Rabu, 10 April 2013

Penangguhan Perjanjian Program MMRCA India

Aku ada terbaca di laman Facebook berkenaan 'gangguan' dalam perolehan pesawat MMRCA Indian Air Force melibatkan calon pilihan mereka iaitu Dassault Rafale.Pembelian yang sepatutnya dimuktamadkan pertengahan April ini ditangguhkan kerana terdapat beberapa isu perjanjian yang tidak dapat dipersetujui kedua-dua pihak.
Pelan asal pembelian 126 unit pesawat tempur baru oleh kerajaan India ialah untuk menggantikan ratusan pesawat MiG-21 yang bakal dipencenkan,dimana spesifikasinya berada diantara Su-30MKI yang canggih dan pesawat tempur ringan HAL Tejas.Di peringkat awal,India menyenaraikan calon-calon dari firma Dassault(Mirage 2000-5,Rafale),BAE/SAAB(JAS-39 Gripen),EADS/BAE (Eurofighter Typhoon),Lockheed (F-16 Block 70),Boeing (F/A-18 E/F Super Hornet)dan Rosoboronexport (MiG-35 TVC).Di peringkat akhir,hanya dua yang disenaraipendek sebagai calon utama iaitu Rafale (L1) dan diikuti Typhoon (L2);dimenangi oleh firma Dassault.
Kerajaan India meletakkan bajet antara $80-$110 juta untuk kos seunit dimana 18 unit akan dibeli siap untuk diterbangkan,manakala baki 108 akan dibina oleh HAL(Hindustani Aeronautic Limited) dibawah program transfer of technology(ToT) dalam masa enam tahun.Kos keseluruhan semasa itu dianggarkan $10.24 bilion(kos terkini hampir $20 bilion) dengan perjanjian pembelian termasuk ToT,lesen produksi,dan sokongan penyelenggaraan.

 

rafale_show9

Bagaimanapun isu yang timbul ialah firma Dassault meminta kontrak perjanjian dibuat berasingan antara pembelian 18 unit dan juga 108 unit yang bakal dibina oleh HAL.Antara isu lain ialah pihak Dassault meragui keupayaan dan kapasiti HAL untuk memasang pesawat tersebut.Perjanjian seperti ini begitu kompleks,dimana berlaku percanggahan berkenaan soal jaminan kualiti pesawat samada dibawah tanggungan HAL atau Dassault.
Desakan kementerian pertahanan India untuk meningkatkan hasil peralatan kententeraan buatan tempatan juga menimbulkan keraguan samada syarikat tempatan mempunyai teknologi maju dan pekerja terlatih untuk membina peralatan pertahanan yang sofistikated.Walaupun Dassault bersetuju untuk membekalkan peralatan dan kit pemasangan kepada pihak HAL,pihak Dassault tidak akan memainkan sebarang peranan didalam proses pemasangan.
Sekiranya keadaan berlanjutan,adakah India akan beralih kepada pilihan kedua (L2) iaitu Eurofighter Typhoon?
Rafale dan Typhoon adalah dua produk yang terhasil dari pecahan persepakatan negara-negara Eropah.Ianya boleh dikatakan seperti kolaborasi Jerman-Amerika yang mana akhirnya masing-masing membina kereta kebal utama Leopard dan M1 Abrams secara bersendirian.Perancis menarik diri dan membangunkan Rafale,manakala Typhoon dibina oleh Eurofighter GmbH,iaitu konsortium tiga buah syarikat,EADS,BAE dan Alenia Aeronautica.
Bezanya ialah setakat ini Eurofighter berjaya menjual Typhoon kepada Arab Saudi sebanyak 72 unit dan terdapat beberapa lagi negara berpotensi,manakala Dassault masih lagi mencari pelanggan luar yang pertama.Program MMRCA India ini adalah antara kontrak perniagaan yang besar,dan pastinya memberi impak berkaitan reputasi pembuat pesawat tempur yang terpilih sebagai pemenang.

