Selasa, 15 Mac 2011
Jens Lehmann Kembali Membantu Arsenal
Jens Lehmann kembali ke Arsenal.
Bekas penjaga gol Arsenal yang meninggalkan kelab ini pada 2008 kembali untuk menyahut panggilan Arsene Wenger yang buat masa ni menghadapi krisis penjaga gawang.Jens Lehmann yang berusia 41 tahun akan menjaga gawang Arsenal sehingga hujung musim ini.
Penjaga gol muda Arsenal,Wojciech Szczesny terpaksa diketepikan selama enam minggu akibat kecederaan jari,Manakala Lukasz Fabianski akan berehat sehingga musim ini berakhir kerana baru sahaja menjalani pembedahan bahu.Vito Mannone pula sedang dipinjamkan ke Hull City.
Jens Lehmann merupakan salah seorang penjaga gol terbaik Arsenal dan pernah mengharungi musim 2003/2004 tanpa kalah dan seterusnya berjaya menjuarai Liga Inggeris.Cuma satu tugas berat untuk Arsene Wenger,iaitu meredakan 'perang dingin' antara Jens Lehmann dan Manuel Almunia.
Untuk peminat Arsenal,saksikan aksi 'comeback' Jens Lehmann Sabtu ini menentang West Bromwich Albion.
*Image & news from dailymail
Isnin, 14 Mac 2011
Kenapa Nak Menggelabah Bila Perodua Keluarkan Model Baru?
Google Images |
Sejak beberapa bulan lepas,kita dapat lihat beberapa spyshot ketika kereta model baru Perodua ini diuji dijalanraya.Maka seperti sebelumnya,bermacam-macam reaksi dari rakyat Malaysia,dari pelbagai lapisan masyarakat terhadap model baru Perodua yang bakal dilancarkan.
Apa yang aku dapat simpulkan,agak ramai yang 'panas punggung' setiap kali melihat model baru Perodua.Kenapa agaknya?
Bagi peminat Perodua,mereka dituduh sebagai JDM wannabe,taksub barangan berbau Jepun dan kereta Perodua hanya untuk kaum wanita.Untuk Perodua,Perodua menghasilkan kereta yang sempit,mahal,hanya tahu tukar bumper,downgrade dan sebagainya.
Persoalannya adalah,adakah Perodua menggunakan gaji bulanan si'panas punggung' untuk meng'copy paste' model Jepun?
Adakah pembeli kereta Perodua menggunakan wang si'panas punggung' untuk menjelaskan ansuran bulanan kereta Perodua mereka?
Selama ini Perodua mengamalkan kaedah 'copy paste',sejak model Kancil pertama.Adakah Perodua mengalami kerugian sedangkan Proton baru-baru ini diisytiharkan mengalami kerugian puluhan juta ringgit?Adakah jualan model-modelnya merosot teruk?
Apabila Proton mula meng'copy paste' Lancer,segalanya 'halal' untuk si'panas punggung'.Tindakan Proton meng'copy paste' adalah untuk menjimatkan kos R&D dan ianya dilihat sebagai langkah yang bijak.Padahal Perodua telahpun mengamalkannya sejak sekian lama.
Berbalik pada kisah si'panas punggung'.Apa yang perlu disakitkan hati?Anda tak rugi wang ringgit mahupun sekelumit tenaga.Jadi apa yang perlu dikisahkan?Harga mahal,tak perlu beli.Beli model kereta dari China yang murah dan luas.C.C kecik,tak kuat panjat bukit.Belilah 4x4.Nak redah paya pun boleh.Nanti harga minyak naik,bolehlah menggelabah ramai-ramai beratur isi minyak sebelum pukul 12.Macam la esok lusa dah tak payah isi minyak.
Kepada si'panas punggung',pakailah apa yang mampu.Sebelum bagi komen-komen emosional,macam Perodua ada hutang dengan korang,fikirlah guna akal.Bukan guna otak.Pakai kereta apa pun,tiap-tiap bulan tetap kena bayar ansuran pinjaman kereta 9 tahun.
Baik fikirkan soal masa depan keluarga,pendidikan anak-anak,menambahkan pendapatan,sambung belajar,meningkatkan ibadah dan sebagainya yang jauh lebih berfaedah.Tak usah penatkan otak fikirkan ayat-ayat komen pendek akal.Tak usah jadi manusia yang banyak bunyi,sedangkan diri sendiri dan keluarga belum tentu dan takkan sempurna.
