Khamis, 15 Oktober 2015

Yamaha Y15ZR vs. Suzuki Belang 150R

Sejak pelancaran moped Yamaha Y15ZR,pasaran kapcai berkapasiti besar sedikit seimbang selepas Suzuki mendominasi pasaran kategori tersebut agak lama.Walaupun Suzuki Belang telah lama berada di pasaran,jumlahnya amat-amat kecil atas faktor yang tak dapat dijelaskan.Selera orang Malaysia tak sama macam Indonesia atau Thailand barangkali.
Apapun persoalannya adakah Y15ZR mempunyai hardware yang cukup untuk memberi saingan yang sepatutnya kepada Belang 150R?
motor_55c9586117d3c

Suzuki Belang 150R
Yamaha Y15ZR
Enjin :
4-lejang sejukan udara, DOHC 4 injap
Enjin:
4-lejang sejukan cecair, SOHC 4 injap
147cc ( 62mm x 48.8mm ) 149.8cc ( 57mm x 58.7mm)
Comp.ratio : 10.2:1 Comp. ratio : 10.4:1
Daya kilas : 12.76Nm@8500rpm
Horsepower :12.13kW@9500rpm
Daya kilas : 13.8Nm@7000rpm
Horsepower :11.3kW@8500rpm
Sistem Bahanapi : karburetor
Mikuni BS26SS
Sistem Bahanapi : pancitan bahanapi elektronik
Kapasiti petrol : 4.9 liter Kapasiti petrol : 4.2 liter
Berat Kering : 108 kg Berat kering : 115 kg
Gear : 6 kelajuan Gear : 5 kelajuan
Brek : cakera depan dan belakang Brek : cakera depan dan belakang

Berdasarkan spesifikasi teknikal ringkas,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Layout DOHC biasanya dipilih untuk mengurangkan bebanan kerja camshaft dan juga untuk binaan sudut injap yang lebih luas.Manakala binaan SOHC adalah lebih mudah dan kurang komponen yang bergerak.Faedahnya?Kurang selenggaraan.Simple.
Tapi kalau dilihat dari sudut prestasi,binaan DOHC adalah biasa ditemui dalam enjin berprestasi tinggi.Pernah jumpa Type R atau superbike pakai head enjin SOHC?
Untuk penyejukan silinder enjin,Suzuki hanya mengadaptasi sistem penyejukan udara yang dibantu penyejuk pelincir.Manakala Yamaha menggunakan sistem sejukan cecair.Pendapat aku,ianya sepatutnya lebih besar sedikit daripada Yamaha LC135.Sekurang-kurangnya menggunakan radiator yang sama terdapat pada FZ150i.Ah,barangkali semuanya berkongsi sama dengan Yamaha FZ150i.
Suzuki memilih binaan silinder overbore untuk capaian rpm lebih tinggi manakala Yamaha lebih yakin dengan ukuran bore & stroke seimbang.Seperti yang dijangka,enjin Yamaha Y15ZR menghasilkan puncak tork lebih tinggi daripada Suzuki Belang pada rpm rendah,tetapi Belang mempunyai sedikit kelebihan kuasa kuda pada putaran enjin yang tinggi.Sekiranya kedua-dua pengeluar memilih nisbah mampatan 11.5:1,aku rasa angka-angka yang terhasil lebih menarik.

