Isnin, 26 September 2011
Arsene Wenger Ada Senyum Sikit
Arsenal kembali ke landasan asal selepas dikecewakan 4-3 ditangan Blackburn minggu lepas.Minggu ni Arsenal melayan kunjungan Bolton Wanderers di Stadium Emirates yang berkesudahan 3-0.
Pada separuh masa pertama masing-masing terikat tanpa sebarang gol.Seawal 39 saat selepas separuh masa kedua bermula,Robin Van Persie menceriakan peminat Arsenal dengan golnya dari sudut sukar.
Gol kedua Van Persie dijaringkan selepas menguis hantaran lintang Theo Walcott didepan gawang Bolton iaitu gol yang ke-100 untuk pasukan Arsenal.Beberapa percubaan leret yang tepat ke pintu gol Bolton berjaya diselamatkan oleh Jaaskelainen.Gol ketiga Arsenal dijaringkan oleh Alex Song beberapa minit sebelum masa permainan tamat.
Arsenal menurunkan Czeszny,Bacary Sagna,Koscielny,Kieran Gibbs,Per Mertesacker,Aaron Ramsey,Alex Song,Mikel Arteta(Rosicky,81),Gervinho(Chamakh,85),Theo Walcott,dan Robin Van Persie(Arshavin,78).
Jangan Terbabas Dalam Perbelanjaan
Sementara aku tunggu mamak siapkan milo ais bungkus aku,aku ternampak paper The Star atas meja makan;headernya menarik perhatian aku.Akhbar The Star bertarikh 22 September 2011 dengan artikel muka hadapan bertajuk 'We Overspend'.
"On average,41 are declared bankrupt every day,mostly due to credit card debts,while every weekend,about five million throng the 300-odd shopping complexes in the country."
"many of those declared bankrupt due to credit card debts were below 40 years old."
Perkara ni sebenarnya jauh lebih serius dari masalah politik yang kebanyakan dari kita runsingkan.Aku rasa kebanyakan graduan yang baru bekerja ada kad hutang.Kelayakan untuk mempunyai kad kredit pun sangat mudah.Kalau kita tak apply pun,institusi kewangan yang offer.
Aku memang selalu mengelak bila terserempak dengan salesman kad kredit ni.Malas aku nak layan.Ditakdirkan satu hari aku berurusan dengan sebuah institusi kewangan yang juga pemilik satu jenama pusat beli-belah terkemuka kat Malaysia ni.
Diorang offer aku dengan kemudahan kad kredit diorang dimana yuran tahunan kad kredit tak perlu aku bayar asalkan aku berbelanja guna kad kredit diorang.Aku cuma setuju je untuk cuba apply memandangkan semua diorang uruskan based on personal detail aku yang diorang ada.Tak lama,dalam dua tiga hari je permohonan aku lulus.
Sebelum ni pernah jugak satu bank pembiaya pinjaman kereta aku offer benda yang sama.Tapi requirement dia ketat sikit,so permohonan tu tak lulus.
Berbalik kepada kisah permohonan kad kredit aku yang dah lulus tadi;aku diminta mengambil kadnya di cawangan institusi kewangan tu yang terletak di Bandar Baru Klang.Aku ni jenis malas nak turun Klang,rasa semak je pegi sana.Redah pulak dengan motor,panas beb.Nak driving,takut jem.Aku memang rimas dengan dua benda ni,cuaca panas,jalan jem.
Sudahnya sampai sekarang aku tak tuntut kad tu.Lantaklah,aku tak minat sangat.Bukan apa,aku sedar gaji aku kecik.Dapat bayar hutang-hutang,bil dan sewa rumah pun dah alhamdulillah.Nak tambah lagi beban kad kredit,no way man!
Bebaru ni member baik aku cerita tentang ekonomi rumahtangga dia.Gaji dia lebih kurang aku je aku rasa,isteri dia cikgu.Dia baru je beli rumah teres sebagai pelaburan dan jugak aset.Dengan anak tiga orang yang masih kecik,keadaan kewangannya agak stabil.Nak kata mewah tu takla,cuma memadai nak hidup kat bandar ni.
Suatu Ketika Dulu
Beberapa bulan lepas aku dengan member-member sedepartment teruja dengan pakej HD Astro.Aku yang memang dah ada TV LCD sejak bujang terus je upgrade ke HD.Bila datang kerja selalu la racun diorang suruh ambik TV HD.'Terbontang bijik mato!'Tu la ayat power aku bila cerita pasal HD,haha!
