Selasa, 20 Disember 2011
Quad-bike Enjin Ferrari
Quad bike diatas dihasikan oleh Lazareth menggunakan enjin V8 Ferrari dan kotak gear 6 kelajuan BMW M3.Dengan kuasa sebanyak 250hp dan berat sekitar 650kg,hukum fizik menetapkan bahawa rim yang selayaknya dipakai adalah bersaiz 18" dan disarung tayar full slick untuk mengelakkan dari quad bike ni spinning buat donat dari pagi sampai malam.Kelajuan maksimum melebihi 240km/j(ceh,tak laju mana pun..),dan pecutan 0-100km/j tidak dinyatakan berapa saat.
Gua saspek lebih kurang 2.8 saat sebab Ariel Atom,sebuah sport car kecik berenjinkan Honda K20A 245bhp dan berat 612kg mencatatkan pecutan sebegitu.Bezanya cuma sekor quad bike,sekor lagi kereta.
Macam gua cakap tadi,tak laju mana pun 240km/j bukan gua nak kecikkan keupayaan Lazareth Wazuma ni.Masalahnya siapa yang berani duduk atas seat kecik tu dengan pegang handle sambil merempuh angin selaju 240km/j?Kena meniarap macam mat rempit ke?
Kalau penunggangnya mampu melekat atas quadbike ni sampai top speed,memang superb lah!Nasib baik menatang ni lawa,tak jalan pun nampak cun.Harga 1Malaysianya cuma RM824,670.00...
Isnin, 19 Disember 2011
Bila Butthurt,Klik Saja Thumbsdown
Satu benda menarik dalam blog automotif paultan ialah komen-komen untuk setiap artikelnya.Macam-macam pesen la rakyat Mesia nih.Topik hot biasanya bila Proton atau Perodua keluarkan model baru.Yang kecoh kat ruang komen memang ramai,yang beli?
Dapat 243 thumbsdown sebab cakap mahal,haha!
Dapat 159 thumbsdown sebab cakap interior trim tak lawa.
Paling bodoh sebab cakap orang yang tak beli Exora adalah orang bodoh.Whatt???
Paling LOL sebab tak tau maksud BOLD dengan BALD.hahaha!
LHDN Mahu Borang Original Pulak...
Merujuk kepada entri encik Hanif Idrus dalam entri beliau,aku agak terkejut mengenai kenyataan Timbalan Menteri Kewangan mengenai penggunaan borang asli BR1M dalam permohonan bantuan RM500.Katanya LHDN tidak akan menerima borang fotostat.
Ok,tak boleh fotostat tak apalah.Tapi borang ni boleh dimuat turun secara 'sah' dari sini :
http://www.treasury.gov.my/pdf/br1m/Borang_BR1M.pdf
Aku pun pernah tengok borang tu,di bahagian belakangnya ada dinyatakan borang boleh dimuat turun dari laman web diatas.So,LHDN tak patut merumitkan keadaan dengan meminta permohonan menggunakan borang asli.
Memandangkan borang tu pun PERCUMA,bagi aku tak ada bezanya asli atau fotostat melainkan ada nombor siri.Bantuan macam ni mungkin dipandang remeh sesetengah pihak dan dijadikan modal politik pihak tertentu,tapi kalau kerajaan betul-betul nak membantu,biarlah urusannya dipermudahkan.Bayangkan ibu tunggal yang berada jauh di pedalaman,macamana bantuan ni nak sampai ke kumpulan sasaran?Lepas tu aku dengar,pemohon perlu berdaftar dengan LHDN.Secara tak langsung,kelihatan ada aktiviti serampang dua mata disitu...jeng..jeng..jeng..(saspen)Pendek kata,benda ni leceh.Itu baru proses memohon,layak atau tak belum tau lagi.