Seterusnya,sistem bahanapi karburetor vs. sistem pancitan elektronik…
Yaaaaa…part ni seronok nak diulas ni.
Karburetor lebih mudah diselenggara dan dinaiktaraf tetapi tidak mesra petrol.Manakala pancitan elektronik lebih cekap menggunakan bahanapi (jimat),tetapi tidak mudah dinaiktaraf.Maksud aku naik taraf tanpa kos yang besar.Kalau aku dibagi pilihan,aku lebih suka karburetor.Tak payah nak cocok komputer lah,pakai cip racing lah,buang duit semua tu.Lagipun barang elektronik ni sensitif.Bayangkan bateri kong,macamana injektor nak pancutkan minyak masuk dalam enjin ha?ha?Motor karburetor takde bateri pun rilek je.
Dek kerana itu Suzuki membekalkan tangki petrol sedikit besar untuk disesuaikan dengan karekteristik karburetor.Manakala Yamaha hanya memasang tangki sebesar 4.2 liter untuk bekalan ke stesen minyak seterusnya.Jangkaan aku Yamaha YZ15R sedikit jimat berbanding Suzuki Belang sebab kombinasi kecekapan sistem suntikan bahanapi dan juga karekter enjin yang menghasilkan tork pada rpm yang lebih rendah.Bahasa mudahnya tak payah pulas throttle beria-ia sangat pun motor dah boleh memecut dengan selesa.
Walaupun Suzuki berkelebihan 1 gear aku rasa perbezaannya tidak memberi kelebihan yang signifikan berbanding Yamaha.Berdasarkan pengalaman aku,gear 6 Suzuki Belang lebih sesuai untuk cruising dengan kelajuan yang selesa di lebuhraya.
Atas beberapa faktor lagi seperti rekabentuk dan styling,posisi menunggang,harga dan selera masyarakat Malaysia membuatkan aku rasa Yamaha Y15ZR bakal mencatatkan jualan yang jauh lebih baik berbanding Suzuki.I don’t know why tapi cuba perhatikan trend sejak model Yamaha Sport 100.Lebih ramai yang memilih Yamaha Sport berbanding Suzuki RC.Tapi yela Suzuki RC tu fesyen orang tua.Suzuki Best?Lagi la rare.Yang nampak seimbang sikit zaman Suzuki RG/RGV.
Itupun jadi lauk dengan Yamaha SS110/ SS Two.Timeline aku mula dari sini je sekitar 1990-an.Zaman RX-S aku tak tau.
Apapun antara keduanya personal taste aku ialah Suzuki Belang.Sebab?Aku tak berapa gemar benda mainstream ni.Boring tau?Kedua,aku yakin dengan tweak yang simple Suzuki Belang mampu diroketkan atas jalan.
Ketiga, penghidup tendang/engkol mana????

Sekian.

Sumber:
Wikipakhang
www.yamaha-motor.com.my

Jumaat, 9 Oktober 2015

Relevankah Kereta Lama

Banyak kali aku sebut dalam blog ni yang aku mahukan sebuah lagi kereta yang berstatus kereta lama.Alasan utamanya ialah aku dah malas nak berhutang dan potensi kereta tersebut dijadikan laju.Dah berapa tahun dok pung pang sana sini,keretanya tak muncul-muncul juga.
Tak apalah,anggap saja aku sembang kencang.
Kereta baru atau lama masing-masing ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.Apa yang penting ialah macamana kekurangan-kekurangan tersebut diadaptasi dalam life korang dan seterusnya mengatasi kelemahan yang ada.
Betul,kereta lama banyak kelemahannya,tapi kereta baru lemah tang mana pulak?

Satu daripada kelemahan utama kereta baru ialah HUTANG.Gila kau ingat aku mampu beli kereta cash?
Mungkin ada persoalan yang muncul berbunyi begini;
‘Axia G baru berapa RM je sebulan’
Betul,tapi aku dah ada kereta kecik yang sesuai dikerah untuk angkut kami lakibini pergi kerja tiap hari,buat apa aku nak tambah sebijik lagi yang kecik juga?Hutang pulak tu.Sedan kelas segmen C pulak komitmen bulan-bulan confirm dah RM700++.
Sebab tu sebelum masa yang sesuai untuk aku mendapatkan kereta kedua ni tiba,aku manfaatkan dengan menganalisa kebarangkalian yang impaknya kurang membebankan.Bak kata orang-orang pandai agama,pilih mudarat yang paling kurang.
Berbalik kepada model kereta lama idaman aku sebelum ni,model yang paling ‘muda’ berusia hampir 15 tahun(rujuk entri lama).Jarang( tapi masih ada ) digunakan dalam keadaan pekak kecuali pemiliknya pakcik-pakcik yang tidak bernafsu kepada kelajuan.Bukan maksud aku kereta ni enjinnya tidak reliable,enjin asal masih mampu menjalankan tugas dengan baik cuma ianya dibina untuk tujuan kegunaan normal.
Pilihan yang ada tak lain tak bukan swap enjin.Dari pemerhatian aku,halfcut 4AGE 20V yang dibawa masuk kebanyakannya memiliki perbatuan sekitar 100,000 – 150,000 km.Secara am ianya boleh dikatakan berkeadaan baik,asalkan korang pandai memilih.Kadang-kadang nasib tak baik,mileage rendah tapi internal part dah macam cilake.
Bab enjin tak apalah,material dia logam.Yang agak merisaukan ialah pendawaian dan komponen-komponen elektronik.Benda-benda kecil ni yang selalu meragam tak kira masa.Buatnya problem datang tiap-tiap minggu,tak ke semak kepala.
Apa yang boleh dibuat ialah standby sebuah lagi kereta baru yang kecil dan murah bayaran bulanannya.Kereta baru ni lah yang akan memikul tugas harian,bukan kereta lama tadi.Kereta lama yang dah dibela baik-baik tadi bawak keluar hujung minggu saja.
Hasil pengamatan aku beberapa tahun ni nampaknya mungkin aku terpaksa melupakan niat untuk mendapatkan kereta idaman aku tu.Kemungkinan besar aku akan beralih arah kepada model yang lebih muda,sedan sederhana besar,berlainan jenama,reputasinya baik dan harga yang masuk akal.Yang paling penting sekali ialah ruang modifikasi.