Salah sorang member sekerja aku pun ikut sama beli TV baru,tapi dia amik Samsung plasma 42 inci.TV plasma sekarang dah murah,kalau tak silap aku dia beli dengan harga 1.6k.Dah jadi dua orang tukang racun,kalau takat racun sikit-sikit takpe,kitorang ni racun RoundUp.
Member yang anak tiga tadi pun pelan-pelan kumpul duit.Satu hari aku nampak duit 2k berikat getah dalam loker dia.Aku ajak la dia pegi kedai elektrik,sambar Full HD terusss...Dia cakap nak kumpul sikit lagi,nak amik LED.
Present Time
Masa dia cerita pasal ekonomi rumahtangga dia,dia cerita pasal TV.Rupanya dia dah sambar Samsung LED SmartTV 46 inci.Siap free dongle apakebendatah.Dia suruh aku teka berapa harga.Aku jawab la mau 7k jugak.Ternyata tekaan aku hampir tepat,harganya melebihi 6.5k.
'Gila banyak duit hang!'
Korang boleh teka apa skrip member aku.Ternyata kad kredit punya penangan.Laju je swipe.Memula member aku keberatan jugak,tapi dia kalah dengan hujah orang rumahnya.Member aku sedikit ralat dengan keputusan tu,tapi apa nak buat.Benda dah duduk kat rak TV rumah dia.Cuma dia cakap dia kena hati-hati la jangan terbabas dalam perbelanjaan.Satu yang merisaukan dia,dia takut tiba-tiba jatuh sakit atau tak mampu bekerja,siapa nak bayar semua tu?
Bila dengar cerita dia,aku bersyukur sebab tak ambik kad kredit aku.Aku yakin kelemahan aku ialah boros,tapi mujur aku jenis penyabar sikit.Tak dapat benda yang aku nak takpe lagi,asalkan aku tak susah kemudian hari.Kalau ikut nafsu serakah aku,mau aku swipe sambar Advan RGD 17",PS3,DSLR...ahhh!banyak la bendanya kalau dah kad kredit dalam tangan.Aku teringat kata-kata aluan pengarang dalam majalah permotoran Bahasa Melayu otai kat Malaysia,KERETA.Katanya pelan-pelan kayuh...Jangan ikut orang.Aku suka baca majalah ni.Aku baca sejak aku tingkatan empat,keluaran pertamanya cover Proton Putra kaler oren pearl,Rashid Sidek punya.Tak macam satu lagi majalah tu,kuat kencing.Honda EK top speed 400km/j,tapi pakai brek drum.Macamana tah dia ukur top speed EK tu,dia ingat semua reader majalah dia bangang ke hapa.
Jumaat, 23 September 2011
Diesel RC Car;Biaq Betoi!
Biar betik Harian Metro ni.RC Car pakai diesel fuel???Nampak macam pakai bateri je?
Memula aku suspek wartawan masih stim kuih tat nenas,so aku Googlekan tentang RC car pakai enjin bahanapi diesel.Sebab tak pernah pulak aku dengar RC engine pakai diesel,biasanya nitro fuel atau bateri Li-Po je.
Pertamanya sebab bahanapi diesel ni biasanya terbakar melalui proses mampatan.Peringkat awal masa enjin sejuk memang ada gunakan heater untuk memanaskan udara.Tapi untuk enjin diesel komersial lah.Enjin RC tak tau la ada heater ke tak.
Kedua,nisbah mampatan enjin diesel biasanya tinggi.Kalau enjin petrol biasanya paling tinggi pun 10:1.Enjin diesel boleh sampai 20:1.So,material blok dan head biasanya memang tahan pressure tinggi tak macam enjin petrol.Mostly blok cast iron.
Diesel masuk kedalam ruang pembakaran dalam bentuk kabus halus selepas melalui fuel distributor pump;maknanya diesel bertekanan tinggi akan dipancitkan kedalam combustion chamber.Aku tak ingat berapa bar,dulu masa aku stadi Automotif Diesel ada buat eksperimen tuning injector diesel.
Yang aku musykil sekarang ni bila aku Google,wujud rupanya Diesel RC engine.
