Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Siang tadi aku ada buat satu posting berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.Amat mendukacitakansekali,posting berkenaan aku terpaksa tarik balik atas beberapa isu dibalik tabir yang aku sendiri tak sangka.Ada beberapa fakta yang aku tuliskan berdasarkan satu page Facebook berkenaan Sungai Batu rupa-rupanya ditokok tambah untuk menyedapkan cerita dan menaikkan rating page.Maaf,aku pun bersalah sebab cepat sangat share tanpa cross check dengan sumber lain.
Pertamanya berkenaan usia tapak berkenaan.Kompleks Sungai Batu didirikan pada 487 Sebelum Masihi,bukan 600 SM.Buat masa ini itulah angka sebenar usia tapak tersebut.Begitu juga dengan usia kapal-kapal yang masih terbenam didalam lumpur.Pentarikhan masih belum dibuat.
Begitu juga soal pendanaan dan pendirian Kerajaan Negeri Kedah berhubung dengan status tapak arkeologi Sungai Batu.Dana masih ada dan Kerajaan Negeri Kedah khabarnya memang memandang serius terhadap pemuliharaan tapak berkenaan.
Apapun yang berlaku,aku harap janganlah usaha murni pemuliharaan tapak ini diganggu oleh mereka-mereka yang mahu menonjol diri ataupun manusia-manusia yang tergolong dalam spesies menangguk di air keruh.Perbuatan keji ni menyebabkan semangat sayangkan sejarah tanahair yang baru berputik,hilang begitu saja.Sama lah macam page Sungai Batu 500BC,tetiba hilang tanpa dikesan.Angin takde ribut takde.Ajaib betul.
Posting asal yang aku share link petisyen tu sengaja aku biarkan sebagai ingatan dimasa akan datang.
Terima kasih.
Isnin, 19 Oktober 2015
Ahad, 18 Oktober 2015
Petisyen Selamatkan Sungai Batu
As salam,
Baru-baru ni aku ada signed satu petisyen online untuk memohon tapak arkeologi Sungai Batu diselamatkan dari pembangunan taman perumahan.Petisyen yang ditujukan kepada Menteri Besar Kedah,Dato' Mukhriz Mahathir adalah untuk meminta jaminan dari Kerajaan Negeri bahawa tapak arkeologi tersebut tidak diganggu dengan pembangunan.
Tapak Arkeologi Sungai Batu ialah satu tapak arkeologi yang bukan sahaja tertua di Malaysia setakat ini,tapak tersebut juga meliputi kawasan yang luas termasuk jeti-jeti purba,kapal-kapal dan relau pemprosesan besi yang terletak bertaburan di sekitar Sungai Batu.Keluasan spesifik nanti aku tulis balik.Aku menaip adhoc je ni.Nanti aku tuliskan artikel lain yg lebih sesuai.
Sekarang toksah banyak tanya,korang pegi kat link ni,
https://www.change.org/p/dato-seri-mukhriz-bin-mahathir-save-the-oldest-civilization-in-south-east-asia?recruiter=402666708&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
pastu sign.Sasaran buat masa ini ialah 10k tandatangan.Memandangkan bajet tahun depan dah nak dibentang,harapnya PM dapat melakukan sesuatu yang dapat dikenang dengan meluluskan bajet untuk proses pemuliharaan tapak berkenaan.
Cerita disebalik kekalutan tapak arkeologi Sungai Batu ni tak lah rumit sangat sebenarnya,asalkan orang-orang diatas sana faham sejarah Melayu dan faham kepentingan sejarah tersebut untuk tanahair ini.
Nantilah aku cerita lagi.Asalnya aku nak taip dua baris je.Jilake betul.
Baru-baru ni aku ada signed satu petisyen online untuk memohon tapak arkeologi Sungai Batu diselamatkan dari pembangunan taman perumahan.Petisyen yang ditujukan kepada Menteri Besar Kedah,Dato' Mukhriz Mahathir adalah untuk meminta jaminan dari Kerajaan Negeri bahawa tapak arkeologi tersebut tidak diganggu dengan pembangunan.
Tapak Arkeologi Sungai Batu ialah satu tapak arkeologi yang bukan sahaja tertua di Malaysia setakat ini,tapak tersebut juga meliputi kawasan yang luas termasuk jeti-jeti purba,kapal-kapal dan relau pemprosesan besi yang terletak bertaburan di sekitar Sungai Batu.Keluasan spesifik nanti aku tulis balik.Aku menaip adhoc je ni.Nanti aku tuliskan artikel lain yg lebih sesuai.