Model apakah itu?



Bersambung…

Rabu, 7 Oktober 2015

Bangkit Dari Tidur Yang Panjang

Sepanjang aku menulis blog,ada masa aku rasa performance tulisan aku baik,tapi kebanyakan masa macam jilaka juga.Seingat aku,untuk aku hasilkan satu tulisan yang baik,masa dan network yang bebas pemantauan amat penting.
Dulu masa aku kerja kilang,masa terluang agak boleh tahan juga ditambah dengan talian internet yang tak dipantau sebagaimana talian internet gomen.Maka,hasilan karya lebih kerap dan kebanyakannya agak baik.
Salah satu entri feveret aku ialah entri Reaksi Dari Seberang .Entri ni aku tulis dengan berhati-hati supaya apa yang aku sampaikan itu jelas dan tiada hati-hati manusia yang sakit lepas membacanya.

Adakah aku seorang yang jujur dalam penulisan?
Maksud aku ialah adakah aku ni jenis lepas cakap atau jenis cakap berlapik / demi menjaga perasaan orang lain.

Ya dan tidak.

Bergantung pada situasi.
Terlalu jujur adalah baik untuk orang yang maksum,yakni orang yang hatinya suci bersih tanpa sebarang titik-titik hitam dan tidak melakukan dosa.Masalahnya sebagai manusia biasa,kita tidak maksum.
Terlalu jujur dalam berkata-kata kadangkala mengundang padah kalau isinya tidak difahami orang ataupun cara penyampaiannya salah.Andainya dikhuatiri kata-kata kita bakal menjurus kearah itu,adalah lebih baik kita tidak jujur dalam mempamerkan apa yang kita rasa.
Dalam sesetengah keadaan,adalah lebih baik kita bersikap begitu daripada menyakiti hati orang.

Waktu bila aku jujur?
Selalunya aku berlaku jujur di ruang komentar blog peminat tegar Proton.Aku akan cakap apa yang aku rasa nak cakap,orang nak terima ke tak aku tak kisah.Cuma ayat yang aku guna tak adalah kejam sangat.Tak semua benda pun perlu kena bash.Tapi jangan pulak jadi membuta tuli sampai semua benda nak puji.

………………………………..

Alamak…..lost sekejap.Aku nak tulis apa sebenarnya ni..

Ni lah masalah aku kebelakangan ni.Menulis blog ni kena ada momentum.Time datang gila dia sehari sampai tiga empat entri.Ni jangankan momentum,punya la tidor lama sangat sampai lima enam entri tulis sekerat je,lepas tu save kat draft.
Okay,aku dah nampak dah apa nak tulis lepas ni.Tetiba bertalu-talu pulak idea datang.Tapi esok-esok je lah ye?Hihihi!

*Jangan salahkan aku kalau tak faham apa yang aku merepek kat atas tu.Diam-diam sudah.

Isnin, 5 Oktober 2015

Today Is Monday

Assalamualaikum!

Nobody miss me right???
Hahahahahaha!

It’s okay since blog ni pun sunyi agak lama.Ada tiga entri yang ditaip separuh jalan,kemudian idea hilang.Apa nak buat…

Baiklah,aku akan usahakan sesuatu dalam masa terdekat ni untuk mengisi balik kekosongan yang ditinggalkan.
Jumpa lagi.