Berita terbaru,Perancis ‘terpaksa’ mempersetujui tawaran kontrak bernilai hampir $20 bilion itu jika mahu menjual Rafale kepada India,dengan syarat Dassault akan menanggung jaminan untuk 108 unit pesawat Rafale hasil pemasangan HAL.
Bagaimana pula dengan Malaysia?Ramai menggemari Typhoon,tetapi harganya sangat mahal berbanding Rafale.Apapun,biarlah mereka-mereka yang berada di barisan hadapan membuat keputusan akhir untuk memilih pesawat tempur terbaik untuk bergandingan dengan Su-30MKM dalam mempertahankan ruang udara Malaysia.Disamping membeli pesawat,faedah untuk syarikat tempatan turut menjadi kriteria utama.

 

*Berkemungkinan besar IAF akan menambah kuantiti Sukhoi Su-30 sehingga berjumlah 200 unit dalam masa tiga atau empat tahun akan datang sekiranya perjanjian kontrak pembelian Rafale menemui jalan buntu.-dailypioneer

 

Sumber:

-defenceindustrydaily.com

-in.reuters.com

-timesofindia

Selasa, 9 April 2013

Cuti-Cuti Di Pulau Pangkor:Part 2

Teluk Dalam ialah sebuah perkampungan nelayan tradisional yang cantik,dan terletak berhampiran lapangan terbang Pangkor.Di kawasan Telok Dalam tak ramai orang,memang sesuai kalau nak berehat-rehat.Lebih kurang 15 minit di Teluk Dalam,aku terpaksa berpatah balik ke chalet bila rintik hujan menjadi semakin kasar.
Aktiviti meronda pulau diteruskan sebelah petang selepas makan tengahari.Dari restoran melayu yang terletak di pekan Pangkor,kami ke Kota Belanda iaitu sebuah kubu binaan Belanda yang terletak kira-kira 5 minit dari pekan Pangkor.Kelajuan menapak mungkin akan memakan masa lebih setengah jam.Mujur dah sewa motor.

IMAG0899

IMAG0900

IMAG0902

IMAG0906


Kota Belanda dibina pada 1670 oleh atuk kepada moyang Robin Van Persie untuk penyimpanan dan perlindungan bekalan bijih besi dari Perak.Pada tahun 1690,pemberontakan orang Melayu telah berlaku di Perak dan tempat ni dimusnahkan.Pada tahun 1973,orang Melayu membina semula kota ni selepas 283 tahun,dan tempat ni digazetkan sebagai tapak bersejarah dan monumen purba.
Lepas tu anak aku meragam sebab penat agaknya,terpaksalah kami balik ke chalet.Wife aku meninggalkan anak aku yang tengah tidur untuk berjalan-jalan tepi pantai dengan kengkawan dia.Aku ni pulak dah menggigil tangan nak memancing sebab brader-brader dua orang tu dah hilang pergi memancing kat jeti Teluk Ketapang.
Kebetulan anak aku pun tetiba bangun dari tidur,dan aku angkut dia bawak pergi memancing.Rasanya tak pernah orang buat kot bawak anak umur setahun pergi memancing.Anak perempuan pulak tu.Sempat la setengah jam aku labuh umpan sebelum aku rasa leceh pulak nak jaga dua benda.Mana nak jaga pancing,nak layan anak aku berjalan-jalan atas jeti lagi.Akhirnya aku pun bungkus pancing,balik chalet.Malam nanti repeat semula port tu.

IMAG0915[1]

Ini je yang join tak termasuk suami-suami

 

