Khamis, 30 Januari 2014

Selesai Masalah


Gambar ni bertarikh 24 Mei 2012
SSR Type C-RS + Aderenza 205/40/R17
IMAG0097

Gambar ni plak bertarikh 29 Januari 2014
Enkei from Myvi 1.5 + Silverstone Powerblitz 175/65/R14
IMAG1729

Solusi jangkamasa panjang untuk menempuh jalanraya Pahang yang ‘teramat cantik’.SSR tu akan diperbaiki dan jual/trade in.Maybe akan diganti dengan Enkei RPF saiz maksimum 16 inci je.Malas nak main trend concave nih!

*Hujung minggu lepas aku balik kampung sempena perkahwinan member baik aku,Encik Naruto.Lepas tukar rim+tayar haritu,ni lah perjalanan jauh pertama yang aku pandu.Tahu tak betapa nikmatnya memandu kereta dengan rim standard,tayar baru serta spring yang sedikit keras?
Seriously best.Dah bertahun juga aku tak rasa nikmat pemanduan macam ni.Perjalanan selesa,hati senang,lubang atas jalan pun tak perlu risau lagi dah.To be honest,tahap keyakinan memandu sedikit laju di lebuhraya sama macam aku drive Persona dulu.Masa kereta aku pakai kombinasi rim 17,aku dah tak memandu laju dilebuhraya.Terasa gayat sebab sensitiviti tayar memberikan isyarat yang kurang enak pada roda stereng.Paling laju pun aku pernah drive 140kmj masa pakai sport rim.
Sedangkan rekod kelajuan maksimum yang aku ingat ialah 162kmj(aku drive),dan 180kmj(adik aku drive) menggunakan kombinasi rim + tayar standard.Rumusan yang aku dapat buat ialah:

i) Gunakan setting rim 17" untuk nampak cantik,tapi berkorban keselesaan dan keyakinan memandu laju,
ii) Kekalkan kombinasi rim standard kalau utamakan keselesaan

Pendapat aku,kombinasi terbaik untuk dapatkan keselesaan dan sedikit kosmetik pada kereta ialah dengan menggunakan konfigurasi rim bersaiz 15 inci dan dipadankan dengan tayar berprofil 195/55/15.Atau rim 16 inci + tayar 205/45/16.Tak boleh lebih/kurang.Kang jauh sangat beza dari radius tayar asal.
Stail-stail rim yang dicadangkan ialah dari model-model evergreen macam RPF,TE37,CE28N atau EVO Regamaster.Syaratnya kena lowered sikit.

Ahad, 26 Januari 2014

Rasa Nak Kereta Kedua;Ver.II


Sorry guys,dua tiga entri kebelakangan ni banyak cerita pasal kereta je.Sebelum ni aku ada sebut pasal Inspira tapi idea tu terpaksa ditongsampahkan sebab kekangan ekonomi keluarga aku.Idea tu tak bijak sebenarnya,bukan untuk masa ni.Walaupun pilihan tu 'kena' dengan jiwa aku,ekonomi keluarga jauh lebih penting.
Korang semua tau kan berapa ramai diisytiharkan bangkrap setiap hari disebabkan terlalu mengikut 'jiwa' yang kengkonon resing?Bukan tak boleh ikut,cuma masanya belum tiba lagi.Banyakkan sabar dulu.
Ok,daripada idea nak membeli Inspira,timbul idea untuk membeli Alza.Lagipun sekarang harganya dah murah sikit.Sebelum idea tu bertahan sampai direalisiasikan,sekali lagi Jabatan Kira-Kira Rumah Tangga menarik handbrake bila didapati komitmen bulanan agak mengganggu kewangan.
Kemudian timbul idea untuk mencari sebuah kereta kecik terpakai.Salah satunya ialah Perodua Kelisa.Kereta ni kecik,tapi ianya boleh diharap.Walaupun harga terpakainya agak sedikit tak masuk akal untuk saiz macam tu,reliabilitinya memang terbukti.Dalam dok terfikir sebelum keputusan terakhir dibuat,entah macam mana nama ni muncul.

Perodua Kenari.

Yup.Kenapa nama ni tak muncul diperingkat awal perbincangan?Sebab skop awalnya nak mencari kereta sedan.Setelah diperhalusi,Kenari terpakai dipilih untuk menjadi kereta kedua.Aku ringkaskan kenapa kereta ni jadi pilihan:

1.Harga terpakai agak berpatutan.
-Lingkungan harga agak sama dengan Kelisa yang lebih kecik.
2.Alatganti bersepah.
3.Halfcut high performance masih murah.
-Halfcut L9 turbo tiptronik agak murah,sekitar 2.6k-2.9k.
-Dulu mungkin mahal macam Passo sekarang,tapi trend Move JDM dah agak slow sikit.
4.Potensi untuk dihensemkan.
5.Banyak enjin boleh masuk,termasuk K3-VET.
6.Paling penting,reliabiliti dan penjimatan bahanapi.