Benda ni bukan dilaksanakan zaman kerajaan Majapahit dulu,sekarang zaman internet Malaysia laju *50Mbps.Semua maklumat boleh diakses dengan kerjasama semua agensi kerajaan.Katakan bantuan ni nak diberikan kepada warga Felda,semua warga Felda dalam proses tanam semula automatik layak sebab bantuan sarahidup tahun pertama cuma RM1000 sahaja sebulan.
Semalam mak(ibu tunggal) aku suruh aku isikan form bantuan RM500 ni.Mak guna ajelah bantuan sarahidup Felda tu.Lepas tolak potongan,ada la baki RM650.Cukup la untuk makan minum,beli baju sekolah,beli buku,beli kasut,bla,bla,bla..
Akhirnya benda ni akan jadi bahan jenaka politik oleh pihak yang memang menunggu masa mencari kelemahan kerajaan.
*sarcasm
Ok,tak boleh fotostat tak apalah.Tapi borang ni boleh dimuat turun secara 'sah' dari sini :
http://www.treasury.gov.my/pdf/br1m/Borang_BR1M.pdf
Aku pun pernah tengok borang tu,di bahagian belakangnya ada dinyatakan borang boleh dimuat turun dari laman web diatas.So,LHDN tak patut merumitkan keadaan dengan meminta permohonan menggunakan borang asli.
Memandangkan borang tu pun PERCUMA,bagi aku tak ada bezanya asli atau fotostat melainkan ada nombor siri.Bantuan macam ni mungkin dipandang remeh sesetengah pihak dan dijadikan modal politik pihak tertentu,tapi kalau kerajaan betul-betul nak membantu,biarlah urusannya dipermudahkan.Bayangkan ibu tunggal yang berada jauh di pedalaman,macamana bantuan ni nak sampai ke kumpulan sasaran?Lepas tu aku dengar,pemohon perlu berdaftar dengan LHDN.Secara tak langsung,kelihatan ada aktiviti serampang dua mata disitu...jeng..jeng..jeng..(saspen)Pendek kata,benda ni leceh.Itu baru proses memohon,layak atau tak belum tau lagi.
Benda ni bukan dilaksanakan zaman kerajaan Majapahit dulu,sekarang zaman internet Malaysia laju *50Mbps.Semua maklumat boleh diakses dengan kerjasama semua agensi kerajaan.Katakan bantuan ni nak diberikan kepada warga Felda,semua warga Felda dalam proses tanam semula automatik layak sebab bantuan sarahidup tahun pertama cuma RM1000 sahaja sebulan.
Semalam mak(ibu tunggal) aku suruh aku isikan form bantuan RM500 ni.Mak guna ajelah bantuan sarahidup Felda tu.Lepas tolak potongan,ada la baki RM650.Cukup la untuk makan minum,beli baju sekolah,beli buku,beli kasut,bla,bla,bla..
Akhirnya benda ni akan jadi bahan jenaka politik oleh pihak yang memang menunggu masa mencari kelemahan kerajaan.
*sarcasm
Jumaat, 16 Disember 2011
Perlawanan EPL Minggu Ini,17&18 Disember 2011
Ahad ini akan berlangsung perlawanan yang penting untuk Arsenal iaitu pertemuan dengan pasukan kendalian Roberto Mancini,Manchester City.Arsenal bernasib baik kerana gol cantik van Persie (again) pada minit ke 69 memastikan Arsenal tidak kehilangan mata ketika menentang Fulham.
Minggu lepas City menerima kekalahan pertama dalam musim ini ketika menentang Chelsea di Stamford Bridge,disamping Gael Clichy dikenakan kad merah.Jurang kutipan mata hanya sebanyak dua mata berbanding Manchester United.
Pertemuan Arsenal dan Manchester City akan memberi kesan kepada United yang mengharapkan Arsenal menang untuk mereka berada di tangga teratas.Arsenal perlu menang walaupun kelihatan agak mustahil,memandangkan 'kuota' kekalahan sudah habis jika mahu menjuarai EPL musim ini.Mungkin juga keajaiban bakal berlaku,sekiranya momentum moral pemain Manchester City sedikit menurun selepas tewas kepada Chelsea,siapa tahu kan.