Jam 8.00pm,semua berkumpul di lobi untuk bersama-sama ke tempat barbeku.Ini pun dan diuruskan lebih awal walaupun asalnya diorang nak cancel sebab ada pertambahan bajet.Entah macamana diorang kira pun aku tak tau.Rupanya barbeku dahpun siap dibakar lebih awal.Dengan bayaran satu kepala RM25,menu yang ada ialah nasik goreng,kepak ayam,sotong besar ibu jari yang dicucuk dengan lidi sate,sosej,udang saiz L,ikan talang,kerang bakar,air oren dan potongan tembikai.
Bab BBQ ni aku memang tak puas hati langsung.Bahan-bahan cap ayam habis.Ikan talang dan sotong sebesar ibu jari adalah fail teramat untuk bajet sekepala RM25.Pastu tak boleh enjoy lelama plak tu sebab hari hujan.Huhhh!Menyirap sungguh.
Usai hujan,kami bertiga kembali menguji penghuni perairan Teluk Ketapang,cehh!Ayat tak boleh blah!Aku kembali menggunakan kaedah paling asas iaitu kaedah bottom dengan batu hidup.Panjang perambut aku rasa sehasta setengah kalau tak salah.Walaupun perairan Teluk Ketapang dasarnya berpasir,arus didasar agak kuat.Ombaknya pun boleh tahan besar,boleh board surfing.Akibatnya perambut aku yang panjang teramat itu berpintal-pintal bak rambut beach boy yang menjual souvenir depan simpang ke chalet aku menyewa.
Aku pendekkan perambut lebih kurang 30cm baru ok.Tapi umpan udang kopek selalu hilang menandakan kawasan ni dipenuhi ikan kecik,terutamanya gelama.Disebabkan menyandarkan pancing ke pagar jeti tak boleh menunjukkan getuan ikan(siap loosekan drag tuuuu..),aku terpaksa memegang pancing sambil jari telunjuk merasa getuan halus di tali pancing.Hasilnya,tak sampai dua minit,gelama pertama naik.Dalam tempoh kurang 20 minit,tiga gelama masuk dalam plastik dan selebihnya rabut sebab cepat sangat sembat pancing.Semuanya disyaki gelama.Bolehlah daripada buta tak dapat apa langsung.Menjelang jam 12 malam keatas,tak ada lagi getuan ikan.Ikan pun tidur agaknya.Kami tunggu lagi sampai jam 1.00am,lepas tu terus balik.
Pagi Ahad,aku kebandar semula untuk mengeluarkan duit.Walaupun semuanya dah dibayar,ada juga bayaran tambahan secara tiba-tiba untuk belanja apakebenda entah.Hampir licin RM200 yang asalnya aku reserve untuk belanja ekstra.Terpaksa aku keluarkan lagi RM250 untuk membeli cenderamata.Aku cuma beli produk hasil laut Pangkor iaitu empat bungkus cucu kembong 1/2kg setiap satu.Campur beberapa lagi produk makanan kat kedai tu,semuanya RM96.++.Ditambah lagi beli fridge magnet,keychain dan dua helai t-shirt budak,keluar lagi duit RM70.++.

IMAG0916

Anak,cucu,cicit dan piut ikan yang aku rasa tak ada kat tempat lain

IMAG0918

Pengangkutan awam rasmi di Pulau Pangkor


Kami bertolak dari chalet di Teluk Nipah ke jeti feri lebih kurang jam 11 pagi dengan bayaran van teksi RM15.Kali ni feri memang penuh kaw-kaw sebab hari Ahad,ramai yang turun ke Pangkor.Bermula jam 3.00pm hari Jumaat hingga jam 12.00pm hari Ahad,bayaran parking tidak berbumbung di Jeti Marina Island ialah RM20.Walaupun kat tiket ditulis RM15,tak tahulah apa benda yang RM15 nya samada per day atau per entry.

Percutian tu agak menyeronokkan kecuali ada beberapa perkara yang boleh diperbaiki:


1.Membuat kiraan yang tepat supaya tiada additional cost secara tiba-tiba.Yang ni sangat penting.Kejap-kejap mintak topup bajet,kalau lima nam ringgit tak apalah,ni sampai ratus-ratus.Ingat duit boleh kutip tepi pantai macam kutip kulit kerang agaknya.


2.Barbeku sejuk tepi pantai tu memang tak ohsem langsung.Bolehlah diblacklist saja makcik tu.

3.Soal makan,baik diuruskan sendiri.Sendiri makan,sendiri bayar.