Seba sedikit spesifikasi Perodua Kenari:

Enjin : EJ-VE 1.0l,12V DOHC DVVT
Sesaran : 989cc
Tork maksimum : 88.3Nm/3,600rpm
Kuasa maksimum : 43kW/6,000rpm (57.66hp)
Tangki : 40 liter
Penggunaan bahanapi : 50.4 mpg (21.4km/liter)
Berat kering : 865 kg

Bila aku buat sikit kajian,rupanya Perodua pernah keluarkan Kenari versi RS,iaitu versi rebadge lengkap Move RS.Malang sekali harganya mahal amat,harganya hampir sama dengan Myvi basic yang baru dilancarkan juga masa tu.Maka ramai pembeli berpotensi menukar niat masing-masing.Ada juga yang beli,tapi betul-betul hardcore punya olang ni.

\

Hasil pemantauan aku di laman web Mudah.my,harganya berlegar sekitar 14k hingga 23k(untuk model terakhir 2009).Beli tunai,buat maintenance balik,masuk Enkei RPF 15",install bodypart Move RS pastu layang warna oren.Fuuuuuuu!!

Rabu, 22 Januari 2014

Rim Lebar dan Jalan…


ROTA

Sedikit teori yang diterjemahkan dalam bentuk lukisan untuk memudahkan pemahaman tentang lateral force yang berlaku semasa melalui selekoh (B).Terminologi sebenar berkenaan lateral force ni agak panjang sebenarnya.Siapa nak baca benda remeh temeh ni.
Keadaan ni bukan saja dialami oleh pengguna rim lebar yang dipasang tayar berprofil rendah,pada tayar ‘gemuk’ pun berlaku juga sebenarnya.Selain tu faktor lain seperti bebanan yang dibawa,talaan suspensi,halaju semasa melalui selekoh,sudut selekoh dan juga traction rate tayar memberikan hasil/keputusan yang berbeza-beza.Hatta driver sendiri pun mungkin akan bagi persepsi yang berbeza.
Soalannya,sesuai ke tidak dipakai set up tayar macam ni?
Dalam kebanyakan masa,ianya masih lagi sesuai.Tak jadi masalah pun,kecuali anda seorang yang cerewet tentang handling sesebuah kereta.Maksud aku jenis orang yang memang kerja dia bawa kereta trek.Yelah,pernah tengok kereta trek pakai tayar 195/65/15?Tak ke gayat tang korner?
Cuma,keadaan jalanraya di Malaysia ni sangat menyedihkan.Negeri lain aku tak pasti tapi setakat ni di Semenanjung,Pahang memiliki kualiti jaringan jalanraya paling fail.Even Kelantan pun jauh lebih baik.Kan bebaru ni aku follow trip pengumpulan sampel pokok,maka segala jenis jalan dalam semenanjung aku masuk walaupun tak semua.Ni contoh jalan ke kampung aku,fokus kat satu ni sudah.Takkan plak aku nak letak gambar semua lubang ye dak?
Bayangkan set up rim diatas terjun dalam lubang-lubang ni dengan halaju kambing berlari,amacam?

1600174_413613842074752_1983667437_n

Setahun lepas jalanraya ni masih cantik.Sejak sebulan dua ni disiram air hujan dan juga kekerapan lori-lori berat lalu,inilah hasilnya.Umpama kawah ledakan bom kereta dengan 300kg peledak buatan Taliban.Dah berapa banyak rim kereta dia dah makan termasuk seketul rim aku.
Baru-baru ni satu nyawa dah melayang.Siapa nak tanggungjawab?
Kebanyakan orang akan mempersalahkan pihak yang bertanggungjawab untuk membaiki jalan.Ya betul,lubang-lubang ni boleh ditampal tapi itu cuma penyelesaian sementara.Setakat ni dah banyak juga usaha menampal aku tengok tapi tak lama.Balik kampung lagi sekali lubang dah dalam semula.
Apa punca sebenar ni?

Jawapannya adalah angkara lori balak dan treler yang bawa sawit.
Buat masa ni agak banyak trip-trip treler sawit berkapasiti 40 tan melalui jalan ni.Lori balak toksah ceritalah,sejak dulu lagi tak habis-habis angkut balak.Macamana boleh banyak sawit dihantar ke kilang Lepar Utara 6?
Ini adalah kerana sejak penanaman semula ladang Lepar Utara 3,kapasiti pemprosesan sawit di kilang L.U.6 agak berkurangan.Untuk mengoptimakan operasi,kilang L.U.6 memproses sawit dari gugusan Kota Gelanggi.Maka berbondong-bondonglah treler-treler panjang ni memasuki Lepar Utara.Itu pandangan aku lah.Power betei,aku tanya,pastu aku sendiri jawab.
Ini cuma sikit je ni.Cuba la lalu jalan dari Bandar Jengka lepas tu masuk ke simpang menghala ke Jengka 10,Kota Gelanggi & Sg Tekam Utara.Segala spesies kerosakan ada.Tu belum spot banjir lagi.Haaaa,demam YB nak memikiornyee!Pikir-pikirkanlah ye,kang kami tukar kang?Hahahahahaha!