Sekarang toksah banyak tanya,korang pegi kat link ni,
https://www.change.org/p/dato-seri-mukhriz-bin-mahathir-save-the-oldest-civilization-in-south-east-asia?recruiter=402666708&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink
pastu sign.Sasaran buat masa ini ialah 10k tandatangan.Memandangkan bajet tahun depan dah nak dibentang,harapnya PM dapat melakukan sesuatu yang dapat dikenang dengan meluluskan bajet untuk proses pemuliharaan tapak berkenaan.
Cerita disebalik kekalutan tapak arkeologi Sungai Batu ni tak lah rumit sangat sebenarnya,asalkan orang-orang diatas sana faham sejarah Melayu dan faham kepentingan sejarah tersebut untuk tanahair ini.
Nantilah aku cerita lagi.Asalnya aku nak taip dua baris je.Jilake betul.
Mesin Mahal
Maaf la noooo…suddenly ada idea nak tulis pasal dunia memancing.Ini pun sebab terjumpa draf entri lama yang terperam tiga empat bulan lepas kot.
Kepada yang bukan kaki pancing,boleh juga baca kot-kot jatuh cinta dengan dunia hanyir ni.Sebetulnya aku bukanlah pakar memancing pun,jauh sekali taraf dengan professional angler yang equipmentnya beribu-ribu ringgit.
Pengalaman aku cuma bermula dari pendedahan seawal umur 12 tahun.Sepupu aku yang masa tu dah pun bekerja membelikan kami dua beradik set pancing kombo sebagai penggalak hobi.Ikan pancingan cuma sekadar gelama,belukang,duri….baik sikit pun dapat la sembilang.Zaman tu sekitar 1994-97,perairan pantai Sekinchan masih banyak sembilang.Tapi kali terakhir aku memancing kat situ hujung tahun lepas,satu ragutan ikan pun tak ada.
Sekali lagi persoalan lama dari laman page Kelab Joran Facebook tentang “kehebatan mesin Stella & Saltiga'” yang aku rasa nak jawab dalam blog ni.Sure,ramai lagi yang boleh bagi jawapan tepat tentang persoalan tersebut,tapi barangkali tak semua ada blog/platform untuk menulis.
Bukan peminat pancing sejati kalau tak ada menanam impian memiliki kekili mendatar high end,angkuh,ego,super spinner dan premium seperti siri Shimano Stella/Daiwa Saltiga.Biasalah bila dah martabatnya macam tu harganya pun nampak macam tak masuk akal untuk sekadar ‘kekili pancingan’.
Aku pun tak tau exactly berapa harga dua menatang ni,tapi biasanya berkisar antara RM2000 hingga hampir RM5000.Saltiga Dogfight lagi mahal kot.Persoalannya adakah harga semahal tu berbaloi dengan prestasinya?
Jawapannya barang pasti sudah tentu.Ianya berkenaan teknologi material,kejuruteraan rekabentuk dan kejituan matematik.Pendek kata dua kekili mendatar ni adalah umpama Lexus LFA atau Koenigsegg Agera R dalam dunia memancing.
Material biasa yang digunakan untuk kekili murah dan mampu milik ialah seperti aluminium,plastik,grafit,loyang,stainless steel dan juga kadangkala FRP (fiber reinforced plastic).Kebanyakan material ni dipilih berdasarkan kekuatannya yang sederhana dan juga kebolehan untuk dihasilkan secara mass produce (pukal)melalui proses mould injection atau casting.Proses powder metalurgy pun ada barangkali.Beberapa komponen pula melalui proses lathe (larikan) seperti spool aluminium dan juga gear pinion.
Semua kaedah mass produce ni bertujuan untuk pengurangan kos dan masa produksi.Hasilnya produk mampu dijual murah.Tetapi kekurangannya ialah ketahanan dan kejituan.Ianya tetap berfungsi sama seperti kekili mahal,cuma ada bahagian yang kurang lancar,cepat haus,dan longgar sana sini bila dikerjakan dengan lasak.
Dulu-dulu pemancing kena guna kekili menegak untuk menewaskan gamefish.Belum ada kekili mendatar yang mampu menahan asakan dan larian kencang ikan-ikan seperti tuna atlantik atau benaman kertang.Masalah dengan kekili menegak ni tak semua orang selesa pakai dan agak rumit digunakan.So,pembuat-pembuat kekili berpengalaman macam Shimano dan Daiwa ni nampak ruang kosong yang boleh dikomersilkan.
Segala kemajuan teknologi kejuruteraan diharmonikan sekali dan terhasillah kekili mendatar yang berkeupayaan sama seperti kekili menegak untuk menjinakkan gamefish.Tapi bukan senang ya?