 

Dengarnya lepas ni nak ke Tioman pulak.Hmmmmm…

Cuti-Cuti di Pulau Pangkor:Part 1

Hujung minggu lepas aku ke Pangkor pulak menemankan wife aku gathering dengan coursemate masa dia kat UMS dulu.Aku ni ok je bab meneman,lagipun dalam kepala aku dah dirancang aktiviti untuk mengelakkan kebosanan menunggu orang perempuan bergosip.Semuanya dahpun diuruskan oleh wife aku dan kawan dia yang bertindak sebagai event organizer.Aku cuma perlu membawa diri dan yang penting set pancing baru untuk diuji.

Selepas mengepam bahanapi sebanyak RM40,jam 10.30am aku memulakan perjalanan dari Seksyen 4,Kota Damansara.Macam selalu,aku pilih jalan biasa dari Sungai Buloh-Kuala Selangor-Sabak Bernam-Sri Manjung dan seterusnya Jeti Marina Island.Sebelum tu aku sempat singgah menunaikan solat Jumaat di sebuah masjid yang terletak di Kampung Lekir,Manjung,Perak.

Perkara seterusnya ialah mencari parking di tempat letak kereta di Jeti Marina Island.Informasi asal ialah parkingnya berbumbung,tapi nampaknya bukan di jeti ini.Aku dihulurkan tiket yang tertulis tarikh hari tu beserta tulisan RM15.00 dengan dakwat pen merah.Malas nak tanya banyak,aku parking saja sebab dah letih plus lapar.

IMAG0882

Dhia muka ketat sebab dah penat

Selepas membaham mi rojak dan cendol pulut yang tak berapa nak sedap dengan harga RM12.60,kami menunggu feri.Masa ni la aku berkenalan dengan suami-suami kengkawan wife aku yang agaknya mindset diorang pun sama macam aku;memancing.Termasuk aku,ada tiga lelaki yang semuanya membawa joran,cuma joran diorang tak macam aku punya yang ultra-kiasu.Macam nak memancing ikan GT.

Tambang feri ke Pulau Pangkor ialah RM10 untuk dewasa,pun telah diuruskan lebih awal.Memandangkan awal petang Jumaat,orang tak ramai.Perjalanan ke pulau lebih kurang 15 minit,dan terus naik van teksi warna pink,teksi rasmi Pulau Pangkor.Kami menuju ke chalet yang terletak di Teluk Nipah.Pangkor Bay View rasanya.

Aktiviti petang orang perempuan ialah mandi kolam dan kami yang lelai ni memilih untuk merecce port-port yang sesuai untuk melabuhkan umpan.Disebabkan tak ada transport,kami menyusur pantai dengan mobiliti kaki.Menapak la tuhhh!

IMAG0887

jenjalan cari port mancing

 