Rekod pertemuan Arsenal-Manchester City adalah sebanyak 174 perlawanan,Arsenal menang 89,seri 40,dan kalah 45.Satu rekod yang baik untuk Arsenal,tapi pertemuan terakhir mereka ketika perlawanan Carling Cup,Arsenal tewas 0-1.
Perlawanan lain yang berlangsung hujung minggu ini:
Sabtu,17 Disember 2011
Blackburn Rovers vs WBA
Time : 10.55pm
Channel :-
Everton vs Norwich City
Time : 10.30pm
Channel : 817/831
Fulham vs Bolton
Time : 10.55pm
Channel :-
Newcastle United vs Swansea
Time : 10.55pm
Channel : 812/832
Wolves vs Stoke City
Time : 10.55pm
Channel : 813
Ahad,18 Disember 2011
Wigan vs Chelsea
Time : 1.15am
Channel : 817/831
QPR vs Manchester United
Time : 7.55pm
Channel : 812/832
Aston Villa vs Liverpool
Time : 10.00pm
Channel : 812/832
Tottenham vs Sunderland
Time : 10.55pm
Channel : 813
Minggu lepas City menerima kekalahan pertama dalam musim ini ketika menentang Chelsea di Stamford Bridge,disamping Gael Clichy dikenakan kad merah.Jurang kutipan mata hanya sebanyak dua mata berbanding Manchester United.
Pertemuan Arsenal dan Manchester City akan memberi kesan kepada United yang mengharapkan Arsenal menang untuk mereka berada di tangga teratas.Arsenal perlu menang walaupun kelihatan agak mustahil,memandangkan 'kuota' kekalahan sudah habis jika mahu menjuarai EPL musim ini.Mungkin juga keajaiban bakal berlaku,sekiranya momentum moral pemain Manchester City sedikit menurun selepas tewas kepada Chelsea,siapa tahu kan.
Rekod pertemuan Arsenal-Manchester City adalah sebanyak 174 perlawanan,Arsenal menang 89,seri 40,dan kalah 45.Satu rekod yang baik untuk Arsenal,tapi pertemuan terakhir mereka ketika perlawanan Carling Cup,Arsenal tewas 0-1.
Manchester City vs Arsenal
Etihad Stadium,23.00pm,Sunday 18 December 2011
Perlawanan lain yang berlangsung hujung minggu ini:
Sabtu,17 Disember 2011
Blackburn Rovers vs WBA
Time : 10.55pm
Channel :-
Everton vs Norwich City
Time : 10.30pm
Channel : 817/831
Fulham vs Bolton
Time : 10.55pm
Channel :-
Newcastle United vs Swansea
Time : 10.55pm
Channel : 812/832
Wolves vs Stoke City
Time : 10.55pm
Channel : 813
Ahad,18 Disember 2011
Wigan vs Chelsea
Time : 1.15am
Channel : 817/831
QPR vs Manchester United
Time : 7.55pm
Channel : 812/832
Aston Villa vs Liverpool
Time : 10.00pm
Channel : 812/832
Tottenham vs Sunderland
Time : 10.55pm
Channel : 813
Khamis, 15 Disember 2011
Proton;Selepas 25 Tahun
Memetik kata-kata mantan Perdana Menteri Malaysia,Tun Dr Mahathir,Khazanah Nasional berhak menjual sahamnya dalam Proton kepada mana-mana pihak yang dapat memajukan syarikat itu.Saham Khazanah Nasional berjumlah 42.7% dalam Proton.
Syarikat yang berminat untuk membeli saham Proton bukan sahaja perlu memajukan dan membangunkan Proton,dan menurut Tun Dr.Mahathir Proton memerlukan suntikan dana 2 bilion ringgit untuk memulihkan keadaan kewangannya.