Jumaat, 24 Julai 2015

Beraya Dalam Lombong

3 Syawal lepas berlangsung satu upacara pertunangan ringkas adik lelaki aku di Kampung Kurnia Kuantan.Actually bukanlah macam majlis bertunang yang biasa kita tengok dalam TV.Family aku dan family sebelah perempuan sepakat untuk membuat majlis yang sesimple mungkin. Suasananya macam datang beraya je lebih kurang.Apa yang penting ialah niat rombongan kami dan penerimaan tuan rumah.
Sebelah keluarga aku tak ada ayah,so abang ipar aku bertindak sebagai kepala,diiringi dengan sepupu arwah atuk aku sebelah mak yang kitorang panggil ‘atuk muda’.Sebelah perempuan pun sama,pun dah tak ada ayah.Abang-abang diorang yang umur lebih kurang macam kitorang ni lah yang jadi kepala keluarga sambut rombongan.
Perbincangan dari segi hantaran dan tarikh,biar bakal pengantin decide sendiri.Kemudian sarung cincin tanda dan cincin tunang.Settle!
Maka selesailah cerita bertunang tadi….Masuk waktu Zohor,kitorang pun berangkat balik.Tak balik rumah pun sebenarnya.Selesai solat Zohor kat masjid Paya Besar (kalau tak silaplah),kitorang bertolak pula ke Sungai Lembing atas cadangan abang ipar aku untuk ke Muzium Sungai Lembing.Pasaipa beraya dalam lombong,aku pun tak tau,janji masa yang berbaki setengah hari dapat diisi.
DSC_0347
Inilah papan informasi berkenaan lombong bijih timah Sungai Lembing.Lokasinya jauh sikit dari muzium.Tempat ni dibuka untuk pengunjung merasai pengalaman berada didalam lombong syaf bijih timah.Lombong mineral biasanya jenis open pit,jenis-jenis syaf terowong ni dah tak banyak dalam dunia ni kot.Yang aku pernah tengok dalam Discovery Channel dulu,diorang tak guna cangkul,main bom je.Tunnelnya pun luas.
Lombong milik PCCL yang terkenal didunia ketika zaman kemuncak harga bijih timah dulu mencatat panjang keseluruhan 322km.Jauh baiii!Imagine akar pokok,macam tulah gamaknya laluan-laluan terowong mengikut urat mineral bijih.Bahagian terdalam ialah Lombong Myah pada kedudukan 700 meter dibawah perut bumi.Lain-lain info korang Google ajelah ye?Heheh!

DSC_0350
Tempat menunggu gerabak ‘keretapi’.Anak aku panggil ‘anak keretapi’,nanti dia besar jadi keretapi macam KTM Komuter.Lupa nak cakap,tiket masuk RM15 dewasa,bebudak free.
DSC_0353
Perjalanan masuk dalam lombong.Udara sangat fresh dan sejuk macam aircond.Lebih kurang 100 meter,keretapi(wagon?) berhenti.Kena sambung jalan kaki sampai kedalam.Choiiiii!
DSC_0357
Antara tunnel-tunnel yang ada.Sempit betul.Macamana la agaknya pekerja-pekerja lombong ni nak hayun cangkul batu.
DSC_0363
Bahagian terbesar dalam lombong ni,Lubang Sejuta Ringgit.Alkisahnya ada aktiviti perlombongan haram tak lama selepas lombong ni ditutup,sekitar tahun 1987.Bijih dibawa balik dan diproses dirumah.Anggaran nilai galian yang berjaya dibawa keluar ialah RM1,000,000.00.
Laluan masuk kedalam terowong tadi dengan berjalan kaki berakhir kat sini….Ruang ni menarik untuk diteliti,tapi lighting kurang memuaskan,so kebesaran chamber ni tak dapat dilihat.Figura pelombong yang tengah-tengah tu  mungkin tengah sakit pinggang.
DSC_0382
Ada banyak gambar lagi yang aku ambil,tapi tak bolehlah upload semua.Berat nak publish kang.Kawasan untuk diexplore pun ada lagi,iaitu replika lif yang membawa penumpang naik/turun sedalam 14 tingkat bangunan katanya.Lubang tu aku tak masuk,sebab lenguh dukung anak.
Masa lepak-lepak kat luar lombong ni ada satu pakcik dari mana tah,tanya mak aku datang dari mana.Mak aku jawab la Lepar.Dia pun cakap uiiiii jauh tu.Baik pergi KL dari pergi Lepar.Dalam hati aku,kurang ajar betul pakcik ni.Kalau kira jauh dari Kuantan,jauh lagi Perlis pakcik oii!Orang Pahang semua tau Lepar tu jauh sebab Pahang ni luas.Muadzam Shah pun jauh apesal tak mention?Bengong sungguh ni.Padahal jarak dari Sungai Lembing – Kuala Lumpur 400km.
Ini mengingatkan aku satu entri lama berkenaan projek jalanraya penghubung antara Jerantut – Sungai Lembing yang mana akan melalui Lepar Utara sebagai titik mula yang terdekat dengan Sungai Lembing.Patutnya projek tu siap 2016,dah dimasukkan pun dalam RMK-10.Tapi ape cerrr aku tak tau.Aku harap benda ni direalisasikan atas faktor jaringan strategik,bukan propaganda politik semata-mata.
SGLembing-Lepar
Jarak antara 2 titik diatas jika menggunakan jalan negeri dan highway (Lebuhraya Pantai Timur) ialah 208km!
Arkib SGLembing-Jerantut3
Arkib SGLembing-Jerantut