Bagaimana China Mendapat Teknologi Stealth Untuk Chengdu J20?
Satu kejutan untuk negara blok barat apabila negara China berjaya menghasilkan pesawat tempur halimunan(stealth),Chengdu J-20.Selepas Amerika Syarikat dan Russia,China merupakan negara ketiga yang berjaya menghasilkan pesawat skala penuh dan telah diuji penerbangannya.Persoalannya,bagaimanakan negara China mendapatkan pengetahuan tentang pembinaan pesawat halimunan?
Chengdu J-20 |
Kembali kepada persoalan asal,bagaimanakah China memperolehi ilmu pengetahuan dan teknologi stealth sepantas ini?
Terdapat beberapa teori yang mengatakan China memperolehinya dari reverse engineering dan kajian keatas bangkai pesawat pengebom halimunan US iaitu F-117 Nighthawk yang ditembak jatuh di Serbia semasa Perang Kosovo.Ia merupakan satu-satunya pesawat F-117 yang ditembak jatuh.Benarkah begitu?
Poskad dari Aviation Museum,Belgrade |
Kisahnya bermula pada satu malam 27 Mac,Leftenan Kolonel Georgei Anicic,komander Batalion ke-3,250th Briged Pertahanan Udara tentera Serbia diarahkan ke sebuah padang di barat Serbia.Unitnya berperanan untuk memburu pesawat Nato yang terbang di udara menggunakan Soviet Isayev S-125 Neva versi Yugoslav ,misil darat ke udara.
Berhadapan dengan kekuatan tentera udara Nato,unitnya hanya boleh menghidupkan radar selama sepuluh saat sahaja untuk setiap kali bagi mengelakkan misil anti radar Nato mengesan kedudukan mereka.Sedangkan persenjataan yang mereka ada jauh lebih ketinggalan.Pada jam 8.30 malam,unit mereka menghidupkan radar pengesan pesawat tiga kali,sepuluh saat setiap kali.Untuk kali ketiga,radar mereka telah mengesan pesawat dan operator radar,Dragan Martic berjaya mengunci sasaran dan mereka melepaskan dua misil.
Pada 15,000 kaki diudara,Leftenan Kolonel Dale Zelko dari U.S Air Force 49th Fighter Wing baru sahaja menjatuhkan dua butir bom precision guided keatas sasaran berhampiran Belgrade,dan sedang berpatah balik untuk keluar dari ruang udara Sebia.Tiba-tiba satu letupan kuat berlaku disebelah kiri pesawat F-117 dengan kod panggilan Vega 31.Beberapa teori mengatakan,selepas beliau menjatuhkan bom,bay untuk melepaskan bom terbuka dan menyebabkan musuh dapat mengesan pesawat.
Bangkai Pesawat F-117 Stealth Bomber |
Antara pembeli yang mendapatkan serpihan pesawat tersebut ialah diplomat China,Russia dan Jepun.Berbalik kepada kisah kejayaan China membina Chengdu J-20 menurut Tim Ripley,Penganalisis Pertahanan Britain,Perang Kosovo berkemungkinan membuka jalan untuk mereka mendapatkan maklumat persenjataan termaju Amerika.
Bagaimanapun ini adalah teori sahaja kerana mereka berpendapat ,teknologi mereka terlalu maju sehinggakan negara lain tidak mempunyai kebijaksanaan yang mencukupi bagi menandingi mereka.
*Sumber berita dan gambar diperolehi dari dailymail
Ahad, 13 Mac 2011
Yuk!Nonton Hikayat Merong Mahawangsa!
Rim kena kebas,tak dapat pergi kenduri kat Puchong...
Ape-apehal mencekik dulu,hati dah lega dapat pasang tayar lain,tak kisah la rim besi pun.Kalau rim mahal,hangin jugak aku.Perut kenyang,masa untuk menonton movie plak.Hari ni macam pelik sikit,Cineplexes Damansara tak ramai macam selalu.Biasanya hari Ahad memang penuh.
Haaa...Ni dia.Sebelum ni aku tak pernah tengok cerita Melayu kat panggung.Tak tau lah kenapa.Kali ni aku teruja nak tengok hasil usaha adik-beradik KRU bikin filem epik.