Selesai makan malam beramai-ramai,kaum wanita meneruskan aktiviti bergosip di salah sebuah bilik kengkawan diorang yang masih bujang.Kami bertiga balik kebilik menyiapkan perambut dan bergerak ke lokasi berbatu di bahagian hujung Teluk Nipah.Memandangkan waktu tu dahpun jam 10,kami memilih tempat yang agak senang nak diduduki iaitu sebuah batu besar.Nak explore lebih-lebih tak boleh juga,takut tak boleh balik kalau air pasang.
Akhirnya labuh ajelah umpan kat area tu.Aku pakai pelampung yang berumpankan udang kopek walaupun yang lain guna kaedah bottom fishing.Sebabnya masa beli umpan,budak kedai pancing tu cakap area ni banyak karang.Possibility nak sangkut memang tinggi.Memang betul,dua lagi pancing tu sangkut semua.Dah sangkut tu tak apalah,kot-kot ada ikan yang sudi bedal umpan,boleh juga terlepas dari karang.Malangnya pancing senyap sampai jam 12.15am.Aku lipat pancing,dan yang berdua lagi ikut sama bungkus.Balik bilik tidorrrr lagi baik.
Cadangnya nak mengeteh dulu semasa perjalanan balik,rupanya kat sini perniagaan sampai jam 12.00 malam sahaja.Yang meriuhkan kawasan Teluk Nipah ni ialah remaja-remaja tempatan yang bermotorsikal.
Pagi Sabtu,aku dan wife aku breakfast di sebuah gerai disebelah kiri jalan masuk ke chalet.Sarapan maggi goreng dua pinggan + dua minuman panas berharga RM12.++.Agak mahal,tapi tak apalah.Mungkin faktor pengangkutan menyebabkan barang-barang keperluan kat sini berharga sebegitu.Satu lagi sebabnya adalah kekurangan pilihan.Maka ada pihak yang mengambil kesempatan mencekik darah pelancong dengan harga makanan yang merepek habis.Contohnya abang Zamil,seorang mejar tentera dan isterinya bersama anak berusia empat tahun,harga nasi lemak breakfast diorang bertiga ialah RM25.
Nasihat aku,sesiapa nak datang sini bercuti,bawalah duit tunai agak banyak.Lepas tu jangan memandai order ikan bakar sebelum tanya harga.Kang tak pasal-pasal balik bilik pakai spender.
Selesai breakfast,aku menyewa motorsikal dengan bayaran RM30 sehari dari pihak chalet tempat aku menginap.Pulau Pangkor ni agak luas,rugi kalau tak explore semua.So pagi tu aku dan family menunggang Honda Wave 100 dengan sprocket yang dah tajam ke pekan Pangkor berhampiran terminal feri untuk mengisi minyak.Sekali lagi aku berjumpa stesen minyak BuraqOil.Sebanyak RM4 petrol RON 95 formulasi saintis BuraqOil diisi ke tangki dengan aras hampir penuh.
Dalam cuaca gerimis,kami berpatah balik ke Teluk Nipah melalui Pasir Bogak dan Teluk Ketapang lalu meneruskan perjalanan ke Teluk Dalam.Jalanraya kat sini memang ekstrem ya tuan-tuan.Laluan mendaki dan turun bukit yang curam,jalan sempit,selekoh tajam dan van teksi pink yang dipandu laju perlu diberi perhatian.

 