Pertamanya material.Bahan binaan badan yang kuat dan ringan seperti aluminium gred penerbangan digunakan.Proses-proses pembuatan untuk meningkatkan kekuatan dan ketahanan terhadap kakisan tidak murah.Banyak prosesnya yang kalau diceritakan pun ramai yang tak faham.Kata kuncinya ialah semua bahan yang digunakan mempunyai sifat teguh,ringan,tahan kakisan,dan tahan haba.Bayangkan haba yang terhasil di cakera drag semasa menahan asakan ikan-ikan gamefish.Berasap boss!
Badan mesin-mesin high end ni kebiasaannya dibuat sepenuhnya menggunakan proses CNC milling.Proses ni amat-amat time consuming dan menelan kos tinggi,pendek kata tak produktif langsung.Tapi apa yang dikehendaki ialah kejituan rekabentuk.Semua dimensi dipotong setepat-tepatnya supaya tiada kelegaan-kelegaan diluar tolerance.Manpower-manpower yang bertugas untuk menjalankan mesin-mesin berkejituan tinggi ni pulak gaji diorang bukan kecik anak.Level engineer kat sini kot?
Begitu juga dengan komponen dalaman.Semua gear dipotong menggunakan mesin berbanding kekili murah yang menggunakan kaedah casting.Material dah tentu kuat,kejituan tinggi pulak lagi,fuhhh!Macam jam tangan mahal.Pernah tengok macamana jam tangan boleh capai harga ratus-ratus ribu ringgit dibuat?Lebih kurang macam tulah,cuma cabaran membuat jam lagi tinggi.Dah lah halus,beratus-ratus gear pulak tu.
Kemudian rekabentuk.Setiap garis arus dan lekuk-lekuk bukan sekadar kosmetik semata-mata.Ada seni dan tujuannya seperti imbangan,pengurangan berat,pengoptimuman titik-titik kritikal dan macam-macam lagilah.Rekabentuk bukan saja tertumpu pada bahagian luaran,sudut gigi gear,susunan gear dan nisbah semuanya diteliti dengan baik.
Hasil kejuruteraan yang serius ni menghasilkan mesin pancing yang bukan saja premium dari segi harga,malahan prestasi di lapangan pancing.
Sesekali ke kedai pancing,cuba minta kayuh-kayuh sikit mesin-mesin premium ni.Banyak bezanya dengan mesin pertengahan.Apapun ikan di air tidak mengenal mesin pancing.Cuma,geng-geng mampu beli mesin mahal ni biasanya mempunyai sokongan kewangan yang kukuh.Setakat satu trip memancing perabis bergulung-gulung duit pun apa ada hal.Al maklumlah trip mahal-mahal ni biasanya memang pergi ke lubuk yang banyak ikan baik-baik.
Untuk pemancing amatur yang turun padang setaun dua-tiga kali macam aku ni,elok mula dengan set yang pertengahan.Slow-slow beli yang baik punya.Tak taulah kot-kot ada manusia yang terus beli set pancing mahal.Yang pentingnya fahami dulu selok-belok dunia hanyir ni.
Satu jenama premium lain yang makin glemer kat Malaysia sekarang ni ialah Megabass.Sampai bossnya Yuki Ito terkejut sebab pemancing Malaysia tak lokek langsung bab membeli peralatan pancing premiumnya.Katanya pertumbuhan pasaran jenamanya di Malaysia paling menggalakkan berbanding negara SEA yang lain.Ape,ko ingat angler Malaysia ni sesak ke?Hehe!
Korang cuba-cuba la Google barang dia,memang cun baq ang!Buat masa ni belum ada set heavy dalam katalog beliau.Nak lagi puas hati,sila berkunjung ke Kepong Tackle,kat situ ada sudut khas rasmi produk Megabass.Yuki Ito sendiri yang rasmikan.
Kepada yang bukan kaki pancing,boleh juga baca kot-kot jatuh cinta dengan dunia hanyir ni.Sebetulnya aku bukanlah pakar memancing pun,jauh sekali taraf dengan professional angler yang equipmentnya beribu-ribu ringgit.
Pengalaman aku cuma bermula dari pendedahan seawal umur 12 tahun.Sepupu aku yang masa tu dah pun bekerja membelikan kami dua beradik set pancing kombo sebagai penggalak hobi.Ikan pancingan cuma sekadar gelama,belukang,duri….baik sikit pun dapat la sembilang.Zaman tu sekitar 1994-97,perairan pantai Sekinchan masih banyak sembilang.Tapi kali terakhir aku memancing kat situ hujung tahun lepas,satu ragutan ikan pun tak ada.
Sekali lagi persoalan lama dari laman page Kelab Joran Facebook tentang “kehebatan mesin Stella & Saltiga'” yang aku rasa nak jawab dalam blog ni.Sure,ramai lagi yang boleh bagi jawapan tepat tentang persoalan tersebut,tapi barangkali tak semua ada blog/platform untuk menulis.