*Gambar lubang jalan dari Facebook Mohd Eone Bct untuk Group Bebudak Lepar

Bagi La Tajuk Sendiri

Lepas update transfer awal musim 2013/2014,dah tak ada lagi update pasal EPL.Untuk itu,aku buatkan satu list perlindahan pertengahan musim untuk 2013/2014.Setakat ni manager kelab kegemaran aku belum membeli sebarang pemain.

 

 

Nama Pemain

Dari

Ke

Nilai (euro)

1.Mats Moller Daehli Molde Cardiff City  
2.Aiden McGeady Spartak Moscow Everton 2m
3.Stephen Ireland Aston Villa Stoke City  
4.John Guidetti Manchester City Stoke City  
5.Jonas Gutierrez Newcastle Norwich City  
6.Grant Holt Wigan Athletic Aston Villa  
7.Nikica Jelavic Everton Hull City 7.8m
8.Nemanja Matic Benfica Chelsea 25m
9.Shane Long West Brom Hull City 8.5m
10.Ryan Bertrand Chelsea Aston Villa  
11.Magnus Wolff Eikrem Heerenveen Cardiff City 2.5m
12.Santiago Vergini Estudiantes Sunderland  
13.Oscar Ustari Almeria Sunderland  
14.Mohamed Salah Basel Chelsea 13.2m
15.Jo Inge Berget Molde Cardiff City  
16.Marco Boriello Roma West Ham  
17.Antonio Nocerino Milan West Ham  
18.Juan Mata Chelsea Man.United 44.7m
19.Lacina Traore Monaco Everton  

 

Sehingga entri ni ditulis,Arsenal masih lagi mendahului liga dengan 51 mata,hanya dipisahkan satu mata dengan kelab Arab kaya Manchester City diikuti Chelsea dan Liverpool.Penyandang cempien musim lepas masih lagi terkesan dengan hatrik pemain hampir pencen,Samuel Eto’o dan menghuni tangga ke tujuh membuatkan peminat setan merah berhijrah beramai-ramai kedalam gua sehingga moral pulih.

Ok,cukuplah tulis pasal kelab pertengahan.Baik aku ulas pasal kelab Arsenal.

Setakat ni Arsenal bermain dengan baik walaupun kelihatan ala-ala macam tak boleh makan kelab-kelab penghuni tangga bawahan liga.Cuma secara jujurnya aku kurang yakin kalau taska Wenger bertarung dengan kelab big four.Taktikal amalan Wenger ni kadang-kadang berhasil,tapi kebanyakannya fail sebab amat kurang element of surprise dalam serangan.

Main passing pendek-pendek sambil cuba mengayamkan pertahanan lawan kekadang tak membawa hasil yang dihajatkan.Nak harapkan hasil macam tiki-taka Wilshere aritu pun sebenarnya agak mustahil nak dapat selalu.Koordinasi dan kerjasama pemain yang tepat perlu ada.Kelemahan serangan kaedah macam tu kita boleh nampak sendiri,pertahanan lawan sempat bertahan beramai-ramai.

Kebelakangan ni aku agak suka tengok cara Wilfried Bony (Swansea) bermain.Dia rajin buat serangan pantas.Sepatutnya agak cerah masa depan dia dalam EPL dengan kualiti permainan sikit lagi nak sampai tahap Suarez.

Setakat ni first eleven Arsenal yang aku suka (tak kira injury) macam kat bawah ni:

 

-Szczesny-Koscielny-Mertesacker-Gibbs-Sagna-Arteta-Rosicky-Ramsey-Ozil-Walcott-Podolski-

 

Subs:Martinez,Monreal,Wilshere,Cazorla,Giroud

Isnin, 20 Januari 2014

Aku dah cerita dalam entri lepas kot pasal hidup berjauhan dengan isteri dan anak-anak.Tambahan pulak kereta cuma ada satu,agak susah untuk aku menjenguk anak bini.Lain la kalauada dua kereta.Boleh juga gilir-gilir balik KL atau balik Raub.Sebut tentang kereta ni,terpacul lah niat nak pakai dua kereta.
Kisah susah payah perit pedih masuk kerja kerajaan ni nanti kau cerita dalam entri lain.Untuk entri ni aku fokus dulu kereta yang bagaimana jadi pilihan keluarga kecil yang berpendapatan bawah 5k disamping ada beberapa hutang lain yang perlu diselesaikan.
Entri lepas-lepas aku ada sebut pasal Proton Inspira.Pendapat aku dan isteri aku agak sama dimana kereta ni sesuai dijadikan kereta keluarga.Boleh dikatakan tak ada cacat-cela,KECUALI komitmen bulanan yang memeritkan.Varian paling rendah iaitu 1.8 manual yang dijual pada harga RM78,580.30 memerlukan dana bulanan sekurang-kurangnya RM900 selama 9 tahun.Confirm sakit tenat akaun kami disitu.
Kemudian terlintas nama Alza.Kenapa Alza?Sebab pada hemat aku,inilah pilihan yang selamat dalam banyak kategori.Mohon luaskan perspektif anda tentang "pilihan selamat" supaya tidak berlaku salah faham.