IMAG0892

Pantai Pasir Bogak;ibu Dhia dengan helmet perang

IMAG0895

Bot buruk dipantai Teluk Dalam

Bersambung di Part 2…

Isnin, 8 April 2013

Journey To Kuala Kurau

Hujung minggu beberapa minggu lepas boleh dikatakan antara hari yang paling banyak perjalanan dalam hidup aku.Perancangan awal untuk ke rumah saudara jauh sebelah mak aku ditambah dengan perjalanan tambahan disaat akhir,menjadikan sepanjang hari kereta aku bekerja keras.
Mak aku dilahirkan di Kuala Kurau,Perak sebelum arwah atuk dan nenek sebelah mak aku membuat keputusan berhijrah ke Sekinchan Selangor.Tahun bila aku tak pasti,mungkin awal 70-an dulu.Oleh sebab itulah masih ada cabang saudara-mara yang tinggal disana.Kali terakhir mak aku kesana mungkin ketika zaman remajanya dulu.
Di pihak aku walaupun pertalian saudara sudah agak jauh,tidak ada salahnya untuk mengenali cabang-cabang persaudaraan walaupun mungkin kunjungan ke Kuala Kurau Perak itu adalah yang pertama dan terakhir dalam hidup aku.Lagipun,best apa berjalan ke tempat orang.Sekurang-kurangnya...”oh,aku pernah sampai sana”.Pernah tengok stesen minyak Buraq Oil?Haaa,nanti aku cerita.
Persediaan pertama adalah memastikan kesihatan kuda tunggangan aku.Dari segi enjin tak ada masalah sebab balik dari kenduri di Alor Star dulu aku dah tukar minyak enjin semi sintetik Perodua.Paling pekak pun boleh lagi belasah sampai 7000km.Tapi masalah yang satu ni memang wajib kena atasi.Aku perasan handling kereta aku semakin sampah masa perjalanan pergi balik ke Alor Star tu.
Sabtu lepas aku bercadang nak rotate tayar memandangkan dah hampir setahun dilenjan lepas tukar rim.Bila nak rotate dah tentu kena balancing semula.Masa balancing la baru aku perasan rim dah hampir kesemuanya bengkok.Tak repair tak boleh juga sebab driving pun dah tak best sebab vibration kuat.So,dua rim yang paling teruk bengkoknya terpaksa dibakar dan diketuk semula.Kos pembaikan sebiji rim RM80.Repair dua biji rim+balancing+rotate telah mengepau bajet aku sebanyak RM188.
Aku pun tak sangka agak fragile juga rim-rim ni sebabnya sesekali bila aku check lepas mengharung perjalanan yang teruk,rim nampak ok je.Rupanya bahagian dalam rim yang menerima lebih tekanan setiap kali aku mengharung jalanraya Malaysia yang teramat cantik ni.Aku ni pulak jenis takde nak berhati-hati sangat sebab aku yakin suspensi aku tak keras mana pun.Nampaknya lepas ni aku tak boleh terlalu ambil mudah permukaan jalanraya yang akan dilalui.Konfigurasi tayar 205/40/R17 memang tak boleh belasah lasak sangat.Mungkin lepas ni kalau aku tukar tayar lagi,mungkin aku akan trade in dengan rim 16 sahaja.Pakai rim 17 memang kereta nampak hensem,tapi kalau asyik bengkok je lama-lama rim pun dah tak kuat lagi.
Ada member yang suggest rim original(rim aku pakai sekarang ni SSR Type C RS imitation dari Taiwan),masalahnya rim original mahal nak mampos.Dengarnya rim secondhand halfcut Jepun saiz 17 inci dengan PCD 100 empat lubang boleh cecah 6k tuh!Rim dah 6k,takkan sarung tayar cap ayam kot.Koman-koman kena pakai Potenza,baru kena gaya.Dengan pendapatan aku suami isteri rasanya lebih bijak untuk membeli keperluan dapur daripada meleburkan duit kearah itu.
Petang Sabtu selepas Maghrib,aku dan keluarga bergerak ke Sekinchan.Mak aku dan adik-adik aku dahpun sampai ke Tali Air 8 lebih awal.Lepas check in Harbour Viev Hotel,pergi makan sekejap,lepas tu gerak ke rumah arwah nenek aku.Lebih kurang jam 11.30pm,balik semula hotel.Tujuan aku memilih untuk tidur hotel adalah kerana nak mengelakkan kesukaran menunggu giliran mandi dan juga mengawal anak kecik aku yang maha cergas itu.Kat hotel pun orang dah nak tidur,dia masih mundar-mandir meronda satu bilik.Bayangkan kalau tidur kat rumah nenek aku.Habis merata dia merayap.
Lebih kurang jam 3.00 pagi wife aku dapat panggilan dari mak mertua aku yang bagitahu anak saudaranya meninggal dunia di Lumut,Perak.Katanya jenazah dahpun dalam perjalanan ke Terengganu untuk dikebumikan di kampung halaman emaknya.
Keesokan pagi,lebih kurang jam 7.45,dengan tiga buah Myvi dan sebuah Vios kami semua memulakan perjalanan.Hasil perbincangan dengan wife aku,kami buat keputusan untuk singgah ke Pengkalan TLDM Lumut untuk menziarahi jenazah dengan harapan sempat sampai kesana sebelum jenazah dibawa ke Kuala Terengganu.
Sebaik melepasi jambatan Sungai Bernam,aku terpaksa menukar mod pemanduan ekonomi kepada mod sport untuk mengejar masa.Mujur jalanraya yang menghala ke Hutan Melintang,Perak agak baik,lebar dan lurus untuk mengizinkan aku memandu pada kelajuan hampir 140kmj dikawasan kampung.Lebih kurang jam 9.00am,maka sampailah kami di pintu masuk Pengkalan TLDM.Group lain yang terus ke Kuala Kurau dahpun sampai ke kawasan Pantai Remis.Alhamdulillah,kami sempat menatap wajah arwah adik Ika dan turut serta menyertai solat jenazah.
IMAG0843
Selepas van jenazah mula bergerak ke Kuala Terengganu,kami singgah sekejap di rumah AyahMan(panggilan untuk pakcik wife aku) dan menyambung semula perjalanan ke Kuala Kurau sekitar jam 10.30am.Perjalanan sejauh 134km ni melalui jalan kampung merentasi Pantai Remis,Terong,Lebuhraya Utara-Selatan dari tol Changkat Jering dan keluar di tol Taiping Utara,dan melalui Jalan Gula.
IMG-20130327-WA0001
Salah satu jambatan yang banyak di Perak