Bukan peminat pancing sejati kalau tak ada menanam impian memiliki kekili mendatar high end,angkuh,ego,super spinner dan premium seperti siri Shimano Stella/Daiwa Saltiga.Biasalah bila dah martabatnya macam tu harganya pun nampak macam tak masuk akal untuk sekadar ‘kekili pancingan’.
Aku pun tak tau exactly berapa harga dua menatang ni,tapi biasanya berkisar antara RM2000 hingga hampir RM5000.Saltiga Dogfight lagi mahal kot.Persoalannya adakah harga semahal tu berbaloi dengan prestasinya?
Jawapannya barang pasti sudah tentu.Ianya berkenaan teknologi material,kejuruteraan rekabentuk dan kejituan matematik.Pendek kata dua kekili mendatar ni adalah umpama Lexus LFA atau Koenigsegg Agera R dalam dunia memancing.
Material biasa yang digunakan untuk kekili murah dan mampu milik ialah seperti aluminium,plastik,grafit,loyang,stainless steel dan juga kadangkala FRP (fiber reinforced plastic).Kebanyakan material ni dipilih berdasarkan kekuatannya yang sederhana dan juga kebolehan untuk dihasilkan secara mass produce (pukal)melalui proses mould injection atau casting.Proses powder metalurgy pun ada barangkali.Beberapa komponen pula melalui proses lathe (larikan) seperti spool aluminium dan juga gear pinion.
Semua kaedah mass produce ni bertujuan untuk pengurangan kos dan masa produksi.Hasilnya produk mampu dijual murah.Tetapi kekurangannya ialah ketahanan dan kejituan.Ianya tetap berfungsi sama seperti kekili mahal,cuma ada bahagian yang kurang lancar,cepat haus,dan longgar sana sini bila dikerjakan dengan lasak.
Dulu-dulu pemancing kena guna kekili menegak untuk menewaskan gamefish.Belum ada kekili mendatar yang mampu menahan asakan dan larian kencang ikan-ikan seperti tuna atlantik atau benaman kertang.Masalah dengan kekili menegak ni tak semua orang selesa pakai dan agak rumit digunakan.So,pembuat-pembuat kekili berpengalaman macam Shimano dan Daiwa ni nampak ruang kosong yang boleh dikomersilkan.
Segala kemajuan teknologi kejuruteraan diharmonikan sekali dan terhasillah kekili mendatar yang berkeupayaan sama seperti kekili menegak untuk menjinakkan gamefish.Tapi bukan senang ya?
Pertamanya material.Bahan binaan badan yang kuat dan ringan seperti aluminium gred penerbangan digunakan.Proses-proses pembuatan untuk meningkatkan kekuatan dan ketahanan terhadap kakisan tidak murah.Banyak prosesnya yang kalau diceritakan pun ramai yang tak faham.Kata kuncinya ialah semua bahan yang digunakan mempunyai sifat teguh,ringan,tahan kakisan,dan tahan haba.Bayangkan haba yang terhasil di cakera drag semasa menahan asakan ikan-ikan gamefish.Berasap boss!
Badan mesin-mesin high end ni kebiasaannya dibuat sepenuhnya menggunakan proses CNC milling.Proses ni amat-amat time consuming dan menelan kos tinggi,pendek kata tak produktif langsung.Tapi apa yang dikehendaki ialah kejituan rekabentuk.Semua dimensi dipotong setepat-tepatnya supaya tiada kelegaan-kelegaan diluar tolerance.Manpower-manpower yang bertugas untuk menjalankan mesin-mesin berkejituan tinggi ni pulak gaji diorang bukan kecik anak.Level engineer kat sini kot?
Begitu juga dengan komponen dalaman.Semua gear dipotong menggunakan mesin berbanding kekili murah yang menggunakan kaedah casting.Material dah tentu kuat,kejituan tinggi pulak lagi,fuhhh!Macam jam tangan mahal.Pernah tengok macamana jam tangan boleh capai harga ratus-ratus ribu ringgit dibuat?Lebih kurang macam tulah,cuma cabaran membuat jam lagi tinggi.Dah lah halus,beratus-ratus gear pulak tu.
Kemudian rekabentuk.Setiap garis arus dan lekuk-lekuk bukan sekadar kosmetik semata-mata.Ada seni dan tujuannya seperti imbangan,pengurangan berat,pengoptimuman titik-titik kritikal dan macam-macam lagilah.Rekabentuk bukan saja tertumpu pada bahagian luaran,sudut gigi gear,susunan gear dan nisbah semuanya diteliti dengan baik.
Hasil kejuruteraan yang serius ni menghasilkan mesin pancing yang bukan saja premium dari segi harga,malahan prestasi di lapangan pancing.
