AMOLED panel, rupa macam phone mahal tapi harga murah.








Khamis, 19 November 2020

Swap Kompressor Passo ke Kompressor Alza

 Assalamualaikum!

Maaf terlalu lama aku tak menulis sesuatu kat sini. Maklumlah laptop dah melingkop, terpaksalah menyepikan diri walaupun agak banyak benda sebenarnya aku nak kongsikan kat sini.

Walaupun entry blog ni bukan untuk menarik puluhan ribu click macam zaman kegemilangan platform blogspot dulu, blog aku ni aku anggap sebagai diari catatan untuk aku baca di kemudian hari atau mungkin kenangan untuk anak cucu.

 Oooo atuk depa ni dulu blogger sendu rupanya...kahkahkah!

Ok lah merapu panjang-panjang ni tak bagus, bukan tabiat aku sebenarnya. Emmm..latest project aku awal Oktober 2020 adalah penggantian set hampir lengkap aircond Myvi model 2006-2011. Myvi aku lah tu.

Disebabkan projek ni projek agak major dan dilakukan secara solo, maka aku mulakan dengan set up 'pakej jimat PKP'. Untuk makluman umum, kos penukaran set lengkap aircond Myvi model lama menggunakan set Denso berada pada lingkungan RM2200 - RM2500. Atau mungkin ada yang mencecah RM3000 jika dibuat di worksyop yang terletak di Hazafon Hachadash di Tel Aviv sana.

'Pakej Jimat PKP' ni modalnya kurang dari RM1000 merangkumi part-part utama iaitu kompressor, kondenser, expansion valve, dan cooling coil.Ini pun termasuk harga 'pelajaran" yang akan aku ceritakan nanti. Maaf ya tak ada gambar, malas aku nak geledah SD card lama.

Item yang diperlukan:

1. Kompressor - sebelum ni aku pakai kompressor Passo, kali ni aku pakai kompressor Alza dengan pulley 6PK.Harga RM355.00

2.Paip aircond dari kompressor ke cooling coil. Aku terpaksa tukar sebab posisi paip lama tak sesuai dengan kompressor baru.Harga RM55.00

3.Kondenser-aku beli baru juga untuk maksimumkan kesan penyejukan.Lagipun kondenser lama pakai dryer pack 'built in' yang mana tak boleh tukar dryer sahaja.So aku beli kondenser dengan kanister dryer boleh dibuka.Harga RM135.00

4.Expansion valve- aku beli jenama Denso

5.Cooling coil - dari jenama APM RM90.00 dan kemudian aku tukar lagi ke jenama Denso Cool Gear RM180.00. Nampak beza harga Denso dengan APM.

6.Kabin filter - Penting ni,cooling coil dah baru.Jangan bagi sirip-sirip dia melekat habuk.Harga RM2.70

7.O-Ring Denso 3 jenis saiz RM33.00

8.Expansion valve Denso RM38.00. Harga kedai biasanya RM100.00

9.Span untuk kondenser.Ini pun penting untuk mengelakkan kipas menyedut udara panas dari manifold ekzos terutamanya waktu berhenti di traffic light dalam cuaca tengahari.Harga RM19.50


Kita terus ke proses membaraikan kereta ya? Mula-mula sekali pastikan dalam sistem aircond dah tak ada gas. Kalau ada pandai-pandailah keluarkan. Tekan jela mana-mana valve sebelah paip 'low pressure' atau 'high pressure'.

Terminal -ve bateri jangan lupa buka sekali.

Job pertama dan paling melecehkan dalam penyelenggaraan aircond kereta ialah menanggalkan dashboard.Untuk kereta aku, ianya boleh dikatakan agak mudah sebab aku dah biasa buka.Walaupun mudah, kerjanya agak renyah dan sebab aku tak buka steering column. Ada lah skilnya, payah aku nak terangkan kat sini.

Bila dashboard dah selesai dibuka, cabut paip low & high pressure yang bersambung ke firewall kereta anda. Ada skru 10mm yang memegang paip aircond in/out ke expansion valve.

Bila dua-dua paip dah dibuka,barulah box yang memegang cooling coil dapat ditanggalkan dari firewall kereta.Ada lah lagi beberapa skru kecik tang mudah dicapai. Segala soket pendawaian juga ditanggalkan.Tak banyak pun,cuma soket blower fan,sensor suhu dan juga kabel-kabel pelaras laluan udara.

Buka kotak saluran udara,dan tanggalkan cooling coil lama.Senang je bro- bro sekalian.Alang-alang dah buka tu,cucilah sekali blower fan.Memandangkan kerja buka dashboard ni agak leceh,cucilah apa yang patut.Kalau kat kedai ni upah buka pasang saja mau tiga empat ratus agaknya.