Walaupun ada bantuan GPS Waze,ianya tidak banyak membantu sebab lokasi rumah yang nak dituju ni ditengah sawah dan tiada maklumat dalam pengkalan data GPS.Dengan tangki bahanapi yang semakin susut dan lokasi rumah yang tak dapat dikenalpasti,agak menggelabah jugalah memandu dikawasan kampung yang dikelilingi sawah padi.Ada juga aku terserempak beberapa stesen minyak mini dengan nama dagangan BuraqOil,tapi agak suspen juga aku nak singgah memenuhkan tangki.
Walaupun jenamanya agak kelakar,setelah diGoogle jenama bahanapi ni agak popular di perkampungan kawasan utara Semenanjung.Akhirnya jumpa juga stesen minyak berjenama komersil,BHPetrol di pekan Kuala Kurau.
Lepas isi penuh kat stesen minyak BHP,aku teruskan lagi perjalanan sampai ke Balai Bomba Kuala Kurau dan menunggu adik aku jemput,hasil bantuan GPS location sharing.Keluar dari jalan utama,kami memasuki jalan kampung yang sempit dan sungguh 60-an.Memang anak kampung kat sini toksah berangan la nak lowered dan pakai tayar low profile.Elok beli Perodua Kembara 2ndhand.
Kereta terpaksa diparkir jauh dari rumah kenduri dan ditambah dengan cuaca Khatulistiwa jam 1.30pm,memang mencabar betullah nak makan nasi minyak orang Kuala Kurau ni,heeee!
Persekitaran kampung Parit Abas,Kuala Kurau ni memang terasa suasana kampungnya.Dikelilingi sawah padi yang luas,aku boleh bayangkan kesukaran hidup kat sini sekitar tahun 60-70-an dulu.Petak-petak sawah agak berselerak,dan sistem jalan kampung yang sempit mungkin disebabkan kawasan ni tidak dirancang dengan baik diawal pembukaannya dulu,berbanding kawasan Sekinchan yang agak baik susunatur jalan kampungnya.Tak percaya boleh tengok Google Earth.Dulu-dulu orang tak sangka kereta banyak macam sekarang.
Walaupun perjalanan agak mencabar dan meletihkan,aku tetap seronok sebab dapat menjejakkan kaki di tempat kelahiran mak aku dulu.Dalam masa yang sama,sempat juga singgah ke Lumut.Sebenarnya aku suka bila ada peluang masuk kedalam kem tentera,tapi saja suka-suka nak masuk dah tentu la tak boleh.Lagipun tujuannya nak menziarahi jenazah,bukan nak jalan-jalan dalam kem.Aku cuma dapat tengok kapal TLDM dari jauh je,itupun tak nampak nombor pennant.Entah KD apa agaknya tu.
Tepat jam 3.00pm,aku gerak balik Damansara semula.Perjalanan balik agak mudah dengan panduan GPS,tapi aku terus pilih untuk guna lebuhraya.Tak boleh tahan redah jalan kampung.Jalannya taklah teruk sangat tapi terpaksa membontoti kereta lembab memang aku tak boleh tahan.Harapan aku paling lama pun tiga jam dari tol Taiping Utara dan keluar ke tol Kota Damansara.Tapi apakan daya,kita hanya mampu merancang.Sepanjang perjalanan balik hujan turun dengan lebat menyebabkan aku terpaksa berhenti di R&R Gua Tempurung sebab visibility sangat teruk.Ingatkan boleh la nak ke tandas,rupanya R&R Gua Tempurung ni cuma tempat untuk rehatkan badan je.Lebih kurang setengah jam,aku teruskan lagi perjalanan untuk berhenti di R&R Tapah.Punya la ramai manusia.Rehat lagi dalam setengah jam pekena jambu potong sambil menyedut nikotin,baru la rasa agak fresh sikit.
Rasanya hampir jam 8.00pm baru aku sampai ke Damansara.Kat bawah ni summary perjalanan aku Ahad lepas:
1.Sekinchan-Pengkalan TLDM,Lumut=125km
2.Pengkalan TLDM,Lumut-Kuala Kurau=133km (tol RM2.20 dari Changkat Jering-Taiping Utara)
3.A190 Kuala Kurau,Perak-Kota Damansara=295km(tol 34.30 dari Taiping Utara-Kota Damansara)
Jumlah jarak=553km
Kos bahanapi=RM60

Next,Holiday In Pangkor!