Sesekali ke kedai pancing,cuba minta kayuh-kayuh sikit mesin-mesin premium ni.Banyak bezanya dengan mesin pertengahan.Apapun ikan di air tidak mengenal mesin pancing.Cuma,geng-geng mampu beli mesin mahal ni biasanya mempunyai sokongan kewangan yang kukuh.Setakat satu trip memancing perabis bergulung-gulung duit pun apa ada hal.Al maklumlah trip mahal-mahal ni biasanya memang pergi ke lubuk yang banyak ikan baik-baik.
Untuk pemancing amatur yang turun padang setaun dua-tiga kali macam aku ni,elok mula dengan set yang pertengahan.Slow-slow beli yang baik punya.Tak taulah kot-kot ada manusia yang terus beli set pancing mahal.Yang pentingnya fahami dulu selok-belok dunia hanyir ni.
Satu jenama premium lain yang makin glemer kat Malaysia sekarang ni ialah Megabass.Sampai bossnya Yuki Ito terkejut sebab pemancing Malaysia tak lokek langsung bab membeli peralatan pancing premiumnya.Katanya pertumbuhan pasaran jenamanya di Malaysia paling menggalakkan berbanding negara SEA yang lain.Ape,ko ingat angler Malaysia ni sesak ke?Hehe!
Korang cuba-cuba la Google barang dia,memang cun baq ang!Buat masa ni belum ada set heavy dalam katalog beliau.Nak lagi puas hati,sila berkunjung ke Kepong Tackle,kat situ ada sudut khas rasmi produk Megabass.Yuki Ito sendiri yang rasmikan.
Khamis, 15 Oktober 2015
Yamaha Y15ZR vs. Suzuki Belang 150R
Sejak pelancaran moped Yamaha Y15ZR,pasaran kapcai berkapasiti besar sedikit seimbang selepas Suzuki mendominasi pasaran kategori tersebut agak lama.Walaupun Suzuki Belang telah lama berada di pasaran,jumlahnya amat-amat kecil atas faktor yang tak dapat dijelaskan.Selera orang Malaysia tak sama macam Indonesia atau Thailand barangkali.
Apapun persoalannya adakah Y15ZR mempunyai hardware yang cukup untuk memberi saingan yang sepatutnya kepada Belang 150R?
Berdasarkan spesifikasi teknikal ringkas,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Layout DOHC biasanya dipilih untuk mengurangkan bebanan kerja camshaft dan juga untuk binaan sudut injap yang lebih luas.Manakala binaan SOHC adalah lebih mudah dan kurang komponen yang bergerak.Faedahnya?Kurang selenggaraan.Simple.
Tapi kalau dilihat dari sudut prestasi,binaan DOHC adalah biasa ditemui dalam enjin berprestasi tinggi.Pernah jumpa Type R atau superbike pakai head enjin SOHC?
Untuk penyejukan silinder enjin,Suzuki hanya mengadaptasi sistem penyejukan udara yang dibantu penyejuk pelincir.Manakala Yamaha menggunakan sistem sejukan cecair.Pendapat aku,ianya sepatutnya lebih besar sedikit daripada Yamaha LC135.Sekurang-kurangnya menggunakan radiator yang sama terdapat pada FZ150i.Ah,barangkali semuanya berkongsi sama dengan Yamaha FZ150i.
Suzuki memilih binaan silinder overbore untuk capaian rpm lebih tinggi manakala Yamaha lebih yakin dengan ukuran bore & stroke seimbang.Seperti yang dijangka,enjin Yamaha Y15ZR menghasilkan puncak tork lebih tinggi daripada Suzuki Belang pada rpm rendah,tetapi Belang mempunyai sedikit kelebihan kuasa kuda pada putaran enjin yang tinggi.Sekiranya kedua-dua pengeluar memilih nisbah mampatan 11.5:1,aku rasa angka-angka yang terhasil lebih menarik.
Seterusnya,sistem bahanapi karburetor vs. sistem pancitan elektronik…
Yaaaaa…part ni seronok nak diulas ni.
Karburetor lebih mudah diselenggara dan dinaiktaraf tetapi tidak mesra petrol.Manakala pancitan elektronik lebih cekap menggunakan bahanapi (jimat),tetapi tidak mudah dinaiktaraf.Maksud aku naik taraf tanpa kos yang besar.Kalau aku dibagi pilihan,aku lebih suka karburetor.Tak payah nak cocok komputer lah,pakai cip racing lah,buang duit semua tu.Lagipun barang elektronik ni sensitif.Bayangkan bateri kong,macamana injektor nak pancutkan minyak masuk dalam enjin ha?ha?Motor karburetor takde bateri pun rilek je.