Tapi tak ada pulak spec untuk aku siasat.Musykil betul gua...takkan diesel pakai karburetor kot?Fuel pipe pun pakai tiub getah je?Arghhhhh!!!!
Rabu, 21 September 2011
Kereta di Jepun Murah Tapi...
Jepun,negara yang merupakan heaven untuk pencinta automotif.Macam-macam variasi JDM dan jugak lambakan aksesori aftermarket.Perkara paling asas dan jugak yang terpenting,harga kereta kat sana sangat murah!
Sebagai contoh,Mitsubishi Evolution 8 CT9A tahun 2003 dengan mileage 60k dijual dengan harga 2,145,000 yen/RM85,800 berbanding dengan sebuah Evo 8 tahun 2003 di Malaysia yang juga mileagenya 60k dijual dalam www.carlist.com dengan harga RM138k!Boleh dapat bawah 100k,tapi sendiri pikir la beb.Mau dah lunyai enjin kereta tu dikerjakan owner asal.
Itu Evo,kalau kereta-kereta NA prestasi tinggi aku rasa 20-30 riban dah boleh dapat.
Tapi...
Harga kereta murah di Jepun diimbangi dengan macam-macam cukai dan kos tahunan yang boleh tahan sembelih owner jugak.Lebih kurang macam kat Indonesia la.Harga kereta murah,tapi kalau beli cash.Buat loan alamatnya macam berhutang dengan along.
Bukan calang-calang gaji kalau nak pakai kereta kat Jepun.Sebab tu sistem pengangkutan awam diorang mendapat sambutan.Meh tengok kos-kos ownership kereta di Jepun.
White plate:kereta midsize/sedan
Yellow plate:kereta kecil
Petrol (seliter)110 yen/RM4.88
Shaken inspection (setiap 2 tahun)
-white plate=120,000 yen keatas/RM4800
-yellow plate=70,000 -120,000 yen/RM2800-RM4800
Weight tax 50,000-75,000 yen/RM2000-RM3000
Insuran Wajib
white plate=30,000/RM1200
yellow plate=20,000/RM800
Insurans Tambahan = 40,000-70000 yen/RM1600-RM2800
Automobile Tax
white plate=30,000-50000 yen/RM1200-RM2000
yellow plate=5000-20000 yen/RM200-RM800
Kos Semasa
Toll 98sen/km untuk kereta penumpang
Parking space rate purata 20,000 yen/RM800 sebulan!
Satu jam=100-500 yen/RM4-RM20
*Sumber www.supermelf.com/japan
Amacam?'Murah' tak?
Oppss!masih ada satu perkara penting.Biasanya orang akan fikir Jepun negara maju,mana boleh compare dengan Malaysia.Kerat kereta pastu bagi kita recycle buat rempit Saturday Fever.Ok kejap,dibawah ni ialah purata gaji sebulan pekerja-pekerja di Jepun.
Engineer = 335,000 yen/RM13,400
Mekanik = 242,000 yen/RM9,680
Nurse = 248,000 yen/RM9,920
Cashier = 168,000 yen/RM6,720
Bagi empat contoh dah cukup.Secukup indah bila melihat kombinasi angka diatas dalam bentuk RM.Jadi cashier pun gaji dah macam senior engineer kat sini.Yaa...memang besaq gaji depa.Living cost di Jepun adalah yang tertinggi di dunia.Padan la dengan purata pendapatan isi rumah setahun 5,475,000 yen/RM219,000.Tu belum termasuk wang perlindungan untuk Yakuza lagi,haha!
Sebagai contoh,Mitsubishi Evolution 8 CT9A tahun 2003 dengan mileage 60k dijual dengan harga 2,145,000 yen/RM85,800 berbanding dengan sebuah Evo 8 tahun 2003 di Malaysia yang juga mileagenya 60k dijual dalam www.carlist.com dengan harga RM138k!Boleh dapat bawah 100k,tapi sendiri pikir la beb.Mau dah lunyai enjin kereta tu dikerjakan owner asal.
Itu Evo,kalau kereta-kereta NA prestasi tinggi aku rasa 20-30 riban dah boleh dapat.
Tapi...
Harga kereta murah di Jepun diimbangi dengan macam-macam cukai dan kos tahunan yang boleh tahan sembelih owner jugak.Lebih kurang macam kat Indonesia la.Harga kereta murah,tapi kalau beli cash.Buat loan alamatnya macam berhutang dengan along.
