Rabu, 22 Januari 2014
Rim Lebar dan Jalan…
Sedikit teori yang diterjemahkan dalam bentuk lukisan untuk memudahkan pemahaman tentang lateral force yang berlaku semasa melalui selekoh (B).Terminologi sebenar berkenaan lateral force ni agak panjang sebenarnya.Siapa nak baca benda remeh temeh ni.
Keadaan ni bukan saja dialami oleh pengguna rim lebar yang dipasang tayar berprofil rendah,pada tayar ‘gemuk’ pun berlaku juga sebenarnya.Selain tu faktor lain seperti bebanan yang dibawa,talaan suspensi,halaju semasa melalui selekoh,sudut selekoh dan juga traction rate tayar memberikan hasil/keputusan yang berbeza-beza.Hatta driver sendiri pun mungkin akan bagi persepsi yang berbeza.
Soalannya,sesuai ke tidak dipakai set up tayar macam ni?
Dalam kebanyakan masa,ianya masih lagi sesuai.Tak jadi masalah pun,kecuali anda seorang yang cerewet tentang handling sesebuah kereta.Maksud aku jenis orang yang memang kerja dia bawa kereta trek.Yelah,pernah tengok kereta trek pakai tayar 195/65/15?Tak ke gayat tang korner?
Cuma,keadaan jalanraya di Malaysia ni sangat menyedihkan.Negeri lain aku tak pasti tapi setakat ni di Semenanjung,Pahang memiliki kualiti jaringan jalanraya paling fail.Even Kelantan pun jauh lebih baik.Kan bebaru ni aku follow trip pengumpulan sampel pokok,maka segala jenis jalan dalam semenanjung aku masuk walaupun tak semua.Ni contoh jalan ke kampung aku,fokus kat satu ni sudah.Takkan plak aku nak letak gambar semua lubang ye dak?
Bayangkan set up rim diatas terjun dalam lubang-lubang ni dengan halaju kambing berlari,amacam?
Setahun lepas jalanraya ni masih cantik.Sejak sebulan dua ni disiram air hujan dan juga kekerapan lori-lori berat lalu,inilah hasilnya.Umpama kawah ledakan bom kereta dengan 300kg peledak buatan Taliban.Dah berapa banyak rim kereta dia dah makan termasuk seketul rim aku.
Baru-baru ni satu nyawa dah melayang.Siapa nak tanggungjawab?
Kebanyakan orang akan mempersalahkan pihak yang bertanggungjawab untuk membaiki jalan.Ya betul,lubang-lubang ni boleh ditampal tapi itu cuma penyelesaian sementara.Setakat ni dah banyak juga usaha menampal aku tengok tapi tak lama.Balik kampung lagi sekali lubang dah dalam semula.
Apa punca sebenar ni?
Jawapannya adalah angkara lori balak dan treler yang bawa sawit.
Buat masa ni agak banyak trip-trip treler sawit berkapasiti 40 tan melalui jalan ni.Lori balak toksah ceritalah,sejak dulu lagi tak habis-habis angkut balak.Macamana boleh banyak sawit dihantar ke kilang Lepar Utara 6?
Ini adalah kerana sejak penanaman semula ladang Lepar Utara 3,kapasiti pemprosesan sawit di kilang L.U.6 agak berkurangan.Untuk mengoptimakan operasi,kilang L.U.6 memproses sawit dari gugusan Kota Gelanggi.Maka berbondong-bondonglah treler-treler panjang ni memasuki Lepar Utara.Itu pandangan aku lah.Power betei,aku tanya,pastu aku sendiri jawab.
Ini cuma sikit je ni.Cuba la lalu jalan dari Bandar Jengka lepas tu masuk ke simpang menghala ke Jengka 10,Kota Gelanggi & Sg Tekam Utara.Segala spesies kerosakan ada.Tu belum spot banjir lagi.Haaaa,demam YB nak memikiornyee!Pikir-pikirkanlah ye,kang kami tukar kang?Hahahahahaha!
*Gambar lubang jalan dari Facebook Mohd Eone Bct untuk Group Bebudak Lepar
Bagi La Tajuk Sendiri
Lepas update transfer awal musim 2013/2014,dah tak ada lagi update pasal EPL.Untuk itu,aku buatkan satu list perlindahan pertengahan musim untuk 2013/2014.Setakat ni manager kelab kegemaran aku belum membeli sebarang pemain.