Dek kerana itu Suzuki membekalkan tangki petrol sedikit besar untuk disesuaikan dengan karekteristik karburetor.Manakala Yamaha hanya memasang tangki sebesar 4.2 liter untuk bekalan ke stesen minyak seterusnya.Jangkaan aku Yamaha YZ15R sedikit jimat berbanding Suzuki Belang sebab kombinasi kecekapan sistem suntikan bahanapi dan juga karekter enjin yang menghasilkan tork pada rpm yang lebih rendah.Bahasa mudahnya tak payah pulas throttle beria-ia sangat pun motor dah boleh memecut dengan selesa.
Walaupun Suzuki berkelebihan 1 gear aku rasa perbezaannya tidak memberi kelebihan yang signifikan berbanding Yamaha.Berdasarkan pengalaman aku,gear 6 Suzuki Belang lebih sesuai untuk cruising dengan kelajuan yang selesa di lebuhraya.
Atas beberapa faktor lagi seperti rekabentuk dan styling,posisi menunggang,harga dan selera masyarakat Malaysia membuatkan aku rasa Yamaha Y15ZR bakal mencatatkan jualan yang jauh lebih baik berbanding Suzuki.I don’t know why tapi cuba perhatikan trend sejak model Yamaha Sport 100.Lebih ramai yang memilih Yamaha Sport berbanding Suzuki RC.Tapi yela Suzuki RC tu fesyen orang tua.Suzuki Best?Lagi la rare.Yang nampak seimbang sikit zaman Suzuki RG/RGV.
Itupun jadi lauk dengan Yamaha SS110/ SS Two.Timeline aku mula dari sini je sekitar 1990-an.Zaman RX-S aku tak tau.
Apapun antara keduanya personal taste aku ialah Suzuki Belang.Sebab?Aku tak berapa gemar benda mainstream ni.Boring tau?Kedua,aku yakin dengan tweak yang simple Suzuki Belang mampu diroketkan atas jalan.
Ketiga, penghidup tendang/engkol mana????
Sekian.
Sumber:
Wikipakhang
www.yamaha-motor.com.my
Apapun persoalannya adakah Y15ZR mempunyai hardware yang cukup untuk memberi saingan yang sepatutnya kepada Belang 150R?
Suzuki Belang 150R
|
Yamaha Y15ZR
|
Enjin : 4-lejang sejukan udara, DOHC 4 injap | Enjin: 4-lejang sejukan cecair, SOHC 4 injap |
147cc ( 62mm x 48.8mm ) | 149.8cc ( 57mm x 58.7mm) |
Comp.ratio : 10.2:1 | Comp. ratio : 10.4:1 |
Daya kilas : 12.76Nm@8500rpm Horsepower :12.13kW@9500rpm | Daya kilas : 13.8Nm@7000rpm Horsepower :11.3kW@8500rpm |
Sistem Bahanapi : karburetor Mikuni BS26SS | Sistem Bahanapi : pancitan bahanapi elektronik |
Kapasiti petrol : 4.9 liter | Kapasiti petrol : 4.2 liter |
Berat Kering : 108 kg | Berat kering : 115 kg |
Gear : 6 kelajuan | Gear : 5 kelajuan |
Brek : cakera depan dan belakang | Brek : cakera depan dan belakang |
Berdasarkan spesifikasi teknikal ringkas,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Layout DOHC biasanya dipilih untuk mengurangkan bebanan kerja camshaft dan juga untuk binaan sudut injap yang lebih luas.Manakala binaan SOHC adalah lebih mudah dan kurang komponen yang bergerak.Faedahnya?Kurang selenggaraan.Simple.
Tapi kalau dilihat dari sudut prestasi,binaan DOHC adalah biasa ditemui dalam enjin berprestasi tinggi.Pernah jumpa Type R atau superbike pakai head enjin SOHC?
Untuk penyejukan silinder enjin,Suzuki hanya mengadaptasi sistem penyejukan udara yang dibantu penyejuk pelincir.Manakala Yamaha menggunakan sistem sejukan cecair.Pendapat aku,ianya sepatutnya lebih besar sedikit daripada Yamaha LC135.Sekurang-kurangnya menggunakan radiator yang sama terdapat pada FZ150i.Ah,barangkali semuanya berkongsi sama dengan Yamaha FZ150i.
Suzuki memilih binaan silinder overbore untuk capaian rpm lebih tinggi manakala Yamaha lebih yakin dengan ukuran bore & stroke seimbang.Seperti yang dijangka,enjin Yamaha Y15ZR menghasilkan puncak tork lebih tinggi daripada Suzuki Belang pada rpm rendah,tetapi Belang mempunyai sedikit kelebihan kuasa kuda pada putaran enjin yang tinggi.Sekiranya kedua-dua pengeluar memilih nisbah mampatan 11.5:1,aku rasa angka-angka yang terhasil lebih menarik.