Sebagai pemain utama industri automotif tempatan selama 25 tahun,Proton pernah mencapai tahap yang membanggakan selain giat menjalankan R&D untuk berdiri diatas kaki sendiri.Niat Tun mengasaskan Proton bukan sahaja untuk melihat Proton sebagai entiti negara yang mampu menjana ekonomi,tetapi disebaliknya mendedahkan anak tempatan kepada ilmu pembuatan kenderaan disamping memberikan peluang pekerjaan.
Sebagaimana matlamat utama setiap syarikat,sasaran sebenar adalah untuk menjana keuntungan.Prinsipnya mudah,tiada keuntungan,syarikat takkan mampu bertahan lama.Atau lebih jelas lagi,kemerosotan angka jualan pastinya menjejaskan syarikat.
Kat sini aku nak fokuskan sedikit kelemahan Proton dalam aspek penjualan kenderaannya.Tidak dinafikan Proton memberikankan apa yang terbaik untuk harga yang dikenakan pada setiap modelnya,disamping menawarkan pelbagai variasi yang memberikan banyak pilihan untuk bakal pengguna.Tapi kita lihat rekod jualan dua model Proton yang paling lemah,iaitu Savvy dan Gen2.
September Oktober YTD
Statistik diatas adalah rekod jualan model Proton pada bulan September dan Oktober 2011.
Harga Savvy diletakkan antara RM33,549 hingga RM45,841(AMT H-Line) dan Gen2 pada harga antara RM53,488 dan RM60,488(AT,H-Line).
Apakah RM33,549 yang ditawarkan adalah terlalu mahal untuk Savvy 1.2 MT?
Atau Gen2 1.6 IAFM MT berharga RM53,488 tidak berpadanan dengan apa yang bakal pembeli dapat?
Menawarkan pilihan yang banyak kepada pembeli yang berpotensi adalah sesuatu yang baik,tetapi harus berhati-hati dalam menetapkan harga jualan.'Kelemahan' yang aku maksudkan adalah sesetengah model mencetuskan kekeliruan dalam menentukan pilihan pembeli,antara praktikaliti atau kehendak.Contohnya seperti berikut:
Savvy 1.2 MT Lite : RM33,549 vs. Saga FL 1.3 MT :RM37,998
Gen2 1.6 IAFM MT : RM53,488 vs. Persona Elegance 1.6 IAFM MT M-Line : RM52,999
Sebagai pengguna,perbezaan harga sebegini menyebabkan dua model yang aku sebutkan tadi menjadi mangsa keadaan.Katakan bakal pembeli pada asalnya berminat membeli Savvy 1.2 AMT H-Line,dengan harga RM45,841 berkemungkinan perhatiannya akan teralih kepada Satria Neo 1.6 MT Lite yang cuma berharga RM43,900.Apa yang terjadi adalah berlakunya clash pada senarai harga beberapa model yang 'mengganggu' skop pilihan pengguna.
Mungkinkah pembeli lebih tertarik kepada rekabentuk Gen2 sedangkan wujudnya Persona Elegance yang lebih 'elegance' dan pastinya sesuai untuk mereka yang berkeluarga?Jawapannya terletak kepada pengguna yang menentukan kejayaan setiap model yang Proton hasilkan.
Langkah yang mungkin terbaik untuk Proton adalah dengan menamatkan saja pengeluaran model-model yang jualannya lemah,dan menumpukan kepada aspek kualiti model-model yang dapat dijual dengan baik seperti Saga dan Persona.Permintaan tetap ada untuk Savvy dan Gen2,cuma terlalu sedikit untuk diteruskan.Tindakan Perodua menamatkan pengeluaran Kelisa dan Kenari boleh dicontohi walaupun mereka mengambil risiko menghentikan model yang masih mempunyai permintaan baik.Tetapi penting untuk memastikan kelangsungan model Viva dan Myvi dan seterusnya tumpuan dapat diberi kepada usaha meningkatkan kualiti dan kapasiti pengeluaran.