Nama Pemain | Dari | Ke | Nilai (euro) |
1.Mats Moller Daehli | Molde | Cardiff City | |
2.Aiden McGeady | Spartak Moscow | Everton | 2m |
3.Stephen Ireland | Aston Villa | Stoke City | |
4.John Guidetti | Manchester City | Stoke City | |
5.Jonas Gutierrez | Newcastle | Norwich City | |
6.Grant Holt | Wigan Athletic | Aston Villa | |
7.Nikica Jelavic | Everton | Hull City | 7.8m |
8.Nemanja Matic | Benfica | Chelsea | 25m |
9.Shane Long | West Brom | Hull City | 8.5m |
10.Ryan Bertrand | Chelsea | Aston Villa | |
11.Magnus Wolff Eikrem | Heerenveen | Cardiff City | 2.5m |
12.Santiago Vergini | Estudiantes | Sunderland | |
13.Oscar Ustari | Almeria | Sunderland | |
14.Mohamed Salah | Basel | Chelsea | 13.2m |
15.Jo Inge Berget | Molde | Cardiff City | |
16.Marco Boriello | Roma | West Ham | |
17.Antonio Nocerino | Milan | West Ham | |
18.Juan Mata | Chelsea | Man.United | 44.7m |
19.Lacina Traore | Monaco | Everton |
Sehingga entri ni ditulis,Arsenal masih lagi mendahului liga dengan 51 mata,hanya dipisahkan satu mata dengan kelab Arab kaya Manchester City diikuti Chelsea dan Liverpool.Penyandang cempien musim lepas masih lagi terkesan dengan hatrik pemain hampir pencen,Samuel Eto’o dan menghuni tangga ke tujuh membuatkan peminat setan merah berhijrah beramai-ramai kedalam gua sehingga moral pulih.
Ok,cukuplah tulis pasal kelab pertengahan.Baik aku ulas pasal kelab Arsenal.
Setakat ni Arsenal bermain dengan baik walaupun kelihatan ala-ala macam tak boleh makan kelab-kelab penghuni tangga bawahan liga.Cuma secara jujurnya aku kurang yakin kalau taska Wenger bertarung dengan kelab big four.Taktikal amalan Wenger ni kadang-kadang berhasil,tapi kebanyakannya fail sebab amat kurang element of surprise dalam serangan.
Main passing pendek-pendek sambil cuba mengayamkan pertahanan lawan kekadang tak membawa hasil yang dihajatkan.Nak harapkan hasil macam tiki-taka Wilshere aritu pun sebenarnya agak mustahil nak dapat selalu.Koordinasi dan kerjasama pemain yang tepat perlu ada.Kelemahan serangan kaedah macam tu kita boleh nampak sendiri,pertahanan lawan sempat bertahan beramai-ramai.
Kebelakangan ni aku agak suka tengok cara Wilfried Bony (Swansea) bermain.Dia rajin buat serangan pantas.Sepatutnya agak cerah masa depan dia dalam EPL dengan kualiti permainan sikit lagi nak sampai tahap Suarez.
Setakat ni first eleven Arsenal yang aku suka (tak kira injury) macam kat bawah ni:
-Szczesny-Koscielny-Mertesacker-Gibbs-Sagna-Arteta-Rosicky-Ramsey-Ozil-Walcott-Podolski-
Subs:Martinez,Monreal,Wilshere,Cazorla,Giroud
Isnin, 20 Januari 2014
Kisah susah payah perit pedih masuk kerja kerajaan ni nanti kau cerita dalam entri lain.Untuk entri ni aku fokus dulu kereta yang bagaimana jadi pilihan keluarga kecil yang berpendapatan bawah 5k disamping ada beberapa hutang lain yang perlu diselesaikan.
Entri lepas-lepas aku ada sebut pasal Proton Inspira.Pendapat aku dan isteri aku agak sama dimana kereta ni sesuai dijadikan kereta keluarga.Boleh dikatakan tak ada cacat-cela,KECUALI komitmen bulanan yang memeritkan.Varian paling rendah iaitu 1.8 manual yang dijual pada harga RM78,580.30 memerlukan dana bulanan sekurang-kurangnya RM900 selama 9 tahun.Confirm sakit tenat akaun kami disitu.
Kemudian terlintas nama Alza.Kenapa Alza?Sebab pada hemat aku,inilah pilihan yang selamat dalam banyak kategori.Mohon luaskan perspektif anda tentang "pilihan selamat" supaya tidak berlaku salah faham.