Seterusnya,sistem bahanapi karburetor vs. sistem pancitan elektronik…
Yaaaaa…part ni seronok nak diulas ni.
Karburetor lebih mudah diselenggara dan dinaiktaraf tetapi tidak mesra petrol.Manakala pancitan elektronik lebih cekap menggunakan bahanapi (jimat),tetapi tidak mudah dinaiktaraf.Maksud aku naik taraf tanpa kos yang besar.Kalau aku dibagi pilihan,aku lebih suka karburetor.Tak payah nak cocok komputer lah,pakai cip racing lah,buang duit semua tu.Lagipun barang elektronik ni sensitif.Bayangkan bateri kong,macamana injektor nak pancutkan minyak masuk dalam enjin ha?ha?Motor karburetor takde bateri pun rilek je.
Dek kerana itu Suzuki membekalkan tangki petrol sedikit besar untuk disesuaikan dengan karekteristik karburetor.Manakala Yamaha hanya memasang tangki sebesar 4.2 liter untuk bekalan ke stesen minyak seterusnya.Jangkaan aku Yamaha YZ15R sedikit jimat berbanding Suzuki Belang sebab kombinasi kecekapan sistem suntikan bahanapi dan juga karekter enjin yang menghasilkan tork pada rpm yang lebih rendah.Bahasa mudahnya tak payah pulas throttle beria-ia sangat pun motor dah boleh memecut dengan selesa.
Walaupun Suzuki berkelebihan 1 gear aku rasa perbezaannya tidak memberi kelebihan yang signifikan berbanding Yamaha.Berdasarkan pengalaman aku,gear 6 Suzuki Belang lebih sesuai untuk cruising dengan kelajuan yang selesa di lebuhraya.
Atas beberapa faktor lagi seperti rekabentuk dan styling,posisi menunggang,harga dan selera masyarakat Malaysia membuatkan aku rasa Yamaha Y15ZR bakal mencatatkan jualan yang jauh lebih baik berbanding Suzuki.I don’t know why tapi cuba perhatikan trend sejak model Yamaha Sport 100.Lebih ramai yang memilih Yamaha Sport berbanding Suzuki RC.Tapi yela Suzuki RC tu fesyen orang tua.Suzuki Best?Lagi la rare.Yang nampak seimbang sikit zaman Suzuki RG/RGV.
Itupun jadi lauk dengan Yamaha SS110/ SS Two.Timeline aku mula dari sini je sekitar 1990-an.Zaman RX-S aku tak tau.
Apapun antara keduanya personal taste aku ialah Suzuki Belang.Sebab?Aku tak berapa gemar benda mainstream ni.Boring tau?Kedua,aku yakin dengan tweak yang simple Suzuki Belang mampu diroketkan atas jalan.
Ketiga, penghidup tendang/engkol mana????
Sekian.
Sumber:
Wikipakhang
www.yamaha-motor.com.my
Jumaat, 9 Oktober 2015
Relevankah Kereta Lama
Banyak kali aku sebut dalam blog ni yang aku mahukan sebuah lagi kereta yang berstatus kereta lama.Alasan utamanya ialah aku dah malas nak berhutang dan potensi kereta tersebut dijadikan laju.Dah berapa tahun dok pung pang sana sini,keretanya tak muncul-muncul juga.
Tak apalah,anggap saja aku sembang kencang.
Kereta baru atau lama masing-masing ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.Apa yang penting ialah macamana kekurangan-kekurangan tersebut diadaptasi dalam life korang dan seterusnya mengatasi kelemahan yang ada.
Betul,kereta lama banyak kelemahannya,tapi kereta baru lemah tang mana pulak?
Satu daripada kelemahan utama kereta baru ialah HUTANG.Gila kau ingat aku mampu beli kereta cash?
Mungkin ada persoalan yang muncul berbunyi begini;
‘Axia G baru berapa RM je sebulan’
Betul,tapi aku dah ada kereta kecik yang sesuai dikerah untuk angkut kami lakibini pergi kerja tiap hari,buat apa aku nak tambah sebijik lagi yang kecik juga?Hutang pulak tu.Sedan kelas segmen C pulak komitmen bulan-bulan confirm dah RM700++.
Sebab tu sebelum masa yang sesuai untuk aku mendapatkan kereta kedua ni tiba,aku manfaatkan dengan menganalisa kebarangkalian yang impaknya kurang membebankan.Bak kata orang-orang pandai agama,pilih mudarat yang paling kurang.
Berbalik kepada model kereta lama idaman aku sebelum ni,model yang paling ‘muda’ berusia hampir 15 tahun(rujuk entri lama).Jarang( tapi masih ada ) digunakan dalam keadaan pekak kecuali pemiliknya pakcik-pakcik yang tidak bernafsu kepada kelajuan.Bukan maksud aku kereta ni enjinnya tidak reliable,enjin asal masih mampu menjalankan tugas dengan baik cuma ianya dibina untuk tujuan kegunaan normal.