Bukan calang-calang gaji kalau nak pakai kereta kat Jepun.Sebab tu sistem pengangkutan awam diorang mendapat sambutan.Meh tengok kos-kos ownership kereta di Jepun.
White plate:kereta midsize/sedan
Yellow plate:kereta kecil
Petrol (seliter)110 yen/RM4.88
Shaken inspection (setiap 2 tahun)
-white plate=120,000 yen keatas/RM4800
-yellow plate=70,000 -120,000 yen/RM2800-RM4800
Weight tax 50,000-75,000 yen/RM2000-RM3000
Insuran Wajib
white plate=30,000/RM1200
yellow plate=20,000/RM800
Insurans Tambahan = 40,000-70000 yen/RM1600-RM2800
Automobile Tax
white plate=30,000-50000 yen/RM1200-RM2000
yellow plate=5000-20000 yen/RM200-RM800
Kos Semasa
Toll 98sen/km untuk kereta penumpang
Parking space rate purata 20,000 yen/RM800 sebulan!
Satu jam=100-500 yen/RM4-RM20
*Sumber www.supermelf.com/japan
Amacam?'Murah' tak?
Oppss!masih ada satu perkara penting.Biasanya orang akan fikir Jepun negara maju,mana boleh compare dengan Malaysia.Kerat kereta pastu bagi kita recycle buat rempit Saturday Fever.Ok kejap,dibawah ni ialah purata gaji sebulan pekerja-pekerja di Jepun.
Engineer = 335,000 yen/RM13,400
Mekanik = 242,000 yen/RM9,680
Nurse = 248,000 yen/RM9,920
Cashier = 168,000 yen/RM6,720
Bagi empat contoh dah cukup.Secukup indah bila melihat kombinasi angka diatas dalam bentuk RM.Jadi cashier pun gaji dah macam senior engineer kat sini.Yaa...memang besaq gaji depa.Living cost di Jepun adalah yang tertinggi di dunia.Padan la dengan purata pendapatan isi rumah setahun 5,475,000 yen/RM219,000.Tu belum termasuk wang perlindungan untuk Yakuza lagi,haha!
Selasa, 20 September 2011
Peserta Triathlon Unik;Evolta!
Hawaii Ironman Triathlon ialah perlumbaan sejauh 224.64km meliputi 3.84km renang,179.2km berbasikal dan 41.6km larian.Acara yang berlangsung 24 Oktober nanti akan disertai satu peserta istimewa,Evolta!
Walaupun bersaiz 1/10 manusia dewasa,Evolta telahpun menamatkan perjalanan 500km dari Tokyo ke Kyoto dan memanjat 1700 kaki cenuram Grand Canyon.
Sebelum itu Evolta telah mengayuh miniatur tricycle dalam perlumbaan Le Mans 24hrs dimana ia telah mencatat rekod Guiness.Tiga set robot dengan tugas spesifik seperti larian,renang dan berbasikal dengan setiap unit dikuasakan tiga unit bateri rechargeable Panasonic Evolta.
Evolta perlu menamatkan Hawaii Ironman Triathlon dalam masa 168 jam.Pada asalnya penciptanya Tomotaka Takahashi menciptanya untuk promosi bateri Panasonic AA Evolta.Evolta Triathlon menggunakan bateri AA Evolta yang boleh dicas semula sebanyak 1800 kali.
Walaupun bersaiz 1/10 manusia dewasa,Evolta telahpun menamatkan perjalanan 500km dari Tokyo ke Kyoto dan memanjat 1700 kaki cenuram Grand Canyon.
Sebelum itu Evolta telah mengayuh miniatur tricycle dalam perlumbaan Le Mans 24hrs dimana ia telah mencatat rekod Guiness.Tiga set robot dengan tugas spesifik seperti larian,renang dan berbasikal dengan setiap unit dikuasakan tiga unit bateri rechargeable Panasonic Evolta.
Evolta perlu menamatkan Hawaii Ironman Triathlon dalam masa 168 jam.Pada asalnya penciptanya Tomotaka Takahashi menciptanya untuk promosi bateri Panasonic AA Evolta.Evolta Triathlon menggunakan bateri AA Evolta yang boleh dicas semula sebanyak 1800 kali.
Langgan:
Catatan (Atom)