Bukan niat aku nak memuji Perodua,tapi sebagai sebuah syarikat yang memerlukan dana untuk operasi syarikat,R&D dan bonus pekerja,mereka faham betapa perlunya menjual sebanyak mungkin kenderaan.Tak ada untung,tak ada makna.Berbanding Proton yang bernaung dibawah Khazanah Nasional,apakah makna kata-kata Tun Dr Mahathir tentang suntikan dana 2 billion yang diperlukan Proton?
Wang bukanlah masalah besar untuk Khazanah,aku juga berkerja dibawah naungan Khazanah maka perkara berkenaan kewangan mereka sangatlah aku fahami.Tapi mereka pun ada sasaran tersendiri,mungkin dana akan diberi selama beberapa tahun sahaja dan seterusnya syarikat naungannya perlu berdikari.
Pernah aku terbaca beberapa komen dangkal dan tidak cerdik dari blog automotif popular mengatakan membeli Perodua seperti ditipu,model rebadge yang dijual mahal.Soalnya sekarang adalah kuasa beli ditangan pengguna.Harga yang murah bukan lagi faktor utama menentukan kelangsungan model yang dipasarkan.Pembeli lebih berminat terhadap value added dengan nilai yang dilaburkan termasuklah faktor lain yang tak kurang penting juga iaitu feedback dari pengguna terdahulu.Kuasa beli lebih kepada kaum wanita yang kebanyakannya berpendidikan tinggi(berpendapatan baik) yang mahukan kereta bandar yang mudah dikendalikan dan kurang karenah.Benar,majoritinya wanita tidak tahu apa-apa tentang kereta,tetapi pengguna tetap pengguna yang membayar harga kereta setiap bulan.Berbalik kepada isu jualan kereta,apakah signifikannya kepada pengeluar kenderaan sekiranya menjual kereta kepada pembeli yang pakar tentang kereta berbanding pembeli biasa?
Syarikat yang berminat untuk membeli saham Proton bukan sahaja perlu memajukan dan membangunkan Proton,dan menurut Tun Dr.Mahathir Proton memerlukan suntikan dana 2 bilion ringgit untuk memulihkan keadaan kewangannya.
Sebagai pemain utama industri automotif tempatan selama 25 tahun,Proton pernah mencapai tahap yang membanggakan selain giat menjalankan R&D untuk berdiri diatas kaki sendiri.Niat Tun mengasaskan Proton bukan sahaja untuk melihat Proton sebagai entiti negara yang mampu menjana ekonomi,tetapi disebaliknya mendedahkan anak tempatan kepada ilmu pembuatan kenderaan disamping memberikan peluang pekerjaan.
Sebagaimana matlamat utama setiap syarikat,sasaran sebenar adalah untuk menjana keuntungan.Prinsipnya mudah,tiada keuntungan,syarikat takkan mampu bertahan lama.Atau lebih jelas lagi,kemerosotan angka jualan pastinya menjejaskan syarikat.
Kat sini aku nak fokuskan sedikit kelemahan Proton dalam aspek penjualan kenderaannya.Tidak dinafikan Proton memberikankan apa yang terbaik untuk harga yang dikenakan pada setiap modelnya,disamping menawarkan pelbagai variasi yang memberikan banyak pilihan untuk bakal pengguna.Tapi kita lihat rekod jualan dua model Proton yang paling lemah,iaitu Savvy dan Gen2.
September Oktober YTD
Statistik diatas adalah rekod jualan model Proton pada bulan September dan Oktober 2011.
Harga Savvy diletakkan antara RM33,549 hingga RM45,841(AMT H-Line) dan Gen2 pada harga antara RM53,488 dan RM60,488(AT,H-Line).
Apakah RM33,549 yang ditawarkan adalah terlalu mahal untuk Savvy 1.2 MT?
Atau Gen2 1.6 IAFM MT berharga RM53,488 tidak berpadanan dengan apa yang bakal pembeli dapat?