Pilihan yang ada tak lain tak bukan swap enjin.Dari pemerhatian aku,halfcut 4AGE 20V yang dibawa masuk kebanyakannya memiliki perbatuan sekitar 100,000 – 150,000 km.Secara am ianya boleh dikatakan berkeadaan baik,asalkan korang pandai memilih.Kadang-kadang nasib tak baik,mileage rendah tapi internal part dah macam cilake.
Bab enjin tak apalah,material dia logam.Yang agak merisaukan ialah pendawaian dan komponen-komponen elektronik.Benda-benda kecil ni yang selalu meragam tak kira masa.Buatnya problem datang tiap-tiap minggu,tak ke semak kepala.
Apa yang boleh dibuat ialah standby sebuah lagi kereta baru yang kecil dan murah bayaran bulanannya.Kereta baru ni lah yang akan memikul tugas harian,bukan kereta lama tadi.Kereta lama yang dah dibela baik-baik tadi bawak keluar hujung minggu saja.
Hasil pengamatan aku beberapa tahun ni nampaknya mungkin aku terpaksa melupakan niat untuk mendapatkan kereta idaman aku tu.Kemungkinan besar aku akan beralih arah kepada model yang lebih muda,sedan sederhana besar,berlainan jenama,reputasinya baik dan harga yang masuk akal.Yang paling penting sekali ialah ruang modifikasi.
Model apakah itu?
Bersambung…
Tak apalah,anggap saja aku sembang kencang.
Kereta baru atau lama masing-masing ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.Apa yang penting ialah macamana kekurangan-kekurangan tersebut diadaptasi dalam life korang dan seterusnya mengatasi kelemahan yang ada.
Betul,kereta lama banyak kelemahannya,tapi kereta baru lemah tang mana pulak?
Satu daripada kelemahan utama kereta baru ialah HUTANG.Gila kau ingat aku mampu beli kereta cash?
Mungkin ada persoalan yang muncul berbunyi begini;
‘Axia G baru berapa RM je sebulan’
Betul,tapi aku dah ada kereta kecik yang sesuai dikerah untuk angkut kami lakibini pergi kerja tiap hari,buat apa aku nak tambah sebijik lagi yang kecik juga?Hutang pulak tu.Sedan kelas segmen C pulak komitmen bulan-bulan confirm dah RM700++.
Sebab tu sebelum masa yang sesuai untuk aku mendapatkan kereta kedua ni tiba,aku manfaatkan dengan menganalisa kebarangkalian yang impaknya kurang membebankan.Bak kata orang-orang pandai agama,pilih mudarat yang paling kurang.
Berbalik kepada model kereta lama idaman aku sebelum ni,model yang paling ‘muda’ berusia hampir 15 tahun(rujuk entri lama).Jarang( tapi masih ada ) digunakan dalam keadaan pekak kecuali pemiliknya pakcik-pakcik yang tidak bernafsu kepada kelajuan.Bukan maksud aku kereta ni enjinnya tidak reliable,enjin asal masih mampu menjalankan tugas dengan baik cuma ianya dibina untuk tujuan kegunaan normal.
Pilihan yang ada tak lain tak bukan swap enjin.Dari pemerhatian aku,halfcut 4AGE 20V yang dibawa masuk kebanyakannya memiliki perbatuan sekitar 100,000 – 150,000 km.Secara am ianya boleh dikatakan berkeadaan baik,asalkan korang pandai memilih.Kadang-kadang nasib tak baik,mileage rendah tapi internal part dah macam cilake.
Bab enjin tak apalah,material dia logam.Yang agak merisaukan ialah pendawaian dan komponen-komponen elektronik.Benda-benda kecil ni yang selalu meragam tak kira masa.Buatnya problem datang tiap-tiap minggu,tak ke semak kepala.
Apa yang boleh dibuat ialah standby sebuah lagi kereta baru yang kecil dan murah bayaran bulanannya.Kereta baru ni lah yang akan memikul tugas harian,bukan kereta lama tadi.Kereta lama yang dah dibela baik-baik tadi bawak keluar hujung minggu saja.
Hasil pengamatan aku beberapa tahun ni nampaknya mungkin aku terpaksa melupakan niat untuk mendapatkan kereta idaman aku tu.Kemungkinan besar aku akan beralih arah kepada model yang lebih muda,sedan sederhana besar,berlainan jenama,reputasinya baik dan harga yang masuk akal.Yang paling penting sekali ialah ruang modifikasi.
Model apakah itu?
Bersambung…
Langgan:
Catatan (Atom)