Khamis, 4 April 2013

Apa Itu Macai

Dalam entri pagi tadi,aku ulaskan sikit tentang salah satu manifesto PR.Kalau sekali imbas,maybe ada yang akan fikir aku ni sedikit menentang manifesto tu.Harap tak ada yang salah faham,aku tak menentang,cuma ianya boleh ditambahbaik.Matlamat manifesto pun sebenarnya perancangan untuk kehidupan rakyat kearah yang lebih baik,tak gitu?Harga barang murah ke,mahal ke,kita telahpun dibentuk sejak zaman dahulu untuk mengamalkan hutang...Orang kita suka sangat berhutang.
Oklah,macam yang aku cakap dalam entri tu,aku cuba untuk memahami apakah dia erti perkataan "macai" yang seringkali disebut-sebut dalam apa juga artikel berkaitan politik.Hasil kajian aku sebentar tadi,maksud macai ialah kuli,orang suruhan,dan kasta terbawah dalam satu-satu organisasi.Sebenarnya perkataan macai berevolusi dari perkataan "pencacai" yang kemudiannya diringkaskan menjadi cacai.Kebanyakan dari kita mungkin biasa dengar perkataan "pencacai angkat najis" dari filem P.Ramlee,Seniman Bujang Lapok.So,boleh fahamlah bagaimana low classnya pekerjaan angkat najis ni.
Macai ni boleh juga dianggap sebagai pekerja bawahan,tetapi dalam bidang pekerjaan tak digunakan pulak istilah ni.Sebabnya dalam bidang pekerjaan,segala bentuk kerja yang diarahkan perlu dibuat samada rela atau tidak kerana dibayar gaji.Berbanding dengan "macai" arena politik,mereka menjunjung falsafah pihak yang disokong dengan begitu setia,rela berdebat apa saja walaupun tidak mendapat faedah secara langsung umpamanya bekalan beras setiap bulan.
Apa yang aku faham daripada maksud gelaran "macai" untuk orang-orang sebegitu,ianya tidak dikhaskan kepada mana-mana pihak/parti.Boleh tak aku katakan macam ni,"macai" boleh digunakan pada sesiapa saja yang termasuk dalam golongan seperti yang aku sebutkan tadi?
Sepatutnya boleh kan?

Maksud aku apa guna menuduh orang itu macai,orang ini pun macai.Macai detected!Haha!
Yang pastinya pihak yang memanggil seseorang itu macai,dah tentulah beliau juga berada dikelompok macai.Sebabnya dalam politik Malaysia ni,most butthurt person bila bertekak di internet levelnya macai juga.Cuma pihak yang disokong saja berbeza.Masing-masing tegar mempertahankan pendapat sendiri yang kebanyakannya tidak mengkaji baik buruk isu yang diperdebatkan .Betul tak?
Parlimen pun dah selamat dibubarkan semalam,maknanya tiada pihak kerajaan dan pembangkang sekarang.Semuanya adalah calon-calon kerajaan.Berpolitiklah dengan berhemah,berbicara secara matang,elakkan menghina lawan,dan yang penting bertindak seperti orang yang beragama Islam.Di pihak aku,aku cuma memerhatikan cuaca politik Malaysia,dan undi aku hanya untuk pihak yang "layak" mentadbir Malaysia dengan lebih baik dan seimbang segenap segi.
Memilih mana-mana pihak tidak salah,yang salahnya bila taksub sampai tak sedar diri sendiri juga terjebak dalam golongan "macai".