Menawarkan pilihan yang banyak kepada pembeli yang berpotensi adalah sesuatu yang baik,tetapi harus berhati-hati dalam menetapkan harga jualan.'Kelemahan' yang aku maksudkan adalah sesetengah model mencetuskan kekeliruan dalam menentukan pilihan pembeli,antara praktikaliti atau kehendak.Contohnya seperti berikut:
Savvy 1.2 MT Lite : RM33,549 vs. Saga FL 1.3 MT :RM37,998
Gen2 1.6 IAFM MT : RM53,488 vs. Persona Elegance 1.6 IAFM MT M-Line : RM52,999
Sebagai pengguna,perbezaan harga sebegini menyebabkan dua model yang aku sebutkan tadi menjadi mangsa keadaan.Katakan bakal pembeli pada asalnya berminat membeli Savvy 1.2 AMT H-Line,dengan harga RM45,841 berkemungkinan perhatiannya akan teralih kepada Satria Neo 1.6 MT Lite yang cuma berharga RM43,900.Apa yang terjadi adalah berlakunya clash pada senarai harga beberapa model yang 'mengganggu' skop pilihan pengguna.
Mungkinkah pembeli lebih tertarik kepada rekabentuk Gen2 sedangkan wujudnya Persona Elegance yang lebih 'elegance' dan pastinya sesuai untuk mereka yang berkeluarga?Jawapannya terletak kepada pengguna yang menentukan kejayaan setiap model yang Proton hasilkan.
Langkah yang mungkin terbaik untuk Proton adalah dengan menamatkan saja pengeluaran model-model yang jualannya lemah,dan menumpukan kepada aspek kualiti model-model yang dapat dijual dengan baik seperti Saga dan Persona.Permintaan tetap ada untuk Savvy dan Gen2,cuma terlalu sedikit untuk diteruskan.Tindakan Perodua menamatkan pengeluaran Kelisa dan Kenari boleh dicontohi walaupun mereka mengambil risiko menghentikan model yang masih mempunyai permintaan baik.Tetapi penting untuk memastikan kelangsungan model Viva dan Myvi dan seterusnya tumpuan dapat diberi kepada usaha meningkatkan kualiti dan kapasiti pengeluaran.
Bukan niat aku nak memuji Perodua,tapi sebagai sebuah syarikat yang memerlukan dana untuk operasi syarikat,R&D dan bonus pekerja,mereka faham betapa perlunya menjual sebanyak mungkin kenderaan.Tak ada untung,tak ada makna.Berbanding Proton yang bernaung dibawah Khazanah Nasional,apakah makna kata-kata Tun Dr Mahathir tentang suntikan dana 2 billion yang diperlukan Proton?
Wang bukanlah masalah besar untuk Khazanah,aku juga berkerja dibawah naungan Khazanah maka perkara berkenaan kewangan mereka sangatlah aku fahami.Tapi mereka pun ada sasaran tersendiri,mungkin dana akan diberi selama beberapa tahun sahaja dan seterusnya syarikat naungannya perlu berdikari.
Pernah aku terbaca beberapa komen dangkal dan tidak cerdik dari blog automotif popular mengatakan membeli Perodua seperti ditipu,model rebadge yang dijual mahal.Soalnya sekarang adalah kuasa beli ditangan pengguna.Harga yang murah bukan lagi faktor utama menentukan kelangsungan model yang dipasarkan.Pembeli lebih berminat terhadap value added dengan nilai yang dilaburkan termasuklah faktor lain yang tak kurang penting juga iaitu feedback dari pengguna terdahulu.Kuasa beli lebih kepada kaum wanita yang kebanyakannya berpendidikan tinggi(berpendapatan baik) yang mahukan kereta bandar yang mudah dikendalikan dan kurang karenah.Benar,majoritinya wanita tidak tahu apa-apa tentang kereta,tetapi pengguna tetap pengguna yang membayar harga kereta setiap bulan.Berbalik kepada isu jualan kereta,apakah signifikannya kepada pengeluar kenderaan sekiranya menjual kereta kepada pembeli yang pakar tentang kereta berbanding pembeli biasa?
Langgan:
Catatan (Atom)