Pasang semula ikut turutan dan selesaikan di bahagian dalam kabin dulu.Dah setel masuk cooling coil dan expansion valve baru,tutup lubang expansion valve dengan masking tape.

Sebab nanti masa nak pasang balik kotak angin saluran udara tuke firewall,kebarangkalian untuk habuk masuk sangat tinggi.Ingat,expansion valve ni kalau masuk habuk kira lingkup terus.Takdenya boleh cuci-cuci lagi dah.

Dah setel semua part kabin, barulah fokus part luaran.Kompressor lama kasi buka dan lambung ke tepi.Pasang kompressor baru tapi ingat ya,tapaknya ngam cuma skru kena ejas sikit.Saiz pulley kompressor Alza ni agak besar dari pulley kompressor Passo,jadinya belting 6PK1580 ngam- ngam je dengan sedikit freeplay.

Kalau discharge hose custom untuk kompressor Passo tak ngam sebab posisi kompressor Alza agak senget,beli hos baru atau cari adaptor.

Hos dari kompressor ke kondenser juga aku tukar baru sebab tak cantik posisinya.

Masuk bab kondenser ni ada isu sikit. Mula-mula aku rasa taknak tukar,tapi memikirkan banyak part baru,aku tukar fikiran.Aku beli juga kondenser untuk Myvi model lama (2005-2011).

Harga dikedai agak mahal untuk seketoi jenama OEM iaitu RM185.Kalau kat Shopee ni topup skit dah boleh dapat kondenser Denso.Tapi aku malas nak tunggu,aku sambar jelah.

Sampai kat rumah bila nak pasang tak ngam.Sini silap aku,aku ingat Myvi aku sama je macam Myvi lama yang lain.Rupanya Myvi aku pakai paip high pressure untuk model Myvi lagi best.

Beza dia saiz inlet / outlet paip .

Untuk model Myvi lama,saiz inlet/outlet sama besar,lebih kurang 10mm.Aku agak-agak je ni.

Paip aku pulak inlet 10mm outlet 7mm.Terpaksalah aku beli kondenser lain.

Ok dah setel pasang semua,proses seterusnya masukkan gas R134a. Masa gas masuk,paip low pressure dari kabin ke kompressor sangat sejuk.Tapi anehnya suhu dalam kabin tak sejuk pun.Satu tanda yang kurang menyenangkan ialah kompressor berjalan tanpa cut-off.Kompressor jalan non stop ni tandanya ada yang tak kena dengan penyejukan cooling coil.

Mekanik takde cakap apa-apa kat aku.Minggu berikutnya aku bawa ke worksyop lain.Aku minta dia topup gas sebab aku syak gas tak cukup.

Bila on sistem, pressure in out dah cantik,paip sejuk tapi kabin tak sejuk.Suhu dalaman cuma 16°C. Ekon rumah boleh la setara tu,kalau kereta paling koman 6°C baru dikira sistem cun.

Mekanik agak bingung apatah lagi aku.Tapi suspek kami ialah cooling coil walaupun ianya unit yang baru,kesejukan dari pengembangan gas aircond tak dapat disebarkan ke seluruh sirip-sirip penyejuk.Maka sensor 'membaca' suhu yang ditetapkan masih belum dicapai dan memaksa kompressor jalan berterusan.

Balik rumah aku terpaksa buat kerja leceh kali kedua.Beli cooling coil Denso,buka dashboard dan swap cooling coil yang disyaki defect.

Span baru pun aku dah letak dengan sedikit modifikasi untuk disesuaikan dengan bumper Passo yang pendek.Span ni tujuan dia untuk fokuskan aliran udara dari luar enjin untuk penyejukan gas aircond.

Kalau tak fokus,udars panas dari ekzos akan disedut sekali maka penyingkiran haba dari gas aircond tak sempurna.Nampak bodo-bodo je span tu tapi peranan dia besar.

Then aku recharge sistem balik.Alhamdulillah suhu kabin dapat 2°C dan kompressor ada cut off.

Selesai masalah aircond kereta aku.

Cuma yang tak disangka adalah barang APM yang defect.Jenama APM kot,takde la ayam sangat.Lagi ayam jenama kondenser aku,tah apa brand pun aku tak tau.Kompressor pun made in China tau.Harga RM350 je.

Barang-barang luar dashboard aku tak kisah sangat walaupun cap ayam sebab senang nak tukar. Untuk part cooling coil dan expansion valve,pakailah jenama Denso.Tak delah sampai dua kali kena barai dashboard.

Ini harga yang perlu aku bayar untuk sebuah pelajaran.Ok lagilah kos separuh je dari bikin kat kedai.Hasil jangan cakaplah,untuk diri sendiri aku sangat puas hati walaupun rugi beli cooling coil APM dan kondenser salah saiz tu.