Pukul 3.15pm aku dah melepak depan pintu masuk.Memang tak ramai orang la.Kenapa ek?Movie aku start pukul 4.00pm.
Pukul 3.45pm orang makin ramai..Movie ape yang diorang nak tengok ni?
Pukul 3.55pm,Hall 6 dan 8 dibuka.Berkerumun orang nak masuk.Ooooo...ramai jugak yang nak tengok filem Hikayat Merong Mahawangsa ni.
Keseluruhan filem ni aku rasa baik,dari segi teknik penggambaran,props dan jugak aksi peperangan yang 'meriah'.Cuma aku rasa filem ni lagi sampai jalan penceritaannya kalau gunakan bahasa Inggeris sepenuhnya.Tak tau la sebab apa,Bahasa Melayu yang digunakan dalam filem ni adalah Bahasa Melayu klasik.Macam payah sikit nak faham.Pernah baca buku Tuhfat Al-Nafis?Sama jugak macam buku Hikayat Merong Mahawangsa ni.Bahasa zaman dulu-dulu.
Lagi satu yang aku rasa sikit tak best,narratornya punya suara kuat sangat.Yang lain-lain semua bagus.Tahniah untuk adik-beradik KRU sebab berani menghasilkan satu karya yang berlainan dari kebiasaan pembikin filem Melayu.Jom ramai-ramai support filem ni,bagi diorang modal untuk buat filem yang lebih superb!
Ape-apehal mencekik dulu,hati dah lega dapat pasang tayar lain,tak kisah la rim besi pun.Kalau rim mahal,hangin jugak aku.Perut kenyang,masa untuk menonton movie plak.Hari ni macam pelik sikit,Cineplexes Damansara tak ramai macam selalu.Biasanya hari Ahad memang penuh.
Pukul 3.15pm aku dah melepak depan pintu masuk.Memang tak ramai orang la.Kenapa ek?Movie aku start pukul 4.00pm.
Pukul 3.45pm orang makin ramai..Movie ape yang diorang nak tengok ni?
Keseluruhan filem ni aku rasa baik,dari segi teknik penggambaran,props dan jugak aksi peperangan yang 'meriah'.Cuma aku rasa filem ni lagi sampai jalan penceritaannya kalau gunakan bahasa Inggeris sepenuhnya.Tak tau la sebab apa,Bahasa Melayu yang digunakan dalam filem ni adalah Bahasa Melayu klasik.Macam payah sikit nak faham.Pernah baca buku Tuhfat Al-Nafis?Sama jugak macam buku Hikayat Merong Mahawangsa ni.Bahasa zaman dulu-dulu.
Lagi satu yang aku rasa sikit tak best,narratornya punya suara kuat sangat.Yang lain-lain semua bagus.Tahniah untuk adik-beradik KRU sebab berani menghasilkan satu karya yang berlainan dari kebiasaan pembikin filem Melayu.Jom ramai-ramai support filem ni,bagi diorang modal untuk buat filem yang lebih superb!
Kenapa Pencuri Suka Rim Standard Aku???
Tak pasal-pasal kereta aku kena sarung rim besi...Celaka punya pencuri!
Pagi-pagi lagi tunang aku dah menangis call aku,dia cakap tayar hilang.Nak marah pun tak guna,bukan boleh dapat balik.Dah la tengah bulan ni,bajet pun takde.
Ronda punya ronda,aku singgah kedai tayar Continental.Aku tanya la kot-kot ada jual sebijik rim besi standard dengan tayar.Mujur ada,tapi nyonya tu bagi option,ada satu set rim 14" dengan tayar baru Myvi SE.Dia bagi harga RM830 sekali dengan lock nut.
Bila aku pikir masak-masak,tak payah la tukar semua rim.Rasa rugi plak tukar rim 14" ke 14".Baik tunggu masa tayar semua botak,tukar rim SSR takpun Advan RG 16".Belasah jela rim standard,bajet pun takde.Sarung tayar Continental secondhand,mujur bunga tebal lagi.Malas nak rojak-rojak brand.Terbang RM100..
Tunang aku merengek-rengek cakap tak lawa,sebelah tayar depan kaler itam.Tak cantik ya??Meh letak RM2500,serius cantik,huhu!
Bangang punya pencurik!Rim standard aku pun ko nak kebas ke??
Langgan:
Catatan (Atom)